Comenio

De Wikipedia
Comenio
direutor d'escuela


obispu

Vida
Nacimientu Uherský Brod (es) Traducir[1]28 de marzu de 1592[2]
Nacionalidá Imperiu Habsburgu
Muerte Ámsterdam[3]15 de payares de 1670[4] (78 años)
Sepultura Naarden
Familia
Casáu con Magdalena Vizovská (en) Traducir (1618 – 1622)[5]
Marie Dorota Cyrillová (en) Traducir (1624 – 1648)[5]
Johanna Gajusová (en) Traducir (1649 – 1670)[5]
Fíos/es
Familia
Estudios
Estudios Universidá de Heidelberg
(1613 - 1614)
Llingües falaes llatín[6]
checu[6]
alemán[6]
Oficiu profesor, pedagogu, filósofu, científicu, teólogu, llingüista, presbíteruescritor
Creencies
Relixón Hermandad de Moravia (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Jan Amos Komenský (nome en ol»checu pronunciáu), en llatín Comenius, derivando anguaño nel apellíu Commentz (28 de marzu de 1592Uherský Brod (es) Traducir – 15 de payares de 1670Ámsterdam) foi un teólogu, filósofu y pedagogu nacíu na actual República Checa. Foi un home cosmopolita y universal, convencíu del importante papel de la educación nel desenvolvimientu del home. La obra que-y dio fama por toa Europa y que ye considerada como la más importante, ye la Didáctica Magna, y la so primer edición apaeció nel añu de 1630. Dio-y importancia al estudiu de les llingües y creó una obra llamada Puerta abierta a les llingües.

Conózse-y como'l Padre de la didáctica. Na so obra ¨Les nueves realidaes¨, Peter Drucker realza la posición de Comenio como l'inventor del llibru de testu, nun intentu (esitosu por cierto) d'incentivar l'autonomía del procesu formativu pa evitar que'l gobiernu católicu esaniciara del tou al protestantismu na República Checa. «Si la xente llee la Biblia en casa, nun van poder confundise» foi'l pensamientu de Comenio.

Los grandes apurras realizaos a la Pedagoxía, los sos viaxes per distintos países d'Europa (en munchos d'ellos, convidáu por reis y gobernadores), y l'alta preparación y constancia nel so llabor d'educar, valiéron-y el títulu de "Maestru de Naciones".

Biografía[editar | editar la fonte]

Relieve nel qu'apaez Comenio.

El llugar de nacencia de Comenio ye desconocíu pero lo que s'envalora ye que los sos padres proveníen del Reinu d'Hungría. Per otra parte, hai trés posibles llugares fitos pa la so nacencia: Komna, Nivnice o Uherský Brod en Moravia (agora República Checa).

  • Komna ye una pequeña aldega onde vivieron los sos padres y de la cual tomó'l so nome (Komna < Komenský); Comenius ye la forma llatina).
  • Nivnice ye l'aldega onde pasó la niñez y el llugar de nacencia más probable.
  • Uherský Brod ye'l pueblu al que se camudó mientres la niñez. Equí hai un muséu dedicáu a él.

Comenio foi profesor y rector nes ciudaes de Přerov y Fulnek, en Moravia, hasta l'entamu de la guerra de los Trenta Años, cuando l'exércitu del Sacru Imperiu unvió al exiliu a los habitantes de Moravia. Establecer en Leszno (Polonia) y como obispu de los moravos ayudó a caltener la unidá del so grupu. En 1638 foi convidáu a Suecia pa participar nes reformes educatives. El gobiernu inglés fíxo-y una invitación similar, pero en 1641, poco primero de que españara la Guerra Civil inglesa, colar de la isla, volviendo a Suecia, onde trabayó hasta 1648. Dempués pasó a Polonia, Hungría y Holanda.

Influencia na educación[editar | editar la fonte]

Comenio defendía la importancia del poder de la educación p'ameyorar al home y a la sociedá. La educación tenía de ser universal, tener orde y métodu, ser amena. L'alumnu tendría de ser el centru d'atención. Pa Comenio, enseñar deber a una disposición de trés cuesas: tiempu, oxetu y métodu. Apurrió idees educatives basándose en tres métodos: entender, retener y prauticar. La finalidá d'ello yera ameyorar la enseñanza pal alumnu. Inclinar a la capacidá de sensibilidá del profesor escontra l'alumnu, según a la interaición y collo garantizar l'ésitu del aprendizaxe.

Ente les obres qu'escribió, la de mayor interés ye la so “Didáctica Magna", unu de los primeros llibros escritos sobre la tema d'educar a los neños y dirixir bien la escuela. Al traviés de les sos distintes obres, propunxo un métodu didácticu.

Comenio dio entamu a los testos ilustraos pa neños, con figures d'animales y aiciones, graduaos de fácil a difícil, faciendo que l'alumnu pudiera entender con mayor facilidá. Foi'l primeru que presentó una metodoloxía de la educación basada na unión de la pedagoxía cola didáctica. Con esti sistema quería dirixir la progresión moral ya intelectual del alumnu.

Obra[editar | editar la fonte]

Orbis pictus, obra ilustrada pal aprendizaxe del llatín.

Comenio ye bien conocíu poles sos contribuciones a les téuniques d'enseñanza que, xunto colos sos principios educativos, desenvolver na so gran obra Didáctica Magna. Nella señala cuál ye'l so conceutu de la enseñanza que se resume nuna frase so: "enseña tou a toos". Foi'l primeru n'instruyir llingües tradicionales por aciu l'usu de pasaxes de la mesma y de la traducción correspondiente na llingua moderna.

El so Orbis Pictus (1658) amuesa un mundu visible en dibuxos, un llibru pal aprendizaxe del llatín, que paez ser el primer llibru ilustráu pa neños. Anguaño podemos atopar munchos llibros ilustraos y tendríamos de tener en cuenta a Comenio, de quien podemos claramente dicir que foi'l so inventor. Inclusive Goethe, que la so niñez trescurrió cien años dempués de que se publicar Orbis Pictus, considera, col mayor agradecimientu a esti llibrín, como unu de les sos primeres ayalgues. Mientres tol sieglu siguiente, foi asonsañáu con ediciones cada vegada más luxoses.

Pero quiciabes la so obra más personal seya El llaberintu del mundu y el paraísu del corazón, una caltriante sátira social na que propón que'l filósofu tien d'abelugase nel interior de sigo mesmu, nel que llama «el paraísu del corazón»

Didáctica Magna[editar | editar la fonte]

Comenio estremó la so obra Didáctica Magna en trés partes:

  • Didáctica Xeneral (Cáp. 1 – 9)
  • Didáctica Especial (Cáp. 10 – 14)
  • Organización Escolar (Cáp. 15 – 33)

La pallabra didáctica provién del griegu διδακτικός, ή, όν didaktikè significa l'arte d'enseñar. Magna significa grande moralmente. Esta obra recueye'l necesariu métodu. Comenio busca la sistematización de los procesos educativos. Esmolecer de les distintes etapes del desenvolvimientu educativu y dixebra por edaes la educación col fin d'asitiar les conocencies n'espiral. Fala de la globalidad de les unidaes, aspeutu qu'anguaño entá se tien bien en cuenta. Cada aprendizaxe tien de formar parte d'otru o inducilo. L'autor ye'l primeru en tener cuenta al alumnáu y les sos necesidaes. Comenio tamién menta que cada alumnu ye distintu. y nun hai que faer de menos a nengunu. Nun tien de faer se distinción social o de xéneru. La muyer foi creada a la semeyanza de Dios, ye un ser racional al igual que l'home. Comenio tamién creía que la muyer ye bona pa la Ciencia y que tendría de tener estudios científicos pa darréu siguir cola educación universal.

Díaz Barriga considera un error atribuyir a les pedagoxíes anteriores al momentu que describimos la noción de programes d'estudiu. Nel sieglu XVII, Comenio utiliza'l términu Plan d'estudios pa establecer, como un señalamientu ampliu, el conxuntu de temes a trabayar nel sistema escolar. Nesti sentíu, ye un error sostener que na escuela tradicional "el profesor recibe yá fechos los programes, que faelos ye responsabilidá que nun-y pertenez… Entendemos que no que puede denominase "la escuela tradicional" (sieglu XVII a XIX), los planes d'estudiu son consideraos dende la didáctica como una propuesta de temes bien amplies a desenvolver nel intre d'una etapa académica. Tocantes a la noción de programes d'estudiu, concluyimos que nun esiste, nesti momentu, en parte porque les grandes reflexones alrodiu de la Didáctica danse primero que se conformen los sistemes educativos y establézanse les lleis sobre la obligatoriedá de la enseñanza, y, en parte, porque dende esti pensamientu didácticu establezse la función intelectual del docente como una función insustituible.

Didáctica Xeneral[editar | editar la fonte]

Nel banduyu maternu prepárase'l cuerpu pa ser habitación de l'alma. Na tierra l'alma preparar pa la vida eterna, "Dios creó tou pa da-y lo al home". Nella, l'home tien de llograr fines secundarios: criatura racional, criatura señor de les criatures y criatura a imaxe y preste del so creador; va ser conocedor de toles coses, dueñu d'elles y de sigo mesmu y como fin, va tener la busca de Dios. Tomemos en cuenta que l'home, pa Comenio, ye sabiu, bonu y tien una intelixencia cola cual el puede percibir la conocencia de les coses y de Dios. Somos un milagru, tamos fechos a la so imaxe y semeyanza. Tenemos un esquema del universu, tamos dotaos de sentíu y siempres tamos en busca constante d'aprender pa llegar a una perfeición y a ser felices. Comenio fálanos de la honestidá, y la base d'ésta ye l'harmonía. Tamién nos diz que la relixón ye una forma de vida, basada nuna rellación esencial d'una persona col universu o con Dios.

Fálanos de les "granes" de Ciencia, honestidá y relixón, qu'en munchos casos nun dieron frutos. Con esto vemos que "l'home ye home" cuando fai lo que tien que faer na vida: exerciciu mental, enseñanza y dar a cada quien lo que merez. La formación de la persona tien de dase na infancia, porque ellí nun tien bien estructurados los roles que-y ta marcando la comunidá; sicasí, na adolescencia ye onde más se debe enseñar pa reafitar les conocencies infundidos na etapa anterior.

Hai que poner enforma énfasis nel modelu de padres que se tien, porque per mediu d'ellos va depender la educación que tengan los fíos frente a la sociedá. Los maestros son los principales moderadores primarios para dicha formación. Tolos homes tienen de ser bien preparaos y educaos na so vocación, pa esto a delles persones va haber qu'educales dende la infancia yá que unes tarden más qu'otres pa poder asimilar una conocencia. Pero hai que tomar en cuenta daqué importante; naide tener de ser escluyíu d'una educación yá que ye la principal fonte de sabiduría del propiu ser humanu. A toos, poro, hai que tratalos como se merecen y nun facer# de menos a otros que-yos costar más trabayo asimilar una cosa, por eso tamién hai qu'esplicar tou d'alcuerdu a la capacidá de cada persona. Tolos homes tienen de ser empuestos a los mesmos fines, son únicos ya irrepetibles, con capacidaes y llimitaciones con virtúes y habilidaes, con aptitúes y mañes.

Didáctica especial[editar | editar la fonte]

"L'home ye la criatura postrera, la más absoluta, la más escelente de toles criatures”. Lo fundamental pal home, ye conocese a sigo mesmu como una criatura de Dios que ta fechu a la so imaxe y a semeyanza; con esto danos un panorama absolutu de lo dichosos que somos al atopanos nesta vida.

Agora cabo mentar "Nun tenemos d'aprender lo, sinón habelo aprendíu", ye dicir que toles coses sían siempres bien aprendíes per mediu d'un vezu y costume que nos lleve a ameyorar siempres como persona y como ser humanu. Hai que inculcar bones costumes y l'arte de formar les mesmes, puede espresase en regles distintes: toles virtúes tienen de ser enseñaes, en primer llugar tienen d'enseñase les cardinales: prudencia, templanza, fortaleza y xusticia. Dende'l primer momentu de la infancia tien de dase una bona educación, les virtúes aprender del espíritu y ye necesaria la disciplina pa prevenir les males costumes. La piedá ye un don de Dios y viennos del cielu, siendo doctor y maestru d'ella l'Espíritu Santu.

Organización escolar[editar | editar la fonte]

Empezamos cola felicidá y los sos fundamentos pa poder enseñar a los adolescentes: empecípiase ceo, enantes de la corrupción de la intelixencia, actuar cola debida preparación de los espíritus, va de lo más fácil lo más difícil, procédese adulces con tou, nun s'obliga al entendimientu a daqué que nun-y convenga, siempres ye por un mesmu métodu. La cultura llatina ye y consiste na educación xeneral de toos, edúquense virtúes como yá mentara enantes, non solo edúcase a los fíos de los ricos sinón a toles clases sociales. Nun ye necesariu que la escuela tea llena de berros o golpes, debe necesariamente tener vixilancia y atención pa toos ensin nenguna esceición. La disciplina más rigorosa nun tien d'emplegar se por cuenta de los estudios sinón pa la correición de los costumes. L'academia ye'l más elevada conocencia y de desenvolvimientu pa la persona estudiante, los sos procedimientos son fáciles y práuticos, siempres busquen dir al fondu de les coses, enxamás se queden cola primer impresión, son sabios ya ilústrense nos llibros. Hai una gran necesidá pa reformar les escueles y suxúrense los siguientes puntos:

  • Métodu d'enseñar algamando la perfeición
  • Ensayos de los inventores del arte tipográfico
  • Producir vastos exemplares
  • Nun ser asemeyaos poles sos carauterístiques Elegancia y primor
  • Revisar y correxir
  • En papel fuerte por que nun se cuerra la tinta.

Na so didáctica magna, fai una reforma de la organización escolar, estrema cuatro escueles bien paecíes a les actuales:

- La escuela maternal: Sería la comparanza a la guardería, qu'en total lleguen hasta los 6 años. Nesta l'autor diz que se deben enseñar les ciencies.

- La escuela elemental: Ye l'equivalente a primaria (hasta sestu) que llega hasta los 12 años. Na dómina del autor, yera obligatoria igual que na actualidá. Nella enseña una instrucción xeneral y virtúes. Cultívase la intelixencia, la memoria y l'imaxinación.

- La escuela llatina o ximnasiu: lleva de los 12 a los 18 años.Sirve pa preparar a los alumnos pa estudios cimeros. Cuando acaben esta escuela los alumnos realicen un exame pa comprobar quien son aptos pa entrar na academia. Esti exame ye bien paecíu al de selectividá.

- L'academia: de los 18 a los 25 años, ye bien paecida a la universidá, lo único ye qu'agora hai carreres que nun duren tanto tiempu y xente que nun tarda tantu o que tarda más qu'hasta los 25 años n'aprobar. L'Estáu concedía beques como fai agora.

Comenio introduz una innovación: L'estudiu de les muyeres, una y bones estes, reconoz, son tan o más intelixentes que los homes, tamién inclúi la educación pa les mentes menos capacitaes, una y bones estes son les que más ayuda precisen pa llegar, anque sía, a aprender costumes. Intenta que l'estudiu empiece nuna cosa senciella y esta te lleve a una más complexa. Tamién intenta que la educación seya razonada que los alumnos enantes de preguntar cavilguen sobre ello. La educación tien de lleva-yos a la llibertá, el gozu de vivir y la felicidá.

A lo llargo de la historia de la humanidá, l'analís de les necesidaes del home ocupó un llugar importante qu'entá caltién. Magar ésti analís tomó distintos campos de la vida humana, l'área qu'aparenta ser el centru, ye la Educación. Y magar hubo interrupciones na constitución del discursu pedagóxicu modernu, nun podemos ignorar que les mesmes sirvieron como momentos d'observación y reflexón pa la configuración d'un nuevu discursu basáu nos anteriores. Dende Comenio, el discutiniu sobre la escuela trescurrió per distintos caminos, pero siempres se coincidió na necesidá d'educar al home pa la sociedá en que vive.

Ye asina que vemos a Comenio presente güei al traviés de la simultaneidá, la universalidá de la educación, y l'alianza escuela-familia. Pa esti home, la única manera de que l'individuu apuerte a un home xenéricu y llogre algamar la perfeición ye que nun quede home ensin llegar al saber eruditu y ye la escuela'l vehículu por excelencia que ta en condiciones históriques y teunolóxiques de tresmitilo. Él promovió la reforma educativa a partir d'un supuestu básicu considerando que dau un alumnu, un docente y un conteníu, podía modificar al alumnu aplicando un métodu p'averalo a un ideal socialmente aceptáu. Como observador de la realidá de la so dómina, calificó a les escueles como “mataderos de mente” y la so propuesta de cambéu encontar en tres premises fundamentales: orde y métodu, facilidá p'aprender y enseñar y solidez en tolos campos. Ye por esto que la so Didáctica Magna tresformar na caxa de ferramientes” de too docente. Camudó los castigos físicos pol amor y la comprensión, determinó la necesidá del aprendizaxe gradual y estandarizó la importancia de considerar a la educación como un procesu que toma tola vida del individuu. Ye equí onde cabo analizar a quien Comenio consideraba “alumnos”.

La so propuesta yera pa “toos, tou y totalmente” como yá se citó al empiezu. Puede tomase como demasiao ampliu'l so conceutu, pero en realidá reparamos que'l so “toos”, yera tolos neños ensin deferencia de sexu, condición social o edá. El so “tou” yera lo que l'alumnu precisaba pa la so vida d'infante y la so “totalmente” arreyaba al home íntegru considerando la so vida intelectual, espiritual y física.

La escuela ye pensada por Comenio, basada nuna alianza escuela-familia, qu'imparte conocencies estandarizados per mediu d'un llibru únicu, que, al traviés d'un métodu, instauraría una nueva forma social esencial na vida de too ser humanu. Sicasí, munchos años tuvieron de pasar por que les sos idees viérense afiguraes nes escueles, que recibíen al cuerpu infantil movíu del senu de la familia, considerada incapaz de llevar alantre la xera d'educar. Esti trespasu basábase non yá nesa incapacidá, sinón tamién en que los neños aprienden meyor con otros neños y en manes de persones especializaes nel arte d'educar: los maestros. Dixo Comenio “...la escuela tien de ser un prestosu preludiu de les nueses vides...”.

Y el discursu pedagóxicu siguió'l so cursu, ente interrupciones y grandes cambeos pa llegar a los nuesos díes y atopase anguaño pasando un momentu de transición que rique de toos: Estáu, docentes, alumnos, padres, etcétera.

El reformador de la humanidá[editar | editar la fonte]

Como yá mentemos en poques pallabres, la educación coincidir na necesidá d'educar al home pa la sociedá en que vive. Ye bien importante dicir que les idees principales de Comenio consisten na correición total de la humanidá y non nel sistema educativu. Pa consiguir los sos propósitos, Comenio empieza cola correición del individuu porque namái l'individuu reformáu puede favorecer a la correición total de la humanidá. Hai que dar la meyor educación y formación a la xente, porque la educación ye la puerta que nos lleva al saber y el saber ye'l mediu que nos lleva a la correición del mundu. Poro, la pedagoxía y didáctica nun fueron los oxetivos sinón los medios pa conocer el mundu. Comenio interesar pola pansofía, un sistema de la cognición bien ordenáu, la filosofía qu'al traviés de la conocencia intenta harmonizar el mundu y esaniciar les barreres ente la xente, por casu les torgues llingüístiques. Nesta filosofía, según él, consiste la reformación de la humanidá. Comenio entiende a la nación como una unión de la xente con una llingua, zona , cultura, economía y con un gobiernu. Les naciones, con al respective de les sos diferencies, tendríen de xunise a los conxuntos cimeros, esto ye, a una federación universal de los estaos y naciones. A la fin de la so vida, dempués de desilusionase polos monarques allumaos, llegó a la conclusión de que'l meyor conxuntu ye la república.

De rerum humanarum emendatione consultatio catholica[editar | editar la fonte]

Na so obra fundamental, <<De rerum humanarum emendatione consultatio catholica>> qu'escribí mientres un terciu de la so vida, trata sobre estes idees qu'harmonicen el mundu. Tien ocho partes: Panegersia, Panaugia, Pansofia, Pampedia, Panortosia, Panutesia y Lexicon reale pansophicum. En Panortosia esplica les sos idees sobre l'estáu llibre y coleutivu, onde los conflictos solucionar col tribunal de paz, ensin guerres y violencies. La obra de Comenio tien munches cares, sobremanera representa un programa reformatoriu. Trató d'harmonizar la humanidá y esta idea, anque colos aspeutos utópicos, capta l'atención del home actual tantu, que podemos considerar a Comenio como un filósofu contemporaneu.

América Llatina na so obra[editar | editar la fonte]

De forma conxunta cola educación universal hai que mentar un gran interés per América Llatina de Comenio. Nes sos obres podemos atopar munches referencies d'esti continente. Un historiador d'Hungría, Tibor Wittman, alvirtió de les menciones sobre América Llatina nes obres pansóficas de Comenio. Al tratáu de Wittman enllazó Josef Polišenský, un profesor d'historia checu. En concretu, mentó la obra <<Truchlivý>> onde Comenio fala sobre Bartolomé de las Casas y <<Posel míru>> onde trata sobre los saleos de los españoles al Nuevu Mundu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Via Lucis', 1668
  • Orbis Sensualium Pictus
  • Gesangbuch
  • Linguae Bohemicae thesaurus, hoc est lexicon plenissimum, grammatica accurata, idiotismorum elegantiae et emphases adagiaque (Tesauro de la Llingua Bohemia), 1612-1656
  • Problemata miscellanea (Problemes diversos), 1612
  • Sylloge quaestionum controversarum (), 1613
  • Grammaticae facilioris praecepta (), 1614-1616
  • O andělích (Sobre los Ánxeles), 1615
  • Theatrum universitatis rerum (), 1616-1627
  • Retuňk proti Antikristu a svodům jeho (), 1617
  • O starožitnostech Moravy (Sobre les antigüedaes de Moravia), 1618-1621
  • Spis o rodu Žerotínů (Script about House of Žerotín), 1618-1621
  • Mapa Moravy (Moraviae nova et post omnes priores accuratissima delineatio autore J. A. Comenio) (Map of Moravia), 1618-1627
  • Listové do nebe (Cartes al Cielu), 1619
  • Manuálník aneb jádro celé biblí svaté (Manual o nucleu de la Santa Biblia), 1620-1623
  • Pŕemyšlování o dokonalosti kŕyeťanské (Pensamientos sobre la Perfeición Cristiana), 1622
  • Nedobytedlný hrad jméno Hospodinovo (), 1622
  • Truchlivý, díl první (), 1623
  • O poezí české (Sobre la poesía bohemia), 1623-1626
  • Truchlivý, díl druhý (), 1624
  • O sirobě (Sobre los probes), 1624
  • Pres boží (), 1624
  • Centrum securitatis (), 1625
  • Videění a zjevení Kryštofa Kottera, souseda a jircháŕy sprotavského (Visiones y revelación de Kryštof Kotter, vecín mio y "jirchář" de sprotava), 1625
  • Pŕeklad někkterých žalmů (), 1626
  • Didaktika česká (Didáctica Bohemia), 1628-1630
  • Škola hrou (Schola Ludus, Escuela lúdica) 1630
  • Labyrint světa a ráj srdce (Llaberintu del Mundu y Paraísu del Corazón) 1631
  • Brána jazyků otevřena (Les puertes de les llingües abiertes) 1631
  • Didactica magna (La Gran Didáctica), 1633-1638
  • Schola pansophica (Schhol of Pansophy), 1650-1651
  • Primitiae laborum scholasticorum (), 1650-1651
  • Opera didactica omnia (), 1657
  • De bonu unitatis et ordinis (), 1660
  • De rerum humanarum emendatione consultatio catholica ()
  • Spicilegium Didacticum (), 1680

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Portal educativu arxentín
  • Amós Comenio, Juan, Didáctica Magna, Méxicu, editorial Porrúa, edición decimoprimera, 2000, 188 páxs.
  • Díaz Barriga, A. 1994. Docente y Programa. Lo Institucional y lo Didáctico. Buenos Aires, REI Arxentina Aique Editor. (Reseña de Psic. Graciela Dondo).

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1016/S0191-6599(05)80111-1.
  2. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Data de consulta: 27 xunu 2016. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. «Jan Amos Comenius». Biografisch Portaal.
  5. 5,0 5,1 5,2 URL de la referencia: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:9faace80-b626-11e2-8c63-5ef3fc9ae867.
  6. 6,0 6,1 6,2 Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: jk01061444. Data de consulta: 1r marzu 2022.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]