Guerra d'Esmalcalda

De Wikipedia
Guerra d'Esmalcalda
Parte de guerres de relixón n'Europa
Fecha 10 xunetu 1546 → 23 mayu 1547
Llugar Sacru Imperiu Xermánicu
Resultáu Victoria de los Habsburgu.
Capitulación de Wittenberg: Disolución de la Lliga de Esmalcalda, la dignidá de Príncipe Eleutor de Saxonia pasa a la Casa de Wettin.
Belixerantes
Lliga de Esmalcalda
Saxonia
Bandera d'Austria (imperiu) Sacru Imperiu Romanu Xermánicu
Imperiu español Estaos Pontificios
Comandantes
Juan Federico I de Saxonia
Felipe I de Hesse
Carlos V
Fernando Álvarez de Toledo.
[editar datos en Wikidata]
Los círculos imperiales hacia 1548.

La Guerra d'Esmalcalda (alemán: Schmalkaldischer Krieg ) desenvolver n'Alemaña ente 1546 y 1547, y enfrentó al exércitu del emperador Carlos V, comandado por Fernando Álvarez de Toledo, Duque d'Alba, contra l'exércitu de la Lliga de Esmalcalda, formada pola mayor parte de los Estaos luteranos del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu y empobinada por Juan Federico I de Saxonia y Felipe I de Hesse.

La guerra terminó aparentemente cola victoria del bandu católicu na batalla de Mühlberg, que dexó al emperador imponer una solución al conflictu nel Interim de Augsburgu (1548); pero les hostilidaes volver# a entamar en 1552 (la denomada Guerra de los Príncipes) y la resultancia final foi la reconocencia de la potestá de los príncipes alemanes d'imponer la so relixón a los sos súbditos (Paz de Augsburgu, 1555).

Carlos V a caballu en Mühlberg, por Ticianu, 1548 (Muséu del Prado, Madrid).

Anque l'enfrentamientu foi una guerra de relixón, lo cierto ye qu'hubo destacaos protestantes nel bandu imperial (Mauricio de Saxonia, que pasó a liderar el bandu protestante en 1552); ente que'l reinu católicu de Francia terminó interviniendo decisivamente en sofitu de los príncipes luteranos. Los aspeutos políticos, económicos y sociales tuvieron bien presentes na esplicación de les socesives alliniadures. En cuanto al enfrentamientu social ente privilexaos y clases baxes, tuviera la so espresión más violenta venti años antes, cuando tanto los príncipes católicos como los protestantes reprimieren el anabaptismo na guerra de los llabradores alemanes (1524-1525).[1]

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Juan Federico I de Saxonia, por Lucas Cranach el Mozu.

Nel contestu de la Reforma protestante, numberosos Estaos imperiales adoptaren el luteranismu, lo qu'apurría a los sos príncipes un decisivu poder contra'l predominiu, más teóricu que real, del emperador, que sofitaba'l catolicismu dende les sos bases nos Estaos de los Habsburgu, dientro y fora d'Alemaña (archiducáu d'Austria, reinos d'Hungría y de Bohemia, Flandes, restos del Estáu Borgoñón, la Italia española y los estensos territorios de la Monarquía Hispánica, tantu na Península Ibérica como nel Nuevu Mundu).

Na Dieta de Worms (1521) Carlos V había proscritu a Lutero y prohibíu l'espardimientu de los sos escritos, lo qu'amenó la Protesta de Speyer de los príncipes luteranos (Dieta de Speyer, 1529). La tensión españó en conflictu abiertu cola Confesión de Augsburgu (1530), sobre la que Melanchton realizó la so Apoloxía, refugada pol emperador. Dellos príncipes luteranos, lideraos pol eleutor Federico III de Saxonia y el landgrave Felipe I de Hesse, axuntar na ciudá d'Esmalcalda, onde formaron una amiesta o alianza militar (1531).

El landgrave Felipe I de Hesse.

Los príncipes católicos, axuntaos en Núremberg, fundaron de la mesma la Lliga Católica o Santa Lliga de Núremberg (1538). Dambos bandos intentaron evitar l'enfrentamientu na Dieta de Frankfurt (1539). Nos años siguientes, l'emperador siguió los sos esfuercios por consiguir una solución de compromisu en materia relixoso, pero ausentar d'Alemaña, empeñáu nes guerres d'Italia contra Francia y l'Imperiu turcu. Aprovechando la situación, los protestantes espulsaron de Brunswick-Luneburgu al duque católicu Enrique el Mozu (1542).

El duque d'Alba, por Antonio Moro.

En 1544 Carlos V volvió a Alemaña en roblando'l Tratáu de Crépy, lo que cerraba unu de los frentes qu'hasta entós caltuviera abiertu. Simultáneamente, na ciudá alpina de Trento (territoriu imperial), empecipiárense les xuntes d'un Conceyu impulsáu pol papa y l'emperador, y que los protestantes nun aceptaben (13 de payares de 1545). L'emperador llograra aliase non yá col papa Paulo III, sinón tamién con dellos príncipes luteranos (el duque Mauricio de Saxonia). A la vista de la fuercia demostrada por Carlos, qu'empezaba a adoptar fuertes midíes contra dellos confederaos, los líderes de la lliga de Esmalcalda axuntáronse'l 4 de xunetu de 1546 en Ichtershausen y alcordaron realizar un ataque preventivu lo antes posible, pa evitar que l'emperador concentrara un gran exércitu.[2]

La guerra[editar | editar la fonte]

Mauricio de Saxonia, por Lucas Cranach el Mozu.
Carlos V, nel tronu, sobre los sos enemigos derrotaos, d'esquierda a derecha: Suleimán el Magníficu, el papa Clemente VII, Francisco I de Francia, el duque Guillermu V de Kleve, el duque Juan Federico I de Saxonia y el landgrave Felipe I de Hesse. Giulio Clovio, mediaos del sieglu XVI.

Campaña del Danubiu[editar | editar la fonte]

Conseyu de Guerra mientres la campaña del Danubiu. Grabáu del Llibru de la guerra de Reinhart el Viejo, conde de Solms y señor de Müntzenberg, 1549. Solms yera un mariscal de campu imperial.

Les hostilidaes empecipiar en Suabia, cuando los exércitos de delles ciudaes imperiales llibres luteranes ocuparon la ciudá católica de Füssen, posesión de los príncipes-obispos d'Augsburgu, y el pasu d'Ehrenberg (9 de xunetu de 1546).[3] Los exércitos imperiales viéronse forzaos a retirase a la fortaleza d'Ingolstadt, nel ducáu de Baviera, onde pudieron aguantar.

Los planes luteranos d'invadir el condáu de Tirol (posesión de los Habsburgu), lo que torgara la llegada de refuerzos católicos dende Italia, nun recibieron l'aprobación de la Lliga. La presencia de príncipes católicos y pro-imperiales nos dos grandes territorios meridionales (el duque Guillermu IV en Baviera y l'archiduque Fernandu I, hermanu del emperador, n'Austria) dexó a Carlos axuntar ensin torgues un exércitu abondu pa compensar la situación, qu'incluyía tropes pontificies al mandu d'Octavio Farnesio.

Al entamu de la guerra, los efectivos de la lliga de Esmalcalda envaloráronse en 50 000 soldaos y 110 pieces d'artillería, frente a un exércitu imperial inferior en cantidá, pero compuestu por tropes más veteranes. Carlos V partía col so exércitu dende Ratisbona el 21 d'agostu, con 20.000 lansquenetes y 9000 soldaos españoles de los tercios de Lombardía, Nápoles y Hungría. Cuntaba amás con 11.000 infantes italianos unviaos pol Papa Paulo III, según 4000 homes d'armes y 1500 caballos llixeros, según 32 pieces d'artillería.[4] Tenía De sumáse-y 9000 infantes de los Países Baxos, al cargu de Maximilien d'Egmont, conde de Buren, según 1000 homes d'armes y 4300 caballos llixeros, pero nun llegaríen a Ingolstadt hasta'l 15 de setiembre de 1546.

Campaña de Saxonia[editar | editar la fonte]

Saxonia ernestina en mariellu y Saxonia albertina en rosa, hacia 1485. Nel recuadru inferior, la situación hacia 1672.

Los líderes de la Lliga nun se decidíen a entablar batalla contra les entrenaes tropes imperiales. El 20 de xunetu de 1546, l'eleutor Juan Federico I de Saxonia y el landgrave Felipe I de Hesse fueron proscritos por un edictu imperial (Reichsacht) so l'acusación de deponer al duque católicu Enrique de Brunswick-Luneburgu en 1542. El duque Mauricio de Saxonia aprovechó la oportunidá y, ayudáu por Fernandu I d'Austria, invadió n'ochobre les tierres del so primu y rival de la Saxonia ernestina, forzando al eleutor Juan Federico I a retirase coles sos tropes. Rápido llegó dende Suabia y lliberó la Saxonia ernestina col so exércitu, pa invadir darréu de la mesma la Saxonia albertina y les tierres bohemies axacentes. La llegada del iviernu dexó en suspensu les operaciones militares y el conflictu quedó nun estadiu inciertu.

Batalla de Mühlberg[editar | editar la fonte]

Enfrentamientu de los dos exércitos sobre la ponte de Mühlberg. Nel centru, la llocalidá de Mühlberg (Milburgum). A la derecha, los exércitos imperiales del duque d'Alba (Caesar Alban' Dux). Ilustración a llápiz del llibru De bellu Smalcaldico ("De la guerra d'Esmalcalda"), hacia 1596/1598.

En Suabia les tropes de Hesse nun llevaron a cabu más aiciones, ente que les ciudaes imperiales y los príncipes protestantes, como'l duque Ulrich de Wurtemberg y el conde Federico II del Palatináu, optaron por rindir se al emperador. El 28 de marzu de 1547, Carlos V partió escontra Bohemia, onde xuntó les sos fuercies coles del so hermanu Fernando, rei d'esi reinu. Puesto que los luteranos bohemios nun ayudar militarmente al eleutor Juan Federico I, como ésti esperaba, l'exércitu imperial obligó-y fácilmente a retirase. Los desalcuerdos na estratexa a siguir llevaron a los exércitos de la Lliga a una decisiva derrota na Batalla de Mühlberg (24 d'abril de 1547), onde Juan Federico I foi fechu prisioneru.

Sitiu de Bremen y batalla de Drakenburg[editar | editar la fonte]

Tres la batalla de Mühlberg, que determinó la resultancia de la guerra, los dos úniques ciudaes protestantes que siguíen la resistencia yeren Bremen y Magdeburgu. Dambes refugaron pagar les cantidaes que Carlos V -yos imponía en conceutu de multa y evitaron ser ocupaes por tropes imperiales. En Bremen, 12 000 soldaos imperiales sol mandu del duque Eric II de Brunswick-Calenberg caltuvieron infructuosamente un asediu dende xineru hasta mayu.[5] Esti fechu llevó a la Batalla de Drakenburg (23 de mayu de 1547), na qu'un exércitu protestante de la Lliga de Esmalcalda invadió'l vecín principáu de Calenberg. Escosaos los sos homes y recursos, l'exércitu imperial del duque Eric foi rápido derrotáu. Mientres la llucha, Eric viose obligáu a cruciar el ríu Weser pa salvar la vida. De resultes de la batalla de Drakenburg, tol norte d'Alemaña quedó llibre de presencia de tropes imperiales.

Consecuencies[editar | editar la fonte]

Enrique V de Brunswick-Wolfenbüttel o Brunswick-Luneburgu.
Alegoría de les abdicaciones de Bruxeles, por Frans Francken el Mozu, hacia 1660.

Capitulación de Wittenberg[editar | editar la fonte]

L'eleutor Juan Federico I, prindáu, foi primeramente sentenciáu a muerte, y, pa llograr el perdón, el 19 de mayu de 1547 robló la capitulación de Wittenberg.[6] Perdió la dignidá eleutoral y dellos territorios ernestinos fueron vencíos al so primu Mauricio, que foi alzáu a la dignidá eleutoral el 4 de xunu. Mauricio, con ayuda del Eleutor Joaquín II de Brandeburgu, intentó mediar en favor del so suegru Felipe I de Hesse. El landgrave apurrir n'Halle, confiándose a la misericordia del emperador. Carlos V encarceló-y darréu, lo que sorprendió desagradablemente a los eleutores.

Les condiciones de la rindición tamién prevíen la reposición d'Enrique de Wolfenbüttel nel so ducáu, la de Julius von Pflug nel obispáu de Naumburgu-Zeitz y el compromisu de los protestantes de reconocer el Conceyu de Trento, al que se comprometíen a asistir. La Lliga de Esmalcalda quedó eslleida.[7]

Interim de Augsburgu[editar | editar la fonte]

Anque les fuercies imperiales quedaron victorioses sobre les protestantes, les idees de Martín Lutero (muertu'l 18 de febreru de 1546) estendiérense por tol Imperiu, y eso nun podía suprimise cola fuercia físico. La decisión del Papa de treslladar el conceyu de Trento (territoriu imperial) a Boloña (nos Estaos Pontificios) disgustó al emperador, pos contribuyía a la rocea de los partidarios de la Reforma. Decidíu a solucionar el conflictu relixosu pelos sos propios medios, y sintiéndose nel cume del so poder, Carlos V axuntó la Dieta de Augsburgu y dictó el 15 de mayu de 1548 el denomináu Interim de Augsburgu, col que confiaba llograr la reintegración de los protestantes na ilesia católica (con concesiones como l'aceptación del mota de los llaicos -comunión nos dos especies, pan y vinu-, la non imposición del celibatu sacerdotal y l'aceptación de les apropiaciones de bienes eclesiásticos que se fixeren en beneficiu de los príncipes protestantes).[8]

Tratáu de Torgau, Tratáu de Chambord y Guerra de los Príncipes[editar | editar la fonte]

[9]

Sicasí, l'aplicación del Interim foi xenerando un clima de malestar ente los príncipes protestantes, que volvieron tar en condiciones de remontase contra'l poder imperial en 1552, lideraos esta vegada pol agora eleutor Mauricio de Saxonia (la denomada Guerra de los Príncipes).[10] Foi clave'l sofitu del rei Enrique II de Francia, que robló con ellos el Tratáu de Chambord (15 de xineru de 1552), lo que-y dexó ocupar Cambrai, Metz, Toul y Verdún.

Mauricio utilizaba dende 1550, cuando recibiera l'encargu de someter la ciudá luterana de Magdeburgu, los recursos de la Dieta pa formar un exércitu personal que s'alió cola Lliga de Königsberg liderada pol duque de Hesse y el margrave de Brandeburgu (Juan Alberto de Mecklemburgu, el duque Alberto de Prusia y Hans de Custria).[11] La Lliga de Torgau (precedente políticu -en 1526- de la lliga militar de Esmalcalda -de 1531-) reactivar cola Alianza o Tratáu de Torgau de mayu de 1551, que explícitamente pretendía el reestablecimientu de les llibertaes alemanes.[12] Carlos V inda confiaba en Mauricio, y citóse con él en Innsbrück, pero ésti nun allegó. En mayu de 1552 l'exércitu de Mauricio de Saxonia avanzó escontra'l sur, conquistando'l Tirol y amenaciando la mesma residencia del emperador. Carlos V tuvo que fuxir de forma humillante, con un pequeñu séquitu y travesando los Alpes metanes una nevarada, a puntu de ser acopáu ente fuercies cimeres.

Paz de Passau y Segunda Guerra de los Margraves[editar | editar la fonte]

Alberto II Alcibíades de Brandenburg-Kulmbach.

Ante la nueva situación, viose obligáu a apautar con Mauricio, qu'en cuenta de romper la so alianza col rei de Francia (aquel día Enrique II) fíxo-y retirar el Interim y lliberar a Juan Federico I de Saxonia y Felipe I de Hesse (Paz de Passau, 2 d'agostu de 1552). Los príncipes protestantes, que consideraben insuficiente esta transaición, socatraron la denomada Segunda Guerra de los Margraves[13] (1552-1555), dirixíos por Alberto II Alcibiades,[14] margrave de Brandeburgu-Kulmbach. Fueron ganaos na Batalla de Sieverhausen[15] por el mesmu Mauricio de Saxonia, que, sicasí, morrió nella (9 de xunetu de 1553).

Sitiu de Metz y Paz de Augsburgu[editar | editar la fonte]

Incapaz de reconducir militarmente la situación al so favor (fracasu nel sitiu de Metz[16] de 1552-1553), Carlos V nun tuvo otru remediu que roblar la Paz de Augsburgu (25 de setiembre de 1555), que reconocía los principiu de llibertá relixosa pa los príncipes protestantes o católicos (cuius regio, eius religio). Sintiéndose incapaz de siguir cola so xera política, Carlos V empecipió'l ciclu d'abdicaciones de Bruxeles (1555-1556), incluyendo l'arrenunciu a la dignidá imperial (que nun foi aceptada polos eleutores hasta'l 24 de febreru de 1558). Esta retirada, amás d'una salida personal pa él, significaba un intentu de solucionar los conflictos al traviés de figures de les que s'esperaben nueves estratexes: el so hermanu l'archiduque d'Austria Fernandu I (que-y asocedió como emperador) y el so fíu Felipe II (que concentró'l restu de los reinos de la Monarquía Hispánica).[17]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Gonzalo Redondo, La reforma protestante, una solución de continuidá, en Historia de la Ilesia n'España, Rialp, 1993, ISBN 84-321-2984-4, pg. 27.
  2. Enciclopedia católica online
  3. Vicente de Cadenes, El Conceyu de Trento na dómina del Emperador Carlos V, pg. 187.
  4. proyeutu-de-exercito-pa-la guerra.html Un proyeutu d'exércitu pa la guerra de la lliga de Esmalcalda, por Giambattista Castaldo [1546]
  5. Nun tien de confundir se'l sitiu de Bremen de 1547 col de 1653, coles Guerres sueques de Bremen, 1654-1656) y colos combates en redol a Bremen mientres la Gran Guerra del Norte (1700–1721).
  6. History of Hungary (1526–1686)
  7. Enciclopedia católica online, web cit.
  8. ilesia.htm La lliga de Esmalcalda n'oraciones.com
  9. en:War of the Eight Princes. Petr Vorel, The War of the Princes: The Bohemian Lands and the Holy Roman Empire 1546-1555, Helena History Press, 2015 (presentación editorial).
  10. Cronoloxía del sieglu XVI: 1552
  11. Literary Encyclopedia. Custria ye un topónimu bien pocu usáu, qu'apaez ente les places alemanes de la Baxa Silesia afeutaes poles guerres napoleóniques, xunto a otres como Magdeburgu, Spandau, Glogau y Stettin ([1]).
  12. Heilmann, fonte citada en de:Zweiter Markgrafenkrieg -en:Second Margrave War-.
  13. Kneitz, fonte citada en de:Albrecht II. Alcibiades (Brandenburg-Kulmbach)
  14. Friedrich, fonte citada en de:Schlacht bei Sievershausen
  15. Bour, fonte citada en fr:Siège de Metz (1552)
  16. Fernando Bouza, Conflictos esteriores de Carlos I, en Artehistoria.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]