Robert Ervin Howard

De Wikipedia
Robert Ervin Howard
Vida
Nacimientu Peaster (en) Traducir[1]22 de xineru de 1906[1]
Nacionalidá Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Llingua materna inglés
Muerte Cross Plains (es) Traducir[1]11 de xunu de 1936[1] (30 años)
Sepultura Greenleaf Cemetery (en) Traducir
Causa de la muerte suicidiu
Estudios
Estudios Howard Payne University (en) Traducir
Brownwood High School (en) Traducir
Llingües falaes inglés[2]
Oficiu escritor, novelista, guionista, escritor de ciencia ficciónpoeta
Llugares de trabayu Cross Plains (es) Traducir
Trabayos destacaos The Hour of the Dragon (es) Traducir
Worms of the Earth (en) Traducir
Pigeons from Hell (en) Traducir
Influyencies H. Rider Haggard
Seudónimu/os Patrick Ervin, Sam Walser, Patrick Mac Conaire, Steve Costigan, Patrick Howard y John Taverel
Xéneru artísticu novela
cuentu
IMDb nm0397574
Cambiar los datos en Wikidata

Robert Ervin Howard (22 de xineru de 1906Peaster (en) Traducir – 11 de xunu de 1936Cross Plains (es) Traducir) foi un escritor estauxunidense d'aventures históriques y fantástiques, publicaes principalmente na revista Weird Tales nos años 1930. Considérase-y como unu de los padres del subxéneru conocíu como «espada y bruxería» y ye mundialmente conocíu por ser el creador d'afamaos personaxes populares como Conan the Barbarian, Kull de Atlantis y Solomon Kane. Ye, xunto con J. R. R. Tolkien, unu de los escritores más influyentes de la fantasía heroica moderna.

Biografía[editar | editar la fonte]

Nació en Peaster,[3] Texas (Estaos Xuníos), fíu de Isaac Mordecai Howard y Hester Jane Ervin Howard. La so familia vivió en dellos llugares del sur, este y oeste de Texas, amás del oeste d'Oklahoma, antes d'asitiase en plenu centru del estáu, en Cross Plains (1919). Bien enfermizu, tresformar n'adictu al ximnasiu y aportó a un mozu forníu y apuestu, pero solitariu, introvertíu y focicón, de forma qu'apenes tuvo amigos, salvo los epistolares que fizo ente los escritores del círculu de Howard P. Lovecraft, autor con quien empezó a cartiase en 1924. Les temes que-y interesaben y que s'amuesen nesti epistolariu son, sobremanera, los conflictos ente civilización y barbarie (con una preferencia nietzscheana por esta postrera), les teoríes xeolóxiques ya históriques, la decadencia de les races y la euxenesia. Dende 1923 empezó a sentir fuertes depresiones y tuvo dellos intentos de suicidiu. La so madre, que se llevaba bien mal col so padre, foi con él sobreprotectora y la rellación ente ellos fixo tan estrecha que, cuando la so madre quedó en coma irreversible, l'escritor, a los sos trenta años, prefirió suicidase d'un tiru.

Consagraba'l so tiempu a la llectura de llibros d'historia y llegó a atropar una erudición notable; empezó a escribir con quince años y a los dieciocho vendió'l so primer rellatu, La llanza y la espada (avientu de 1932), a la revista de ficción popular y papel baratu (pulp) Weird Tales, na que se publicar la mayor parte de la so obra. En 1934 yá yera'l principal autor de la revista, en diez de que los sos doce números publicó, llevándose la portada en cuatro causes; con esti ésitu fixo una novia, Novalyne Price, una maestra de Cross Plains, a pesar de la oposición de los sos padres y empezó a faer más realistes les sos hestories; pero en 1935 la so novia dexó-y por unu de los sos escasos amigos y l'editor de Weird Tales, que-y debía 800 dólares, refugó unu de los sos rellatos; la so madre careció de tuberculosis y empezaron los problemes económicos non yá pa él, sinón pa tol país, postráu metanes la Gran Depresión; entós escribió'l que consideraba'l so meyor rellatu, Clavos coloraos, onde la barbarie sume y la civilización destruyir a sigo mesma nun rellatu protagonizáu por Conan, a quien s'apuesten la pirata Valeria y la bruxa Tascela metanes una guerra civil qu'enfrenta a dos hermanos, presunta alegoría de la rellación ente Howard, Novalyne Price, l'amigu traidor y los padres del escritor. La crítica coincide en considerar esti rellatu y Más allá del ríu Negru como les meyores hestories de Conan.

Nestes revistes pulp, de preciu algamadizu, Howard creó una pléyade d'héroes de la narrativa de ficción, casi siempres bárbaros que aportaben a reis como Kull de Atlantis o Conan el Cimmerio; Solomon Kane, un puritanu inglés armáu con un talismán vudú; aventureros pictos y celtes na Britania romana; el boxeador Steve Costigan; noveles del oeste estauxunidense y un cientu de xéneros, incluyíu l'eróticu, que lo avergoñaba. L'espaciu en que se mueven estos personaxes en realidá ye un trasunto de les tierres fronterices de Texas.

El so personaxe más importante foi Conan, que'l públicu afayó nel rellatu El fénix na espada, publicáu per primer vegada n'avientu de 1932. Foi probablemente pa esti personaxe pa quien Howard escribió les sos meyores páxines:

Esiste la vida más allá de la muerte; yo saber, y tamién sé esto, Conan de Cimmeria —dixo Bêlit, poniéndose ágilmente de pies y estrechándo-y con un abrazu de pantera—: ¡Sé que'l mio amor ye más fuerte que la muerte! Estrechástime nos tos brazos, asollando cola violencia del nuesu amor; me coyisti y estrumisti y conquistástime, atrayéndome l'alma a los tos llabios cola violencia de les tos hirientes besos. ¡El mio corazón ta soldáu al to; la mio alma ye parte de la to alma! ¡Si yo muerro y tu tuvieres que lluchar pola to vida, yo volvería del abismu p'ayudar; sí, facer tantu si'l mio espíritu llexara so les veles purpúreas del mar cristalín del paraísu, como si retorcer ente les llapaes del infiernu! ¡Soi to, y nin los dioses nin la eternidá van poder dixebranos!
La reina de la Mariña Negra, traducción de Beatriz Oberländer, timunmas, 2005.
La barbarie ye l'estáu natural de la humanidá [...] La civilización, sicasí, ye artificial, ye un caprichu de los tiempos. La barbarie hai de trunfar siempres a la fin.
Más allá del ríu Negru, traducción de Fernando Corripio, Editorial Bruguera, 1973.

Dellos otros de los personaxes de Howard son el rei Kull de Atlantis, l'aventureru puritanu inglés Solomon Kane y el xefe pictu Bran Mak Morn, que llucha contra la invasión romana en Britania. Amás creó a la guerrera Rede Sonya (o Sonia la Colorada), anque la mayoría de los aficionaos conocer de distinta manera a como la concibió Howard, yá que esti personaxe, orixinalmente escritu pa un rellatu históricamente asitiáu nel sieglu XVI, foi incluyíu nel universu de los cómics de Conan de los años 70. Pa los cómics la ortografía del nome del personaxe pasó a escribise con «j» en cuenta de «y»: Rede Sonja.

Howard, amás de los personaxes de Mak Morn, Kane o Sonya, escribió otres ficciones históriques. Por casu, el so rellatu Les puertes del imperiu arreya a un personaxe ficticiu coles lluches de Shirkuh, Shawar y Amalarico pol control d'Exiptu; el rellatu termina con una de les famoses batalles de Saladín en primavera de 1167. De la so obra d'horror, la más destacada pue ser el cuentu Palombos del Infiernu, nel que trata la tema de los zombies y la maxa negro del sur d'Estaos Xuníos.

Tumba de la familia Howard en Brownwood, Texas

Howard coincidió con otros autores de la dómina como Lovecraft (quien-y otorgaría l'apellativu amistosu de Two-Gun Bob, «Bob Dos Pistoles», n'alusión al so orixe texano) y Clark Ashton Smith, qu'influyeron de dalguna manera na so obra no que vieno en llamase'l «Círculu de Lovecraft». Asina, los protagonistes de dellos rellatos de Howard lleguen a atopase coles criatures escurríes por Lovecraft y viceversa.

El 11 de xunu de 1936, escontra los ocho de la mañana, dempués de que la so madre entrara en coma por cuenta de la tuberculosis, Howard sentar na parte delantera del so coche y disparóse na cabeza con un Colt del calibre 38. Morrió a los cuatro d'esi mesmu día y la so madre finó a otru día. Compartieron funeral el 14 de xunu y dambos fueron soterraos nel campusantu de Greenleaf en Brownwood.

Howard foi encarnáu pol actor Vincent D'Onofrio na película de 1996 The Whole Wide World, basada na so vida.

Continuadores de les aventures de Conan[editar | editar la fonte]

Tal foi la popularidá d'esti personaxe que por cuenta de la prematura muerte de Howard diversos autores decidieron entamar el llabor de rematar rellatos hasta entós inéditos o inconclusos, o bien escribieron nueves noveles ambientadas nel universu de ficción que Howard creara pa Conan, la Yera Hiboria. Ente esti autores cabo destacar a L. Sprague de Camp, Poul Anderson, Lin Carter y Björn Nyberg, amás de diverses obres d'autores rusos (publicaes pola editorial moscovita Severo-West) y una serie de cuatro noveles escrites respeutivamente por Richard A. Knaak (conocíu por ser l'autor de La lleenda de Huma, novela de la saga Dragonlance), Loren L. Coleman, J. Steven York y Jeff Mariotte. L'apocayá fináu Robert Jordan (creador de la conocida saga La Rueda del Tiempu) tamién creó delles hestories pal famosu personaxe de Howard. Afechu a delles series de cómic y películes, tamién dellos autores homenaxaron al personaxe en forma de parodia, como nos cómics Groo l'errante (de Sergio Aragonés), l'álbum de Superlópez La gran superproducción (de Jan) o'l personaxe Cohen el bárbaru que Terry Pratchett fai apaecer nel so universu paródicu, el Mundodisco. A finales de 2017 Rodolfo Martínez publica El cantar de Bêlit, una novela de Conan que s'integra ente'l primera y segundu capítulu del rellatu orixinal de La reina de la mariña negra.

Adautaciones al cine[editar | editar la fonte]

Arnold Schwarzenegger, quien protagonizó dos adautaciones de Conan, otra película inspirada en Howard y que protagonizara una tercera de nun ser escoyíu gobernador de California.

Llibremente inspiráu nes obres de Howard el personaxe de Conan foi lleváu al cine en dos películes protagonizaes pol actor austriacu (nacionalizáu estauxunidense) Arnold Schwarzenegger: Conan the Barbarian (1982) y Conan el Destructor (1984). Los productores d'otra película, Rede Sonja, nun pudieron llograr los derechos del personaxe y atribuyeron a Schwarzenegger un personaxe inventáu pa la ocasión: Lord Kalidor, sustitutu circunstancial de Conan.

En 2011 estrenóse una nueva versión cinematográfica de Conan the Barbarian, dirixida por Marcus Nispel, na que'l papel del cimmerio recayó sobre Jason Momoa.

Adautaciones a historieta[editar | editar la fonte]

Adautaciones a videoxuegos[editar | editar la fonte]

Adautaciones a xuegos de rol[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Asociación Histórica del Estado de Texas (1952). «Handbook of Texas» (inglés). Asociación Histórica del Estado de Texas. Consultáu'l 14 febreru 2014.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Link a Peaster na Wikipedia inglesa

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]