Llocomotora

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta

Plantía:Otros usos Llocomotora (álbum)

Aerodinámica llocomotora diésel-eléctrica Burlington Zephyr de los años 1930 (vease Pioneer Zephyr) al llau d'una Frisco de vapor 2-10-0.

Denominar llocomotora al material rodante con motor que s'utiliza pa dar tracción a los trenes, siendo, poro, una parte fundamental d'éstos. La palabra "llocomotora" provien del llatín "llocu", ablativu de "locus", que significa llugar, y del llatín medieval "motivus", que significa provocar movimientu.

Dende los sos entamos a principios del sieglu XIX hasta mediaos del sieglu XX, el locomotores fueron de vapor. La primer locomotora de vapor foi construyida por Richard Trevithick en 1804, 25 años antes de la máquina de George Stephenson. Esta máquina nun dio resultáu porque circulaba por raíles de fierro fundíu desavenientes pal so pesu. Hasta 1825, l'usu de locomotores de vapor foi esclusiva de llinies ferriales en mines de carbón.

Dellos locomotores de vapor taben diseñaes pa rodar ensin necesidá de raíles, per caminos y carreteres, denominábense locomóviles, taben dotaes de ruedes de tractor y yeren emplegaes pa empobinar los vagones que se salíen de les víes n'accidentes, arrastre de maquinaria pesada, nos trabayos d'instalación de los raíles, etc.

Llocomotora «Elephant», 1815.

En 1825, George Stephenson construyó la so primer locomotora, la Locomotion n.º 1. Esi añu inauguró'l ferrocarril Stockton-Darlington, que foi'l primeru n'emprestar serviciu públicu de tresporte de cargues con locomotores de vapor. Los trenes de pasaxeros sicasí consistíen en dilixencies tiraes por caballos. La primer llinia con serviciu regular de pasaxeros con tracción a vapor foi la Canterbury-Wishtable nel sur de Gran Bretaña. La primer llinia considerada "moderna" foi la Manchester-Liverpool inaugurada en 1830. Los trés llinies utilizaben locomotores construyíes por George Stephenson.[1]

El locomotores eléctriques esisten dende finales del sieglu XIX, pero l'altu costu de la instalación y la mocedá de la teunoloxía apostrar a usos concretos como, por casu, los grandes puertos de monte de Suiza onde, entá a pesar del sobrecostu, daben meyores resultaos qu'el locomotores de vapor.

Les llocomotores diésel nun se desenvolvieron dafechu hasta los años 1950, cuando les meyores en dicha teunoloxía dexaron fabricar motores cola potencia necesaria pa los trenes.

Locomotores de vapor[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Locomotora de vapor
Llocomotora 01 1531.

Una locomotora de vapor ye una máquina que, por aciu la combustión d'un combustible (carbón, fueloil, madera, biomasa, etc.) nuna caldera, calez agua, el vapor resultante de la ebullición d'ésta xenera presión y mueve pistones qu'impulsen les ruedes por aciu un xuegu de bielas (por esta razón llámense motores de combustión esterna). El locomotores de vapor tienen que ser reabastecidas d'agua cada ciertu tiempu, yá que ensin ella nun funcionar el sistema.

Anque nun s'utilicen en serviciu regular (sí en servicios especiales o turísticos) na mayoría de los países del mundu dende mediaos de los años 1970, la medría de los precios del petróleu fixo que se modernicen llocomotores de vapor esistentes[2] y constrúyanse otres nueves cola más moderna teunoloxía.[3]

Llocomotores diésel[editar | editar la fonte]

Una llocomotora diésel-eléctrica GUE O12 afectada al serviciu de pasaxeros.
Un coche motor diésel, tamién conocíu como automotor, perteneciente al ferrocarril croata.

Les llocomotores diésel son aquelles qu'utilicen como fonte d'enerxía la producida por un motor de combustión interna de ciclu diésel, estos motores pueden ser de dos o cuatro tiempo, siendo bien utilizaos los de dos tiempos. La trasmisión de la potencia realizar con tresmisión mecánica convencional en pequeñes llocomotores de maniobra, dresinas, ferrobuses, automotores y máquines auxiliares. En locomotores de mayor potencia, la tresmisión mecánica nun ye afecha y sustitúyese pola trasmisión hidráulica o eléctrica.

Esisten llocomotores diésel de tresmisión eléctrica o hidráulica abasnando trenes de viaxeros capaces de superar los 250 km/h. Una llocomotora diésel-eléctrica considérase'l mediu de tracción pa ferrocarriles más indicáu cuando les condiciones son adverses: temperatures baxo cero, fuertes pindies y trenes de gran tonelaxe.

Llocomotores diésel-eléctriques[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Llocomotora diésel-eléctrica

La Llocomotora diésel-eléctrica (tamién llamada híbrida eléctrica) consiste básicamente en dos componentes: un motor diésel que mueve un xenerador eléctricu, y dellos motores eléctricos (conocíos como motor de tracción motores de tracción) que comuniquen a les ruedes (pares) la fuerza tractora y que mueven la locomotora. Xeneralmente, hai un motor de tracción per cada exa, siendo xeneralmente 4 o 6 nuna locomotora típica. Los motores de tracción alimentar con corriente eléctrica procedente del xenerador principal y depués, per mediu de piñones, mueven les exes onde tán acoplaes les ruedes.

Per otru llau, el tren puede llevar bateríes (que pueden recargase en paraes predeterminadas) o supercondensadores (que pueden recargase en cuestión de pocos minutos en cada parada).

Llocomotores diésel-hidráuliques[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Llocomotora diésel-hidráulica

Les llocomotores diésel-hidráuliques utilicen un sistema de turbinas hidráuliques acoplaes ente sigo. El mecanismu dexa faer llegar la potencia de forma gradual dende'l motor xirando permanentemente escontra les ruedes que parten de paráu. El principal inconveniente d'esti sistema ye la incapacidá de mover cargues bien grandes, polo que s'usa principalmente en automotores.

Locomotores eléctriques[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Llocomotora eléctrica
Llocomotora eléctrica serie 252 de Renfe.
Interior de la estación Madrid Puerta de Atocha. Trenes AVE, con locomotores eléctriques Bombardier, formando parte de la Serie 112 de Renfe.

El locomotores eléctriques son aquelles qu'utilicen como fonte d'enerxía la enerxía eléctrica proveniente d'una fonte esterna, p'aplicala directamente a motores de tracción eléctricos.

El locomotores eléctriques riquen la instalación de cables eléctricos d'alimentación a lo llargo de too el percorríu, que s'asitien a un altor percima de los trenes con cuenta d'evitar accidentes. Esta instalación conozse como catenaria, por cuenta de la forma qu'adopta'l cable del que cuelga'l cable electrificáu, que tien de permanecer paralelu a les víes. El locomotores tomen la eletricidá por un trole, que la mayoría de les vegaes tien forma de pantógrafo y como tal conozse. N'otros casos, pueden tomar la corriente de la mesma vía (ríquese qu'haya siquier un carril electrificáu), ensin necesidá de catenaria nin de pantógrafo.

El costu de la instalación d'alimentación fai que la tracción eléctrica solamente sía rentable en llinies d'enforma tráficu, o bien en víes con gran parte del percorríu en túnel so montes o per debaxo del mar, con dificultaes pa tomar d'aire pa la combustión de los otros tipos de motor.

Una vegada desenvuelta una llinia ferroviaria pa la circulación de vehículos eléctricos, fai que la eleición d'esti tipu de tracción sía'l más económicu, el menos contaminante y el más rápidu. Nos años 1980 integráronse como propulsores de vehículos eléctricos ferroviarios los motores asíncronos, y apaecieron los sistemes electrónicos de regulación de potencia que dieron la llombarada definitiva a la eleición d'esti tipu de tracción poles compañíes ferroviaries.

Les dificultaes d'aplicar la tracción eléctrica en zones con climatoloxía estrema fai que les compañíes y gobiernos inclinar pola tracción diésel. La nieve intenso y la so filtración por ventiladores a les cámares d'alta tensión anicien derivaciones de circuitos eléctricos que sumen al ensugase afechiscamente'l circuitu, pero que dexen inservibles esti locomotores mientres dure la envernada. Les baxes temperatures faen que'l filo de contactu de la catenaria quede inservible mientres minutos o meses, una y bones esti tipu de locomotores rique anguaño una conexón constante ensin perdes de tensión.

Configuraciones especiales[editar | editar la fonte]

Cabina de conducción, Amberes (Bélxica).

Mientres munchos años, el locomotores taben asitiaes na cabeza del convói y teníen de camudar de posición cuando s'invertía'l sentíu de la marcha. En tiempos más recién, munchos trenes disponen nun estremu d'una locomotora y nel otru d'un coche de pasaxeros con una cabina, lo que dexa al tren circular en cualesquier de los dos sentíos ensin necesidá de modificar la posición de la locomotora. Nel primer casu'l tren ye abasnáu pola locomotora, y nel otru ye emburriáu, qu'en xíriga técnica, conozse como “push-pull”. Tamién esiste la variante conocida como automotor, onde nun esiste una locomotora como tal, sinón que tol tren ye al empar coche de pasaxeros y llocomotora, o s'entrepolen remolques ensin tracción propia ente coches automotores.

Cuando se trata de mover un númberu eleváu de vagones o de coches de pasaxeros, ye frecuente ver l'usu de dos o más llocomotores tirando de los vagones o de coches de pasaxeros, tantu en trenes de mercancíes como en dalgunos de pasaxeros. Cuando se realiza con el locomotores de vapor ye necesariu tener una dotación completa en caúna. Sicasí, nes llocomotores diésel o eléctriques, por aciu el sistema de mandu múltiple, esisten interconexiones que dexen remanar el tren completu dende una sola d'elles y con una sola dotación. Amás, n'el locomotores antigües, les interconexiones son eléctriques: nes más modernes, son electróniques. En cualesquier de los trés casos siempres hai una interconexión neumática pal sistema de frenáu.

Esiste una configuración particular de locomotores denominada "mexicana", por desenvolvese en Méxicu, que consiste en conectar en mandu múltiple dos llocomotores diésel-eléctriques pero cola salvedá de que solo una d'elles tenga o utilice'l motor xenerador diésel. Esto ye, los motores de tracción de dambos locomotores son alimentaos col motor xenerador d'una sola d'elles. D'esta forma llógrase aumentar con baxu costu la fuerza de tracción, sacándo-y el máximu provechu a los motores xeneradores, de normal sobredimensionados, yá sía pol diseñu mecánicu de la locomotora o pola topografía particular del terrén onde se va usar.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. www.internationalsteam.co.uk Modern Steam Locomotive Developments (n'inglés). Consultáu'l 2008-05-12.
  2. www.locomotoravapor.com Llocomotores de vapor calteníes n'España. Consultáu'l 5 d'avientu de 2008.
  3. «Modern Steam Locomotive Developments» (inglés). Consultáu'l 2009.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]



Locomotora