Keynesianismu

De Wikipedia
John Maynard Keynes, creador del keynesianismo.

El keynesianismo ye una teoría económica propuesta por John Maynard Keynes, afigurada na so obra Teoría xeneral del emplegu, l'interés y el dineru, publicada en 1936 como respuesta a la Gran Depresión de 1929. Ta basada nel estímulu de la economía en dómines de crisis afondando más la crisis.

La economía keynesiana centrar nel analís de les causes y consecuencies de les variaciones de la demanda amestada y les sos rellaciones col nivel d'emplegu y d'ingresos.[1] L'interés final de Keynes foi intentar dotar a les instituciones nacionales o internacionales de poder pa controlar la economía nes dómines de recesión o crisis. Esti control exercer por aciu el gastu presupuestariu del Estáu, política que se llamó política fiscal. La xustificación económica p'actuar d'esta manera parte, sobremanera, del efeutu multiplicador que, según Keynes, produzse ante una medría na demanda amestada.

Les escueles monetarista y austriaca intentaron refutar el keynesianismo, sicasí, ésti sigue aplicándose na mayor parte del mundu, y cierta parte de los economistes más influyentes del mundu son reconocíos keynesianos, como Paul Krugman y Joseph Stiglitz.

Rotura col dogma clásicu[editar | editar la fonte]

Keynes refutaba la teoría clásica d'alcuerdu a la cual la economía, regulada por sigo sola, tiende automáticamente al plenu usu de los factores granibles o medios de producción (incluyendo'l capital y trabayu). Keynes postuló que l'equilibriu al que teóricamente tiende'l llibre mercáu, depende d'otros factores[2] y nun trai necesariamente al plenu emplegu de los medios de producción, esto ye, que los postulaos básicos de Smith, Ricardo, etc., dependen d'una premisa que nun ye necesariamente correuta o "xeneral". Asina Keynes postuló que la posición de Smith, Say o Ricardo, sobre l'equilibriu de la ufierta y la demanda, sería correspondiente a un casu "especial" o escepcional,[3] en cuantes que la teoría tendría de referise al procesu "xeneral" y a los factores que determinen la tasa d'emplegu na realidá.[4] En consecuencia llamó a la so proposición "Teoría xeneral".

En términos non téunicos, el lliberalismu económicu clásicu supón que cuando se produz un bien se producieron tamién los medios pa la compra d'otros bienes (na midida na que una vegada producíu va poder ser direuta o indireutamente -por aciu l'usu de dineru intercambiáu por otros bienes. ver Llei de Say). Suxure que pa fomentar crecedera económica nun hai que penalizar la producción:[5] a más producción, más bienes qu'intercambiar, más intercambios, etc. Asina, nel llargu plazu, non solo tou lo que se produz ye lo mesmo que tou lo que se merca, sinón que toos tán interesaos en que'l sistema funcione a máxima capacidá[6] (llógrase un equilibriu ente la producción y la demanda amestada que tiende al máximu usu de los "recursos económicos", incluyendo'l plenu emplegu.- ver tamién Llei de Walras). Nesa situación lo racional ye utilizar darréu cualesquier ingresu, yá que caltener dineru ensin usu nun produz beneficios. Nótese que lo anterior implica equivalencia estricta ente aforros y inversiones: “retardar consumu” ensin invertir el dineru ye equivalente a caltener sumes ocioses, esto ye, ye económicamente irracional, como lo ye'l nun utilizar pa invertir sumes disponibles nos bancos (los aforros d'otros, etc.).

Convien notar que lo anterior puede interpretase de dos maneres: la primera: que "tou lo que se viende ye igual que tou lo que se merca", y que "los costos de tolo que se produz tán cubiertos por tou lo que se merca". Keynes suxure que lo último solo ye correutu cuando tou lo que nun se gastar ye darréu aforráu (depositar nun bancu) y tou lo aforrao ye direutamente invertíu. Asocede que, en realidá, hai, a lo menos, una cantidá de dineru que nin s'usa pa mercar nin s'aforra nesi sentíu: caltiénse "nel bolsu" o como reserva líquida. Esta preferencia pola lliquidez tien efeutos económicos.

Say creía que nun podía haber comprador ensin un productor, pero que si podía haber productor ensin qu'hubiera comprador -polo que, el consumu sería consecuencia y pagu de la producción y non al aviesu-. Keynes invierte la Llei de Say.[7] Pa él nun ye la producción la que determina la demanda, sinón la demanda la que determina la producción. (ver "Teoría xeneral sobre l'emplegu l'interés y el dineru", caps. 1, 2, 3, etc.). Esto porque los empresarios -o quien intenten selo- inverten sobre la base d'una perceición central: la diferencia ente la tasa d'interés y la tasa de ganancia.:[8] a mayor diferencia en favor de la postrera, inclusive en términos puramente clásicos, lo más posible ye que s'invierta.[9] Pero esa tasa de ganancia depende de la demanda (ver cita anterior de Stuart Mill). Mentanto, los consumidores peracaben o “aforren” (defieren consumu) non yá cuando la tasa d'interés xube, sinón tamién en rellación a la perceición de la evolución futura tantu de los sos ingresos como de los precios de bienes de consumu, etc.[10] Establezse asina una rellación complexa. Keynes aduz que'l problema empieza cuando contemplamos el circuitu económicu nel so conxuntu (lo qu'introduz la macroeconomía). Asocede que les decisiones avera del aforru y les decisiones alrodiu d'inversiones facer persones distintes y, posiblemente, en momentos distintos.[11] Sigue con que nun hai necesidá de qu'eses decisiones tengan que coincidir, ello ye qu'históricamente, puede vese que, a diferencia de postular por Smith, Say y otros, eses variables nun converxen a una situación d'estabilidá o equilibriu económicu clásicu o walrasiano -situación que se tresforma nel casu especial nel que les inversiones igualen a los aforros nuna situación d'espansión de producción y precios relativamente altos en rellación al salariu mediu, pero con enclín a la deflación.[12] Keynes va más lloñe, suxuriendo que la situación tiende -dau una serie de factores, ente los cualos el principal ye una tasa d'interés escesiva- a bazcuyar alredor d'un puntu nel cual los recursos nun s'utilicen efeutiva o dafechu, yá que tal tasa d'interés tiende a ablayar la economía polo xeneral: un interés escesivu amenorga la demanda por capital financieru y, consecuentemente, pol trabayu, lo qu'amenorga'l nivel del agregáu de salarios, lo qu'implica l'amenorgamientu xeneral de consumu, lo que de la mesma significa que la tasa de ganancia mengua, lo que nuevamente amenorga la demanda d'inversiones, etc., nun círculu viciosu (ver Paradoxa del aforru)

N'otres pallabres, Keynes postuló que, en ciertes situaciones, y contrariu a plantegar pola visión clásica, ye económicamente racional nun gastar dineru. Por casu, si los precios tán baxando ye racional nun mercar güei porque col mesmu dineru va mercase más la selmana que vien. Pol mesmu motivu, mengua la cantidá de xente comenenciudo n'utilizar préstamos (los aforros d'otros): si los precios baxen, non solo va mercase más la selmana que vien, sinón que les tases d'interés, sueldos, etc., van ser menores. Igualmente, una baxa del emplegu o de los salarios -amenaciando futuros ingresos- puede llevar a otra na demanda, y polo tanto a una baxa na producción, llevando de la mesma a más desemplegu. Asina, asocede que la economía establez un puntu d'equilibriu nuevu (llamáu equilibriu macroeconómicu o keynesiano[13]) onde convive perfectamente nuna situación alloñada del usu óptima de los medios de producción.[14] Específicamente, na década de los '30 del sieglu XX, mientres la Gran Depresión, con una alta tasa de desemplegu. Joan Robinson clarifica que, nuna situación de competencia imperfecta -como lo ye en realidá'l sistema capitalista- asocede que les empreses pueden aumentar los sos ingresos yá sía baxando precios con cuenta de producir y vender más o produciendo menos pero calteniendo o inclusive amontando los precios. Esta última “solución” implica non solo menos demanda por insumos, sinón tamién por trabayu -esto ye, tiende a ser una situación na cual los recursos nun son dafechu emplegaos- y esplica perfectamente'l gran desemplegu reparáu en ciertes circunstancies -específicamente, mientres la gran depresión- coles mesmes que la mantención o, inclusive, la medría de la tasa de ganancia en delles empreses nesos periodos.[15]

Con éses yá que la rellación “aforro igual a la inversión” nun s'establez solu o automáticamente al traviés de l'aición del mercáu[16] y esa falla tiende a resultar en crisis, paecería conveniente atopar dalguna manera d'harmonizar eses variables. Keynes postula que la única fuercia capaz de faer eso ye l'Estáu.[17]

Pa entender el funcionamientu real de la economía y les sos diferencies colos esquemes formales del dogma clásicu, especialmente del puntu de vista de qu'asocede cuando l'ingresu aumenta, Keynes desenvolvió los conceutos de propensión a consumir o propensión marxinal al consumu, propensión marxinal al aforru; multiplicador keynesiano del gastu[18] o de la inversión,[19][20] eficiencia marxinal del capital (o tasa de ganancia: "El beneficiu que xenera la inversión, descontando d'esos beneficios futuros los intereses pagos pa financiar dicha inversión.”[21]) y preferencia pola lliquidez (“Enclín qu'amuesen les persones a escoyer activos líquidos frente a otros de más mala realización".[22]), etc. (Pa una visión temprana de too lo anterior ver, por casu, Alvin H. Hansen: Mr. Keynes on Underemployment Equilibrium - (n'inglés).

Formalización[editar | editar la fonte]

(nótese: lo que sigue asume'l puntu de vista neokeynesiano o de la síntesis neoclásica. ver “Desenvolvimientos posteriores” más embaxo).

Quiciabes la forma más fácil d'averase a la formalización de too lo anterior ye considerar qué constitúi, nun momentu dau, el poder de compra d'un país. Esi poder de compra ye equivalente a la suma del ingresu de toos (Y). Pero, yá que l'ingresu total de los individuos (Y) distribúyese tantu en consumu como ahorro/inversión, cualquier aumentu del ingresu va llevar a un aumentu tantu del primer factor como del segundu. Esto ye, cuando l'ingresu aumenta, el consumu aumenta, pero non tanto como l'aumentu del ingresu. Lo mesmo avera del aforru.

N'otres pallabres, cualquier cambéu (Δ) nel ingresu amestáu d'una nación (Y) produz una variación fraccional tantu del aforru (A) como del consumu (C) del conxuntu de los habitantes. Esi cambéu fraccional puede espresase de la siguiente manera:

0 < ΔA/ΔY< 1 y: 0 <ΔC/ΔY< 1

La primera define lo que se llama Propensión marxinal al aforru (pma) (definíu como l'aforru adicional per cada unidá extra d'ingresos) y la segunda la Propensión marxinal al consumu (pmc) (entendíu como'l consumu adicional per cada unidá extra d'ingresos).

Si representamos "'pma"' como a y pmc como b, puede dicise que:

pma = 1 - b

Esto ye, la propensión marxinal al aforru per cada medría nel ingresu ye igual a esa medría menos la fraición d'esi aumentu que se peracaba.

Mirando dende'l llau del consumu, y modificando la manera d'espresar esa rellación, puede vese qu'esi tamién depende d'esa propensión a consumir: C = bY

"Cruz keynesiana"

Lo anterior define la llamada ‘función del consumu, que puede entendese como a cencielles formalizando lo que se dixo enantes: que'l consumu amestáu ye una función de la fraición del ingresu que nun s'aforra, esto ye, ye la fraición dedicada a consumir. Más formalmente, que depende de la propensión a consumir. (de xacíu, lo mesmo puede dicise del aforru, lo que determina una función del aforru).

Agora, si la economía tuviera n'equilibriu walrasiano o clásicu, el consumu o demanda amestada seria equivalente a la producción (tou lo producío sería consumíu y tolos ingresos solo vendríen de lo que se viende). Si representamos gráficamente lo anterior, eso constituyiría una llinia recta encruciando (nun ángulu de 45 graos) el rectángulu delineado per llinia vertical que representa la demanda amestada y l'horizontal que representa'l productu agregáu (o ingresu agregáu). Esto ye, a cada aumentu nuna unidá del ingresu, esistiría un aumentu d'una unidá nel consumu.[23]

En realidá, poques gracies, la situación ye un pocu más complicada, yá que la cantidá d'ingresos depende non solo del consumu de bienes producíos anguaño sinón tamién del cuanto s'invirtiera (o s'invierta nel presente); lo que se reciba como recursos de creitu. etc. Asina, la demanda amestada real d'un país nun momentu determináu puede representase:

onde:

  • ye la Demanda Amestada, *

ye l'Ingresu total, * ye'l consumu, * ye l'aforru o inversión (úsase I con cuenta d'evitar tracamundios), * ye'l gastu públicu o de gobiernu en bienes y servicios, * son les esportaciones netes,

Si solo consideramos los elementos internos, eso tresfórmase en:

Di = C + I + G

Na cual Di ye la Demanda interna”.

Agora, si tamos interesaos en cómo'l consumu depende del aumentu de los ingresos individuales, podemos (debemos) estremar la fraición que nun depende de los mesmos: los gastos del gobiernu, los resultaos d'exportación netes, lo que se recibe como creitos y aforros anteriores, etc. Si denominamos esa fraición consumu autónomu () ya incorporar na fórmula alrodiu de la propensión a consumir, podemos dicir que cualquier aumentu nel consumu depende de la siguiente rellación:

C = A + mpc o C = + bY

La llinia que tal función determina na diagrama anterior nun ye la mesma que la seria determinada pol equilibriu. Eso por cuenta de qu'en esta nueva llinia (azul na diagrama) un aumentu cualesquier nel ingresu nun equival, poles razones daes, a una medría esautamente similar nel consumu. Esti modelu keynesiano simple[24] da orixe a la diagrama de la cruz keynesiana,[25] introducíu orixinalmente por Paul Samuelson.[26]

Magar lo anterior ye una versión simple del analís keynesiano,[27] sirve p'amosar tantu l'orixe del multiplicador keynesiano o efeutu multiplicador del consumu[28][29] como'l fechu que la economía puede tar en “equilibriu” ensin coles mesmes llograr plenu emplegu de los recursos económicos (incluyíu'l trabayu)[30] (estáu que ye llamáu “equilibriu keynesiano” o “equilibriu macroeconómicu”.[31] El porqué equí http://www.interzone.com/ ~cheung/SUM.dir/econthyk1.html )

En rellación al segundu puntu. Considérese esa llinia azul na diagrama. Cada puntu nella representa un puntu d'equilibriu macroeconómicu, esto ye, representa una variación dada nel consumu resultante d'un cambéu determináu nel ingresu. Dende'l puntu de vista keynesiano, cada unu d'esos puntos representa un equilibriu ente lo que se produció y punxo nel mercáu y lo que se merca (y consecuentemente, xenera los ingresos de la población). Pero solu unu d'esos puntos correspuende tamién a la llinia xenerada poles condiciones del equilibriu clásicu (el puntu nel cual los dos llinies crúciense), lo que correspuende a un ciertu nivel d'ingresos (Y'), pero, ello ye qu'esaminar del archivu históricu amuesa que'l sistema económicu nun ta xeneralmente nesi puntu. Sigue que la condición "normal" d'un sistema económicu nun implica'l plenu usu de los recursos económicos, incluyendo'l plenu emplegu[32]

En rellación al multiplicador del consumu, l'argumentu central ye l'inversu del de la paradoxa del aforru”. Si daquién aumenta'l so consumu, eso va constituyir un ingresu pa dalgún otru, quien tamién aumentara fraccionalmente el so consumu, y asina socesivamente.

La forma de calcular esi multiplicador ye:

yá que: Di = C + I (ensin considerar G o NX

y C = + bY

sigue que:

Y = + bY + I

si substraemos bY de dambos llaos:

Y - bY = + I

factorizando Y:

Y (1-b) = + I

estremando por (1-b) da:

nel cual 1/1-b ye'l multiplicador y (+ I) ye'l componente autónomu (proveniente d'aforros y préstamos o dalguna medría monetaria) sobre'l cual el multiplicador va exercer el so efeutu.

Propensión a consumir, aforru ya inversión.[editar | editar la fonte]

Con éses la propensión marxinal a consumir o Consumu Marxinal ye la variación del consumu cuando l'ingresu disponible varia nuna unidá, esto ye, la rellación ente una variación nel ingresu y el cambéu correspondiente nel gastu en consumu.[33]

Formalizando lo anterior. Keynes postuló la ecuación del consumu:

Na cual C ye'l consumu total; Ca ye'l consumu autónomu (aquel consumu que nun depende del ingresu), "b" ye la propensión marxinal a consumir, y Yd ye l'ingresu disponible. (Yd=Yt-T+TR, onde Yt ye l'ingresu total, T son los impuestos y TR son les tresferencies).

Si la propensión a consumir ("b") ye débil, les oportunidaes d'inversión nun son atrayentes (yá que quien inverten busquen ganancia. Una demanda baxa amenorga la posibilidá de llograla), consecuentemente, una parte del ingresu que nun se consume tampoco se va invertir y la demanda efeutiva va amenorgase, polo que la economía va contraese y el nivel d'emplegu va baxar.[34] De manera que como l'aforru y l'inversión non siempres tán n'equilibriu,[35] al estáu correspuénde-y actuar p'asegurar el nivel d'inversión necesariu pa multiplicar l'actividá económica y garantizar el plenu emplegu.

En términos práuticos, y pa compensar la espiral negativa de los '30, Keynes proponía qu'en momentos d'estancamientu económicu, l'estáu tien la obligación d'aguiyar la demanda con mayores gastos económicos, de manera que consideró la política fiscal como un preséu decisivu.

Teóricamente, hai tres maneres que l'Estáu puede financiar esos gastos: 1.- Aumentar los impuestos. 2.- Imprimir más dineru y 3.- Endeldamientu fiscal (usu de los dineros que la población ta aforrando). Keynes basa les sos suxerencies sobre un dineru con valor relativamente estable, polo que nun ye partidariu de la medría indiscriminada na so "producción".[36] Anque para Keynes la medría d'impuestos yera llexítimu si empobinar al aumentu de la inversión pública y de la demanda, consideraba más apropiáu financiar la medría del gastu fiscal al traviés del endeldamientu,[37] dedicando los impuestos recaldaos al pagu posterior- de la delda.[38] L'otru llau d'esa política ye que l'Estáu tien de pagar esa delda cuando los sos ingresos aumenten, debíu a la medría por ingresos d'impuestos cuando eventualmente haya una puxanza (nótese: esi aumentu nos ingresos deber a la puxanza o espansión na economía, etc, non a una medría na tasa d'impuestos). N'otres pallabres, la propuesta de Keynes ye que l'Estáu tien de xugar polo xeneral un papel contracíclico na economía: aguiyando la demanda en momentos de recesión y acutándola en momentos de puxanza. D'esta manera, los ciclos económicos amenórguense y nun se tresformen en crisis.

Tases d'interés y rentabilidá[editar | editar la fonte]

La teoría clásica supónía que les lleis del mercáu fadríen mover les tases d'interés al puntu afechu pa garantizar el rendimientu de les inversiones, pero tamién nesti casu'l dogma clásicu apenes cubría casos escepcionales (xeneralmente, esi nel cual el capital esta lo suficientemente esvalixáu como pa tar sometíu a competencia ente los sos posesores y toos consideren qu'invertir ye meyor que caltener dineru nos bolsos), en tantu la realidá funciona xeneralmente n'otra forma:

  • La preferencia pola lliquidez, lleva a la xente a atesorar o a tratar de tener dineru efeutivo o disponible, Pero esa preferencia pola lliquidez puede llevar a aiciones dañibles a la conveniencia económica xeneral. Por casu, si hai incertidume o los precios aparren fuertemente, la población polo xeneral puede preferir caltener el so dineru “na mano”, enclín que, si xeneralízase, puede llevar a una profundización seria del amenorgamientu de la demanda por bienes y servicios o inclusive a un llerza bancario. Asina, "la tasa d'interés ye'l premiu que tien qu'ufiertase pa inducir a la xente pa caltener la so riqueza en cualesquier otra forma distinta al dineru atesoráu".[39]
  • Igualmente problemáticu dende'l puntu de vista xeneral ye la resultancia de l'acumuladura de grandes cantidaes de dineru en poques manes. Esos “rentistas” lleguen a tar nuna situación que-yos dexa demandar intereses escesivos pol usu d'esi dineru, lo que tiende a menguar la inversión y consecuentemente, ablaya (entá en términos clásicos.- ver cita de Carlos A. Rodríguez) la economía polo xeneral.

Si les autoridaes monetaries fallen n'amenorgar les tases d'interés per debaxo de la eficiencia marxinal del capital, la economía va contraese irremediablemente, anque la causa de fondu del afandu de la inversión nun ye'l nivel de les tases d'interés sinón la cayida de la rentabilidá. Pa Keynes, finalmente, una recesión "ye la resultancia del cambéu cíclicu de la eficiencia marxinal del capital".[40]

Considerancies polítiques[editar | editar la fonte]

Dientro de la coxuntura histórica, económica y política, el keynesianismo —y los sos proyeutos consecuentes como'l Estáu de Bienestar y el desarrollismo— dio a los dirixentes mundiales la oportunidá de salvar la democracia, que la so esistencia llegó a trate amenazada debíu a la puxanza de les economíes socialistes, productu de la incapacidá del lliberalismu clásicu de resolver la crisis.[41] Por cuenta de esta razón los principios del keynesianismo fueron aplicaos d'una o otra manera en gran parte de los Estaos occidentales dende'l final de la Segunda Guerra Mundial hasta que nos años '70 un nuevu tipu de crisis llevó a la so cuestionamiento[42] y el resurdimientu d'aproximamientos clásicos sol neolliberalismu.[43]

"Mientres los años de guerra, Keynes tuvo un papel decisivu nes negociaciones que diben dar forma al orde económicu internacional de la post-guerra. En 1944, dirixó la delegación británica na conferencia de Bretton Woods nos Estaos Xuníos. Na conferencia xugó un papel importante na planificación del Bancu Mundial y el Fondu Monetariu Internacional".[44]

Magar les repercusiones políticu-económiques de Keynes y dellos de los sos partidarios son variaes, dalgunos creen que la idea del keynesianismo ye salvar al capitalismu o caltenelo estable.[45] Dende'l llau opuestu, pero quiciabes cola mesma intención y similares mecanismos retóricos, Keynes ye descritu como siendo "muncho más qu'un keynesiano. Sobremanera foi la figura extraordinariamente gafida y maliciosa qu'esaminemos nesti capítulu. Un encantador pero ambiciosu estatista maquiavélicu, quien personificaba dalgunes de los enclinos ya instituciones más malines del sieglu venti"[46] Quiciabes con una visión un pocu más midida Waligosrky aduz qu'eses polítiques fueron adoptaes: "como un resguardu contra'l poder del mercáu pa socavar nueses instituciones polítiques y sociales más pervalibles...(..).. un mercáu totalmente llibre ye definitivamente non el meyor pa una democracia, un mercáu ensin regulaciones nun garantiza xusticia nin prosperidá..."[47]

Dende'l puntu de vista del propiu Keynes, y a nivel de la Economía política el puntu central de la so teoría basar nuna perceición derivada tantu de Marx[48] como de Schumpeter.[49] Dambos pensadores consideren que la crisis ye, nel medianu y llargu plazu, una parte intrínseca del sistema capitalista (y que eventualmente van destruyir). Dambos pensadores dexen entós a Keynes suxurir que'l sistema delineado por Adam Smith solo puede referise a una etapa y momentu específicu nel cual el capitalismu taba desenvolviéndose pero que polo xeneral, esi desenvolvimientu nun puede esistir ensin la crisis y nun puede dar prosperidá a unos si ye que nun se ta esplotando a otros.[50] Irónicamente, el keynesianismo podría retornar l'acusación que los partidarios de la Escuela Austriaca fáen-y: "podríamos resumir la tesis d'Hazlitt en que les falacias y los errores económicos provienen d'afitar la nuesa atención nos efeutos qu'una midida económica tien al curtiu plazu y sobre un amenorgáu sector."[51]

Pero tal respuesta, a pesar de ser correuta, podría quiciabes llevar a un equívocu: si aceptamos que les crisis son parte inherente del capitalismu, la eliminación d'elles demanda midíes que vaigan más allá qu'esi sistema. Nes sos pallabres "solo l'Estáu puede restaurar los equilibrios fundamentales", y la participación del Estáu implica movimientu escontra'l socialismu. El problema —a lo menos pa dalgunos— ye que per un sitiu él desea qu'esi tresformamientu sía democrática[52] y pol otru, cree que pa eso se precisa un nivel de comprensión y control sobre la economía que, nel so tiempu a lo menos, nun esistía. El cambéu del sistema de propiedá de los medios de producción nun basta pa resolver los problemes de la economía. Keynes dixo en 1926, como respuesta a la proposición de que lo que se precisaba yera la "insurrección proletaria": "Fainos falta, más que nunca, un esquema coherente... Tolos partíos políticos tienen los sos oríxenes n'idees del pasáu, non en nueves y nengunu más notoriamente como los de los marxistes. Nun ye necesariu aldericar les sotileces de lo que xustificaría a un home promover el so evanxeliu pola fuercia, porque naide tien esi evanxeliu. El próximu movimientu ye cola cabeza, pero primero tenemos d'esperar[53] Keynes nun puede pensar d'otra manera. Si la perceición de que la descripción de Smith y les formalizaciones posteriores correspuenden a un momentu y llugar particular ye correuta, sigue que les lleis xenerales de la economía, especialmente la "inxeniería económica" (esa caña que se refier a les decisiones práutiques, del día ente día, empresa per empresa, etc.) tán por afayar se; escareciéndose de formalizaciones que, nel so tiempu a lo menos, nun esistíen (ver alderica sobre'l cálculu económicu nel socialismu). Por casu, los trabayos de Jan Tinbergen, Wassily Leontief, Simon Kuznets, etc, toos fundamentales pa la econometría inda nun fueren publicaos nesa fecha. (Les mesmes perceiciones de Keynes nun fueron formalizaes (matematizadas) hasta los apurras de, primero, John Hicks y, darréu, n'EEXX, Paul Samuelson.

La propuesta que Keynes eventualmente produció -llamada socialista y siniestra polos partidarios de la Escuela Austriaca[54] ye la eliminación del poder de la escasez del dineru, situación usada y exacerbada, na so opinión, pola aición de los "rentiers" (especuladores, financistas o capitalistes) al traviés de l'acumuladura que-yos dexa demandar altes tases d'interés pol so usu, lo que lleva, na so opinión, al "poder progresivamente opresor de los capitalistes pa esplotar el valor de la escasez del capital" (ver cita anterior). Esa eliminación basar en dos midíes fundamentales: l'abandonu definitivu del oru como moneda y el so reemplazu col sistema de divisa moderna, que podría llamase dineru fiduciario pero que puede ser vista como un pasu escontra la concepción del dineru como unidá de cuenta.[55] La otra midida complementaria foi poner el rol d'emisor del dineru y control sobre la Tasa d'interés nel estáu al traviés del bancu central.[56] Estes propuestes fueron xeneralmente adoptaes a nivel mundial con posterioridá a la Segunda Guerra Mundial a nivel de los países, pero'l so corolariu lóxicu (l'adopción d'un sistema monetariu común independiente de los gobiernos individuales[57] nun lo foi. - (ver Bancor y Alcuerdos de Bretton Woods)

El mesmu Keynes nun ve esa propuesta d'aición estatal -d'usu de los aforros privaos a beneficiu común- como novedosa o estraordinaria en sí mesma. Otra manera, ye daqué -que na so opinión toes -los economistes- saben y acepten, namái que ye aplicada en casos escepcionales.[58] Él namái propón utilizar esi aproximamientu más xeneralmente: “Eso ye polo cual la guerra hai siempres causáu una actividá industrial intensa. Nel pasáu la finanza ortodoxa consideró la guerra como la única escusa llexítima de crear emplegu al traviés del gastu gubernamental. Ud, Sr Presidente, habiéndose llibráu de tales preconcepciones, tien llibertá pa utilizar nel interés de la paz y prosperidá eses téuniques que con anterioridá namái se-yos dexó sirvir los propósitos de la guerra y la destrucción” (J.M. Keynes: Carta abierta a Roosevelt, puntu 8). Lo que sí considera especial ye la dilucidación de les rellaciones económiques que sofiten el funcionamientu de la economía. Principal ente eses ye'l papel que xueguen el dineru, les tases d'interés y la demanda. Pa Keynes, tal aclaración y subsecuente trespasu al poder del estáu del control de dambos factores va llevar a la desapaición de los “rentiers” (o a lo menos d'esi aspeutu de la función empresarial) lo que de la mesma dexaría l'usu completu de los factores de producción.[59]

Crítiques[editar | editar la fonte]

Wilhelm Röpke escribió: “Puede creese qu'hai dómines nes que midíes brengoses p'aumentar la ufierta monetaria van torgar el desastre; pero una figura científica tan destacada como Keynes nun puede impunemente estender el mantu de la so autoridá sobre la propensión crónica de tolos Gobiernos escontra la inflación. Puede creese qu'en ciertes circunstancies un aumentu de la delda pública ye'l mal menor; pero tal midida temporal nun puede impunemente tresformase en principiu de calter xeneral."

A fin, aparentemente, de terminar con esa impunidá, Röpke aliega[60] que Puede afayase nel mecanismu del aforro problemes qu'esixen atención especial,... pero nun se puede impunemente desaposiar a los homes del sentimientu de que ye bonu aforrar, guardar una reserva pa ellos y les sos families, en cuenta de gastar tou y dempués pidir ayuda al Estáu –el mayor de tolos gastadores- en dómines de necesidá.” “Keynes acostumó a una nueva xeneración a utilizar una lóxica económica que xira namái en redol a cómo caltener la demanda efeutiva' na forma más segura al nivel más altu posible, ente que'l verdaderu problema de la posguerra yera'l de cómo frenar a tiempu una prosperidá inflacionista.”[61]“Un fechu de la dómina de posguerra, tan singular como comprometedor pal keynesianismo,.. La mayoría de los Gobiernos, y quiciabes la mayoría de los economistes, adquirieron penosamente conciencia de lo desaparente de les enseñances de Keynes pa enfrentase cola inflación crónica de los años de la posguerra;” Röpke conclúi: "Saber si les aportaciones de Keynes a la teoría económica y a la téunica económica son correutes y en qué midida lo son, va constituyir inda mientres enforma tiempu tarreza de discutiniu. Pero que nel nivel cimeru de la filosofía social y de la ética política taba dafechu equivocáu, eso vese yá con abonda claridá”.

Otres crítiques vienen de dellos economistes, incluyendo dalgunos que se consideren fuertemente influyíos pola visión de Keynes. Asina, por casu, J.K. Galbraith da tres elementos pa tal crítica:

  • El Keynesianismo nun ufierta un remediu xeneralmente aceptable pa la inflación. A diferencia de lo que Röpke suxure, el problema nun ye falta de propuestes,[62][63][64] el problema son les consecuencies polítiques de tales propuestes.[65][66] Siendo esplícitu: aliégase que'l problema ye que los gobernantes atopen difícil -en dómines de prosperidá- poner en práutica les polítiques anticíclicas que'l modelu suxure (aumentar les tases d'interés, controlar precios, salarios, acutar el circulante, etc) na midida que tales propuestes causen repercusiones que ponen en peligru los prospeutos políticos de los gobernantes.[67] Adicionalmente suxúrese qu'en ciertes circunstancies el gobiernu puede atopar ventaxosu la inflación, na midida qu'implica'l trespasu de recursos económicos dende la población al Estáu.[68] Sicasí, ye xeneralmente consideráu que pal Keynesianismo la inflación ye negativa[69] y desestabilizante[70] na midida que l'aumentu del circulante más allá de los parámetros marcaos pola rellación óptima ente tasa d'interés y tasa de ganancia significa non solu trespasu de recursos sinón tamién perda de la capacidá estatal de controlar mecanismos financieros (mientres periodos espansivos el circulante aumenta -siquier parcialmente- al traviés de la espansión del creitu priváu, lo que fuercia al Estáu a tomar midíes impopulares o dexar que la emisión de dineru escape del so control), lo que termina amenaciando la situación económica de la sociedá polo xeneral.[71] (pa tou esto, ver Nicolás Kaldor: “The Scourge of Monetarism” -Oxford University Press, 1982.)

Desenvolvimientos posteriores[editar | editar la fonte]

Una de les primeres derivaciones de la obra de Keynes foi la Finanza funcional propuesta por Abba Lerner,[72] quien suxure l'abandonu de la tentativa de caltener un equilibriu económicu y el so reemplazu cola propuesta que l'oxetivu principal de les polítiques económiques estatales ye promover el crecedera y desenvolvimientu económicu[73] (ver Apurra de Abba Lerner).

Ente les derivaciones más conocíes atópase la llamada "síntesis clásicu-keynesiana" o síntesis neoclásica, que busca reconciliar les perceiciones keynesianas coles de la escuela neoclásica[74] (que primeramente se consideraben contrapuestes[75]) -específicamente, el trabayu d'Arthur Pigou, consideráu'l padre de la Economía del bienestar y les perceiciones del Teoría del equilibriu xeneral de Léon Walras - per parte d'autores neokeynesianos tales como Paul Samuelson; John Hicks, Alvin Hansen y Franco Modigliani. Los neokeynesianos buscaron tamién integrar la concepción d'Alfred Marshall alrodiu de un periodu de mercáu,[76] suxuriendo que les teoríes de los neoclásicos aplicar al llargu plazu económicu ente que les de Keynes referir al curtiu plazu. El centru teóricu formal d'esti aproximamientu son el «modelu tradicional» o basáu nel modelu IS-LM, introducíu por Hicks[77] y el modelu de la cruz keynesiana», introducíu por Samuelson,[26] tamién llamáu «del multiplicador simple».[78][79] Esta visión sigue siendo utilizada inclusive nel presente como fundación de los cursos d'introducción a la macroeconomía.[80][81][82]

Dende esta aproximamientu anició una de les versiones de la «nueva economía del bienestar»,[83][84] a partir d'una propuesta de Samuelson, basáu na perceición de que “nengún sistema de precios descentralizáu puede sirvir pa determinar óptimamente los niveles de consumu coleutivu” lo que causa la imposibilidá d'una solución bonal descentralizada” a los cálculos envueltos pa establecer un usu óptimo d'esos bienes.[85] (ver Condición de Samuelson).

La suxerencia central d'esti aproximamientu puede ser resumida diciendo que la función central de les polítiques económiques estatales ye caltener un sistema económicu nel puntu nel cual les llinies de la cruz keynesiana crúciense. Si esa condición cumplir, el sector priváu, y l'economía polo xeneral, van funcionar eficientemente.

La posición alternativa temprana ye'l "postkeynesianismo", que s'anició nel apurra de Joan Robinson, Piero Sraffa, Paul Davidson, Nicholas Kaldor, Michal Kalecki, y otros; quien enfatizan el papel que la incertidume tien n'asuntos económicos, especialmente los rellacionaos con inversión. Los postkeynesianos consideren válida la crítica fundamental de Keynes al conceutu neoclásicu d'equilibriu de llargu plazu, polo cual critiquen fuertemente la posición neokeynesiana.[86][87][88] Amás, munchos d'ellos consideren que la "Teoría Xeneral" nun foi esplorada en plenitú y que repagaría abondosamente un esfuerciu sistemáticu nesi sentíu.

Magar esta posición ye minoritaria, ye una de les fontes principales de la Economía heterodoxa, y los sos criticismos[89] dieron llugar a dalgunos de los alderiques más interesantes y complexos na teoría económica de la segunda metá del sieglu XX[90] (ver, por casu, Alderique de los dos Cambridge).

Dende esta perspeutiva, y a partir d'una propuesta de Kaldor, anicióse la otra caña de la "Nueva Economía del bienestar" (Eficiencia de Kaldor y Hicks o criteriu de Scitovsky[91]).

Los postkeynesianos utilicen modelos que provienen tantu del yá mentáu Abba Lerner como otros provenientes de Dudley Dillard[92] y, más apocayá, de R. L Wray,[93] los que s'integren na Teoría Monetaria Moderna.

Darréu, y a partir del yá mentáu analís de Leijonhufvud[94] alrodiu de la incertidume, l'equilibriu y la racionalidá y afondáu por David Colander,[95] el post-keynesianismo se revigoriza y tresforma, dando orixe a desarrollos que lleven a la llamada Economía de Complexidá.[96]

Específicamente la profundización del cuestionamiento de Keynes a la supuesta racionalidá de los actores económicos[97] condució o facilitó'l desenvolvimientu de la teoría de la racionalidá llindada[98] y, eventualmente, a la economía conductual.[99]

Más apocayá -y a partir de dellos desarrollos que, per un sitiu, bordien no sorprendente[100] pero pol otru correspuenden a desarrollos teóricos (ver, por casu: Apurra de John B. Taylor) - apaez la "nueva síntesis keynesiana" o Nueva Economía Keynesiana. Los nuevos keynesianos acepten el conceutu neoclásicu de racionalidá y de un equilibriu nel llargu plazu pero da un papel central a la demanda amestada nel curtiu, lo que enfatiza el papel de los fundamentos microeconómicos nel consumu y l'inversión. Los partidarios d'esta escuela vense como aproviendo soluciones microeconómicas pa dalgunos de los problemes más difíciles na concepción de Keynes, por casu, el de la "pegajosidad" o "inercia" de sueldos y precios[101] (Keynes apunta qu'hai un enclín tantu en salarios como costos, etc, a caltenese nun ciertu nivel, verdaderamente a nun aparrar. Esti enclín fuercia la manipulación d'otres variables con cuenta de llograr les rellaciones óptimas y enzanca el llogru d'eses resultancies)

Los representantes más conocíos d'esta escuela son (aparte del yá mentáu John B. Taylor) Gregory Mankiw; Joseph Y. Stiglitz; Ben Bernanke. Cúntense amás David Romer, Olivier Blanchard, Nobuhiro Kiyotaki, y Michael Woodford.

Tou lo anterior condució, a partir de la Crisis de lliquidez de setiembre de 2008, a la llamada Resurgencia keynesiana[102][103] introducida pol trabayu de Paul Krugman[104]y James K. Galbraith.[105]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

En castellán[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. "Keynesianismo"; Economía. Diccionariu Enciclopédicu 6:212. Barcelona: Planeta, 1980.
  2. Esencialmente, condiciones de competencia perfecta, que riquiríen non solo l'ausencia de too tipu d'organizaciones gremiales o sindicales (non solo de trabayadores pero tamién de emplegadores, incluyendo asociaciones de capital social, les llamaes sociedaes anónimes o llindaes o cualesquier otra forma de monopoliu o oligopsonio), pero tamién información perfecta sobre'l mercáu y alta flexibilidá tantu de fluxos de capital como de trabayu y habilidaes. Obviamente esa, por deseable que sía, nun ye una situación real. Por casu, l'ausencia de personal calificáu enzanca la creación d'empreses “d'avanzada” en países nos cualos hai altos niveles de desemplegu y nos cualos, hipotéticamente, seria altamente conveniente invertir neses árees con cuenta de tomar ventaya d'esa bayura de trabayu: les habilidaes de los trabayadores nun son llibre y universalmente tresferibles d'un tipu o área de trabayu a otru. Suxure que puede haber ausencia de trabayadores disponibles nun área económica entá cuando haya un altu nivel de desemplegu. (Ver tamién alderica sobre Asimetría de la información)
  3. Keynes escribe: "son solo un casu especial... qu'asume una situación que ye'l puntu llende de les posibles situaciones d'equilibriu". Teoría Xeneral, etc., primer capítulu.
  4. Raúl Prebisch (1947). Introducción a Keynes: 25. Méxicu: Fondu de Cultura Económica
  5. John Stuart Mill (1844): " Lo qu'un país precisa pa faelo más ricu, nunca ye'l consumu, sinón la producción...." en Essays on some unsettled Questions of Political Economy ESSAY II. OF THE INFLUENCE OF CONSUMPTION ON PRODUCTION.
  6. John Stuart Mill (1844): "El casu, sicasí, ye distintu dempués de la separación de los emplegos. Nuna sociedá civilizada, un solu productor llindar a la producción d'una mercancía, o un pequeñu númberu d'elles, y la so prosperidá depende, non solamente na cantidá de la mercancía qu'ellaboró y almacénado, pero al so ésitu n'atopar compradores pa esi productu.".."Ye ciertu, poro, que, pa cada productor o distribuidor, ye importante una gran demanda, una circulación llixera, un consumu rápidu, de les mercancíes que viende na so tienda o produz na so fábrica. El comerciante que la so tienda enllenar de veceros, que pueden disponer d'un productu casi al mesmu momentu en que se produció, fai grandes ganancies, ente que'l so vecín, con un capital igual, pero menos veceros, gana relativamente pocu." en Essays on some unsettled Questions of Political Economy ESSAY II. OF THE INFLUENCE OF CONSUMPTION ON PRODUCTION.
  7. Keynes (Teoría xeneral, cap. 21) describe esto como la diferencia ente una teoría del equilibriu estacionariu y una avera del: ""equilibriu cambiante"- significando por esto últimu una teoría d'un sistema nel cual les perceiciones avera del futuru son capaces d'influyir la situación presente". (ver tamién nota más embaxo)
  8. Keynes escribe: “We have seen above that the marxinal efficiency of capital[1] depends, not only on the existing abundance or scarcity of capital-goods and the current cost of production of capital-goods, but also on current expectations as to the future yield of capital-goods.” (Teoría Xeneral: cap 22. Ver tamién cap 5) Quiciabes sía conveniente caltener presente en rellación a esa visión que Keynes -a pesar de dar clases d'economía na universidá de Cambridge nun yera solamente un economista académicu. Aportó a xerente xeneral d'una de les empreses de seguros más grandes n'Inglaterra nesa dómina, trabayu que-y fixo millonariu. La perceición que lo anterior dio-y sobre los motivos y razones d'empresarios polo xeneral informen les sos teoríes
  9. Carlos A. Rodríguez: Nel modelu clásicu “Pa la ganancia esperada los gastos d'inversión varien inversamente cola tasa d'interés. Por casu, una empresa con un gran númberu de proyeutos d'inversión qu'ufierten rendimientos esperaos variaos, puede establecer un rangu d'esos proyeutos d'alcuerdu al nivel de ganancies esperaes. Nesti casu, la tasa d'interés representa'l costu de tomar emprestaos esos fondos pa financiar los proyeutos d'inversión. A una tasa d'interés alta, menos proyeutos van xenerar ganancies netes. Otra manera, a tases d'interés baxes, menor ye'l costu de tomar emprestáu, y más proyeutos d'inversión xeneren ganancies netes. Esto ye, que la inversión depende inversamente de la tasa d'interés, la ufierta de bonos del gobiernu ye exóxena y la de les empreses ye igual al gastu d'inversión. en Postures principales al respective de la tasa d'interés p 3
  10. Keynes amiesta otra situación: si l'ingresu ye tan grande qu'entepasa notablemente'l gastu necesario y posible. Introduz equí una diferencia ente los que defieren gastu actual pa gastar nel futuru más o menos cercanu y los qu'a cencielles nun pueden gastar lo que reciben como ingresu y dan en "atropar" (hoard) dineru pa "invertir" tresformándose asina no qu'él llapada "rentistas" (aquellos que viven de los intereses que resulten de tales inversiones o préstamos). Pal interés del presente argumentu lo relevante ye que dambos tipos de retiru del circulante lleven a un amenorgamientu de la demanda. Otros aspeutos d'esta diferencia van tocase más palantre
  11. El desenvolvimientu d'esta perceición llevo a Franco Modigliani a desenvolver la so “hipótesis del ciclu de vida”, d'alcuerdu a la cual los individuos traten de caltener un estándar de vida al traviés d'ella. Dándose cunta que na so vieyera o al retirase los sos ingresos van menguar, proceden racionalmente a aforrar nel presente con cuenta de caltener el so nivel de gastos nesi futuru. Esto esplicaría una variedá de fenómenos económicos -por casu, el porqué cuando la riqueza aumenta o la economía espándese, los aforros mengüen en rellación a los ingresos- El trabayu nesta área dio a Modigliani el Premiu Nobel d'economía en 1985.
  12. Los economistes estremen dos situaciones que lleven al amenorgamientu de precios. Dambes pueden ser vistes como correspondiendo a momentos distintos nun ciclu económicu. La primera correspuende a cayida de precios debíu espansión de la producción. Esta situación correspuende a la descrita tantu por Smith, Ricardo, Marx, etc., y llevar a postular que, na midida que la producción espándese, la tasa de ganancia aparra, lo que de la mesma promueve espansión ya innovación, pero coles mesmes caltién salarios relativamente baxos, tou lo cual termina nuna crisis de sobreproducción, lo que provoca otru procesu deflacionario, esta vegada por cuenta de la incapacidá de la demanda d'absorber lo producío. Una situación similar puede reparase col fordismo, el que -yá que aumenta la capacidá de demanda- dexó una gran espansión de la producción industrial, pero, na opinion de Keynes, llevo de la mesma a una escasez de capital, lo que produz que'l desenvolvimientu s'estanque, lo cual produz que l'emplegu caya, colo que s'amonta la escasez de capital, etc. Esto, de la mesma, lleva de nuevu al segundu tipu de deflación: esmolecíos pola incertidume, la demanda (non solo de bienes, sinón tamién d'inversiones y otros servicios) cai catastróficamente y lo mesmo asocede colos precios y la producción, completándose'l ciclu.
  13. Y. JOHNSON, ROBERT D. LLEI, THOMAS CATE: “Pa Keynes, l'equilibriu macroeconómicu ye namái'l puntu onde sistema s'aparca, lo que se llogra cuando la fuercies opuestes nel modelu teóricu bánciense. Nel modelu básicu, que figura na Teoría Xeneral, les fuercies opuestes son los encargaos d'adoptar decisiones nos llares, que determinen la división de la so renta disponible ente'l previstu consumu y aforru y los responsables de tomar decisiones comerciales, quien tienen de determinar la inversión planiada. Cuando los planes d'estes fuercies opuestes tán n'equilibriu, la suma de les filtraciones ex ante va ser igual a la suma de les inyeiciones ex ante nel fluxu d'ingresos. Y tolos mercaos balerárense, con o ensin salarios y / o precios flexibles, y l'equilibriu macroeconómicu ye alcanzáu, con o ensin plenu emplegu.” en The Concept of Equilibrium: A Key Theoretical Element in Keynes' Revolution
  14. . Economistes llamen a esta situación “equilibriu de subempleo”. Convien notar qu'en realidá la situación nun ye estable nel sentíu común de la pallabra, sinón un exemplu de lo que se llama equilibriu dinámicu. Ver, por casu: Jacques H. Drèze (edt) “Advances in Macroeconomic Theory”.- Palgrave Macmillan (2001) (n'inglés)
  15. J. Robinson: “Economics of Imperfect Competition” Macmillanm London, 1933- Por esos trabayos Robinson foi escoyida -la única non residente (amás de ser la única muyer)- presidente de l'Asociación d'Economistes d'América. Ella ye tamién la única muyer que foi considerada pal Premiu Nobel d'economía.
  16. esisten tamién, tengo d'almitir, fuercies qu'unu puede con xusticia describir como automátiques les qu'operen so cualquier sistema monetariu na direición de restaurar un equilibriu al llargu plazu ente los aforros y les inversiones. Lo que duldo -a pesar de que ye contrariu a lo que xeneralmente se cree- ye si eses fuercies automátiques van tender... non solo un equilibriu ente los aforros y les inversiones, sinón tamién un nivel óptimo de producción” (J. M. Keynes, Collected Writings, Vol. 13, 1973: p.395)
  17. La frase que ye comúnmente atribuyida a Keynes -Solo l'estáu puede restaurar los equilibrios fundamentales- llegó a tresformase nun “llugar común” de la economía política moderna. Asina, por casu, mientres la Crisis económica de 2008-2009 los periódicos de distintos países usar repetidamente (ver, por casu: Der Spiegel al respeutu. y Angela Merkel proclamu “Solo l'estáu ye capaz de restaurar l'enfotu necesariu. Anders Aslund -economista del Peterson Institute for International Economics amiesta only the state can restore confidence in capitalism. Keynes ye un pocu más midíu. Acordies con dellos autores la frase ye: “Solo l'Estáu tien la capacidá d'actuar nel interés xeneral”. (Ver, por casu: How to Organize a Wave of Prosperity - The Evening Standard, 31 July 1928) etc.
  18. "Pa Keynes los aumentos de la demanda amestada determinen aumentos más que proporcionales nos ingresos. De la mesma, un aumentu del ingresu nacional ye equivalente a un aumentu del productu nacional y, poro, del emplegu.” Departamentu d'Economía de la Universidá de la República en ”Economía pa NON economistes ” p 139: El Multiplicador keynesiano del gastu
  19. Héctor Daniel Z: “La idea básica asociada col conceutu de multiplicador keynesiano ye qu'un aumentu nel gastu va aniciar un aumentu mayor del ingresu d'equilibriu. El multiplicador keynesiano va ser mayor cuanto mayor sía la propensión marxinal a consumir. Intuitivamente, el conceutu de multiplicador keynesiano reflexa qu'ante una medría na inversión (por casu, la instalación d'una planta industrial productora d'envases de vidriu) xenérase un efeutu direutu sobre'l nivel d'actividá y del emplegu resultante de la inversión en cuestión, pero tamién se produz un efeutu arrame, de resultes de la mayor demanda de servicios de caltenimientu industrial, de loxística de insumos, de materies primes, d'enerxía, ente otros, necesarios pa poner en práutica la inversión.” en LA INTERVENCIÓN DEL ESTÁU COL FIN DE ESTABILIZACIÓN ECONÓMICA: LA ÓPTICA DE LA TEORÍA KEYNESIANA.
  20. Alcides José Lasa Capítulu 3 L'impautu de la revolución keynesiana sobre les finances públiques
  21. Introducción a la Economía.- ver tamién Marco Antonio Plaza V: EL PRINCIPIU DE LA EFICIENCIA MARXINAL DEL CAPITAL
  22. LLIQUIDEZ.htm PREFERENCIA POLA LLIQUIDEZ - ver tamién Mario Guillermo Gómez O: 4.4.1. La preferencia pola lliquidez y la tasa d'interés
  23. Esta ye la visión clásico y neoclásico: los ingresos solo provienen de les ventes de lo que sía produxérase. Cualquier aforru ye “ufierta de capital” y cualquier inversión ye “consumu d'aforru” (pol cual “el preciu” ye l'interés). Sigue que cualquier variación n'ingresu ye resultáu d'una variación similar en ventes/ peracabo. Ver Llei de Say y Llei de Walras
  24. William R. Parke: The Simple Keynesian Model
  25. Steven M. Suranovic (2005): The Keynesian Cross Diagram (en “International Finance Theory and Practice”)
  26. 26,0 26,1 Paul Samuelson: Economics (1948)
  27. Robert Schenk: Overview: The Multiplier Model
  28. Andrew Rose; “Global Macroeconomics”, cap 8: “Keynesian Cross” or “Multiplier ” Model
  29. Mathew Forstater: The Multiplier
  30. «The Keynesian Theory». Archiváu dende l'orixinal, el 26 de payares de 2011.
  31. «KEYNESIAN EQUILIBRIUM».
  32. Ver, por casu, Carmen Córcoles F: Analís de los efeutos del gastu públicu na economía española nel periodu 1980-1990 al traviés del multiplicador estructural Cap III: EL multiplicador keynesiano, pp 96 y sig
  33. Prebisch, R. op.cit. p.42.
  34. Prebisch, R. op.cit. p.p. 40-41.
  35. Hansen, Alvin (1957). Guía de Keynes: 59. Méxicu: Fondu de Cultura Económica.
  36. Keynes ye reluctante a aumentar la cantidá de dineru más allá de la so tasa natural de crecedera (entendida como la que dexa qu'un aumentu na cantidá de dineru equivalga a un aumentu na cantidá de servicios monetarios que la cantidá total de circulante representa) porque tal medría podría alteriar la base de los calculos económicos practicos: la tasa de interes. Keynes suxure que los calculos económicos basar en "una espectación de relativa estabilidá nos costos futuros (tasa de interes) del dineru, lo que nun se podría faer con confianza si'l estandar de valor (dineru) fuera una mercancia con un altu grau d'elasticidá de producción" (Teo Xen, cap 17). En realidá l'argumentu ye un pocu más complexu. Keynes non esta sugeriendo qu'hai una tasa de interes natural, sinón qu'hai una tasa de interes que correspuende a cada situación de nivel d'emplegu. Asumiendo entós que'l proposito del exerciciu ye llegar al plenu emplegu, la cantidá de dineru que deberia circular ye aquella que correspuende a una tasa de interes "optima" (la que promueve plenu emplegu). Esa nun ye una cantidá absolutamente fixa, pero bazcuya dependiendo d'otros factores, lo qu'implica que modificar la cantidá de dineru ensin considerancia a esos elementos puede tener repercusiones negatives pa la economia polo xeneral. - Ver Teo Xen, cap 17, etc.
  37. Keynes consideraba qu'un aumentu nos impuestos puede conducir a la disminucio de la demanda "privada" por bienes y servicios, lo que nun ye positivu si deseyar aumentar esa demanda. La delda pública, per otra parte, solo busca utilizar esa fraición que los ciudadanos aforraren.
  38. . Pa un analís más detalláu, ver Prebisch, R. op.cit. p.43.
  39. Hansen, A op.cit. p.114
  40. Prebisch, R. op.cit. p.p. 85,89.)
  41. John Kenneth Galbraith Un viaxe pola economía del nuesu tiempu (1994)
  42. estáu_del bienestar_replantegamientu_y_perspectives_de_futuru-wkccp-6273-23.htm La política: Instituciones polítiques - CRISIS DEL ESTÁU DEL BIENESTAR: REPLANTEGAMIENTU Y PERSPECTIVES DE FUTURU - Wikilearning
  43. ver, por casu, Henry Hazlitt "Economía nuna lleición"
  44. . BBC History https://www.bbc.co.uk/history/historic_figures/keynes_john_maynard.shtml (n'inglés)
  45. esta paez ser la vision de Trotsky. N'efeutu, él referíase a les posiciones polítiques que buscaben implementar les teoríes de Keynes asina: el filistéu demócrata y el burócrata estalinista, si non ximielgos, son a lo menos hermanos espirituales. Políticamente, pertenecen, sía que non, al mesmu campu. Sobre la collaboración d'estalinistes, demócrates y lliberales reposa anguaño'l sistema gubernamental de Francia y, añadiendo los anarquistes, el de la España republicana. Si'l Independent Labour Party d'Inglaterra ufierta una tan probe apariencia ye porque mientres años nun salió de los brazos de la Komintern. (...), con ello tantu más de xuru se converten en xefes de la pequeña burguesía contra'l proletariáu. - Trotsky Escritos filosoficos, pp 62 (La so Moral y la Nuesa. Coyoacán, 16 de febreru de 1938)
  46. Murray N Rothbard, "Keynes the Man" n'http://www.mises.org/etexts/keynestheman.pdf (n'inglés) Rothbard infórmanos que Keynes dixo que la so sociedá preferida "significaria la eutanasia del que vive de los intereses monetarios (rentier) y, consecuentemente, la eutanasia del poder progresivamente opresor de los capitalistes pa esplotar el valor de la escasez del capital"
  47. . Lliberal Economics and Democracy.- ISBN 978-0-7006-0803-4 - «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 23 de xineru de 2009. Consultáu'l 7 de xineru de 2008.
  48. La burguesía nun puede esistir si nun ye revolucionando ensin posa los preseos de la producción, que tanto vale dicir el sistema tou de la producción, y con él tol réxime social. (Manifiestu Comunista)
  49. el capitalismu depende en "temporales permanentes de destrucción creativa" (Capitalismu, Socialismu y Democracia)
  50. La llamada "teoría de la inestabilidá inherente". Darréu Hyman Minsky desenvuelvo esa perceición al traviés del estudiu del ciclu financieru de les empreses (el llamáu “ciclu de Minsky”). D'alcuerdu a esta visión, empreses qu'empecipien una área económica tán, xeneralmente, bien financiaes y reciben ingresos abondos como pa cubrir los sos costos y producir ganancia. Empreses que lleguen a esa área darréu -confrontadas con un amenorgamientu de la tasa de ganancia- recurren a la delda pa financiase. Esi enclín continuu hasta que eventualmente les empreses tán percorriendo a emprestamos inclusive pa financiar el pagu de dividendos ya intereses de deldes primeramente contraíes. Puede inclusive aportar a el casu que munchos “inversionistas” -realizando que “inversiones de curtiu plazu”, yá sía n'aiciones o bonos, etc, puede producir grandes ganancies, recurran a la delda con cuenta d'invertir. En dalgún momentu daqué asocede y l'edificiu completu colapsa, la resultancia exacta dependiendo de cuan avanzáu s'este nel ciclu y cuan estensamente espublizárase al traviés del sistema económicu. (ver, por casu Wolfson, Martin H: “Minsky's Theory of Financial Crisis in a Global Context”, Journal of Economic Issues, 1º de xunu de 2002)
  51. Reseña de "La economía nuna lleición" de Henry Hazlitt, Juan Ramón Arrallo Julián n'http://www.liberalismo.org/articulos/59/
  52. “Ud puede sentir, Sr Presidente, a estes altures, que la mio crítica ye más obvia que la mio simpatía. Pero esi nun ye verdaderamente el casu. Ud permanez, al mio pensar, el gobernante.... que ve la necesidá d'un cambéu fondu de medios y ta tratando de llogralo ensin intolerancia, tiranía o destrucción...” (Keynes, Carta abierta a Roosevelt, puntu 14) y “Pero más allá d'esto, nun se ven razones obvies pa un sistema de socialismu estatal. Nun ye la propiedá de los medios de producción lo que ye importante que l'Estáu controle. Si l'Estáu ye capaz de determinar l'usu amestáu de recursos dedicaos a aumentar los preseos (Keynes usa esa pallabra pa designar bienes de capital) y la tasa básica de pagu a quien los tener, llograría tou lo que ye necesariu. Entá ye más, les midíes de socialización necesaries pueden ser introducíes gradualmente y ensin romper la tradición xeneral de la sociedá” (Teoría xeneral, etc, cap 24)
  53. comentariu sobre "A ónde va la Gran Bretaña" (Trosky) n'http://www.marxists.org/history/etol/document/comments/keynes01.htm
  54. Marx y Keynes: Paralelismos siniestros- n'http://www.liberalismo.org/articulo/383/40/
  55. . Curiosamente paez haber equí un alcuerdu ente Keynes y el so gran oponente, Von Mises, a lo menos en rellación al papel del dineru. N'efeutu, Von Mises diz, en rellación a la Llei de Say: "Les mercancíes, dicía Say, pagar n'última instancia non con dineru, sinón con otres mercancíes. El dineru ye solamente'l mediu d'intercambiu xeneralmente emplegáu; xuega namái'l papel d'intermediariu. Lo que, a última hora, el vendedor quier recibir en cuenta de les mercancíes vendíes son otres mercancíes". Von Mises: Lord Keynes y la Llei de Say (n'http://www.liberalismo.org/articulo/341/40/ )
  56. . Xeneralmente con un rol autónomu dientro de ciertos oxetivos, tales como afitar la tasa d'interés con cuenta de promover crecedera económica y estabilidá monetaria
  57. Luis Orduna Díez (2005) Les idees de keynes pal orde económicu mundial
  58. Yá Adam Smith reparara: “Cuando la guerra vien, los políticos son tanto incapaces como reluctantes d'aumentar los impuestos en proporción al aumentu de los gastos. Son reluctantes porque tarrecen ofender a la xente, quien, por cuenta de un aumentu tan súbitu y mayor nos impuestos, llueu la atoparíen inconveniente... La facilidá del emprestu les llibra d'esi predicamento.. Al traviés de préstamos ellos, con un aumentu bien moderáu nos impuestos, pueden llevantar, añu tres d'añu, el dineru abondo pa conducir la campaña y al traviés de la práutica del financiamiento perpetuu déxase-yos, col mínimu aumentu de los impuestos (con cuenta de pagar los intereses de la delda pública) llevantar añalmente'l máximu de dineru (pa financiar la guerra)” - Adam Smith, La riqueza de les naciones (1776). Llibru V, Capítulu 3, Artículu III: De la Delda Publica -
  59. Veo l'aspeutu “rentier” del capitalismu como una fase transicional que va sumir cuando efeutuara'l so llabor. Y cola desapaición d'esa fase rentier muncho más va sufrir un cambéu fondu. Va Ser amás una gran ventaya del orde de coses que toi proponiendo, que la eutanasia del rentier, del inversionista ensin otra función, va ser una continuación enllargao y gradual de lo que vimos apocayá en Gran Bretaña, y nun va precisar una revolución. (J.M. Keynes: Teoría xeneral, etc, cap 24)
  60. “Introducción a la Economía Política” de Wilhelm Röpke – Unión Editorial SA – ISBN 84-7209-019-1
  61. Röpke paez avanzar equí'l mesmu argumentu que los partidarios de la escuela austriaca avancen cuando confrontan crisis: el problema ye- aduzse- qu'hubo “demasiada prosperidá entendida como escesu de demanda- con anterioridá. Dexando de llau si eso ye correutu (lo que Lionel Robbins -unu de los proponentes iniciales de la suxerencia - llego a duldar: “A partir de l'asunción que'l diagnósticu de lliberación monetaria escesiva ya inversiones errónees fuera correutu -lo que verdaderamente nun ye un asuntu resueltu"), dos problemes permanecen irresueltos: que faer al respeutu y el por qué nun lo proponen mientres el periodu de “prosperidá inflacionista” mesma. L'exemplu más recién y bultable d'esti problema ye'l d'Alan Greenspan, quien, a mediaos del 2007, mientres la burbuya que precedió a la La crisis de lliquidez de setiembre de 2008, respondió -cuando se-y alvirtió de les consecuencies de la gran espansión de delda tanto individual como nacional- que taba asocediendo- que sía que non esa delda nun yera problema (“Tales medranes ignoren un fechu fundamental de la vida moderna: nuna economía de mercáu, l'aumentu de la delda va de la mano col progresu”), dando asina orixe a lo que apuerto a conocíu como'l “Greenspan Put” (“nun importa que sía lo que falle, la Reserva Federal rescatar al traviés de crear l'abondu dineru barato pa sacalo de los sos problemes”). Sicasí, y con posterioridá, al empiezu de la crisis, Greenspan rastrexó'l so orixe al escesu de creitu” (“L'accesibilidá de creitu domésticu baratu y aparentemente ensin llende afaló una llocura de construcción y compra.. lo qu'asocedió de siguío ye agora una hestoria penosamente familiar”. )-, Alan Greenspan, “The Age of Turbulence: Adventures in a New World. New York: Penguin Press. ISBN 1-59420-131-5. OCLC 122973403 capt 18, -“Cuentes corrientes y delda”- y “Epílogu” respeutivamente)
  62. Edmund S. Phelps, Antoni Bosch Domènech: inflación&source=bl&ots=mYTrEeOTos&sig=1fqezSaMPUSrcJ0i51fGzlYfGSQ&hl=en&ei=8XxYSuu7N-LTjAesnOga&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=9 Economía política especialmente capt XXI: “La inflación; les sos causes y el so control”
  63. John Petroff: COMPARANZA ENTE EL MODELU CLÁSICU Y EL DE KEYNES
  64. Valpy FitzGerald: MODELOS MONETARIOS Y CONTROL DE LA INFLACIÓN NES ECONOMÍES DE MERCÁU EMERXENTES
  65. Por casu: “La inflación apaez como un mecanismu pol que les diverses fuercies sociales, que s'instalen a la so vez nel poder, llogren asegurar el valor real de los sos ingresos. Esto ye, que la inflación nun ye nin un fenómenu neutru, nin aséptico, o una especie de maleficio... sinón qu'hai grupos sociales que.. beneficiar d'ella.” Jürgen Schuldt, Alberto Acosta: Inflación: enfoques y polítiques alternativos p'América Llatina y l'Ecuador p 9
  66. Esteban Mercatante: Keynes, la inflación y los salarios
  67. Na midida que tales aiciones son percibíes por distintos sectores yá sía como inímicas al crecedera económica o como tentatives de faer recayer los los costos de la prosperidá xeneral sobre un sector determináu o escluyir a esi sector del beneficiu de tal prosperidá
  68. Keynes mesmu plantega esti puntu. Él considera que l'aumentu de precios en rellación a los salarios representa una tresferencia potencial de recursos al estáu, si ésti estrayi impuestos sobre tales escesos de ganancia dada la mesma producción. Pa un analís más detalláu d'esto y problemes asociaos, ver: Allan H. Meltzer: Keynes's Monetary Theory
  69. por casu: Mario Rapoport aduz: "Nesti sentíu, la inflación afecta'l repartu de les riqueces, ente que la deflación la producción de bienes. Pasamos per alto que la realidá ye más complexa y supón, en cada casu, situaciones distintes y ganadores y perdedores distintos. Pero Keynes conclúi, “la inflación ye inxusta y la deflación inoportuna. Quiciabes la deflación ye la peor de los dos si fai astraición d'inflaciones estraordinaries como la d'Alemaña” (en 1923). N'efeutu, nun mundu aprobetáu “ye peor provocar desocupación qu'atayar al rentista nes sos esperances” anque “los dos son males a evitar” (páx. 75)." en Volviendo a Keynes y a la inflación
  70. Fabozzi, Franco Modigliani, Michael G. Ferri, Margarita Gómez Escudero: MERCAOS Ya INSTITUCIONES FINANCIERES esp pp 193
  71. Mohameden Ould-Mey, por casu, argumenta que la devaluación de la moneda contribúi a la tresferencia de recursos dende'l Sur al norte": Currency Devaluation and Resource Transfer from the South to the North
  72. A Lerner (1943): Lerner, Abba: Functional Finance and the Federal Debt
  73. Gabriel Leandro: "La política económica, entós, consiste nel que'l Gobiernu emplega los sos poderes llexítimos manipoliando diversos preseos, col fin d'algamar oxetivos sociu-económicos primeramente establecíos. La política económica tien distintos oxetivos, dientro de los cualos puede dicise que los principales son:
    1. Crecedera y desenvolvimientu económicu, que consiste básicamente en llograr tases de crecedera de la producción satisfactories, incluyendo cambeos estructurales continuos nel texíu granible.
    2. Plenu emplegu, ye dicir garantizar la creación neta de puestos de trabayu p'apurrir a un nivel de vida razonable pa tolos miembros capacitaos de la fuercia llaboral disponible, amenorgar y prevenir el desemplegu cíclicu al curtiu plazu, esaniciar el desemplegu estructural y otres formes de desemplegu persistente al llargu plazu.
    3. Estabilidá de precios, que consiste nel caltenimientu del nivel xeneral de precios, o una tasa d'inflación amenorgada.
    4. Distribución de la renta y la riqueza, esto ye un amenorgamientu progresivu de les diferencies ente los niveles d'ingresos personales, la concentración de la riqueza y la provisión de bienes públicos.
    5. Equilibriu de la balanza de pagos, pretende amenorgase el déficit esterior al mediu plazu, caltener un nivel de reserves de divises y la solvencia frente al esterior.
    Pa llograr esi oxetivu l'Estáu dispón de dellos preseos." en Papel del gobiernu na economía: La política económica
  74. por casu: Andrea Roventini (2010): Introduction to Macroeconomics: The Neoclassical Synthesis
  75. Juan Tugores Q (2010): Macroeconomía. Pa entender la crisis nuna economía global p 150
  76. D'alcuerdu a Marshall ("Principles of Economics", London; Macmillan, 1890), periodos inferiores al "periodu del mercáu" son consideraos "curtiu plazu" (short run). Nel curtiu plazu variaciones de demanda, etc, afectaren producción solo en forma llindada. Les empreses pueden, por casu, utilizar meyor los sos recursos -asumiendo que nun lo tean faciendo- pero emplegar más trabayadores, aumentar capacidá instalada, etc, toma tiempu. El "llargu plazu" (long run) ye'l periodu que dexa a les empreses responder a esos cambeos. Ye'l periodu nel cual empreses pueden entrar o salir d'un mercáu en forma planiada. Les empreses xeneralmente producen sobre la base de cálculos de llargu plazu: variar la producción, los niveles d'emplegos y decisiones alrodiu d'inversiones y compra de insumos, etc. nun son xeneralmente tomaes llixera o rápido.
  77. J. R. Hicks (1937): Mr Keynes and the “Classics”: A Suggested Interpretation
  78. «Overview: The Multiplier Model».
  79. Andrew Rose: “Keynesian Cross” or “Multiplier ” Model
  80. Félix Jiménez, Gisella Chiang y Erick Lahura (2001): MACROECONOMÍA: ENFOQUES Y MODELOS NUEVOS EXERCICIOS RESUELTOS
  81. José Y De Gregorio Robecu (2007): Macroeconomía: teoría y polítiques p 499, etc
  82. Gianluigi Vernasca (2011): IS-LM Model: the Short-Run Equilibrium
  83. por casu: Chipman, John S; Moore, James C (1978): The New Welfare Economics, 1939-1974
  84. John M. Gowdy (2004): The Revolution in Welfare Economics and Its Implications for Environmental Valuation and Policy
  85. Paul A. Samuelson: The Pure Theory of Public Expenditure
  86. Por casu: Axel Leijonhufvud argumenta que la síntesis esta basada nun equilibriu walrasiano, lo que sería contrariu a la visión de Keynes, pa quien la economía ye, fundamentalmente, un procesu en desequilibriu.- Ver "Keynesian Economics and the Economics of Keynes", n'AER, 1968.
  87. Axel Kicillof (2009): “Pero, por lo mesmo, tampoco puede resultar estrañu que la formación de la llamada síntesis neoclásica nun se detuviera nel artículu de Hicks yá que ellí concedíense, tácitamente, demasiaos puntos a Keynes. Modigliani, nun tamién célebre artículu, empecipia una turniada inda de mayor valumbu pos, partiendo de ISLM de Hicks, reintroduce'l mercáu de trabayu.... D'esta manera, col regresu del mercáu de trabayu, poner en marcha una más completa restauración de la teoría clásica qu'inclúi cambeos na función peracabo, nel efeutu saldos reales y otros mecanismos qu'aseguren que'l sistema tienda siempres a la plena ocupación. N'otres pallabres, torna la teoría clásica con toles sos fuercies: si nun esisten rixideces nes variables nominales los economistes tienen de confiar siempres na vieya llei de Say y na vieya teoría cuantitativa del dineru.” en Una exéxesis de “Mr. Keynes y los clásicos” de J. R. Hicks. La nacencia del modelu IS-LM o'l pecáu orixinal de la macroeconomía moderna
  88. Philip Arestis: El Keynesianismo, seición 2 (Les Idees Básiques pp 349 y sig. (en “Crítica a la economía ortodoxa” .- Seminariu d'Economía Crítica TAIFA
  89. Por casu: Joan Robinson (1969): La Economía, güei (en P. Arestis: Crítica a la economía ortodoxa, etc, pp 23-28)
  90. Hector Guillen R: Keynes y les economíes monetaries de producción
  91. Scitovsky, Tibor (1941). «A Note on Welfare Propositions in Economics». Review of Economic Studies 9 (1):  páxs. 77–88. doi:10.2307/2967640. .- Ver tamién: Fonseca, Gonçalo L.. «The Paretian System: Scitovsky Reversals and the Double Criteria». Archiváu dende l'orixinal, el 15 de febreru de 2006.
  92. D. Dillard (1948): The Economics of John Maynard Keynes: The Theory of a Monetary Economy New York, Prentice-Hall, (La teoría económica de John Maynard Keynes, Madrid 1965;)
  93. Wray, L. R. (1998) Preliminaries to a monetary theory of production: the labour theory of value, liquidity preference and the two price systems, in: R. Bellufiore (Ed) Marxian Economics: a Reappraisal, Vol. 1 [Method,ValueandMoney](London:Macmillan).
  94. A. Leijonhufvud: "Keynesian Economics and the Economics of Keynes", n'AER, 1968.
  95. Ver M Lavoie - 2002 A post-Keynesian alternative to the New consensus on monetary policy
  96. Roy Jeffrey Rotheim - 1998 New Keynesian economics/post Keynesian alternatives
  97. Famosamente, na Teoría Xeneral” Keynes escribió (p 161): “[Una] gran parte de les nueses actividaes dependen d'un optimismu bonal y non nun modelu matemáticu de la mires, yá sía moral o hedonista o económicu. La mayoría, probablemente, de les nueses decisiones de faer daqué, les consecuencies completes de lo cual va ellaborase a lo llargo de munchos díes, namái puede ser tomáu como un resultáu de "espíritus animales" - l'impulsu bonal a l'aición en llugar de la inaición, y non como la resultancia d'un permediu ponderáu de beneficios cuantitativos multiplicaos por probabilidaes cuantitatives.“ Eso, n'aislamientu, podría paecer un comentariu ensin mayor fundamentu, pero esta basáu nun detalláu analís anterior de Keynes (ver “A Treatise On Probability- 1921). De mano a afondar, ver David Marsay (2011): Overview on Keynes' Treatise on Probability
  98. Stefan Kesting (2008) "Entá ye más, l'alegatu de Herbert Simon a favor de la pluralidá de racionalidaes y el so conceutu de racionalidá llindada ta fondamente influyíu por Keynes. Dempués d'un discutiniu a xeitu de la idees microeconómicas espresaes nel docenu capítulu de la Teoría Xeneral, Simon conclúi: “Namái'l mieu de pronunciar un anacronismu flagrante tórgame reclamar a Keynes, [...] como'l verdaderu creador de la economía de la racionalidá llindada " (Simon (1997): An Empirically Based Microeconomics, Cambridge University Press, Cambridge, New York and Melbourne.): p 16." en: Keynesian microeconomics and institutional change p 2).
  99. Erik Angner (2006): “Otru macroeconomista bien conocíu poles sos incursiones na psicoloxía ye John Maynard Keynes. Nel so discursu del Premiu Nobel (2001), George Akerlof foi tan lloñe como a afirmar que la Teoría Xeneral” de Keynes [1936] foi la mayor contribución a la economía conductual antes de la nuesa era." en BEHAVIORAL ECONOMICS p 16
  100. Por casu Richard Postner, profesor na Universidá de Chicago, utiliza un enfoque keynesiano p'analizar la crisis qu'empezó nel 2008 nel so “El fracasu del Capitalismu: La crisis del 2008 y el descensu escontra la depresión.”.- Ver Jonathan Rauch: falles-del capitalismu-y-la-depresion/ Richard Posner, les falles del capitalismu y la depresión
  101. Esto ye unu de los problemes centrales de la economía "ortodoxa", na midida que pon en cuestión una asunción básica: si los individuos pórtense racionalmente, porque nin los precios nin los salarios baxen cuando -d'alcuerdu a esa asunción- tendríen de faelo?. Daniel Kahneman esploró l'asuntu, llegando a la conclusión que considerancies de “xusticia” inflúin eses decisiones. Esta perceición aprove una fundación a dalgunos de les asunciones keynesianas. Nes pallabres de Kahneman: “Ye plausible que l'estáu sepa más alrodiu de les futures preferencies de los individuos que los individuos mesmos saben nel presente” en “New Challenges to the Rationality Asumption” -Journal of Institutional and Theoretical Economics” 150, (march 1994) p 18-36.- Ver tamién: D Kahneman,- J. Knetch y R. Thaler: “Fairness and the Assumptions of Economics” -Journal of Business, 59, (October 1986b) p S285-S300.- Por esi trabayu, Kahneman compartió'l Premiu Nobel d'Economía con Vernon Smith en 2002.
  102. Chris Giles in London, Ralph Atkins in Frankfurt and,Krishna Guha in Washington. «The undeniable shift to Keynes». The Financial Times. Consultáu'l 23 de xineru de 2008.
  103. Robert Skidelsky (2009): El regresu de Keynes
  104. Paul Krugman (2009): How Did Economists Get It So Wrong? ver tamién el so llibru “The Return of Depression Economics and the Crisis of 2008.”
  105. James K. Galbraith. «The Collapse of Monetarism and the Irrelevance of the New Monetary Consensus». The University of Texas. Consultáu'l 29 de febreru de 2009.

Ver tamién[editar | editar la fonte]