Islles Moluques

Coordenaes: 2°S 128°E / 2°S 128°E / -2; 128
De Wikipedia
(Redirixío dende Moluques)
Islles Moluques
Kepulauan Maluku (id)
Situación
Tipu grupu d'islles
Parte de Archipiélagu malayu
Asitiáu en mar de les Moluques
Coordenaes 2°S 128°E / 2°S 128°E / -2; 128
Islles Moluques alcuéntrase n'Indonesia
Islles Moluques
Islles Moluques
Islles Moluques (Indonesia)
Datos
Altitú media 3027 m
Puntu más altu Monte Binaia (es) Traducir
Superficie 74 505 km²
Población 1 895 000
Fusu horariu UTC+09:00
Cambiar los datos en Wikidata

Les islles Moluques (n'indonesiu, Maluku), tamién conocíes como les islles de les Especies, son un archipiélagu d'Indonesia. Compuestu de numberoses islles que cubren una área estensa delimitada al oeste pola islla Célebes y les islles menores de la Sonda, y al este pola islla de Nueva Guinea.

Estes islles fixéronse famoses mientres los sieglos XV y XVI, cuando portugueses, españoles, ingleses y holandeses llibraron batalles pa controlales, por cuenta de que de elles llográbense les tan preciaes especies que precisaba Europa. Yera la única rexón productora de nuez moscada y la única xunto con Madagascar onde se recoye el clavo de golor.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Estes islles ocupen la parte este d'una importante rexón bioxeográfica asitiada ente Indonesia y la islla de Nueva Guinea, llamada Wallacea. Considérense tamién como parte de la rexón de Melanesia. Atópense allugaes nel conocíu Cinturón de fueu del Pacíficu, polo que frecuentemente son afeutaes por movimientos sísmicos.

Fauna y flora[editar | editar la fonte]

La so flora y la so fauna son bien similares a les atopaes nes Islles menores de la Sonda y comparten elementos con Nueva Guinea y Australia. L'atomización de la rexón n'islles de poca superficie separaes por fueses marines d'estrema fondura enzancaron el pasu migratoriu de la fauna, polo que les especies reinales son numberoses. Anque grandes árees de les islles fueren declaraes reserves naturales, la presión del desenvolvimientu humanu nesos territorios tan amenorgaos fai apeligrar cada vez más los sos fráxiles ecosistemes.[1]

Alministración[editar | editar la fonte]

Dende 1950 hasta 1999, toles islles Moluques formaben una sola provincia d'Indonesia, pero en 1999 la parte norte constituyir na provincia de les Moluques Septentrional (Maluku Utara) mientres el restu de les Moluques caltendría'l nome de la provincia de Moluques, Maluku.

Les principales islles de la provincia de Moluques Septentrional son Halmahera, Tobalai, Ternate, Tidore, Bacan, y Sula. Les principales islles de la provincia de Moluques son Ambon, Buru, Ceram, Aru, Babar, Kai, Tanimbar y Liran.

Economía[editar | editar la fonte]

La so economía basar nos productos del mar, pero tamién contribúin la esplotación del níquel y el manganesu, l'aceite y la madera. Otru de los sostenes de la so economía ye'l turismu, anque se vio fuertemente entorpecido polos conflictos relixosos de los últimos años del sieglu XX.

La forma más común de llegar a les islles ye per vía aérea, pero la comunicación ente les islles faise principalmente per mar. Esta provincia cunta con 25 aeropuertos y 79 puertos, y solamente con 4 km de caminos.

Población[editar | editar la fonte]

Los pobladores de Maluku son un amiestu d'austronesios, indonesios, malayos y papúes. Muncha xente de les islles tienen sangre portugués tamién pola colonización portuguesa.

Relixón[editar | editar la fonte]

Los árabes introducieron l'Islam nes Moluques dende la Islla de Java nel sieglu XV. El catolicismu apaeció al sieglu siguiente coles misiones portugueses. Según les estadístiques oficiales, 55% de la población de les islles Moluques yeren musulmanes nel añu 2000.

Una guerra civil y relixosa desamarrar en 1998 ente cristianos y musulmanes, con gran cantidá de muertos en masacres, que provocó la intervención de la comunidá internacional nel añu 2000.

Granxa de perlles cultivaes en Ceram.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

El nome de Moluques provién del árabe Jazirat al-Muluk (Islla de los reis),[2] una apelación dada polos primeros mercaderes árabes que los portugueses convirtieron en "Ilhas Malucas", tal que apaez na cartografía del sieglu XVII. En testos españoles de la dómina, el nome apaez como "Malucos" o "Malucas" indistintamente (por casu, na carta en que'l rei Felipe II pide a Urdaneta qu'entame una espedición).

Historia[editar | editar la fonte]

Historia precolonial[editar | editar la fonte]

Periodu colonial[editar | editar la fonte]

Sieglu XVI: Portugal, España y la guerra de les especies[editar | editar la fonte]

Vease tamién Tratáu de Zaragoza

Antes del sieglu XIV, mercaderes indios, árabes y chinos visitaron estes islles en busca de les especies coles que, casi puramente, abastecíen al mundu.

Los portugueses vencieron a los sos rivales españoles na carrera escontra les islles de les especies, d'habeles descubiertu en 1512 por Francisco Serrão (los españoles aspiraben al control de les Moluques dende Occidente, los portugueses dende Oriente). Los portugueses establecieron la so primer fortaleza na islla de Ternate (la principal islla productora de especies) y empezaron col monopoliu de la unviada a Europa de les especies.

En 1519 Fernando de Magallanes empieza l'aventura de llegar a les Moluques saleando por occidente, asitiaes más allá de la llende del Tratáu de Tordesillas de 1494, tratando de demostrar qu'estes islles pertenecíen a Castiella y non a Portugal. En 1521, Magallanes crució'l pasu interoceánico que lleva'l so nome, nel estremu sur d'América y tomó camín escontra'l noroeste. La espedición foi tocando tierra en delles de les islles de les güei conocíes como Filipines, enfrentándose en munches d'elles colos indíxenes. N'unu d'esos enfrentamientos morrió Magallanes y el so segundu, Juan Sebastián Elcano consiguió completar el viaxe, llegando a les islles Moluques a finales de 1521. Volvió a España dende les islles, en 1522, depués de dar la vuelta al mundu saleando siempres escontra l'oeste, travesando los territorios apoderaos per Portugal.

Tiempu dempués Elcano tornó a les islles Moluques, acompañando a la espedición de García Jofre de Loaisa, el nuevu Capitán Xeneral y Gobernador de les Moluques. Los españoles crearon un fuerte na islla de Tidore, pero'l portugueses, encabezaos por Jorge de Meneses, desembarcaron na islla y ganaron a los españoles en 1529, que tuvieron que rindise y retirase:

«Don Jorge de Meneses, que taba al mandu de les Moluques, unvió una fuercia a Tidore contra los españoles; pero nel caminho …. axuntó una importante fuercia aliada [indíxena] … y con esti pequeñu númberu de portugueses [120 homes escoyíos, según los cronistes Barros y Castanheda], Meneses desembarcó en Tidore, onde ganó a los españoles [una guarnición de 43 homes, acordies con Castanheda, que defendíen los murios de la capital real de Tidore] y les tropes de Tidore, obligando a los primeres a retirase escontra l'interior de la so fortaleza, dempués de perder seis homes, dos de los cualos morrieron y cuatro fueron prindaos [l'artillería foi abandonada y 50 indíxenes muertos]. Entós, Meneses atacó y tomó la ciudá de Tidor, que foi pillada y amburada; nel intre embistió la fortaleza española [que tenía 6 pieces d'artillería grueso y 25 cañones de fierro] y intimó la rindición al comandante español, Fernando de Torre. Nun pudiendo aguantar más, el capitán español aceptó retirase de Tidore hasta la ciudá de Camafo [na alloñada mariña oriental de la islla de Geilolo], comprometiéndose a non hostilizar los portugueses nin los sos aliaos, nin comerciar con cualquier isla productora de clavu. Dempués d'esto, el rei de Tidore tuvo que pagar tributu a los portugueses, y Meneses tornó victoriosu a Ternate [en posesión de dos galeotas españoles y una portuguesa que fuera prindada, lo mesmo que de toles especies almacenaes polos españoles].»[3]
A General History and Collectio of Voyages and Travels

Cuando pocu dempués, la nao española la Florida atopó la islla en manes de los portugueses, tamién se rindió cola so tripulación. A lo último, en 1533, el virréi portugués en Goa unvió una flota a la islla de Geilolo, que, dempués de ganar a les fuercies del rei llocal (aliáu de los españoles) y quemar la so capital, aceptó la rindición de los españoles, que fueron treslladaos a España dempués de desaposiaos de les sos armes y especies.

Pa reafitar les sos pretensiones, España unvió'l 1 de payares de 1542, una fuerte espedición militar a la zona, formada por 370 homes en 6 naves, que foi prindada polos portugueses en Tidore en 1544, lo que dexó a Portugal a ser la potencia dominante nes Moluques mientres el restu del sieglu XVI.


Felipe II determinó qu'había qu'esplorar la ruta dende Méxicu a les islles Moluques y encargó una espedición de dos naves a Luis de Velasco, segundu virréi de Nueva España, y al flaire agustino Andrés de Urdaneta, que yera familiar de Miguel López de Legazpi, y que yá viaxara per esos mares. La carta na que'l Rei pide a Urdaneta que se sume a la espedición diz asina:

El rei: Devotu Padre Fray Andrés de Urdaneta, de la orde de Sant Agustín:

Yo fui informáu que vos siendo seglar fuistis nel Armada de Loaysa y pasastis al estrechu de Magallanes y a la Espacería, onde tuvistis ocho años nel nuesu serviciu. Y porque agora encarguemos a Don Luis de Velasco, el nuesu Virréi d'esa Nueva España, que envie dos navios al descubrimientu de les islles del Poniente, escontra los Malucos, y ordenar lo qu'han de faer conforme a la instrucción que ye unviólu; y porque según de muncha noticia que dizque tenéis de les coses d'aquella tierra y entender, como entendéis bien, la navegación della y ser bon cosmógrafu, sería de gran efeutu que vos fores en dichos navíos, asina pa toa'l dichu navegación como pa serviciu de Dios El nuesu Señor y nuesu. Yo vos ruegu y encargu que vais en dichos navíos y faigáis lo que pol dichu Virréi fóravos ordenáu, qu'amás del serviciu que vais faer a El nuesu Señor yo voi ser bien sirvíu, y voi mandar tener cuenta con ello por que recibáis mercé no qu'hubiera llugar.
De Valladolid a 24 de Setiembre de 1559 años.

Yo'l Rei

Los españoles finalmente estableciéronse nes Filipines (1565), que yeren islles con un potencial económicu bien inferior a les Moluques.

"Moluccæ Insulæ Celeberrimæ". Mapa de Blaeu de les Moluques, qu'apaeció per primer vegada en 1630 nel Atlantis Appendix. Foi'l primer mapa detalláu en gran escala de les islles nesi momentu neerlandeses. Amuesa la naturaleza montiegues de les islles y los fuertes de recién construcción. El recuadru amuesa'l mapa de la islla de Batjan. La decoración de los cantos amuesa los preseos d'un marín nun llau y al otru los preseos de la guerra. Hai dellos barcos europeos y asiáticos, según un par de bisarmes marines. Hai una batalla nel mar cerca de Ternate, onde'l neerlandeses ganaron a los portugueses.

Sieglos XVII, XVIII y XIX: la Compañía Neerlandesa de les Indies Orientales[editar | editar la fonte]

Tamién ingleses y holandeses tuvieron pretensiones sobre les islles, habida cuenta de que yá s'atopaben nel gran continente insular, Oceanía.

En 1599 llegó a les Moluques la Compañía Neerlandesa d'Indies, empezando a tomar posesión de tierres y poblaos cola fuercia que da'l terror, afarando a cuanto enemigu opunxérase-y. Cada intentu de rebelión yera xabazmente reprimíu. Tal yera'l terror de los habitantes que taben dispuestos a matar ellos mesmos a los sos líderes p'aselar la roxura del invasor.[ensin referencies] En 1655, los habitantes de Kelan prindaron y ufiertaron a los holandeses el Príncipe de Ternate pa poder salvar la so ciudá. La ciudá foi salvada, pero los habitantes sufrieron les consecuencies cola perda de la so llibertá.

En 1575, los indíxenes islamizados de Ternate espulsaron a los portugueses d'esta islla, pero en 1606 una espedición hispanu-portuguesa (nesi momentu, Portugal y España yeren gobernaos pol mesmu rei) prindó la fortaleza de Ternate, que taba entós en poder de los holandeses.

En 1663 los españoles dexaron les islles al abandonar la so última fortaleza en Tidore nes Moluques del norte.

Los ingleses ocuparon de volao les Moluques mientres les guerres napoleóniques, pero fueron restauraes al réxime holandés en 1814 y hasta 1863 caltuvieron el cultivu de les especies en forma obligada.

Historia contemporánea[editar | editar la fonte]

Les islles Moluques, que formaben parte de les Indies Orientales Neerlandeses fueron invadíes per Xapón na Segunda Guerra Mundial. Dos díes depués de la rindición de Xapón en 1945, Sukarno, un influyente líder nacionalista, declaró la independencia y foi nomáu presidente.

Los Países Baxos trataron de restablecer el control sobre'l país, dando llugar a una llucha armada y diplomática que terminó n'avientu de 1949, cuando, ante la presión internacional, el neerlandeses reconocieron formalmente la independencia de toa Indonesia, país nel que tán les Moluques a día de güei.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Ver en K.A. Monk, Y. Fretes, G. Reksodiharjo-Lilley, The Ecology of Nusa Tenggara and Maluku.
  2. M.C. Ricklefs, A History of Modern Indonesia Since c.1300, 2ª edición, London, MacMillan. p. 24, 1991, ISBN 0-333-57689-6
  3. Kerr, Robert- A General History and Collectio of Voyages and Travels, Vol I, Library of Alexandria, 1975, p. 211.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]