Teoría

De Wikipedia
Teoría
idea (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
La teoría de la relatividá ye una teoría sobre'l movimientu de los cuerpos nel espaciu-tiempu, trata sobre rellacionar espaciu temporales posibles pa la interacción ente cuerpos físicos, y xunto con delles asunciones típiques de la mecánica clásica parte de delles hipótesis nueves tocantes a la velocidá de la lluz y la naturaleza del espaciu y del tiempu. El conu de lluz amosáu na figura ye una consecuencia de la teoría que clasifica a los eventos físicos al respective de un observador acordies con dicha teoría.

Una teoría[1] (del griegu θεωρία theōría) ye un sistema lóxicu-deductivu[2] constituyíu por un conxuntu d'hipótesis, un campu d'aplicación (de lo que trata la teoría, el conxuntu de coses qu'esplica) y delles regles que dexen estrayer consecuencies de les hipótesis de la teoría. Polo xeneral les teoríes sirven pa iguar modelos científicos qu'interpreten un conxuntu ampliu d'observaciones, en función de los axomes o principios, supuestos y postulaos, de la teoría.

Aspeutos xenerales[editar | editar la fonte]

Ye bien difícil esplicar en detalle qué constitúi una teoría nun siendo que se especifique l'ámbitu de conocencia o campu d'aplicación al que se refier, el tipu d'oxetos a los que s'aplica, etc. Por esa razón ye posible formular distintes definiciones de teoría según el contestu y l'enfoque aplicáu:

Una teoría nun ye la conocencia que dexa la conocencia. Una teoría nun ye una llegada, ye la posibilidá d'una partida. Una teoría nun ye una solución, ye la posibilidá de tratar un problema.[3]

Polo xeneral, les teoríes en sí mesmes o en forma de modelu científicu dexen faer predicciones y inferencias sobre'l sistema real al cual aplícase la teoría. Igualmente, les teoríes dexen dar esplicaciones de manera económica de los datos esperimentales ya inclusive faer predicciones sobre fechos que van ser observables so ciertes condiciones. Amás, la mayoría de teoríes dexen ser ampliaes a partir del contraste de les sos predicciones colos datos esperimentales, ya inclusive pueden ser modificaes o correxíes, por aciu razonamientos inductivos.[4]

La ciencia constitúyese y, sobremanera, construyir pola ampliación d'ámbitos esplicativos por aciu la socesión de teoríes que, entá calteniendo'l so valor de verdá nel so ámbitu esplicativu,[5] son falsadas por esperimentos y reemplazaes o ampliaes teoríes posteriores.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

La pallabra deriva del griegu θεωρειν,[6]"contemplar" o más bien refierse a un pensamientu especulativu. Al igual que la pallabra especular, tien rellación con "mirar", "ver". Provién de theoros (representante), formada de thea (vista) y horo (ver). Acordies con delles fontes, theorein yera frecuentemente utilizáu nel contestu de reparar una escena teatral, lo que quiciabes esplica'l porqué delles vegaes la pallabra teoría ye utilizada pa representar daqué provisional o non dafechu real.[7]

El términu llueu adquirió un sentíu intelectual y aplicóse a la capacidá d'entendimientu, de "ver" más allá de la esperiencia sensible, por aciu la comprensión de les coses y de les esperiencies, entendiéndoles so un conceutu espresáu nel llinguaxe por aciu les pallabres.

Esta forma de valorar la conocencia intelectual correspuende a los griegos, al entender que les coses asoceden conforme a lleis, ye dicir necesariamente. Les coses son y asoceden asina porque son y tienen que ser asina. Superen asina la visión de les tradiciones culturales o explicación mítiques, máxicu o relixoses.

Teoría y realidá[editar | editar la fonte]

El términu "teóricu" o "en teoría" ye utilizáu pa señalar la diferencia ente los datos llograos (oxetu d'estudiu) del modelu al respective de los fenómenos observables na esperiencia o esperimentu de la realidá. Frecuentemente, indica qu'una resultancia particular foi predichu pola teoría pero nun foi entá reparáu. Por casu, hasta apocayá, los furacos negros fueron consideraos oxetos teóricos. Igualmente, Percival Lowell conxeturó la esistencia de Plutón en 1906, anque nun foi reparáu ya identificáu como nuevu planeta hasta 1930, por Clyde Tombaugh.

Una bona teoría hai de ser capaz de realizar predicciones confirmables por aciu nuevos esperimentos o observaciones. Una teoría ye por tanto un bon modelu del so oxetu d'estudiu, esto ye, representa afechiscamente los fechos empíricos de dichu oxeto d'estudiu. Una teoría acotada amplía'l campu esplicativu y dexa actualizar la conocencia de los fechos que se tienen del mundu. Les teoríes actúen como hipótesis complexes sobre conxuntos de lleis establecíes poles teoríes anteriores. Les observaciones esperimentales convertir en teoríes científiques aceptaes como epistemológicamente válides pola comunidá científica. Güei día les teoríes científiques son productu de los programes d'investigación.[8]

Teoría y ciencia na Antigüedá y Edá Media[editar | editar la fonte]

Ye quiciabes Platón el primeru n'ellaborar un modelu con pretensión de ciencia na interpretación del conocencia de la realidá. La idea de teoría nel so planteamientu ye'l calter de "visión de l'alma" qu'al traviés de la esperiencia sensible recuerda'l verdáero conocencia que consiste na contemplación de les idees que l'alma tuvo na so vida nel otru mundu. Esti mundu ye una copia imperfecta del verdaderu modelu que ye la realidá.[9] A la conocencia de les idees cimeres xubir por mediu de la dialéutica que ye la verdadera ciencia.

Aristóteles, el so discípulu, define la ciencia como'l conocencia que va de lo necesariu a lo necesario per mediu de lo necesario, señalando amás el calter lóxicu y formal de la ciencia.[10]

Pero pa Aristóteles la conocencia vien de la intuición del entendimientu[11] capaz d'enfusar na esencia de la sustancia primer que ye'l ser conocíu na esperiencia.[12] Por ello la conocencia científica, como conocencia non solo necesariu sinón universal, constituyir nos predicaos del conceutu esencial y por tanto universal de la sustancia, tomáu como suxetu de la predicación,[13]sustancia segunda y accidentes que la so realidá ye predicada pola analoxía del Ser. La realidá, pos, ye conocida por aciu conceutos.

Estes formes d'entender la conocencia científica como teoría permanecieron hasta que na Baxa Edá Media poner en cuestión el valor de los conceutos[14] según la idea d'una ciencia puramente lóxica, siloxística y cualitativa. Empiézase entós a valorar de manera distinta la conocencia de lo individual y l'importancia de la esperiencia al traviés de les midíes cuantitatives na so rellación coles cualidáes de les formes aristotéliques, empecipiándose'l camín d'una nueva lóxica empírica.[15]

Teoría científica[editar | editar la fonte]

Portada de L'orixe de les especies onde se detalla per primer vegada la teoría de la evolución, una teoría científica llargamente aceptada na actualidá.

Planteamientu d'un sistema hipotéticu-deductivu que constitúi una esplicación o descripción científica a un conxuntu rellacionáu d'observaciones o esperimentos. Asina, una teoría científica ta basada n'hipótesis o supuestos verificaos por grupos de científicos (n'ocasiones un supuestu, nun resulta direutamente verificable pero sí la mayoría de les sos consecuencies). Abarca polo xeneral delles lleis científiques verificaes y n'ocasiones deducibles de la mesma teoría. Estes lleis pasen a formar parte de los supuestos ya hipótesis básiques de la teoría que englobará les conocencies aceptaes pola comunidá científica del campu d'investigación y ta aceptada pola mayoría d'especialistes.

En ciencia, llámase teoría tamién a un modelu pal entendimientu d'un conxuntu de fechos empíricos. En física, el términu teoría xeneralmente significa una infraestructura matemática derivada d'un pequeñu conxuntu de principios básicos capaz de producir predicciones esperimentales pa una categoría dada de sistemes físicos. Un exemplu sería la "teoría electromagnética", que ye davezu tomada como sinónimu del electromagnetismu clásicu, que los sos resultancies específiques pueden derivase de les ecuaciones de Maxwell.

Por que un cuerpu teóricu dau pase a ser consideráu como parte del conocencia establecíu, davezu precísase que la teoría produza un esperimentu críticu, esto ye, un resultáu esperimental que nun pueda ser predichu por nenguna otra teoría yá establecida.

Acordies con Stephen Hawking en (Una curtia hestoria del tiempu), "una teoría ye bona si satisfai dos requerimientos: tien de describir con precisión una estensa clase d'observaciones sobre la base d'un modelu que contenga solo unos cuantos elementos arbitrarios, y tien de realizar predicciones concretes alrodiu de los resultaos de futures observaciones". Procede depués a afirmar: "Cualquier teoría física ye siempres provisional, nel sentíu que ye solo una hipótesis; nunca puede ser probada. Nun importa cuántes vegaes los resultaos de los esperimentos concuerden con dalguna teoría, nunca puede tase seguru de que la próxima vegada'l resultancia nun la contradirá. Per otru llau, puédese refutar una teoría con atopar solo una observación que tea en desalcuerdu coles predicciones de la mesma."

Para Mario Bunge (1969), la construcción d'una teoría científica ye siempres la edificación d'un sistema más o menos afináu y consistente de proposiciones qu'unifica, analiza y afonda idees.

Ciencies sociales[editar | editar la fonte]

Les teoríes esisten non solo nes ciencies naturales y les ciencies exactes, sinón en tolos campos del estudiu académicu, dende la filosofía hasta la lliteratura o la ciencia social. Exemplu en Socioloxía: La Gran Teoría, cola Teoría de los sistemes d'aición de T. Parsons, n'Antropoloxía cultural cola Cultura de B. zapata

Teoríes de rangu mediu de M. Weber con 'La ética protestante y l'espíritu del capitalismu' con un aspeutu de la sociedá. Teoría de Micro nivel, El pluralismu relixosu actual nos Estaos Xuníos acutando más el campu y la dómina.

Carauterístiques de les teoríes científiques[editar | editar la fonte]

Frecuentemente la frase "Bonu, ye solo una teoría", ye utilizada pa descalificar teoríes revesoses como la teoría de la evolución, pero esto debe largamente a un tracamundiu ente les pallabres teoría y hipótesis. En ciencia, a un conxuntu de descripciones de conocencia llámase-y teoría solamente cuando tien una base empírica firme, esto ye, cuando:

  1. Ye consistente cola teoría presistente na midida na que esta fuera verificada esperimentalmente, anque frecuentemente va amosar que la teoría presistente ye falsa nun sentíu estrictu.
  2. Ye sostenida per munches llinia d'evidencia en cuenta de una sola fundación, asegurando d'esta manera que probablemente, si non totalmente correuta, a lo menos ye un bonu aproximamientu.
  3. Sobrevivió, nel mundu real, a munches pruebes crítiques que la podríen haber falsado.
  4. Fai predicciones que pueden dalgún día ser utilizaes pa falsiala.
  5. Ye la meyor esplicación conocida, nel sentíu de la Navaya de Occam, d'ente la infinita variedá d'esplicaciones alternatives pa los mesmos datos.

Esto ye verdá de tales teoríes establecíes como la teoría d'evolución, relatividá especial y xeneral, mecánica cuántica (con una mínima interpretación), tectónica de plaques, etc.

Desafortunadamente, l'usu del términu teoría n'ocasiones ye confusu como asocede cola teoría de les cuerdes y les "teoría del tou", que son probablemente meyor caracterizaes enagora como un paquete d'hipótesis rivales. Una hipótesis, sicasí, ye vastamente más confiable qu'una conxetura, que ye, nel meyor de los casos, una camientu ensin verificar consistente con datos escoyíos y, frecuentemente, una creencia basada n'esperimentos non repetibles, anécdotes, opinión popular, "sabiduría de los antiguos", Un bon exemplu d'una "teoría" non científica ye'l Diseñu Intelixente. Coles mesmes, otros conxuntos d'afirmaciones como la homeopatía tampoco son teoríes científiques, sinón pseudociencia

Desenvolvimientu de les teoríes científiques[editar | editar la fonte]

Na fala popular, una teoría ye vista frecuentemente como pocu más qu'un camientu o hipótesis. Per otru llau, en ciencia y nel usu académicu xeneral, una teoría ye muncho más qu'eso: ella ye un paradigma científicu establecíu qu'esplica gran parte o la totalidá de los datos con que se cunta y ufierta predicciones válides verificables. En ciencia, una teoría nunca puede ser probada como verdadera porque nunca podemos asumir que sabemos tou lo qu'hai que saber al respeutu. En cuenta de eso, les teoríes permanecen de pies mientres nun sían refutadas por nuevu datos, puntu nel cual son modificaes o sustituyíes.

Les teoríes empiecen con observaciones empíriques como 'delles vegaes l'agua tornar en xelu'. En dalgún puntu, surde l'interés o necesidá d'afayar el porqué d'ello, lo cual lleva la fase teorética/científica. Nes teoríes científiques, esto lleva entós a investigación, en combinación con hipótesis auxiliares y otres más (ver métodu científicu), lo cual puede entós llevar eventualmente a una teoría. Delles teoríes científiques (como la teoría de la gravedá) son tan llargamente aceptaes que frecuentemente se -yos toma por lleis. Esto, sicasí, basar nuna incorreuta presunción alrodiu de lo que son les teoríes y les lleis: estes ambes nun son pasos nuna escalera de verdá, sinón distintos conxuntos de datos. Una llei física ye una proposición xeneral basada n'observaciones.

Delles teoríes que fueron demostraes falses son el Lamarckismo y la teoría del universu xeocéntricu. Abonda evidencia foi atropada pa declarar estes teoríes como falses, yá que nun esiste evidencia que les sostenga y meyores esplicaciones tomaron el so llugar.

Tipos de teoría[editar | editar la fonte]

Hai dos categoríes d'idees que pueden desaguar en teoríes: si un camientu nun ye sofitada por observaciones conozse como una conxetura, sicasí, si ye asina sofitada, ye una hipótesis. Una hipótesis puede resultar ser falsa. Cuando esto asocede, la hipótesis tien de ser modificada p'afaese a la observación, o ser refugada.

Una teoría ye distinta d'un teorema. La primera ye un modelu d'eventos físicos y nun puede ser probáu a partir d'axomes básicos. El segundu ye una proposición d'un fechu matemáticu que sigue lóxicamente a un conxuntu d'axomes. Una teoría ye tamién distinta d'una llei física modelu de la realidá ente que la segunda ye una proposición alrodiu de lo que foi reparáu.

Les teoríes pueden aportar a aceptaes si son capaces de realizar predicciones correutes (confirmaes pola observación). Les teoríes simple y elegante matemáticamente tienden a ser aceptaes preferentemente sobre aquelles que son más complexes. El procesu d'aceptar teoríes, o d'estender teoríes esistentes, ye parte del métodu científicu.

Oxetu d'estudiu[editar | editar la fonte]

Interpretación y representación como operaciones cognitives duales. Representar formar un conceutu o conteníu mental a partir d'una realidá, ente qu'interpretar ye asignar a un conceutu o escurre una realidá material rellacionada con él.

El métodu utilizáu pola ciencia pa llograr conocencia, implica esperimentación y/o observación amás razonamientu. Pa dellos epistemólogos, la conocencia como traducción o reconstrucción de la realidá implica la representación/interpretación de los fechos observables, y previén sobre'l riesgu d'error ya ilusión qu'ello acarreta.

El oxetu d'estudiu o realidá material estudiada ye'l conxuntu de fechos observables que tán representaos nuna teoría, anque podríen incluyise los fechos observables que podríen ser representables nuna teoría que xeneralice a la primera.

Aclaración del significáu "oxetu d'estudiu".

Si consideramos la primer acepción de la pallabra "oxetu" del Diccionariu de la Real Academia de la Llingua Española, podríamos dicir que'l "oxetu d'estudiu" ye tolo que puede ser materia de conocencia. Al utilizar la pallabra "puede" asígna-y una connotación virtual o potencial al oxetu, lo que supón que magar pue ser materia de conocencia, entá nun lo ye. Por ello'l conceutu "oxetu d'estudiu" puede utilizase como sustantivu nos proyeutos y protocolos d'investigación, como aquello que se propón conocer. Una vegada que la investigación tea en procesu, el "oxetu d'estudiu" convertir en "suxetu d'estudiu", ye dicir al sustantivu amiéstase-y un axetivu. Por casu: una determinada especie de planta puede ser "oxetu d'estudiu" dientro d'en un proyeutu d'investigación, pero convertir en "suxetu d'estudiu" cuando yá ta espuesta o sometida al procesu d'investigación. Solo trátase d'utilizar afechiscamente los significaos de les pallabres "oxetu" o "suxetu" conforme al Diccionariu de la Real Academia de la Llingua Española.

Exemplos de teoríes por disciplines científiques[editar | editar la fonte]

Teoría en matemátiques[editar | editar la fonte]

En matemátiques, una teoría ye un conxuntu de proposiciones zarraes so implicación y deducción lóxica, ye dicir; si «P» y «P implica Q» son proposiciones d'una teoría entós tamién Q ten de ser una proposición d'esa teoría, yá que ye deducible de les anteriores.

En lóxica matemática, "teoría" ye'l términu usáu pa un conxuntu de fórmules de ciertos axomes y tolos teoremes comprobables a partir d'estos. Más esautamente si considérase un oxetu matemáticu o una clase d'oxetos matemáticos , una teoría de denotada como ye un conxuntu de fórmules de primer orde (proposiciones del llinguaxe de la teoría) sobre que son verdaderes. Un conxuntu d'axomes pa una teoría ye un subconxuntu d'enunciaos tal qu'a partir d'ellos y de ciertes regles lóxiques de deducción puede demostrase cualesquier encunciado dientro de la teoría. Obviamente el mesmu conxuntu constitúi una axiomatización trivial y pocu interesante de . Una axiomatización interesante tien d'identificar delles poques proposiciones o axomes básicos que pueden dexen deducir la teoría completa:

  • Una teoría T dizse que ye recursivamente axiomatizable si esiste ostra teoría T' recursiva tal que los teoremas de T' sían los mesmos que los de T.
  • Una teoría T dizse finitamente axiomatizable si esiste una teoría T' con una cantidá finita d'axomes tal que los teoremas de T' y los de T sían los mesmos.

El teorema de incompletitud de Gödel establez que nenguna teoría consistente, con un númberu finito d'axomes recursivamente enumerable (nun llinguaxe a lo menos tan potente como l'aritmética), puede incluyir toles proposiciones verdáesres. Sicasí, l'aritmética ye una teoría completable añadiendo un conxuntu d'axomes infinitu y non recursivo. N'otres pallabres el teorema de Gödel solo establez que si ye un tipu de teoría aritmética:


O equivalentemente:


Modelos teóricos[editar | editar la fonte]

Los seres humanos constrúin teoríes p'asina esplicar, predicir y apoderar distintos fenómenos (coses inanimaes, eventos, o'l comportamientu de los animales). En munches circunstancies, la teoría ye vista como un modelu de la realidá. Una teoría fai xeneralizaciones alrodiu d'observaciones y consiste nun conxuntu coherente ya interrelacionáu d'idees.

Una teoría tien que ser de dalguna manera verificable; por casu, unu pue teorizar qu'una mazana va cayer cuando se-y suelta, y entós soltar una mazana pa ver qué pasa. Munchos científicos, argumenten que les creencies relixoses nun son verificables y, poro, nun son teoríes sinón materia de fe.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: teoría
  2. L'ideal d'una teoría científica ye la so posible formulación en términos lóxicu-matemáticos axiomatizados.
  3. Morin, Y. et alii. Educar na era planetaria. El pensamientu complexu como métodu d'aprendizaxe nel error y l'incertidume humana. 2002. UNESCO - Universidá de Valladolid. ISBN 84-8448-178-6
  4. argumentos ad hoc
  5. La física clásica de Newton sigue siendo verificable nes dimensiones que-y son propies; pero ye falsada nes grandes distancies astronómiques y velocidaes cercanes a la velocidá de la lluz; la física cuántica y la física clásica nun son esautamente contradictories sinón que la primera amplía l'ámbitu d'esplicación de la segunda
  6. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes DRAE
  7. Otres fontes supunxeron l'orixe de theoría en Theos (Zeus) orein, ye dicir una visión (orein) dende la perspeutiva de Dios (in conspectu Dei o visión de Dios). Afirmando esto preténdese esclariar por qué la pallabra theoria traducir por contemplatio en llatín. Contemplara sería entós como ver dende'l templu, o quiciabes al aviesu: ver lo que ta allá enriba, nel templu, asitiáu na acrópolis. El mesmu Vico anduvo por esta interpretación que nun dexa de ser suxestiva.
  8. Lakatos
  9. Nótese'l cambéu de conceutu de modelu respectu al conceutu científicu actual
  10. El razonamientu fundamental sigue la forma siloxística
  11. Entendimientu axente
  12. Por aciu un procesu d'astracción supérase lo material sensible p'aportar a la esencia que vien coincidir cola forma platónica como conocencia intelectual de la idea inmaterial. Non en baldre ye discípulu de Platón.
  13. Que Aristóteles asumi como categoría col nome de sustancia segundo.
  14. El nominalismu
  15. La Universidá d'Oxford, Grosseteste y los llamaos mertonianos, Buridano, Nicolás de Oresme, etc. hasta llegar a Ockham y la llegada del Renacimientu

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: teoría