Juan José Flores

De Wikipedia
Juan José Flores
4. Presidente d'Ecuador

1r abril 1843 - 6 marzu 1845
Juan José Flores - José Joaquín de Olmedo
3. Presidente d'Ecuador

1r febreru 1839 - 6 marzu 1845
Vicente Rocafuerte - Juan José Flores
presidente del Poder Legislativo de Ecuador (es) Traducir

3 xineru 1837 - 14 abril 1837
José Joaquín de Olmedo - José Fernández Salvador (es) Traducir
1. Presidente d'Ecuador

13 mayu 1830 - 10 setiembre 1834 - Vicente Rocafuerte, José Félix Valdivieso
Eleiciones: eleiciones presidenciales d'Ecuador de 1830
jefe (es) Traducir distrito del Sur, Gran Colombia (es) Traducir

1828 - 13 mayu 1830
José Félix Valdivieso - Juan José Flores
Vida
Nacimientu Puerto Cabello19 de xunetu de 1800[1]
Nacionalidá España  (1800 -  1819)
Bandera de la Gran Colombia Gran Colombia  (1819 -  1830)
Bandera d'Ecuador Ecuador  (1830 -
Bandera de Venezuela Venezuela  (1830 -
Muerte Isla Puná (es) Traducir1 d'ochobre de 1864[1] (64 años)
Sepultura Catedral Metropolitana de Quito (es) Traducir
Causa de la muerte uremia (es) Traducir
Familia
Casáu con Mercedes Jijón
Fíos/es Antonio Flores Jijón
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu, militarterrateniente
Serviciu militar
Cuerpu militar Exércitu de Tierra d'España
Ejército patriota (es) Traducir
Exércitu d'Ecuador
Graduación xeneral
Lluchó en guerres d'independencia hispanoamericanes
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Juan José Flores y Aramburu (19 de xunetu de 1800Puerto Cabello – 1 d'ochobre de 1864Isla Puná (es) Traducir) foi un militar venezolanu y, darréu, líder políticu ecuatorianu a partir de 1830. Foi'l primera, tercer y cuartu presidente de la República del Ecuador. Tuvo nel cargu en tres oportunidad: de 1830 a 1834; de 1839 a 1843 y de 1843 a 1845.[2]

Destacóse como estratega del Exércitu gran colombianu, algamando'l grau de Coronel antes de los trenta años d'edá. Una vegada consolidada la independencia, foi designáu pol Llibertador Simón Bolívar como gobernador del Distritu del Sur de la Gran Colombia. Distritu que darréu, al biforcase d'aquella, en 1830, pasó a convertise na actual República del Ecuador, de la que foi investido como'l so primer presidente.

Biografía[editar | editar la fonte]

Nació'l 19 de xunetu de 1800 en Puerto Cabello (Venezuela). Fíu de Juan José Aramburu el cual yera un comerciante español, la so madre foi Rita Flores, natural de Puerto Cabello.

Ingresu bien nuevu al Exércitu español onde entamu como militar pero, al poco tiempu camudo la so decisión y decidió enlistarse a les fuercies independentistes de Simón Bolívar el cual tenía como oxetivu romper los llazos que xuníen a les colonies americanes cola metrópolis.

Gracies a les sos capacidaes notables, la so heroicidá, llealtá y talentu Llegó a ocupar los puestos más destacaos na vida militar y política. Con 23 años d'edá, yá exercía como coronel y gobernador de la provincia de Pasto, asitiada al sur de l'actual Colombia. En 1823 llega a Ecuador como Comandante Xeneral del Exércitu y en 1828 y 1829 tuvo una brillosa participación na defensa de los derechos territoriales del Distritu del Sur de la Gran Colombia, frente a les pretensiones de Perú. Contribuyó col so remangu militar al trunfu del Mariscal Sucre sobre les tropes peruanes en Tarqui, lo que-y valió l'ascensu al grau de Xeneral de División.

En 1830 llegó al cume de la so vida política y carrera militar al ser nomáu'l primer Presidente del Ecuador. Esti cargu desempeñar en tres oportunidad hasta qu'en 1845 foi obligáu a salir del país depués de la derrota que sufrió na Revolución del 6 de marzu. Volvió en 1859 y sirvió nes campañes contra'l Perú y na guerra civil al mandu del presidente Gabriel García Moreno.

Matrimoniu[editar | editar la fonte]

Mercedes Jijón de Vivanco, alredor de 1840.

Flores, designáu prefeutu del Departamentu del Sur, buscó llexitimar la so alministración por aciu un matrimoniu con una muyer ecuatoriana, escoyendo a la moza aristócrata y terrateniente otavaleña Liliana Elena Vivanco, qu'aquel día cuntaba con apenes 13 años d'edá,[3] y yera descendiente per llinia paterna de los Condes de Casa Jijón, títulu que llegó a apostar infructuosamente col so primu Francisco Jijón.[4]

La receición llevar a cabu nos salones del Palaciu de Carondelet, con tola pómpara y l'altor que Flores quería demostrar como Xefe y Comandante Xeneral que yera del Departamentu del Sur, y pallo mandara a pintar 22 semeyes de los Xenerales venceyaos a la Independencia del Ecuador, que dispunxo orixinalmente na galería del edificiu, y dempués treslladó a la so propiedá de la Quinta El Placer.[5]

Dellos historiadores, como Jorge Salvador Lara, sostienen que l'enllaz llevar a cabu namái pa facilitar la preeminencia social y política de Flores.[6] Anque tamién se diz que Mercedes yera una moza formosa, de porte distinguíu, con fondu sentíu de la solidaridá y la familia, que como esposa abnegada nun duldar en sofitar al so home mientres tolos capítulos de la so vida, inclusive los más escuros, como l'exiliu que-y foi impuestu tres la Revolución Marcista de 1845.[7]

El mesmu Simón Bolívar falaría de Mercedes nestos términos, dempués de conocela'l 12 d'abril de 1829: «nun sé si ye más discreta que bella, o más bella que discreta».[8][9] El 11 de xunetu de 1829 Flores y la so esposa fueron padrinos de bautizu de Teresa de Sucre y Carcelén de Guevara, la única fía del mariscal Antonio José de Sucre y Mariana Carcelén de Guevara, esta postrera, prima segunda de Mercedes.[10][11]

Tuvo una rellación con Josefa Sarasti y Garzón, onde tamién surdió descendencia.

Descendencia[editar | editar la fonte]

El matrimoniu conformáu por Juan José Flores y Mercedes Jijón de Vivanco tuvo once fíos, cuatro varones y siete muyeres:[12][13]

  • Juan José Flores y Jijón de Vivanco, nacíu en 1831 (Quitu). Casáu con Ángela Icaza y Aguirre.
  • Elvira Flores y Jijón de Vivanco, nacida en 1832 (Quitu). Casada con Eusebio Icaza.
  • Antonio Flores y Jijón, nacíu en 1833 (Quitu). Presidente de la República ente 1888 y 1892. Casáu con Leonor Ruiz de Apodaca.
  • Virginia Flores y Jijón de Vivanco, nacida en 1836 (Babahoyo). Casada con Pedro García Moreno, hermanu del presidente Gabriel García Moreno.
  • Timoleón Flores y Jijón de Vivanco, nacíu en 1839 (Quitu). Casáu con Mercedes Chiriboga y Fernández Salvador.
  • Reinaldo Flores y Jijón de Vivanco, nacíu en 1840 (Quitu). Casáu con Ana Caamaño y Gómez Cornejo.
  • Amalia Flores y Jijón de Vivanco, nacida en 1841 (Quitu). Casada col xeneral inglés Leonardo Stagg.
  • Merced Flores y Jijón de Vivanco, nacida en 1842 (Quitu). Casada con Antonio Fernández Salvador y Gangotena.
  • Matilde Flores y Jijón de Vivanco, nacida en 1844 (Quitu). Casada con Federico Hurtado y Brizón.
  • Isabel Flores y Jijón de Vivanco, nacida en 1845 (Babahoyo).
  • Josefina Flores y Jijón de Vivanco, nacida en 1848 (Babahoyo). Casada con Felipe Carcelén de Guevara y Barriga, fíu de Mariana Carcelén, última marquesa de Solanda y Villarocha.

A pesar de la desgracia en que cayera la familia dempués del destierru del xeneral Flores, foi gracies al apellíu de Mercedes que los sos fíos pudieron concretar esitosos enllaces matrimoniales coles más distinguíes families del país.

Na rellación con Josefa Sarati y Garzón tuvo la siguiente descendencia:

• Benigna Flores Sarasti nacida en 1836 (Ipiales, Colombia). Casada con Pedro Ignacio Lizarzaburu y Borja. Fíu de Ingacio José de Lizarzaburu y Benavides, prócer de la independencia del Ecuador y de Manuela Mercedes Borja y Tinajero, descendiente del Papa Alejandro VI (Juan de Borja) y de los reis de Navarra y corona d'Aragón.

Disolución de la Gran Colombia[editar | editar la fonte]

Quitu, Cuenca y Guayaquil fueron amestaes a la Gran Colombia en 1822. Mientres la Colonia (1563- 1809- 1820 -1822), sol nome de Real Audiencia de Quito, esos trés rexones formaron parte, socesivamente, de los virreinatos de la Nueva Granada, y Lima. A fines del periodu colonial (1802), l'Audiencia foi partida ente Lima y Nueva Granada. Les reales Audiencies yeren xurisdicciones alministratives de tercer categoría. Pero Quito fuera un centru de cultura y arte y foi la primer ciudá llatinoamericana que se proclamó independiente; Guayaquil yera un puertu activu, ricu y bien consciente de la so autonomía rexonal.

Ecuador empezaba, pos, la so vida soberana en 1830 cola esperiencia negativa del centralismu virreinal y grancolombiano y ensin la esperiencia positiva d'una alministración de primer nivel. Pa dir de Guayaquil a Quito gastábense 14 díes; de Quito a Cuenca, otros 14; de Cuenca a Guayaquil, cinco, y cinco de Tulcán a Quito. Dende Loja yera más fácil tresportase a Piura qu'a la ciudá de Cuenca. La vía Quito-Riobamba topábase deteriorada. Ecuador empezaba la so vida soberana con un país desvertebrado y mal comunicáu. La Sierra centro-norte formaba una unidá xeográfica, ecolóxica y política. Caltener d'una agricultura de subsistencia con un bon mercáu internu potencial y sufría la crisis de la so 'industria' testil por causa de la competencia del llibre comerciu.

La Sierra sur vivía de l'agricultura, la pequeña minería, los texíos, les artesaníes, la cascariella y el ganáu. La so economía topábase tamién en crisis, pos había co-financiáu les guerres de la independencia peruana. La Mariña xiraba en tomu a Guayaquil y Guayaquil, en redol al cacáu. La so riqueza creciera col llibre comerciu. La exa secundaria Manabí-Esmeraldas fervía n'actividaes mercantiles. Ecuador empezaba la so vida soberana con una realidá económica positiva nuna rexón y negativa nos dos restantes. La facienda diba constituyéndose nel soporte del poder políticu. Na Sierra centro-norte especialmente, les faciendes sofitábense sobre'l trabayu forzáu de los indios, a quien había que retener per cualesquier mediu. Los plantíos cacaoteras de la Mariña precisaben tamién d'esa mano d'obra, pero llibremente contratada. Los pequeños propietarios de dambes rexones tarrecíen ser zucaos per esos centros absorbentes. Ecuador empezaba la so vida soberana con un gennen de conflictu social y rexonal.

La población del país na estimación más optimista llegaba a los 800 mil habitantes, más de la metá de los cualos vivía na Sierra nor-central. Menos del unu per cientu de la población asistía esi añu a la escuela. Los blancos y la Ilesia yeren los principales propietarios de la tierra. Los mestizos escarecíen d'ella: la so fortuna basar nel jornal que ganaben nos oficios. A los esclavos afroecuatorianos nun se-yos reconocía derechu civil dalgunu. Los indios, calteníos por sieglos na inorancia y l'alcohol, yeren consideraos menores d'edá. Los más trabayaben pa les faciendes y tributaben. En 1830, les aduanes de Guayaquil y el tributu de los indios constituyeron la principal fonte d'ingresos del Estáu. Ecuador empezaba la so vida soberana con un pueblu, en peraltu porcentaxe, ignorante, bien probe, cargáu de tributos, menguáu na so identidá y autu-aprecio por causa de tres sieglos de opresión esterna ya interna. Ecuador reclamaba pa sí les llendes de la Real Audiencia de Quito, que englobaba los actuales departamentos colombianos de Nariño, Cauca, Putumayo y parte de Valle del Cauca. Pero Nueva Granada (Colombia) atener a una división alministrativa interna (1824), que la favorecía. Pel sur, el Tratáu de Guayaquil (1829) señalaba'l Marañón-Amazones como llende de la Gran Colombia y, por tanto, del Ecuador. Mas Perú nun tenía la intención de respetar la pallabra empeñada nesi Tratáu. Ecuador empezaba la so vida soberana ensin piel y con un doble mancada.

Les ambiciones de grupos d'interés locales y la crisis política al interior de la Gran Colombia persuadieron a Flores de conspirar contra Bolívar y provocar la secesión del departamentu del Sur. Casi coles mesmes, el xeneral José Antonio Páez escontra lo propio en Venezuela. El 13 de mayu de 1830, a los pocos meses de la separación de Venezuela, los Departamentos que componíen el Distritu del Sur» de la Gran Colombia (Departamentos del Ecuador, Guayaquil y Azuay) declaráronse estáu independiente col nome de "Estáu d'Ecuador". Flores asumió primero'l cargu de Xefe Supremu y darréu el de Presidente Provisional del nuevu Estáu, hasta'l so nomamientu definitivu como Presidente Constitucional el 22 de setiembre de 1830.

Dellos historiadores especulen que la Presidencia del Ecuador taba destinada pal Mariscal Antonio José de Sucre, asesináu en Berruecos mientres el periodu de separación. Tanto Flores como'l xeneral colombianu José María Obando fueron acusaos de tar detrás del asesinatu, pero nenguna d'estos barruntos pudo ser comprobada. Sucre prefirió viaxar a Bogotá, al Congresu Almirable, primero que quedase n'Ecuador onde se convocara una constituyente na ciudá de Riobamba.

Al poco tiempu d'empecipiada la so presidencia, una parte de la población de les provincies de Pasto, Popayan y Bonaventura, aguiyaes hasta ciertu grau por axentes de Flores, declararon la so voluntá d'incorporase al Ecuador. El Presidente Juan José Flores, depués de mandar guarniciones a Pasto, visitó eses ciudaes, onde expedió un decretu en que declaraba incorporáu'l Cauca al Ecuador. El Congresu Ordinariu de 1831 declaró oficialmente la incorporación del Departamentu de Cauca al Ecuador. El 22 de xunetu de 1831 Nueva Granada (Colombia) de manera insistente reclamaba la devolución d'esti Departamentu al Ecuador y ésti caltenía la so negativa, foi afondándose una mala situación pa dambos países.

El Xeneral José H. López, sulevar en Popayán en favor de Nueva Granada y se entabló un enfrentamientu militar ente l'exércitu Ecuatorianu empobináu por Flores y el Granadín, comandado por José María Obando. A pesar de les sos dotes militares Flores nun pudo trunfar porque'l frente internu d'Ecuador debilitóse por cuenta de los llevantamientos d'Ambato y Latacunga en contra del Gobiernu de Flores.

Los ecuatorianos trunfaron en dellos combates, pero la falta de suministros facer torar, a más d'esto hubo traición tantu d'oficiales como de tropa del batallón Quito, lo que determinó que la ciudá de Pasto cayera en poder de los soldaos de Nueva Granada. Ante esta situación Flores celebró un Tratáu de paz y llendes con Nueva Granada na ciudá de Pasto'l 8 d'avientu de 1832, afitándose'l ríu Carchi como llende fronteriza ente dambos Estaos dexando pendiente la decisión sobre los puertos de la Tola y Tumaco, na provincia de Bonaventura. El Tratáu de Pasto tan solo dio llendes a una parte de la frontera, non asina al restu del territoriu del Ecuador que vieno a demarcarse darréu con Colombia.

La Primer Constitución[editar | editar la fonte]

Flores convocó a 21 diputaos, a siete per rexón, respeutivamente, a axuntase en Riobamba. En menos d'un mes redactaron y promulgaron la primer Constitución, escoyeron a Quito como capital y escoyeron ensin tardanza presidente a Flores por 19 votos contra unu. Pero fixeron 18 escrutinios pa escoyer vicepresidente a José Joaquín Olmedo. El so contendor foi'l quiteño Manuel Matheu, Marqués de Maenza.[14] Dende la nacencia de la República empezaba la llucha pol poder ente los notables de Quito y Guayaquil. Cada notable cobró dos pesos diarios polos sos servicios constituyentes. (Una vaca llechera valía entós cuatro peso).

La Constitución dexaba la puerta abierta pa formar un solu Estáu con Colombia. Dibuxó un Estáu presidencialista, soberanu, alternativu, democráticu y modernu, pero caltuvo prescripciones que contradicíen estos principios; por casu, la eleición independiente ya indireuta por aciu asamblees parroquiales, cantonales y provinciales sonaba a procedimientu democráticu. Sicasí, namái podíen votar los varones alfabetos casaos de cualquier edá o solteros de 22 años d'equí p'arriba que tuvieren bienes raíz de siquier 300 pesos o un oficiu non servil (abogáu, médicu, sacerdote, monxu). Esto escluyía a un peraltu porcentaxe de los ecuatorianos. Los candidatos a cargos de representación popular precisaben bienes inda mayores: 30 mil peso en bienes raíz, el candidatu a presidente. Ente la masa trabayador escluyida de derechos taben los indios, a quien la Constitución ponía baxu tutelar de curar párrocos, y taben los esclavos africanos, que la so trata prohibíase salvu pal trabayu nes faciendes y mines de los notables.

Primer presidencia[editar | editar la fonte]

Juan Jose Flores. Primer Presidente d'Ecuador

Magar la so habilidá política y a la so tolerancia, Flores nun pudo gobernar en paz y tuvo de recurrir a encomalo. Tuvo qu'encalorar la revolución del xeneral venezolanu Luis Urdaneta —sobrín del xeneral Rafael Urdaneta— (1830-1831), faer la guerra a Colombia (1832), castigar a sangre y fueu trés alzamientos de batallones esfamiaos y combatir a ideólogos utilitaristes (1833), faer frente a Vicente Rocafuerte (1833-1834) y entartallar la Rrevolución de los Chihuahuas (1832-1834),[15] y finalmente evitar que Loja, Cuenca, Esmeraldas y la Sierra nor-central dir con Colombia (1834-1835). El xeneral Urdaneta, el del 9 d'ochobre de 1820 en Guayaquil, fiel a Bolívar, quería torgar la disolución de la Gran Colombia que presidía.

La muerte de Bolívar (17 d'avientu de 1830) dexar ensin sida. El Cauca y Pasto pidieron amestase a Ecuador y asina se fixo. Colombia torgar. Flores foi derrotáu y Ecuador perdió esos ricos territorios venceyaos a l'Audiencia de Quito dende'l sieglu XVI. Esti fracasu, los privilexos de los mal vistos militares venezolanos y l'afición floreana al dineru volvieron impopular al presidente. Un grupu d'intelectuales compuestu por filósofos que defendíen "la mayor felicidá posible pal mayor númberu de persones", por antiguos patriotes del 10 d'agostu de 1809 y del 2 d'agostu de 1810, por llibrepensadores y anticlericales, formó la "Sociedá d'El Quiteño Llibre". Dende mayu de 1833 esta sociedá oponer con pasión al gobiernu nel bederre periódicu del mesmu nome. Vicente Rocafuerte, el más conspicuo miembru del Congresu, ídolu de los de "El Quiteño Llibre", oponer a les facultaes estraordinaries concedíes a Flores. Con pasión enchida atacaba al presidente. Arrenunció al so curul.

Destacaron nesti periodu floreano la incorporación de les islles Galápagos al Ecuador (1832), delles lleis sobre la moneda, alcuerdos cola Ilesia Católica y l'aceptación de la delda esterna grancolombiana (Delda Inglesa) contraida per Venezuela, Colombia y Ecuador pa financiar la independencia. A Ecuador, que por tanta convulsión nun tuvo presente nes negociaciones del repartu de la delda, tocó-y cargar col 21 y mediu per cientu d'ella, más de 22 millones de pesos. Los ingresos del gobiernu en 1834 apenes llegaben a los 708 mil peso. "Esa pequeña dómina foi la más bella páxina cívica de Flores como home de gobiernu" (Benigno Malo).

Yá nel gobiernu, Flores desdexó l'afitamientu de la nación, pero aseguró una suerte de pactu de non agresión ente grupos terratenientes de la sierra d'Ecuador y grupos agru esportadores de la costa. La so presencia política por más de 15 años atayaos xeneró qu'un grupu de revolucionarios marcistas primieren pola so salida en Guayaquil y la de too l'estáu mayor estranxeru. Mientres el so gobiernu, el 12 de febreru de 1832, fueron amestaes a Ecuador les Islles Galápagos, por esto, tiempu dempués una de les islles foi bautizada nel so honor como Isla Floreana. Flores terminó'l so mandatu con una crisis política y l'amenaza de la disolución del naciente estáu.

Revolución de los Chihuahas y Xefatures Supremes de Rocafuerte y Valdivieso[editar | editar la fonte]

El 12 d'ochobre empezó en Guayaquil la guerra de los Chihuahuas dirixida por militares descontentos, políticos, bandoleros y líderes populares urbanos. Una selmana dempués na capital, los "quiteños llibres" atacaben un cuartel. Esi 19 d'ochobre dalgunos de los sos líderes fueron muertos a llanzazos o degollaos. El 20 d'ochobre, Rocafuerte, camín del destierru al Perú, foi lliberáu polos chihuahuas y proclamáu xefe supremu de Guayaquil pol vecinderu de la ciudá. Los chihuahuas bloquiaron el puertu ocupáu yá por Flores y diben insurreccionando los pueblos de la península de Santa Elena, del golfu de Guayaquil, de la cuenca baxa del Guayas, y de Manabí. Rocafuerte topábase estremáu ente'l cursu esitosu d'esta guerra popular y la so llealtá de notable a la clase comercial de Guayaquil.

Rocafuerte, providencial y misteriosamente, foi prindáu y apurríu a Flores. Yera'l 18 de xunu de 1834. Una selmana antes, José Félix Valdivieso, ministru de Flores, proclamárase xefe supremu de Ibarra. Xuntáronse-y Cuenca y Loja, descontentes del centralismu alministrativu. Ante estes circunstancies, a empiezos de xunetu, Flores ufiertó al so prisioneru Rocafuerte un pactu y ésti aceptar. Rocafuerte diría a la Presidencia, Flores a la xefatura suprema del Exércitu. Los chihuahuas teníen de sometese so pena de cargos de traición a la patria. Valdivieso ocupó Quito y la Sierra central. El so movimientu combinaba reclamos departamentales, principios lliberales románticos, rensíes personales contra Flores ya intenciones de federar la Sierra y Esmeraldas con Colombia. Los chihuahuas nun aceptaron el pactu. Dalgunos d'ellos xuniéronse a Valdivieso, el restu foi reprimíu ensin cuartel hasta bien entráu l'añu de 1836. Foi la primer crisis del nuevu Estáu ecuatorianu. El pactu ente Flores y Rocafuerte salvara la unidá del Estáu y del país, pero sacrificara los reclamos populares. Y llegaba setiembre de 1834.

Rocafuerte, aclamáu como xefe supremu del Guayas nuna asamblea popular, convocó una segunda Convención (constituyente) pa reformar la Carta Política y cerrar la posibilidá d'una federación con Colombia. Con cuenta de ganar al federacionista Valdivieso, Rocafuerte punxo al mandu de les sos tropes convencionales o constituyentes a Flores. Los restauradores (¿de la Gran Colombia?) valdiviesistas fueron derrotaos. Foi'l gran trunfu de la unidá nacional en Miñarica, cerca de Ambato (18 de xineru de 1835). El poeta Olmedo compunxo la so oda más inspirada pa celebrar esta victoria. Dirixiéndose al Chimborazo, encamentar: "Rei de los Andes, la trabayosa frente inclina, que pasa'l vencedor". Foi la hora más duce pa Flores, El Vencedor, que volvía xustificar el so doble títulu de Fundador y Padre de la Patria.

Ministros d'Estáu[editar | editar la fonte]

Ministeriu Ministru
Ministeriu de Guerra y Marina Xeneral Antonio Martínez Pallares
Ministeriu de Gobiernu y Rellaciones Esteriores Esteban de Febres-Cordero
José Félix Valdivieso
Víctor Félix de San

Miguel

Ministeriu de Hacienda Antonio Fernández Salvador
Juan García del Río

Fonte:[16]

Segunda Presidencia[editar | editar la fonte]

Grabáu de la Facienda La Elvira (1852), propiedá insinia de la familia Flores-Jijón de Vivanco.

Flores foi escoyíu al primer escrutiniu por 29 de los 38 votos del Congresu. La so reelección tuvo probablemente convenida dende'l pactu con Rocafuerte en 1834. Flores ufiertó al Congresu y a la Nación respetar la llibertá de les persones y de la prensa, nun desterrar a naide, dar impulsu a la política esterior, siguir la obra educativa de Rocafuerte y reparar una conducta "franca y moderada, firme, imparcial y xusta". Con esta ufierta se enancaba nel ésitu alministrativo y civilizador de Rocafuerte y, al empar, posar de la mala fama del Rocafuerte implacable y duru.

El presidente cumplió colo ufiertao. Benigno Malo, el más célebre de los estadistes cuencanos, dixo d'esti segundu periodu floreano: "Esa pequeña dómina foi la más bella páxina cívica de Flores como home de gobiernu". Esta bella páxina, sicasí, quedó inconclusa pola inconstancia de Flores y el so desaforáu amor al poder. La so imaxe avafóse sobremanera nel últimu añu de Gobiernu, nel qu'escaeciendo les sos promeses desdexó la obra pública y dexó l'arriquecimientu ilícitu d'altos funcionarios. Un periódicu opositor editáu en Piura —"La Llinterna Máxica", de Pedro Moncayo— circulaba en Quito.

El periodista frai Vicente Solano afirmaba que de 700 mil peso de la renta nacional gastábense 400 mil en caltener lleal al Exércitu y que "papá Flores fadría lo que-y paeciera" pa perpetuase nel poder. La intervención de Flores con dos mil soldaos na política interna de Nueva Granada contribuyó, a la llarga, a esti deterioru. Movíu por un pidimientu del gobiernu colombianu, combatió una insurrección en Pasto. Creía Flores que no personal daría una lleición al insurrectu xeneral Obando, el so antiguu enemigu y inveterado calumniador no del asesinatu de Sucre. Figurábase que no público repondría, en parte siquier, los territorios perdíos na so primer alministración ya ingresala a les arques fiscales 300 mil peso por compensación colombiana. Nueva Granada ufiertára-y tou esto nun pactu solemne. D'esta manera restauraría'l rellumu de la so imaxe. Trunfó sobre Obando y foi premiáu en Quito con un doctoráu d'honor; pero cuando tuvo qu'intervenir nuevamente en Pasto —y Colombia engañar (1843)—, la popularidá de Flores empezó a tornar. Como lo suxuriera Solano, so sida de "irregularidaes" asocedíes en Cuenca pa la eleición de representantes y de que los del Guayas nun allegaron al Congresu Estraordinariu por causa de la fiebre mariello que n'ochobre de 1842 cobrara 326 víctimes, Flores convocó una Convención pal 15 de xineru de 1843 y expedió una llei d'eleiciones que venía ser un golpe d'Estáu al so favor.

Ministros d'Estáu[editar | editar la fonte]

Ministeriu Ministru
Ministeriu de Guerra y Marina Xeneral Manuel Matheu
Ministeriu de Gobiernu y Rellaciones Esteriores Francisco Marcos
Ministeriu de Hacienda Luis de Saá

Fonte:[17]

Tercer Presidencia[editar | editar la fonte]

La Convención axuntar en Quito'l 15 de xineru de 1843. Trenta de los 36 convencionales rezaron na catedral. L'Asamblea sesionó nel Colexu San Bonaventura. Flores lleó'l so mensaxe. L'audiencia yéra-y benévola, pos 32 de los representantes yeren al empar emplegaos del Estáu, y cinco d'ellos yeren xenerales y otros cinco coroneles, toos ellos estranxeros menos unu. "Propóngovos una reforma saludable, racional, ilustrada y conservadora de los principios lliberales que proclamemos", díxo-yos Flores.

La reforma consistía, ente otros asuntos, en que'l periodu presidencial durara ocho años y el presidente pudiera ser reelixíu pasáu un periodu; en que'l Congresu axuntara cada cuatro años, los senadores duraren 12 y los diputaos, ocho años. La propuesta foi aceptada. Flores foi reelixíu por 34 de los 36 votos de la sala. La nueva constitución foi calificada apasionadamente de "Carta de la Esclavitú", anque contenía principios como la llibertá de cultos no privao y a que cerraba'l camín a la politización del cleru. Rescamplaba, con tou, que Flores se creía providencial.

El so gobiernu nesti tercer periodu foi faer lo posible por sostenese nel mandu contra una oposición que crecía ensin fuelgu. Esta provenía del cleru intolerante y ambicioso; d'un nuevu impuestu xeneral de tres peso y cuatro reales, menos a indios y esclavos, calificáu como "aciagu, oneroso y tarrecible", magar que foi llevantáu; de resucitase l'alcordanza del asesinatu de Sucre y con él, el de la lleenda de la participación de Flores nesi crime; del fracasu de la espedición a Nueva Granada; d'una fallida negociación estremera col Perú; de la omnipresencia y poder de los militares estranxeros —12 de los 15 xenerales ser—, d'abusos de los dineros d'un legáu pal colexu Vicente Lleón per parte de Flores, los sos parientes y amigos; de la combalechadura tiranicida de mozos intelectuales en Quito, ente ellos Gabriel García Moreno; y del "nacionalismu" de los notables de Guayaquil, tou ello tizáu polos 14 manifiestos "A la Nación", llanzaos por Rocafuerte dende Lima ente 1843 y 1845.

El gobernador de Guayaquil, por causa de la fiebre mariello, llegara tarde a la Convención. Yera representante per Cuenca. Rocafuerte oponer a gran parte de la reforma propuesta por Flores. Indignáu por ella, pola reelección del so aliáu —dende 1834— y quiciabes porque la Convención nun la tuvo en cuenta pal cargu de presidente, tronó contra los convencionales fieles a Flores, a que'l so grupu más íntimu calificó de "jenízaros", esto ye, fíos de padres de diversa nación y soldaos d'infantería de l'antigua guardia del emperador de los turcos, y se exilió en Lima. Esos manifiestos llamaben a insurrección en nome del nacionalismu: "Unión, entusiasmu, valor constancia y llueu el trunfu va ser vuesu. Derrocando al zaguín tiranu de Venezuela, va volvevos el gocie de los vuesos usurpaos derechos...", dicía nel quintu d'ellos. "Y los acontecimientos bastiar a la voz atronadora de Rocafuerte", escribe l'historiador Luis Robalino Dávila. A les asonadas populares en diversos llugares de la Sierra al berru de "¡Muerran los trés pesos!, ¡Viva la relixón!", asocedió'l golpe definitivu: el pronunciamientu militar nacionalista y de los notables de Guayaquil, secundaos pol pueblu'l 6 de marzu de 1845.

Los sulevaos formaron un gobiernu provisional al que se xuntaron Manabí y Cuenca. Flores aguantó hasta xunu coles sos tropes acantonaes na "La Elvira", facienda de la so propiedá, y capituló ante esi gobiernu por aciu un tratáu, llamáu "de La Virginia", facienda del poeta Olmedo, onde-y lo robló'l 17 de xunu de 1845. Asina, con un pactu de caballeros terminaba'l primer intentu d'un proyeutu estatal diseñáu por Flores y Rocafuerte, quien de dalguna manera demostraron "una consciente habilidá conciliadora de los intereses dominantes", como afirma la socióloga Silvia Vega Ugalde al analizar la crisis del Estáu nos primeres 15 años de la República.

Obres importantes na so presidencia[editar | editar la fonte]

  • Constitución d'Ecuador de 1843.
  • El 7 d'ochobre de 1831, decreto l'anexón del Departamentu del Cauca.
  • Incorporó les Islles Galápagos el 12 de febreru de 1832.
  • Roblóse'l tratáu de Pando-Noboa col Perú.
  • Roblóse'l tratáu de Paz con Colombia.
  • Funda'l Colexu del Guayas, anguaño conocíu como Colexu Nacional Vicente Rocafuerte.
  • Refaimientu y remodelación del Palaciu de Carondelet en 1841.

Delda Esterna[editar | editar la fonte]

N'avientu de 1834 la delegación ecuatoriana nun garrasti a la xunta de repartu de la delda de la independencia, por cuenta de la inasistencia del Ecuador asígnase-y el 21,5 per cientu de la mesma equivalente a 22.230.631,64 pesos[18]

Ministros d'Estáu[editar | editar la fonte]

Ministeriu Ministru
Ministeriu de Guerra y Marina Hipólito Soulin
Ministeriu de Gobiernu y Rellaciones Esteriores Modesto Larrea y Carrión
Benigno Malo
Ministeriu de Facienda Francisco Aguirre Abad

Fonte:[19]

Exiliu, rehabilitación y últimes campañes[editar | editar la fonte]

Más palantre, Flores, yá dende l'exiliu, entamó una invasión a Ecuador pa la que llogró sofitu y financiamiento de María Cristina de Borbón-Dos Sicilies, Reina rexente d'España, col fin d'asitiar nel trueno ecuatorianu al so fíu Agustín Muñoz y Borbón. Tamién se fala de les negociaciones col rei francés Luis Felipe I, pa nomar Reis d'Ecuador al so décimu fíu, Antonio d'Orleans, Duque de Montpensier y la so esposa, la infanta española Luisa Fernanda de Borbón, fía tamién de la mentada reina María Cristina.[20] La intentona foi repelida con durez y Flores tuvo que retornar al exiliu.

Mientres un tiempu moró en Costa Rica, onde tuvo estrecha amistá col Presidente José María Castro Madriz. El Congresu declarar ciudadanu esclariáu de Costa Rica, pero Flores tornó l'honor y pocu dempués abandonó'l país. En 1855, mientres el so tiempu en Lima, foi unu de los socios fundadores del Club Nacional.

En marzu de 1857, llegó al so país natal onde valiéndose del so prestíu trató de mediar ensin ésitu nos conflictos amenaos ente los lliberales que sofitaba al presidente José Tadeo Monagas y los conservadores que trataben de derrocalo so la conducción del xeneral José Antonio Páez . Munchos en Caraques vieron en Flores la persona ideal pa dirixir la revolución. Yera un prócer y fuera Presidente d'Ecuador, pero al enterase Flores de la situación, darréu coló a Lima.

En 1860 Flores sumar al réxime conservador del presidente Gabriel García Moreno, que'l so exércitu comandó. A pesar de que cuando joven García Moreno fuera un ferrial opositor de Flores y nun refugara entamar el so asesinatu, dambos políticos solucionaron les sos diferencies y apautaron.

Por ello Flores participó nel bandu quiteño na guerra civil de 1859-60 y enfrentó al Gobiernu de facto de Guayaquil, que pretendía la secesión d'esa ciudá, encabezáu pol xeneral Guillermo Franco Herrera a quien ganó nel combate de Mapasingue.

La secesión de la provincia de Guayaquil y la so posterior anexón al Perú foi a propósito evitada pola declaratoria d'independencia de Loja como República Federal en 1859. Les provincies del sur de Azuay oponer a pertenecer al vecín país, declararon la so independencia y llograron la reconocencia diplomática del gobiernu de García Moreno y del xeneral Franco. Sicasí, una de les clauses d'independencia de Loja declaraba la vixencia de la so autonomía en tantu l'Ecuador recupere'l calce constitucional. Esta estratexa movió la posibilidá de Guayaquil de pertenecer al Perú y sostuvo la unidá de la República.

En 1863 comandó l'Exércitu ecuatorianu na guerra contra Colombia, pero foi ganáu na Batalla de Cuaspud.

Fallecimientu[editar | editar la fonte]

Balta onde fuelga Juan José Flores na Catedral Metropolitana de Quito.

En 1864, Flores partió de Quito a combatir una espedición del ex-presidente José María Urbina nel Golfu de Guayaquil. Mientres el Combate de Santa Rosa recibió un tiru perdíu nel baxu banduyu del que nunca pudo sanar, morriendo'l 1 d'ochobre a bordu del vapor Smirck, cerca de la isla Puná.[21][22]

Pal so meyor caltenimientu, el cadabre de Flores foi introducíu nun barril d'alcohol y treslladáu nun barcu de guerra dende Machala a Guayaquil, onde dellos familiares esperaben con un luxosu ataúd pa llevalo hasta la ciudá de Quito, onde-y daríen cristiana sepultura.[21] Dizse que'l barril d'alcohol quedó abandonáu nel puertu, y que unos marineros aprovechar d'él pa vender el líquidu por botelles a un taberneru del Malecón, quien s'encargó de la mesma de rematalo en módico preciu, curiándose de nun revelar la procedencia del productu.[23]

Nel so honor, el presidente Gabriel García Moreno ordenó, por aciu decretu executivu expedíu'l 8 d'ochobre de 1864, qu'en toles provincies del país celebrárense exequias de primer clase n'honor al xeneral Flores, que los emplegaos públicos y militares vistieren de llutu rigorosu por trés díes cuntando dende la viéspora de los funerales que tendríen llugar el 13 d'ochobre na Catedral de Quito, que la bandera del Palaciu de Carondelet y los edificios públicos permanecería a mediu estil pol mesmu tiempu y, finalmente, que s'ellaborara un mausoléu de mármol cola inscripción: Al padre de la Patria, el pueblu estimosu.[24]

De magar, los restos mortales del xeneral Flores, conxuntamente colos de la so esposa Mercedes Jijón de Vivanco, atopar na cripta presidencial dientro de la Catedral Metropolitana de Quito. Al pie de ellos reposen, amás, otros personaxes importantes como'l mesmu presidente Gabriel García Moreno, el xeneral Ignacio de Veintemilla, o los héroes independentistes Antonio José de Sucre y Carlos de Montúfar.

Condecoraciones[editar | editar la fonte]

Honores póstumos[editar | editar la fonte]

En payares de 1864, poques selmanes dempués del so decesu, el Cabildru de la ciudá de Quitu intentó asitiar una semeya del ex-presidente na so Sala de Sesiones, pero nun foi aceptáu por tolos miembros, que namái dexaron un discursu nel so honor, destacando'l so patriotismu y aiciones beneficioses al país, rematando la intervención cola frase: "Conciudadanos, apagóse l'antorcha de la vida d'esti héroe, pero déxanos abiertos los senderos que conducen al templu de la gloria; asonsañái-y".[21]

Nel so honor, na ciudá natal esiste:

  • Una parroquia.
  • Un llugar denomináu “Plaza Flores".
  • Una escuela básica.
  • Dos promociones d'oficiales, egresadas dambes de l'Academia Militar de Venezuela, lleven el so nome como héroe epónimu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118904027. Data de consulta: 17 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Pérez Pimentel, Rodolfo: Diccionariu biográficu Ecuador, tomu 10 – Juan José Flores y Aramburú
  3. Villalba, Jorge (1994) El xeneral Juan José Flores: fundador de la república d'Ecuador. Quito: Centru d'Estudios Históricos del Exércitu, páx. 50-55.
  4. Larrea, Carlos Manuel (1974) Antonio Flores Jijón, la so vida y les sos obres. Quito: Corporación d'Estudios y Publicaciones, páx. 16.
  5. (1978) Muséu Jacinto Jijón y Caamaño y el patrimoniu artísticu. Quito: Centru de Publicaciones de la Pontificia Universidá Católica del Ecuador, páx. 56.
  6. Salvador Lara, Jorge (2009) Historia de Quito, "lluz d'América" - Bicentenariu del 10 d'agostu de 1809, segunda, Quito: FONSAL, páx. 180. ISBN 978-9978-366-18-9.
  7. «Jijón Vivanco Mercedes». Archivu biográficu del Ecuador (tomu 1). Consultáu'l 15 d'abril de 2015.
  8. Xuráu Noboa, Fernando (1995) Les quiteñas. Quito: Dinediciones.
  9. Pardo de Guevara y Valdés, Eduardo (2005) Actes de la XI Xunta Americana de Xenealoxía. Santiago de Compostela: Editorial CSIC-Press, páx. 426. Consultáu'l 15 d'abril de 2015.
  10. Flores Caamaño, Alfredo (1926) El verdaderu testamentu del Gran Mariscal d'Ayacucho. Quito: Universidá Central del Ecuador, páx. 65. Consultáu'l 14 de febreru de 2016. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  11. Boletín Nº53 (Quito: Academia Nacional d'Historia d'Ecuador):  p. 302. 1970. 
  12. Vásconez Hurtado, Gustavo (1981) El xeneral Juan José Flores, primer Presidente del Ecuador: 1800-1830. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana, páx. 135.
  13. . Los Oríxenes de los Ecuatorianos. Consultáu'l 4 de setiembre de 2015.
  14. «Historia – Facienda La Cienega». Consultáu'l 7 de xineru de 2017.
  15. «ecuador/revolucion-los-chihuahuas/ Revolución de los Chihuahuas» (castellanu). Archiváu dende l'ecuador/revolucion-los-chihuahuas/ orixinal, el 29 d'agostu de 2016. Consultáu'l 19 de xunetu de 2018. «La llamada “Revolución de los Chihuahuas” foi una d'eses desventuraes fazañes guerreres de los primeros años de la nuesa vida republicana, y constitúi unu de los capítulos más importantes de la historia nacional. Empezó a xestase cuando'l Congresu de 1833, en sesión a la que nun allegó Vicente Rocafuerte -entós diputáu pola Provincia de Guayaquil- concedió al Xeneral Juan José Flores, Presidente de la República, facultaes estraordinaries pa gobernar al país. (...) La revolución adoptó entós el nome de “Chihuahuas”, yá que esti foi'l nome que se-y diera a los simpatizantes de Rocafuerte, en vista de que esti sirviera mientres dellos años a les causes llibertaries en Méxicu.»
  16. Paz y Miño, Juan. Economia de Juan Jose Flores 1830 - 1832.
  17. Paz y Miño, Juan. Economia de Juan José Flores.
  18. Humberto Oña Villarreal. «Juan José Flores». Consultáu'l 30 de setiembre de 2013.
  19. Paz y Miño, Juan. Economia de Juan José Flores.
  20. Orrego Penagos, Juan Luis (03/2012). «xeneral-juan-jose-flores-y-el-peru-1 El xeneral Juan José Flores y el Perú». Historia de Perú, América Llatina y el mundu. Sieglos XIX y XX. Consultáu'l 9 de febreru de 2013.
  21. 21,0 21,1 21,2 Gomezjurado Zevallos, Javier (2015) Quito: Hestoria del Cabildru y la ciudá, primer, Quito: Institutu Metropolitanu de Patrimonio, páx. 329-330. ISBN 978-9942-20-821-7.
  22. Revista d'Estudios Históricos (Institutu Chilenu d'Investigaciones Xenealóxiques) (Nº37-38):  p. 445. 1993. 
  23. Pérez Pimentel, Rodolfo (1988) L'Ecuador Fondu, tomu III, primer, Guayaquil: Editorial de la Universidá de Guayaquil, páx. 208.
  24. Correspondencia inédita del Llibertador Simón Bolívar. Biblioteca Angel Arango - Bancu de la República.  p. 90-91. 
  25. Van Aken, Mark J. (1989) King of the Night: Juan Jose Flores & Ecuador 1824-1864 (n'inglés). Los Angeles: University of California Press, páx. 332. ISBN 0-520-06277-9.
  26. Mariña y Turell, Modesto (1878) Tratáu completu de la ciencia del blason: ó sía, Códigu heráldicu-históricu (e-book), Madrid: Editorial L. Tasso, páx. 336. Consultáu'l 14 de payares de 2015.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
José Félix Valdivieso
Distritu del Sur Xefe Superior del Distritu del Sur de la Gran Colombia

1828 - 1830
Socesor:
Él mesmu
(Presidente del Ecuador Xefe Supremu d'Ecuador)
Predecesor:
Domingo Caycedo
(Presidente de la Gran Colombia)
Él mesmu
(Xefe Cimeru del Distritu del Sur)
Presidente d'Ecuador Xefe Supremu del Estáu del Ecuador

13 de mayu de 1830 - 14 d'agostu de 1830
Socesor:
Él mesmu
(Presidente del Ecuador Presidente Provisional)
Predecesor:
Él mesmu
(Presidente del Ecuador Xefe Supremu)
Presidente Provisional del Estáu del Ecuador

14 d'agostu de 1830 - 22 de setiembre de 1830
Socesor:
Él mesmu
(Presidente Constitucional)
Predecesor:
Él mesmu
(Presidente del Ecuador Presidente Provisional)
Presidente Constitucional del Estáu del Ecuador

22 de setiembre de 1830 - 10 de setiembre de 1834
Socesor:
Vicente Rocafuerte
(Xefe Supremu de Guayaquil)
José Félix Valdivieso
(Xefe Supremu de la Sierra)
Predecesor:
José Joaquín Olmedo
(Presidente de la Convención Nacional)
Presidente del Congresu Nacional Ordinariu y de la Cámara del Senáu de la República del Ecuador

3 de xineru de 1837 - 14 d'abril de 1837
Socesor:
José Fernández Salvador
Predecesor:
Vicente Rocafuerte
Presidente Constitucional de la República del Ecuador

1 de febreru de 1839 - 15 de xineru de 1843
Socesor:
Él mesmu
(Presidente del Ecuador Presidente Provisional)
Predecesor:
Él mesmu
(Presidente Constitucional)
Presidente Provisional de la República del Ecuador

15 de xineru de 1843 - 1 d'abril de 1843
Socesor:
Él mesmu
(Presidente Constitucional)
Predecesor:
Él mesmu
(Presidente del Ecuador Presidente Provisional)
Presidente Constitucional de la República del Ecuador

1 d'abril de 1843 - 6 de marzu de 1845
Socesor:
Triunviratu de la Revolución Marcista :
José Joaquín de Olmedo
Vicente Ramón Roca
Diego Noboa y Arteta
Predecesor:
Pablo Bustamante
(Presidente de la Cámara de Representantes)
Presidente de la Convención Nacional de la República del Ecuador

1861 - 1861
Socesor:
Juan Bautista Vásquez
(Presidente de la Cámara de Representantes)