Pterygota

De Wikipedia
Saltar a: navegación, buscar
Commons-emblem-notice.svg
 
Pterygota
Plumpollen0060.jpg
Abeya melífera
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Arthropoda
Clas: Insecta
Subclas: Pterygota
Órdenes
[editar datos en Wikidata]

Los pterigotos o pterigotas (en llatín Pterygota, que deriva de la mesma del griegu πτερυγωτος pterigotos que significa "aláu") son un grupu monofilético de insectus caracterizaos por presentar nales nel segundu (mesotórax) y tercer (metatórax) segmentos torácicos. La presencia de nales va siempres acompañada d'un refuerzu del exoesqueleto (esclerotización) nesos segmentos torácicos, que usualmente atópense xuníos formando la estructura conocida como pterotórax. El conceutu oponer al de apterigotos (Apterygota, que significa "ensin nales"). Apterygota ye un grupu artificial ensin calter taxonómicu.

Característiques[editar | editar la fonte]

La nala de los insectos ye una estructura llaminar de consistencia membranosa a la cual otorgar la rixidez necesaria pal vuelu la presencia de venes, que clasifíquense como llonxitudinales y tresversales, les venes son usaes pa caracterizar a les especies. Esisten distintos sistemes d'homologación de les venes, que son utilizaos pa reconoceles ya interpretales, y de esta manera poder reconocer a qu'especie pertenez un ciertu insectu, los sistemes d'homologación más utilizaos son el de Comstock y Needham (1898)[1] y el de Kukalova-Peck (1983)[ensin referencies].

La nala presenta munches variaciones tocantes a forma, tamañu, testura y coloración, siendo de resaltar les coloridas nales de los lepidópteros, que deben esti colores al fechu de tar cubiertes por perpequeñes escama.

Considérase que la evolución de les nales dientro de los insectos foi la clave del so ésitu evolutivu (los insectos son el grupu animal más diversu del planeta), esto asocedió posiblemente nel Carboníferu o'l Devónicu una y bones el fósil más antiguu que se conoz d'una nala ye del períodu Carboníferu, perteneciente a un Palaeodictyoptera, un orde extinto d'insectos.

La presencia de pterigotos ensin nales (ápteros) considérase como una perda secundaria, como ye'l casu de los ordes Grylloblattodea, Phthiraptera y Siphonaptera. Considérase que la condición áptera nestos grupos ye secundaria ente otres coses, porque esiste evidencia nel rexistru fósil de miembros alaos d'estos grupos, como la especie extinta Liomopterum ornatum del orde Grylloblattodea que tenía nales a diferencia de tolos representantes actuales d'esti grupu.

Magar la condición ancestral del grupu de los Pterygota ye la presencia de dos pares de nales (inclusive 3 según la paleoentomóloga Jarmila Kukalova-Peck[ensin referencies]), atópense grupos nos cualos unu de los pares de nales ta amenorgáu, como nel casu de los dípteros (segundu par de nales) y estrepsípteros (primer par de nales), o modificáu con una función de protección como nel casu de los élitrus (primer par de nales esclerotizado) de coleópterus y dermápteros.

Los insectos fueron los primeres animales en volar, muncho primero que lo fixeren pterosaurius y aves; los primeros insectos alaos volaron nuna atmósfera distinta a l'actual, con una densidá y una concentración de osíxenu mayores que les actuales, lo que se cree facilitó la evolución del vuelu, según l'apaición d'insectos voladores xigantes, ensin equivalentes na fauna actual, como'l xigantescu protodonato Meganeura monyi colos sos 63 centímetros de valumbu.

En cuanto al orixe d'esta estructura plantegáronse delles hipótesis, siendo dos les que más aceptación atoparon; la primera postula que la nala aniciar a partir d'estensiones llaterales de la rexón dorsal del tórax (noto) y conozse como teoría paranotal debida a Crampton (1919)[ensin referencies]; la otra hipótesis postula que la nala aniciar a partir d'estructures de les pata de los antepasaos crustáceos, estos órganos coxales son parte d'un complexu respiratoriu lo qu'esplicaría l'alta venación de les nales ente otres coses y conozse como la teoría epicoxal, propuesta por Kukalova-Peck (1978)[ensin referencies]; ye de destacar que recién descubrimientos nos campos de xenética del desenvolvimientu y filogenia molecular validaron la teoría epicoxal.

Orixe[editar | editar la fonte]

Los primeres pterigotas apaecieron nos entamos del Carboníferu. Nel Carboníferu mediu taben yá perfectamente estremaos en siquier 11 ordes, ente los que destaquen los Palaeodictyoptera, Diaphanopterodea† y Megasecoptera†, que recuerden a los odonatos actuales y que en dellos casos algamaron valumbos de casi 75 cm, y los Ephemeroptera que llegaron a algamar los 45 cm de valumbu y de los qu'entá esisten representantes actuales, enforma menores.[2]

Clasificación[editar | editar la fonte]

Esti grupu d'insectos tradicionalmente foi estremáu en paleópteros (Palaeoptera) y neópteros (Neoptera), siendo la diferencia fundamental ente estos grupos la capacidá que tienen los neópteros de plegar les nales sobre'l cuerpu, cosa que nun pueden faer los paleópteros.

Ente los paleópteros atopamos a los ordes Odonata y Ephemeroptera según a los grupos Paleozoicus Diaphanopteroidea, Paleodictyoptera, Megasecoptera y Archodonata; los demás ordes pterigotos inclúyense dientro de los Neópteros.

La validez del los paleópteros como grupu monofilético (clado) foi munches vegaes cuestionada y plantegóse como alternatives, ensin que nos actuales momentos esista un alcuerdu al respeutu:

  1. Los odonatos más cercanos a los neópteros qu'a efemerópteros, llamándose a esti grupu (Odonata + Neoptera) Metapterigota, #

Los efemerópteros más cercanos a los neópteros qu'a los odonatos, llamándose Opisthoptera al grupu formáu por Ephemeroptera + Noptera.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Fraser, F. C. 1938. A note on the fallaciousness of the theory of pretracheation in the venation of Odonata. Proc. Roy. Ent. Soc. London (A) 13: 60–70
  2. Marínez-Delclòs, X. 1996. El rexistru fósil de los insectos. Boln. Asoc. esp. Ent., 20(1-2):9-30 (resume)
  • Naumann, I. D. (Ed). The Insects of Australia. Cornell University Press. NY.
  • Osuna, Y. 1995. Morfoloxía del exoesqueleto de los insectos. Volume I ya II. CDCH. Universidá Central de Venezuela

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Pterygota