Mad Max

De Wikipedia
Mad Max
Datos
Títulu orixinal Mad Max (en)
Xéneru cine d'aición, cine distópicu y cine de vigilantes (es) Traducir
País d'orixe Australia
Estrenu 1979
21 marzu 1980 (Estaos Xuníos)
29 febreru 1980 (Alemaña)
12 abril 1979 (Australia)
Idioma orixinal inglés
Duración 88 min
Llugar de la narración Australia
Rodaxe Clunes
Formatu 2.35:1
Color en color
Ficha téunica
Direición George Miller
Producción Byron Kennedy y Bill Miller
Guión George Miller
Byron Kennedy
Música Brian May
Fotografía David Eggby
Edición Clifford Hayes
Repartu Mel Gibson, Steve Bisley (es) Traducir, Joanne Samuel, Hugh Keays-Byrne, Roger Ward, Vincent Gil, Paul Johnstone, Reg Evans, Rodger Ward, Steve Clark (es) Traducir, Tim Burns y Jonathan Hardy[4]
Ver llista completa
Compañíes
Productora Kennedy Miller Mitchell (en) Traducir
Distribuidora Roadshow Home Video (en) Traducir y Netflix
Costu 200 000 $[5]
Recaldación 5 355 490 AU$ (Australia)
8 750 000 $ (Estaos Xuníos)
Premios y nominaciones
Premios
Nominaciones
Calificaciones
CNC prohibido para menores de 12 años (es) Traducir y X rating (incitement to violence) (en) Traducir
FSK FSK 16 (es) Traducir
MPAA R (es) Traducir
Enllaces esternos
Ficha n'IMDb
Ficha en FilmAffinity
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Mad Max ye una película australiana d'aición-ciencia ficción de 1979 escrita y empobinada por George Miller y protagonizada por Mel Gibson. La película foi estrenada un añu más tarde nel restu del mundu. Con una temática distópica, y un pequeñu presupuestu de 350.000 dólares, el filme consiguió recaldar 100 millones de dólares en tol mundu y produció tres secuela: Mad Max 2 en 1981 (conocida como The Road Warrior o El guerreru de la carretera), Mad Max Beyond Thunderdome en 1985 (Mad Max, más allá de la cúpula del truenu) y Mad Max: Fury Road[9] en 2015.

Ye considerada na actualidá como una película de cultu.[10][11]

Orixe del títulu[editar | editar la fonte]

El títulu de la película fai un xuegu de pallabres col diminutivu del protagonista, Max, una y bones Mad Max puede entendese como (el) "Llocu Max" o "Máxima Llocura". Esto asocede si entendemos a Max como abreviatura de Máximu, buscando amás aprovechar l'efectu sonoru o alliteración, al ser los dos pallabres bastante asemeyaes.

Argumentu[editar | editar la fonte]

Nun futuru apocalíptico marcáu pola escasez d'agua y el caos social, les peaes de facciones apoderen les carreteres d'Australia. Puede apreciase una redolada desordenada y distópico. Mientres la sociedá se desintegra, una patrulla de policías conocíos como la Patrulla de Fuercia Central (MFP, Main Force Patrol n'inglés) encargar de caltener la seguridá vial. Nella atópase Max Rockatansky (Mel Gibson), consideráu como'l meyor de los patrulleros de la so división. Max trabaya nun edificiu de Xulgáu arruináu per dientro y per fora, qu'al empar ye'l cuartel central de Patrullar.

Un pandillero llamáu Crawford Montazano, conocíu como "Caballeru Nocherniegu" (Nightrider n'inglés), escapa de la custodia policial matando a un oficial y robando el so coche, un V8 Especial de Persecución. Dempués d'un atayáu intentu de captura efectuáu polos policías, Max sale a ayudar y escuerre al criminal, que muerre xunto cola so pareya nuna tarrecible esplosión.

Tiempu dempués, surde una peada que busca vengase de los "bronces" (del doblaxe de Bronze n'inglés, por cuenta de les insinies de bronce qu'identifiquen a los patrulleros como policías), dirixida por un motociclista moteyáu "Toecutter" (Hugh Keays-Byrne) -Cortadedos n'inglés-, quien quier matalos en memoria del so amigu'l Caballeru Nocherniegu. Esta peada, mentanto, anda apavorando a los ciudadanos y practicando el pillaje, según a quien viaxen pela carretera. Ellí, estrocen el vehículu d'una pareya de ciudadanos y los dos son violaos pol grupu.

Nesi últimu casu, alleguen Max y el so compañeru y meyor amigu Jim el Gansu (Jim Goose n'inglés, encarnáu por Steve Bisley), pa ver los restos del coche y quien lo conducíen, atopándose namái cola moza y col menor de los miembros de la peada, Johnny el Neñu (Johnny the Boy n'inglés, encarnáu por Tim Burns). So les instrucciones de Patrullar, llevar a dambes persones al xulgáu.

Dientro del xulgáu, los policías esperen la visita del xuez por que dea la so apreciación sobre esti postreru incidente, lo qu'inclúi tamién decidir la suerte de Johnny el Neñu. Sicasí, les autoridaes deciden soltalo porque nun se presenta nengún testigu pa declarar sobre'l crime. Non contentu cola decisión, Jim el Gansu intenta convencer a les autoridaes y a los sos compañeros de qu'esa decisión foi un error, ensin llogralo. Esto nun fai sinón espertar deseos de vengación mutua ente Jim y Johnny.

Tando llibre, Johnny manipolia la motocicleta de Jim el Gansu, quien busca vengase de Jim. Al usala la moto estropiase, y atópase con un amigu so, Midge, quien vieno asisti-y y da-y la so carroceta por que Jim pueda tornar al cuartel de patrulla. Desafortunadamente, el Cortadedos y dalgunos de los sos secuaces armen una emboscada: Johnny refundia un tambor de frenos dempués de ver pasar a Jim conduciendo la carroceta, l'aru cai nel parabrís de la carroceta y Jim pierde'l control, faciendo entornar el vehículu a un llau de la carretera. El líder de la peada ordena a Johnny, el Neñu refundiar una cerilla cerca del vehículu entornáu, qu'arramaba gasolina, pero'l mieu de Johnny torgar primeramente. A la fin, el Cortadedos fai que Johnny refundie'l fósforu, y Jim el Gansu, al que-y resulta imposible salir del vehículu, ye envolubráu poles llapada.

Al enterase de lo anterior, Max va escontra l'hospital onde s'atopa Jim el Gansu amorrentando y terriblemente desfigurado poles quemadures. Dempués de velo decide arrenunciar al so trabayu, impotente al ver que tou va a peor. Decide faelo pensando na so esposa Jessie (encarnada por Joanne Samuel) y el so fíu Sprog. Preséntase ante'l so xefe, el Capitán Fifi McAffee, pa pidir la so baxa, y este diz-y que tome unes vacaciones y pensar meyor pos-y espresa dos pensamientos al so xefe al respective de la so decisión: nun quier terminar convirtiéndose nun pandillero como los qu'él escuerre y acepta tener mieu. Max nun quier camudar d'opinión ya instálase nel campu cola so familia. Al poco tiempu la familia ye escorrida pol Cortadedos y la so peada, quien terminen matando al so fíu y estrozando el cuerpu de la so esposa. Al asoceder esto, y en dexando a la so esposa morrebunda nun hospital, Max pierde la cordura y roba un V8 Especial de Persecución negru col motor modificáu y sale a la carretera buscando vengase del Cortadedos y la so peada.

Yá en plenu percorríu, crucia la zona que foi declarada "Área prohibida", onde escapen el Cortadedos, Bubba Zanetti y Johnny. Detener al ver tirada la moto de Johnny, quien asonsaña tar muertu. Max avérase adulces pero Bubba dispára-y na pierna, dexando a Max nel suelu y con un brazu arolláu pola motocicleta de Bubba nun intentu por faese col so rifle. Dempués de la emboscada, el Cortadedos y Bubba busquen aprovechar la desventaxa de Max, quien intenta ponese de pies. Pero Max nesta ocasión llogra algamar la so arma y matu a Bubba. Mancáu na pierna, Max vuelve al so vehículu y empieza a escorrer al Cortadedos. Y previendo el pasu d'un camión, el Cortadedos pierde'l control na fuxida y muerre estrapáu.

Max atopa a Johnny el Neñu tomando les botes d'un home muertu, que'l so coche ta entornáu y arramando gasolina. Entós, lo esposa xunto al vehículu y monta un artefautu esplosivu a base del combustible del coche. Finalmente, ufiérta-y una sierra de metal ya indícalu que tien diez minutos pa cortar la cadena de les esposes o cinco minutos pa cortase'l todíu. Max dexa a un histéricu Johnny a la so suerte. Dempués de pocos minutos, l'artefautu españa. El mayor mieu de Max cumplir y termina siendo un rufián más dientro de la carretera. Max Rockatansky convirtióse en Mad Max.

Repartu[editar | editar la fonte]

Mad Max representa'l segundu papel protagonista de Mel Gibson tres la so participación na cinta Summer City de 1977.

Producción[editar | editar la fonte]

Cuando Mel Gibson allegó al casting del filme tenía moretones y mancaes na cara, yá que s'arreyara nuna engarradiella de chigre la nueche anterior. El direutor consideró qu'esa apariencia desfigurada yera perfecta pa la película y dio-y a Gibson el papel, afayando depués con plasmu que la cara de Gibson yera totalmente distintu cuando se presentó, yá ensin inflamaciones y golpes, al primer día de rodaxe.

Cuando terminó la filmación, 14 vehículos fueren destruyíos productu de les escenes d'aición. Mel Gibson negar a usar un doble pa les escenes peligroses, y realizar él mesmu.

Cuando la película foi estrenada n'Estaos Xuníos, toles voces, incluyida la de Mel Gibson, fueron doblaes por actores con acentos estauxunidenses, una y bones el distribuidores pensaron que l'audiencia americana nun entendería l'acentu australianu conteníu na película.

Vehículos[editar | editar la fonte]

Retruque d'unu de los autos usaos na película.

La película trazó una rellación recíproca colos coches qu'apaecíen ellí, volviéndolos famosos, y ellos a esta. Estos son:

  • El coche de Max, el Interceptor mariellu, yera un Ford Falcon XB de 1974, con motor modificáu.
  • El March Hare, conducíu por Sarse y Scuttle, yera un Ford Falcon XA de 1972.
  • El Big Bopper, conducíu por Roop y Charlie, coles mesmes yera un Ford Falcon XB, pero con otru motor.
  • El coche más memorable de la película, el Pursuit Special negru de Max, yera una versión GT351 llindada del Ford XB Falcon Hardtop de 1973, modificáu pol direutor artísticu de la película, Jon Dowding. Lleva un compresor volumétrico desembragable, que ye lo que remana cuando precisa más potencia.
  • De les motocicletes qu'apaecen na película, 14 fueron donaes por Kawasaki, y fueron usaes por una auténtica peada de motociclistes local, los "Vixilantes", quien actuaron como miembros de la peada del Cortadedos.

Receición[editar | editar la fonte]

Tres el so estrenu, la película polarizó a la crítica. Nuna reseña de 1979, el productor y críticu Phillip Adams zurdió a Mad Max, afirmando que tenía "la emoción d'un Mein Kampf" y que sería la película favorita de "violadores, sádicos, asesinos de neños ya incipientes Charles Manson".[12] Depués d'exhibise nos Estaos Xuníos, Tom Buckley de The New York Times referir a la cinta como "fea ya incoerente".[13] Stephen King nel so llibru Danse Macabre afirmó que la película ye un "bodrio". Sicasí, la revista Variety allabó'l debú de Miller como direutor.[14]

Mad Max cuenta con un 90% de ranking aprobatoriu nel sitiu web Rotten Tomatoes, basáu en 54 reseñes positives, afirmando nel consensu: "Exhibiendo les improbables acrobacies y choques automovilísticos a la perfeición, el direutor George Miller llogra dar vida por completu a un mundu violentu y post-apocalíptico".[15] La cinta foi incluyida nes llistes de les "meyores películes de tolos tiempos" de The New York Times[16] y The Guardian.[17]

Na cultura popular[editar | editar la fonte]

  • El filme foi una de les fontes d'inspiración pa los creadores de la saga de videoxuegos Fallout (Interplay, 1997). En toles entregues d'esta saga (especialmente los dos primeres) fáense diverses referencies a oxetos (armadura de cueru d'una sola manga, armadura de raider, escopeta recortada de dos cañones, pistola ballesta, etc...), personaxes (hummungus, los raiders, el perru, el xamán, les tribus, etc...), situaciones o conceutos socedíos en dalguna de les películes Mad Max. Un claru exemplu son los videos (en B&N, con una voz en off) que sirven d'introducción en tolos xuegos de la saga, inspiraos na parte inicial de Mad Max II, El guerreru de la carretera.
  • Esta película da nome al "madmaxismo", que ye una actitú pesimista ante un posible futuru apocalíptico y que se fixo famosa en distintes foros d'Internet. Al estilu de los "Preppers" o preparacionistas, los cultores del madmaxismo inverten parte de les sos vides en preparar pa esa posibilidá de futuru.
  • Na manga Hokuto non Ken (El Puñu de la Estrella del Norte) l'universu ficticiu de Mad Max sirvió de total inspiración pa los sos creadores Buronson y Hara; inclusive l'aspeutu y vistimienta de Jagi o'l del so protagonista Kenshiro son en casi tou bien paecíos a "Goose" y a "Max" respeutivamente. Tamién bebe de la saga Desert Punk.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=madmax.htm.
  2. URL de la referencia: https://www.zweitausendeins.de/filmlexikon/?sucheNach=titel&wert=21501.
  3. «Internet Movie Database» (inglés). Consultáu'l 15 mayu 2022.
  4. Afirmao en: ČSFD. Llingua de la obra o nome: checu. Data d'espublización: 2001.
  5. URL de la referencia: https://www.e-cinema.com/blog/article/top-10-des-films-pas-chers-qui-rapportent-un-max.
  6. URL de la referencia: https://web.archive.org/web/20110218045303/http://film.vic.gov.au/resources/documents/AA4_Aust_Box_office_report.pdf. Data de consulta: 4 ochobre 2023.
  7. «Box Office Mueyo» (inglés). Consultáu'l 15 mayu 2022.
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 8,5 8,6 8,7 8,8 URL de la referencia: https://www.aacta.org/aacta-awards/awards-history/1979/loadwinners/feature-film.
  9. Mad Max: Fury Road (2014) IMDb (n'inglés)
  10. Mad Max: Fury Road Sensacine.com
  11. Entrevista a Evan Glodell: direutor de Bellflower (2011) Escritouncine.com
  12. Phillip Adams, The Bulletin, 1 de mayu de 1979; cited by urban cinefile, 2010, "Mad Max".
  13. Buckley, Tom (14 de xunu de 1980). «Mad Max». The New York Times. https://movies.nytimes.com/movie/review?res=EE05Y7DF173BBB2CA7494CC6B6799C836896. Consultáu'l 26 d'abril de 2010. 
  14. «Mad Max Review – Read Variety's Analysis Of The Movie Mad Max». Variety.com. 1 de xineru de 1979. http://www.variety.com/review/VE1117792854.html?categoryid=31&cs=1&p=0. Consultáu'l 7 de marzu de 2009. 
  15. «Mad Max (1979)». Flixster. Consultáu'l 14 de mayu de 2015.
  16. «The Best 1,000 Movies Ever Made». The New York Times. 2003. https://www.nytimes.com/ref/movies/1000best.html. Consultáu'l 21 de mayu de 2010. 
  17. «1000 films to see before you die». The Guardian (4 de xunetu de 2007).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]