Tijarafe

Coordenaes: 28°42′47″N 17°57′24″W / 28.713°N 17.9568°O / 28.713; -17.9568
De Wikipedia
Tijarafe
Alministración
País España
Autonomía Canaries
Tipu d'entidá conceyu d'España
Capital Tijarafe
Nome oficial Tijarafe (es)
Nome llocal Tijarafe (es)
Xeografía
Coordenaes 28°42′47″N 17°57′24″W / 28.713°N 17.9568°O / 28.713; -17.9568
Superficie 53.76 km²
Llenda con Puntagorda, El Paso, Los Llanos de Aridane y Tazacorte
Altitú media 640 m
Demografía
Población 2640 hab. (2023)
Densidá 49,11 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
tijarafe.com
Cambiar los datos en Wikidata

Tijarafe ye un conceyu canariu perteneciente a la provincia de Santa Cruz de Tenerife. Ta asitiáu na parte Noroeste de la isla de La Palma. Llenda al norte con Puntagorda, al este cola sierra del cume, al oeste col mar y al sur colos conceyos de Tazacorte, Los Llanos de Aridane y El Paso. Tien una población de 2.765 habitantes (INE 2012).

Xeografía[editar | editar la fonte]

La so estensión superficial ye de 53.76 km², lo que supón un 7.59% de la superficie de la isla. El so perímetru ta en redol a los 36,584 metros. Esta superficie asitia a Tijarafe nel quintu llugar de los conceyos palmeros tocantes al so tamañu, por detrás d'El Paso, Garafía, Mazu y Fuencaliente. La mariña, acantilada y de mal accesu, tien un llargor averáu de 11,5 km , que supón un 9,3% del perímetru total insular.

La orografía del territoriu ye bien abrupta y accidentada con una siguida pindia dende'l cume hasta'l mar, cortada por ensame de ribayos. La rimada anidiase ente los 400 y 800 metros, altitú na que s'asitia la mayoría de la población de les distintes entidaes. La parte costera ta cortada nel tramu final de los ribayos y terminen nun cantil casi llinial d'unos 200 metros d'altor.

A pesar de que la mariña ocupa una parte importante de les llendes de Tijarafe, cuenta con poques sableres y llugares polos que pueda aportase al mar, carauterística pola que nun se dan razones pa encetar actividaes nel mediu acuáticu o vela llixera. El clima ye bien soleyeru y grebu. Les agües de normal son bien escases, y suélense dar ente los meses d'ochobre y abril, dambos inclusive.

L'altitú a la que s'atopa'l conceyu sobre'l nivel del mar dio llugar a que'l so poblamientu atopase a bastante altor.

Historia[editar | editar la fonte]

Los castellanos desembarcaron nes sableres de Tazacorte el 29 de setiembre de 1492, día de San Miguel. A la so frente atopaba Alonso Fernández de Lugo qu'establez rápido aliances colos aboríxenes. Antes de retirase a los cuarteles d'iviernu yá venciera a Atogmatoma de Hizcaiguán.

Tres la conquista, La Palma partese ente los vencedores. Juan de Lugo Señorino, sobrín del Adelantado, llogra tierres en Amagar. Otru sobrín, Francisco Fernández de Lugo adquier tierres en Garafía, Tijarafe y Puntagorda. En Tijarafe cien fanegas de tierra de sembradura nes demasías de Juan Fernández Gomero y les demás de les normes de Juan Afonso y na d'Álvaro Pérez de les tierres que tienen en Puntagorda. El conquistador Juan de Riberu recibe tierres, cueves y ribayos dende'l mar hasta'l cume nos términos de Tijarafe y Puntagorda. Juan Ruiz de Berlanga, nomáu escribán públicu de La Palma en 1509 y casáu con una sobrina del Adelantado, llogra quince cahíces de tierres de llantadera en Tijarafe. Al pie de él, tamién llogra #tierra Juan Mirabal. Bartolomé de Riberol, llogró tierres nel repartimientu, que xuníes a les del so padre faen que la familia tenga estenses posesiones que tomen once cahíces dende'l ribayu del Mocán en Tijarafe hasta'l roque Bermeyu en Puntagorda. El restu de les tierres #partir ente instituciones relixoses, el Cabildru palmeru y pequeños propietarios, anque la mayoría de pobladores #instalar nes tierres de los grandes propietarios pa trabayales en réxime d'arrendamientu.

Tijarafe naz y desenvuélvese alredor de la ilesia y de l'agricultura. Anque yá esistíen habitantes nesi llugar, dende pocu dempués de la conquista va ser la llegada de la imaxe de La nuesa Señora de Candelaria, sobremanera a partir de la construcción del templu dedicáu al so honor en 1530, lo que va dar identidá a estes paraxes. La población ta formada por xentes de distintes procedencies y, en parte, deriva de les condiciones que resulten tres el repartimientu. Asiéntanse persones procedentes de la península ente ellos un importante númberu de portugueses; población esclava compuesta por negros y moriscos, que más tarde llogren la so llibertá y siguen les sos vides equí, y residúos de la población aborixe dedicada principalmente al llendo. Con toos estos grupos va formándose la sociedá tijarafera qu'a principios del sieglu XVIII perdió estes diferencies pa caltener solo aquelles derivaes de la riqueza.

Una vegada formada la sociedá sobre una base humana de distintes procedencies y sobre una base económica asitiada na agricultura, la ganadería y los montes, la hestoria de Tijarafe escurre ensin respigos, pero cola continua presencia de los efeutos del clima sobre la economía y por tanto sobre la vida. La mayoría de los habitantes, al igual que munchos de Canaries, son llabradores probes que trabayen les tierres en cuenta de una renta y, qu'amás paguen el diezmu a la Ilesia. Les sos vides depende direutamente de la meteoroloxía. Los años d'agües normales suponen bones colleches, pela cueta les seques provoquen males colleches que suponen nun poder cumplir coles deldes, pasar fame y, en postrera instacia, la emigración.

A principios del sieglu XIX la población creciera hasta llegar a los 1,911 habitantes. La crecedera nun se produz d'una forma homoxénea. La emigración, fame y mortalidá faen que la llinia evolutiva de la población nun sía sigui sinón que varie en función de les condiciones de vida del momentu. De toes formes el saldu ye positivu, lo que dexa una crecedera qu'algama'l so puntu máximu en 1950, fecha na que algamase la cifra de 3,050 habitantes. La llegada del sieglu XIX suponen l'empiezu de los tresformamientos que van marcar el desenvolvimientu del actual Tijarafe, cambeos que van ser más acusaos y más importantes nel sieglu XX. El primer fechu que nos afecta va ser la Constitución de 1812 que promueve los conceyos modernos. A partir d'esti momentu les entidaes de población mayoresde la Isla, pasen por constituyise en conceyos independientes de Santa Cruz de La Palma. Nel casu de Tijarafe, la independencia teórica producese en 1812, pero'l conceyu capitalín aguantase a dexar les riendes y caltener en forma de control de los mesmos hasta 1842, circunstancia que causa munches dificultaes de funncionamiento al conceyu, que s'atopa ensin ingresos pa cumplir les sos funciones.

Na segunda metá del sieglu produz un procesu migratoriu qu'afecta a los habitantes d'esti pueblu. Dende bien nuevos, los homes emigren a hermanar isla de Cuba en busca d'un porvenir meyor pa ellos y les sos families. Esta corriente migratoria va tener un efeutu positivu al favorecer el desenvolvimientu del conceyu. Les remeses de dineru unviaes por estos emigrantes y el regresu de munchos d'ellos, van dexar un gran cambéu na estructura de la propiedá de la tierra. El dineru de los emigrantes va dexar qu'estes pasen a poder de los tijaraferos. Dempués d'enforma tiempu'l tijarafero vese propietariu de la tierra que trabayara mientres munches xeneraciones. Dende principios del sieglu XX producen #esfuerciu tendentes a consiguir el suministru regular d'agua pal conceyu. La primer midida que va dar resultancia ye traer l'agua dende l'esterior. A finales de los años 30 llega l'agua a la mariña de La Punta. Depués, nos años 60 constrúyese la canal de Minadero y da agua de la galería de Caboco.

L'agua modifica'l paisaxe agrario nel conceyu favoreciendo la introducción d'un cultivu comercial, el plátanu. Per primer vegada na hestoria local pasase d'un réxime de secanu a un réxime de regadío, de los cultivos de subsistencia a un cultivu comercial. La propiedá de la tierra y de l'agua, dan llugar a que'l conceyu alcanzce unes cotes de desenvolvimientu económicu impensable pocos años antes.

Desenvolvimientu económicu qu'amás se va a ver ayudáu por una notable meyora nes comunicaciones. Cola llegada de la carretera xeneral de circunvalación del norte al Cascu d'esti pueblu en 1942, produzse una aceletación na meyora de les víes de comunicación. Dempués de munchos sieglos pueden abandonase los trabancosos caminos de ferradura y el conceyu va nutriéndose progresivamente d'una rede de pistes.

Los acontecimientos desenvueltos a lo llargo del sieglu XX dexaron que'l conceyu evolucionara más en cincuenta años qu'en cuatrocienos. A les traces esta foi la evolución de Tijarafe.

Economía[editar | editar la fonte]

La economía de Tijarafe xira en redol a l'agricultura y la ganadería. L'agricultura ocupa un 69% de la población activa, dedicada sobremanera al cultivu de platanera, por ser este'l más rentable.

La carretera LP-1 de Santa Cruz de la Palma a Puntagorda, traviesa'l conceyu de sur a norte, y ye a entrambos llaos de la carretera onde se dan llugar la mayoría de les cases.

Población[editar | editar la fonte]

Magar la población de derechu permanez práuticamente enllancada, hubo un llixeru aumentu de la población de fechu pol asentamientu d'alemanes nel territoriu.

Añu Población Densidá
1900 2.963 55.1 hab/km²
1910 3.121 58 hab/km²
1920 3.200 59.5 hab/km²
1930 3.043 56.6 hab/km²
1940 3.281 61 hab/km²
1950 3.220 59.8 hab/km²
1960 3.029 56.3 hab/km²
1970 2.836 52.7 hab/km²
1981 2.757 51.2 hab/km²
1990 2.734 53.8 hab/km²
2000 2.672 49.7 hab/km²
2010 2.769 51.5 hab/km²
2011 2.763 51.4 hab/km²
Gráfica d'evolución de Tijarafe ente 1900 y 2011
  • Panorámica de Tijarafe
    Tijarafe.
Puntagorda
Océanu Atlánticu Norte El Paso
Oeste      Este
Sur
Los Llanos de Aridane y Tazacorte

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]