Conseyu Insular

De Wikipedia

Un Conseyu Insular (en catalán Consell Insular) ye una institución propia d'autogobiernu nel archipiélagu balear (islles de Mallorca, Menorca, Eivissa y Formentera). La islla de Cabrera nun tener conseyu insular propiu, yá que pertenez alministrativamente al conceyu de Palma de Mallorca.

Los sos miembros son escoyíos por sufraxu universal direutu de los ciudadanos de cada isla. Según l'artículu 66 del Estatutu d'Autonomía de Illes Balears, el Presidente del Conseyu Insular ye escoyíu pol Plenu ente los sos miembros. Puede camudar por aciu una moción de censura posterior. Los Conseyos insulares tomen diverses competencies establecíes nel Estatutu d'Autonomía de Baleares de 1983.

Historia[editar | editar la fonte]

Antecedentes medievales[editar | editar la fonte]

Dende pocu dempués de la conquista de la Corona d'Aragón del Archipiélagu Balear, cada islla esfrutó d'un órganu propiu d'autogobiernu primeramente llamáu universidá, que col tiempu evolucionaría escontra'l Gran y Xeneral Conseyu de Mallorca, el Conseyu Xeneral de Menorca y el Conseyu Xeneral d'Eivissa. Estes formes d'organización política perduraron hasta l'aprobación del Decretu de Nueva Planta de 1715, que les sustituyó pola Audiencia de Palma de Mallorca. A partir de 1833, ésta convirtióse na Diputación Provincial de Baleares.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

A diferencia de les Islles Canaries (que cunten con cabildrus insulares dende 1912), les islles Baleares nun tuvieron órganos d'alministración llocal propios hasta mediaos del sieglu XX. Esta posibilidá venía reconocida nel artículu 10.4 de la Constitución de la República Española de 1931, y reflexábase nel Anteproyectu d'Estatutu d'Autonomía de les Islles Baleares de 1931, pero la Guerra Civil Española de 1936 y el posterior réxime dictatorial torgaron que se crearen.

La Llei de Bases de Réxime Llocal de 21 de payares de 1975 previo na so base 19.3 que nel plazu máximu d'un añu'l Gobiernu, a propuesta de la Diputación Provincial y previo audiencia a los conceyos, estableciera pa Baleares una organización fayadiza al so calter insular, pero tou esto nun llegó a nenguna parte pola proximidá de les primeres eleiciones democrátiques el 15 de xunu de 1977.

Dómina actual[editar | editar la fonte]

Tal que güei conocer, los conseyos insulares son instituciones recién, que nacieron impulsaes dende la islla de Menorca como una solución pa evitar la concentración de poder en Mallorca, la islla más grande y poblada del archipiélagu balear.[1] pol Real Decreto-llei de 13 de xunu de 1978, qu'instauró la preautonomía balear, y pola Llei d'eleiciones llocales de 17 de xunetu de 1978, que configuraron un sistema con tres consejos insulares (Mallorca, Menorca y Eivissa-Formentera) y un Conseyu Xeneral Interinsular como órganu de coordinación ente ellos (del que depués s'aniciaría l'actual Gobiernu de les Islles Baleares).

Darréu incorporáronse nel artículu 141.4 de la Constitución española de 1978 y nel artículu 41.3 de la Llei de Bases de Réxime Llocal. L'Estatutu d'Autonomía de 1983 dedicó-yos el capítulu IV del so títulu III, en desenvolvimientu del cual aprobóse la Llei 5/1989, de 23 d'abril, de conseyos insulares. Esta sería sustituyida más tarde pola vixente Llei 8/2000, de 27 d'ochobre.

Nel añu 2007 dos fechos marquen una nueva etapa na hestoria de los conseyos insulares. Per un sitiu, la reforma del Estatutu d'Autonomía, que-yos da nueves competencies y la capacidá d'ellaborar reglamentos, y que dispón que los sos miembros sían escoyíos n'eleiciones separaes a les del Parllamentu autonómicu. Y por otru, la creación del nuevu Conseyu Insular de Formentera, segregáu del d'Eivissa.

Regulación[editar | editar la fonte]

Los Conseyos Insulares rexir polo establecío nel Estatutu d'Autonomía de les Islles Baleares (capítulu IV del títulu IV: artículos 61 a 74), desenvueltu nesti puntu pola Llei 8/2000, de 27 d'ochobre, de conseyos insulares. El so réxime de financiamientu ta reguláu na Llei 2/2002, de 3 d'abril, de sistema de financiamientu definitivu de los conseyos insulares.

Igualmente, cada conseyu insular dictó un reglamentu orgánicu propiu nel que se definen los órganos que los integren y les funciones que desenvuelven.

Naturaleza xurídica[editar | editar la fonte]

La concreta naturaleza xurídica de los conseyos insulares fueron oxetu de diversos discutinios doctrinales,[2] especialmente mientres la vixencia de la Estatutu d'Autonomía. Asina, un sector considerar entes llocales y amás instituciones de la comunidá autónoma ensin perder la primer condición, ente qu'otru defendió que tienen una doble naturaleza como órganos de gobiernu d'una entidá llocal y simultáneamente órganos autonómicos. Sicasí, la xurisprudencia, tantu de la Sala de lo Contencioso Alministrativu del Tribunal Cimeru de Xusticia de les Islles Baleares como del Tribunal Supremu, siempres se decantó pola tesis de la doble naturaleza.

Organización[editar | editar la fonte]

En cada conseyu insular hai necesariamente un plenu, un presidente y un conseyu executivu (esti postreru nun ye obligatoriu nel casu del Conseyu Insular de Formentera), amás de tolos demás órganos complementarios que cada conseyu pueda crear nel so reglamentu orgánicu. Asina, por casu, les competencies d'urbanismu y ordenación del territoriu exercer por aciu comisiones insulares d'urbanismu y ordenación del territoriu.

Competencies[editar | editar la fonte]

Los conseyos insulares exercen cuatro distintos tipos de competencies:

  • Les que tengan atribuyíes pola llexislación estatal, esto ye, les mesmes que correspuenden a les diputaciones provinciales.
  • Les que tienen reconocíes como mesmes nel artículu 70 del Estatutu d'Autonomía, qu'inclúin la potestá de dictar reglamentos sobre estes materies.
  • Les que se tresfieran o deleguen per parte de la Comunidá Autónoma, detallaes nel artículu 71 del Estatutu d'Autonomía. Al respective de estes materies, sicasí, namái exercen la función executiva y la xestión.
  • Toes aquelles otres que puntualmente recueyen les distintes normatives sectoriales.

Concretamente, les 'competencies mesmes' de los conseyos insulares (art. 70 del Estatutu) son:

  1. Urbanismu y habitabilidad.
  2. Réxime local.
  3. Información turística. Ordenación y promoción turística.
  4. Servicios sociales y asistencia social. Desarrollu comuñal ya integración. Política de proteición y atención a persones dependientes. Complementos de la seguridá social non contributiva. Voluntariáu social. Polítiques d'atención a les persones yá los coleutivos en situación de probeza o necesidá social.
  5. Inspeición téunica de vehículos.
  6. Patrimoniu monumental, cultural, históricu, artísticu, arquiteutónicu, arqueolóxicu y paisaxísticu nel so ámbitu territorial, y depósitu llegal de llibros.
  7. Actividaes clasificaes. Parques acuáticos. Infracciones y sanciones.
  8. Tutela, acoyimientu y adopción de menores.
  9. Deporte y ociu. Fomentu y promoción de les actividaes deportives y d'ociu.
  10. Tresportes terrestres.
  11. Espectáculos públicos y actividaes recreatives.
  12. Agricultura, ganadería y pesca. Calidá, trazabilidad y condiciones de los productos agrícoles y ganaderos y de los productos alimenticios que se deriven.
  13. Ordenación del territoriu, incluyendo la mariña.
  14. Artesanía. Fomentu de la competitividá, la capacitación y el desenvolvimientu de les empreses artesanes. Promoción de productos artesanos. Creación de canales de comercialización.
  15. Carreteres y caminos.
  16. Mocedá. Diseñu y aplicación de polítiques, planes y programes destinaos a la mocedá.
  17. Caza. Regulación, vixilancia y aprovechamientu de los recursos cinexéticos.
  18. Cultura. Actividaes artístiques y culturales. Fomentu y espardimientu de la creación y producción teatral, musical, cinematográfica y audiovisual, lliteraria, de danza y d'artes combinaes. Promoción y animación sociocultural.
  19. Museos y archivos y biblioteques de titularidá autonómica, nel so ámbitu territorial. Conservatorios de música, servicios de belles artes, hemeroteques ya instituciones similares, d'ámbitu insular.
  20. Polítiques de xéneru. Conciliación de la vida familiar y llaboral. Institutu de la Muyer.

Como se ve, les competencies de los conseyos insulares son más estenses que les d'una diputación provincial, y más asemeyaes a les d'una comunidá autónoma. Trátase d'un réxime bien cercanu a los territorios históricos del País Vascu, magar ensin l'autonomía financiera propia d'estos.

Otros datos[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • DD.AA. Els consells insulars en l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears. Palma de Mallorca: Lleonard Muntaner, 2007. ISBN 978-84-96664-55-5
  • BLASCO ESTEVE, Avel·lí (ed.). Los Conseyos Insulares. Valencia: Tirant lo Blanch, 2005. ISBN 84-8456-006-6

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. QUINTANA PETRUS, Josep Maria. "Els plantejaments autonòmics de Menorca durant la Transició", dientro de La Transició a les Illes Balears. Simposi 25 anys IEB. Palma de Mallorca: Conseyería d'Educación, Cultura y Deportes, 1998, p. 61.
  2. COLOM PASTOR, Bartomeu. "Una vegada más sobre la naturaleza xurídica de los conseyos insulares: aproximamientu históricu, xurídicu y política". Revista Xurídica de les Illes Balears, núm. 2, 2004.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]