Balé

De Wikipedia
(Redirixío dende Ballet)

El balé[1] (pallabra francesa, proveniente del italianu balletto, diminutivu de ballo, que significa "baille"), danza académica o danza clásica ye una forma concreta de danza y tamién el nome de la téunica correspondiente. Según les dómines, los países o les corrientes y l'espectáculu, esta espresión artística puede incluyir: danza, mímica, y teatru (d'orquesta y coral), persones y maquinaria.

Pintura de ballet d'Edgar Degas (Musée d'Orsay).

El ballet clásicu o danza clásica ye una forma de danza que los sos movimientos basar nel control total y absoluto del cuerpu, que débese enseñar dende temprana edá. Encamiéntase empecipiar los estudios d'esta danza clásica a los trés o cuatro años, una y bones el ballet ye una disciplina que rique concentración y capacidá pal esfuerciu como actitú y forma de vida. A diferencia d'otres dances, nel ballet cada pasu ta codificado. Participen invariablemente les manes, brazos, tueru, cabeza, pies, rodíes, tol cuerpu nuna conxunción simultánea de dinámica muscular y mental que tien d'espresase en total harmonía de movimientos.

Tamién s'utiliza'l términu ballet pa designar una pieza musical compuesta, de camín, pa ser interpretada per mediu de la danza. El ballet ye una de les artes escéniques.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

La pallabra ballet, retomada del francés, de la mesma del italianu balletto, diminutivu de ballo (‘baille'), retomáu del llatín ballo, ballare, ‘baillar',[2][3] de la mesma retomada del griegu βαλλίζω (ballizo), ‘baillar', ‘saltar'.[4][5]

El términu ballet foi utilizáu per primer vegada nel añu 1582 pol compositor francés Balthasar de Beaujouelx (tamién conocíu como Balthazar de Beaujoyeulx) nel Ballet comique de reinar.[6]

Historia de la danza[editar | editar la fonte]

Ballet Don Quixote nel Teatro Teresa Carreño.

La historia de la danza estudia la evolución de la danza al traviés del tiempu. Dende la prehistoria el ser humanu tuvo la necesidá de comunicase corporalmente, con movimientos qu'espresaben sentimientos y estaos d'ánimu. Estos primeros movimientos rítmicos sirvieron igualmente pa ritualizar acontecimientos importantes (nacencies, defunción, bodes). En principiu, la danza tenía un componente ritual, celebrada en ceremonies de fecundidá, caza o guerra, o de diversa índole relixosa, onde la mesma respiración y los llatíos del corazón sirvieron pa otorgar una primera cadencia a la danza.[7]

El ballet surdió na Italia del Renacimientu (1400-1600). Foi en Francia mientres el reináu de Luis XIV, moteyáu Rei Sol que surde la necesidá de la profesionalización y en 1661 créase la primer escuela de baille: la Académie Royale de Danzar. En 1700, R. A. Feuillet publicó Choréographie ou art de noter la danse onde per primer vegada reproduzse la totalidá de los pasos codificados y fúndase un primer intentu de treslliteración o notación de les figures. En 1725, Jean-Philippe Rameau col so Traité Maître à danser perfeccionó tola téunica hasta entós plantegada.

Balthazar de Beaujoyeulx non solo foi'l primeru n'utilizar la pallabra ballet, sinón que tamién se dio a la xera de definilo como ‘un amiestu xeométrico de persones que baillen xuntes, acompañaes por dellos preseos musicales'. Sicasí, Bastiano di Rossi llogró da-y una meyor definición, y dixo que'l ballet ye ‘una pantomima con música y danza'.[6]

Na nacencia del ballet románticu fueron de vital importancia les reformes realizaes por G. Magri col so Trattato teorico-practico di ballo (en 1779), qu'apurrió un repertoriu intactu de figures y por J. G. Noverre col so tratáu Lettre sur le ballets et les arts d'imitation onde da vida al ballet d'action (el ballet pantomima). En 1713 creóse la segunda Académie Royale, que güei se conoz como la Ópera de París.

Toa esta reforma foi esperimentada y puesta en práutica por F. W. Hilferding en 1735 al tornar a la so ciudá natal Viena. Foi nomáu Maestru de Ballet y en 1740 entamó la xera d'introducir el Realismu n'el mesmu ballet.

Métodos[editar | editar la fonte]

Una baillarina.

Na actualidá toes son fontes d'inspiración mutues pero merez la pena saber l'orixe de caúna d'elles. Esisten distintos métodos, un legáu básicu de cuatro.

En 1661, en Francia créase la primer La Académie Royale de danse considerada oficialmente profesional. Conocida como la Danza Clásica. Al traviés de la so constituyida terminoloxía foi sopelexar como referente per tol mundu. Carauterizada por una estremada precisión na execución y l'elegancia refinada del movimientu. Nun va ser hasta 1920 onde se va integrar apurrir de la escuela italiana y de los sos numberosos artistes rusos desenvolviendo, a partir de mediaos del sieglu XX, un movimientu que va acentuar los puntos estremos de los saltos y de la estensión.

Escuela Danesa, heredera de la tradición italiana, trai a desenvolver un estilu particular onde'l virtuosismu de los baillarinos ye sorrayáu pol trabayu de la rapidez de los pies. Les batteries, l'acentu, el porte, sobre'l trabayu de piernes, la vivacidad nos pasos de enlazamiento y nel saltu. L'estilu Bournonville carauterizar pola continuidá de los Enchaînements, la llixereza y la precisión rítmica.

En 1820 fúndase la Escuela italiana de danza por Enrico Cecchetti (1850-1928). Tien una gran tradición de pantomima, una implantación del estilu francés apurrida por Carlo Blasis. Les sos carauterístiques principales son la continuidá del fluxu de movimientu nos desplazamientos y el centru de gravedá.

En Rusia Agrippina Vagánova (1879-1951) desenvolvió'l Métodu Vagánova. A. Vagánova va crear un sistema pedagóxicu que va contribuyir a la formación de la Escuela Rusa. Esti métodu alloña la graciosa gestualidad francesa dexando pasu a la gravitación del métodu Cecchetti, acentuando'l pesu, l'aplomu al suelu, la fuercia del impulsu y desenvolviendo una elasticidá muscular estrema.

La escuela d'Estaos Xuníos tien influyencia italiana (apurrida por Tudor) y rusa (apurrida por Balanchine y otros coreógrafos y baillarinos de los Ballets Rusos de Serguéi Diáguilev). Esta escuela nutrir de la emigración de maestros dempués de la Revolución rusa de 1917. La bultable espansión soviética del periodu va contribuyir a la nacencia d'otres nueves escueles nel mundu, como la escuela cubana basada nel métodu Vagánova ya impulsada por Alicia Alonso.

El ballet cunta con una téunica bastante complexa. L'elementu principal ye l'allugamientu.L'allugamientu referir al caltenimientu de los costazos y los cadriles nel mesmu planu y paraleles la una a la otra en rellación col pisu. Esti principiu déxa-y al baillarín amontar la claridá y la precisión nel manexu de les direiciones mientres les piernes mover nes distintes direiciones. El torso en ballet funciona como una unidá y foi percibíu xeneralmente como inmóvil, lo cual nun ye ciertu. En realidá, el torso muévese sutilmente en rellación col fraseo de la respiración de los movimientos y les combinaciones. L'allugamientu del torso aprove estabilidá mientres el desplazamientu de la pierna que trabaya, mientres la pierna de sofitu espurrir escontra riba. La sensación kinestésica del torso d'un baillarín y l'allugamientu apuerten a más importantes cuando s'integren con cambeos de direiciones na barra y nel centru

Arlequín y Colombina.

En 1920, cinco de les figures más importantes del mundu de la Danza Adeline Genée, Tamara Karsavina, Lucia Cormani, Edouard Espinosa y Phillis Bedells, que de la mesma representaben los principales métodos d'enseñanza del momentu, exactamente'l 31 d'avientu de 1920, decidieron crear una Asociación de Profesores de Danza col únicu oxetivu de “ameyorar el standard de la enseñanza del Ballet Clásicu”.[8] Siguiendo'l modelu de L' Academie Royal de Danse, fundada en París por Luís XIV, coles mires de correxir los múltiples errores que se daben na danza naquella dómina, la ROYAL ACADEMY OF DANCE vieno actuando en dos sentíos: unu l'enantes citáu y otru como cuidadora de la téunica fundamental del arte de la danza.[8] La Royal Academy of Dance brinda'l material necesario con sofitos de llibros, música y videos por que los estudiantes de danza clásica puedan aprender la téunica necesaria y hai profesores de la Royal en diversos países como Irlanda, Escocia, Gales, Andorra, Austria, Bélxica, Dinamarca Francia, Estaos Xuníos, Canadá, Méxicu, etc...[9]

Les puntes[editar | editar la fonte]

Les puntes son zapatielles especiales, que les baillarines adquieren cuando tienen la fuercia riquida nos músculos del pie y la pantorría. De primeres d'esti procesu, les baillarines sufren d'un intensu dolor nos deos y articulaciones, pero colos años van adquiriendo mayor fuercia que fai que los sos pies sufran cada vez menos. La primer baillarina en xubise a la punta de los pies foi Marie Taglioni, nel ballet La sílfide, que la so coreografía creó'l so padre.

L'usu de les puntes de ballet nes estudiantes ta programáu escontra'l final del primer añu de ballet (Escuela Vagánova), cuando la musculatura yá s'atopa preparada.[ensin referencies] Los exercicios nesta etapa son bien básicos, llindándose a alzase nes puntes sobre los dos pies y siempres cola ayuda de la barra. Dempués yá empiecen a faer pasos más complexos como reblincaes y saltos sobre les puntes.

Pas de deux.

Esisten distintos tipos de zapatielles de punta, de distintos llugares del mundu. Ruses y norteamericanes son les principales. Cada zapatiella afacer a les distintes necesidaes y capacidaes de les baillarines. Pol exemplu, l'arcu, la fuercia del empeine...

Xeneralidaes[editar | editar la fonte]

Baillarina basculando (baillarina verde), 1877-1879. Edgar Degas. Muséu Thyssen-Bornemisza.

El ballet esiste en tanto pieza autónoma, como parte nes escenes d'una ópera o d'una obra de teatru a manera de divertimento. El ballet cortesanu francés, ye contemporaneu de los primeros ensayos de la monodia dramática de Florencia (los entemedios, de finales del sieglu XVI). De les representaciones de los ballets de la corte nacen les óperes-ballet y les comedies-ballet de Lully y de Molière.

El ballet entrepoláu, ensertáu nuna ópera, ye específicu del arte llírico francés, como se reflexa nes representaciones de les traxedies llíriques de Lully y de Rameau. La reforma de Noverre (ballet d'aición) ya inclusive les de Gluck. El ballet modernu entiende una socesión d'episodios que s'encadenen de manera continua. Les concepciones wagnerianas yá nun contemplen la práutica del ballet entrepoláu.

Nel sieglu XX, el ballet ye oxetu de toa clase de renovaciones y esperimentos. L'estrenu de La consagración de la primavera (1913) d'Ígor Stravinski con una coreografía de Vaslav Nijinsky provocó unu de los mayores escándalos de la historia de la música y de la danza.

El ballet modernu, sicasí, caltién un llinguaxe más clásicu (Maurice Ravel La Valse, 1920), que col so estilización retoma les concepciones del ballet clásicu: Richard Strauss (suite de dances de El burgués gentilhombre) y Ígor Stravinski, Apolo Musageta).

Tien de recordase que'l ballet ye la base del restu de les dances.

Galería[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: balé
  2. Chantrell (2002), p. 42.
  3. ballo, Charlton T. Lewis, Charles Short, A Latin Dictionary, en Perseus.
  4. βαλλίζω, Henry George Liddell, Robert Scott, A Greek-English Lexicon, on Perseus.
  5. ball (2), Online Etymology Dictionary.
  6. 6,0 6,1 «Orígen del vocablu BALLET y el so conceutu». Consultáu'l 26 de setiembre de 2016.
  7. Abad (2004), p. 15.
  8. 8,0 8,1 http://www.rad.org.es/datos-de-interes
  9. https://www.rad.org.uk/about/about-the-rad

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]