Rupia indonesia

De Wikipedia

pendientes

Rupia indonesia
País Indonesia
Entidá emisora Banco de Indonesia (es) Traducir
Primer emisión 1952
Símbolu Rp
Códigu ISO 4217 IDR
rupia de Riau (es) Traducir, escudo timorense (es) Traducir y rupia neoguineana occidental (es) Traducir Rupia indonesia
Cambiar los datos en Wikidata

La rupia (n'indonesiu: rupiah) ye la moneda oficial d'Indonesia. El so control y emisión tán a cargu del Bancu d'Indonesia. El so códigu ISO 4217 ye IDR y estrémase en 100 sen. El so símbolu, utilizáu en toles monedes y billetes, ye Rp. El nome deriva de la unidá monetaria india. De manera informal munchos indonesios referir a la rupia como perak, que n'indonesiu significa "plata". Nes Islles Riau y la metá indonesia de la islla de Nueva Guinea (Irian Barat) utilizaron la so propia rupia (vease Rupia de Riau y Rupia de Nueva Guinea occidental), sicasí en 1964 y 1971 respeutivamente xunir a la moneda nacional.

Historia[editar | editar la fonte]

800-1942. Dineru javanés, chinu y holandés[editar | editar la fonte]

Los primeros oxetos utilizaos como monedes atopaos n'Indonesia daten de la dómina de la dinastía budista de Sailendra, nel sieglu IX; siguieron fabricándose hasta'l sieglu XII massa d'oru y kupang de plata. Mientres esti periodu tamién s'utilizaron los mutisalah, cordeles con abalorios d'orixe indo-pacíficu fabricaos mientres l'imperiu Srivijaya. El so orixe ta na islla de Sumatra, pero col tiempu espandir a Borneo, Java y al restu de les islles orientales nel sieglu XIII. Nes islles orientales calteníense estos abalorios como reliquies familiares, y nel so llugar utilizaben los mesmos oxetos pero d'orixe chinu. L'imperiu Majapahit fíxose fuerte en Java y Sumatra dende finales del sieglu XIII, y empezaron a caltener contactos comerciales colos chinos. Estos postreros faíen los sos intercambios apurriendo monedes de cobre con furacos cuadraos, conocíes como cash. Poco dempués n'Indonesia asonsañáronse esti tipu de monedes utilizando estañu o plomu.

Cuando los europeos empezaron a llegar a Indonesia, traxeron consigo monedes d'oru portugués y venecianes, según reales de plata castellanu, mexicanos, peruanos y bolivianos, que convirtiéronse na principal moneda d'intercambiu en tol archipiélagu mientres dellos sieglos. La Compañía Holandesa de les Indies Orientales (d'equí p'arriba, VOC) aseguróse'l monopoliu pa comerciar nes Indies en 1600. So la direición de Jan Pieterszoon Coen, la VOC facer col gobiernu de la zona de Batavia, la capital javanesa, con una área d'influencia que s'amontó col tiempu y que s'espandió eventualmente coles conquistes holandeses hasta'l sieglu XX hasta incluyir lo que más o menos güei forma Indonesia.

Nel sieglu XVII, la VOC importaba principalmente monedes de plata en forma de pequeñes monedes de 1, 2 y 6 stuivers, según reales castellanos y monedes holandeses d'intercambiu. Esto xeneró un pequeñu cambéu vendiendo estañu a les cecas llocales, yá que de normal nun lo producíen nin lo importaben. Por cuenta de un amenorgamientu nel suministru d'estañu en 1724 la VOC empezó a acuñar les sos propies monedes de cobre, llamaes duits, que yeren marcaes coles sos sigles. Estes monedes acuñar en seis provincies de los Países Baxos ya importáronse en grandes cantidaes mientres los sieglos XVIII y XIX. Tamién s'acuñaron monedes de plata, pero importábense sobremanera monedes españoles y holandeses, que teníen un valor mayor nes Indies. A pesar de que la mayoría de la moneda importábase, principalmente la plata, tamién s'acuñaron delles emisiones llocales d'oru y plata mientres los sieglos XVIII y XIX.

El primer billete de papel apaeció cola formación del De Bank Courant en Bank van Leening en 1752. Emitiéronse distintos llotes mientres los siguientes sesenta años, pero toos tendieron a perder el so valor col tiempu por cuenta de la escasez de moneda pa sofitar el papel.

En 1800 la VOC dir a la bancarrota y los territorios nacionalizaos pol gobiernu d'entós, la República Bátava, y qu'acuñaren los sos propios duits, empezaron a emitir florinos en 1802. Ente 1814 y 1840 acuñóse un gran númberu de duits en Surabaya, al empar que s'importaba plata dende los Países Baxos. En 1854 el florín de les Indies Holandeses se decimalizó, el céntimu sustituyó al duit ya introducióse una nueva serie que diba dende'l céntimu al ¼ de florín, toes acuñaes n'Holanda. Les denominaciones más altes (½, 1 y 2½ florinos de plata, y 5 y 10 florinos d'oru) importar de los Países Baxos y circularon xunto a les emisiones llocales. Esta serie de monedes siguió utilizándose inclusive dempués de la independencia en 1945.

El gobiernu intentó frenar la inflación de los billetes de papel con una emisión de bonos del estáu en 1815, que se retiraron de la circulación el 30 de xunu de 1861. El De Javasche Bank (d'equí p'arriba, DJB), bancu central de les Indies Holandés y fundao en 1828, tendría una regulación muncho más estricta que los bancos anteriores y llogró caltenese solvente.

1942-1949. Invasión xaponesa ya independencia indonesia: l'empiezu de la hiperinflación[editar | editar la fonte]

Invasión xaponesa[editar | editar la fonte]

En 1942, los xaponeses invadieron les Indies Holandeses tomando'l control de tol país, y Nueva Guinea en marzu del mesmu añu. Nos sos barcos tresportaben les sos propies emisiones del dineru local, el florín. Liquidaron tolos bancos privaos, incluyíu'l DJB, y anuló toles obligaciones de deldes. Los billetes emitíos en nome del Gobiernu xaponés (De Japansche Regeering) empezaríen a ser de cursu llegal dende marzu de 1942 (anque los billetes esistentes calteníen el so valor). Les sos denominaciones diben dende'l céntimu a los 10 florinos.

Suponíase que'l dineru xaponés tenía'l mesmu valor que l'antiguu dineru holandés, sicasí, los xaponeses llueu empezaron a imprimir una cantidá escesiva de dineru, polo que s'empecipió un rápidu procesu de hiperinflación que llevó a la xente a atesorar los antiguos florinos holandeses. Al terminar la II Guerra Mundial, los xaponeses amontaren d'una manera escesiva'l suministru de papel moneda, que diba de los 230 millones de florinos antes de la guerra, a los varios billones cuando remató ésta. Esto, sumáu a les aiciones que tomó l'alministración holandesa dempués de la guerra, causaron una inflación masiva y estropiaron seriamente la estabilidá y l'economía del país.

Conforme la ocupación siguía, en 1944 los xaponeses determinaron que los sos intereses estratéxicos al llargu plazu consiguiríense meyor aponderando'l nacionalismu indonesio, polo que s'emitió una segunda serie de billetes impresos n'indonesiu. Estes series taben denominaes en roepiah.

El nuevu gobiernu indonesiu siguió utilizando los billetes esistentes hasta qu'imprimieron el so propiu dineru en 1946, ente que a empiezos d'añu siguieron imprimiéndose billetes en delles partes del este d'Indonesia, onde los nacionalistes entá nun tomaren el control. Esta aición yera una midida provisional hasta que los holandeses restablecieren la so alministración a lo llargo de les esvalixaes islles.

Reocupación aliada/holandesa[editar | editar la fonte]

El gobiernu holandés, exiliáu en Londres, tuviera faciendo preparativos pa cuando rematara la guerra, dempués de la cual esperaben recuperar el control de les sos colonies. Pa ello, en reconocencia de les condiciones financieres alteriaes so les que se taba aldericando, antemanóse que se precisaría una aición gubernamental en vista a la debilitada posición en que quedara'l DJB, que tuviera emitiendo billetes con anterioridá.

N'avientu de 1942 encargar los nuevos billetes a la empresa estauxunidense Security Bank Note Printing Company. Los billetes taben fechaos en marzu de 1943 y encabezaos cola lleenda Nederlandsch-Indische Gouvernementsgulden, xunto con testos n'indonesiu qu'indicaben la denominación en roepiah. Les denominaciones diben dende los 50 sen a los 500 florinos.

Al rematar la guerra, l'Alministración Civil de les Indies Holandeses (d'equí p'arriba, NICA) empezó a retomar el control de los antiguos territorios. Empezó a emitir un florín propiu fecháu en 1943, primero en Nueva Guinea en 1944, y darréu nes islles Moluques y Borneo, que fueren tomaes antes de la rindición xaponesa'l 14 d'agostu de 1945. Nes zones sol control de la NICA, el dineru holandés emitíu antes de la guerra foi desmonetizado. A pesar de que la NICA namái controlaba les zones esteriores d'Indonesia, la so autoridá pa establecer el valor del dineru taba llindada pola precaria situación económica de l'alministración y de los mesmos Países Baxos. Como promesa, la NICA volvió autorizar la circulación de los billetes per debaxo de 10 florinos impresos antes de la guerra, y los billetes de más valor nun se volveríen poner en circulación p'amenorgar l'efectu inflacionario de tener dineru d'antes de la guerra circulando xunto a les emisiones propies de la NICA.

Cola rindición de los xaponeses, los aliaos diéron-y a l'alministración el control oficial de toles instituciones del país, y el DJB, que sobreviviera meyor de lo esperao a la guerra, reincorporar nes sos funciones el 10 d'ochobre de 1945.

Anque los aliaos introducieron el florín de la NICA en Borneo y l'este d'Indonesia, la transición al control holandés nun se desenvolvería ensin problemes nes islles principales de Java y Sumatra, una y bones los aliaos solo fixéronse col control d'unos pocos enclaves costeros, onde entá esistíen grandes cantidaes almacenaes de dineru xaponés.

El uang merah o "dineru colorao" (los billetes de 10 rupies yeren coloraos) fixo frente de primeres de la oposición nacionalista de que'l dibero tenía de ser emitíu polos holandeses, cafiantes pol fechu de qu'a pesar de les intenciones declaraes p'adoptar una posición menos colonial tres la guerra, los billetes habíense impresu n'holandés y con una gran semeya de la reina Guillermina.

Cuando'l dineru de la NICA apaeció per primer vegada en Java, Sukarno proclamó un decretu'l 2 d'ochobre de 1945 pa declarar esti dineru illegal. Ensin nengún tipu de control precisáu pa emitir dineru de forma efectiva, el holandeses determinaron que sería desaconsejable emitir dineru de la NICA nes ciudaes de Java y Sumatra, polo que prohibió la so importación.

Colos xaponeses entá actuando como gobiernos llocales en Java y Sumatra, la NICA vio necesariu caltener el valor del dineru xaponés tanto como pudiera, yá que yera l'únicu mediu de pagar los gastos incurríos en caltener l'orde. En munchos casos, los xaponeses dedicábense a cencielles a imprimir más dineru, polo que'l dineru en circulación siguía amontándose rápido. En febreru de 1946, gastáronse 2 billones de los 2,5 billones prindaos nes imprentes estatales, una gran suma en comparanza colos 500 millones de florinos qu'había en circulación antes de la guerra.

Debíu al cada vez menor suministru de dineru, a la destrucción de planchar d'impresión nes principales imprentes y la molición ente les fuercies europees por ser pagaes con dineru xaponés, lo que fizo cayer el valor del dineru constantemente y tener que volver emitise'l florín de la NICA el 6 de marzu de 1946. Los billetes de 5 florinos ya inferiores circularon pa caltener la so validez, y el dineru xaponés camudar a una tasa de 33 a 1.

Esta midida enfureció a los indonesios, qu'impunxeron una sentencia de 5 años de prisión a quien utilizara los florinos de la NICA. Un brazu armáu independiente llegó inclusive más lloñe, executando a la xente que llevara'l dineru y exhibiendo los sos cuerpos en públicu col dineru clavao nellos.

Por cuenta de les dificultaes acomuñaes al usu del dineru, el suministru de comida y bienes básicos dende l'interior republicanu yera escasu y el dineru de la NICA cayera a un valor del mercáu negru en xunu de 1946 de 10 florinos xaponeses (qu'inda yera la moneda preferida pa realizar pagos en Java) a pesar de los esfuercios de los holandeses pa reforzar la tasa de cambéu.

La primer rupia indonesia en Java[editar | editar la fonte]

Anque'l gobiernu republicanu opúnxose firmemente al usu del florín de la NICA, viendo que yera una ferramienta importante pa lluchar contra'l holandeses, consideróse llixeramente la emisión d'una moneda indonesia propia. Dempués de que s'introduxera'l florín de la NICA el 2 d'ochobre, a otru día, tanto'l dineru xaponés como los florinos anteriores al establecimientu de la NICA declarar de cursu llegal na República, col mesmu valor a pesar d'haber una gran cantidá de dineru xaponés en circulación, lo que reflexaba'l fechu de que'l dineru holandés yá nun taba sofitáu por reserves d'oru, una y bones éstes sacupáronse al empiezu de la guerra.

Los británicos aconseyaron a los indonesios que crear una nueva moneda sería un suicidiu políticu y financieru, sicasí la so decisión yá taba tomada. Los primeros billetes, fechaos en 1945, taben en preparación cuando tolos trabayos y el dineru indonesiu fueron requisados polos aliaos (ente quien s'atopaben los británicos, encargaos de restablecer l'orde) nel so asaltu a Xakarta en xineru de 1946.

Planchar d'impresión sobrevivieron al ataque, y cola decisión final holandesa d'introducir el florín de la NICA en Java (consideráu como un actu ofensivu) en marzu de 1946, los indonesios, afalaos pola midida, primieron coles reimpresiones al empar que'l suministru del dineru xaponés menguaba nes caxes fuertes de los bancos de les ciudaes que controlaben el holandeses (aproximao 500 millones de roepiah xaponeses).

Colos pocos recursos que teníen los indonesios, xuníos a los de los holandeses, y namái cola pequeña imprenta G. Kolff & Co. Malang a la so disposición pa imprimir dineru, la fabricación de billetes llevaría dellos meses, hasta xunetu de 1946. El gobiernu republicanu declaró que'l nuevu bancu central d'Indonesia sería'l Bank Negara Indonesia, establecíu'l 5 de xunetu de 1946 ocupando les oficines del DJB en Yogyakarta, baluarte de la República.

Arriendes d'ello, proclamóse por decretu de 3 d'ochobre de 1946 la emisión de la primer rupia indonesia. A primeros d'añu, el dineru xaponés fuera un mediu de tresmisión vital pa tresportar bienes a los enclaves holandeses, sicasí, el decretu llevó la situación al so fin: tol dineru xaponés tenía que depositase en bancos de la República hasta'l 30 d'ochobre de 1946, pudiendo los depositantes declarar la procedencia del dineru, apurriríase-yos un nuevu Oeang Republik Indonesia (ORI) con una tasa de cambéu de 50 rupies xaponeses a 1 rupia ORI. Les deldes pendientes se revaluaron d'alcuerdu a la so fecha d'orixe, con deldes surdíes antes de 1943 (antes de la inflación inducida polos xaponeses) camudaríense al par; deldes contraíes ente 1943 y 1945 a 20:1; y el restu de deldes hasta l'añu en cursu a 50:1.

Esta política deflacionaria derivar del modelu del Geldzuiverig holandés, creáu pol ministru d'economía Pieter Lieftinck. Al igual que nos Países Baxos, cada ciudadanu podía utilizar una rupia pa impulsar la circulación de la nueva moneda. El dineru ensin depositar dempués d'ochobre declaróse nulu.

Dicíase qu'una nueva rupia equivalía a mediu gramu d'oru, una tasa similar a la del dineru holandés anterior a la guerra, anque nun taba sofitada por reserves de metales, sinón que yera una mera proclamación de poder adquisitivu. Debíu a la medrana xenerada porque'l dineru depositáu nun sería devueltu, hubo una llerza xeneral na compra de bienes básicos los díes siguientes a la publicación del decretu, polo que los precios de los alimentos (en dineru xaponés) amontar hasta trenta veces, creciendo per otru llau la tasa de cambéu del florín de la NICA nel mercáu negru de 120 a 1.

Col fin del dineru xaponés nel principal apartaz republicanu de Java, el holandeses viéronse obligaos a actuar, rematando'l cambéu de dineru xaponés el 30 d'ochobre de 1946, pa evitar una cantidá esaxerada de dineru xaponés ensin camudase y que se taba adquiriendo pa camudalo a florinos de la NICA.

Llegaos a esti puntu, en Java circulaben dos monedes: el florín de la NICA fecháu en 1943 nes zones controlaes polos holandeses, y la rupia ORI de 1945 nos enclaves indonesios. La resistencia indonesia viose seriamente estazada, sobremanera nes pequeñes aldegues rurales, onde perdió la facultá d'abastecer de dineru a lo llargo de la so esistencia, polo que'l dineru xaponés siguió utilizándose en Banten, Java occidental según en toa Sumatra.

Nunca s'estableció una tasa de cambéu oficial ente'l florín de la NICA y la rupia indonesia, pero col sofitu popular que se-y daba a la moneda indonesia, 1 rupia ORI valorar en 5 florinos de la NICA de primeres. Sicasí, la moneda desprecióse rápido, cayendo a los 2 florinos nuna selmana al empar que'l mercáu crecía; a la fin de 1946 camudábase al par. En marzu de 1947, el so valor cayó al mediu florín y en xunetu a 30 céntimos. Esta inflación causar el gobiernu republicanu, que taba imprimiendo dineru pa faer frente a les sos obligaciones que yeren mayores que los sos ingresos. En xineru de 1947, imprimiéronse 310 millones de rupies solamente en Java, la metá de tol dineru impreso antes de la guerra.

Por cuenta de la poca capacidá del gobiernu pa imprimir, centrar na impresión de billetes de 100 rupies. La poca esistencia de billetes de 100 rupies valíen menos qu'una combinación de billetes pequeños. Amás, la crecietne falsificación solo sirvió p'aumentar la inflación del dineru indonesio.

Por cuenta de les lleis decretaes pa prohibir el suministru de bienes básicos, non pudo caltenese l'enfotu na rupia. En Xakarta, el dineru indonesio valía muncho menos qu'en nenguna otra parte del país, de resultes de la demanda de bienes con precios en florinos de la NICA. Los intentos de los republicanos pa caltener el valor del dineru indonesio (qu'había estáu sofitáu pol suministru del arroz dende l'interior de Java) pudo frenar un pocu, pero nun parar, el so cayente. Mientres los años de la revolución indonesia emitiéronse trés series de billetes dende Yogyakarta: dos solamente en 1947 y otra más llindada en 1948.

Dineru holandés: 1947-1949[editar | editar la fonte]

El holandeses crearon una nueva moneda dende xunetu de 1947 denomada en florinos y roepiah a cargu del DJB. Estos billetes fechar en 1946 y consistíen en denominaciones de 5 (violeta), 10 (violeta), y 25 (colloráu) florinos. El suministru d'estos billetes llueu s'escosó y l'alministración remonetizó tol dineru emitíu pol gobiernu y el DJB anterior a la guerra. Esto causó una medría de la metá del total de dineru en circulación dende 1947 a 1949. L'alministración tamién emitió monedes de bronce y plata nes denominaciones orixinales anteriores a la guerra, acuñaes ente 1943 y 1945 n'Estaos Xuníos, pero por cuenta de la inflación, les monedes nun yeren más que chatarra y munches fundiéronse pa fabricar instrumentos. Como resultancia, emitiéronse tamién bonos de l'ayalga dende'l 1 d'avientu de 1947 en denominaciones de 10 y 25 sen. Estos billetes tuvieron ésitu porque yeren puramente indonesios y siguieron utilizándose inclusive dempués de la independencia hasta 1951, cuando Indonesia acuñó les sos primeres monedes.

Billetes llocales de la República d'Indonesia: 1947-1949[editar | editar la fonte]

El gobiernu republicanu nunca tuvo'l control efectivu sobre la islla de Java polo que dende 1947 llexislóse por que el 26 d'agostu de 1947 los puestos d'avanzada rexonales de Sumatra y Java pudieren emitir el so propiu dineru y sustituyir el dineru xaponés, con un cambéu a la verdadera rupia ORI estudiáu cuando la paz dexar, en parte pa torgar la circulación del florín de la NICA. Siquier trenta ciudad y distritos distintos de Sumatra emitieron el so propiu dineru, y en Java una docena, empezando por Banten n'avientu de 1947. Los billetes tienen marcáu'l llugar d'emisión y los diseños yeren distintos a los del dineru nacional.

1949-1958: Reconocencia de la independencia y nueva rupia indonesia[editar | editar la fonte]

1950-1952. Reconocencia de la independencia indonesia. Bancu Central: De Javasche Bank[editar | editar la fonte]

En payares de 1949, na mesa redonda holandesa-indonesia celebrada en L'Haya, axustáronse la paz y la reconocencia de la independencia del Estáu indonesiu, como Estaos Federaos d'Indonesia (Republik Indonesia Serikat), una federación compuesta pola República d'Indonesia (Java y Sumatra), xunto a otros quince estaos. Pero'l 15 d'agostu de 2005, el holandeses reconocieron la fecha oficial de la independencia d'Indonesia'l 17 d'agostu de 1945, día en que se proclamó la independencia. Al traviés del ministru d'asuntos esteriores, el holandeses pidieron esculpes polos fechos socedíos ente 1945 y 1949.

Como parte del alcuerdu, los Países Baxos caltendríen la influencia económica sobre la república hasta qu'Indonesia pagara la delda acumulada pola NICA na guerra contra Indonesia. Alcordóse que'l bancu priváu holandés De Javasche Bank restauraríase como bancu central d'Indonesia, a pesar de les rensíes ente los nacionalistes indonesios. Poro, el DJB establecióse finalmente como un bancu de desenvolvimientu.

En xunu de 1950 emitióse una curtia serie de billetes en nome de la Republik Indonesia Serikat, en denominaciones de 5 y 10 rupies. Sicasí, cola incorporación de nuevos estaos a la República d'Indonesia ente marzu y abril de 1950, el 17 d'agostu del mesmu añu hubo una declaración formal pa crear una única República, polo qu'estos billetes tuvieron un curtiu periodu de circulación.

El "corte" de Sjafruddin[editar | editar la fonte]

La nueva federación indonesia decidió domicializar el dineru circulante (debíu al tratáu qu'obligaba al gobiernu a aceptar el florín de la NICA como mediu de pagu llegal) qu'algamó los 3,90 billones de rupies. Una apolmonante variedá de dineru siguía en circulación, qu'incluyía rupies indonesies (llocales y nacionales), dineru xaponés, florinos d'antes de la guerra y florinos de la NICA.

Por cuenta de esta gran cantidá, el ministru d'economía, Sjafruddin Prawiranegara intentó buscar la forma d'amenorgar el suministru de dineru a la metá. Esta reforma decretó'l 19 de marzu de 1950. Obligar a la población a cortar pola metá los billetse de 5 florinos y cimeros. Una metá sería camudada por un billete nuevu, y la otra sería un bonu del gobiernu con una obligación del 3%. Amás, la metá de tolos depósitos bancarios de más de 400 rupies taríen obligaos a mercar los bonos del estáu.

Como parte del cambéu, el dineru local y nacional emitíu pola República indonesia se desmonetizó, polo que tolos billetes republicanos nun tendríen validez tres el 1 de mayu de 1950. El primer billete de 125 rupies emitíu en Java camudar polos nuevos billetes de 1 rupia del DJB. Pa les monedes llocales emplegar tases de cambéu más elevaes, una y bones dellos billetes devaluárense bien de poles continues reimpresiones del dineru del exércitu. Por casu, la rupia emitida na provincia d'Aceh camudar de 1,75 a 1.

1951: Nacionalización del De Javasche Bank. Tresformamientu al Bancu d'Indonesia[editar | editar la fonte]

Debíu al deséu d'esaniciar les influencies del DJB, apoderáu polos holandeses, y les tensiones causaes poles negatives de los holandeses a tresferir el territoriu de la Nueva Guinea holandesa a la República, el gobiernu viose obligáu a nacionalizar el bancu holandés. Esta midida, anunciada'l 30 d'abril de 1951, supunxo l'anulación de l'antigua Llei del Bancu de Java de 1922, na que se prevenía a los ciudadanos non holandeses a mercar participaciones y aiciones del bancu, o a caltener negocios na bolsa d'Ámsterdam. L'adquisición alcordar al 120% del valor del bancu (que taba valoráu en 9 millones de florinos holandeses), amás de la reconocencia de los holandeses de que'l bancu yera un recursu puramente indonesiu, d'ende que la nacionalización fora válida.

La nacionalización completóse'l 15 d'avientu de 1951 y el DJB convertir nuna institución gubernamental d'Indonesia. Amás d'esta nacionalización, el 3 d'ochobre de 1951 la República aprobó una acta d'emerxencia sobre moneda válida, pa revocar l'Acta monetaria de les Indies Holandeses de 1912, qu'inda taba vixente n'Indonesia. La consecuencia d'esta acta foi que les antigües monedes holandeses nun tendríen nengún valor pal pagu. Les monedes denominaes en rupies indonesies acuñar en valores de 1, 5, 10, 25 y 50 sen a cargu del gobiernu indonesiu. Los billetes holandeses de denominaciones más baxes retirar de la circulación. Esta acta vio la primer emisión de dineru indonesio en denominaciones de 1 y 2½ rupies pa siguir en proporción sustituyendo les denominaciones menores a 5 florinos y superiores a cargu del Bancu Central y el gobiernu.

1953-1958: Nacencia del Bancu d'Indonesia[editar | editar la fonte]

Por que la situación nun afectara a la emisión del dineru del DJB, el gobiernu completó la nacionalización del DJB camudando'l nome a Bank Indonesia el 1 de xunetu de 1953 al traviés de l'Acta principal del Bancu d'Indonesia de 1953. El BI tenía la responsabilidá de la emisión de billetes de 5 rupies y cimeres (como l'anterior DJB).

1959-1965: Devaluación monetaria ya inflación n'esguilada[editar | editar la fonte]

La economía sufrió estragos pola inflación y los precios triplicar ente 1953 y 1959, polo que'l presidente Sukarno devaluó la moneda. El gobernador del BI, Loekman Hakim nun taba acordies con esta política y foi destituyíu por Sutikno Slamet en xunetu de 1959.

Col inesperáu cambéu de dirixente, el cambéu oficial devaluóse'l 1 d'agostu de 1959 nun 75%, esto ye, de 11,40 IDR a 45 IDR por dólar. Amás, los billetes de 500 y 1.000 rupies devaluáronse un 90% el 24 d'agostu de 1959 de 50 a 100 rupies. Los billetes afeutaos fueron los 500 florinos de 1946 y los billetes de 500 y 1.000 rupies de 1952. Con tou esto, en setiembre de 1959 el billete más grande que circulaba n'Indonesia yera'l de 100 rupies.

1965-1992: la nueva rupia. Revaluación de 1.000 a 1[editar | editar la fonte]

La creciente inflación, qu'en 1961 yera d'un 27%, y al añu siguiente disparar a un 174% y en 1965 a un 600%, fizo que les denominaciones de los billetes amontar dende les 100 rupies en setiembre de 1959 a les 10.000 rupies en 1964. Como resultancia, mientres el tracamundiu políticu de 1965, la nueva rupia introducióse'l 13 d'avientu de 1965 con una tasa de cambéu de 1.000 a 1. L'índiz de precios al terminar l'añu calcular en 363 vegaes más altu qu'en 1968, y los precios crecieron siete veces más nos meses siguientes. Anque la devaluación de los billetes foi de 1.000 a 1, créese que los precios llegaron a baxar hasta 10 vegaes.

Esta devaluación tuvo l'efectu secundariu d'unificar la rupia indonesia cola rupia de les islles Riau. Les denominaciones de la nueva rupia diben dende'l sen hasta les 100 rupies. Darréu añediéronse denominaciones de 500 y 1.000 rupies.

En 1968, la nueva orde de Suharto consolidóse y concedióse-y al BI el derechu únicu d'emitir billetes (incluyíos los de menor valor a 5 rupies) según monedes (qu'enantes yeren acuñaes en nome del gobiernu central). En 1970, Indonesia añadió billetes de 5.000 y 10.000 rupies ente qu'una vegada controlada la inflación, reintroducióse un nuevu conu monetariu que diba dende la rupia hasta les 100 rupies. En 1975 los billetes de 100 rupies y de menor denominación empezar a retirar de la circulación.

1992 d'equí p'arriba: pre y post crisis financiera[editar | editar la fonte]

En 1992 la rupia valía menos qu'un quintu de lo que valía en 1970, polo que s'introdució un billete de 20.000 rupies. La crisis financiera asiática de 1997 y 1998 amenorgó'l valor de la rupia nun 80% nunos pocos meses y foi'l factor principal pal cambéu de gobiernu de Suharto. La rupia camudar a 2.000 - 3.000 IDR por dólar, sicasí en xunu de 1998 llegó a les 16.800 IDR por dólar. La moneda, que se caltuviera relativamente estable nos años anteriores, destruyera'l so valor. El gobiernu nun tomó nenguna aición pa desmonetizar o revaluar los billetes. L'únicu cambéu que se fixo foi rediseñar los billetes de 10.000 y 20.000 rupies.

En 1999 publicóse una nueva directiva pa introducir un nuevu diseñu de 50.000 rupies que sustituyera al billete conmemorativo de Suharto. Les denominaciones estender a los billetes de 100.000 rupies, impresos en polímeru y preparaos pa salir a la cai en payares de 1999. Sicasí, estos billetes nun tuvieron ésitu por cuenta de que les máquines de cuntar billetes de los bancos nun podíen faer el recuentu correutamente, una y bones el plásticu faía que se pegaren unos billetes a otros.

2000-2005: rediseños de tolos billetes indonesios[editar | editar la fonte]

La directiva de 2000 traxo la introducción d'un nuevu billete de 1.000 rupies, una y bones les denominaciones de 100 y 500 rupies emitir de manera discontinua por cuenta de la devaluación de la moneda indonesia. La directiva de 2001 rediseñó los billetes de 5.000 rupies ente que la de 2004 sustituyó la impresión de los billetes en polímeru a papel, según introducir nueves midíes de seguridá nos billetes de 20.000 rupies. Los cambeos más recién diéronse cola directiva de 2005, pa rediseñar los billetes de 10.000 y 50.000 rupies.

Monedes[editar | editar la fonte]

Anguaño circulen monedes de 100, 200, 500 y 1.000 rupies. De toes formes, toles monedes acuñaes pol BI dende los años 70 siguen siendo de cursu llegal.


Últimos acuñamientos
Imaxe anverso Imagen reverso Denominación Emisión Metal Forma Diámetru
(mm)
Pesu
(g)
Cantar Anverso Aviesu
Aniellu Centru
50 Rupies 1999- Al Circular 20,10 1,40 Llisu Escudu d'armes - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu Rp 50 - Filomena - KEPODANG
100 Rupies 1999- Al Circular 23,10 1,80 Llisu Escudu d'armes - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu Rp 100 - Cacatúa - KAKAKTUA RAJA
200 Rupies 2003- Al Circular 25,00 2,40 Llisu Escudu d'armes - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu Rp 200 - Estornín balinés - JALAK BALI
500 Rupies 2003- Al Circular 27,20 3,11 Llisu Escudu d'armes - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu Rp 500 - Jazmín - BUNGA MELATI
1.000 Rupies 1993-1996 Cu+Ni Cu+Ni+Zn Circular 26,00 8,80 Estriáu
discontinuu
Escudu d'armes - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu Rp 1000 - Palma aceitera - KELAPA SAWIT



Series anteriores
Denominación Emisión Metal Forma Diámetru
(mm)
Pesu
(g)
Cantar Anverso Aviesu
1 Rupia 1970 Al Circular 22,00 1,40 Llisu Muscicapa dauurica - Rp 1 1 RUPIAH - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu
2 Rupies 1970 Al Circular 26,00 2,30 Llisu Flores - Rp 2 2 RUPIAH - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu
5 Rupies 1970 Al Circular 28,60 3,10 Llisu Drongo real - Rp 5 5 RUPIAH - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu
5 Rupies 1974 Al Circular 29,00 3,99 Llisu Familia - Flores - KELUARGA BERENCANA - MENUJU KESEJAHTERAAN RAKYAT 5 RUPIAH - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu
5 Rupies 1979 Al Circular 23,00 1,40 Llisu Familia - Flores - KELUARGA BERENCANA - MENUJU KESEJAHTERAAN RAKYAT 5 RUPIAH - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu
10 Rupies 1971 Cu+Ni Circular 16,00 1,80 Estriáu Espiga d'arroz - Flores - Rp 10 - TINGKATKAN PRODUKSI SANDANG PANGAN 10 RUPIAH - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu
10 Rupies 1974 Cu+Ni+Zn Circular 22,00 4,00 Llisu Símbolu de Tabanas - MENABUNG UNTUK MENUNJUNGAN PEMBANGUNAN 10 RUPIAH - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu
10 Rupies 1979 Al Circular 25,00 1,90 Estriáu Símbolu de Tabanas - MENABUNG UNTUK MENUNJUNGAN PEMBANGUNAN 10 RUPIAH - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu
25 Rupies 1971 Cu+Ni Circular 20,00 3,60 Estriáu Victoria coronada - Rp 25 25 RUPIAH - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu
25 Rupies 1994 Al Circular 18,00 1,24 Llisu Escudu d'armes - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu Nuez moscada - Rp 25 - Buah Pala
50 Rupies 1971 Cu+Ni Circular 24,00 6,10 Estriáu Ave del Paraísu - Rp 50 50 RUPIAH - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu
50 Rupies 1993 Cu+Ni+Zn Circular 20,00 3,20 Estriáu Escudu d'armes - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu Dragón de Komodó - Rp 50 - Komodo
100 Rupies 1973 Cu+Ni Circular 28,00 9,80 Llisu
BANK INDONESIA
Casa tradicional (Rumah gadang) - Rp 100 100 RUPIAH - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu
100 Rupies 1978 Cu+Ni Circular 28,00 7,10 Estriáu Casa tradicional (Rumah gadang) - 100 - SERATUS RUPIAH - BANK INDONESIA Representación del Monte de la Prosperidá - Rp 100 - HUTAN UNTUK KESEJAHTERAAN - añu d'acuñamientu
100 Rupies 1993 Cu+Ni+Zn Circular 22,00 4,20 Estriáu Escudu d'armes - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu Carrera de gües de Java Oriental - Rp 100 - Karapan Sapi
500 Rupies 1992 Cu+Ni+Zn Circular 24,00 5,40 Estriáu Escudu d'armes - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu Jazmín - Rp 500 - Bunga Melati
500 Rupies 2000 Cu+Ni+Zn Circular 24,00 5,40 Llisu Escudu d'armes - BANK INDONESIA - añu d'acuñamientu Jazmín - Rp 500 - Bunga Melati


Billetes[editar | editar la fonte]

Anguaño esisten dos series de billetes en circulación: les series de 2000-2001 de 1.000 y 5.000 rupies, y les series de 2004-2005 de 10.000, 20.000, 50.000 y 100.000 rupies. Les series de 1998-1999 nun son de cursu llegal dende'l 31 de xineru de 2008, sicasí pueden camudase por billetes nuevos nes sucursales del BI hasta xineru de 2018. Les series del réxime de Suharto tampoco son de cursu llegal por cuenta de les sos pésimes midíes de seguridá, y pueden camudase por nuevu billetes nel BI hasta 2010.

Los billetes utilícense muncho más que les monedes, inclusive en transaiciones pequeñes como mercar un billete d'autobús. De primeres el gobiernu camudaría esta situación, anunciando la introducción d'un billete de 2.000 rupies pa sustituyir al de 1.000 rupies, sicasí'l billete introducióse y el billete de 1.000 rupies sigue tando en circulación. Al igual que les monedes, los billetes más antiguos per debaxo de les 1.000 rupies siguen utilizándose pa realizar transaiciones informales.


Series 2016 Rupiah d'Indonesia "Heroes Nacionales"
Imaxe Valor Color Descripción Fecha de salida
Anverso Aviesu

Anverso

Reverse
Rp 1,000 Mariellu y verde Tjut Meutia Danza Tifa y Banda Neira 19 d'avientu de 2016
Rp 2,000 Gris Mohammad Husni Thamrin Danza Piring y el cañón Sianok 19 d'avientu de 2016
Rp 5,000 Marrón Idham Chalid Danza Gambyong y Monte Bromu 19 Avientu2016
Rp 10,000 Moráu |

Frans Kaisiepo

Danza Pakarena y Parque nacional marín Wakatobi 19 d'avientu de 2016
Rp 20,000 Verde |

G.S.S.J. Ratulangi

Danza Gong y Islles Derawan 19 d'avientu de 2016
Rp 50,000 Azul Djuanda Kartawidjaja Legong dance y Parque nacional de Komodo 19 d'avientu de 2016
Rp 100,000 Colloráu |

Soekarno y Mohammad Hatta

Danza Topeng ya islles Raxa Ampat 19 d'avientu de 2016


Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]