Santa Olalla del Cala

Coordenaes: 37°54′24″N 6°13′45″W / 37.9067°N 6.2293°O / 37.9067; -6.2293
De Wikipedia
Santa Olalla del Cala
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia Provincia de Huelva
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Santa Olalla del Cala (es) Traducir Antonio Plaza Barrero
Nome oficial Santa Olalla del Cala (es)[1]
Nome llocal Santa Olalla del Cala (es)
Códigu postal 21260
Xeografía
Coordenaes 37°54′24″N 6°13′45″W / 37.9067°N 6.2293°O / 37.9067; -6.2293
Santa Olalla del Cala alcuéntrase n'España
Santa Olalla del Cala
Santa Olalla del Cala
Santa Olalla del Cala (España)
Superficie 204 km²
Altitú 535 m
Llenda con El Ronquillo, Zufre, Cala, Monesterio, El Real de la Jara y Almadén de la Plata
Demografía
Población 2038 hab. (2023)
- 1035 homes (2019)

- 966 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de Provincia de Huelva
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 9,99 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
santa-olalla-del-cala.es
Cambiar los datos en Wikidata

Santa Olalla del Cala ye un conceyu español de la provincia d'Huelva, Andalucía. Según l'INE, nel añu 2016 cuntaba con 2.042 habitantes.[2] La so estensión superficial ye de 204 km² y tien una densidá de 10,67 hab/km². Los sos coordenaes xeográfiques son 37º 54' 26" N, 6º 13' 30" O. Asítiase a una altitú de 535 metros y a 149 quilómetros de la capital de provincia, Huelva, y a 70 quilómetros de Sevilla.

Demografía[editar | editar la fonte]

Númberu d'habitantes nos últimos años (fonte: Institutu d'Estadística d'Andalucía).

Evolución demográfica de Santa Olalla del Cala
19961998199920002001200220032004200520072010
22852278229722442203219221732176214321422177
(Fonte: INE [Consultar])


Historia[editar | editar la fonte]

Asitiada na estribaciones de Sierra Morena, na Sierra de Aracena, camín de camín na Ruta de la Plata, frontera d'Andalucía con Estremadura, l'antigüedá de Santa Olalla, entá nun pudo precisase. Nun puede precisase una fecha de fundación nin cuando se produció l'establecimientu de los primeros pobladores.

La posición estratéxica de Santa Olalla nel tránsitu de metales estrayíos de los importantes enclaves mineros d'Almadén de la Plata, Minas de Riotinto, o "La Papúa" o "El Tratejón" en Zufre, fai imaxinar los oríxenes de la presencia del home nesta llocalidá, na Edá del Bronce, nel III mileniu e.C. Esti intercambiu comercial sentaría la base de la conocida Ruta de la Plata, qu'algamaría la so máxima rellumanza na dómina romana.

Llamada Ponciana en tiempos de los romanos, según la lleenda popular, el so nome actual vien-y de la trescripción gallega o ástur-lleonesa del nome de la patrona del pueblu, Santolaya de Mérida, de la cual diz la lleenda popular que nació nesta villa y dende esta partió al so martiriu en Mérida, ónde foi quemada viva nel sieglu III de nuesa yera (Recordemos qu'en 1230, les tropes del rei Alfonsu IX de Llión, van reconquistar Mérida colo cual recupérase una plaza importante y llugar de martiriu de la Santa). Darréu pasó a llamase Santa Olalla de la Sierra, y Santa Olalla del Carril, hasta llegar al topónimu actual de Santa Olalla del Cala (1920) n'honor al ríu Cala, afluente del Huelva, que baña les sos tierres. Son delles les poblaciones na actual provincia de Llión que lleven el mesmu nome, anque escritu con jota, que bien podría pronunciase "Olaia", tales como Santa Olaja de la Varga, Santa Olaja de la Ribera, Santa Olaja del Porma, Santa Olaja de Eslonza, Santa Olaja de l'Acción. Como se ve santa Elalia yera una figura importante nel Reinu de Llión.

Comparten asina, los sos habitantes el xentiliciu de santaolalleros o olalleros col de poncianos.

La hestoria de Santa Olalla empieza nel s. XIII, tres la conquista de Sevilla pol rei Fernandu III el Santu en 1248. L'anterior hestoria nun ye sinón prehistoria al escarecer desgraciadamente de documentación escrita. Reconquistar cristiana de la sierra llevar a cabu a mediaos del s.XIII, a manes de Sancho II de Portugal, col sofitu d'ordes militares. Fernandu III el Santu avanza con tropes pel marxe derechu del Guadalquivir, col enfotu de reconquistar unos territorios que consideraba parte integrante de la corona de Castiella, y topeta col exércitu portugués. Dempués de numberoses lluches proclámase una Paz Oficial, y róblense el Tratáu de Badayoz en 1267 y el de Alcañices en 1297, polos que los terrenes conquistaos al Este del Guadiana pasaron a depender del Conceyu de Sevilla. Pero los enfrentamientos fronterizos siguieron ente dambos reinos, asina que pa frenar la continua amenaza portuguesa, creóse una llinia defensiva denomada la Banda Gallega, con pobladores del Reinu de Llión (principalmente de les actuales provincies Llión, Zamora, Salamanca, Asturies y tamién Galicia), al igual qu'otres poblaciones de la sierra de Aracena como pueden ser Cortegana, Almonaster o Fonte Mancaos. Hai que recordar que'l Reinu de Llión yera estremeru col de Sevilla y hasta la división provincial de 1833 llegaba hasta l'actual provincia de Badayoz y delles poblaciones de les actuales provincies d'Huelva o Sevilla. Los castellanos solíen referise a les xentes del Reinu de Llión como "gallegos" una y bones les distintes llingües que s'usaben nesti reinu (gallegu y llingües ástur-lleoneses) sonábenlos igual, d'ende'l denominar Banda Gallega a la llinia defensiva de castiellos estremeros con Portugal nestes sierres.

Esta llinia basar na esistencia d'una serie de fortificaciones intercomunicadas visualmente por aciu señales con antorches. Y asina foi como Sancho IV el Bravo, a pidimientu de les autoridaes hispalenses, concede'l privilexu[3] a dellos pueblos de la sierra pa la construcción de fortaleces, qu'abelugaron y frenaron los continuos ataques del país vecín. Construyéronse'l Castillo de Santa Olalla, xunto col de Cumbres Mayores, Fregenal de la Sierra y la reconstrucción del de Aroche. La esistencia d'estes fortificaciones contribuyó a la concentración de la escasa población y favoreció l'afianzamientu d'otros nucleos al amparu y abellugu d'edificaciones militares, como foi'l casu de Santa Olalla.

El castiellu fortaleza, una ilesia parroquial y una sinagoga xudía, son les referencies de la esistencia medieval de la villa de Santa Olalla.

En 1594 Santa Olalla formaba parte del reinu de Sevilla na Sierra de Aroche y cuntaba con 366 vecinos pecheros.[4]

La nueche del 1 al 2 de febreru de 1729 tuvo l'honor Santa Olalla, de cuntar cola presencia de Felipe V y la so esposa Isabel de Farnesio,[5] quien provenientes de Badayoz dormieron el la villa. L'arzobispu de Sevilla, D. Luis Salcedo y Azcona, averar a Santa Olalla pa rindir pleitesía a los reis, al triar el primer pueblu de la so diócesis. Darréu dempués de la so estancia, Felipe V dirixir a Sevilla, ónde llantó la so corte por un periodu de cuatro años.

A empiezos del s. XIX, mientres la invasión francesa, Santa Olalla constituyir en Cuartel Xeneral de la Zona de la Infantería de Marina convirtiéndose nel centru de l'actividá bélica de la sierra. Entá queden muertes de les bateríes emplazadas na llucha colos invasores y n'alcordanza d'una de les batalles queda'l nome d'un cercanu cuetu, el de Les Bateríes. N'alcordanza d'esta xesta llevantó un monumentu a la marina española consistente nun enorme ancla. Asina s'estena la sorpresa de los viaxeros que al travesar el pueblu na ruta Sevilla-Xixón o Ruta de la Plata atopar con esti interesáu monumentu marín en plena sierra de Aracena; de too ello esisten ensame de datos nel Archivu Parroquial.

Foi a finales d'esti sieglu cuando la villa de Santa Olalla instauróse como pueblu de la provincia d'Huelva. Una llinia norte-sur, quitando El Madroño (llibre d'El Castillo de las Guardas), paez que sirvió de guía pa la delimitación del Este onubense. Quedaben, asina, estazaes les Sierres de dambes, ente Santa Olalla y Real de la Jara, el Campu de Tejada, respectu del Aljarafe, y, al sur, el Cotu de Doñana. Pa esi trazáu artificial en bona parte del so percorríu y por que la contorna provincial fora menos irregular restaba l'ampliu sector d'El Ronquillo, aldega de Santa Olalla, estratéxicu pa Sevilla. El Real Decretu de 1833, mientres la rexencia de María Cristina, termina per asitiar, non ensin alteraciones, el procesu empecipiáu en 1821. Ye'l puntu de partida que remata cola formación de la provincia d'Huelva como consta na proclamación oficial.[6]

Acontecimientu importante na meyora de la sociedá santaolallera del s. XX foi la construcción de la estación del ferrocarril, siendo una de les más importantes de la provincia, de la que güei apenes se caltienen delles naves casi destruyíes, al ser desmantelada la vía a principios de los años 50.

Fiestes llocales[editar | editar la fonte]

La romería de Santolaya Virxe y Mártir (Eulalia de Mérida), patrona de la villa, celébrase'l segundu domingu de mayu. La primer romería celebróse'l domingu 3 de mayu de 1970. El camín empieza a los ocho de la mañana na cai Iglesias, dende onde los xarrés parten cola patrona hasta la ermita asitiada na vera onubense de la rivera del Cala, a cinco quilómetros de la llocalidá y a la que se llega per un camín (GR48) al traviés d'una devesa d'impresionante guapura, arrodiaos d'encines centenaries, sufreres y formaciones granítiques típiques de la zona.

Monumentos naturales[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Monumentu Natural Encina Devesa de San Francisco - Santa Olalla del Cala

Referencies[editar | editar la fonte]

NOTA: Parte de la información recoyida equí foi llograda de la web oficial de la llocalidá, www.santaolalladelcala.org, con llicencia CC Compartir-Igual.

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Tabla2874» (castellanu). Consultáu'l 4 de payares de 2017.
  3. Privilexu de Sancho IV, Toro 4 payares 1293, Archivu Municipal Sevilla, seición 1ª, carpeta 4ª, nᵘ1, Balto de privilexos, foliu 30; Ortiz de Zúñiga, Añales, añu 1293,1 y Tenorio, Conceyu, doc. XXVIII
  4. Llibru de los Millones: Censu de población de les provincies y partíos de la Corona de Castiella nel sieglu XVI
  5. Visita de Felipe V y la corte a Santa Olalla. Lorenzo Bautista Zúñiga, Annales Eclesiásticos i Seglares de la Ciudá de Sevilla, Sevilla, 1747.
  6. ANTEQUERA LUENGO, Juan José: Santa Olalla y El Ronquillo. Hestoria inédita de la conformanza espacial de la provincia d'Huelva nel sieglu XIX. Sevilla, Facediciones, 2008.