Batumi

Coordenaes: 41°38′45″N 41°38′30″E / 41.6458°N 41.6417°E / 41.6458; 41.6417
De Wikipedia
Batumi
flag of Batumi (en) Traducir
Alministración
PaísBandera de Xeorxa Xeorxa
Entidá territorial alministrativa Ayaria
Tipu d'entidá ciudá
Nome oficial ბათუმი (ka)
Батоми (ru)
Батум (ru)
Batomi (az)
Batum (az)
Nome llocal ბათუმი (ka)
Códigu postal 6000–6099
Xeografía
Coordenaes 41°38′45″N 41°38′30″E / 41.6458°N 41.6417°E / 41.6458; 41.6417
Batumi alcuéntrase en Xeorxa
Batumi
Batumi
Batumi (Xeorxa)
Superficie 64.9 km²
Altitú 3 m
Demografía
Población 169 095 hab. (2020)
Porcentaxe 0% de Ayaria
4.55% de Xeorxa
Densidá 2605,47 hab/km²
Más información
Prefixu telefónicu (422)
Estaya horaria UTC+04:00
Llocalidaes hermaniaes
batumi.ge
Cambiar los datos en Wikidata

Batumi (xeorxanu: ბათუმი) ye una ciudá y un puertu de Xeorxa. Asitiada na mariña oriental del mar Negru, próxima a la frontera con Turquía. Batumi ye la segunda ciudá más importante de Xeorxa, sirve como un importante puertu, centru comercial, estación ferroviaria, balneariu y base militar

Ye la capital d'Ayaria, una república autónoma nel interior de Xeorxa. En xunetu de 2007, la sede del Tribunal Constitucional de Xeorxa foi treslladada a Batumi dende la capital xeorxana.

Climáticamente, ta asitiada na periferia septentrional del Asia subtropical, rica en productos agrícoles como los cítricos y el té.

Economía llocal[editar | editar la fonte]

Ente que les industries de la ciudá inclúin la construcción naval, la industria d'alimentos y la manufactura llixera, la mayor parte de la so economía xira en redol al turismu, por cuenta del so llocalización xeográfica, na mariña del mar Negru, el so clima subtropical y la so proximidá a la frontera d'un país non culturalmente rusu, como Turquía. Sicasí, esta carauterística apuerta de que, mientres la era soviética, foi unu de los destinos branizos preferíos de la élite rusa.

Semeya de Batumi
Mariñes de Batumi pel branu
Hotel Hilton de Batumi
Plaza en Batumi
Catedral de Batumi
Universidá de Batumi

Historia prerrusa[editar | editar la fonte]

Batumi atopar nel llugar de l'antigua colonia griega de la Cólquida, llamada Bathus o Bathys, que deriva de la espresión griega bathus llimen o limin bathys, topónimu que significa "puertu de fondura" o "puertu d'agües fondes".

Batumi, como Xeorxa, tuvo asitiada históricamente nos márxenes de grandes imperios (perses, romanos, bizantinos, árabes, mongoles, turcos y rusos), cercanamente venceyada al reinu armeniu, y vivió como parte d'un Estáu unificáu namái una fracción de la so esistencia como nación.

Un sitiu cristianu dientro del Imperiu bizantín, tuvo guarnida poles fuercies romanu-bizantines, siendo formalmente posesión del Reinu de Lázica, hasta que foi ocupada de volao polos árabes. Nel sieglu IX, formó parte de la monarquía Bagrátida de Tau-Klarjeti y, a finales del sieglu X, incorporar al nuevu Reinu de Xeorxa. Nel sieglu XIV, col esmembramientu del mesmu, pasó al principáu de Guria.

Los turcos otomanos ocupar por primer vegada mientres la rexencia de Kakhaber II Vardanidze de Guria (1469–1483), pero les sos fuercies nun s'aniciaron. En 1536 conquistar los otomanos per segunda vegada. Rustam Gurieli (1534–1564) recuperar en 1564, pero los otomanos tornaron pocu dempués. Mama III Gurieli (1689–1711) retener de nuevu en 1609 pero los otomanos retener definitivamente en 1627 y foi parte del Imperiu otomanu hasta 1878. En 1807 tenía dos mil habitantes y yera una villa fortificada, por cuenta de la so estratéxica posición na ruta al norte de la mariña oriental del mar Negru. En 1877 yeren cinco mil habitantes y un activu puertu comercial d'esclavos.

Dominación rusa y soviética[editar | editar la fonte]

En 1878, Batumi foi amestada pol Imperiu rusu, acordies con el Tratáu de San Stefano, suscritu ente Rusia y l'Imperiu otomanu (ratificáu'l 23 de marzu). Sicasí, acordies con un secretu Conveniu anglu-otomanu de Xipre, los británicos diben ser autorizaos a ocupar Xipre. Dende 1878 y hasta 1991, añu de la independencia de Xeorxa, Batumi tuvo sol dominiu rusu o soviéticu.

Con posterioridá, la ciudá foi declarada puertu llibre hasta 1886. Funcionó como un centru d'un distritu militar especial hasta que foi incorporada nel Gobiernu de Kutaisi el 12 de xunu de 1883. Finalmente, el 1 de xunu de 1903, col Okrug de Artvin, establecióse como la Rexón (oblast) de Batumi, sol control direutu del Gobierno Xeneral de Xeorxa.

La espansión de Batumi empezó en 1883 cola construcción del ferrocarril Batumi–Tblisi–Bakú, completáu en 1900 y que xune los mares Caspio y Negru. Coles mesmes, la terminación de la construcción del oleoductu Bakú–Batumi significó otru nuevu impulsu al puertu, por cuenta de la introducción de los hidrocarburos nel quefer portuariu. A partir d'entós, Batumi convertir nel principal puertu del petroleu ruso nel mar Negru. La ciudá desenvolver en forma estraordinaria y la población aumentó bien rápido: 8671 habitantes en 1882 y 12.000 en 1889.

Al términu de la Primer Guerra Mundial, col esmembramientu del Imperiu rusu con ocasión de la Revolución rusa, Batumi, como parte de la primer República de Xeorxa, foi independiente ente 1918 y 1921. El Exércitu Colorado ocupó'l país, y la ciudá cayó so dominiu soviéticu, adquiriendo un anováu valor estratéxicu, tantu pol so llocalización, la instalación d'una base militar, como polos sos muelles petroleros.

Por aciu el tratáu ente Rusia y Turquía del 16 de marzu de 1921, les provincies de Kars y Ardahan volvieron a la nueva República de Turquía, pero Batumi quedóse totalmente baxu control de la nueva Xunión Soviética. Al aportar al poder los bolxeviques en Moscú, el 16 de xunu de 1921 convertir en capital de la República Socialista Soviética Autónoma de Ayaria dientro de la R.S.S. de Xeorxa.

El 9 d'abril de 1991, poco antes del colapsu de la Xunión Soviética, Batumi –nel marcu de la segunda República de Xeorxa– recuperó la independencia, como la república autónoma d'Ayaria, nel interior de Xeorxa.

Cultura[editar | editar la fonte]

En "Axal Bulvarshi" (ბათუმი) atópase la escultura creada pola artista xeorxana Tamar Kvesitadze (თამარ კვესიტაძე). Nun principiu esta escultura foi llamada "Man and Woman", pero dempués de que decidiera instalase la en Batumi, la obra d'arte adquirió los nomes de "Ali y Nino" (ალი და ნინო), dos héroes d'un llibru de Kurban Said, nel que se cunta la hestoria d'amor d'un mozu azerbaiyano que se namora d'una princesa xeorxana pero que poco dempués muerre n'actu de defensa pel so país.

Nuna exhibición en Londres espunxo una versión a pequeña escala de la escultura de "Ali y Nino", primero que l'artista decidir a construyila a gran escala pa la ciudá de Batumi. Pasaron 10 meses hasta que la construcción remató. La escultura d'aceru, de más de 3 metros d'altor y 7 tonelaes de pesu, representa les figures d'un home y una muyer na mariña del Mar Negru de Xeorxa. Les figures interactúan n'intervalos de 8 a 10 minutos acaldía dende les 19:00 hores, moviéndose la una escontra la otra hasta fundise nuna sola pieza.

La escultura foi presentada nel pabellón xeorxanu de la 52 edición de la Bienal de Venecia nel añu 2007.

Galería[editar | editar la fonte]

Ciudaes hermaniaes[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

McEvedy, Colin "The Penguin Atlas of Modern History (to 1815)", London: Penguin Books Ltd., 1972. (en construcción)

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]