Emperador mariellu

De Wikipedia
Huang Di, l'Emperador Mariellu.

L'Emperador mariellu, tamién conocíu n'Occidente pol so nome chinu Huangdi (Chinu tradicional: 黃帝, chinu simplificáu: 黄帝, pinyin: Huángdì), ye una de les figures más importantes de la mitoloxía china. Huangdi —unu de los Cinco Emperadores— reinó, según la tradición, dende'l 2698 al 2598 e.C. Represéntase-y como conquistador, xuez, inmortal, dios del monte Kunlun y del centru de la Tierra. Ye consideráu como unu de los iniciadores de la civilización china.[1][2]

Interpretación[editar | editar la fonte]

Paez que orixinalmente foi una figura mítica o un dios que foi reinterpretado mientres la dinastía Zhou. Orixinalmente sería un dios de la guerra que nes tradiciones tempranes desempeñaba un papel pocu importante, pero que más tarde se convertiría n'unu de los inmortales del taoísmu. Dalgunos identificar col dios del truenu tocariu Ylaiñäkte, que correspuende a otres divinidaes indoeuropees, como'l dios xermánicu Wotan, el griegu Apolo y el celta Lug.

Lleendes[editar | editar la fonte]

Cúntase que la so madre quedó embarazada por un rayu cayíu del cielu nocherniegu y que tres venti años d'embaranzu nació Huangdi, que falaba dende la nacencia.

Esisten hestories sobre la so llucha col so hermanu Shennong, y con un diluviu causáu por una bisarma. Tamién se cunta que tien un tambor fechu con piel de kui (un ser mitolóxicu que puede producir agua, vientu o seca). La lleenda de la so retirada escontra l'oeste na guerra contra l'emperador del Este, Chi You, na batalla de Zhuolu, considérase como l'establecimientu de la etnia han.

Contribuciones culturales[editar | editar la fonte]

Los chinos de la etnia han consideren que Huangdi ye'l so ancestru (xunto con Shennong, al que tamién conocen como Yandi (‘l'emperador Yan’). Haber referir a sigo mesmos cola fórmula «los descendientes de Yan y Huang» (炎黄子孙, Yán Huáng zisun).

Ente otros llogros, al Emperador Mariellu atribúyese-y la invención de los principios de la medicina tradicional china: el Neijing (内經, Nèijīng) o Canon médicu del Emperador Mariellu, que —según la lleenda— foi compuestu en collaboración col so médicu Qi Bo (岐伯). Sicasí, historiadores modernos consideren que foi compilado de fontes antigües por un estudiosu ente les dinastíes Zhou y Dinastía Han Han, más de 2000 años dempués.

El so historiador Cang Jie sería'l creador de los calteres chinos.

Según otra lleenda, la so muyer, Luo Zu o Leitzu (螺祖), enseñó a los chinos cómo texer la seda de los gusano.

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]