Polán

Coordenaes: 39°47′18″N 4°10′00″W / 39.788333333333°N 4.1666666666667°O / 39.788333333333; -4.1666666666667
De Wikipedia
Polán
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Toledo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Polán Alberto Virseda Bajo (Partido Popular)
Nome oficial Polán (es)[1]
Códigu postal 45161
Xeografía
Coordenaes 39°47′18″N 4°10′00″W / 39.788333333333°N 4.1666666666667°O / 39.788333333333; -4.1666666666667
Polán alcuéntrase n'España
Polán
Polán
Polán (España)
Superficie 158 km²
Altitú 648 m
Llenda con Toledo, Albarreal de Tajo, Guadamur, Casasbuenas, Noez, Totanés, Gálvez, La Puebla de Montalbán, Burujón y Argés
Demografía
Población 3884 hab. (2023)
- 1931 homes (2019)

- 1917 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Toledo
0.18% de Castiella-La Mancha
0.01% de España
Densidá 24,58 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
polan.es.mn
Cambiar los datos en Wikidata

Polán ye un conceyu español de la provincia de Toledo, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha.

Toponimia[editar | editar la fonte]

Distintos afayos arqueolóxicos como un cercu funerariu romana, ponen a Polán en contautu cola dómina romana, y la so proximidá a Toledo –según más restos arqueolóxicos atopaos na so contorna- faen suponer que tuvo de ser un llugar pobláu por visigodos y árabes. El so topónimu “pola” fai referencia a “puebla”, a una repoblación cristiana que s'efeutuó ente la Reconquista de Toledo por Alfonsu VI y la posterior ampliación de les fronteres del sur del Tajo, yá sol reináu d'Alfonsu VII, quien estremó'l territoriu en cuatro partes, una pa Domingo Abumelec, y trés pal mozárabe Miguel Azarafi, quien partió la metá ente cuarenta y seis pobladores que, por aciu una carta puebla, fundaron Polán.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Llinda colos términos municipales de Burujón, Albarreal de Tajo, el términu segregáu d'Argés, Toledo, Guadamur, Casasbuenas, Noez, Totanés, Gálvez y La Puebla de Montalbán, toos de Toledo.

Historia[editar | editar la fonte]

Edá Antigua[editar | editar la fonte]

Atopáronse restos arqueolóxicos del tiempu de los romanos, anque ye probable que'l so orixe sía anterior. Seique haya una correspondencia ente un antiguu allugamientu de Polán y l'asentamientu romanu llamáu Flavia Augusta, ente les finques de Alpuébrega y de Bañuelos. Nel llugar denomináu El Argeal, a 1,5 km del nucleu actual de Polán, topóse un cercu funerariu romana de finales del sieglu II de nuesa yera, que se xune a otres dos más topaes nel términu.[2] Coles mesmes, atopáronse restos de cerámica romana del tipu terra sigillata y otros más bastos d'ellaboración indíxena d'ente los sieglos I y V de nuesa yera, y monedes de la dómina del emperador Traxanu.

Los historiadores señalen dos grandes combates na redolada de Polán en dómina romana: unu'l 185  e. C. y otru el 182  e. C., dambos saldaos con derrotes de la población indíxena. La posterior rede viaria romana favoreció la creación de dos nucleos urbanos, Iturbida y Libura, unu a cada vera del Tajo: el de la derecha ente Malpica de Tajo, El Carpio de Tajo y La Puebla de Montalbán, y el de la esquierda en Alpuébrega.

Edá Media[editar | editar la fonte]

Nun hai apenes documentación de les dómines visigótica y musulmana. Con al respective de la primera hai que destacar la proximidá a Toledo y al vecín Guadamur, nel que se topó'l Ayalga de Guarrazar, amás de la importancia que siguiría teniendo la rede viaria antes mentada, pola so estratéxica situación, y la primacía espiritual del non alloñáu templu visigóticu de Melque. La tradición popular quier que na zona de Bañuelos esistiera un nucleu de población musulmana, pero falta la comprobación arqueolóxica.

Mientres la Reconquista, la zona de Polán siguió siendo estratéxica. En 1085 Alfonsu VI ocupa Toledo y decide dexar les tierres del actual Polán, incluyíes les sos rentes, a la Ilesia (Llibru de los Privilexos de Toledo, 1086). Empieza entós la repoblación, fundamentalmente por castellanos, anque hai que tener en cuenta a la población mozárabe que tenía les sos propiedaes y trabayaba nes redolaes rurales de la ciudá de Toledo. Les disputes ente dambos grupos trató'l rei de resolveles col Fueru de los Mozárabes redactáu en Toledo en 1101. Los musulmanes intentaron recuperar les sos tierres pa volver aportar a Toledo, y llíbrense dos importantes batalles: una cerca de Pulgar, el 3 d'agostu de 1114, y otra en Polán el 21 d'agostu de 1116, dambes de resultancia aldericada polos historiadores. Ante la situación d'inestabilidá, decidióse la construcción de torres defensives, como les de Guadamur y Cervatos, pa garantizar la seguridá de llabradores y habitantes de la zona. En Polán, como en Guadamur, estes construcciones fuéronse ampliando pasu ente pasu hasta convertise en castiellos.

Alfonsu VII dexó'l territoriu, como villa de realengu, a dos mozárabes, en pagu de los sos servicios: Miguel Asarafi y Domingo Abumelec. El primeru llogró trés cuartos del total, y, ensin fíos llexítimos qu'heredaren la so propiedá, dexó la metá de lo qu'entós yera Polán a 46 pobladores por aciu la concesión d'una carta-puebla (1157); la otra parte destinar Asarafi a atender a probes y cristianos cautivos, y más tarde pasó a la Orde de Calatrava, que se responsabilizó tamién del castiellu. El maestre de la Orde denuncia ante'l rei Fernandu III el Santu en 1248 que los Alcaldes de Toledo faen intrusismo nos sos terrenes: el procesu acaba cola propiedá de Polán en manes de la Orde, anque civil y alministrativamente pertenez a Toledo.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XV el castiellu, ensin utilidá defensiva, abandónase, y pasa a ser mientres más d'un sieglu propiedá de los marqueses de Cerralbo. Polán nun llogró'l títulu de villa, y prefirió siguir allegando a los xueces de Toledo en casu de necesidá. Al ser llugar de realengu, nun tuvo señor propiu, pos lo yera'l rei al traviés de los mentaos xueces toledanos.

A finales del sieglu XVI tien Polán cuatro regidor perpetuos, pola so condición de nobles terratenientes, polo que'l conceyu protestó ante'l rei. Nos sieglos que van hasta'l XVIII Polán consolídase como unu de los pueblos más importantes de la zona, colos montes de Ventosilla, Les Morres, Fonte del Cañu y Zuarraz, les sos güertes de frutales, hortolices y cebada, los sos viñeos y olivares, etc.

Edá Contemporánea[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XIX sufrir los avatares y l'inestabilidá político y social derivaos de la Guerra de la Independencia y de los procesos de desamortización: la de Pascual Madoz sirvió en Polán por que los vecinos pudieren disponer d'espacios pa la caza, la recoyida de lleña, madera y camperes. Tamién se desamortizan el castiellu y propiedaes de diversos monesterios y conventos toledanos (les llamaes manes muertes o improductives), y les grandes finques del términu municipal (Alpuébrega, Daramazán, Portusa, Ventosilla).

En 1925, l'escritor Félix Urabayen fala de Polán nel periódicu El Sol: "Hai miles d'olivares alliniaos en fondos riegos, rectos, argutos, formando escuadrones que se pierden casi nes amoriscadas cais del pueblu. (...) L'aspeutu de Polán ye probe. La meyor prueba de que nel vecinderu nun abonda'l papel del Estáu ye que nun esisten conventos dedicaos a la enseñanza." Fala de les cases burgueses de los Doráu, Corcuera, Arribas, Roa y Rueda, y al restu calificar de "casines humildes coles sos corralillos de xuguete". Contabiliza 600 vecinos partíos nunos cincuenta calles. "Un míseru llugar que nun tener más qu'un castiellu en ruines, una ilesia de pies y más de quinientos vasallos qu'escarecen d'un puñáu de tierra que llabrar", a pesar de que, añade, el términu ye tan ricu que paez "una tierra de promisión". Estes pallabres van llevanos a entender dalgunos de los procesos que se van vivir na Segunda República Española y na posterior Guerra Civil. Del castiellu diz Urabayen que nél se guaró El güelu, de Benito Pérez Galdós, y qu'en Polán visitó la casa solariega del dramaturgu Lope de Rueda.

El 30 d'agostu de 1926 una enorme riada afogó a cinco vecinos; toos ellos vivíen na redoma del regueru del Conde, que traviesa'l pueblu. Ochenta fueron les cases destruyíes, y los daños xubieron a mediu millón de pesetes de la dómina.[3]

El golpe d'Estáu del 18 de xunetu de 1936 dio pie a la Guerra Civil de 1936-1939, acontecimientu tráxicu pal pueblu. Los suaños d'igualdá y xusticia social d'unos topetaron cola resistencia y la defensa de la propiedá d'otros, lo que causó numberoses muertes ente les families de dereches (na cruz conmemorativa qu'hai na ilesia apaecen los nomes de munchos d'estos polanecos) y los colloraos (non yá muertos mientres la guerra, sinón fusilaos na posguerra, encarcelaos, prisioneros en campos de concentración o fuxíos al monte en partíes de maquis; dos polanecos, amás, dexaron la so vida nel Campu de concentración de Mauthausen-Gusen, na Alemaña nazi). Mientres la guerra Polán foi acuartelamiento de tropes republicanes y dispunxo d'un aeródromu. Tamién, como n'otros conseyos municipales nesa dómina, acuñóse papel-moneda d'usu puramente local (hubo tres billetes: colloráu de 25 céntimos, verde de 50 céntimos y marrón de 1 peseta).

La posguerra foi perdura. A los efeutos devastadores de la guerra xunieron circunstancies económiques adverses derivaes de la dictadura, que causaron enormes faltes y fame na población. Rematáu'l periodu de autarquía, la situación económica en dellos sectores yera peor que venti años antes, na II República (1931-1936). Plantégase entós el Plan de Estabilización Económica de 1959 y los planes de desenvolvimientu. Empieza la industrialización, con derivaciones como la emigración del campu a la ciudá.

El 3 d'abril de 1979 celebrar de nuevu, dende los tiempos de la II República, eleiciones municipales democrátiques, tres les eleiciones xenerales de xunu de 1977.

A partir del censu de 1981 apréciase una recuperación de la población de Polán de forma constante, de cuenta que un pueblu d'emigración convertir nun focu importante d'inmigración, con unos 400 vecinos que na actualidá vienen de otros países. En 1991, la población ocupada trabayaba na agricultura (12%), la industria (34%), la construcción (16%) y los servicios (38%).

Escudu[editar | editar la fonte]

Escudu d'un solu cuartel: d'oru, castiellu, de gules, mazonado, de sable y esclariáu, d'azur; acompañáu en xefe, diestra, siniestra y punta d'un olivo, del so color natural. Al timbre, corona real zarrada.

Encargáu pol Conceyu, propunxeron los heraldistas ya historiador José Luis Ruz Márquez y Bonaventura Leblic García l'escudu de Polán descritu basándolo nel castiellu de villa y nel olivo como base tradicional de la so agricultura. En siendo dictamináu pola Real Academia de la Historia, foi aprobáu por decretu nᵘ103 de la Xunta de Comunidaes de Castiella-La Mancha de 12 de payares de 1985.

Alministración[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Francisco Ludeña Ferrero Independiente
1983-1987 Francisco Ludeña Ferrero AP
1987-1991 Francisco Ludeña Ferrero PP PP
1991-1995 Francisco Ludeña Ferrero PP PP
1995-1999 Francisco Ludeña Ferrero PP PP
1999-2003 Pedro Cano Gómez PP PP
2003-2007 Antonio Cortés Jándula Partíu Socialista Obreru Español PSOE
2007-2011 Antonio Cortés Jándula Partíu Socialista Obreru Español PSOE
2011-2015 Alberto Virseda So PP PP
2015-2019 Alberto Virseda So PP PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Polán ente 1900 y 2006
Fonte INE - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Monumentos y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Ermita de San Sebastián[editar | editar la fonte]

Resulta lóxica la advocación d'esta ermita, pos ta asitiada no que foi la entrada del pueblu, y faíase asina pa protexer de la peste, como n'otros munchos llugares.

Nel interior tien planta rectangular con un buecu a cada llau, que arquitectónicamente constitúin capiyes, a les que s'apuerta – coles mesmes qu'estremen los espacios – por aciu arcos de mediu puntu que surden de los mesmos murios lateres, nun sofiten en columnes nin pilastres. La cubierta ye bien interesante: al esterior ye una cubierta a dos agües tejada, y al interior ye un artesonado senciellu de madera que tien trés pares de tirantes o vigues que la crucien y otros dos nes esquines del cabecero, que estrémase de la nave central por tar a un altor cimeru. A la derecha del cabecero, senciella y pequeña habitación con posibles funciones de sacristía. Amuesa típica de l'arquiteutura popular toledana, encalada y con suelu de baldoses de folla cocío. El artesonado ye bien humilde, ensin nengún tipu de decoración polícroma. Sobre la medianera de la esquierda vemos la espadaña, fecha tamién en fábrica de lladriyu cocíu, que tien un solu güeyu onde s'asitia la campana, enmarcáu con pilastres y remate en forma triangular o de frontón.

Ta documentada la esistencia d'otra a la salida -la de Santa Bárbara-, pa protexer de les nubes, anque nun se caltién casi nada d'ella, créese que les columnes del edificiu parroquial pertenecíen a esta antigua ermita. Seique foi un edificiu exentu, pero na actualidá queda asitiáu ente otros edificios de bien posterior construcción.

Castiellu[editar | editar la fonte]

Castiellu

Fortaleza construyida escontra'l sieglu XII con fines defensivos contra les frecuentes incursiones de los musulmanes dende la zona sur del Tajo, y darréu modificada nos sieglos XIV y XV. Caltiénense dos torres construyíes en fábrica de mampostería con morteru de cal y arena, quixarros y lladriyos. Como carauterística peculiar, estos dos torres tienen unos fuertes estribos o contrafuertes convexos al esterior, bien similares a los utilizaos en castiellos militares franceses de los sieglos XI y XII (Chavigny, Flaise y Loeches). Na torre más alta -seique la torre del homenaxe- estos estribos xunir por aciu arcos de mediu puntu fabricaos en lladriyu y percima entá caltién dellos modillones de piedra berroqueña de doble can saledizo, típicos de l'arquiteutura toledana.

Al interior aprecia'l so distribución en cuatro pisos, y sobre el postreru l'arranque d'una bóveda. Presenta una gran variedá nes ventanes, que van dende un portiellu d'arcu de mediu puntu, otres como aspilleras, tamién rectillinies y dalguna con arcu escarzano de sillares, hasta la más ellaborada con una decoración de perlles, que tien de corresponder a una de les últimes remodelaciones. Les dimensiones d'esta fortaleza tuvieron de ser considerables; la tradición indica que tuvo de llegar hasta l'actual plaza, según la configuración del terrén y les carauterístiques y fines d'esti tipu de construcciones, paecen sofitar tamién esti camientu.

Ilesia parroquial de San Pedro y San Pablo[editar | editar la fonte]

Ilesia de San Pedro y San Pablo

Tres l'estudiu arqueolóxicu pa la so restauración, paez quedar patente que la so construcción empecipiar escontra'l sieglu XVI y tres dos ampliaciones, la postrera nel sieglu XVIII gracies al interés demostráu pol Cardenal Lorenzana, llegaría a tener les dimensiones actuales. Na torre reza una inscripción na que consta l'añu de 1719 como'l del so finalización. Esta última ampliación correspuende al arquiteutu Ignacio Hann, qu'emplegó -como yera bien habitual nél- les moldures d'escayola pa dar movimientu al interior y remarcar los elementos constructivos.

El templu tien planta de cruz llatina, ta distribuyíu en tres naves, que la so división facer per mediu de columnes exentes y medies columnes sobre un basamento cúbicu, sobre les que sofiten, arcos de mediu puntu. La nave central cubrir con bóveda de cañón, y les llaterales con bóveda d'aresta. Tien un cruceru que la so parte central cubrir con cúpula semiesférica sobre pechinas rematada con linternín, y ábside semicircular al interior y poligonal al esterior. A los pies coru altu y torre. La entrada principal ta allugada na fachada meridional, y nel norte otra entrada, la sacristía y una capiya. Al esterior, como elementos constructivos, la mampostería y el lladriyu, sacante les esquines que son de cantería. La portada, na qu'intervinieron nomes de la talla de Juan Bautista Monegro y Andrés Montoya, -siempres catalogada como barroca-, especialistes como Fernando Marías incluyir dientro del movimientu renacentista.

Casa de los Doráu[editar | editar la fonte]

Asitiada na cai Domingo y Cea, pertenez a los sieglos XIX y XX, exhibe una disposición de buecos en llinies verticales, cola exa central movíu y mirador de fierro sobre la portada.

Casa de los Corcuera[editar | editar la fonte]

Data del sieglu XIX. La so fachada principal, asitiada na cai Mártires, presenta distribución simétrica de buecos, con dos balcones llaterales y mirador central de fierro na parte alta, y na planta baxa dos buecos con rexa a exa vertical colos balcones, y la puerta d'accesu central. De dimensiones considerables, tien otra entrada pola fachada llateral, a manera de portalón de caballeríes, so arcu rebaxáu de descarga fechu de lladriyu a sardinel y cornisa senciella de lladriyu.

Casa de los Romillo[editar | editar la fonte]

Al otru llau de la cai atopamos esti edificiu del sieglu XIX, que'l so estilu más relevante ye l'historicista. Casa d'enormes dimensiones, la so fachada principal tien una parte retranqueada y ta estremada en dos altures por aciu una llinia de imposta de cementu con moldures a bocel. La distribución de buecos ye regular, con balcones na planta cimera, decoraos n'estilu isabelín. Remata l'edificiu cornisa sofitada en ménsulas asemeyaes a les de los balcones, con llinia de gotes so elles. Mirador de carpintería de fierro nel segundu pisu, asitiáu na esquina retranqueada, con profusa decoración de tipu modernista.

Portada de la Casa de les Cadenes[editar | editar la fonte]

La portada de la Casa de les Cadenes, onde, según la tradición, pernoctaba Santa Teresa de Jesús de camín a la so casa de Cuerva.

Portada de la Casa de les Columnes[editar | editar la fonte]

Portada de la Casa de les Columnes

Portada del sieglu XVII, que pudo formar parte del palaciu de los Guzmanes. La portada consiste nun arcu de mediu puntu sobre pilastres cola clave resaltada, enmarcáu tou por un orde xigante dóricu de columnes sobre basamento, que soporten entablamento, y sobre él un interesáu frontón triangular partíu, afatáu con escudu nobiliariu central que fai referencia a les families de los Encinas, Guzmanes y Ferreres.

Muséu etnográficu de Siberia y Asia Central[editar | editar la fonte]

Destacable resulta'l Muséu etnográficu de Siberia y Asia Central.[4]

Fiestes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Francisco de Paz Tante, Polán. Un pueblu abiertu al futuru, Conceyu de Polán, 2007, páxines 53-75, ensin ISBN, depósitu llegal AB-24-2007. Toles referencies d'esti apartáu tán sacaes d'esta obra.
  3. [1]
  4. [2]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]