Permianu

De Wikipedia
Permianu
dómina xeolóxica y sistema (es) Traducir
Carboníferu Permianu Triásicu
Cambiar los datos en Wikidata

El permianu[1] o pérmicu[2] ye una división de la escala temporal xeolóxica que pertenez a la Era Paleozoica; esta estrémase en seis periodos de los que'l Permianu ocupa l'últimu llugar siguiendo al Carboníferu. Empezó hai unos 299 millones d'años y acabó hai unos 251 millones d'años.[3][4] Debe'l so nome a la ciudá rusa de Perm, llugar onde'l xeólogu inglés Roderick Murchison identificó esti sistema en 1841.

El periodu Permianu guardó la diversificación de los primeres amniotes nos grupos ancestrales de mamíferos, tortúes, lepidosaurios y arcosaurios. El mundu naquel tiempu taba apoderáu por dos continentes, conocíos como Panxea y Siberia, arrodiaos per un océanu global llamáu Panthalassa.

El Permianu, y con él la Era Paleozoica, terminó cola estinción masiva del Permianu-Triásicu, la mayor estinción na historia de la Tierra, na que sumieron el 90% de les especies marines y el 70% de les terrestres.

Nel Permianu hubo importantes cambeos climáticos con un enclín xeneral de climes tropicales a condiciones más seques y grebes. Producióse una contraición de los banzaos. Escastáronse gran cantidá de felechos arborescentes (Lycopodiophyta) y anfibius, que riquíen condiciones húmedes. Los felechos con grana, los reptiles y los reptiles mamiferoides apoderaron los ambientes terrestres. Los glaciares del Carboníferu sobre la rexón polar del sur de Gondwana recularon mientres el Permianu.

Nesi periodu remató la oroxenia varisca debida a la formación del gran continente llamáu Panxea.

Era[5] Periodu Millones años
Paleozoicu Permianu 299,0 ±0,8
Carboníferu Pensilvánicu 318,1 ±1,3
Misisípicu 359,2 ±2,5
Devónicu 416.0 ±2,8
Silúricu 443,7 ±1,5
Ordovícicu 488,3 ±1,7
Cambrianu 542,0 ±1,0


Subdivisiones[editar | editar la fonte]

La Comisión Internacional d'Estratigrafía[3] establez trés dómines/series y nueve edad/piso del Permianu, distribuyíos n'orde de los más recién a los más antiguos como sigue:

Era
Eratema
Periodu
Sistema
Dómina
Serie
Edá
Pisu
Eventos relevantes Entamu, en
millones
d'años
Paleozoicu Permianu Lopingiense Changhsingiense Les tierres remanecíes xúnense formando'l supercontinente Panxea, creando los Apalaches. Fin de la glaciación permo-carbonífera. Los reptiles sinápsidos (pelicosaurios y terápsidos) fáense abondosos, siguen siendo comunes los parareptiles y anfibios temnospóndilos. Mientres el Permianu Mediu, la flora del carboníferu ye reemplazada por gimnospermas con estróbilos (les primeres plantes con grana verdaderes) y los primeres mofos verdaderos. Evolucionen los escarabayos y les mosques. La vida marina floria nos petones someru y templáu; braquiópodos prodúctidos y espiriféridos, bivalvos, foraminíferos, y ammonoideos, toos bien abondosos. Estinción del permianu-triásicu fai 251 ma: escastar el 95% de la vida na Tierra, incluyendo tolos trilobites, graptolites y blastozoos. 254,2±0,1
Wuchiapingiense 259,1±0,5
Guadalupiense Capitaniense 265,1±0,4
Wordiense 268,8±0,5
Roadiense 272,95±0,11
Cisuraliense Kunguriense 279,3±0,6
Artinskiense 290,1±0,1
Sakmariense 295,5±0,4
Asseliense 298,9±0,2
Carboníferu[6] 359,2±2,5
Devónicu 416,0±2,8
Silúricu 443,7±1,5
Ordovícicu 488,3±1,7
Cambrianu 542,0±1,0

Paleogeografía[editar | editar la fonte]

Cuando'l Permianu empezó, la Tierra inda sentía los efeutos de la postrera glaciación, polo que les rexones polares taben cubiertes por vastes capes de xelu. El nivel del mar permianu permaneció xeneralmente baxu. Nel Permianu, la unión ente Siberia y Europa oriental a lo llargo de los Urales produció la unión casi completa de Panxea. El sureste d'Asia yera la única masa terrestre de gran tamañu dixebrada y asina siguiría mientres el Mesozoicu.

Pangea asitiábase sobre l'ecuador y estendíase escontra los polos, col correspondiente efeutu nes corrientes oceániques del gran océanu Panthalassa (el "mar universal") y del océanu Paleo-Tetis, que s'asitiaba ente Asia y Gondwana. El continente Cimmeria formar a partir d'una dislocación de Gondwana y deriva escontra al norte, cerrando l'océanu Paleo-Tetis. D'esta forma, un nuevu océanu taba creciendo nel estremu sur, l'océanu Tetis, qu'apoderaría gran parte del Mesozoicu.

Les estenses zones continentales creaben climes con variaciones estremes de calor y fríu (clima continental) y unes condiciones monzóniques con precipitaciones estacionales. Los desiertos paecen ser xeneralizaos en Pangea. Les condiciones seques favorecieron les gimnospermas, plantes con granes zarraes nuna cubierta proteutora, frente a plantes como los felechos que precisen esvalixar espores. Los primeros árboles modernos (coníferes, ginkgos y cicadáceas) apaecieron nel Permianu.

Distribución de dellos xéneros mientres el Permianu y el Triásicu. 6-Cynognathus (reptil del Triásicu), 7- Mesosaurus (reptil del Permianu), 8-Glossopteris (Pteridospermatophyta del Permianu), 9-Lystrosaurus (reptil del Triásicu).

El nivel del mar nel Permianu caltener polo xeneral baxu, y los ecosistemes próximos a la mariña vense llindaos pola unión de casi tolos grandes continentes nun solu supercontinente, Panxea. Esto podría causar en parte la estinción xeneralizada de les especies marines a la fin del periodu al amenorgase severamente les zones costeres someres preferíes por munchos organismos marinos.

La formación d'importantes cadenes montascoses contribuyó a favorecer los contrastes climáticos nel globu y les barreres locales que suponíen los cordales recién formaos favorecieron entá más el provincialismu. Les rexones polares siguíen siendo rexones bastante fríes y les ecuatoriales bastante templaes,[7] polo que les flores de llatitúes baxes nel Permianu Cimeru siguíen siendo distintes. Les flores del Permianu siguieron amás les adautaciones escontra climes cada vez más secos que s'empecipiaren nel Carboníferu Cimeru. Les condiciones climátiques favorecieron de la mesma el depósitu de grandes espesures de evaporitas, favoreciendo la mayor concentración de depósitos de sal de tolos tiempos xeolóxicos. Los depósitos de dunes tamién son bien comunes, indicando la situación d'antiguos desiertos.

Tres árees xenerales son especialmente conocíes polos sos estensos depósitos del Permianu: los Montes Urales (onde s'atopa Perm), China y el suroeste de Norteamérica, onde l'estáu de Texas tien unu de los depósitos más gruesos de roques del Permianu.

Clima[editar | editar la fonte]

Sedimentos del Permianu nel Valle de la Muerte en EE. UU.

Cuando s'empecipió'l Permianu, la Tierra inda taba pasando una glaciación, polo que les rexones polares taben cubiertes con fondes capes de xelu. Los glaciares siguieron cubriendo gran parte de Gondwana, como lo fixeren mientres el Carboníferu. El Periodu Permianu, a la fin de la era Paleozoica, marcó un gran cambéu nel clima y aspeutu de la Tierra.

Escontra la metá del periodu, el clima fíxose más templáu y nidiu, los glaciares recularen, y l'interior continental fíxose más secu. Gran parte del interior de Panxea yera probablemente una zona greba, con grandes fluctuaciones estacionales (húmedes y seques), por cuenta de la falta del efeutu moderador de les mases d'agua. Esti enclín al secañu siguió hasta'l Permianu tardíu, xunto cola alternanza de periodos de calentamientu y enfriamientu.

Paleozooloxía[editar | editar la fonte]

La vida marina foi similar al Devónicu y Carboníferu sacante dellos grupos d'organismos oceánicos que sumieron na estinción en masa devónicu. Producióse la evolución d'inseutos d'aspeutu modernu. D'esta dómina son dalgunos célebres fósiles como Mesosaurus y Dimetrodon. Esti postreru pertenecía al llinaxe de los sinápsidos (reptiles mamiferoides).

Paleozooloxía marina[editar | editar la fonte]

Los depósitos marinos del Permianu son ricos en fósiles de braquiópodos, equinodermos y moluscos. Gran parte d'Europa y Norteamérica taben asitiaes nel ecuador (depósitos caliares de gran espesura). Les algues englobaron esponxes y briozoos pa formar petones de barrera. Los fusulínidos son un grupu de grandes foraminíferos que tuvieron una gran radiación adaptativo (5.000 especies en roques pérmicas).

El fitoplancton constituyíu por acritarcos persistió anque yá nun se recuperó de la gran estinción del final del Devónicu. Los ammonoideos se rediversificaron rápido y tamién apaecen grandes representantes de los nautiloideos. Los principales grupos primitivos de peces yá sumieren (placodermos, ostracodermos, etc.) y acantodios y dipnoos taben en cayente. Apoderaben pexes óseos y tiburones, y estos postreros tendieron escontra diseños más móviles, convirtiéndose en predadores cada vez más efeutivos.

Paleozooloxía terrestre[editar | editar la fonte]

Nos medios d'agua duce esistíen pexes d'aletes radiaes y tiburones que nun se conocen en medios actuales, polo que resulta problemática la so clasificación. Los moluscos bivalvos aportaron a tamién importantes n'ambientes dulceacuícolas. Pero probablemente l'animal más destacáu d'esi mediu foi'l reptil Mesosaurus.[7] Los inseutos empezaron a xugar un importante papel ecolóxicu que yá nun abandonaron; nel Permianu cimeru (hai unos 250 millones d'años) apaecieron los primeres coleópteros, el grupu dominante na actualidá.

Restauración de la cadarma de Mesosaurus.

La innovación evolutiva más espectacular de dalgunos anfibius foi'l güevu cleidoico («zarráu»), que los convirtió en reptiles y lliberó de la so dependencia acuática pa la reproducción dexándo-yos esplorar les riqueces interiores de la tierra, lloñe de los mares, llagos y ríos onde s'aniciaren los sos ancestros. Los reptiles, a diferencia de los anfibios, nun ponen el güevu na agua. El llazu reproductivu que los xunía a los sos ancestros, los pexes, queda asina definitivamente cortáu. La estructura más probable de ser un güevu de reptil ye del Permianu inferior, pero supónse que'l güevu amniota apaeció nel Carboníferu.

La fauna terrestre de principios del Permianu taba apoderada por anfibios y pelicosaurios (primeros reptiles mamiferoides), nel Permianu mediu apoderaron los primitivos terápsidos como los dinocefalios, y a finales del Permianu los terápsidos más avanzaos, como gorgonópsidos y dicinodontos. Escontra'l final del Permianu apaecen los primeres cinodontos, que pasaríen a convertise en mamíferos mientres el Triásicu. Otru grupu de terápsidos, los terocefalios (como Trochosaurus) surdió nel Permianu mediu.

Nesta dómina los anápsidos llegaron al picu en forma de los masivos Pareiasaurus, según los pequeños grupos de reptiles similares a llagartos. Un grupu de pequeños reptiles, los diápsidos, empezó a abondar. Estos fueron los antepasaos de los reptiles más modernos y de los arcosaurios. A finales del Permianu surdiríen los primeres arcosaurios, el grupu que daría llugar a los cocodrilos, pterosaurios y dinosaurios nel periodu siguiente. En resume, el periodu Permianu vio'l desenvolvimientu d'una fauna dafechu terrestre y l'apaición de los primeros grandes herbívoros y carnívoros. Nun hubo vertebraos aéreos nesti periodu.

Reptiles mamiferoides[editar | editar la fonte]

Nel Permianu inferior los pelicosaurios (primeros reptiles mamiferoides) aportaren a los carnívoros qu'ocupaben el vértiz de la cadena trófica de los ecosistemes terrestres. Vivieron en banzaos yá que dalgunos pueden ser semiacuáticos. Dimetrodon yera un carnívoru del tamañu d'un xaguar que tenía dientes afilaos y agudos. Mientres los anfibios carnívoros pérmicos, paecíos al caimán como Eryops comíense preses pequeñes d'un taragañu, Dimetrodon podría resgar animales grandes en pieces menores. La estructura del craniu de Dimetrodon ye paecida a la de los de mamíferos, qu'evolucionaron d'ellos. Nel Permianu mediu evolucionó un grupu particular de reptiles mamiferoides especialmente paecíu a los mamíferos, los terápsidos qu'amuesen delles traces de mamíferu:

  • Les pates allugar más verticalmente debaxo del cuerpu.
  • Amás los quexales yeren complexes y poderoses.
  • Los dientes de munches especies taben bien estremaos, nel frente incisivos y nos llaterales grandes caninos pa resgar y los molares y premolares esmagayar y cortar comida.

Munchos espertos creen que los terápsidos yeren de sangre caliente y col pelo paecíu al de los mamíferos modernos qu'aisllaba los sos cuerpos. Sía comoquier, les postures más argutes y los quexales complexos amuesen qu'estos activos animales averar na anatomía y comportamientu al nivel mamíferu d'evolución.

Paleobotánica[editar | editar la fonte]

Walchia (Pinopsida).

Antes de terminar el Permianu, el fitoplancton marín y la próspera vida vexetal terrestre lliberaren abonda osíxenu a l'atmósfera como pa llevalo a niveles cimeros a los actuales. Inmenses selves agospiaben una abondosa vida animal, que podía recurrir a esta vasta fonte d'enerxía p'afayar nueves posiciones en cadenes alimentarias n'espansión. La flora típica del Carboníferu siguió'l so dominiu hasta'l Permianu inferior pa tornar darréu. Mientres el Permianu, les gimnospermes, qu'incluyíen el antecesores de les modernes coníferes (transición ente coníferes y Cordaitales, que fueron les Voltziales, como Walchia), apoderaron los medios terrestres. El Permianu vio la radiación de munchos grupos importantes de coníferes, ente ellos los antepasaos de munches de les families actuales. Ginkgos y cícadas tamién apaecieron mientres esti periodu. Ricos montes taben presentes en munchos ambientes, con un amiestu de diversos grupos de plantes.

Los licopodios y los montes de banzáu inda apoderaben China del Sur porque yera un continente aislláu asitiáu cerca del ecuador. A la fin del Permianu, sumieron casi tolos esfenófitos y licopodófitos arborescentes quedando namái representantes de pequeñu tamañu.

Hai un paralelismu interesante ente la evolución de les granes en plantes y reptiles. Les plantes con espores y anfibios riquen mugor ambiental mientres parte del so ciclu vital. L'orixe de les plantes con grana y los reptiles representaron la transición a una esistencia totalmente terrestre. Mientres el Permianu, los reptiles diversificáronse y aparentemente empezaron a reemplazar a los anfibios en diversos papeles ecolóxicos, probablemente porque los reptiles teníen más dientes y una quexal más avanzada a la que se xunía una mayor axilidá y velocidá. De la mesma asocedió coles espores y les granes. Les roques pérmicas de Texas tienen faunes de grandes anfibios y reptiles que dan a conocer esti patrón.

Estinción Pérmica[editar | editar la fonte]

A la fin del Permianu producióse la estinción más catastrófica que la vida sufriera enxamás,[8] yá sía en términos de númberu total d'especies perdíes o de los sos traumáticos efeutos sobre la evolución subsiguiente. Foi a lo menos dos veces más severa que cualesquier otra y posiblemente ente cinco y diez veces más estensa. Envalórase que namái sobrevivió'l 5% de les especies, cuando nel peor de los demás episodios la cifra foi cercana al 50%. Resultó ser tamién la más malo d'estudiar por cuenta de problemes cronolóxicos na datación y a la falta d'un conxuntu apropiáu de seiciones (medios continentales) con fósiles qu'incluyan el crucial intervalu de tiempu.

El gráficu amuesa la intensidá de les distintes estinciones a lo llargo de la historia de la Tierra. Nótese que la intensidá más alta asocede nel Permianu.

Estinciones nel mar[editar | editar la fonte]

Hai un rexistru bien detalláu de los hábitats marinos mientres el periodu Permianu. Les comunidaes de suelos duros (folles caliares a mediu consolidar) taben ocupaes por filtradores fixos como briozoos y crinoideos, ya intensamente bioturbadas por esponxes, bivalvos, viérbenes y otros. Les comunidaes de fondos lodosos non caliares yeren más probes de bivalvos, artrópodos, viérbenes y similares. Estes comunidaes habíen quedáu afaraes antes d'empezar el Triásicu. Nunca más volveríen a trate les típiques comunidaes paleozoiques. Fueron reemplazaes por nuevu comunidaes d'artrópodos, equinodermos y moluscos bien móviles, qu'entá apoderen anguaño. El 54% de les families (78-84% cuando analizamos los xéneros) y hasta'l 96% de les especies, sumió aproximao nos postreros 5 millones d'años del Permianu.[9]

Del 46% de les families sobrevivientes, casi toes sufrieron un drásticu amenorgamientu; dalgunes d'elles namái s'abrir pasu mientres el Triásicu con grandes dificultaes. El grau d'estinción, sicasí, varió en gran midida, dependiendo de la familia: 98% de crinoideos, 78% de braquiópodos articulaos, 76% de briozoos, 71% de cefalópodos, 50% de los microscópicos foraminíferos planctónicos. Sumieron dafechu Blastoidea (equinodermos pedunculaos), Eurypterida, Tabulata, Rugosa (que yá veníen abrasaos de la crisis devónica) y los trilobites qu'entá quedaben. En resume, sumió un 79% de les families d'invertebraos típiques del Paleozoicu, en contraste col 27% de gasterópodos, esponxes y bivalvos, la fauna moderna» que los reemplazó. Estudios detallaos revelaron que, a pesar de que les estinciones del Permianu tardíu yeren dacuando bien súbites, la mayoría d'elles asocedieron como procesos de decadencia al llargu plazu. Los cambeos lentos paecen suxurir una alteración gradual nes condiciones de vida, esto ye, una pauta «uniformista». Les cayíes y puxances más agudes paecen indicar que los procesos d'estinción masiva asoceden cuando un enclín yá esistente sufre una sópita aceleración, por causa d'unu o dellos acontecimientos repentinos.

Estinciones en tierra[editar | editar la fonte]

Mientres los postreros 5 millones d'años del Permianu contabilizóse una perda global de 27 families d'anfibios y reptiles, sobre un total de 37 (73% de les families y 98-99% de les especies). Les anteriores cifres presenten un inconveniente: tán basaes nuna diversidá global de namái 37 families terrestres, ente que les marines yeren unes 500, polo que'l marxe d'error nes primeres ye posiblemente más altu. Nuevos estudios del rexistru fósil suxuren otros dos cayíes de la diversidá de magnitú bien similar (5 a 10 y 20 millones d'años antes del final del Permianu). Anque los rexistros son escasos, esisten diverses llocalidaes que confirmen estes pautes.

Les estinciones que mientres esti periodu dar ente les plantes terrestres paecen siguir un modelu de cambéu a bien llargu plazu. Les flores típiques del Paleozoicu tardíu consistíen en felechos con granes provistos de grandes fueyes, cordaitales y felechos pecoptéridos nes rexones ecuatoriales. Los cordaitales tamién apoderaben en llatitúes boreales elevaes, ente que Glossopteris, un importante felechu con granes, y los sos parientes encabezaben la llista en llatitúes elevaes del sur. Esta flora foi amodo reemplazada por flora mesozoica consistente en coníferes, ginkgos, cícaes, bennettitales y nuevos grupos de plantes portadores d'espores. Les plantes pérmicas sufrieron estinciones y la diversidá global amenorgar a la metá mientres aquel intervalu. Pero'l cayente foi aceleráu gracies a diversos factores ambientales y la presencia o ausencia de barreres físiques a la migración. Les perdes nun pueden acomuñar a un únicu eventu d'estinción catastrófica, y tampoco se pueden correlacionar con nengún de los sucesos qu'afectaron a la fauna marina o a los vertebraos terrestres. Esta resistencia relativa de les plantes ye debida a los sos mecanismos de sobrevivencia ecolóxica al llargu plazu:

  • Granes resistentes que pueden permanecer en llatencia mientres años.
  • Reproducción vexetativa por aciu sistemes de rizomes y raigaños protexíos so tierra, inclusive dempués de la destrucción de les partes espuestes.

Causes de la estinción[editar | editar la fonte]

Estensión de les Traps Siberianes.

Esisten pruebes de la concurrencia de dellos cambeos na estructura física de la Tierra, los océanos y l'atmósfera mientres el Permianu tardíu que figuren nes hipótesis esplicatives de les estinciones. Los más importantes fueron los siguientes:

Vulcanismu[editar | editar la fonte]

En Siberia produciéronse masives erupciones que duraron miles d'años, produciendo enormes fluxos de basaltu. Envalórase que nes Traps Siberianos depositóse un volume de llava d'ente 1 y 4 millones de km³. Sobre la base d'esta cantidá de llava envalórase que se lliberar abondu dióxidu de carbonu p'aumentar les temperatures del planeta en 5 °C, non lo suficiente como pa matar al 95% de la vida.

Lliberación d'hidratos de metanu[editar | editar la fonte]

Esta teoría enllaza cola erupción del fluxu de basaltu. El calentamientu producíu poles erupciones podría aumentar amodo la temperatura del océanu hasta descongelar los depósitos de hidratu de metanu qu'hai per debaxo del fondu oceánicu cerca de les mariñes. Esto lliberaría na atmósfera abonda metanu como p'alzar les temperatures en 5 °C adicionales (el metanu ye unu de los gases d'efeutu ivernaderu más potentes).

D'esta miente surdió una teoría sofitada por dellos científicos en que la estinción estremar en tres etapes:

  • La primera mientres les erupciones en Siberia, foi menos intensa y bien lenta, durando miles d'años, y foi l'aumentu de 5 °C, provocando fuertes trestornos climáticos.
  • La segunda foi nel mar y productu de les erupciones siberianes los depósitos de metanu no fondero marín lliberáronse, afectando la temperatura, corrientes y nivel d'osíxenu de los océanos, siendo una fase relativamente rápida y costosa pa la vida marina.
  • La tercer etapa ye que'l metanu, una vegada que salió de los océanos y llegó a l'atmósfera aumentó la temperatura otros 5 °C, destruyendo los ecosistemes y acabando col equilibriu climáticu. Llegar a creer que les Islles Britániques o Siberia pudieron aportar a tan seques y enceses como l'actual Sáḥara.
Mapa que señala en colloráu l'área del gran Cráter de la Tierra de Wilkes.

Lliberación de sulfuru d'hidróxenu[editar | editar la fonte]

Otra hipótesis arreya la lliberación de sulfuru d'hidróxenu nos océanos. Les agües oceániques fondes dacuando pierden la totalidá del so osíxenu disuelto, lo que dexa que les bacteries anaerobies (por casu, les bacteries verdes del azufre) florien y produzan sulfuru d'hidróxenu. Esti gas ye altamente tóxicu polo que al lliberar na atmósfera mataría a la mayoría de los seres vivos.

Impautu d'un gran meteoritu[editar | editar la fonte]

Apocayá (en 2006) atopóse'l gran cráter d'un posible impautu de meteoritu na Tierra de Wilkes, na Antártida. El cráter tien un diámetru d'alredor de 500 quilómetros y ta asitiáu a una fondura de 1,6 quilómetros sol xelu de L'Antártida. Nun se conoz l'impautu que pudo tener esti meteoritu, pos los fósiles en Groenlandia amuesen que la estinción pudo ser gradual, con una duración d'alredor d'ochenta mil años, en tres fases distintes. Sicasí, especúlase que l'impautu podría provocar una onda de tipu sísmicu que de la mesma produció la rotura de la corteza terrestre nel puntu opuestu de la Tierra. Nesti puntu atopar nesa dómina les traps siberianes, polo que la teoría del impautu enllaza cola hipótesis del vulcanismu.

Polo xeneral, los cambeos analizaos enantes por sigo solos nun paecen ser la causa de la gran estinción. Lo que sí sabemos ye que nos 20 millones d'años trescurríos dende'l Permianu mediu hasta'l superior produciéronse terribles cambeos nel globu. Ye posible que la causa de la estinción fuera una combinación de delles de les apariencies enantes analizaes.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: permianu
  2. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: pérmicu
  3. 3,0 3,1 Global Boundary Stratotype Section and Point (GSSP) of the International Commission of Stratigraphy, Status on 2009.
  4. International Stratigraphic Chart, 2008
  5. Los colores correspuenden a los códigos RGB aprobaos pola Comisión Internacional d'Estratigrafía. Disponible nel sitiu de la International Commision on Stratigraphy, en «Standard Color Codes for the Geological Time Scale».
  6. N'Europa estremóse tradicionalmente un únicu sistema o periodu, el Carboníferu, non contempláu n'América del Norte, onde s'usaron nel so llugar Misisípico y Pensilvánico col mesmu rangu de sistema o periodu.
  7. 7,0 7,1 Universidá de Buenos Aires. «Permianu». Archiváu dende l'orixinal, el 6 d'avientu de 2010. Consultáu'l 20 d'avientu de 2007.
  8. Universidá de Berkeley. «The Permian» (inglés). Consultáu'l 20 d'avientu de 2007.
  9. WGBH Educational Foundation. «Permian-Triassic Extinction» (inglés). Consultáu'l 20 d'avientu de 2007.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Aceñolaza, F.G. et al. 1991. El Sistema Permianu na República Arxentina y en laRepública Oriental del Uruguái (Pre-Impresión). II° Congr. Int. Estrat. y Geol. Carboníferu y Permianu. Acad. Nac. Ci. Córdoba. 249 páxs. Buenos Aires.
  • Adie, R.J. 1952. The position of the Falkland Islands in a reconstruction of Gondwanaland. Geol. Magacín 89: 410 y sig.
  • Benton (1995). Paleontoloxía y evolución de los vertebraos.
  • Ogg, Jim; June, 2004, Overview of Global Boundary Stratotype Sections and Points (GSSP's) http://www.stratigraphy.org/gssp.htm Consultáu'l 30 d'abril de 2006.
  • Waterhouse, J.B. 1970. Gondwana occurrence of the Upper Paleozoic brachiopod

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]