Pterygota

De Wikipedia
Pterygota
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Arthropoda
Clas: Insecta
Subclas: Pterygota
Órdenes
Consultes
[editar datos en Wikidata]

Los pterigotos o pterigotas (en llatín Pterygota, que deriva de la mesma del griegu πτερυγωτος pterigotos que significa "aláu") son un grupu monofiléticu d'inseutos carauterizaos por presentar ales nel segundu (mesotórax) y tercer (metatórax) segmentos torácicos. La presencia d'ales va siempres acompañada d'un refuerzu de la exocadarma (esclerotización) nesos segmentos torácicos, que usualmente atópense xuníos formando la estructura conocida como pterotórax. El conceutu oponer al de apterigotos (Apterygota, que significa "ensin ales"). Apterygota ye un grupu artificial ensin calter taxonómicu.

Carauterístiques[editar | editar la fonte]

L'ala de los inseutos ye una estructura llaminar de consistencia membranosa a la cual otorgar la rixidez necesaria pal vuelu la presencia de venes, que clasifíquense como llonxitudinales y tresversales, les venes son usaes pa carauterizar a les especies. Esisten distintos sistemes d'homologación de les venes, que son utilizaos pa reconoceles ya interpretales, y de esta manera poder reconocer a qu'especie pertenez un ciertu inseutu, los sistemes d'homologación más utilizaos son el de Comstock y Needham (1898)[1] y el de Kukalova-Peck (1983)[ensin referencies].

L'ala presenta munches variaciones tocantes a forma, tamañu, testura y coloración, siendo de resaltar les coloridas ales de los lepidópteros, que deben estos colores al fechu de tar cubiertes por perpequeñes escama.

Considérase que la evolución de les ales dientro de los inseutos foi la clave del so ésitu evolutivu (los inseutos son el grupu animal más diversu del planeta), esto asocedió posiblemente nel Carboníferu o'l Devónicu una y bones el fósil más antiguu que se conoz d'una ala ye del periodu Carboníferu, perteneciente a un Palaeodictyoptera, un orde estinguíu d'inseutos.

La presencia de pterigotos ensin ales (ápteros) considérase como una perda secundaria, como ye'l casu de los órdenes Grylloblattodea, Phthiraptera y Siphonaptera. Considérase que la condición áptera nestos grupos ye secundaria ente otres coses, porque esiste evidencia nel rexistru fósil de miembros alaos d'estos grupos, como la especie estinguida Liomopterum ornatum del orde Grylloblattodea que tenía ales a diferencia de tolos representantes actuales d'esti grupu.

Magar la condición ancestral del grupu de los Pterygota ye la presencia de dos pares d'ales (inclusive 3 según la paleoentomóloga Jarmila Kukalova-Peck[ensin referencies]), atópense grupos nos cualos unu de los pares d'ales ta amenorgáu, como nel casu de los dípteros (segundu par d'ales) y estrepsípteros (primer par d'ales), o modificáu con una función de proteición como nel casu de los élitros (primer par d'ales esclerotizado) de coleópteros y dermápteros.

Los inseutos fueron los primeros animales en volar, muncho primero que lo fixeren pterosaurios y aves; los primeros inseutos alaos volaron nuna atmósfera distinta a l'actual, con una densidá y una concentración d'osíxenu mayores que les actuales, lo que se cree facilitó la evolución del vuelu, según l'apaición d'inseutos voladores xigantes, ensin equivalentes na fauna actual, como'l xigantescu protodonato Meganeura monyi colos sos 63 centímetros de valumbu.

En cuanto al orixe d'esta estructura plantegáronse delles hipótesis, siendo dos les que más aceptación atoparon; la primera postula que l'ala aniciar a partir d'estensiones llaterales de la rexón dorsal del tórax (noto) y conozse como teoría paranotal debida a Crampton (1919)[ensin referencies]; la otra hipótesis postula que l'ala aniciar a partir d'estructures de les pata de los antepasaos crustáceos, estos órganos coxales son parte d'un complexu respiratoriu lo qu'esplicaría l'alta venación de les ales ente otres coses y conozse como la teoría epicoxal, propuesta por Kukalova-Peck (1978)[ensin referencies]; ye de destacar que recién descubrimientos nos campos de xenética del desenvolvimientu y filoxenia molecular validaron la teoría epicoxal.

Orixe[editar | editar la fonte]

Los primeres pterigotas apaecieron nos entamos del Carboníferu. Nel Carboníferu mediu taben yá perfectamente estremaos en siquier 11 órdenes, ente los que destaquen los Palaeodictyoptera, Diaphanopterodea† y Megasecoptera†, que recuerden a los odonatos actuales y qu'en dellos casos algamaron valumbos de casi 75 cm, y los Ephemeroptera que llegaron a algamar los 45 cm de valumbu y de los qu'entá esisten representantes actuales, enforma menores.[2]

Clasificación[editar | editar la fonte]

Esti grupu d'inseutos tradicionalmente foi estremáu en paleópteros (Palaeoptera) y neópteros (Neoptera), siendo la diferencia fundamental ente estos grupos la capacidá que tienen los neópteros de plegar les ales sobre'l cuerpu, cosa que nun pueden faer los paleópteros.

Ente los paleópteros atopamos a los órdenes Odonata y Ephemeroptera según a los grupos Paleozoicos Diaphanopteroidea, Paleodictyoptera, Megasecoptera y Archodonata; los demás órdenes pterigotos inclúyense dientro de los Neópteros.

La validez del los paleópteros como grupu monofiléticu (clado) foi munches vegaes cuestionada y plantegóse como alternatives, ensin que nos actuales momentos esista un alcuerdu al respeutu:

  1. Los odonatos más cercanos a los neópteros qu'a efemerópteros, llamándose a esti grupu (Odonata + Neoptera) Metapterigota,
  2. Los efemerópteros más cercanos a los neópteros qu'a los odonatos, llamándose Opisthoptera al grupu formáu por Ephemeroptera + Noptera.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Fraser, F. C. 1938. A note on the fallaciousness of the theory of pretracheation in the venation of Odonata. Proc. Roy. Ent. Soc. London (A) 13: 60–70
  2. Marínez-Delclòs, X. 1996. El rexistru fósil de los inseutos. Boln. Asoc. esp. Ent., 20(1-2):9-30 (resume)
  • Naumann, I. D. (Ed). The Insects of Australia. Cornell University Press. NY.
  • Osuna, E. 1995. Morfología del exoesqueleto de los insectos. Volume I y II. CDCH. Universidá Central de Venezuela

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]