José María Urbina y Viteri

De Wikipedia
José María Urbina y Viteri
diputáu Nacional del Ecuador

Vida
Nacimientu Pillaro19 de marzu de 1808
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Guayaquil4 de setiembre de 1891 (83 años)
Sepultura Cementerio General de Guayaquil (es) Traducir
Familia
Casáu con Teresa Jado
Fíos/es Francisco Urbina y Jado
Oficiu políticu
Cambiar los datos en Wikidata

José María Mariano Segundu Fernández de Urbina y Sáenz de Viteri (19 de marzu de 1808Pillaro – 4 de setiembre de 1891Guayaquil) foi presidente d'Ecuador, dende'l 13 de xunetu de 1852 hasta'l 16 d'ochobre de 1856. Foi'l pioneru na abolición de la esclavitú.

Permaneció por dalgún tiempu na Escuela Naval, dende onde salió pa ingresar na Comandancia del Apostadero; más tarde sirvió de nuevu a les órdenes de Illingworth nel sitiu d'El Callao y col xeneral Wright a bordu de la goleta de Guayaquil, na que resultó mancáu nun combate naval el 31 d'agostu de 1828 y foi xubíu a alférez.

Participó na campaña contra Urdaneta, y darréu foi unviáu a Bogota como miembru d'una misión diplomática. Permaneció nesta ciudá hasta 1837, fecha na que foi retiráu pol presidente Rocafuerte. De regresu n'Ecuador, y despechado pol so cese, cuayó xunto a Otamendi una combalechadura que foi afayada, lo que-y valió'l destierru a Nueva Granada.

Biografía[editar | editar la fonte]

Realizó los sos estudios na Escuela Náutica y participó nes últimes lluches emancipadores.

Una vegada desterráu Diego de Noboa declaróse como Xefe Supremu, llanzando'l programa “Guerra a los déspotes, paz a los vecinos fraternidá ente ecuatorianos”. Ente febreru a xunu de 1852 intentóse nuevamente una invasión floreana que volvió fracasar. Urbina formó, buscando'l sofitu de los contingentes africanos del Guayas, un Exércitu Nacional de negros, los “Tauras”. Na so alministración espulsó a los xesuites que llegaron al país en 1851, esto espertó l'odiu de los conservadores,[ensin referencies] aición que la fixo pola influencia económica, política y social d'esta congregación relixosa, a más de congratularse colos sos similares de Nueva Granada, López y Obando. Tamién implemento nel país los estudios llibres pa los estudiantes secundarios y universitarios lo cual produció un aciagu atrasu cultural. Sicasí la so alministración tuvo lluces y ye que nel so gobiernu col decretu del 25 de xunetu de 1851 abólese la esclavitú n'Ecuador. Morrió en Guayaquil el 4 de setiembre de 1891, a los 83 años d'edá.

Urbina apoderó'l periodu marcista dende la so adhesión al triunviratu de 1845 magar la so condición de gobernador de Flores, hasta'l so sofitu decisivu al presidente Francisco Robles ente 1856 y 1859. El so influxu nos años marcistas foi tridimensional; horizontalmente, arbitrando ente la Sierra y la Mariña ya inclinándose a la Mariña sur; verticalmente, cola so esmolición polos estratos marxinaos; transversalmente, faciendo posible el que les xeneraciones herederes de les bases populares chihuahuas de 1834 formar na xeneración montonera del alfarismo de 1895. L'español Gabriel Femández de Urbina y Olarte, ministru tesoreru de les Caxes Reales, vilbu, escoyó por compañeru a Rosa Viteri. D'esa unión nació Urbina, en Píllaro. Foi bautizáu en Quito y non entráu entá na adolescencia colar a Guayaquil onde'l xeneral Juan Illingworth Hunt educar.

De guardia marina a los 16 años d'edá tuvo nel bloquéu d'El Callao, últimu apartaz español n'América del Sur.

Presidencia[editar | editar la fonte]

Xeneral José María Urbina y Viteri nos sos últimos años, alredor de 1888.

Llegó al poder por aciu un golpe d'estáu a Diego Noboa. Urbina nun pudo convocar aína una Asamblea Constituyente pa llexitimar el so poder porque tuvo que combatir una nueva invasión de Flores sofitada pol Perú y los conservadores de casa adientro. Una vegada qu'hubo encaloráu esti doble peligru con enerxía, diplomacia, sobornos y el talentu militar del xeneral Robles, convocó l'Asamblea que, depués de reformar la Constitución, escoyer presidente por 23 votos contra 12 de Francisco Xavier Aguirre.

L'Asamblea escitó al presidente a espulsar a los xesuites. Tres dalguna vacilación combatida pol ministru de Colombia en Quito, sacar del país. Salíos los padres xesuites, Colombia prometió a Ecuador "una paz permanente". Entós Urbina reclamó a Perú prestos ya indemnización pola ayuda emprestada a Flores, l'invasor, y tou iguar con un Conveniu de Paz. A cuatro díes de robláu'l Conveniu, el Gobiernu peruanu creaba'l departamentu de Loreto na marxe izquierda del Amazones. Ecuador protestó; Perú adució la Cédula Real de 1802, l'Asamblea Constituyente negó-y validez y declaró el llibre navegación de los afluentes na marxe izquierda del Amazones. Tamién l'Asamblea autorizó que'l presidente consolidara los intereses atrasaos de la delda inglesa contraida pa financiar les guerres de la Independencia. La delda xubía a 424.000 llibres esterlines; y los intereses, a casi dos millones y mediu de llibres. L'afitamientu dexó la delda en 1'820.000, suma sobre la cual habría qu'emitir "bonos ecuatorianos de la delda esterna consolidada". El restu d'intereses vencíos por 1'480.000 llibres descomponer nun descuentu de 400.000 esterlines concedíu polos tenedores ingleses, 516.000 llibres trespasaes en bonos a la delda peruana, como pagu pola ayuda ecuatoriana a esi país na Independencia, y la demasía de 566.000 esterlines en certificaos agrarios pa la concesión de 100.00 cortes cuadraes de terrenales baldíos al Ecuador Land Company. Esta negociación foi oficializada nel Conveniu Espinel-Mocatta, apellíos del ministru ecuatorianu y del representante de los tenedores de bonos.

Urbina suprimió los impuestos arancelarios a los productos d'esportación y esanició los gravámenes a los bienes de primera necesidá. Creció, pos, la esportación del cacáu y de la cascariella, materia primo de la quinina, únicu remediu conocíu contra'l paludismu. Hubo inversión de capitales nestos rubros y tantu la Mariña sur como la Sierra sur empezaron a convalecer. Tamién liberalizó la educación cimera, privatizó la educación media ya impulsó la primaria pa lo cual expedió la revesosa Llei de Llibertá d'Estudios. L'Estáu respondía solamente pola educación primaria, financiada, amás, colo presupuestao pa los colexos secundarios. Urbina taba convencíu de que la educación yera la base del progresu y de qu'había qu'empezar pola del pueblu probe. De 10.679 alumnos en 1849,baxárase a 5.682 en 1854. Gracies a la llei de 1853, los alumnos aumentaron a 11.659 en dos años. Los universitarios podíen rindir los sos exámenes y graos cuando quixeren, nun taben obligaos nin a matriculase nin a asistir a clases y cualquier persona podía establecer llibremente centros d'enseñanza siempres que nun atacara a la relixón católica.

En cuanto proclamóse Xefe Supremu, decretó la manumisión de los esclavos y destinó gran parte del presupuestu pa indemnizar a los propietarios. Depués d'un encendíu bancia ente los representantes de la Sierra y de la Mariña sobre'l plazu pa executar esti decretu, l'Asamblea Constituyente decidir pola manumisión inmediata. Foi un golpe pa dellos llatifundistes serranos, que los sos llibertos emigraron a la Mariña. Urbina llogró que'l Congresu suprimiera'l proteutores d'indíxenes. "Los indios ", argumentó, "colos ilotas (esclavos) del Ecuador; fecundizan la tierra col so trabayu; erogan grueses contribuciones pal sostenimientu del cultu y aumentu de los fondos del erariu nacional, y en reciprocidá nun llogren del orde social sinón una suma bien llindada de bienes ". Suprimió'l cobru antemanáu de los tributos a los indíxenes y dio a delles comunidaes llabradores la posesión d'agües hasta entós monopolizadas polos terratenientes. Remembrando ante los güeyos de los notables la pantasma d'un probable españíu social de los primíos, preguntába-yos: "¿Va Tar nel corazón de l'autoridá'l mandar a reprimir a balazos por vencer a los conseyos de la so desesperación?". Nengún presidente ecuatorianu amenaciara asina al poder económicu y políticu.

Toes estes midíes riquíen el sofitu del pueblu y el sostén de les armes. El pueblu taba con él, pero faltába-y organización y presencia ciudadana. Con éses consolidó l'Exércitu poniendo los sueldos al día na midida de lo posible, alfabetizándolo, ameyorando l'equipu armáu y loxísticu. y usando como fuercia de convencimientu a los afroecuatorianos llibertos los tarrecíos "tauras", a quien llamaba con finura volteriana les sos "canónigos". Colo más "selectu" d'ellos formó'l so guardia personal. Los "tauras" reprimieron con eficacia a floreanos y golpistes. D'ellí "el terror ensin sangre", porque Urbina "allandiaba" ensin llegar al asesinatu. Ello ye que la Constitución de 1852 suprimiera la pena de muerte por delitos políticos. Tamién trató de secularizar la cultura de la dómina llibrándola de tutelar de la Ilesia Católica; a ello apuntaba la Llei de Llibertá d'Estudios; pero nun atacó al cleru ya inclusive incorporó al arzobispu de Quito nel Conseyu de Gobiernu. Urbina entamaba siguir la so obra. Pa ello movió los recursos del poder y de la so astucia na eleición de socesor. Urbina, sicasí, nun previo la violencia de la reaición terrateniente que se fortaleciera dende la nacencia de la República. Según datos conseñaos pol sociohistoriador Rafael Quintero, les faciendes de la Sierra Norte aumentaren de 159 en 1830 a 775 hacia 1860, y taben en manes de les families principales y de la Ilesia. D'esti sector, en bona parte, diba nacer la crisis que cortó la obra del socesor de Urbina, Francisco Robles, y sumió la Nación nuna crisis de muerte.

Ministros d'Estáu[editar | editar la fonte]

Ministeriu Ministru
Ministeriu de Guerra y Marina José de Villamil
Francisco Robles
Ministeriu de Gobiernu y Rellaciones Esteriores Javier Espinosa
Pedro Fermín Cevallos
Marcos Espinel Endara
Pacíficu Chiriboga
Ramón Borja
Ministeriu de Facienda Teodoro Gómez de la Torre
Gabriel Urbina

Fonte:[1]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Paz y Miño, Juan. Economia de José María Urbina.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Pedro Carbo
Ministru de Rellaciones Esteriores d'Ecuador

11 de setiembre de 1845 - 7 d'avientu de 1845
Socesor:
José Fernández Salvador
Predecesor:
José Manuel Jijón
Presidente de la Cámara de Representantes del Ecuador

1849 - 1850
Socesor:
Nicolás Espinosa
Predecesor:
Diego Noboa
Presidente del Ecuador Xefe Supremu del Estáu del Ecuador

13 de setiembre de 1851 - 17 de xunetu de 1852
Socesor:
Él mesmu
(Presidente Constitucional Interín)
Predecesor:
Él mesmu
(Xefe Supremu)
Presidente Constitucional Interín de la República del Ecuador

17 de xunetu de 1852 - 6 de setiembre de 1852
Socesor:
Él mesmu
(Presidente Constitucional)
Predecesor:
Él mesmu
(Presidente Constitucional Interín)
Presidente Constitucional de la República del Ecuador

6 de setiembre de 1852 - 16 d'ochobre de 1856
Socesor:
Francisco Robles
Predecesor:
Rafael Pólit
(Presidente del Senáu)
Pablo Bustamante
(Presidente de Cámara de Diputaos)
Presidente de la Convención Nacional del Ecuador de 1878

1878 - 1878
Socesor:
Leopoldo Salvador
(Presidente del Senáu)
Juan Ignacio Moreno
(Presidente de Cámara de Diputaos)