Chun

De Wikipedia
Chun
Junji dachen (en) Traducir

Vida
Nacimientu Beixín12 de febreru de 1883
Nacionalidá Bandera de la República Popular China República Popular China
Bandera de Taiwán República de China [1]
Bandera de la Dinastía Qing Dinastía Qing
Muerte Beixín3 de febreru de 1951 (67 años)
Sepultura Beijing Futian Cemetery (en) Traducir
Familia
Padre Yixuan, Prince Chun
Madre Lingiya
Casáu con Youlan
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu casa de Aisin Gioro (es) Traducir
Oficiu políticu
Premios
Cambiar los datos en Wikidata

Abreviatura científica pal botánicu Woon Young Chun; y pal zoólogu Carl Chun

El segundu príncipe Chun (12 de febreru de 1883-3 de febreru de 1951), nacíu col nome de Zaifeng (chinu: 载沣; Wade Giles: Tsai feng) na cla manchú Aisin-Gioro —la familia imperial Qing que gobernaba China— ostentó'l poder nel país ente 1908 y 1911 como rexente del so nuevu fíu Puyi, l'emperador Xuantong.

El so nome de cortesía yera Yiyun (亦雲). El so seudónimu escoyíu siendo mayor, yera Shupi (書癖).

Familia ya infancia[editar | editar la fonte]

Zaifeng foi unu de los dos fíos de Yixuan, primer príncipe Chun (1840-1891) que llegaron a la edá adulta, de los cinco que tuvo. La so madre, Lingiya (1866-1925), yera una antigua doncella de la familia del so padre y depués segunda concubina del príncipe. Fía d'un abanderáu han, el so apellíu orixinal yera Liu, que camudó a Lingya —manchú— cuando casóse con Yixuan.

Nació en Beixín mientres el so mediohermanu mayor Zaitian reinaba como emperador Guangxu, siendo escoyíu poles emperatrices viudes Cixi y Ci'an en 1875 p'asoceder al emperador Tongzhi. La so caña de la familia imperial llogró asina la posición más elevada y el so padre caltuvo una estrecha rellación con Cixi. En xineru de 1891, cuando apenes cuntaba ocho años, el so padre morrió y Zaifeng heredó darréu'l so títulu, «príncipe Chun de primer rangu». En 1900, cuando les potencies estranxeres ocuparon Beixín, la prometida del príncipe Chun suicidar pa evitar el deshonor de la violación.

Vida nel gobiernu[editar | editar la fonte]

A finales de febreru o principios de marzu de 1901, la corte imperial que s'abelugara en Xian tres la Rebelión Bóxer y l'intervención de les potencies estranxeres nomó-y inspeutor del Exércitu. En xunu d'esi mesmu añu y por insistencia de les potencies estranxeres, la corte nomó al nuevu príncipe Chun, de dieciocho años, embaxador estraordinariu, encargáu de comunicar al emperador d'Alemaña les condolencias del emperador de China pol asesinatu del embaxador alemán, el barón Von Ketteler, al entamu del alzamientu bóxer. Zarpó escontra Europa en xunetu, axuntar col kaiser alemán Guillermu II en Berlín en setiembre d'esi mesmu añu, visitó dellos países europeos y depués tornó a China. Foi unu de los primeros miembros de la familia imperial china en viaxar al estranxeru.

Cixi quedó abondo contenta pola forma en que desempeñó la so misión n'Alemaña —según afírmase, refugó arrodillarse delantre del káiser, un costume obligatoria na corte imperial china y que los alemanes aportunaren que realizara en Berlín—, y dio-y dellos puestos importantes en Beixín nos siguientes años. Coles mesmes Cixi resabiaba d'él pol favor del que gociaba coles potencies estranxeres. Una de les razones poles que la emperatriz escoyó a Chun pa toos estos cargos tres 1901 yera precisamente'l fechu de que yera'l protexíu de les potencies estranxeres, a les que Cixi curiaba de nun ofender. Sicasí, siguía empeñada n'atayar tou intentu de desafíu al so poder, de cuenta que'l príncipe Chun plantegába-y claramente un problema. Vio una oportunidá pa neutralizar esta posible amenaza en 1902 al regresu de Chu d'Alemaña: pidió-y al príncipe Chun que se casara con Youlan, la fía del xeneral manchú Ronglu (1836-1903) del clan de Guwalgiya, unu de los dirixentes de la fracción conservadora na corte y partidariu lleal de Cixi. Ronglu tuviera un papel principal nel brutal fin de la Reforma de los Cien Díes en 1898 y nel internamientu del emperador Guangxu; al príncipe Chun disgustába-y y aceptó casase cola so fía solamente porque nun deseyaba contrariar a Cixi. El matrimoniu, sicasí, resultó infeliz. Col príncipe Chun agora firmemente acomuñáu a ella, Cixi consideró que yá nun suponía una amenaza. Cuando nació Puyi en 1906, el primer fíu del matrimoniu, el ñácaru convertir en probable herederu al tronu. La pareya tuvo otru fíu varón, Pujie y tres muyeres, Yunying, Yunhe y Yunying.

Rexencia[editar | editar la fonte]

L'emperador Guangxu morrió 14 de payares de 1908. El mesmu día, un edictu de la emperatriz Cixi proclamó al fíu mayor de Chun, Puyi, nuevu emperador. El príncipe Chun convertir en rexente del so fíu. A otru día, Cixi morrió, terminando asina los sos cuarenta y siete años de dominiu del país. El príncipe Chun permaneció como rexente del imperiu mientres los trés años siguientes. La so primer esmolición foi castigar a Yuan Shikai, el comandante del exércitu de Beiyang, que traicionara al so hermanu, el difuntu últimu emperador Guangxu, y collaboráu con Ronglu nel achaplamientu sangrientu de la Reforma de los Cien Díes en 1898. El príncipe Chun nun pudo finalmente llevar a cabu'l so plan d'asesinar a Yuan, pero ésti perdió los sos cargos y unvióse-y de vuelta al so pueblu natal na provincia de Henan cola sida de que se recuperara d'una enfermedá nel pie.

Mientres los trés años siguientes, el rexente realizó les reformes económiques y polítiques que s'empezaren a aplicar dempués del fin de la Rebelión Bóxer en 1901, pero tuvo que trepar coles diferencies ente les fracciones conservadora —principalmente manchúe— y progresista —fundamentalmente han— del funcionariado. Inespertu, concentró'l poder nuna amenorgada camarilla, lo que disgustó a los funcionarios de menor rangu. Prometió qu'en 1916 proclamaríase una Constitución, pa lo que s'aprobaron reformes previes. El 5 de febreru de 1909, celebráronse les primeres eleiciones municipales y provinciales —la primer eleición municipal tuvo xugar en Tianjin en 1907—. El 14 d'ochobre axuntar en sesión per primer vegada les ventiún asamblees provinciales, con una mayoría de diputaos monárquicos constitucionalistas que, xunto cola minoría de revolucionarios, tresformaron los organismos en preseos de baturiciu. Pa compensar les protestes, la metá de los doscientos diputaos de l'asamblea nacional —axuntada'l 3 d'ochobre— nun foi escoyida poles provinciales, sinón que foi nomada pol Gobiernu. Xinjiang, atrasada provincia, nun celebrara eleiciones y nun mandó diputaos, a diferencia del restu de provincies que, en total, unviaron noventa y ocho a la capital. Zaifeng, pela so parte, designó a noventa y seis diputaos. Los diputaos electos acabaron per apoderar les sesiones parllamentaries y ganáronse el sofitu de los designaos gubernamentales.

El periodu vio a los revolucionarios intentando delles insurrecciones pa derrocar a la dinastía y hasta hubo un intentu d'asesinar al rexente en febreru de 1910. El príncipe Chun nun tenía'l talentu remanador nin la cobicia de poder de Cixi, y amosóse de cutiu irresoluto y probablemente incapaz pa esti periodu problemáticu. Cuando'l pseudoparlamento encamentó al rexente a acelerar el procesu de reforma política y crear unes verdaderes Cortes, este adelantró la proclamación de la Constitución a 1913. El 8 de mayu de 1911 el Gran Conseyu dio pasu a un gabinete imperial presidíu pol primer ministru Yikuang; esta midida nun satisfixo a los constitucionalistas yá que el nuevu Conseyu de Ministros nun respondía ante'l Parllamentu y solo cuntaba con cuatro chinos han frente a siete manchúes de la familia imperial —tradicionalmente, el Gran Conseyu cuntara siempres con paridá ente los dos grupos—. La minoría manchú concentró más poder que nunca dende los primeros años de la dinastía Qing. A otru día, el Gobiernu anunció la nacionalización de los principales ferrocarriles, midida que disgustó a aquellos qu'invirtieren nellos, especialmente porque se-yos comunicó que nun recuperaríen dafechu'l so dineru. Esta decisión llevó a munchos inversores burgués y noble a simpatizar colos revolucionarios y fundaron el Movimientu pa la Proteición del Ferrocarril.

Per otru llau, Zaifeng espulsó al decimotercer dalái lama en 1910, que nun tornó de la India hasta 1913, cuando declaró la independencia del Tíbet.

El 10 d'ochobre de 1911, españó'l llevantamientu de Wuchang, que marcó l'empiezu de la Revolución de Xinhai qu'acabó col derrocamientu de la dinastía Qing. La corte viose forzada a llamar a Yuan Shikai, a pesar del iñerizu fondu del rexente escontra él, yá que yera l'únicu capaz de vencer a los revolucionarios. Yuan convertir en primer ministru'l 16 de payares y el príncipe Chun, quitáu yá de too poder efectivu, arrenunció al so cargu'l 6 d'avientu de 1911 y foi reemplazáu como rexente pola emperatriz Longyu (la so cuñada). Al tornar a casa esi día, indicó a la so familia: «Agora vuelvo a la familia y puedo curiar finalmente de los mios fíos». Los trés años de rexencia fueron n'efeutu los más duros de la so vida; a diferencia de Cixi o Yuan Shikai, nunca esfrutó col exerciciu del poder y los testigos afirmen que se sintió solliviáu al abandonalo.

Vida dempués de la dinastía Qing[editar | editar la fonte]

Dempués d'abandonar la política, el príncipe Chun siguió siendo una figura respetada tantu pa los nacionalistes como pa los comunistes, qu'estimaron el so pacíficu arrenunciu al poder y l'aceptación de la república. Sun Yat-sen visitólu en Beixín en setiembre de 1912, ocasión na que lu felicitó; de la mesma, el príncipe declaró formalmente qu'aceptaba la nueva república.

A la muerte de la emperatriz Longyu en 1913, pasó a alministrar la pequeña corte imperial que quedaba en redol a Puyi y xestionó tolos asuntos cortesanos hasta 1924, cuando'l exemperador foi espulsáu de la Ciudá Prohibida. En 1917, mientres la curtia restauración de Puyi a manes del caudiellu militar Zhang Xun], el príncipe Chun nun desempeñó nengún papel significativu; el lema de Zhang fuera, de fechu: «nun dexar a los familiares del emperador participar nel gobiernu».

Vivió nel so palaciu en Beixín, la Residencia Del Norte, hasta 1928. Pasaba'l tiempu alloñáu de la política, dedicáu a la llectura de llibros históricos y de les nueves revistes. Tres la proclamación de la república, contraxo un nuevu matrimoniu con una concubina con quien tuvo dellos fíos. La so esposa principal, la madre de Puyi, suicidar en 1921 tragando opiu dempués de ser reprendida nuna audiencia pública pola concubina Duankang, pola mala conducta del nuevu emperador Puyi. La concubina Duankang yera la muyer de mayor rangu na Ciudá Prohibida dende la muerte de la emperatriz Longyu en 1913.

En 1928, treslladar a Tianjin, onde vivió nes concesiones británica y xaponesa. N'agostu de 1939, cuando Tianjin quedó afarada por un hinchente, tornó a la Residencia Del Norte en Beixín. Contrariu a la idea d'establecer l'Estáu de Manchukuo baxu control xaponés, previeno a Puyi contra'l proyeutu, pero esti desoyó los sos conseyos. Dempués de que Puyi convertir n'emperador de Manchukuo, visitó-y en trés causes, pero refugó aparentemente participar nos asuntos del nuevu Estáu. Puyi deseyaba que morara en Manchukuo, pero él negóse y utilizó como escusa una enfermedá pa tornar a Beixín. A la fin de la Segunda Guerra Mundial, cuando'l Kuomintang recuperó Beixín de les autoridaes xaponeses, el conceyu de Beixín unvió-y una carta de reconocencia pola so actitú mientres la ocupación xaponesa.

Cuando los comunistes tomaron el control de China continental en 1949, foi honráu nuevamente polos miembros del partíu. La penuria financiera obligó-y a vender la Residencia Del Norte. Donó la so biblioteca y la so coleición d'arte a la Universidá de Beixín. Tamién contribuyó al socorru de les víctimes del hinchente del ríu Huai de 1950.

Munchos de los sos descendientes moren en Beixín, ente los que se cunten Jin Youzhi, Jin Yuzhang y Jin Yulan. Munchos camudaron el so nome de cla Aisin Gioro pol nome de familia chinu Jin (que significa «oru», una traducción direuta de la pallabra manchú aisin).

Los historiadores difieren nes sos valoraciones del segundu príncipe Chun y de la so rexencia. Mientres una parte describir como un conservador que trató de restablecer el poder manchú a pesar de los rápidos cambeos de la so dómina, otros aportunen en que les reformes que punxo en marcha mientres yera rexente bien podríen tresformar China nuna monarquía constitucional lliberal si nun españara la Revolución de Xinhai.


Predecesor:
Cixí

Rexente de China

1908 - 1911
Socesor:
Emperatriz Longyu

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Base de Datos Biográfica China. Llingua de la obra o nome: inglés.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]