Radioterapia

De Wikipedia


Radioterapia
especialidá médica
terapia (es) Traducir y tratamiento del cáncer (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La radioterapia ye una forma de tratamientu basada nel emplegu de radiaciones ionizantes (rayos X o radioactividá, la qu'inclúi los rayu gamma y les partícules alfa). Ye unu de los tratamientos más comunes contra distintos tipos de cáncer (cabeza y pescuezu, vexiga, pulmón, ente otros).

Conceutu[editar | editar la fonte]

N'Europa, les especialidaes médiques que s'encarguen de la radioterapia ye la Oncoloxía radioterápica y la Radiofísica Hospitalaria, la Oncoloxía radioterápica reconocida dende 1978 y col nome actual dende 1984 y la Radiofísica Hospitalaria dende 1993. La Radioterapia ye un tipu de tratamientu oncolóxicu qu'utiliza les radiaciones pa esaniciar les célules tumorales, (xeneralmente canceríxenes), na parte del organismu onde s'apliquen (tratamientu local). La radioterapia actúa sobre'l tumor, destruyendo les célules malines y asina torga que crezan y reprodúzanse. Esta aición tamién puede exercese sobre los texíos normales; sicasí, los texíos tumorales son más sensibles a la radiación y nun pueden reparar el dañu producíu de forma tan eficiente como lo fai'l texíu normal, de manera que son destruyíos bloquiando'l ciclu celular. D'estos fenómenos qu'asoceden nos seres vivos tres l'absorción d'enerxía procedente de les radiaciones encarga la radiobioloxía.

Otra definición diz que la oncoloxía radioterápica o radioterapia ye una especialidá eminentemente clínica encargada na epidemioloxía, prevención, patoxenia, clínica, diagnósticu, tratamientu y valoración pronóstica de les neoplasies, sobremanera del tratamientu basáu nes radiaciones ionizantes.

Los equipos de radioterapia son una teunoloxía sanitaria y por tanto tienen de cumplir la reglamentación de los productos sanitarios pal so comercialización.

La radioterapia ye un tratamientu que se vien utilizando dende va un sieglu, y evolucionó coles meyores científiques de la Física, de la Oncoloxía y de los ordenadores, ameyorando tantu los equipos como la precisión, calidá ya indicación de los tratamientos. La radioterapia sigue siendo nel 2012 xunto cola ciruxía y la quimioterapia, unu de los trés pilastres del tratamientu del cáncer. Envalórase que más del 50% de los pacientes con cáncer van precisar tratamientu con radioterapia pal control tumoral o como terapia paliativa en dalgún momentu de la so evolución.

Lo que nun ye la radioterapia[editar | editar la fonte]

La radioterapia o la oncoloxía radioterápica nun se debe confundir con:

Historia[editar | editar la fonte]

Sesión de radioterapia nel Istituto Nazionale per lo Studio y la Cura dei Tumori (güei, Fondazione IRCCS Istituto Nazionale dei Tumori), de Milán. (Semeya tomada hacia 1930.)[1]

La radioterapia utilízase como tratamientu fai yá más d'un sieglu.[2] El primer informe d'un sanamientu al traviés de radioterapia data de 1899, pocu dempués de 1895 cuando Roentgen afaya los rayos X y al añu de 1898 cuando Curie afayó'l radiu. La radioterapia ye introducida n'España nel añu 1906 por Celedonio Calatayud, primer médicu español n'utilizala na llucha contra'l cáncer.[3] Ye en 1922 cuando la oncoloxía establezse como disciplina médica. Dende esi momentu, la radioterapia, al igual que'l restu de les téuniques utilizaes pa tratar el cáncer, evolucionó enforma. L'apaición en 1953 del acelerador llinial —un aparatu qu'emite radiaciones—, y l'usu del cobaltu son dos de les reblagaes que dio la ciencia nesti terrén.

Hasta la década de 1980, la planificación de la radioterapia realizar con radiografíes simples y verificaciones 2D o en dos dimensiones. El radioterapeuta nun tenía una idea certera de la llocalización exacta del tumor.

A partir de 1980, cola radioterapia conformada en tres dimensiones (RT3D), gracies a l'ayuda del TAC y a los sistemes informáticos de cálculu dosimétrico, llógrense imáxenes virtuales de los volumes a tratar, que dexen concentrar meyor la dosis.

A partir de la década de 1990, otres téuniques d'imaxe como la RMN, ecografía y PET, incorporáronse a la planificación de la radioterapia, coles que se llogra una delimitación más exacta del volume tumoral pa respetar a los texíos sanos.

La radioterapia por intensidá modulada (IMRT:Intensity-modulated radiation therapy) ye una forma avanzada de RT3D más precisa, na que se modula o controla la intensidá del fexe de radiación, llogrando alta dosis de radiación nel tumor y embriviendo la dosis nos texíos sanos. Pa ello utiliza modernos aceleradores lliniales con colimador multiláminas y sofisticaos sistemes informáticos de planificación dosimétrica y verificación de dosis.

Yá nel sieglu XXI, empiecen a surdir complexos sistemes de radioterapia 4D, esto ye, una radioterapia que tien en cuenta los movimientos fisiolóxicos de los órganos como los pulmones mientres la respiración.

Tipos de radioterapia[editar | editar la fonte]

La radioterapia clasificar según distintes carauterístiques téuniques.

Según la distancia de la fonte[editar | editar la fonte]

Según la distancia en que tea la fonte de irradiación, pueden estremase dos tipos de tratamientos:

  • Braquiterapia. La pallabra braquiterapia procede del griegu brachys que significa "curtiu". Por tanto la braquiterapia ye'l tratamientu radioterápico, que consiste nel allugamientu de fontes radiactives encapsuladas dientro o na proximidá d'un tumor (distancia "curtia" ente'l volume a tratar y la fonte radiactiva). Úsase principalmente en tumores xinecolóxicos. Puede combinase con teleterapia. Tien d'aisllase al paciente radioactivu mientres la fonte tea nel so llugar.
  • Teleterapia o radioterapia esterna, en que la fonte de irradiación ta a cierta distancia del paciente n'equipos de grandes dimensiones, como son la unidá de Cobaltu y el acelerador llinial d'electrones. Nesti tipu de tratamientu, que ye'l más común, los pacientes alleguen diariamente de forma ambulatoria por un periodu variable, dependiendo de la enfermedá que se tea tratando. La radiación puede ser de rayu gamma, rayos X, electrones, protones o nucleos atómicos. D'antiguo emplegábense rayos X de ortovoltaje o baxa enerxía (pocos miles de voltios) que nun teníen capacidá d'enfusar na fondura de los texíos.[4] Más tarde incorporóse la bomba de Cobaltu 60 que la so radiación de rayu gamma con una enerxía de 1,6 MeV (megaelectrón-voltios) enfusaben más en fondura. A partir de la década de 1970 surdieron los aceleradores lliniales d'electrones (ALE, o LINAC, del inglés LINear ACcelerator) que producen tantu rayos X d'alta enerxía, pudiendo escoyer la enerxía dende 1,5 hasta 25 MV, como electrones que sirven pa tratar tumores superficiales.

La radioterapia esterna convencional ye la radioterapia conformada en tres dimensiones (RT3D). Tamién pertenecen a esti tipu de radioterapia, la radiocirugía, la radioterapia estereotáctica, la Radioterapia con Intensidá Modulada (IMRT), la radioterapia corporal total (TBI, del inglés Total Body Irradiation).

Más apocayá incorporóse la teunoloxía de IGRT, (del inglés Image-Guided Radiation Therapy) onde l'Acelerador Llinial utiliza accesorios adicionales pa toma-y una Tomografía Computadorizada Cónica al paciente antes d'empezar la so sesión de terapia y, depués de comparar estes imáxenes coles imáxenes de Tomografía Computadorizada de la Simulación inicial, determinar los movimientos o axustes necesarios p'alministrar la Radioterapia d'una manera más efeutiva y precisa.

Según la secuencia temporal[editar | editar la fonte]

Según la secuencia temporal con al respective de otros tratamientos oncolóxicos, la radioterapia puede ser:

  • Radioterapia esclusiva: L'únicu tipu de tratamientu oncolóxicu que recibe'l paciente ye la radioterapia. Por casu nel cáncer de próstata precoz.
  • Radioterapia adyuvante: Como complementu d'un tratamientu primariu o principal, xeneralmente la ciruxía. Puede ser neoadyuvante si realiza antes de la ciruxía, pero sobremanera la adyuvancia ye la que se realiza dempués de la ciruxía (postoperatoria).
  • Radioterapia concomitante, concurrente o sincrónica: Ye la radioterapia que se realiza simultáneamente con otru tratamientu, xeneralmente la quimioterapia, que mutuamente se potencien.

Según la finalidá de la radioterapia[editar | editar la fonte]

Según la finalidá de la radioterapia, ésta pue ser:

  • Radioterapia radical o curatible: Ye la qu'emplega dosis de radiación altu, próximes a la llende de tolerancia de los texíos normales, coles mires d'esaniciar el tumor. Esti tipu de tratamientu suel ser llargu y con una planificación aballadora, onde'l beneficiu del posible sanamientu, supera la toxicidá causada sobre los texíos normales.
  • Radioterapia paliativa: Nesti tipu empleguen dosis menores de radiación, suficientes p'aselar o solliviar los síntomes del paciente con cáncer, con una planificación senciella y duración del tratamientu curtiu y con escasos efeutos secundarios. Xeneralmente ye una radioterapia antiálgica, pero tamién puede ser hemostática, descompresiva, pa solliviar una atelectasia pulmonar, etc.

Les téuniques a base de radiación utilicen equipos especiales pa unviar altes dosis de radiación escontra les célules canceroses. El cobaltu 60 emite rayu gamma y ye l'isótopu que más s'utiliza na radioterapia.

Nos aparatos de cobaltu 60 la fonte d'emisión radiactiva ta contenida nuna cámara de plomu o uraniu allugada nel cabezal del equipu. Amenorga'l tamañu de los tumores previu a una operación y, a diferencia de la quimioterapia, ye un tratamientu d'aplicación local y solo afecta la parte del cuerpu tratada.

Escayencia radiactiva de cobaltu[editar | editar la fonte]

La escayencia consiste na emisión d'un fotón de 1.33 MeV y otru de 1.17 MeV (de media 2 fotones de 1.25 MeV) pa llevar al átomu de níquel a un estáu estable. El cobaltu 60 namái utilízase en toes aquelles árees onde'l tumor nun ta bien fondu.

Procesu de tratamientu[editar | editar la fonte]

Nel primer contautu que tien el paciente col oncólogu radioterapeuta'l médicu ellabora una historia clínica na qu'incorpora les esploraciones que lu practicaren al paciente, va realizar una esploración física xeneral y del área afeutada. Ye posible que se solicite dalgún exame adicional. va esplicar al paciente'l tratamientu, la so duración, díes que tien qu'allegar, efeutos, etc. El paciente tien d'entender lo esplicao, preguntar les duldes que lu surdan y roblar el consentimientu informáu.

  • Planificación del tratamientu (simulación virtual): la planificación haber de realizar en tres dimensiones con simulación virtual. Pa ello, ye precisu llevar a cabu una TAC na posición en que se va aplicar el tratamientu. va tatuáse-y un puntu central que va ser l'orixe de tolos desplazamientos nos trés exes del espaciu.
  • Dosimetría física:Coles imáxenes del TAC digitalizadas nun ordenador, se delimitan les árees a tratar y los órganos críticos. Cola aplicación informática, añader los fexes de fotones, la intensidá del fexe, y reconstrúyense los volumes de les árees delimitadas. El mesmu programa informáticu facilita radiografíes dixitales reconstruyíes qu'asonsañen l'aspeutu del campu de tratamientu sobre una radiografía real.
  • Verificación del tratamientu: Una vegada planiáu'l tratamientu, el paciente allega a la unidá de tratamientu, y na mesma posición na que se realizó'l TAC de planificación y con unos desplazamientos nos trés exes del espaciu a partir del puntu d'orixe, realízase una radiografía o una imaxe portal electrónica (rayos X d'alta enerxía). La imaxe que reproduz esta radiografía tien de ser lo más asemeyada posible a la Radiografía Dixital Reconstruyida, y si ye asina empieza'l tratamientu.
  • Tratamientu: Consiste en delles sesiones de curtia duración, davezu diaries de llunes a vienres, folgando sábados, Domingos y festivos. En cada sesión de tratamientu reproduz la mesma posición que ye la mesma que cuando se realizó'l TAC de planificación, y que na verificación. Mientres el tratamientu'l paciente ye monitorizado por cámara de videu y micrófonos, p'atender cualquier incidencia y ante la posibilidá d'atayar el tratamientu. Dacuando pueden realizase radiografíes de control pa optimizar el tratamientu.

Como posibles fines atopamos tantu los curatibles como los paliativos. Bases biolóxiques. Al travesar la célula, la radiación va inducir cambeos nes molécules presentes. Cuando l'impautu tien llugar nel ADN puede torgar la división celular, y por tanto va morrer por bloquéu de la so capacidá de proliferación. Les mancadures producíes n'enzimes o lípidos, son fácilmente reemplazables y la célula reparar. Los texíos qu'abonden viviegamente son más afeutaos pola radiación nel momentu de la replicación, cuando un ADN dóblase, provocando un efeutu local. Radioterapia paliativa. Oxetivos: - Dexar periodu asintomático más llargu que'l debilitamientu causáu pol tratamientu. - Ameyorar la calidá de vida col paciente, cola mayor autonomía posible. - Solliviar síntomes angustiosos como la hemorraxa, el dolor, la obstrucción y la compresión. - Torgar l'apaición de síntomes urxentes como les hemorraxes, obstrucción, perforación.

  • Siguimientu mientres el tratamientu: Los pacientes suelen tener visita selmanal col oncólogu radioterapéuta na que tienen de cuntar los posibles efeutos agudos de la radiación y formular entrugues qu'entá nun se fixeren. Si'l paciente tuviera cualquier problema mientres el tratamientu tien de solicitar cita'l mesmu día qu'allegue al tratamientu.
  • Siguimientu al rematar el tratamientu: El paciente tendría d'allegar a la consulta d'Oncoloxía Radioterápica dacuando, a lo menos una vegada al añu, pa valorar toxicidaes tardíes y conocer los resultaos del tratamientu efeutuáu. Si'l siguimientu de la enfermedá realizar l'oncólogu radioterapéuta, ésti tien de solicitar les esploraciones qu'envalore oportunu pa detectar o refugar recidivas y unviar al paciente al especialista determináu.

Efeutos secundarios[editar | editar la fonte]

Son cansanciu y aballa, inflamación y pesadez na mama, encarnizamientu y secañu na piel (como dempués d'una quemadura solar), que suel sumir tres seis a doce selmanes.

L'aición d'estos aparatos suel tar bien focalizada de manera que los sos efeutos suelen ser curtios y, xeneralmente, bien toleraos.
Una bona combinación de descansu, actividá física y prendes delicaes pueden atenuar estes molesties que, amás, al depender del estáu anímicu del paciente, fáense más tolerables pola incidencia de l'actividá en balance con un fayadizu descansu.[5]

La contención psicolóxica del paciente ye bien importante, una y bones los cambeos que tienen llugar nel so cuerpu van afectar inevitablemente la so psique.[6]

Les célules non tumorales tamién son sensibles de la mesma a los efeutos radioterapéuticos, polo que na mayoría de casos tamién resulten afeutaes por esti tratamientu. Yá sían en zones locales focalizadas o a la d'efeutuar una radiación con mayor marxe.

Esto tien como efeutos secundarios la muerte del restu de célules plasmátiques (glóbulos blancos) non canceríxenes d'otres partes del organismu. Crea una inmunodeficiencia realmente importante, provocando una esposición mayor a infeiciones y fai que la recuperación del paciente sía lenta.

Otros efeutos secundarios de la radioterapia son; picazón, angüeñes, foria, cayida del pelo, estomagaes, vultura, inflamación, dificultá pa tragar y cambeos urinarios y na vexiga.

Equipu profesional[editar | editar la fonte]

Nel tratamientu por radioterapia participa un equipu de profesionales integraos pola:

  • Oncólogu Radioterápico: Médicu responsable de la prescripción del tratamientu, según la supervisión y vixilancia del paciente.
  • Radiofísico hospitalariu (Físicu Médicu): Nel área de radioterapia, Responsable de la Dosimetría Física (funcionamientu dosimétrico de los equipos y control calidable), lo mesmo que de la Dosimetría Clínica individualizada pa cada paciente (diseñu del tratamientu). Ye amás asesor en xeres rellacionaes cola imaxe, compensaciones de tratamientu per interrupción y cuestiones radiobiológicas.
  • Téunicu Especialista en Radioterapia: Responsable de la execución diaria del tratamientu y del cuidu del paciente en caúna d'estes unidaes, encargáu del chequeo de movimientos mecánicos de la unidá y encargáu de realizar de la Simulaciones del paciente (TAC). Nes Unidaes de Radiofísica, y siempres so supervisión del Radiofísico, diseña dosimetrías sencielles y executa controles calidable a les unidaes de tratamientu.
  • Inxenieru: Revisa dacuando los equipos, realizando mantención preventiva y arreglu. Responsable del correutu funcionamientu mecánicu y electrónicu de los equipos.
  • Enfermeru: El profesional d'enfermería tien de tener formación específica nesti campu, ye responsable del cuidu de los pacientes mientres el tratamientu, evalúa la so condición xeneral antes d'empecipialo, infórma-y sobre los posibles efeutos secundarios y enséñalu cómo identificalos y tratalos.
  • Auxiliar de radioterapia, auxiliar alministrativu y secretariáu: Encargar de la organización de la consulta, cites ya informes.
  • Tecnólogu Médicu en Radioterapia (Chile): Profesional universitariu de salú. Ye responsable de la supervisión y aplicación diaria del tratamientu, encargáu de supervisar les simulaciones del paciente (TAC).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. [1]
  2. Cornejo, J. «La llucha contra'l cáncer: les armes de la Física.» Revista Ciencia ya Investigación, ISSN 0009-6733, 62 (1), páxs. 43-55, Buenos Aires, Arxentina, 2012.
  3. Gaceta de Madrid (Antiguu BOE) 10 d'agostu de 1920.
  4. Advances in kilovoltage x-ray beam dosimetry in http://iopscience.iop.org/0031-9155/59/6/R183/article
  5. Cornejo, J.; M. B. Roble, A. M. Martín y J. Bujjamer, «Cuestiones étiques, sociales y filosófiques plantegaes pol emplegu de la teunoloxía acomuñada a les radiaciones ionizantes, en imagenoloxía y radioterapia.» Biophronesis (revista de Bioética de la Facultá de Medicina de la UBA), Vol. 2, N° 2, Revista de Bioética y Socioantropoloxía en Medicina, ISSN 1850-4051, Buenos Aires, Arxentina, 2012. Disponible en: http://www.fmv-uba.org.ar/index1024x768.htm
  6. Cornejo, J. y M. B. Roble (2013), «La perda del cuerpu nel diagnósticu y la terapia por radiaciones.» Revista de Bioética Llatinoamericana, Vol. 11, N° 1, ISSN 2244-7482, páxs. 1-23, Caracas, Venezuela, 2013.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]