Formentera

Coordenaes: 38°42′N 1°27′E / 38.7°N 1.45°E / 38.7; 1.45
De Wikipedia
Formentera
Alministración
País España
Autonomía[[d:Special:EntityPage/Q107356467|{{{2}}}
Tipu d'entidá conceyu d'España
Capital Sant Francesc de Formentera
Alcalde de Formentera (es) Traducir Jaume Ferrer Ribas
Nome oficial Formentera (ca)
Llingües oficiales catalán
castellanu
Xeografía
Coordenaes 38°42′N 1°27′E / 38.7°N 1.45°E / 38.7; 1.45
Superficie 83.24 km²
Puntu más altu la Talaiassa (es) Traducir
Demografía
Población 11 171 hab. (2023)
Densidá 134,2 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
consellinsulardeformentera.cat
Cambiar los datos en Wikidata

Formentera ye una de les Islles Baleares, asitiada nel mar Mediterraneu y conceyu que forma parte, xunto con Mallorca, Menorca y Eivissa, de la comunidá autónoma de les Islles Baleares.

Amás, xunto con Eivissa y dellos castros forma les llamaes islles Pitiuses. Anguaño, Formentera tien una población de 12 280 habitantes para 2017, polo que ye la islla balear menos poblada.

Xeografía[editar | editar la fonte]

El conceyu inclúi, amás de la islla de Formentera, les islles y castros del abarganando ente los cualos destaquen se Espalmador y se Espardell. La superficie total del conceyu ye de 83,20 km², cosa que supón solo'l 1,64 % de la superficie total de les Baleares.

La islla tien una forma allargassada d'este a oeste, formada por dos puexu a cada estremu y una franxa de terrén llarga y apertón que los xune.

La Mola y el cabu de Berberia, o'l plan del Rei, son los dos macizos planos que s'alcen sópito sobro'l mar formando unos cantiles de más de 100 m práuticamente en vertical. L'altitú máxima na islla ye de 195 metros a sanu Talaiassa de la Mola.

Ente los dos puexos atópase una franxa básicamente arenosa y dunar llamada se Carnatge. La parte más apertón tien solo 1,5 km d'anchor.

Al norte atopen dos estenses llagunes mariniegues: l'estañu des Pexe y l'estañu Pudent. Al norte del estañu Pudent, la península des Troyedors ye un conxuntu de dunes de 3 km de llargor y un anchor mínimo de 100 m. Al estremu norte un estrechu brazu d'agua de 50 m, denomináu se d'Adolf, dixebra Formentera de se Espalmador.

La orografía plana de la islla fai que les precipitaciones sían escases y que la temperatura seya uniforme. La precipitación mediana añal ye de 370 mm. La temperatura mediano añal ta ente 17 y 18 °C.

La PM-820 ye una carretera asitiada na islla que s'empecipia al puertu de La Sabina y acaba nel so puntu más oriental de la islla (Faru de La Mola). Nel so percorríu traviesa los principales cascos urbanos de la islla (la Sabina, Sant Francesc de Formentera, Santu Ferran de ses Roques, Calar de Santu Agustí y Pilar de la Mola0), sacante Se Llombes. Tien una llargor total de 20 quilómetros.

A la mariña atopen les siguientes cales: calar en Basté, calóse, calar des Guijarral, el caló des Muertu, calar Saona y el Caló d'en Trullo.

Historia[editar | editar la fonte]

La historia de Formentera ta bien amestada a la historia d'Eivissa, pero mientres llargos periodos de tiempos foi despoblada, o habitada esporádicamente, dando llugar a una particularidá al respective de la islla vecina.

Prehistoria[editar | editar la fonte]

Esisten pocos datos sobro la prehistoria de Formentera. L'estudiu d'esti periodu empecipiar col descubrimientu del sepulcru de can na Mariña en 1974. Tratar d'un conxuntu megalíticu d'una estructura complexa formada per trés círculos concéntricos y un cuartu central. Ta datáu alredor del añu 2000 aC. Los distintos fragmentos atopaos de cerámica, botones y ferramientes de xiles demuestren la esistencia d'intercambios coles otres islles.

El conxuntu de poblamientos del cabu de Berberia, ente otros menores, son de la edá del bronce, ente l'añu 1600 y 1000 aC. Indiquen un poblamientu de grupos familiares sedentarios.

Edá antigua[editar | editar la fonte]

Ente que los fenicios primeru, y sobremanera los púnics dempués, instalar n'Eivissa formando una importante colonia, nun esisten datos sobre Formentera. Probablemente quedó despoblada, o ensin población estable, ente los sieglos V y Y aC. El xeógrafu griegu Estrabó denominar Ofiusa, 'islla de les Culiebres', nome qu'adoptó Plini el Viejo en llatín como Columbrària. Espublizóse'l mitu que la islla yera erma por culpa de too tipu de culiebres venenoses. Ye posible que'l nome tea rellacionáu col nome púnic de les islles Pitiüses, YBSM, referíu al dios Bes que, ente otres coses, apoderaba les culiebres.

De la dómina romana, a partir del sieglu Y dC, atópense xacimientos qu'indiquen la esplotación de recursos y una población estable. A la dómina del baxu Imperiu pertenez el castellum de can Blai, una construcción militar cuadrada con cinco torres, probablemente con una función d'abelugu de la población agrícola.

Los sieglos V a IX son escuros, sacante'l periodu bizantín cuando se reconstrúin antiguos establecimientos romanos.

Periodu islámicu[editar | editar la fonte]

El periodu islámicu (902 – 1235) supón una nueva organización social y económica alredor de la alqueria como unidá granible agrícola. La población ye culta y fuertemente arabitzada.

El 1109 sufre una incursión noruega empobinada por Sigurd Y de Noruega Magnússon "Jórsalafari" Los fechos queden recoyíos a la historia de los reis de Noruega redactada pol islandés Snorri Sturluson versu'l 1220 y conocida col títulu de Heimskringla o Orbe del Mundu. Na tradición popular formenterera alredor de la cueva des Fumu. La islla apaez mentada a la Heimskringla baxu'l nome de Forminterra.

Baxa edá mediana[editar | editar la fonte]

La cultura y l'estructura social tresformar de formada repentina cola conquista catalana del 1235. La islla estremar en quartons asignaos a los conquistadores: Guillemos de Montgrí quedar cola Mola y se Carnatge, el neñu Pere de Portugal con Quépise y el conde Nunó Sanç con Porto-salè. Poco dempués Montgrí mercó la parte que pertenecía a Nunó Sanç, y el quartó des Nengún pasó al rei (la parte más meridional ye'l plan del Rei). Montgrí dexó parte de la Mola pola construcción del monesteriu agustí de Santa Maria de Formentera.

A mediaos del sieglu XIV, de resultes de la peste negro, la islla queda despoblada y solo ye habitada de forma temporal pola estracción del sal y trabayos de ganadería. La ilesia de sanu Valla Vieya, d'amenorgaes dimensiones y ensin campusantu, fecha del 1369.

Nel sieglu XVI tuvo llugar la batalla de Formentera, na que la flota de Rodrigo Portuondo foi ganada pola otomana de Aydın Reis que sacupaba moriscos del Reinu de Valencia y constrúyense les torres de vixilancia de la Mola, quépise y se Espalmador como puntos estratéxicos pa la defensa d'Eivissa de los ataques corsaris. Cuasi trés sieglos ensin población estable fixeron qu'aumentaren los recursos naturales de la islla onde predominaba'l monte y la caza.

Repoblamientu del sieglu XVIII[editar | editar la fonte]

Alredor del añu 1700 el rei foi concediendo terrenales a la familia de Marc de Joan Ferrer y empecípiase la forestación de ibicencos. Los primeros pobladores instálense alredor de sanu Valla Vieya y el 1738 constrúyese la ilesia de Sant Francesc, cola función de templu y d'abelugu, constituyendo un incipiente nucleu de población. La ilesia de Pilar de la Mola ye del 1784. Na zona de les Roques instálense los trabayadores de les salines. Pero la mayor parte de la población vive esvalixada según la organización tradicional ibicenca en véndes. L'añu 1800  había 1.200 habitantes aproximao.

Sieglos XIX a XXI[editar | editar la fonte]

La derrota del bandu austriacista na Guerra de Socesión supón la confiscación de les salines, el principal recursu de la islla. Les condiciones de vida son dures y l'economía ye de subsistencia, básicamente agraria. La islla atópase desforestada y los estaños saliners en mala traza. El 1822 instáurase de volao el primer conceyu de la islla, reinstaurat el 1837 y nuevamente suprimíu ente 1870 y 1888.

Turismu na sablera.

Mientres el postreru terciu del sieglu XIX y el primer terciu del sieglu XX produzse una gran emigración masculina en Cuba, la Uruguái y Arxentina, favoreciendo l'apellativu, per parte de los ibicencos, de la Islla de ses muyeres". Los ingresos de la emigración, mayoritariamente envernada, suponen un aumentu del nivel de vida.

L'anarquismu socede'l referente políticu de la islla, con una llarga fuelga de los trabayadores saliners empecipiada'l 1931 y una importante movilización social en demanda d'un usu comuñal de l'Estany des Pexe. Al entamu de la Guerra Civil española la islla ye ocupada unes selmanes pol capitán republicanu Alberto Bayu Giroud. Recuperada pol bandu franquista empecípiase una represión con fusilamientos, exiliu y encarcelamientos. Ente'l 1940 y el 1942 instalar a la Sabina una colonia penitenciaria onde morrieron de fame un centenar de prisioneros. Les décades del 1940 y 1950 vuelven ser años d'aislamientu, escasez y mera subsistencia.

A principios de la década del 1960, el turismu provoca una nueva rotura económica y social. Empecipiar cola llegada d'integrantes del movimientu hippiei dempués movimientos naturistes. Constrúyense los primeros establecimientos turísticos, la mayoría como pequeños negocios familiares, remocícase'l puertu de la Sabina como principal puntu de comunicación, y ameyórense les infraestructures polo xeneral.

A partir de los años ochenta empiecen les demandes sociales pola preservación d'espacios naturales y por un modelu turísticu propiu: campañes contra la urbanización del estañu des Pexe, el camping des Can Marí, etc.

Organización territorial[editar | editar la fonte]

La organización tradicional del territoriu ye en parroquies y véndes. Les parroquies son Sant Francesc de Formentera, Sant Ferran de Ses Roques y Pilar de la Mola, los trés pueblos principales de la islla. Nos últimos años desenvolviéronse otros pueblos eminentemente turísticos: se Llombes, calóse o la Sabina. Les véndes ye una organización típica d'Eivissa y Formentera motivada pola población tradicionalmente tremada. La islla ta estremada en catorce véndes.

Política[editar | editar la fonte]

Arriendes de l'aprobación en 2007 de la reforma del Estatutu d'Autonomía, creóse'l Conseyu de Formentera. La institución ta formada polos trelce rexidores surdíos de les eleiciones al Conceyu, que soceden al empar conseyeros insulares.

Con éses l'ámbitu de Formentera quedó independiente de venceyos institucionales con Eivissa, yá que dexó de depender, como hasta entós, del Conseyu d'Eivissa y Formentera.

Les eleiciones al Conseyu de Formentera, que se llevaron a cabu'l 2011 ganar la formación Gent per Formentera, una formación localista y d'izquierdes que ganó 6 rexidores. El PP llogró 4 rexidores. De lloñe, el Partíu Socialista en Formentera y el Grupu d'Independientes de Formentera obtengueren 2 rexidores cada unu. Jaume Ferrer foi escoyíu alcalde y, consecuentemente, presidente del Conseyu de Formentera.

Economía[editar | editar la fonte]

La so economía depende mayoritariamente de los ingresos del sector turísticu, l'actividá del cual ta centrada na temporada de branu. Les principales poblaciones turístiques de Formentera son la Sabina y Se Llombes.

Los molinos[editar | editar la fonte]

Yeren utilizaos para moler la cebera y faer farina. En principiu yeren molinos de sangre, tresformándose darréu en molinos de vientu, dada la esposición a los vientos de la Islla.

Molí vell de la Mola[editar | editar la fonte]

Documentáu dende l'añu 1778, siendo primeramente un molín de sangre. Ye lo meyor calteníu y caltién la so maquinaria completa. Foi mercáu'l 1993 pola Fundación Illes Balears y ta nel catálogu del Patrimoniu Cultural de Formentera.

Molín d'en Tiendes[editar | editar la fonte]

Asitiáu a la Mola, según fontes orales construyir a finales del sieglu XIX. Dexó de moler a los años cincuenta del sieglu XX.

Molín de ses Roques[editar | editar la fonte]

Antiguu molín de sangre, tresformáu en molín de vientu. Yá esistía'l 1797. L'añu 1936 dexó de moler. Afíxose como vivienda, anexonáu nuna casa de nueva construcción, la década de 1960.

Molín d'en Tauet[editar | editar la fonte]

Primeramente foi un molín de sangre y ye lo más antiguo que s'atopa documentáu. Yá esistía en 1773. Dexó de moler en 1964.

Los molinos de Miranda[editar | editar la fonte]

Conocer con esti nome'l molín d'en Mateu y el d'en Jeroni. El de Matéis  ye'l que ta asitiáu más cerca de la ilesia de Sant Francesc Xavier. Construyir mientres el s. XIX y dexaron de funcionar na década de 1950.

Molín d'en Simó[editar | editar la fonte]

Anguaño solo queden muertes d'allá onde se llevantaba'l molín. La torre foi tomada devers el 1950. Taba asitiáu a la vénda del cabu de Berberia.



Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]