Fosfatu

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Roques de fosfatu al pie de una moneda pa comparar el so tamañu.

Los fosfatos son les sales o los ésteres del ácidu fosfórico. Tienen de mancomún un átomu de fósforu arrodiáu por cuatro átomos de osíxenu en forma tetraédrica.

Los fosfatos secundariu y terciariu son insolubles n'agua, sacante los de sodiu, potasiu y amonio.

Los ortofosfatos[editar | editar la fonte]

Los fosfatos más avanzaos son los ortofosfatos (Col prefixu de "orto" suélense denominar los ácidos más hidratados). Contienen el anión PO43-. Los ortofosfatos atópense llargamente distribuyíos na naturaleza, sobremanera en forma de apatita y formen parte esencial de dientes y güesus.

Tamién son compuestos indispensables na formulación de los abonos minerales. La so ausencia llinda la crecedera de les plantes. Davezu en xardinería utilicen abonos ricos en fosfatu pa inducir y fortalecer el floriamientu.

Na industria alimenticio los ortofosfatos (p. ex. en forma de fosfatu de sodiu) utilícense por casu na ellaboración de quesu procesáu.

Un apurra suficiente de fósforu en forma de fosfatu ye esencial pal bon funcionamientu del cuerpu humanu yá que intervien nos procesos bioquímicos más elementales. N'esperimentos con aguaróns y mures nun se detectaron efectos tóxicos con dosis d'hasta dellos gramos por quilu d'animal.

Los fosfatos formen una parte importante de la carga nes agües residuales. Pueden ser esaniciaos por métodos fisicoquímicos bastiándolos con cloruru ferrico (FeCl3) o son reteníos nos fangos activos que se dixebren y depués pueden ser reconvertíos en compost p'abonos orgánicos.

Fosfatos na materia vivo[editar | editar la fonte]

Estructura del grupu fosfatu
Fosfatu inorgánicu
HPO42−; elementos: P (púrpura); O (colloráu); H (blancu)

En sistemes biolóxicos, atópase fosfatu como ión llibre en solución, llamáu fosfatu inorgánicu, en distinción del fosfatu enllazáu en dellos ésteres de fosfatu. El fosfatu inorgánicu xeneralmente se denota Pi y a pH fisiolóxicu (neutral) consiste principalmente nun amiestu d'iones HPO42− y H2PO4.

El fosfatu inorgánicu puede crease por hidrólisis del pirofosfato (PPi):

P2O24- + H2O Plantía:Eqm 2 HPO42−

Sicasí, los fosfatos atópense más comúnmente en formes de adenosín fosfatu (AMP, ADP y ATP) y pueden ser lliberaos pola hidrólisis del ATP o ADP. Esisten reacciones similares pa los otros nucleótidos. El enllaz fosfoanhidrido del ADP y ATP o otros nucleótidos difosfatos o trifosfatos, contién una gran cantidá d'enerxía que-yos confier el so papel vital en tolos organismos vivos. Son llamaos fosfatos d'alta enerxía, como'l sistema fosfágeno del texíu muscular. Adicionalmente al so usu de "moneda" enerxética, la adición o remoción de grupos fosfatos en proteínes ye una estratexa esencial na regulación metabólica de toles célules.

El fosfatu forma parte de los nucleótidos, los monómeros en que se basa la composición del ADN y demás acedos nucleicos. Tamién hai fosfatu na composición de dalgunos lípidos formadores de membranes, como los fosfoglicéridos, onde la so elevada constante d'ionización contribúi a la carga eléctrica de la cabeza hidrófila».

Los fosfatos orgánicos[editar | editar la fonte]

Los fosfatos orgánicos son ésteres del ácidu fosfórico, y pollo caracterícense por ser molécules más complexes qu'otros fosfatos. Sintetícense convenientemente por reacción d'O=PCl3 colos alcoholes correspondientes en presencia d'una base. Munchos d'estos ésteres son neurotóxicos y guarden una estrecha relación colos gases nerviosos y dalgunos insecticides. Sicasí dalgunos hanse emplegáu p'allandiar plásticos como'l PVC.

Los trifosfatos[editar | editar la fonte]

Los trifosfatos 2-O3P-O-PO2--O-PO32- (sales del anhidruro formáu por trés grupos de fosfatu) utilizar nos deterxentes p'allandiar l'agua yá que amazcaren el calciu formando un complexu y eviten asina la so precipitación. Col tiempu hidrolizan pa dar ortofosfatos que contribúin a la eutrofización de les agües superficiales. Por esto inténtase sustituyir los trifosfatos por resines orgániques o zeolites qu'igualmente atrapen el calciu y nun tienen esti efectu perxudicial.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]



Fosfato