Silúricu

De Wikipedia
Era[1] Periodu Millones años
Paleozoicu Permianu 299,0 ±0,8
Carboníferu Pensilvánicu 318,1 ±1,3
Misisípicu 359,2 ±2,5
Devónicu 416.0 ±2,8
Silúricu 443,7 ±1,5
Ordovícicu 488,3 ±1,7
Cambrianu 542,0 ±1,0

El Silúricu ye una división de la escala temporal xeolóxica que pertenez a la Era Paleozoica; esta estrémase en seis periodos de los que'l Silúricu ocupa'l tercer llugar siguiendo al Ordovícicu y precediendo al Devónicu. Empezó hai 444 millones d'años y terminó hai 416 millones d'años.[2][3] Debe'l so nome a la tribu celta de los Siluros, que vivieron nel sur de Gales, llugar onde'l xeólogu escocés Roderick Murchison identificó esti sistema en 1831.

Caracterízase porque'l nivel de los océanos yera eleváu, colo qu'esiste un ampliu rexistru de sedimentos marinos en tolos continentes. Amplios mares epicontinentales someros estender na zona tropical. Apaecen los placodermos, los tiburones espinosos y los pexes cartilaxinosos. Les plantes terrestres atopábense acutaes a ambientes palustres. En delles zones formen xacimientos de petroleu y gas.

Asocedieron importantes acontecimientos oroxénicos (como la unión Laurentia-Báltica con Avalonia):

El Silúricu puede subdividise informalmente en Silúricu inferior (Llandovery y Wenlock) y Silúricu cimeru (Ludlow y Prídoli)

Peces del Silúricu.

Subdivisiones[editar | editar la fonte]

La Comisión Internacional d'Estratigrafía[2] reconoz cuatro dómines/series y ocho edad/piso del Silúricu, distribuyíos n'orde de los más recién a los más antiguos como sigue:

Orthoceras (Nautiloidea).

Plantía:Silúricu

Paleogeografía[editar | editar la fonte]

Mientres el Silúricu, Gondwana siguió cola so lenta deriva escontra'l sur, pero hai pruebes de que los casquetes polares silúricos fueron menos importantes que los de la glaciación de finales del Ordovícicu. Los continentes del sur caltuviéronse xuníos mientres esti periodu. La fusión de los casquetes polares y los glaciares contribuyeron a un aumentu nel nivel del mar, reconocible pol fechu de que los sedimentos del Silúricu cubren los sedimentos erosionados del Ordovícicu, formando una discontinuidá. Otros cratones y fragmentos continentales moviéronse cerca del ecuador y empezaron a xunise formando'l segundu supercontinente denomináu Euroamérica.

Transición Ordovícicu-Silúricu espuesta en Hovedøyá, Noruega, amosando la diferencia bien marcada ente'l gris claru de l'arenisca caliar del Ordovícicu y el marrón de la lutita del Silúricu. Les capes invertir mientres la Oroxenia Caledoniana.

Empezar a producir la fusión de Laurentia-Báltica y Avalonia, cola desapaición del océanu Iapetus, y la formación del continente de les Vieyes Arenisques Rojas o Euramérica. Yá que mientres el Silúricu esti procesu nun terminó, los principales grupos oceánicos (braquiópodos y graptolites) yeren bien cosmopolites. Hai pruebes de que les plaques de xelu yeren menos estenses qu'aquelles pertenecientes a la glaciación del Ordovícicu Cimeru.

Fondu marín fosilizáu del Silúricu Superior.

Cuando la proto-Europa topetó con Norteamérica, el choque plegó los sedimentos costeros que s'atroparen dende'l Cambrianu frente a la mariña este de Norteamérica y la mariña oeste d'Europa. Esti eventu ye la Oroxenia Caledoniana, una serie de montes que s'estendía dende l'Estáu de Nueva York a Europa, incluyendo Groenlandia y Noruega. Escontra final del Silúricu, el nivel del mar baxó de nuevu, dexando cuenques de evaporitas dende Michigan al oeste de Virginia, y les nueves cadenes montascoses fueron rápido erosionadas. El ríu Teays, que fluyía en mediu del continente, erosionó los estratos del Ordovícicu, dexando buelgues nos estratos del Silúricu del norte d'Ohio ya Indiana.

El nivel del mar yera bien eleváu y el clima yera cada vez más templáu, colo que gran parte de les tierres ecuatoriales fueron somorguiaes. Esto condució al mayor desenvolvimientu de comunidaes oceániques tropicales del Eón Fanerozoicu. El gran océanu de Panthalassa cubría la mayor parte del hemisferiu norte. Otros océanos de menor tamañu inclúin los dos fases del Tetis, Proto-Tetis y Paleo-Tetis, l'Océanu Rheico, l'Océanu Iapetus (agora ente Avalonia y Laurentia), y l'acabante formar Océanu Ural.

Clima[editar | editar la fonte]

Seición pulida d'un fósil de coral, Halysites, procedente de Gotland (Suecia).

Mientres esti periodu, la Tierra entró nuna llarga fase de templáu ivernaderu, con mares templaos y someros que cubríen la mayor parte de les mases de tierra ecuatorial. A principios del Silúricu, los glaciares retirar de nuevu del Polu Sur hasta que casi sumieron a mediaos del Silúricu. El periodu foi testigu d'una relativa estabilización del clima de la Tierra, que terminó l'anterior patrón erráticu de les fluctuaciones climátiques.

Les capes de conches rotes (llamaes coquinas) apurren pruebes sólides d'un clima apoderáu por violentes nubes xeneraes tanto entós como agora poles templaes superficies del mar. Más palantre nel Silúricu, el clima esfrecióse llixeramente, pero na llende ente'l Silúricu y Devónicu, foi daqué más templáu.

Paleozooloxía[editar | editar la fonte]

La estinción finiordovícica foi siguida pola recuperación evolutiva de munchos de los taxones abrasaos, munchos de los cualos superaron inclusive la radiación del Ordovícicu.[4]

El clima templao y húmedo apurrió un ambiente bien beneficioso pa la vida marina de tolos tipos. Nos medios marinos, los trilobites, anque nun s'escastaron, nun se recuperaron de la estinción ordovícica, pero sí se recuperaron y espandieron los siguientes grupos: braquiópodos, gasterópodos, bivalvos, briozoos, crinoideos, acritarcos y graptolites. Estos postreros, práuticamente escastaos a la fin del Ordovícicu, aumentaron de 12 especies sobrevivientes conocíes a aproximao 60 mientres los primeres 5 millones d'años del Silúricu.

Mediu recifal[editar | editar la fonte]

Euriptérido del Silúricu, Acutiramus cummingsi

Les radiaciones na vida marina nun alteriaron demasiáu los ecosistemes marinos, magar se produció un rellenu de nichos ecolóxicos. Los constructores de petones orgánicos, diversificáronse y producieron petones de tamañu enforma mayor que'l so antecesores cambrianu-ordovícicos. Los primeros petones del Silúricu mediu formar por briozoos, y amestáronse darréu los corales tabulados y estromatopóridos. Los dos últimos construyeron petones pequeños (5-10 metros d'espesura y llargor inferior a 3 quilómetros). L'ésitu d'estos petones foi la resultancia de la radiación adaptativo de los corales tabulados, rugosos coloniales y estromatopóridos nel Paleozoicu mediu. Los petones presentaben una socesión ecolóxica carauterística:

  1. Colonización: Corales tabulados y rugosos fasciculados colonizaben una área submareal formando un montículo baxu.
  2. Estadiu entemediu: Les formes anteriores, fráxiles y arborescentes, yeren consolidaes por formes hemisfériques planes de tabulados y rugosos coloniales.
  3. Estadiu maduru: Cuando'l montículo crecía percima del nivel de mar, los estromatopóridos y algues incrustantes formaben una banda resistente a l'acción de les foles, paecida a la de les algues en munchos petones modernos. Los corales tabulados y rugosos coloniales ocupaben entós la zona d'agües más seles detrás de la barrera que llindaba la llaguna.

Los fósiles atropaos nos cuévanos que dexaba l'armazón del petón dan a conocer qu'una gran variedá d'invertebraos (braquiópodos, moluscos bivalvos, gasterópodos, crionoideos y briozoos) vivíen ellí, de manera similar a los actuales petones.

Los eocrinoideos sumen a la fin de Silúricu. Pero magar estos equinodermos tendíen a sumir, un grupu d'artrópodos sufría una importante puxanza: los euriptéridos, tamién conocíos como escorpiones marinos. Otru grupu qu'empezó a aumentar, como antoxana al Devónicu, foi'l de los pexes. Nel Silúricu convivíen los ostracodermos (peces ensin quexales surdíos nel Ordovícicu) colos placodermos (primeros pexes con quexales qu'apaecen nesta dómina). Tamién apaecen los tiburones espinosos y los pexes cartilaxinosos.

Mediu nectónico[editar | editar la fonte]

El mayor cambéu de los ecosistemes acuáticos foi l'apaición de nuevos animales nectónicos, munchos d'ellos predadores. Los nautiloideos persistieron anque con una baxa diversidá. Los artrópodos euriptéridos (qu'apaecieron nel Ordovícicu) fueron un grupu importante de predadores qu'abondaron mientres el Silúricu. Asemeyar a los escorpiones modernos, sicasí, nun taben más emparentaos con ellos que col restu de quelicerados (arañes, escorpiones, cámbaros de ferradura y picnogonidos o arañes de mar, ente otros). Yeren nadadores, dalgunos algamaron 2 metros de llargor y munchos tuvieron fuertes pinces.

Paleobotánica[editar | editar la fonte]

Cooksonia, una planta vascular primitiva del periodu Silúricu.
Cooksonia.

Los ambientes terrestres acuáticos precambrianos y del Paleozoicu inferior taben poblaos por algues y posibles predecesores de les plantes. Ensin montes nin praderíes, el paisaxe taba constituyíu per estenses árees de roca manera y un suelu con escasu humus. Los requerimientos básicos pa la esistencia de grandes plantes terrestres son bien distintes de los de plantes acuátiques, por casu:

  • Tienen De disponer d'aire fluyíu menos trupu (les plantes pa permanecer argutes tienen de tener un tarmu ríxidu).
  • Les plantes terrestres tienen de ser fondiaes por un sistema de raigañu que sirve de la mesma pa la función imprescindible d'alimentación.
  • Un sistema vascular especial pa tresportar agua y nutrientes ascendentes dende los sos raigaños y otra pa distribuyir los fotosintatos que les plantes sinteticen nes sos fueyes.

Les primeres plantes argutes qu'apaecieron na tierra escarecíen de raigaños, sistema vascular y fueyes, factores que determinaron l'ésitu de los sos descendientes. Esencialmente, estes plantes teníen tarmos ríxidos senciellos. Los fragmentos de diches plantes atopáronse en roques silúriques y paecen ser les pioneres que vivieron cerca de l'agua. Probablemente yeren semiacuátiques. Hai de solliñar que la primer innovación adaptativa antes de la evolución de raigaños y fueyes, foi'l texíu vascular.

Los antepasaos de toles plantes de la tierra fueron algues verdes presentes en medios marinos del Neoproterozoicu. Estos fotosintetizadores afadríense nes veres de los ríos, en llagos d'agua duce y en charca antes del final del Ordovícicu y quiciabes muncho más tempranu. L'agua duce contenía'l CO2 disueltu que precisaben, según fosfatos y nitratos esenciales pa la construcción de les molécules indispensables. El so problema foi'l control de l'agua de les célules. Les célules son salaes y la so agua tendería a vertise na agua duce si les molécula nun llevantaben barreres efectives pa prevenilo (parés más grueses y resistentes). Resueltu esti problema'l siguiente pasu foi esplotar otros ambientes húmedos como llamargues estacionales y los manantiales qu'en primavera anubríen el suelu. Al endurecer les parés de les célules nos medios d'agua duce, se preadaptaron pa evitar el secañu del aire y la radiación ultravioleta pudiendo soportar la estación seca y crecer nuevamente mientres la lluviosa.

El primer rexistru fósil de plantes vasculares, esto ye, plantes terrestres con texíos que tresporten los nutrientes, apaez nel periodu Silúricu. Les plantes yeren bastante paecíes a los briófitos. La primer planta vascular conocida ye Cooksonia, del Silúricu Superior. Tenía forma mazuda (10 cm), ensin raigaños nin fueyes; estes plantes unviaben los sos pequeños renuevos escontra l'esterior pa prindar lluz solar y lliberar les sos espores al vientu.[5][6][7] Otra planta fósil ye Baragwanathia d'Australia. Psilophyton ye una primitiva planta terrestre del Silúricu con xilema y floema, pero ensin diferenciación de raigañu, tarmu y fueyes. Ye bien ramificada, reproducción por espores, respiración al traviés de estomas en tola so superficie, y probablemente capaz de realizar la fotosíntesis en tolos texíos espuestos a la lluz. Les riniofites y los licopodios primitivos fueron otres plantes terrestres qu'apaecen per primer vegada mientres esti periodu.

Estinción[editar | editar la fonte]

A la fin del Silúricu tuvo llugar un procesu menor d'estinción, conocíu como l'eventu Lau.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Los colores correspuenden a los códigos RGB aprobaos pola Comisión Internacional d'Estratigrafía. Disponible nel sitiu de la International Commision on Stratigraphy, en «Standard Color Codes for the Geological Time Scale».
  2. 2,0 2,1 Global Boundary Stratotype Section and Point (GSSP) of the International Commission of Stratigraphy, Status on 2009.
  3. International Stratigraphic Chart, 2008
  4. J.L. Benedetto et al (2007), Los fósiles del Proterozoicu Cimeru y Paleozoicu Inferior d'Arxentina, Proterozoicu Cimeru y Paleozoicu Inferior, Asociación Paleontolóxica Arxentina. Publicación Especial 11, Buenos Aires, ISSN 0328-347X.
  5. *C. Kevin Boyce. «How green was Cooksonia? The importance of size in understanding the early evolution of physiology in the vascular plant lineage». Paleobiology, 34(2), 2008, páxs. 179–194. doi:10.1666/0094-8373(2008)034[0179:HGWCTI]2.0.CO;2. 
  6. Habgood, K.S.; Edwards, D.; Axe, L. (2002). «New perspectives on Cooksonia from the Lower Devonian of the Welsh Borderland». Botanical Journal of the Linnean Society 139 (4):  páxs. 339-359. doi:10.1046/j.1095-8339.2002.00073.x. 
  7. D. Edwards (1980). «Records of Cooksonia-type sporangia from late Wenlock strata in Ireland». Nature 287:  páxs. 41–42. doi:10.1038/287041a0. 

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Amo, A.J. 1972. The Silurian of Argentina. Geol. Soc. Amer. Sp. Pap. 133.
  • Emiliani, Cesara, 1993. Planet Earth : Cosmology, Geology and the Evolution of Life and Environment.
  • Mikulic, DG, DEG Briggs, and J Kluessendorf. 1985. A new exceptionally preserved biota from the Lower Silurian of Wisconsin, USA. Philosophical Transactions of the Royal Society of London, 311B:75-86.
  • Ogg, Jim; June, 2004, Overview of Global Boundary Stratotype Sections and Points (GSSP's) http://www.stratigraphy.org/gssp.htm Accessed April 30, 2006.
  • Ziegler, A.M., K.S. Hansen, M.Y. Johnson, M.A. Kelly, M.A. Scotese y C.R. van der Voo. 1977. Silurian continental distribution, paleogeography climatology and biogeography. Tectonophysics 40: 13-51.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]