Conchita Badía

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Conchita Badía
Conxita Badia - concert 1939.jpg
Vida
Nome completu Concepció Badia i Millàs
Nacimientu Barcelona14  de payares de 1897
Nacionalidá Bandera d'España España
Fallecimientu

2  de mayu de 1975

(77 años)
Estudios
Llingües castellanu
catalán
Alumnu/a de Enrique Granados Traducir
Profesor/a de Joaquín Nin-Culmell Traducir
Montserrat Caballé
Oficiu
Oficiu cantante, cantante d'ópera, pedagoga y pianista
Premios
Mena de voz Sopranu
Instrumentu musical Pianu
voz
Cambiar los datos en Wikidata

Concepción Badía d'Agustí(14  de payares de 1897Barcelona - 2  de mayu de 1975), conocida como Conchita Badía, foi una sopranu y pianista española. A lo llargo de la so vida artística, tuvo trés maestros: Enrique Granaos, Pablo Casals y Manuel de Falla. Foi considerada una de les meyores intérpretes hispanofalantes de cantares artísticos del sieglu XX.[1] Badía estrenó pieces escrites por compositores como Enrique Granaos, Manuel de Falla, Federico Mompou, Alberto Ginastera y Enric Morera i Viura. El so carrera internacional llevar a los principales escenarios del mundu. Amás de cantar nos más diversos xéneros música de cámara, lieder, oratorios y cantar popular, tamién tuvo una carrera destacada como pianista y desenvolvió una importante carrera como profesora de cantar, con discípulos como Montserrat Caballé.


En pallabres de Joan Alavedra na biografía que dedica a l'artista:

tolos que vivimos con mayor o menor intensidá la vida musical catalana dende los empiezos d'esti sieglu, sabemos qué representa l'actuación de la cantante Conchita Badía. Al mio pensar, ella foi, nel so xéneru, una personalidá esencial (...). Primerísima liederista nos nuesos conciertos, dio a conocer los meyores cantares de los compositores que yá taben formaos cuando ella apaeció y (. ..) les de los mozos que fueron surdiendo na composición del cantar catalán. Amás, revelóse como la más eximia intérprete de los clásicos italianos, los románticos alemanes, los antiguos compositores franceses y españoles, y foi insustituible na execución de los grandes Oratorios y de les obres de Händel, Mozart, Haydn, Beethoven, Bach, Schubert, Schumann, etc.

Primeros años[editar | editar la fonte]

Conchita Badía nació en Barcelona el 14 de payares de 1897, fía d'una comadrona y de un imaginero relixosu. Empezó a estudiar de bien pequeña con un profesor del barriu, quien en 1905 encamentó-y a la familia que la llevara a l'Academia Granaos onde conoció al so primer maestru, Enrique Granaos, quien reconoció'l so don pa la música y, amás de les clases de pianu con Frank Marshall, facer estudiar cantar con Rosa Culmell (esposa del compositor Joaquín Nin Castellanos). En 1908, coincidiendo col añu de la inauguración del Palaciu de la Música Catalana, Badía realizó a los 11 años los sos primeros conciertos. Poco dempués d'estos y a pesar del so talentu pal pianu, Ganaos fixo enfocar pol cantar. A los sos 16 años, los responsables de l'Asociación Wagneriana propunxéron-y el papel de chica flor nel estrenu nel Palaciu de la Música de la versión de conciertu del Parsifal de Richard Wagner, que foi protagonizada pol tenor Francisco Viñes. A pesar de les oxeciones de dalgunos pola edá de la cantante, Joaquim Pena, unu de los fundadores y líder de l'asociación, convenció al so padre de que la escoyera: «Ye una artista. Y propóngo-y cantar un papel de chica flor. ¿Nun ye esactamente lo que ye ella, una moza y una flor?»[2]. L'estrenu dar en 1913 y marcó el so debú profesional.

Mientres los años siguientes, el mesmu Granaos acompañó-y al pianu en dellos conciertos por toa Cataluña y fíxo-y estrenar la so obra Cantares amatorias na Sala Granaos de l'avenida Tibidabo de Barcelona en 1913. Otres actuaciones prominentes fueron les sos interpretaciones de les obres de Granaos Tonadillas nel Palaciu de la Música Catalana nel marcu de la temporada de l'Asociación de Música «da Camera» empobinada por Manel Clausells, y La Elexía eterna, orquestada y empobinada por Lamote de Grignon.

Mientres aquellos años, Badía collaboró con importantes artistes contemporaneos incluyendo Enric Morera, Jaume Pahissa, Ventura Gassol, Amadeu Vives, Frank Marshall, Robert Gerhard, Felip Pedrell y Apeles Mestres. Tamién recibió aponderamientos de dellos artistes, como Apeles Mestres, quien-y regaló la englantina de plata y oru que ganara nos Xuegos Florales y el brazalete de bodes que-y regalara a la so difunta esposa y dedicó-y les siguientes pallabres: «Recitaes por ti, los mios cantares hasta paecen guapes».[2] Manuel de Falla, que la escucha per primer vegada en París, escribe «Cuantos tuvimos la fortuna d'oye-y interpretar nueses mesmes obres vamos guardar siempres l'alcordanza de la fuerte impresión d'arte qu'esperimentamos».[2] El tenor Francisco Viñes dedícalu 039;'Métodu de cantar coles pallabres: «A la más perfecta liederista que yo enxamás escuchara. Oyéndola unu pregúntase: ¿los ánxeles, cantaríen con tanta perfección?».[2]

El 24 de marzu de 1916, el barcu que llevaba de regresu a Barcelona a Granaos y a la so esposa dende Nueva York, onde acababa d'estrenar les Goyesques na Metropolitan Opera House, foi fundíu polos alemanes. La muerte afectó considerablemente a Badía, pero sigue estudiando con Vidal Nonell nel Conservatoriu del Licéu.

El 22 de xineru de 1918, la cantante estrenó nel Palaciu de la Música L'allumamientu maraviyosu de Schaharazada del compositor Robert Gerhard. Al añu siguiente casóse con Ricard Agustí, siendo'l so padrín de bodes Felip Pedrell, de quien, ente otres obres, estrenó en 1921 La Celestina. A lo llargo d'estos años, collabora costantemente con Pau Casals, quien se convierte nel so segundu maestru. Xuntu con él y la so Orquesta Pablo Casals, cantó como solista en más de treinta concierto. Ente otros estrenos que realizó nos años 1920 tuvieron Cançons epigramàtiques de Amadeu Vives (1927(, acompañada pol pianista lleidatanu Ricard Viñes, según los Nuevos madrigales y l'escoyeta Amoroses d'Apeles Mestres.

Mientres los añu 1930 l'actividá concertista de Badía intensificóse. En 1932 cantó obres de Arnold Schönberg en presencia del propiu compositor nel marcu del Festival Schönberg del Palaciu de la Música. Darréu participó con Robert Gerhard nel Festival de Viena de la Sociedá Internacional pa la Música Contemporánea onde cantó Seis canciones populares catalanes. En 1935, estrenó los cantares orixinales de Pablo Casals y Presente de bodes de Lamote de Grignon, quien tamién la dirixó nel Gran Teatre del Liceu cantando la ópera María del Carmen de Granaos.

La nueche del 17 de xunetu de 1936, mientres l'ensayu xeneral cola Orquesta Pablo Casals y el Orfeó Gracienc del conciertu inaugural de la Olimpiada Popular, llegó-yos la noticia del alzamientu militar y esa mesma nueche dio entamu la Guerra Civil Española. Badía, quien vivía nesi momentu sola colos sos trés fíes yá que el so home tuviera que colase p'América, treslladar a la casa de la familia de Manel Clausells, secretariu de l'Asociación de Música «da Camera». La primer mañana d'ochobre, sicasí, Clausells nun llegó al so despachu y Badía buscar hasta afayar que fuera asesináu. Movida por esti eventu, la cantante decide colase al esiliu y cola ayuda de Ventura Gassol y Pablo Casals consiguió colase escontra Francia coles sos fíes y el pianista Alexandre Vilalta en febreru de 1937, como embaxadora cultural catalana realizando unos conciertos que la Xeneralidá de Cataluña entamó en Francia por cuenta de la esposición sobre l'Arte Románico Catalán.

L'esiliu[editar | editar la fonte]

Esiliu n'Europa[editar | editar la fonte]

Mientres el so esiliu en París, Badía siguió cantando en llugares como les sales Pleyel y Gaveau acompañada pol músicu Alfred Cortot y nel Théâtre deas Champs-Elysées. Tamién realizó xires per delles ciudaes europees y grabó conciertos y programes na BBC y n'otres radios y televisiones europees. Mientres estes xires tuvo la oportunidá d'actuar en Cambridge y Londres con Robert Gerhard, n'Holanda con Oscar Esplá, en Suiza, Bruxeles y Salzburgo, ente otros llugares. Les sos presentaciones fueron bien recibíes per medios como'l Púlgue-y Musical y el periódicu De Tijd.[2]

Sol presaxu de la Segunda Guerra Mundial, llegaron a Europa dellos representantes americanos pa contratar a artistes y Badía aceptó una de les propuestes pa exiliarse n'América del Sur, viendo asina la posibilidá d'axuntase de nuevu col so home Ricard. Badía empecipió'l so viaxe a América a finales de mayu de 1938.

Esiliu n'América[editar | editar la fonte]

Tres más de cuatro años de separación, Conchita axuntar col so home en Brasil, onde la familia estableció la so residencia nun primer momentu. A partir de xunu de 1938, sigue la so carrera como cantante nesi país y tuvo la oportunidá de trabayar con compositores con Heitor Villa-Llobos. Pocos meses dempués realizó una presentación n'Uruguái y el 14 de payares de 1938 cantó nel Teatru Cervantes de Buenos Aires. La cantante decidió treslladase a esta ciudá arxentina, onde se realcontró col tamién exiliado Manuel de Falla y a Francesc Cambó, quien contrató al so home Ricard, consiguiendo asina axuntar de nuevu a tola familia, que se quedara en Brasil. Badía tamién fixo con otros exiliados que llegaron a Arxentina por cuenta de la Guerra Civil como l'editor López-Llausàs, el dramaturgu Martínez-Sierra, l'actriz Catalina Bárcena, el filósofu José Ortega y Gasset, el poeta Rafael Alberti, los escritores Salvador de Madariaga y Paco Aguilar, l'actriz Margarita Xirgu, los baillarinos Zackarov y el expresidente Niceto Alcalá-Zamora.

Ente otres actuaciones destacaes, el 18 d'ochobre de 1939, nel marcu del vigésimoquinto aniversariu de la Institución Cultural Española, Badía interpretó Psyché y otros cantares de Falla so la batuta de Juan José Capo. Mientres esti periodu, conoció a compositores arxentinos Capo, Gilardi, Alberto Ginastera, Carlos Guastavino, Carlos López Buchardo, Julián Bautista y Suffren. Amás de actuaciones nos auditorios brasileños, arxentinos y uruguayos, tamién realizó presentaciones pa distintes radios, ente elles Radio El Mundu y actuó de cutiu acompañada ente otros polos sos condiscípulos de Granaos Federico Longás y Paquita Lluriga. N'ocasiones, mientres les sos xires per América del Sur, Badía tocaba'l pianu y cantaba melodíes improvisaes y a pesar de ser activa como concertista, intensificó la so faceta de maestra de cantantes tantu europeos como suramericanos.

Dempués de nueve años desque empecipió'l so esiliu, Badia decidió que yera'l momentu de volver a Barcelona. El 14 de payares de 1946, morrió Manuel de Falla tan solo dos díes depués de que Conchita despidir d'él antes de volver a Cataluña.

De nuevu en Cataluña[editar | editar la fonte]

Badía llega a Barcelona'l 8 d'avientu de 1946 vuelve a Barcelona, atopando una ciudá camudada na que yá nun moren munchos de los artistes colos que compartió l'entamu de la so carrera. Esto sumáu cola señardá per América fixo que pasaren casi un añu primero que la cantante actuara otra vegada, estrenando'l 14 de payares de 1947 La rosa als llavis de Eduard Toldrà y Joan Salvat-Papasseit nel Palaciu de la Música. Nesi mesmu añu tamién se participó nel conciertu-homenaxe a la poesía de Garcés musicada por distintos compositores. En 1947 tamién llogró un pase de día de frontera pa viaxar a Prada de Conflent, onde s'axunta con Pablo Casals, con quien se correspondiera mientres l'esiliu. Dambos volvieron ver en delles ocasiones na mesma Prada.

Mientres los 10 años siguientes, cantó ente otros nos conciertos del Xardín de les Naranxales de Pedralbes. En 1956 estrenó Doce canciones españoles de Joaquín Rodrigo acompañada pol mesmu y participó nel homenaxe al compositor Joaquín Nin acompañada pol compositor Joaquín Nin-Culmell. Tamién foi convidada a actuar n'auditorios de Madrid en delles ocasiones, onde foi recibida positivamente pola crítica.[2]

Mientres esta etapa, Badía siguió siendo maestra, como caderalga de cantar nel Conservatoriu Municipal de Barcelona y na so propia casa, onde recibe a alumnos como Francesca Callao, l'arxentín Carlos Mansu, l'andaluza Isabel Aragón, la mexicana Lupita Campos, la sueca Sonia Stehenmar, la xaponesa Akemi Karachi, Heleni Barjau y Montserrat Caballé. De 1958 al 1974, la cantante viaxó de cutiu por América y por Europa pa impartir cursos de cantar como los cursos de branu «Mozarteum» de Salzburgo, los cursos internacionales de música española «Música en Compostela» en Santiago de Compostela. Tamién foi miembru de xuraos de certámenes como'l Concursu Internacional de Cantar de Rio de Janeiro y el Concursu Internacional de Canto Francisco Viñes.

En 1966, con motivu del 50 aniversariu de la muerte d'Enrique Granaos, Badía participó nun homenaxe al compositor al pie de artistes como'l direutor y violinista Yehudi Menuhin.

Nos sos últimos años, Badía recibió delles reconocencies como la Medaya d'Oru de la Ciudá del Conceyu de Barcelona, la Medaya de Plata de la Diputación de Barcelona, la Gran Cruz d'Isabel La Católica, la Encomienda d'Alfonso X El Sabiu y el Llazu de Dames al Méritu Civil del Gobiernu d'España.

Badia morrió'l 2 de mayu de 1975 en Barcelona.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Sadie y Latham, p. 49.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 Alavedra, 1975.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Conchita Badía