Modesto Larrea y Carrión

De Wikipedia
Modesto Larrea y Carrión
diputáu Nacional del Ecuador

Vida
Nacimientu Quituxunu de 1799
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Cantón Pujilí (es) Traducir1861 (61/62 años)
Familia
Padre Manuel de Larrea y Jijón
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

José Modesto Larrea y Carrión, segundu Marqués de San José, (xunu de 1799Quitu – 1861Cantón Pujilí (es) Traducir) foi un políticu y terrateniente ecuatorianu.

Biografía[editar | editar la fonte]

Fíu de Manuel de Larrea y Jijón, primer Marqués de San José y Vizconde de Casa Larrea, prócer de la Independencia ecuatoriana, y de doña Rosa Carrión y Velasco, nació en Quitu y foi bautizáu na ilesia de Santa Bárbara el 15 de xunu de 1799 colos nomes de Manuel María José Antonio Modesto.

En 1817, apenes a los 18 años, remató la facienda de Cunchibamba, en Izamba (Ambato, provincia de Tungurahua), de los herederos de Mariana Ortega. Fixo estudios en Quitu y graduóse de Doctor en dambos Derechos na Universidá de Santu Tomás en 1821. Casó primero en Guayaquil en setiembre de 1825, por poder, con doña María Dolores Caamaño y Arteta, nacida nesa ciudá en 1802.

En 1826, foi Vicerrector de la Universidá de Santu Tomás y miembru del Conceyu de Quitu. De fines de 1826 a 1829, foi Rector d'esa Universidá. El 3 de xineru de 1827, suspendió'l cobru de los trés pesos en Otavalo, pero'l 31 de marzu ordenó'l so cobru. Esi mesmu añu, foi Intendente de Quitu; en setiembre, disgustárase col xeneral Juan José Flores, y Bolívar dicía a ésti en carta de 14 d'ochobre: ... él haise portáu heroicamente conmigo.

El Llibertador nomar Conseyeru d'Estáu. De xuru a pocu reconciliar con Flores, cuidao qu'en marzu de 1828 Bolívar unviaba saludos a Larrea per mediu d'él. Ésti, n'abril de 1828, dicía qu'Álvarez, Pontón, el doctor Ante, Pineda y un Larrea escribieren a Perú intrigando contra Bolívar.

Esi mesmu añu, foi Diputáu a la Convención de Ocaña. Escontra 1829, formó familia ensin casase cola so prima tercer doña Tomasa Tinajero Larrea y Llona (fía de Joaquín Tinajero y Guerrero y de Carmen Llona y Rivera; nieta paterna de Joaquín Tinajero y Larrea).

En marzu de 1830, quexar de la ruina que l'estancu d'aguardiente causaba a les faciendes, y cuando Bolívar suspendió l'estancu manifestó-y el so felicitación.

A la muerte del xeneral Sucre en 1830, Bolívar dio'l pésame al xeneral Sáenz y a Larrea, considerándolos los más íntimos amigos del Mariscal. En 1831 y en 1832, dio en arrendamiento San Bonaventura y San José de Urcuquí a Nicolás Barba, y en 1832 La Provincia a Antonio Solano de la Sala. A la xubida de Flores al poder, empezó a descollar na política, siendo Presidente del Senáu en 1831 y Vicepresidente de la República de 1831 a 1835. Foi Encargáu del Poder Executivu del 5 d'ochobre al 2 de payares de 1832 y nel futuru volvió ocupar la dignidá por dos causes. En 1832, vendió Ayaurco y Chisinche en Machachi a Arsenio Galárraga.

Enviudó en setiembre de 1833, habiendo'l Gobiernu declaráu pola señora llutu públicu y soterrar en La Catedral. Esi añu, fixo compañía con Esteban Joleaud p'ameyorar les manufactures nos dos Tilipulos.

Al respective de la so actuación n'ochobre de 1833, cuando l'asesinatu de los miembros d'El Quiteño Llibre, el seriu historiador Francisco Javier Aguirre acusa a tol gabinete de Flores de faer cayer a los revolucionarios nuna celada. Y depués diz:

Con Hall túvose la inútil crueldá de colgar desnudu nun poste, d'orde del vicepresidente Modesto Larrea, que siendo home esencialmente cobarde y seique aterrado él mesmu col tráxicu sucesu de que nun tuvo, como yera debíu, noticia antemanada, emprestar a esti actu de xabacismu".

La visión d'Aguirre ye correuta. Tocantes a los cobardes, reparar reacciones agresives insospechadas (Nota: Esta ye una apreciación psiquiátrica del doctor Fernando Jurado Noboa).

En 1834, Manuel Correa y José Cornejo, dueños de la facienda Corranqui, hipotecar al so favor.

Casó per segunda vegada'l 12 d'abril de 1835 con doña María Carcelén y Larrea, quien cuntaba con 21 años, hermana de la Marquesa de Solanda y de Villarrocha] y, por tanto, cuñada que foi del Mariscal Sucre. Esi mesmu añu, mercó Santa Rosa de Tumbabiro a los herederos de José Ribadeneira y a la muerte del so padre, n'avientu, convertir en el más ricu llatifundista del país.

A partir de 1837, el so matrimoniu empezó a fracasar. Don Modesto acusaba a la so segunda esposa de celosa y de pocu intelixente, mientres a ella fadiáben-y les aventures del so home y les apasionaes fervencies para con ella mesma. Cuando les Carcelén celebraron y obligaron a Larrea a beber en contra de la so voluntá, arreyar de pies y manes, al espertar ésti de la so inconsciencia, decidió dixebrase definitivamente.

Con Rocafuerte nel poder, dedicar a les sos propiedaes. En 1836, mercó la quinta en Otavalo a Catalina Valdivieso y este mesmu añu fixo un contratu por dos años con don José María Pérez Calisto, a quien arrendó numberoses propiedaes: Añaburo, Capiola, Santa Rosa de Tumbabiro, L'Hospital, El Molín, Gualaví, La Quinta, Pantaví, Piñán, Pisangacho, Pitura, San Bonaventura, San José, San Juan de Urcuquí.

Posesor d'un bon sentíu comercial, desfacer de delles de les sos propiedaes, mercó otres, caltener n'arrendamientu... Tenía tantu que munchos detalles pasábense-y. Faía vida mundana a esgaya y lideraba en política, hasta con cierta durez, yá que a él y a Martínez Pallares, siendo Ministros en 1833, acusóse-yos de responsabilidá nel mentáu asesinatu del Quiteño Llibre.

Para 1840, vendió delles de les sos faciendes al so pariente Manuel Jijón y Carrión: Jatuntaco, Cotama y Pucará en Otavalo. Al añu siguiente vendiólu Peguche. Dos años dempués, en 1843, el pariente convertir en xenru, al casase con Rosa.

En 1840, tenía pendiente ante'l Tribunal Eclesiásticu de Cuenca el so xuiciu de nulidá de matrimoniu. Yera Gobernador d'esi Obispáu'l doctor Vintimilla, enemigu de Flores y candidatu a llexislador. Al perder nes eleiciones, el Dr. Vintimilla pidió la nulidá de les mesmes. Esto fai dicir al historiador Aguirre: Asocedió pos, qu'esti Senador anulaba les eleiciones de Cuenca, ente que'l Gobernador Eclesiásticu Vintimilla anulaba'l matrimoniu del Senador. Pudo ser esta doble nulidá una coincidencia inocente; pero lo cierto ye que, anuláu'l matrimoniu, dexó'l señor Senador de ser oposicionista.

Mentanto, Larrea tuvo como Plenipotenciario en Francia, España y ante la Santa Sedeo. Cuando Ministru nesti últimu llugar, llogró del Papa l'anulación definitiva del so matrimoniu con doña Maruxu Carcelén. Foi tamién Ministru ante Colombia, pa tratar del asuntu de llendes col xeneral Herrán. En Francia, nomóse-y Caballeru de la Flor de Lliriu.

Yá de regresu n'Ecuador, en 1840, llogró espacha'l 16 d'abril de 1841 pa casase, per tercer vegada, con doña María Donoso de la Carrera y Zambrano, nacida en Riobamba y muerta en 1892.

Descendencia[editar | editar la fonte]

Fueron fíos del segundu Marqués de San José, n'orde cronolóxicu:

1. Rosa Larrea Caamaño, nacida en Quito'l 23 d'abril de 1827, bautizada a otru día en Santa Bárbara como María Jorgia Rosa Josefa. Casó a los 16 años, el 8 de xineru de 1843 col so tíu segundu don José Manuel Jijón y Carrión (pariente doble, por Jijón y por Carrión). Con socesión: los historiadores Jacinto Jijón y Caamaño y Cristóbal de Gangotena y Jijón, el Conde de Casa Jijón, Ponce Gangotena, etc.

2. Manuel María José Antonio Larrea Caamaño. Morrió neñu.

3. Manuel Isaac Larrea Caamaño. Morrió neñu.

4. María Josefa Dolores Rafaela Marca Larrea Caamaño. Morrió neña.

5. José Manuel Larrea Caamaño. Morrió neñu.

6. Juan Larrea y Caamaño, bautizáu'l 29 d'agostu de 1833 como Juan Bautista José Agustín Ramón, güérfanu de madre a los 7 díes de nacíu, morrió a la fin de l'adolescencia.

7. Juan José Ribadeneira Larrea y Tinajero, habíu en doña Tomasa Tinajero Larrea y Llona, nació en Quito por 1831. Foi criáu n'Ibarra por doña Mariana Ribadeneira y Coello de Portugal, de quien uso l'apellíu. Profesor de Gramática Llatina y Castellana. En dalguna publicación realizada en 2008, un inescrupuloso investigador invéntase un documentu nel que José Modesto Larrea y Carrión declararía la non paternidá de Juan José; al citar un "documentu secretu", que la so esistencia non poder comprobar, del archivu d'una persona que nun puede certificar o negar esa esistencia (pos pa la fecha de la publicación, esta persona morriera), l'investigador queda como fabulador y devalúa la so obra. Juan José casóse con doña Dolores Xubía Marín y Ribadeneira. D'esti enllaz baxen les families Ribadeneira-Larrea Xubía, Dávila Ribadeneira-Larrea, Dávila González, Dávila Espinosa, Dávila Terán, Dávila Mora, Sánchez Muñoz, Alvarado Dávila, Proaño Alvarado, Alvarado Suárez, Alvarado León, Suárez Alvarado, Fierro Alvarado, Escorza Alvarado, Montenegro Alvarado, Villota Alvarado (ver más embaxo, acápite 12), Alvarado Moreno, Alvarado Zapata, Alvarado Renken, Yépez Alvarado, Proaño Fischer, Cedeño Proaño, Jeffers Proaño, Morillo Alvarado, Villafuerte Alvarado, Marroquín Alvarado, Prau Dávila, Dávila Trueba, Andrade Dávila, Ganoza Dávila, Dávila Rosero, Dávila Mora, Dávila Navarro, etcétera.

8. Emilia Ribadeneira Larrea y Tinajero, nacida en Ibarra por 1832. Casó en 1858 col Dr. Antonio Ribadeneira Villavicencio, descendiente de los Condes del Real Presto, médicu. Con socesión: Mancheno Ribadeneira, Echanique Mancheno, Donoso Echanique, Donoso Cobo, Ribadeneira Aguirre, el ex-presidente de la República del Ecuador León Febres Cordero Ribadeneira, Febres Cordero Cordovez, Durán-Ballén Febres-Cordero, etc.

9. María Rosario Rosalía Nicolaza Larrea y Carcelén, morrió neña.

10. Manuel Larrea Muñoz, habíu con doña Carmen Muñoz de Ayala y Villamagán, nació en Sangolquí en 1842. Casó con Camila Ávila Muñoz de Ayala. Con socesión.

11. Manuel Ángel Larrea Donoso, bautizáu en Quito'l 6 d'agostu de 1845. Casó primero en 1872 cola so sobrina carnal, doña Rosa Jijón y Larrea y segundu en 1907 con María Barba Aguirre, ensin socesión nésta. Con socesión de la primera: Chiriboga Larrea, Salvador Chiriboga, Chiriboga Rosado, Ponce Suárez, Barba Larrea, Montúfar Freile, Barba Chiriboga, Vásconez Barba, Freile Barba, Jijón-Caamaño Barba, Larrea Freile, Freile Larrea, Vásconez Barba, Orska Vásconez, Orska Dotti, Freile Guarderas, Pérez Freile, Plaza Larrea, Correa Plaza, Guzmán Plaza, Guzmán Vintimilla, Larrea Buitrón, Larrea Estrada, Larrea Sánchez, Larrea Haro, Larrea Miranda, Larrea Jaramillo, Larrea Bustamante, Larrea Mendoza, etc.

12. Betsabé Larrea, de quien s'ignora la madre. Nació en Ibarra. Formó familia col padre Camilo Terán Yépez. Con estensa socesión en Ibarra: Larrea Terán, Larrea Andrade, Larrea Benalcázar, Villota Larrea, Rojas Villota, Villota Alvarado (ver más arriba, acápite 7), Combayadura Villota, Benalcázar Larrea, Larrea Rosales, Larrea Cabrera, Larrea Torres, Larrea Calero, etc.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]