Marrakech

Coordenaes: 31°37′46″N 7°58′52″W / 31.62947°N 7.98108°O / 31.62947; -7.98108
De Wikipedia
Marrakech
Alministración
Monarquía constitucional Marruecos
Rexón Marrakech-Safí (es) Traducir
Prefeutura prefeutura de Marrakech
Tipu d'entidá ciudá
Cabezaleru/a del gobiernu Fatima-Zahra Mansouri (es) Traducir (Partido de la Autenticidad y Modernidad (es) Traducir)
Nome oficial مراكش (ar)
Nome llocal Mrrakc (<abbr title="Llingua non definida na plantía {{obtener idioma}}.">shi)
مراكش (ar)
ⵎⵕⵕⴰⴽⵛ (tzm)
Códigu postal 40000
Xeografía
Coordenaes 31°37′46″N 7°58′52″W / 31.62947°N 7.98108°O / 31.62947; -7.98108
Marrakech alcuéntrase en Marruecos
Marrakech
Marrakech
Marrakech (Marruecos)
Superficie 230 km²
Altitú 468 m[1]
Demografía
Población 966 987 hab. (2020)
Porcentaxe 100% de prefeutura de Marrakech
100% de Marrakech-Safí (es) Traducir
2.61% de Marruecos
Densidá 4204,29 hab/km²
Más información
Fundación 1065
Estaya horaria Hora de Europa Occidental (es) Traducir
UTC±00:00
Llocalidaes hermaniaes
ville-marrakech.ma
Cambiar los datos en Wikidata
Marrakech.

Marrakech[2] (nome orixinal en bereber tamurt n Akuc, llit. «Tierra de Dios»; n'árabe, مراكش [Marrākuš], pronunciáu coloquialmente /Mrrākeš/; en castellán antiguu: Marruecos, escritu en grafía francesa Marraquech) ye una de les ciudaes más importantes de Marruecos. Cuenta con 1 545 541 habitantes y ta al sur del país, al pie del Atles, a 466 msnm d'altor. Tien numberosos monumentos patrimoniu de la Humanidá.

Ye, xunto a Mequinez, Fez y Rabat, una de les cuatro ciudaes imperiales de Marruecos.[3] Foi fundada en 1062 polos almorávides y foi la capital del Imperiu islámicu. La ciudá tien el mercáu tradicional (suq) más grande del país y una de les places más allegaes d'África y del mundu, Djemaa el Fna.[4] Na plaza cítense acróbates, cunta-cuentos, vendedores d'agua, baillarinos y músicos. Pela nueche, la plaza enllenar de puestos de comida, convirtiéndose nun gran restorán al campu.

Historia[editar | editar la fonte]

Marrakech foi fundada en 1062 por Youssef Ibn Tachfin, primer emir de la dinastía bereber de los almorávides. La ciudá nació como avanzadura, primero militar y depués comercial, pa garantizar a la tribu la supremacía sobre una rexón de fundamental importancia estratéxica, yá que pela zona pasaben les rutes de caravanes escontra l'África negra al traviés del Sahara. Dende la so base de Marrakech, los almorávides consiguieron, hasta'l sieglu XI, ampliar el so dominiu sobremanera Marruecos. Desembarcaron n'España, ganaron a los cristianos y conquistaron asina gran parte de la península Ibérica. Marrakech convertir nuna gran capital cercada con exuberantes xardinos y magníficos palacios y mezquites, de los cualos güei por desgracia nun queda nada, sacante la pequeña Koubba Ba'adiyn. El reinu perduró hasta 1147, cuando los almohades –una federación rival de tribus bereberes provenientes de los montes del Atles– conquistaron la ciudá dempués d'un llargu asediu y afarar, pa dempués reconstruyila. L'arquiteutura almohade produció grandes obres, como la Mezquita Kutubia y la mezquita Kasbah, la monumental Bab Agnau y los xardinos de Minar. Mientres, la ciudá convertir nun faru de la cultura islámica, atrayendo célebres pensadores y lliterarios de tol mundu árabe. Pero dempués d'un sieglu de dominiu, tamién la lluz almohade apagóse. Les tropes almohades fueron ganaes en delles ocasiones n'España y al so regresu a Marrakech, en 1248, l'exércitu cayó nuna emboscada que-y tendió una tribu del desiertu, encabezada por Banu-Merin, que prosiguió la so marcha victoriosa hasta Fez, onde fundó una nueva dinastía, la de los benimerines. L'últimu sultán almohade foi definitivamente ganáu en 1276, cuando los benimerines estendieron el so dominiu por tol sur de Marruecos.

Marrakech volvió ser capital trés sieglos más tarde, cuando la tribu de los saudinos, proveniente del sur, destituyó a los benimerines y, en 1549, treslladó de nuevu la corte a la ciudá. Siguió-y un periodu de gran crecedera y rellumanza, que fizo de Marrakech una de les ciudaes más poblaes del mundu árabe, enllena d'arrogantes palacios, ente los que destaca'l de Badi. Pero esta dinastía tampoco duró enforma nel poder y a principios del sieglu XVII el país sumir nuna guerra civil, que nun terminó hasta 1668, cuando un príncipe árabe, Moulay Rachid, xubió al tronu, de quien los sos descendientes gobiernen el país inda güei. Marrakech perdió'l títulu de capital y el socesor de Rachid, Moulay Ismail, treslladar a Mequinez, expoliando el palaciu Badi de toles sos riqueces. Cuando'l monarca morrió, el país viose desapaecíu nel caos mientres más d'un sieglu, hasta salir d'ella como un reinu cada vez más débil.

Mientres, Marrakech empecipió los sos primeros contactos y rellaciones comerciales con Europa, en primer llugar con Gran Bretaña, que se multiplicaron a lo llargo del sieglu XIX. Naquella dómina foi cada vez mayor l'interés de les grandes potencies europees por apoderase del norte d'África. Asina, el control de Marruecos estremar ente Francia y España. El gobiernu de los sultanes yera cada vez más débil y finalmente aceptó la imposición oficial del gobiernu colonial francés, formalizáu col Tratáu de Fez de 1912. Pero aína españaron motinos y revueltes, sobremanera en Marrakech y nel sur. Pa consiguir caltener el control, l'alministración francesa fixo un pactu con Thami el Glaoui, unu de los señores de la guerra que taba al mandu de les tribus de los montes del Atles, y en 1912 nomar señor de Marrakech, dándo-y carta blanca sobre la ciudá y el Marruecos Meridional. Thami el Glaoui instalar nun palaciu de la ciudá y dende ellí gobernó con mano de fierro mientres más de 40 años, hasta 1955. Déspota cruel, estravagante y amigu de los escesos, yera tamién un home alvertíu y brillante, qu'entamaba suntuoses llacuaes pa los sos güéspedes y cubrir d'arrogantes regalos. Nos años trenta, l'alministración francesa construyó la ville nouvelle fora de les muralles de la Medina, una verdadera ciudá con amplies aveníes arbolaes, edificios modernos d'estilu moriscu, escueles y hospitales, mientres la Medina foise degradando adulces.

Nos años trenta tamién se desenvolvió'l movimientu nacionalista qu'atopó la so espresión política nel Partíu de la Independencia. Dempués de la Segunda Guerra Mundial, el siguimientu del partíu aumentó ya inclusive el sultán, Mohammed V, empezó a primir pola independencia. Asina, en 1953, los franceses exiliáronlu y sustituyéronlu por un gobiernu farfán, lo cual nun sirvió más que pa encender la chispa de la revolución, que nun primer momentu intentaron apagar col sofitu de Thami el Glaoui. Pero'l franceses yá taben faciendo frente a la sangrienta revuelta d'Arxelia y llueu anidiaron les sos posiciones; en 1955 dexaron tornar al sultán. Mientres, a principios de 1956, Thami el Glaoui morrió y Marrakech lliberar del so tiranu. En marzu de 1956 Marruecos llogró la independencia.

Marrakech ye güei la ciudá internacional de Marruecos, con una comunidá de expatriados (estranxeros que viven permanentemente equí) vasta y en continua crecedera. Los pioneros fueron los millonarios de los años venti y trenta, siguíos por artistes ya intelectuales de los años sesenta ente estravagancies y fiestes sicodéliques. Nació naquellos años el mitu del Marrakech exóticu y bohemiu qu'abasnó a la xeneración socesiva d'estranxeros, que desembarcó na ciudá a partir de los años ochenta. Dalgunos d'ellos decidieron treslladase a vivir a la Medina, recuperando antiguos edificios en plena decadencia. La población marroquina, sicasí, a lo menos la que-y lo puede dexar, vive nel suañu d'una casa "moderna" na ville nouvelle. El fenómenu de los europeos na Medina nun primer momentu yera daqué esporádicu, pero a mediaos de los noventa españó'l boom, cola contribución determinante d'un programa de la televisión francesa qu'esplicaba cómo en Marrakech, col dineru d'un pisín en París, podía mercase un "riad", un verdaderu palacete, y vivir a lo grande. Y asina foi como en pocos años na ciudá nació'l "pueblu del riad", una comunidá heteroxénea que tien de mancomún les ganes d'inventar un nuevu estilu de vida. Güei tener casa en Marrakech ye un suañu cada vez más practicáu y caru. Los precios xubieron, anque siguen siendo inferiores a los de les grandes ciudaes europees y americanes. Y empiecen a apaecer les primeres contradirecciones, y anque la Medina foi declarada pola Unesco Patrimoniu de la Humanidá nun esisten inda normatives ríxides pa caltener el patrimoniu histórico y arquitectónico. Por ello, ta reforzándose un movimientu d'opinión esmolecíu pol riesgu d'un espoliu modernu. Y depués ta la non menos importante cuestión del respetu escontra la cultura y la sensibilidá de los residentes del llugar. Pero'l camín paez marcáu y el futuru de la ciudá diríxese cada vez más escontra'l turismu y el mundu esterior.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Clima[editar | editar la fonte]

Marrakech presenta un clima semiárido, con iviernos nidios y húmedos y branos templaos y secos. Les temperatures medies pasen de 12 graos Celsius pel hibiernu a 23 graos Celsius pel branu. L'esquema de precipitaciones invierno húmedu/branu secu de Marrakech sigue la mesma pauta qu'asocede en climes mediterráneos. En comparanza con éstos, sicasí, la ciudá recibe menos agua, d'ende que tea clasificada como semiárida.

  Parámetros climáticos permediu de Marrakech, Marruecos (1961-1990) 
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima absoluta (°C) 28.9 34.3 36.2 39.6 44.4 45.8 49.0 47.0 44.8 38.6 35.2 28.9 49.0
Temperatura máxima media (°C) 18.4 19.9 22.3 23.7 27.5 31.3 36.8 36.5 32.5 27.5 22.2 18.7 26.4
Temperatura media (°C) 12.2 13.8 15.8 17.3 20.6 23.8 28.3 28.3 25.3 21.1 16.3 12.6 19.6
Temperatura mínima media (°C) 5.9 7.6 9.4 11.0 13.8 16.3 19.9 20.1 18.2 14.7 10.4 6.5 12.8
Temperatura mínima absoluta (°C) -2.3 -3.0 0.4 2.8 6.8 9.4 12.1 12.8 10.0 1.1 0.0 -1.6 -3.0
Precipitación total (mm) 32.2 37.9 37.8 38.8 23.7 4.5 1.2 3.4 5.9 23.9 40.6 31.4 281.3
Díes de precipitaciones (≥ 1 mm) 7.6 6.8 7.5 7.7 4.8 1.2 0.6 1.2 2.8 5.5 6.6 6.5 58.8
Hores de sol 220.6 209.4 247.5 254.5 287.2 314.5 335.2 316.2 263.6 245.3 214.1 220.6 3128.7
Humedá relativa (%) 65 66 61 60 58 55 47 47 52 59 62 65 58
Fonte nº1: NOAA[5]
Fonte nº2: Deutscher Wetterdienst (estremes and humidity)[6]

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Como otres ciudaes imperiales marroquines, Marrakech ta estremada fundamentalmente en dos partes: el centru cola gran Medina o ciudá vieya, arrodiada d'espectaculares bastiones de tierra colorada, y, fora de les muralles, la ville nouvelle o ciudá nueva, construyida polos franceses nos años del dominiu colonial y en continua espansión. La ciudá vieya y la nueva son entidaes alministratives separaes, gobernaes en parte por regles distintes: na Medina l'alcohol ta prohibíu y los edificios nun pueden superar los trés pisos d'altor. Sicasí, sirve pa toa Marrakech la regla según la cual l'esterior de los edificios tien que ser coloráu-ocre, el color natural de la tierra llocal, usada tradicionalmente como material de construcción. D'ende'l so nomatu de "ciudá colorada". La Medina de Marrakech ta llena d'antiguos palacios y mezquites, que como ye costume en Marruecos, nun tán abiertes a los non musulmanes. El so llugar más emblemáticu ye la gran plaza de Jamaa el Fna. Al oeste de los bastiones de la Medina estiende la ville nouvelle, colos barrios de Guéliz y Hivernage; l'arteria principal ye la Avenue Mohammed V, una amplia avenida arbolada que desagua xunto a una de les puertes de la ciudá vieya. En direición este, finalmente, atópase'l barriu residencial de la Palmeraie, una zona semidesértica llena de palmeres que nos últimos años enllenóse d'edificios.

Zones y barrios[editar | editar la fonte]

Medina de Marrakesh
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Xardín de la Menara.
Llugar  Marruecos
Criterios Cultural: i, ii, iv,v
Referencia 331
Inscripción 1985 (IX Sesión)
Área Estaos árabes
Cambiar los datos en Wikidata
  • Medina:

Ye la ciudá vieya, protexida por un gordón de bastiones fechos de tierra colorada que zarren un llaberintu de callejuelas y palacios, mercaos y mezquites, cúpules y minaretes. La Medina de Marrakech foi declarada como Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco nel añu 1985, siendo anguaño unu de los llugares de visita obligada. El so corazón ye la gran plaza Jamaa el Fna, al norte de la cual ábrese'l llaberintu de los Suks (mercaos tradicionales, de cutiu descubiertos). Siguiendo escontra'l norte atopen la mezquita y madraza de Ben Youssef y el Muséu de Marrakech. Al sur de la plaza, sicasí, a lo llargo de los sieglos instaláronse los gobernantes de la ciudá. Güei la zona ta apoderada pol Palaciu Real, alzáu sobre les ruines de los precedentes palacios almohades, qu'ocupa una peramplia área arrodiada de muralles (la llamada kasbah, que significa ciudadela fortificada) y nun ta abiertu al públicu. Pero puede visitase el palaciu de la Badea y de Dar Si Said, construyíos nel sieglu XIX por dos visires de los sultanes y les pimpanes ruines del gran palaciu Badi.

  • Guéliz: Ye'l nucleu principal de la ciudá nueva, construyíu polos franceses nos años trenta. El barriu ye menos carauterísticu que la Medina, pero tamién animáu. Equí ye onde se concentren los grandes hoteles internacionales y los restoranes, les tiendes y los non bien numberosos locales nocherniegos de la ciudá.
  • Hivernage: Al sur de Guéliz y un pocu al oeste de la Medina atopa esti pequeñu barriu residencial qu'alluga villes particulares y hoteles internacionales de cinco estrelles, según el nuevu Teatru de la Ópera y el Palaciu de Congresos.
  • Palmeraie: Esti vastu oasis de tierra pelada y palmeres estender al nordeste de la Medina (más de 100.000 plantes regáronse mientres sieglos gracies a l'atélite rede de tuberíes soterrañes de folla seco que data del sieglu XII). Ye la última frontera de los millonarios de Marrakech, marroquinos y estranxeros, que se construyeron residencies de luxu, con xardinos exuberantes y de cutiu arredolaes d'altos murios pa protexer la privacidá de los residentes y los sos güéspedes. Dalgunes son hoteles de luxu, como l'Hotel Jnane Tamsna, una distinguida infraestructura n'estilu eclécticu qu'agospia a les estrelles de Hollywood que pasen pela ciudá, o les Deux Tour, proyeutáu pol arquiteutu más famosu de la ciudá, Charles Boccarà. Ye una especie de Beverly Hills a la marroquina, onde se rixe la norma del total respetu poles palmeres de cuenta que nenguna construcción puede estropiar o interferir na crecedera de les palmeres.
  • Mellah: Ye l'antiguu barriu xudíu de la ciudá, que da a la muralla esterior del palaciu Badi, na zona sur de la Medina. Nél hai una sinagoga y un gran campusantu, amás d'un mercáu cubiertu. Dalgunes de les cases del barriu tienen balcones que dan a la cai, una peculiaridá de los xudíos de Marrakech. El so nome, Meliah, un apellativu común a tolos barrios xudíos de les ciudaes marroquines, significa "llugar del sal", lo cual remóntase a la dómina del monopoliu que los mercaderes xudíos teníen del comerciu del sal que s'estrayía de los montes del Atles y que s'utilizaba pa caltener los alimentos. La comunidá xudía de Marrakech tien un orixe bien antiguu. A principios del sieglu XX cuntaba con unos 40.000 miembros, pero dempués de la Segunda Guerra Mundial, mientres la cual el rei Mohammed V refugó aplicar les lleis antisemites promulgaes pol gobiernu francés collaboracionista de Vichy, la mayoría emigró a Francia, Estaos Xuníos o Israel o se treslladó a Casablanca. Anguaño queden namái dellos centenares de persones.

Places, cais y suks[editar | editar la fonte]

Plaza Jamaa el Fna.
  • Plaza Jamaa el Fna: Esta gran plaza de forma irregular (güei pavimentada, pero hasta apocayá de tierra batida colorada) ye'l corazón de la Medina, dende onde salen en toes direiciones una trupa rede de callejuelas. Tranquila y dormiyosa pela mañana, al pasar les hores va enllenándose de vendedores ambulantes de too tipu y muyeres que pinten les manes y pies con henna; tamién faen la so apaición los vendedores d'agua, los vendedores de quincalla o de dentames y mestranzos afrodisiaques. Pero'l momentu culminante ye al anochecer, cuando se convierte nun enorme escenariu al campu, onde un ensame d'espectadores de toles edaes pasia y arrodia a los malabaristes, músicos, faquires, encantadores de culiebres y xuglares. Y en el centru de la plaza instálense decenes de tenderetes-restaurante que sirven pinchos y otros platos tradicionales cocinaos nel actu. Ye un espectáculu de soníos, golores y colores del que puede esfrutase sentáu n'unu de los munchos cafés qu'hai na plaza, pero lo meyor ye entemecese cola xente y dir de corru en corru, dexándose llevar poles sensaciones del momentu.
  • Avenue Mouassine: Ye la cai más refinada de la Medina. Detrás de les parés desnudes de lladriyos o magre coloráu escuéndense un númberu creciente de tiendes de moda y galeríes, como Dar Cherifa y el Ministeriu del Gustu, según refinaos riads.
  • Avenue Mohammed V: Esta amplia avenida arbolada ye l'arteria más importante de Guéliz, el barriu principal de la ciudá nueva, na que s'atopen los edificios modernos d'oficines, bancos, tiendes, restoranes y cafés con terraces. El so puntu más destacáu, alredor del encruz cola cai de Llibertar, ye'l Mercáu Central, ellí onde la xente del llugar merca comida, flores y productos de menaxe pa la casa. El tramu más céntricu de l'avenida entra a la Medina al traviés del Bab Nkob y termina a los pies del minarete de la Koutoubia.
  • Los suks: El barriu de los suks (mercaos o zocos) tópase xunto a la parte norte de la plaza Djemaa el Fna. Los dos calles principales son Rue Semarine y Rue Mouassine; la primera ye una socesión ininterrumpida de pequeños bazares, ente que la segunda ye más sele y cuenta con un númberu creciente de llugares calidable. Cada seición del suk lleva'l nome del principal tipu de mercancíes qu'ufierta (vistíos, especies, pieles, babuchas, alfombres, llana, madera, cacíes, etc.) o de los talleres de los artesanos (tintoreros, carpinteros, ferreros, etc.). El suk de les alfombres ocupa l'área del vieyu mercáu de los esclavos, el criée berbère. Al nordeste de los suks ta'l barriu de los curtidores, que s'estiende a lo llargo de la cai Bab Debbagh, llamada asina por cuenta de que desagua na puerta que lleva esi mesmu nome.

Mezquites, palacios y monumentos[editar | editar la fonte]

  • Mezquita y madrasa Ben Youssef: La mezquita apodera la plaza homónima, metanes los suks que s'estienden al norte de Jamaa el Fna. L'edificiu actual data del sieglu XIX, pero nel mesmu llugar construyéronse enantes, dende'l sieglu XII, otros dos versiones. Frente a la mezquita, nel interior d'una cortil y más baxa que'l nivel de la cai, atópase la cúpula Ba'adiyn, la única estructura que quedó na ciudá de tiempos de los almorávides, los fundadores de Marrakech. L'interior ta decoráu con vivos motivos florales. Nes cercaníes ta tamién la madrasa (escuela coránica) Ben Youssef, fundada nel sieglu XIV y más tarde ampliada en diverses ocasiones. En funcionamientu hasta los años sesenta, más tarde foi restaurada y abierta al públicu. Aportar a un pimpanu patiu sobriamente decoráu con trabayos de estuco, madera de cedru con incrustaciones y azulexos, con un gran estanque en mediu. Alredor del patiu, en dos niveles, atópense les habitaciones de los estudiantes y una sala d'oraciones con una cúpula. Anguaño cerrada por reformes.
Mezquita Kutubia de Marrakech.
  • Mezquita Kutubia: Arrodiada por magnífiques rosales, atopar nel interior de la Medina, cerca de la Bad Jedid. Construyir nel sieglu XII, xunto a un edificiu construyíu faía pocu, que depués se derrumbar nel sieglu XVIII, y tomó el nome del suk el Koutubiyyin (suk de los llibreros) que d'antiguo había na zona. La mezquita ye famosa sobremanera pol so minarete de base cuadrada, que fizo construyir Yacoub el Mansour a fines del sieglu XII, que representó'l modelu de referencia pa la Giralda de Sevilla, y pa la Torre Hasan en Rabat. La torre ye l'edificiu más altu de Marrakech y colos sos 77 metros d'altor apodera la Medina, pudiéndose ver a distancia cuando se llega a la ciudá. Güei la figura destaca desnuda de lladriyos, rematada con globos de bronce, pero d'antiguo tola superficie del minarete taba cubierta de decoraciones de cerámica y estuco (los únicos fragmentos que se caltuvieron son los frisos d'azulexos debaxo del almenaje). Nel interior, que nun se puede visitar, hai una rampla ascendente, lo suficientemente amplia como pa poder xubir a caballu, que lleva al visu, dende onde los muecines llamen a los fieles a la oración ritual cinco veces al día. Al oeste de la plaza atopen les ruines d'una gran mezquita, que fixeron construyir los conquistadores almohades.
  • Palaciu Dar el Bacha (o Dar el Glaoui): Dar el Bacha significa "palaciu del patró", y yera la residencia d'unu de los personaxes más célebres de la hestoria de Marrakech, el cruel Thami el Glaoui, que na primer metá del sieglu XIX foi señor de la ciudá y de too l'Atles meridional mientres delles décades. Equí Thami el Glaoui tenía la so corte y recibía a los güéspedes pernomaos que lu visitaben, ente los cualos tuvieron políticos occidentales como l'inglés Churchill o l'americanu Roosevelt. L'aspeutu actual del palaciu de xuru nun ta al altor de la so fama, alimentada por una serie infinita d'anécdotes interesaes y xubíes de tonu, pero queden guapos patios interiores ricamente decoraos en yelsu, madera tallao y azulexos policrómicos.
  • Palaciu Badi: Edificar con gran luxu na segunda metá del sieglu XVI mientres el reináu del sultán Ahmed el Mansour. Les parés y los techos taben recubiertos d'oru proveniente de Tombuctú, mítica ciudá de más allá del desiertu conquistada pol sultán. Había parés de mármol y piedres importaes de la India y grandes patios enguapecíos con estanques y fontes caudaloses. Amás, l'ambiente golía a flores y esencies exótiques. Sicasí, namái cien años más tarde yá taba en ruines, pos el nuevu señor de Marruecos, Moulay Ismail, desaposió dafechu'l palaciu y llevóse les sos ayalgues a la so nueva capital, Meknés. Güei, el grandor del pasáu tien d'imaxinase caminando ente pimpanes ruines. El patiu principal ye un inmensu espaciu vacíu delimitado por pimpanos bastiones furaos, sobre los cualos fixeron los sos niales les cigüeñes. El gran estanque central ta secu, pero tremaos pola redolada hai restos de mosaicos y columnes esculpíes. El llugar alica mientres los grandes eventos, como los conciertos y espectáculos del Festival del Arte Popular y les proyeiciones nuna gran pantalla mientres el Festival de Cine.
  • Palaciu de la Badea: Nel llau norte de Mellah, l'antiguu barriu xudíu, atópase esti gran palaciu, que tien una estensión de 8 hectárees de superficie y cuenta con más de 150 habitaciones. Foi mandada construyir a fines del sieglu XIX por un visir de la corte real. Los interiores tán ricamente decoraos n'estilu tradicional, con mosaicos y detalles de madera de cedru tallada. Los patios son especialmente guapos, con pequeños pero frondosos xardinos, piscines y fontes. Una parte del edificiu taba acutada a les habitaciones de les 24 concubinas del visir, que tamién tenía cuatro esposes. Cuando morrió, el sultán baleró'l palaciu y llevóse los muebles y les alfombres a la residencia real.
  • Tumbes saadíes: Les tumbes sagraes de los sultanes atópense xunto al muriu meridional de la mezquita Kasbah, xunto al Palaciu Real, na zona de la Medina. Mientres sieglos representaron un secretu bien guardáu, que los occidentales desconocíen totalmente. Nos años venti dalgunos oficiales franceses diéronse cuenta de qu'había dellos teyaos verdes que sobresalíen de los barrios más probes. Esploraron ente la xente del llugar, llogrando siempres evasives, pero unu d'ellos perseveró na so investigación hasta afayar una callejuela escondida que llevaba a una minúscula puerta n'arcu. Una vegada pasáu'l so estragal, entró nun xardín y vio les tumbes qu'hasta entós se caltuvieron escondíes a los infieles. Güei les tumbes saadíes son unu de los llugares más visitáu de la ciudá, pero p'aportar a elles tiense que faer inda'l mesmu percorríu trabancosu. Munches tumbes tán decoraes con mosaicos variopintos. Les más monumentales son les de los pabellones construyíos mientres el reináu de Ahmed el Mansour, na segunda metá del sieglu XVI. A poca distancia de les tumbes ta Bab Agnau, la puerta que marca l'accesu a la Kasbah (área fortificada nel interior de la Medina, na cual atópase'l Palaciu Real). Ye una de les puertes más guapes de la ciudá, realizada nel sieglu XII en piedra y non en lladriyos de tierra como'l restu. Al otru llau de la cai atopa la puerta Er Rob, invadida por coloridas tiendes de lloces.

Museos[editar | editar la fonte]

Interior del Muséu de Marrakech.

Marrakech nun ye una ciudá de grandes museos y espacios d'esposición tradicionales, pero cunta con interesantes coleiciones, públiques y privaes, d'arte y artesanía marroquino antigua y contemporánea. Nel centru d'atención, dada la hestoria y la situación xeográfica de la ciudá a les puertes del Atles, ta sobremanera la cultura bereber. Tou ello espuestu nun marcu que de cutiu ye por sigo mesmu'l protagonista: antiguos palacios d'encantu oriental, con refináu moblame y decoración. Tamién ye posible atopar llugares onde se concentra la vida cultural y mundano de Marrakech de güei: sofisticaes galeríes d'arte que de cutiu funcionen como espacios multifuncionales, acueyen esposiciones temporales de pintura, fotografía, tiendes, llibreríes y cafés.

  • Dar Cherifa: Galería-café lliterariu convertida n'unu de los puntos centrales de la escena artística de la ciudá. Atopar n'unu de los riads más antiguos de Marrakech, pos data de fines del sieglu XVI. N'ambientes devueltos a la so antigua rellumanza y decoraos con un gustu impecable, pueden vese esposiciones d'arte contemporáneo o fotografía, asistir a conciertos de música tradicional (gnawa, sufí, etc.) o a presentaciones de llibros, o a cencielles charrar frente a un vasu fumientu de té a la menta, la bébora nacional de Marruecos. La idea ye d'Abdellatif Aït Ben Abdallah, el propietariu de Marrakech Riads, una sociedá encargada de la venta y restauración de los riads y que restauró, con gran rigor filolóxico, el palaciu qu'alluga'l centru cultural y otros cinco edificios esvalixaos pola Medina, tresformándolos en maison d'hôtes.
  • Ministeriu del Gustu: Escurríu y realizáu polos diseñadores italianos Alessandra Lippini y Fabrizio Bizzarri, esti excéntrico gran espaciu multifuncional utilízase tamién como espaciu pa muestres temporales, camudando de muestra cada trés meses aproximao, dedicaes tantu a artistes marroquinos como internacionales.
  • Musée Dar si Said: Asitiáu nun suntuosu palaciu del sieglu XIX, espón una rica coleición d'oxetos d'arte y artesanía tradicional del sur de Marrruecos, ente los cualos hai pieces de cobre, alfombres, ropes y joya bereberes, pieces tallaes de madera de cedru, puertes, persianes policromes y fragmentos de techos, amás d'un "minbar", una especie de púlpitu tresportable, que fuera utilizáu na mezquita Kutubía. El muséu foi construyíu nel sieglu XII por artesanos de Córdoba y los sos llaos tán afataos per unos mil paneles decoraos.
  • Musée de Marrakech: Inauguráu a fines de los años noventa nun palaciu del sieglu XIX meticulosamente restauráu, el muséu crear col fin de tener una coleición permanente d'arte marroquino contemporaneu y entamar esposiciones y otros eventos culturales. Acueye tamién una preciosa coleición de llibros y caligrafía islámica y una escoyeta de litografíes y acuareles de temes marroquines.
  • Musée du Jardin Majorelle: La villa Majorelle, que fizo construyir nos años venti'l pintor Jacques Majorelle y que mercó nos años sesenta'l famosu estilista francés Yves Saint Laurent, alluga una coleición permanente d'arte islámico, que güei se puede visitar xunto col arrogante xardín. Hai xoyes tradicionales, bordaos, manuscritos miniados, antigües pieces de madera tallao y una serie de litografíes de Majorelle dedicaes al Atles.
  • Musée Tizkiwin: Esti pequeñu muséu priváu, que se topa nel palaciu del antropólogu coleicionista holandés Bert Flint, cuenta con una magnífica coleición de cerámiques, alfombres, texíos y ropes bereberes. Cada rexón del país ta representada colos sos productos artesanales más carauterísticos.

Deportes[editar | editar la fonte]

El so eventu más importante ye'l Gran Premiu de Marruecos de WTCC y Fórmula 2 que s'apuesta nel Circuitu de Marrakech, inauguráu l'añu 2009

Xardinos extramuros[editar | editar la fonte]

A pesar del so grebu clima, Marrakech foi siempres un xardín, gracies a les atélites téuniques de canalización y riego llevaes a la práutica dende'l sieglu XI, cuando los almorávides llegaron a la rexón. L'agua traer a la ciudá dende'l valle de Ourika (a 60 km.) por aciu canales de riego de folla seco. Güei la ciudá cunta con dellos xardinos.

  • Xardín Majorelle: Realizar nos años trenta'l pintor francés Jacques Majorelle alredor del so taller. Nos años sesenta la propiedá pasó al famosu estilista francés Yves Saint Laurent, que se fixo construyir una nueva villa y abrió nel antiguu taller de Majoralle una esposición permanente d'arte islámico y fixo recuperar el xardín inspirándose nun estilu sensual y luxurioso. Les sos superficies d'un intensu azul cobaltu, el llamáu blu majorelle, cierren un universu tropical superabundante de formes y colores, ente naranxales, plataneros, palmeres nanes, cactus y otres rares plantes, hibiscus, y rosales. Amás, hai diversos regatos y estanques llenos de nenúfares, onde viven carpes y tortúes. Un llugar que puede encantar, como una estravagante creación d'alta cordura cola firma de Saint Laurent. Verdaderamente, ta a años lluz del estilu minimal con influencies orientales que tien cada vez más adeptos ente los decoradores y arquiteutos que trabayen güei na ciudá.
  • La Menara: Son los xardinos más célebres de la ciudá. Atópense fora del centru urbanu, cerca del aeropuertu, y tán apoderaos por un gran espeyu d'agua central, de forma rectangular, habitáu por grandes carpes, dende onde sale'l sistema de regación. Na so redolada crecen olivares y árboles frutales. Los xardinos fueron proyeutaos nel sieglu XII, en tiempos de la dinastía almohade, pero depués cayeron na ruina, hasta que nel sieglu XIX los monarques alauitas punxeron en marcha un proyeutu de recuperación. En 1869, el sultán Mohammed V fixo construyir lo que güei caracteriza'l llugar: el pabellón col teyáu de texas verdes que s'atopa xunto al estanque, reflexándose nes sos agües.

Deporte[editar | editar la fonte]

Estadiu de Marrakech.

El deporte más popular na ciudá, al igual qu'en tol país, ye'l fútbol. L'equipu de fútbol más popular de la ciudá ye'l Kawkab Athlétique Club de Marrakech y anguaño xuega na Lliga de Fútbol de Marruecos, ye l'únicu campeón de lliga de la ciudá de Marrakech.

Persones destacaes[editar | editar la fonte]

Galería[editar | editar la fonte]

Ciudaes hermaniaes[editar | editar la fonte]

Les ciudaes hermaniaes con Marrakech son:


Predecesor:
Bandera de Xapón Kioto

Sede de les Sesiones del Comité del Patrimoniu de la Humanidá

1999
Socesor:
Bandera de Australia Cairns

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: http://gpso.de/maps/.
  2. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes drae
  3. Guía Mundial de Ciudaes (ed.): «Marrakech: Visión xeneral de la ciudá». Consultáu'l 29 d'abril de 2009.
  4. Ready for the masses? - Daily Telegraph
  5. «Marrakech (Marrakesh) Climate Normals 1961-1990». National Oceanic and Atmospheric Administration. Consultáu'l 26 de xineru de 2016.
  6. «Klimatafel von Marrakech / Marokko» (alemán). Baseline climate means (1961-1990) from stations all over the world. Deutscher Wetterdienst. Consultáu'l 26 de xineru de 2016.
  7. BBC News. «Search on for Timbuktu's twin"» (inglés). Consultáu'l 10 de payares de 2008.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]