Reacción química

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta

Una reacción química, tamién llamada cambéu químicu o fenómenu químicu, ye tou procesu termodinámicu nel cual dos o más sustances (llamaes reactantes o reactivos), tresfórmense, camudando'l so estructura molecular y les sos enllaces, n'otres sustances llamaes productos. Los reactantes pueden ser elementos o compuestos. Un exemplu de reacción química ye la formación de óxidu de fierro producida al reaccionar el osíxenu del aire col fierro de forma natural, o una cinta de magnesiu al asitiala nuna llapada convertir en óxidu de magnesiu, como un exemplu de reacción inducida.

A la representación simbólica de caúna de les reacciones denominar ecuación química.

Los productos llograos a partir de ciertos tipos de reactivos dependen de les condiciones so les que se da la reacción química. Sicasí, tres un estudiu cuidadosu compruébase que, anque los productos pueden variar según camuden les condiciones, determinaes cantidaes permanecen constantes en cualquier reacción química. Estes cantidaes constantes, les magnitúes calteníes, inclúin el númberu de cada tipu de átomu presente, la carga eléctrica y la masa total.

Fenómenu químicu[editar | editar la fonte]

Llámase fenómenu químicu a los suceso observables y posibles de ser midíos nos cualos les sustances intervinientes camuden la so composición química al combinase ente sigo. Les reacciones químiques impliquen una interacción que se produz a nivel de los electrones de valencia de les sustances intervinientes. Dicha interacción ye'l enllaz químicu.

Nestos fenómenos, nun se caltién la sustanza orixinal, tresfórmase la so estructura química, manifiesta enerxía, nun se repara a güeyu y son irreversibles, na so mayoría.

La sustanza sufre cambeos irreversibles. Por casu, al quemar, un papel nun puede volver al so estáu orixinal. Les cenices resultantes formaron parte del papel orixinal, y sufrieron una alteración química.

Ver tamién: Combustión y Escomiu

Clases de reacciones[editar | editar la fonte]

Reacciones de la química inorgánica[editar | editar la fonte]

Dende un puntu de vista de la química inorgánica pueden postulase dos grandes modelos pa les reacciones químiques de los compuestos inorgánicos: reacciones acedu-base o de neutralización (ensin cambeos nos estaos d'oxidación) y reacciones redox (con cambeos nos estaos d'oxidación). Sicasí podemos clasificales acordies con los siguientes trés criterios:

Reacciones según estructura
Nome Descripción Representación Exemplu
De síntesis o de combinación Onde los reactivos combinar ente sigo p'aniciar un productu distintu
A + B → C
(siendo A y B reactivos cualesquier y C el productu formáu)
2 Na (s) + Cl2 (g) → 2 NaCl (s)
De descomposición Descomposición simple Una sustanza compuesta desdoblar nos sos componentes
A → B + C
(inversa de la síntesis, y A ye un compuestu que se descompon nos reactivos que lu componen, B y C.)

CO2 (g) → CO2 (g) C(s) + O2 (g)

Por aciu un reactivu Una sustanza rique un reactivu, pa la so descomposición.
AB + C → AC + BC
(el compuestu AB reacciona col reactivu C, p'aniciar los compuestos AC y BC)
2 ZnS (S) + 3 O2 (g) → 2 ZnO (S) + 2 SO2 (g)
De sustitución o desplazamientu Una sustanza sustitúi'l llugar de dalgún de los componentes de los reactivos, de tal manera que'l componente sustituyíu queda llibre.
AB +C → AC + B
(onde'l compuestu AB reacciona col reactivu C pa formar el compuestu AC y lliberar B)
Pb (NON3)2 (ac) + 2 KI (ac) → Pbl2 (s) + 2 KNO3 (ac)
De doble sustitución (o de doble desplazamientu) Preséntase un intercambiu ente los elementos químicos o grupos d'elementos químicos de les sustances qu'intervienen na reacción química.
AB + CD → AC + BD
Pb (NON3)2 (ac) + 2 KI (ac) → Pbl2 (s) + 2 KNO3 (ac)
Reacciones según la enerxía intercambiada
Criteriu Descripción Exemplu
Intercambiu en forma de calor Reacciones exotérmicas qu'esprenden calor del sistema de reacción Combustión
Reacciones endotérmicas reacciones nes que s'absuerbe o se riquir calor pa llevase a cabu. Calcinación
Intercambiu en forma de lluz Reacciones endoluminosas que riquen l'apurra d'enerxía lluminosa o lluz al sistema pa llevase a cabu. Fotosíntesis
Reacciones exoluminosas reacciones que al llevase a cabu manifiesten una emisión lluminosa Combustión del magnesiu:

2Mg+O2 + ΔH → 2MgO + Lluz

Intercambiu en forma d'enerxía eléctrica Reacciones endoeléctricas que riquen l'apurra d'enerxía eléctrica por que puedan tener llugar. Electrólisis de l'agua
Reacciones exoeléctricas aquelles reacciones químiques nes que'l sistema tresfier al esterior enerxía eléctrica. Celda galvánica (pila o batería eléctrica)
Combustión (azul) y calcinación (naranxa)
Reacción de fotosíntesis
Electrolisis de l'agua
Reacción de pila comercial
Reacciones según la partícula intercambiada
Nome Descripción Exemplu
Reacciones acedu-base Aquelles reacciones onde se tresfieren protones HCl(aq) + NaOH(aq) → H2O(l) + NaCl(aq)
Reacciones d'oxidación-amenorgamientu Son les reacciones onde hai una tresferencia d'electrones ente les especies químiques Mn2(aq) + BiO3- (s) → Bi3(aq) + MnO4-(aq)

Reacciones de la química orgánica[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Reacción orgánica

Al respective de les reacciones de la química orgánica, referímonos a elles teniendo como base a distintos tipos de compuestos como alcanos, alquenos, alquinos, alcoholes, aldehídos, cetonas, ente otres; qu'atopen el so clasificación, reactividad y/o propiedaes químiques nel grupu funcional que contienen y esti postreru va ser el responsable de los cambeos na estructura y composición de la materia. Ente los grupos funcionales más importantes tenemos a los orde d'enllaz dobles y triples enllaces y a los grupos hidroxilo, carbonilo y nitro.

Factores qu'afecten la velocidá de reacción[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Velocidá de reacción
  • Naturaleza de la reacción: Delles reacciones son, pola so propia naturaleza, más rápides qu'otres. El númberu d'especies reaccionantes, la so estáu d'agregamientu tao físicu les partícules que formen sólidos muévense más amodo que les de gases o de les que tán en solución, la complexidá de la reacción, y otros factores pueden influyir descomanadamente na velocidá d'una reacción. Por casu, la reacción de los metales alcalinos con sustances como'l osíxenu o'l agua ye inmediata al ser los primeres mentaos abondo reactivos.
  • Concentración: La velocidá de reacción aumenta cola concentración, como ta descritu pola llei de velocidá y esplicada pola teoría de choques. Al amontase la concentración de los reactantes, la frecuencia de choque tamién s'amonta.
  • Presión: La velocidá de les reacciones gaseoses amóntase bien significativamente cola presión, que ye, n'efeutu, equivalente a amontar la concentración del gas. Pa les reacciones en fase entestada, la dependencia na presión ye débil, y namái se fai importante cuando la presión ye bien alta.
  • Orde: L'orde de la reacción controla cómo afecta la concentración (o presión) a la velocidá de reacción.
  • Temperatura: Xeneralmente, al llevar a cabu una reacción a una temperatura más alto aprove más enerxía al sistema, polo que s'amonta la velocidá de reacción al causar qu'haya más choques ente partícules, como lo esplica la teoría de choques. Sicasí, la principal razón porque un aumentu de temperatura aumenta la velocidá de reacción ye qu'hai un mayor númberu de partícules en choque que tienen la enerxía d'activación necesaria por qu'asoceda la reacción, resultando en más choques esitosos. La influencia de la temperatura ta descrita pola ecuación de Arrhenius. Como una riegla de caxón, les velocidaes de reacción pa munches reacciones doblar por cada aumentu de 10 °C na temperatura,[1] anque l'efeutu de la temperatura puede ser enforma mayor o enforma menor qu'esto. Por casu, el carbón ambura nun llugar en presencia d'osíxenu, pero nun lu fai cuando ye almacenáu a temperatura ambiente. La reacción ye bonal a temperatures altes y baxes, pero a temperatura ambiente la velocidá de reacción ye tan baxa que ye despreciable. L'aumentu de temperatura, que puede ser creáu por una cerilla, dexa que la reacción empecipie y se caliente a sigo mesma, por cuenta de que ye exotérmica. Esto ye válidu pa munchos otros combustibles, como'l metanu, butanu, hidróxenu, etc.

La velocidá de reacción puede ser independiente de la temperatura (non Arrhenius) o menguar col aumentu de la temperatura (anti Arrhenius). Les reacciones ensin una barrera d'activación (por casu, delles reacciones de radicales) tienden a tener una dependencia de la temperatura de tipu anti Arrhenius: la constante de velocidá mengua al aumentar la temperatura.

  • Solvente: Munches reacciones tienen llugar en solución, y les propiedaes del solvente afecten la velocidá de reacción. La fuerza iónico tamién tien efeutu na velocidá de reacción.
  • Radiación electromagnético y intensidá de lluz: La radiación electromagnético ye una forma d'enerxía. Como tal, puede aumentar la velocidá o inclusive faer que la reacción sía bonal, al aprovir de más enerxía a les partícules de los reactantes. Esta enerxía ye almacenada, nuna forma o otra, nes partícules reactantes (puede romper enllaces, promover molécules a estaos escitaos electrónicos o vibracionales, etc), creando especies intermediaries que reaccionen fácilmente. Al aumentar la intensidá de la lluz, les partícules absuerben más enerxía, polo que la velocidá de reacción aumenta. Por casu, cuando'l metanu reacciona con cloru gaseosu na escuridá, la velocidá de reacción ye bien lenta. Puede ser acelerada cuando la amiestu ye irradiada so lluz difuso. En lluz solar brillante, la reacción ye esplosiva.
  • Catalizador: La presencia d'un catalizador amonta la velocidá de reacción (tantu de les reacciones directa ya inversa) al aprovir d'una trayectoria alternativa con una menor enerxía d'activación. Por casu, el platino cataliza la combustión del hidróxenu col osíxenu a temperatura ambiente. La catálisis ye homoxénea si'l catalizador ta nuna fase similar a los reactivos y heterogénea si ta nuna fase distinta.
  • Isótopos: El efeutu isotópicu cinéticu consiste nuna velocidá de reacción distinta pa la mesma molécula si tien isótopo distintos, xeneralmente isótopos de hidróxenu, por cuenta de la diferencia de masa ente'l hidróxenu y el deuteriu, yá que átomu más pesáu trai xeneralmente a menor frecuencia vibracional d'estos, polo que ye riquida mayor cantidá d'enerxía pa faer frente a la mayor enerxía d'activación pa romper l'enllaz.
  • Superficie de contactu: Nes reacciones en superficies, que se dan por casu mientres catálisis heterogénea, la velocidá de reacción aumenta cuando la área de la superficie de contactu aumenta. Esto ye debíu al fechu de que más partícules del sólidu tán espuestes y pueden ser algamaes por molécules reactantes.
  • Entemecíu: L'entemecíu puede tener un efeutu fuerte na velocidá de reacción pa les reacciones en fase homoxénea y heterogénea.

Rendimientu químicu[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Rendimientu químicu

La cantidá de productu que se suel llograr d'una reacción química, ye menor que la cantidá teórica. Esto depende de dellos factores, como la pureza del reactivu; les reacciones secundaries que puedan tener llugar (ye posible que non tolos productos reaccionen), la recuperación del 100 % de l'amuesa ye práuticamente imposible.

El rendimientu d'una reacción calcular por aciu la siguiente fórmula:

Cuando unu de los reactivos tea por demás, el rendimientu tendrá de calculase respectu al reactivu limitante. Y el rendimientu depende del calor qu'espón la reacción.

Grau de meyora de la reacción y afinidá[editar | editar la fonte]

Una reacción puede representase por aciu la siguiente espresión matemática:

onde son los coeficientes estequiométricos de la reacción, que pueden ser positivos (productos) o negativos (reactivos). La ecuación presenta dos formes posibles de tar químicamente la naturaleza (como suma de productos o como suma de reactivos).

Si ye la masa del productu qu'apaez, o del reactivu que sume, resulta que:

constante . sería la masa molecular del compuestu correspondiente y denominar grau de meyora. Esti conceutu ye importante pos ye l'únicu grau de llibertá na reacción.

Cuando esiste un equilibriu na reacción, la entalpía llibre ye un mínimu, polo que:

dexa entender que la afinidá química ye nula.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Connors, Kenneth. Chemical Kinetics, 1990, VCH Publishers, pág. 14.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Reacción química