Cephalopoda

De Wikipedia
Cephalopoda
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Subreinu: Eumetazoa
Superfilu: Spiralia
Lophotrochozoa
Filu: Mollusca
Clas: Cephalopoda
Cuvier, 1797
Subclases
Consultes
[editar datos en Wikidata]
Reconstrucción de Cameroceras del Ordovícicu.
Nautilus, un fósil viviente.

Los cefalópodos (Cephalopoda, del griegu κεφαλή (kephalé), "cabeza" y ποδός (podós), "pie" → pies na cabeza) son una clase d'invertebraos marinos dientro del filu de los moluscos. Esisten unes 700 especies, comúnmente llamaos pulpos, calamares, sepias y nautilos.[1] Toos pertenecen a la subclase coleoidea, a esceición del nautilos, perteneciente a la subclase Nautilina.

Carauterístiques[editar | editar la fonte]

Nos cefalópodos el pie carauterísticu de los moluscos apaez al pie de la cabeza, diversificáu en dellos tentáculos, dende 8 nos pulpos hasta los 90 que pueden tener los nautilos. Nésti postreru nun esisten ventoses nos tentáculos.

Dalgunos d'estos tentáculos (en coloideos) modificáronse n'estructures reproductives llamaes espádices que cumplen el rol d'introducir espermatóforos (sacos llenos d'espelma) nel cuévanu paleal de la fema. La concha tiende a amenorgase, faese interna o sumir, según la especie. Cuando tienen una concha bien desenvuelta, ta estremada en cámares separaes por septos y l'animal habita la última cámara (la más recién). Nos coloideos, cuando esiste, ye interna y estrémase en 3 zones; dende la rexón caudal a la cefálica estes son cara, fragmocono (tabicado) y proóstraco, cada unu con desenvolvimientu variable en cada grupu. En nautiloideos ye esterna, planoespiral y tabicada na so totalidá.

Les xibies o sepias, al pie de los nautilos, siguen el mesmu sistema natatoriu que los sos antepasaos, enllenando de gas ciertes partes de la so concha pa llexar. Los calamares naden per mediu de la flotación dinámica, similar a los tiburones, con una propulsión a reacción d'agua bien afinada. El restu de cefalópodos que viven alloñaos de la superficie desenvolvieron un sistema químicu de flotación, enllenando de compuestos amoniacales o aceites los espacios del so cuerpu; al ser éstes sustancies menos trupes que l'agua, llexen.

Los cefalópodos tienen célules pigmentaries sobre'l mantu llamaes cromatóforos. Diches célules tienen pigmentos que s'espanden o entiesten a voluntá per mediu d'una contraición muscular controlada pol sistema nerviosu. D'esta manera pueden camudar de color en cuestión de segundos pa mimetizarse col espaciu circundante y pasar desapercibíos. Tamién usen esta capacidá pa comunicase ente ellos per mediu de la so coloración y gracies a la so aguda visión.

Tienen un complexu sistema nerviosu, con unos ganglios alredor del esófagu que formen un auténticu celebru. El celebru alcuéntrase estremáu en dos porciones, llamaes masa supraesofágica y masa subesofágica según la so posición respeuto al esófagu, anque dambes partes tán xuníes por conectivos. Una traza particular y esclusivo de los cefalópodos ye que'l celebru alcuéntrase arrodiáu per una masa o caxa cartilaxinosa nun intentu evolutivu de formar un craniu. Munchos cefalópodos tienen comportamientos de fuxida rápidos que dependen d'un sistema de fibres nervioses motores xigantes que controlen les contraiciones potentes   sincróniques de los músculos del mantu, lo que dexa la salida a presión de l'agua del cuévanu paleal. El centru de coordinación d'esti sistema ye un par de neurones xigantes de primer orde (formaes pola fusión de ganglios viscerales) que dan a neurones xigantes de segundu orde, y estes estiéndense hasta un par de grandes ganglios estrellaos. D'estos ganglios estrellaos unes neurones xigantes de tercer orde inervan les fibres musculares circulares del mantu. Neurólogos de tol mundu esperimentaron con pulpos a lo llargo del sieglu XX y detectóse nellos una intelixencia cimera a cualesquier otru invertebráu; son capaces d'atopar la salida d'un llaberintu, abrir botes ya inclusive aprender comportamientos de los sos conxéneres.

El güeyu de los cefalópodos ye un órganu análogu al de los vertebraos, de distintu orixe evolutivu y embrionariu, pero per converxencia dambos son bien paecíos. Los cefalópodos tienen el güeyu más desenvueltu de tolos invertebraos ya inclusive anden a la tema col de los vertebraos.

Tienen un cuerpu musculoso y flexible, propiedá que s'intensifica nos pulpos, que son capaces d'escondese n'espacios 10 vegaes más pequeños que'l so cuerpu.

Tienen oyíu a baxes frecuencies, como los mamíferos marinos, que-yos dexa alcontrar a los sos depredadores más allá del so campu visual.

Segreguen un líquidu corito, la tinta, cola qu'enturbien l'agua con oxetu de despintase. La tinta ye un pigmentu que s'almacena na bolsa de la tinta asitiada enriba del rectu y puede ser espulsáu al traviés del sifón.

Nel metabolismu d'esti grupu ye destacable la importancia del llogru d'enerxía a partir de la metabolización de proteínes, lo que nun ye una gran ventaya evolutiva frente a otros grupos de la so redolada como los pexes, qu'aferruñen les grases del so texíu adiposo. Aun así esto paez ser ye una de les carauterístiques que-yos dexó conquistar hábitats tan esclusivos como son les grandes fondures, onde a exemplares de gran tamañu son predados por calderones, zifios y cachalotes. Tamién esta carauterística metabólica ta rellacionada coles propiedaes nutritives cuando ye d'esti grupu ye utilizáu n'alimentación humano: so conteníu graso, altu conteníu proteico, y n'ocasiones sabor amoniacal pola presencia de bases nitrogenadas, restos de la mentada metabolización proteica.

Evolución[editar | editar la fonte]

Fósil d'amonite.

Los cefalópodos #dixebrar del restu de los moluscos hai alredor de 500 millones d'años (Cambrianu Mediu), cola apaición de los primeros moluscos capaces d'enllenar ciertes partes de la so concha de gas pa llexar. Ésta nueva capacidá natatoria, qu'entá anguaño caltienen delles especies, dexó-yos abandonar el fondu marín al que taben amestaos los moluscos y aportar a nueves rutes trófiques más superficiales.[1]

Los últimos descubrimientos indiquen que los cefalópodos aniciáronse abondo antes de lo que se pensaba hasta agora.[2]

Pero éstos primeros cefalópodos, d'hábitat entá próximu a la mariña, fueron movíos al interior del mar por organismos más avanzaos, tales como pexes y reptiles marinos. Otru problema plantegábase-yos: la so vida superficial torgába-yos baxar demasiáu al fondu marín una y bones la so concha nun soportaba la presión de l'agua. Los descendientes con conches más pequeñes podíen baxar más y tener más posibilidaes alimenticies polo que la seleición natural quedos e con aquéllos con concha pequeña, llegando ésta a faese interna o sumir. Aproximao 470 millones d'años antes de l'actualidá (Ordovícicu Mediu) yá había coleoideos, al pie de una gran gama de cefalópodos escastaos na actualidá.[cita riquida]

Según la teoría del meteoritu cayíu na península de Yucatán hai 65 millones d'años (Cretácicu Cimeru), nesi tiempu la tierra sufrió graves cambeos climáticos que causaron estinciones masives, como la de los dinosaurios. Dichu meteoritu tamién pudo ser causante de la estinción de la mayor parte de los cefalópodos, como los amonites. Tan solo sobrevivieron los coleoideos y los nautiloideos. Por eso dizse que los cefalópodos actuales provienen d'un auténticu llinaxe de sobrevivientes. Anque agora sían alimentu básico de miles d'especies, nel so momentu tuvieron no más alto de les cadenes trófiques marines.

Taxonomía[editar | editar la fonte]

Reconstrucción de belemnites.
Cadabres de calamares ensugándose al Sol en Shimane.

Na actualidá sobreviven unes 700 especies, anque el so númberu amóntase cada añu, quedando entá delles especies vives por afayar. Aparte envalórase que'l númberu d'especies estinguíes ronda les 11.000.[cita [ensin referencies]

Subclase Nautiloidea

Orde Plectronocerida †
Orde Ellesmerocerida †
Orde Actinocerida †
Orde Pseudorthocerida †
Orde Endocerida †
Orde Tarphycerida †
Orde Oncocerida †
Orde Discosorida †
Orde Nautilida (únicu orde non estinguíu) - nautilos
Orde Orthocerida †
Orde Ascocerida †
Orde Bactritida †

Subclase Ammonoidea † - amonites

Orde Goniatitida †
Orde Ceratitida †
Orde Ammonitida †

Subclase Coleoidea

  • Cohorte Belemnoidea † - belemnites
Orde Aulacocerida †
Orde Belemnitida †
Orde Hematitida †
Orde Phragmoteuthida †
  • Cohorte Neocoleoidea (la mayoría de cefalópodos vivos)
Orde Boletzkyida †
Orde Sepiida - sepias
Orde Sepiolida - sepias
Orde Spirulida - sepias
Orde Teuthida - calamares
Orde Octopoda - pulpos
Orde Vampyromorphida - calamares vampiru

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Los cefalópodos son unu de los mariscos más apreciaos. Cómense solos (calamares a la romana, sepia a #planchar, topeto, pulpu a la gallega, etc.) o como ingredientes d'otros platos (paella de mariscu, fideuá, etc.)

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Young, Richard E., Michael Vecchione, and Katharina M. Mangold (1922-2003). 2008.
  2. Smith, Martin R and Caron, Jean-Bernard, «Primitive soft-bodied cephalopods from the Cambrian», Nature 465: 427–428 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]