Diputación provincial

De Wikipedia

Una diputación (del llatín deputatione) ye, llato sensu, un cuerpu de diputaos d'una asamblea y les sos respeutives actividaes. En sentíu estrictu, el términu ye güei emplegáu n'España, pa designar una diputación provincial, que ye la institución a la que correspuende, con este o otru nome, dende 1836, l'órganu de gobiernu y l'alministración de delles de les provincies.

Provincies con diputaciones provinciales[editar | editar la fonte]

Esisten diputaciones provinciales nes provincies de les comunidaes autonómas de Galicia, Aragón, Cataluña, Comunidá Valenciana, Castiella y Lleón, Castiella-La Mancha, Estremadura y Andalucía. Les comunidaes autónomes uniprovinciales d'Asturies, Cantabria, Comunidá de Madrid, Murcia y La Rioxa nun tienen diputaciones provinciales porque al tener una sola provincia les sos funciones yá son realizaes polos parllamentu autonómicos y los sos respeutivos gobiernos tres la so constitución en comunidaes autónomes na década de 1980. Lo mesmo asocede con coles ciudaes autónomes de Ceuta y Melilla, onde les competencies propies de les diputaciones provinciales son asumíes polos respeutivos gobiernos y asamblees autonómiques. Les provincies o territorios históricos de la comunidá autónoma del País VascuÁlava, Guipúzcoa y Vizcaya— cunten con diputaciones forales (Diputación Foral d'Álava, Diputación Foral de Guipúzcoa, Diputación Foral de Vizcaya respeutivamente), organismos que difieren de les diputaciones provinciales n'aspeutos como les competencies asumíes y el métodu d'eleición. Navarra, na actualidá una comunidá foral uniprovincial, tuvo antaño una diputación foral. Nes comunidaes autónomes insulares de Canaries (biprovincial) y Baleares (uniprovincial) son los cabildros y conseyos insulares los qu'exercen funciones similares a les de les diputaciones en caúna de les islles.

Diputaciones provinciales actuales
Diputaciones provinciales estinguíes

Funciones[editar | editar la fonte]

Una de les funciones fundamentales de les diputaciones ye collaborar na xestión de l'actividá municipal. Integren la diputación provincial, como órganos de gobiernu de la mesma, el presidente, unu o dellos vicepresidentes, la xunta de gobiernu y el plenu. Coles mesmes van esistir en toles Diputaciones Comisiones informatives, obligatoriu tres el cambéu de la Llei reguladora de les Bases del Réxime Llocal (LBRL).

Les diputaciones tienen calter territorial y la so función ye xestionar los intereses económicu-alministrativos de les provincies. Nes islles Canaries les funciones de les diputaciones exercer en cada islla los cabildros insulares, y nes islles Baleares los conseyos insulares (en catalán consells insulars). En dellos términos municipales españoles como los de Cartaxena o Lorca, esisten subdivisiones del so territoriu onde se conocen tamién so esti nome.

Eleición[editar | editar la fonte]

Les diputaciones provinciales son órganos d'eleición indireuta. La composición del so plenu realizar por eleición polos conceyales electos de tolos conceyos del partíu xudicial.

El númberu de diputaos de cada plenu depende del númberu d'habitantes de la provincia y afítase por llei (art. 204 de la Llei Orgánica 5/1985, de 19 de xunu, del Réxime Eleutoral Xeneral):

Diputaos
Hasta 500 000 habitantes 25
De 500 001 a 1 000 000 27
De 1 000 001 a 3 500 000 31
De 3 500 001 d'equí p'arriba 51

Los diputaos de cada provincia partir ente los partíos xudiciales por aciu el sistema d'otorgar un diputáu a cada partíu xudicial y depués distribuyir los restantes proporcionalmente a la población. Una vegada que se constitúin los conceyos, tómense, pa cada partíu xudicial, los votos de tolos partíos que llograron representación (siquier un conceyal). Ente ellos parten los escaños, según la llei D'Hondt. Los diputaos provinciales escuéyense, en cada partíu xudicial, d'ente los conceyales de cada partíu escoyíos en dalgún conceyu del partíu xudicial.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]