Respiración

De Wikipedia
Diagrama del intercambiu pulmonar de gases na respiración.

Por respiración entiéndese xeneralmente a la entrada d'osíxenu al cuerpu d'un ser vivu y la salida de dióxidu de carbonu. O al procesu metabólicu de respiración celular, indispensable pa la vida de los organismos aeróbicos. Gracies a la respiración podemos tener enerxía y llogramos llevar a cabu la nuesa alimentación y la nuesa vida diaria d'una manera fayadiza.

Según los distintos hábitats, los distintos seres vivos aeróbicos desenvolvieron distintos sistemes d'intercambiu de gases: cutaneu, traqueal, branquial, pulmonar. Consiste nun intercambiu gaseosu osmótico (o por espardimientu) col so mediu ambiente nel que se capta osíxenu, necesariu pa la respiración celular, y refúgase dióxidu de carbonu, como subproductu del metabolismu enerxéticu y vapor d'agua.

Plantes y animales, lo mesmo qu'otros organismos de metabolismu equivalente, rellacionar a nivel macroecológico pola dinámica qu'esiste ente respiración y fotosíntesis. Na respiración empleguen l'osíxenu del aire, que de la mesma ye un productu de la fotosíntesis oxigénica, y refúgase dióxidu de carbonu; na fotosíntesis utiliza'l dióxidu de carbonu y produzse l'osíxenu, necesariu depués pa la respiración aeróbica.

La reacción química global de la respiración ye la siguiente:

C6 H12 O6 + 6O2 → 6CO2 + 6H2O + enerxía (ATP)

La respiración nun ye solamente una actividá de los pulmones. Tol organismu alienda al traviés del pulmón. Quien prinda'l osíxenu y quien espulsa l'anhídridu carbónico ye tol organismu. Los sos miles de millones de célules peracaben osíxenu incansablemente pa lliberar de los azucres la enerxía necesaria ya indispensable pa realizar les sos actividaes.

La respiración humana consta básicamente de los siguientes procesos:

Nel procesu d'inhalación, llevamos osíxenu a la sangre y espulsamos l'aire col dióxidu de carbonu indeseado. Na respiración, tamién, llevamos consigo una gran cantidá d'elementos contaminantes y polvu, pero la ñariz cunta con una serie de filamentos que sirven de filtru pa retener aquellos de mayor tamañu. D'ende, que s'encamienta realizar el procesu de respiración pela ñariz. La boca nun cunta con estos filtros y en concencia nun ta preparada pa retener esi tipu de partícules nocives para nuesa salú.

Inspiración[editar | editar la fonte]

Animación de los movimientos d'inhalación y tafaríu, en verde'l diafragma.

La inspiración o inhalación ye'l procesu pol cual entra aire, específicamente l'osíxenu dende un mediu esterior escontra l'interior d'un organismu (pulmones). La comunicación de los pulmones col esterior realizar por mediu del gorgoberu.

Esti procesu ye realizáu cola intervención de la diafragma y l'ampliación del tórax cola contribución de los músculos intercostales esternos, esternocleidomastoideos, serratos anteriores y escalenos na respiración forzada.

Esti procesu llevar a cabu gracies a la diferencia de presiones tales como la presión pleural (presión del líquidu interpleural), alveolar (presión del aire allugáu nel interior de los alveolos) y transpulmonar (distinta presión esistente ente l'interior y esterior de los pulmones).

Espiración[editar | editar la fonte]

El tafaríu o espiración ye'l fenómenu opuestu a la inspiración, mientres el cual l'aire que s'atopa nos pulmones sale d'éstos esaniciando'l dióxidu de carbonu. Ye una fase pasiva de la respiración, porque'l tórax se retrae y mengüen tolos sos diámetros, ensin intervención de la contraición muscular, volviendo reponer el tórax la so forma primitiva. Los músculos puestos en xuegu, al dilatase'l tórax, relaxar nesta fase; les costielles vuelven a la so posición inicial según la diafragma.

Respiración tisular[editar | editar la fonte]

Llámase respiración tisular al intercambiu gaseosu que se produz ente la sangre y los distintos texíos del cuerpu. El sangre osixenada nos pulmones llega a arrodiar a les célules de los distintos texíos tresportada polos capilares de l'arteria aorta. Nesi puntu produz la respiración tisular, que ye un procesu d'intercambiu:

El sangre carboxigenada ye tresportada de regresu polos capilares venosos hasta les venes caves, y de éstes al corazón, pa ser unviada nuevamente a los pulmones.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]