República Bátava

Coordenaes: 52°04′45″N 4°18′49″E / 52.0792°N 4.3136°E / 52.0792; 4.3136
De Wikipedia
Provincies Xuníes de los Países Baxos
[[county of Buren (en) Traducir|←]] [[county of Buren (en)
Provincies Xuníes de los Países Baxos
República Bátava
(de 19 xineru 1795 a 5 xunu 1806)
Reinu d'Holanda
Mancomunidá de Batavia
estáu desapaecíu
Alministración
Capital L'Haya
Llingües oficiales neerlandés
francés
Relixón oficial Protestantismu y catolicismu
Xeografía
Coordenaes 52°04′45″N 4°18′49″E / 52.0792°N 4.3136°E / 52.0792; 4.3136
Demografía
Población 1 883 009 hab. (1795)
Economía
Moneda florín neerlandés (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La República Bátava (en neerlandés: Bataafse Republiek) foi una «república hermana» o estáu satélite de la Primer República Francesa, surdíu de les antigües Provincies Xuníes cuando fueron ocupaes en 1795 poles tropes franceses nel contestu de les Guerres Revolucionaries Franceses. Ocupaba aproximao'l mesmu territoriu que los actuales Países Baxos (sacante la rexón de Limburgu). De curtia duración, esistió ente 1795 y 1806 (cuando foi tresformáu nel Reinu d'Holanda pol Emperador francés Napoléon Bonaparte).

Historia[editar | editar la fonte]

Oríxenes[editar | editar la fonte]

Dende 1778 nes Provincies Xuníes foise consolidando la presencia d'un Partíu patriota que se vía somorguiáu nes idees de los ilustraos franceses de la segunda metá del sieglu XVIII.[1] Contrarios a la oligarquía dirixente, al poder del Estatúder y tamién a la ilesia oficial (la calvinista), esti incipiente partíu arrexuntaba a distintos elementos procedentes de la burguesía (industriales, comerciantes y banqueros), a miembros de minoríes relixoses y a otros sectores minoritarios, como imprentadores, editores o profesores.[1]

Nel contestu de les crisis de la década de 1780, los patriotes holandeses llograron movilizar a les mases urbanes en milicies, llegando a algamar un gran poder a lo llargo de tol país, polo que (el estatúder Guillermu V d'Orange-Nassau viose obligáu a salir de L'Haya).[1] Pero en 1788 tolos sos llogros viéronse atayaos cola intervención prusiana al mandu del Duque de Brunswick, qu'entartalló al movimientu de los patriotes y restauró l'autoridá de Guillermo. A la intervención prusiana asocedió una emigración masiva de los patriotes holandeses escontra París, onde siguieron conspirando n'espera d'una meyor ocasión, mientres n'Holanda reorganizáronse amodo.[1]

Una nueva República[editar | editar la fonte]

A principios de 1795, sofitaos poles tropes franceses, los patriotes holandeses entraron nes Provincies Xuníes. La entrada de los franceses y los patriotes provocó l'españíu n'Ámsterdam, Utrecht y L'Haya d'una revolución interna, conocida na historiografía neerlandesa como la Revolución Bátava;[2] Escontra'l 19 de xineru el estatúder Guillermo perdiera'l control del país y viose obligáu a fuxir a Gran Bretaña dende onde pidió a diverses autoridaes neerlandeses la so cooperación colos británicos contra la nueva república. Tres estos acontecimientos, foi fundada la República Bátava polos franceses y los bátavos (nome que recibieron los políticos revolucionarios neerlandeses).[3] El nome de la República venía de los antiguos bátavos, una tribu xermánica que viviera na zona nel momentu de la conquista romana.

Dende'l principiu, la República Bátava foi creada como un Estáu satélite de la República francesa, siendo una continuación de la política de creación de repúbliques hermanes nos territorios vecinos de Francia. La política adoptada yera revolucionaria y lliberal, amás de bien inestable, pos llegaron a producise dellos golpes d'Estáu mientres la so curtia esistencia. Precisamente, la gran inestabilidá política y los munchos golpes d'Estáu torgaron un funcionamientu normal del país y de les instituciones. Una de les poques polítiques revolucionaries que salieron alantre foi l'abolición de les últimes muertes de feudalismu que quedaben nes antigües Provincies Xuníes.[4] Tampoco pudieron los bátavos llevar a cabu'l so proyeutu d'instaurar una Constitución democrática (con sufraxu universal y una Asamblea única) por cuenta de les interferencies del Directoriu francés, que nun taba interesáu nel establecimientu d'un Estáu que tuviera por sí mesma capacidá de decisión y de contradicir los intereses de la política esterior francesa.[5] L'antiguu estatúder Guillermo, antes de colar al exiliu, diera instrucciones por que les colonies holandeses fueren vencíes a los británicos y nun cayeren en manes franceses, pero éstes, na so mayoría, caltener so control de la nueva República.

La invasión anglu-rusa d'Holanda[editar | editar la fonte]

La Mancomunidá Bátava[editar | editar la fonte]

Nel contestu de la Segunda Coalición contra Francia, la República tuvo en guerra contra Gran Bretaña al igual que la República Francesa y participó especialmente nos combates marítimos y na llucha nes colonies. Na Paz de Amiens de 1802 los británicos devolvieron casi toles colonies que conquistaren (Colonia del Cabu, Guyana Neerlandesa y les Indies Orientales Neerlandeses) sacante la colonia de Ceilán.[6]

El final[editar | editar la fonte]

Dempués d'una dómina de gran inestabilidá, en 1805 los esperimentos democráticos terminaron y Rutger Jan Schimmelpenninck foi nomáu Raadspensionaris vitaliciu, quedando como únicu líder políticu. Sicasí, ser por poco tiempu yá que al añu siguiente Napoleón Bonaparte eslleió la República y sustituyir pol Reinu d'Holanda; La Corona recayó sobre'l so hermanu, Luis Napoleón Bonaparte.

Organización Territorial[editar | editar la fonte]

A lo llargo de la so curtia esistencia tuvieron vixentes dos formes d'organización interna de la República bátava.

1799-1802[editar | editar la fonte]

Pola Llei de 30 de marzu de 1799 establecióse la nueva clasificación de los departamentos de la República bátava. Les rexones fueron abolíes y producióse una rotura col pasáu al producise la instauración de los departamentos según el modelu francés, onde les llendes rexonales procedentes de la Edá Media y la Edá Moderna sumieron:

División alministrativa de la República Bátava en 1799.

1802-1806[editar | editar la fonte]

Sicasí, según la Llei del 21 de xunu de 1802, reestructuróse la clasificación de los departamentos, volviendo recuperar el modelu de les clasificaciones históricu y rexonal, que s'incorporaben de nuevu na estructura departamental.[7] Esta organización caltendríase inclusive dempués de disuelta la República, mientres la dómina del Reinu d'Holanda y más tarde como departamentos del Imperiu Francés.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Fuentes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Louis Bergeron, François Furet & Reinhart Koselleck, páx. 83
  2. Louis Bergeron, François Furet & Reinhart Koselleck, páx. 86
  3. Louis Bergeron, François Furet & Reinhart Koselleck, páx. 71
  4. Louis Bergeron, François Furet & Reinhart Koselleck, páx. 87
  5. Louis Bergeron, François Furet & Reinhart Koselleck, páx. 88
  6. Testu del tratáu.
  7. Organización interna de la Mancomunidá de Batavia (1802-1806) En neerlandés

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]