Chondrichthyes

De Wikipedia
Chondrichthyes
Rangu temporal: 443 Ma-0 Ma
Silúricu - Presente
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Chordata
Subfilu: Vertebrata
Clas: Chondrichthyes
Huxley, 1880
Subclases
Consultes
[editar datos en Wikidata]

Los condrictios (Chondrichthyes, del griegu χονδρος khóndros, "cartílagu" y ιχθύς ikhthýs, "pez") son una clase de vertebraos acuáticos conocíos como pexes cartilaxinosos, denominación que fai referencia a que la so cadarma ye de cartílagu, a diferencia de los pexes óseos (osteictios), que lo tienen de güesu.

Esta clase inclúi a les subclases elasmobranquios (tiburones, rayes) y holocéfalos (quimeras).

Carauterístiques xenerales[editar | editar la fonte]

Los condrictios presenten un mosaicu de calteres evolucionaos y primitivos. Ente les traces primitives destaca la so anatomía básica. Ente les traces evolucionaes destaquen dos: la suspensión y estructura de les aletes y l'estructura y composición de los quexales y dentición. Esto postreru en distintes especies apaez con formes más evolucionaes o más primitives. Otra traza bien avanzada ye'l so sistema inmunitariu. Dende'l mesozoicu les especializaciones de los tiburones van quedando clares, asitiándolos nel cumal de les redes trófiques marines. Hai nesti grupu un carauterísticu enclín al gigantismo, como midida pa evitar la depredación. El tiburón típicu tien un llargor de dos metros, y una raya típica d'un metro. Estes proporciones resulten bien grandes pal estándar de los vertebraos.

Los dientes nun tán fundíos al quexal y dir reemplazando por otros nuevos de forma continua, rápida y en serie gracies a un cuévanu que tienen a lo llargo del cantu del quexal. Esto déxa-yos tener siempres dientes nuevos frente a aquellos que se van rompiendo, foliando y esprendiendo. Esisten dientes serruchaos, con función cortadora; dientes afilaos, con función agarradora y dientes planos (en munches rayes) pa moler l'alimentu.[1]

Naden ayudaos por aletes y alienden al traviés de branquies mientres tola so vida; éstes tán espuestes al esterior direutamente al traviés de 5 ó 7 hendiduras branquiales nel casu de les rayes o los tiburones, y 1 puramente nes quimeras.

Difieren d'otros pexes en tener cadarma formada principalmente por cartílagu y non por güesu. Escarecen d'opérculu y vexiga natatoria. La falta d'esta postrera oblíga-yos a nadar constantemente o posase no fondero (como faen delles rayes y tiburones), ensin poder caltener una posición estática na columna d'agua.

Sentíos[editar | editar la fonte]

Tienen un agudu sentíu del olfatu. Son capaces de detectar sangre y siguir el so rastru hasta atopala. La vista ye menos aguda: pueden detectar lluces y solombres na agua. Los órganos que tienen nes llinies llaterales (sistema ambulacral de Lorenzini) y focico déxen-yos captar los estímulos llétricos de les contraiciones musculares de los pexes óseos.

Clasificación[editar | editar la fonte]

Subclase Elasmobranchii[editar | editar la fonte]

Superorde Orde Nome vernáculu
Batoidea (Rayes) Rajiformes Rayes verdaderes
Myliobatiformes
Pristiformes Pez sierra
Torpediniformes Pez torpedo
Selachimorpha (Tiburones) Hexanchiformes
Squaliformes
Pristiophoriformes
Squatiniformes
Heterodontiformes
Orectolobiformes
Carcharhiniformes
Lamniformes

Subclase Holocephali[editar | editar la fonte]

Orde Familia Nome vernáculu
Chimaeriformes Callorhynchidae
Rhinochimaeridae
Chimaeridae Quimeras

Evolución[editar | editar la fonte]

Cladoselache, un condrictio del Devónicu.

Los condrictios fixeron la so apaición mientres el periodu Devónicu Cimeru. Los fósiles más primitivos que se conocen correspuenden al xéneru Cladoselache.[2] A lo llargo la hestoria los condrictios cuntaron con dos grandes periodos de radiación evolutivo, la primera tuvo llugar hasta principios del Permianu, pa depués pasar por una fase de cayente que duró 100 millones d'años; la segunda gran radiación dar escontra'l Cretaceu.[2]

Anatomía[editar | editar la fonte]

Anatomía esterna[editar | editar la fonte]

Anatomía esterna d'un condríctio elasmobranquiu.

Los elasmobranquios tán estruyíos lateralmente y presenten aspeutu fusiforme con aletes pares ya impares. Les aletes impares son la dorsal (o dorsales), el caudal (que ye heterocerca) y l'añal. Les aletes pares son les pectorales y les pelvianas ensertándose éstes siempres por detrás de les pectorales.

Presenten diversos furos a lo llargo del cuerpu, tales como los furos nasales, la boca, les hendiduras branquiales, la foseta cloacal, el espiráculo (que ye'l restu de la primera hendidura branquial) y les cuenques orbitales de los güeyos.

El tegumentu tien escames placoideas (tamién llamaes dentículos dérmicos) que se formen na dermis y remanecen travesando la epidermis. Les capes de les escames placoideas de fora a dientro, al igual que les capes de los dientes de les que son homólogues, son: esmalte, dentina y magaya. A lo llargo de la evolución, estes escames fuéronse allixerando y simplificando. Tán empobinaes escontra tras, y tienen diverses funciones tales como consiguir que la piel seya flexible y al empar bien resistente y embrivir la esfregadura y mafa del mediu acuáticu por cuenta del amenorgamientu de les turbulencies xeneraes pola locomoción.

Natación[editar | editar la fonte]

Pa funcionar con eficacia ye importante una bona capacidá llocomotora. El movimientu de los pexes deber a que l'agua ye incompresible, y al exercer una fuercia sobre ella ésta respuende con un vector igual y opuesto (R1). R1 tien un componente llateral (L1) y otru frontal (F1). Al exercer fuercies llaterales socesives, y entrepolando les de sentíu opuestu, van sumándose los componentes fronteros y anulando unos a otros los componentes llaterales. Ésti ye'l movimientu ondulatoriu. Tamién s'emplega'l movimientu de batíu, que propulsa agua escontra tras pa mover al animal.

La direición del movimientu tien de ser controlada, lo cual rique'l control de tres movimientos d'esviadura: el cabecio, el valumbu y la chisgada.

Les aletes impares oponen la so superficie al valumbu y a la chisgada. Les aletes pares oponer al cabecio (controlar).

Tamién intervién el movimientu de l'aleta caudal. Nos tiburones l'aleta caudal ye heterocerca. Una aleta heterocerca, al bater, non yá produz emburrie, sinón tamién una fuercia de suspensión (fuercia ascensional), que controla la posición na columna d'agua. Esisten, sicasí, duldes sobre l'auténtica función del caudal heterocerca. Los pexes óseos que tienen aleta heterocerca, según los datos de que disponemos, nun paez que llogren nenguna fuercia ascensional d'ella. Los tiburones escarecen de vexiga natatoria, pero aun así llogren tener una densidá aproximao igual a la de l'agua de mar gracies al so fégadu. La fuercia ascensional que produciría l'aleta caudal al bater dexaría-yos controlar la fondura a la que naden. Pa controlar el so flotabilidá, los tiburones traguen aire, pero lo más importante nesti aspeutu ye'l fégadu, que ye bien grande y presenta una elevada cantidá de lípidos (escualeno). L'efeutu del fégadu fai que la correición por densidá al somorguiar un tiburón seya abondu por que ésti nun se funda na agua de mar.

Los tiburones son capaces, por aciu el control del equilibriu d'almacenamiento-reabsorción de lípidos nel fégadu, de controlar el so flotabilidá. Les especies bentóniques nun tienen tanta riqueza de gotes lipídicas nel fégadu.

Reproducción[editar | editar la fonte]

Güevu; nótese'l bilortu que-y dexa xuntar se a la vexetación.

La fecundación ye interna. Los pterigopodios de les aletes de los machos son órganos copuladores. El machu introduz unu de los pterigopodios na cloaca de la fema, onde se da un efeutu de succión de la espelma escontra'l oviducto. Reparar un fuerte enclín en tol grupu al ovoviviparismo. En ciertos casos da'l oviparismo o inclusive viviparismo.

Tamién se presenta'l fenómenu de "oofagia" (canibalismu dientro del úteru, onde un embrión cómese restos de güevos).

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Varios autor (2005). Animal. La definitiva y atanante guía visual de la vida selvaxe nel nuesu planeta. Madrid: Pearson Educación, S.A.. ISBN 84-205-3616-4.
  2. 2,0 2,1 Mgar.net - Tiburones: evolución

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]