Azuara

Coordenaes: 41°15′26″N 0°52′17″W / 41.2573°N 0.8714°O / 41.2573; -0.8714
De Wikipedia
Azuara
Alministración
País España
Autonomía Aragón
Provincia provincia de Zaragoza
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Azuara (es) Traducir Joaquín Ignacio Alconchel Fleta
Nome oficial Azuara (es)[1]
Códigu postal 50140
Xeografía
Coordenaes 41°15′26″N 0°52′17″W / 41.2573°N 0.8714°O / 41.2573; -0.8714
Azuara alcuéntrase n'España
Azuara
Azuara
Azuara (España)
Superficie 165.811761 km²
Altitú 603 m
Llenda con
Demografía
Población 527 hab. (2023)
- 303 homes (2019)

- 237 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.05% de provincia de Zaragoza
0% de Aragón
0% de España
Densidá 3,18 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Azuara ye una pequeña llocalidá española de la provincia de Zaragoza, asitiada nes estribaciones del Sistema Ibéricu, a 603 msnm, enclavada nel calce del río Cámares, afluente del Aguasvivas, a tan solo 16 km de Belchite, a 13 km de Fuendetodos y 60 km de Zaragoza.

Nel so términu municipal atópase'l xacimientu arqueolóxicu de La Malena.

Datos básicos[editar | editar la fonte]

Llocalidá eminentemente agrícola de l'ablayada contorna del Campu de Belchite, de los sos 16800 hai'l 80% son secanu.

Azuara ye travesáu pol río Cámares, que sufre frecuentes, y llongures, estiajes pola mor del réxime hídricu de la zona, con precipitaciones d'apenes 400 llitros/añu. Sicasí la vega del ríu ye un iconu paisaxísticu únicu na zona de Belchite.

De la mesma manera que la mayoría de pueblos d'Aragón, Azuara sufre una variable de población claramente estremada, asina púes, pel branu puede raspiar los 1500 habitantes y pel iviernu nun superar los 500. El fuerte impulsu d'eventos deportivos y culturales desenvueltos a lo llargo d'iviernu dexen a la población que "aliende" mientres el fin de selmana dexando aumentar la so demografía nun 40%.

L'actividá económica de la zona basar en dos sectores, el primariu, nel que destaquen l'agricultura de secanu y esplotaciones de ganáu (porcín, ovín y avicultura) y los servicios nel que destaquen numberosos establecimientos de comerciu y hostelería.

La recién implantación d'una planta de producción de cementos dota al conceyu de sector secundariu.

Historia[editar | editar la fonte]

La primer referencia que tenemos del territoriu na hestoria parte de la ciudá celtíbera de Beligium. Datada d'hai unos 2200 años, la ciudá de Beligium foi una de los poblamientos más fuertes de dominación celtíbera de la zona. Con una población de 10000 habitantes y la capacidá d'acuñar moneda en plata y bronce, Beligium supunxo un "estobisa" pa Roma quien nun duldar mientres les guerres Sertorianas n'afarar la ciudá y destruyila pa poder evitar conflictos y reagrupaciones posteriores. D'esa dómina quédennos muertes como un "kalato" d'orixe feniciu y un cascu de bronce en perfectu estáu de caltenimientu. Los continuos ataques de espolio y la desprotección acabaron cola mayoría del patrimoniu "metal" que caltenía intactu la zona. Sicasí Beligium seya posiblemente una de les mayores ciudaes calteníes n'España.

Afarada la zona, l'imperiu Romanu partir en ciudaes y villae, d'estes postreres sabemos que yeren esplotaciones agrícoles y ganaderes apoderaes por un "patriciu" y que n'ocasiones podía tener hasta exercito propiu. Na vega del río Cámares topa la villae de La Malena. Trátase d'una villa tardorromana bajoimperial de 5000 m², les sos dependencies ábrense en redol a un atriu central con estanque. La villa de La Malena tenía 42 estancies, termes, cocines, calefacción y desaguadoriu, tou esto danos a entender que la villa de La Malena yera una de les más "riques" conocida, solo comparable a les atopaes n'Italia.


Si daqué destaca del treme d'habitaciones y delata la riqueza de la villa ye qu'alredor del 40% d'esta atópase decorada con mosaicos policromados con motivos xeométricos y vexetales, nellos podemos atopar fauna marina, cruces gamadas, etc... sicasí, de toos ellos, el más importante ye'l dedicáu a "les bodes de Cadmo y Harmonia", na representación, Zeus preside la ceremonia de nupcias con Atenea y Poseidon como padrinos y cola proteición de los "Cabilos" hermanos fundadores, xunto a Cadmo, de la ciudá de Tebas. Escoltando a esti mosaicu destaquen cuatro cuarteles ente ellos "la coronación de Antiope" De xuru en La Malena atópase la concentración musivaria más rica d'España.

La invasiones visigodes acabaron col imperiu Romanu, sicasí la vida de les villes nun camudó yá que solo enllantóse'l modelu militar bárbaru. Esto esplicaría los intentos de "reconstrucción" de dellos mosaicos por aciu parches y "romiendos". La villa pudo trate aprobetada o nel so casu rehabitada por dalgún militar visigodu.

Cola llegada del imperiu islámicu, Azuara ye fundada como conceyu y dotada d'una cortil cercada con salida a cuatro portales. Son estos mesmos los que crean una rede de regadíos trayida de Arabia y asientan les bases que convertiríen a Azuara nun pueblu de ciertu valumbu nel futuru. El periodu de dominiu musulman na zona estender hasta 1120 nel qu'Alfonsu I ocupa la zona de forma indefinida.

Nel añu 1248, por privilexu de Xaime I, esti llugar se desliga de la dependencia de Daroca, pasando a formar parte de Sesma de Trasierra na Comunidad de Aldeas de Daroca, que dependíen direutamente del rei, perdurando esti réxime alministrativu hasta la muerte de Fernandu VII en 1833, siendo eslleida yá en 1838.

De la Azuara medieval sabemos que foi un pueblu rico y autosuficiente, que nunca perteneció a nengún noble y siempres foi considerada Villa de Realengu. Frente a la comunidá, foi capital de la Sesma de Trassierra y apurro pernomaos notarios a la capital Daroca. De les dómines de mayor rellumanza destaquen Nicolás Lobato, escultor del sieglu XV qu'ente les sos obres dirixó la del "sillero del Pilar" y Domingo Royo, albeytar peracabáu qu'escribió "Llave de Albeyteria" nel cual definíense les primeres tresfusiones de sangre y órganos sobre animales. Los actuales veterinarios siguen estudiando coles bases enllantaes por Domingo Royo.

Demografía[editar | editar la fonte]

Variación demográfica del conceyu ente 1991 y 2004
2004 2001 1996 1991
665 667 759 830

Flora y fauna[editar | editar la fonte]

Ente les plantes que se desenvuelven nos campos de Azuara destaquen: cogorda de cardu y cogorda de chopu, té de roca o té d'Aragón, fenoyu (llega hasta los 2 metros d'altor), tomillu y chopos cabeceros.

D'ente la fauna qu'habita nos campos de Azuara destaquen: mantis relixosa (inseutu de tamañu medianu, la so cabeza puede xirar 180°; bien agresivu colos de la so especie), esperteyu, palombu común, gran pavón (el mayor inseutu d'Europa; créese que respiga a los sos depredadores asemeyando que ye un uxu; la so vida ye bien curtia, malapenes una selmana), sacavera o salamanquesa (esti animal pasó de tar práuticamente desapaecíu a formar grandes colonies), sapu común (tien glándules detrás de los güeyos que segreguen una sustancia pa defendese de los sos enemigos; si s'atopa en peligru fai'l muertu poniéndose pámpana arriba), perdiz (una de les aves más típiques y apreciaes), musaraña (el mamíferu más pequeñu de la Península Ibérica; a pesar de la so apariencia ye bien voraz y puede comer diariamente delles vegaes el so pesu; ye bien malo de ver), cabra montés (a lo llargo del Piquete de la Talaya), gatuña tigre (llamada asina pol so abdome negru y mariellu; el so gran tamañu fai-y inconfundible), libélula (inseutu pervalible como depredador, controlando les poblaciones de mosquitos), bucardo ratoneru (ave que s'alimenta de pequeños mamíferos y dacuando de frutos), cámbaru de ríu (l'autóctonu ta en peligru d'estinción pola perda del so hábitat, contaminación de l'agua de los ríos onde habita y l'introducción del cámbaru americanu), golondrines (tienen los sos niales en numberosos teyaos de la llocalidá), verderol, xilgueru o cardelina (nestos momentos ye una ave protexida), gatuña llobu (una de les arañes más grandes de la Península, típica de climes grebos; tien ocho güeyos dispuestos en tres files), abubilla (de llargu picu y cresta qu'abre cuando ta sollertada o en peligru), foín, utre (en Azuara hai un dormidero d'utres a lo llargo del río Cámares), uxu, xabalín, azor, coneyu común, furón y foina (mamíferu carnívoru de tamañu medianu que vive pola ribera del ríu).

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

  • Villa romana de "La Malena"
  • Muralla árabe *Caserío

típicu Aragonés

subterraneos

  • Ciudá celtibera de "Beligium"
  • Llábana de Nassar, fíu de Abderraman I (Muséu provincial de Zaragoza)
  • Estructura d'impautu de Azuara
  • Valle del río Cámares.

Política llocal[editar | editar la fonte]

Últimos alcaldes de Azuara[editar | editar la fonte]

Periodu Alcalde Partíu
1979-1983 Antonio Gracia Laporta[2] UCD
1983-1987
1987-1991 Santiago Serrano Ansón PSOE
1991-1995
1995-1999 José María Corzán Tomás PP
1999-2003
2003-2007 Joaquín Ignacio Alconchel Fleta[3][4] PSOE
2007-2011
2011-2015
2015-2019

Resultaos eleutorales[editar | editar la fonte]

Eleiciones municipales[5]
Partíu 2003 2007 2011 2015
PSOE 5 5 5 3
PP 2 2 2 3
PAR - - - 1
IX - -
Total 7 7 7 7

Eventos culturales[editar | editar la fonte]

  • Fiestes patronales (Tercer selmana d'agostu) n'honor a la Virxe de la Piedá.
  • Azuara Bikemaraton "Memorial José Lahoz" Una de les principales carreres ciclistes de monte d'Aragón. Entamada por Asoc. Cultural Zauríl
  • Certame fotográficu "Reflexos de Azuara" Entamáu por Asoc. Cultural Zauríl.
  • Conciertu de San Nicolás, Entamáu pela Banda de Música.

Promotores Culturales[editar | editar la fonte]

  • Asociación Cultural Zauril
  • Cuerpu de Alabarderos de Azuara (1895)
  • Banda de música de Azuara
  • Club de yudu "Comarcal" (Antes club de Yudu Azuara)
  • Asociación Cultural Lazú
  • Pina va d'Arte. Esposición permanente de Pilar Pina. Destaquen los sos interesantes esmaltes, pintures y restauración de muebles.

Publicaciones[editar | editar la fonte]

  • Azuara, volver vivir. José Ángel Crespo Clemente. Interesante estudiu y coleición fotográfica sobre la vida de los Azuarinos mientres el S: XIX
  • Senderos de llucha. Miguel Marco. Biografía de Doroteo Ibáñez, guerrilleru republicanu.
  • La Malena, precedentes y evolución d'una villa romana nel sur del Ebro. Jose Ig. Royo Guillén
  • A veres del Cámares. Clemente Calvo. Interesante percorríu sobre la fauna y flora en redol a Azuara y el Ríu Cámares.

Personaxes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques (Gobiernu d'España). «Treinta aniversario de las primeras elecciones municipales de la democracia». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de marzu de 2014. Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  3. Alcaldes d'Aragón de les eleiciones de 2011
  4. «Alcaldes de tolos conceyos de la provincia de Zaragoza». Heraldo.es. 14 de xunu de 2015. https://www.heraldo.es/noticias/aragon/zaragoza_provincia/2015/06/14/todos_los_alcaldes_provincia_zaragoza_366885_1101025.html. 
  5. Gobierno d'Aragón. «Archivo Eleutoral d'Aragón». Consultáu'l 18 d'ochobre de 2012.
  6. «Domingo Royo Royo, Domingo» (castellanu). Gran Enciclopedia Aragonesa. Consultáu'l 8 de xineru de 2012.
  7. «D. Amado Franco Lahoz - Azuara» (castellanu). Ente Pueblos. Consultáu'l 8 de xineru de 2012.
  8. https://www.heraldo.es/noticias/aragon/2016/06/27/quien-persona-con-mas-titulaciones-la-930735-300.html

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]