Tórax

De Wikipedia
Tórax
clase de entidad anatómica (es) Traducir y solitary organism subdivision type (en) Traducir
Subdivisión del tronco propiamente dicho (es) Traducir y entidad anatómica particular (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El tórax ye la parte del cuerpu humanu que ta ente la base del pescuezu y el diafragma. Contién a los pulmones, el corazón, avolumaos vasos sanguíneos, linfáticos y nervios como l'arteria aorta (ascendente, arcu y descendente), la vena cava inferior, la cadena ganglionar simpática d'onde salen les cañes esplácnicas, les venes ácigos (mayor y menor), l'esófagu y el conductu torácicu. La so división fundamentalmente consiste nel mediastino.

Tien forma de conu truncáu o pirámide y la so paré ta formada polos arcos costales (costielles) y los músculos intercostales, que se xunen enantes al güesu esternón per mediu de cartílagos y darréu a la columna vertebral. La función d'esta formación osteocartilaginosa, ye la de protexer los órganos internos de los traumatismos mecánicos, que d'otra manera podríen mancalos.

La caxa torácica tien la particularidá de ser expansible, dexando la inspiración (inhalación). Amás, el so postreru par de costielles son flotantes, yá que namái tán xuníes a les vértebres na parte posterior, lo que dexa'l so enanche nel embaranzu. El nome deriva del Llatín thorax, y esti del griegu -θώραξ-; que significa puramente Coraza.[1]

Articulaciones del tórax[editar | editar la fonte]

Articulaciones costovertebrales[editar | editar la fonte]

Les costielles xunir a la columna vertebral en dos puntos: el cuerpu vertebral y les apófisis transversas.

  • Articulaciones costilla-cuerpu vertebral: por aciu los sos dos carillas articulares, cada costiella xunir con dos cuerpos vertebrales allegantes y el so discu entemediu. Esiste cápsula articular y lligamentos de refuerzu.
  • Articulación costiella-apófisis transversa': tien llugar por aciu una tuberosidad esistente na costiella. Esiste cápsula articular y dellos lligamentos de refuerzu. Los dos últimes costielles nun presenten esta articulación.

En cada segmentu del raquis torácicu, un par de costielles articular coles vértebres por aciu dos articulaciones per cada costiella.

Per un sitiu, tenemos la articulación costovertebral alcontrada ente la cabeza costal y el discu intervertebral y los cuerpos vertebrales. Per otru llau, la articulación costotransversa alcontrada ente la tuberosidad costal y l'apófisis transversas de les vértebres subxacentes.

La articulación costovertebral nun doble artrodia y ta constituyida nel llau vertebral por dos carillas costales, una nel cantu cimeru de la vértebra inferior y la otra nel cantu inferior de la vértebra cimera.Ente sigo formen un ángulu diedru que'l so fondu ta ocupáu pol aniellu fibrosu del discu intervertebral.

Esiste un lligamentu interóseo que s'anicia nel vértiz de la cabeza costal (ente los dos carillas articulares)y afítase nel discu intervertebral y dixebra esta articulación, que ta recubierta por una cápsula articular única, en dos cavidad auriculares distintes, una cimera y otru inferior. Tocantes a l'articulación costovertebral tenemos de saber que ta reforzada por un lligamentu radiáu nel que s'estremen trés faes:

  • Un fexe cimeru que s'enserta nel cuerpu de les vértebres axacentes.
  • Un fexe inferior que xunto col superior ensertar nel cuerpu de la vértebra axacente.
  • Un fexe mediu que s'enserta nel aniellu fibrosu del discu intervertebral.

Al igual que l'articulación costovertebral, l'articulación costotransversa tamién ye una artrodia constituyida por dos carillas ovalaes, una alcontrada nel vértiz de l'apófisis transversa y la otra alcontrada na tuberosidad costal. Amás esta articulación refuérzase y reforzar tres ligamentos costotransversos:

  • El lligamentu costotransverso interóseo ye curtiu y resistente. Va dende l'apófisis transversa a la cara posterior del pescuezu de la costiella.
  • El lligamentu costotransverso posterior tratar d'un cintilla rectángular de 1,5 cm de llargor por 1 cm d'anchor, que s'estiende dende'l vértiz de l'apófisis transversa a la parte llateral de la tuberosidad costal.
  • El lligamentu costotransverso superior ye gruesu, resistente, planu y cuadriláteru. Estender dende'l cantu'l cantu inferior de l'apófisis transversa en cantu cimera del pescuezu de la costiella subxacente.

En resume, la costiella articular col raquis por aciu:una artrodia simple (l'articulación costotransversa) y una artrodia doble (l'articulación costovertebral). Estos dos articulaciones atópense reforzaes por dos potentes lligamentos y nun pueden funcionar la una ensin la otra, esto ye, tán mecánicamente xuníes.

Movimientos costovertebrales[editar | editar la fonte]

  • Tanto pola articulación costovertebral como l'articulación costotransversa per una parte y por otra, formen un par de artrodías mecánicamente xuníes como yá se dixo, que'l so movimientu común nun puede ser más qu'una rotación entorno a una exa que pase pel centru de caúna d'estos dos artrodias. Polo que puede describise una exa xx' que xune'l centru o' de l'articulación costotransversa al centru o de l'articulación costovertebral. Sirvirálu por tantu de charnela a la costiella que d'esta manera queda lliteralmente suspendida del raquis polos puntos o y o'.
  • Nel planu sagital la orientación d'esta exa determina la direición del movimientu costal. Nes costielles inferiores la exa xx' averar al planu sagital, y como problema, el movimientu d'elevación de la costiella va traer un aumentu del diámetru tresversal del tórax, polo tanto cuando la costiella xira con respectu a la exa o', describe un arcu de círculu d'exa o', polo que la so oblicuidá mengua y el so puntu más llateral queda movíu faía fora un llargor que representa l'aumentu del semidiámetru tresversal de la base del tórax.
  • Ente que les costielles cimeres articúlense al traviés d'una exa yy' asitiáu casi en planu fronteru, polo que'l movimientu d'elevación de la costiella trai un aumentu bastante acentuáu del diámetru anteroposterior del tórax. Y cuando l'estremu anterior de la costiella alzar a un altor describe un arcu de círculu que-y mueve faía delantre'l llargor.
  • Polo tanto como conclusión podríamos dicir que mientres la elevación de les costielles produz un aumentu del diámetru tresversal del tórax inferior y un aumentu del diámetru anteroposterior del tórax cimeru, na parte media del tórax na que la exa de l'articulación costovertebrales alcuéntrase aproximao nuna direición oblicua a 45º, y por tanto va producise un aumentu del diámetru produzse tantu en sentíu tresversal como en sentíu anteroposterior.[2]

Articulación esternoclavicular[editar | editar la fonte]

Xune l'esternón con dambes clavícules y dexa los movimientos del costazu. Presenta un pequeñu meniscu articular y lligamentos esternoclaviculares y costoclaviculares.

Movimientos esternoclaviculares[editar | editar la fonte]

Articulaciones esternocostales[editar | editar la fonte]

Articulaciones tipo sinoviales, sacante na primer articulación ente la primer costiella y el manubrio del esternón que ye fibrocartilaginosa, ente les costielles y l'esternón.

Articulaciones intercondrales[editar | editar la fonte]

Articulaciones tipo sinoviales ente los cartílagos costales de la 7, 8, 9 y 10 costielles.

Articulación manubrioesternal[editar | editar la fonte]

Articulación tipo sínfisis ente'l manubrio y el cuerpu del esternón.

Articulación xifoifoesternal[editar | editar la fonte]

Articulación tipo sínfisis ente l'apófisis xifoides y el cuerpu del esternón.

Ángulos costales[editar | editar la fonte]

Son cuatro ángulos que s'atopen na caxa torácica. Abrir cola inspiración y ciérrense cola espiración.

  • Ángulu costorraquídeo: ye l'ángulu ente la primer costiella y el raquis dorsal.
  • Ángulu esternocostal superior: ye l'ángulu ente l'esternón y la primer costiella.
  • Ángulu esternocostal inferior: ye l'ángulu ente l'esternón colos cartílagos costales.
  • Ángulu condrocostal: ye l'ángulu ente los cartílagos costales de les postreres 10 vértebres cola décima costiella.

Topografía del tórax[editar | editar la fonte]

  • Güesos: clavícula, esternón, apófisis espinoses, y escápules.[3]
  • Llinies: medioesternal (vertical pola metá del esternón) medioclavicular (derecha y esquierda vertical pola metá de les clavícules), axilares (anterior, media y posterior), vertebral (vertical poles apófisis espinoses), escapular (vertical pola punta de les escápulas) y l'ángulu de Louis.[4]
  • Rexones: supra y infraclavicular, mamaria, hipocondrios, axilar, infraaxilar, supraespinosa, escapulovertebral y infraescapular.

N'otros animales[editar | editar la fonte]

El cuerpu trilobites estremar en tres seiciones principales, una cefalón colos güeyos, pieces bucales y órganos sensoriales, tales como antenes, un tórax de múltiples segmentos similares (qu'en delles especies dexó-yos rodar nuna bola), y un pigidio, o de la seición de cola.
Na formiga del trabayador, l'abdome consiste na propodeo fundíu al tórax y la metasoma, en sí estremáu nel estrechu peciolu y bulbosa gaster.

En tetrápodos[editar | editar la fonte]

En mamíferos , el tórax ye la rexón del cuerpu formáu pol esternón, les vértebres toráciques, y les costielles . Estender dende'l pescuezuhasta'l diafragma, y nun inclúi los miembros cimeros . El corazón y pulmones moren nel cuévanu torácicu, según munchos vasos sanguíneos. Los órganos internos tán protexíos pola caxa torácica y l'esternón.

N'artrópodos[editar | editar la fonte]

En inseutos y los estinguíos trilobites , el tórax ye una de los trés divisiones principales del cuerpu o Tagma, cada unu de los cualos ye de la mesma compuestu de múltiples segmentos. Ye l'área onde les ales y les piernes coneutar nos inseutos, o una área de múltiples plaques articulables nos trilobites. Na mayoría de los inseutos, el mesmu tórax componer de tres segmentos; el protórax, el mesotórax y el metatórax. Nos inseutos esistentes, el protórax nun tien ales, pero les piernes tán siempres presentes nos adultos; ales (cuando tán presentes) llindar, siquier, al mesotórax, y polo xeneral tamién el metatórax, anque les ales pueden ser amenorgaos o modificaos n'unu o dambos segmentos. Nel Apocrita, Hymenoptera, el primer segmentu abdominal fundir col metathorax, onde forma una estructura conocida como'l propodeo. Arriendes d'ello, nestos inseutos, el tórax funcional componer de cuatro segmentos, y polo tanto llámase típicamente mesosoma pa estremala de la "tórax" d'otros inseutos.

Cada segmentu torácicu nun inseutu subdividir en delles partes, siendo la más significativa de les cualos son la parte dorsal (el notum), la porción llateral (el Pleuron; unu en cada llau), y la porción ventral (l'esternón). En dellos inseutos, caúna d'estes partes ta compuesta d'una a delles plaques exoesqueléticas independientes con membrana ente ellos (llamáu Esclerito ), anque en munchos casos los escleritos fundir a dellos graos.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. RAI. «Tórax». Real Academia Española. Consultáu'l 4 de marzu de 2017.
  2. A.I Kapndji. Fisioloxía articular. Toma 3. Editorial médica panamericana. 6ª edición. España. 2007
  3. «Línea y demarcaciones pal exame del tórax y del sistema respiratoriu».
  4. «Punto de referencia del tórax. Institutu Químicu Biolóxicu».

Ver tamién[editar | editar la fonte]