Vertical

De Wikipedia
20-08-2021 17:01
La direición de la plomada determina la vertical del llugar, que la so interseición cola esfera celeste son el de cenit y nadir.

En cada puntu de la superficie terrestre, la direición de la plomada determina la vertical del llugar, que la so interseición cola esfera celeste reciben los nomes de cénit y nadir. La vertical ye perpendicular a la horizontal que ye de la mesma, paralela al horizonte terrestre. A cencielles una vertical ye de riba abaxo o a la inversa y horizontal ye de derecha a esquierda o a la inversa.

Por estensión, el conceutu vertical úsase xunto con horizontal pa describir llinies y conceutos rellacionaos, magar que nun concasen puramente cola plomada o l'horizonte (por casu nos sistemes de coordenaes cartesianes). Lo único qu'importa ye que dambos formen ente sí un ángulu reutu. Asina úsense estos conceutos sobro cualquier planu pa describir trayectories perpendiculares ente sí, por casu, na arquitectura o la inxeniería civil.

Más cenciellamente, una vertical ye una reuta (imaxinaria) que tien el so trayeutu dende un puntu cualesquier del espaciu terrestre al centru de la tierra. Puede definise una horizontal respeutu d'una vertical: una horizontal ye la perpendicular a una vertical.

Llatitú y llatitú xeocéntrica'"`UNIQ--postMath-00000001-QINU`"''"`UNIQ--postMath-00000002-QINU`"'
Llatitú y llatitú xeocéntrica

Sicasí, al ser la Tierra un elipsoide de revolución o xeoide, ye dicir una esfera esnachada pelos polos, la vertical real ye la definida pola plomada, y establez una llinia normal al xeoide y perpendicular al horizonte. D'esta forma, la llatitú xeográfica () va tar definida como l'ángulu ente esta vertical real y el planu del Ecuador. Per otru llau esiste la llatitú xeocéntrica (), que ye l'ángulu ente l'Ecuador y la normal al elipsoide en cada llugar. Dambes verticales estrémense bien pocu y l'ángulu que formen ente sí denómase esviación relativa y vien ser d'unos 12' d'arcu.[1]

La llatitú xeocéntrica pue calculase a partir de la llatitú xeográfica, de la siguiente manera:

Verticales[editar | editar la fonte]

Como se dixo enriba, la vertical d'un llugar afita, por interseición cola esfera celeste, los puntos cenit y nadir, que son los polos del horizonte, entendíu como círculu máximu. Con éses, tolos planos que pasen por estos dos puntos (y por tanto, pela llinia ZN) llámense verticales. D'estos planos, los más importantes son el Meridianu del llugar que va de Norte a Sur y el Primer Vertical, d'Este-Oeste. Por aciu estos dos planos afítense los puntos cardinales. La interseición ente'l Meridianu y l'Horizonte establez una llinia bien importante en topografía: la llinia meridiana (llinia Norte-Sur).[2] Asina, la vertical d'una estrella cualesquier ye'l círculu máximu que, pasando por esta estrella, taya coles mesmes la vertical del observador. Estos planos o verticales son siempres perpendiculares al horizonte del observador.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Martín Asin, Fernando. Astronomía. Segunda edición. Paraninfo, Madrid 1982. 427 páxs. Páx. 35.
  2. Martín Asin, Fernando. Idem. Páx. 27.

 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]