Arminiu

De Wikipedia
El Hermannsdenkmal, monumentu dedicáu a Arminio xunto al monte de Teutoburgu.

Arminio o Hermann[1] (16 o 17 e.C. a 21 d. C.) foi un caudiellu querusco, xermanu de nacencia pero ciudadanu romanu.[2] En setiembre del añu 9 d. C. aniquiló al exércitu romanu de Publio Quintilio Varo na batalla del monte de Teutoburgu.[3][4] Dempués de la so victoria, Arminio trató mientres dellos años de xunir permanentemente a les tribus xermanes p'aguantar más efeutivamente los embates de les lexones romanes. Pero nun tuvo ésitu por cuenta de les rivalidaes ente los xefes tribales.

Tamién s'enfrentó a los romanos n'otres batalles, una y bones éstos buscaben vengase de la masacre de Teutoburgu.

Arminio (Arminius) ye una variante llatinizada del nome xermanu Armin (Armen). Bien darréu, el nome Hermann ('home de guerra' o guerreru) foi consideráu una traducción del llatín Arminius, probablemente pol reformador relixosu Martín Lutero, quien quería usalo como un símbolu de la llucha de los xermanos contra Roma.

Biografía[editar | editar la fonte]

Arminio nació nel añu 16 o 17 e.C. Yera fíu d'un xefe querusco llamáu Segimer (en llatín Segimerus). Foi entrenáu como un comandante militar romanu y llogró la ciudadanía y nobleza romana. Dende l'añu 4 (con apenes 20 años) comandó un destacamentu de queruscos como fuercia auxiliar romana y lluchó nes guerres panonianas na península balcánica.[2]

Arminio volvió al norte de Germania el 7 o 8 d. C., al llau de Publio Quintilio Varo, que foi designáu gobernador en Germania Inferior. La razón pola cual Augustu unvió con él a Arminio deber a qu'esti conocía a los xermanos y la so manera de lluchar. De primeres entabló una gran amistá con Varo, hasta aportaron a como padre y fíu, pero al ver que los suyos yeren quitaos de los privilexos y la llibertá de la que gociaben volver contra Roma. Darréu empezó a formar una intriga colos líderes d'otres tribus de la zona en contra de los romanos.

Yá nel añu 9 e.C., l'emperador Augustu cuasi consiguiera ampliar l'imperiu hasta'l Elba. Sicasí, l'asimilación nun foi completa, pos los xermanos siguíen aspirando a la llibertá y a les proezas guerreres.

Los xermanos yeren primordialmente pastores nómaes de calter belicosu ya indomable. Tácito, na so obra Germania, fai una brillosa descripción de los sos fieros güeyos azules, melota rubia y corpulencia. Los romanos odiaben esa tierra "aveseda polos montes y fea y enllordiada polos banzaos", pero la influyencia romana foise infiltrando y les excavación amuesen qu'hubo bastante comerciu.

La batalla del monte de Teutoburgu[editar | editar la fonte]

La batalla del monte de Teutoburgu, tamién llamada batalla de la selva de Teutoburgu o Desastre de Varo, foi un enfrentamientu armáu que tuvo llugar n'esta zona montascosa cerca de la ciudá alemana d'Osnabrück, en Baxa Saxonia, nel seronda del añu 9, ente una alianza de pueblos xermanos encabezada polos queruscos y el so caudiellu Arminio, y un exércitu romanu mandáu por Publio Quintilio Varo, gobernador de la provincia de Germania Inferior, qu'entós s'estendía hasta'l Elba.

Ante les intenciones de Varo de romanizar pola fuercia a los xermanos, Arminio axuntó un exércitu que los sos efeutivos desconócense, y por aciu añagazas fixo dirixise a los romanos al monte de Teutoburgu, asitiáu nuna zona de complicada orografía, ideal pa una emboscada y nel cual permanecíen apostaos los queruscos. Varo, que dirixía unes fuercies compuestes por trés lexones romanes (la Lexón XVII, la XVIII y la XIX), seis cohortes auxiliares y trés ales de caballería, cayó nel engañu y la emboscada saldóse asina con una catastrófica derrota de los romanos y col suicidiu del propiu Varo. Tres esta batalla nenguna lexón del Imperiu romanu volvió llevar los númberos XVII, XVIII y XIX.

Tres esta derrota, el nuevu emperador Tiberio mandu al so sobrín Xermánicu que venció anque nun consiguió prindar o matar a Arminio y recuperó la provincia y l'honor a Roma.

Ataques del xeneral romanu Xermánicu[editar | editar la fonte]

Arminio despidir de Thusnelda, pintura de Johannes Gehrts, 1884.

Nel añu 13, Xuliu César Xermánicu invadió la mesma área con 50.000 homes, soterró a los muertos de les lexones de Varo y llevó a cabu escaramuzas en tola zona circundante.

Arminio aguantó con ésitu una serie de batalles y tuvo a puntu d'aniquilar otru exércitu romanu mandáu por Cecina na batalla de les pontes llargues; pero la firme resistencia de les lexones, sumada a la indisciplina del so tíu Inviomerus, quien atacó'l campamentu romanu demasiáu llueu, salvó a Cecina de sufrir el destín de Varo. Cecina reculó coles sos tropes dellos quilómetros, mientres los guerreros de Inviomerus escalaben el campamentu.

Nel añu 15, Xermánicu atacó otra vegada los asentamientos xermanos y prindó a Thusnelda, la esposa de Arminio, que foi apurrida a los romanos pol so propiu padre Segestes como un actu de vengación contra Arminio. Segestes prometer como esposa a otru home, pero Thusnelda escapárase con Arminio y casárase con él dempués de la victoria del monte de Teutoburgu. Segestes y la so cla yeren veceres de los romanos y oponíense a la política llibertadora de Arminio (lo mesmo que fizo Overu, l'hermanu de Arminio).

Arminio foi encamentáu por Overu a que collaborara colos invasores llatinos, pero él negóse. Y se entabló una gran batalla ente Arminio y los romanos n'Idistaviso, probablemente cerca de Minden. Pero nun pudo recuperar a la so esposa.

Thusnelda foi llevada a Roma, exhibida nel desfile de la victoria de Xermánicu en 18,[2] nunca volvió ver la so tierra nin a la familia y sumió de la hestoria. Tumélico, el fíu de Arminio qu'ella tuvo en cautiverio, foi entrenáu como gladiador en Rávena y morrió enantes de los 30 años d'edá nun alcuentru de gladiadores.

La última batalla[editar | editar la fonte]

La postrera batalla importante ente Xermánicu y Arminio saldar con victoria romana (al terminar la batalla los romanos habíen perdíu 1.000 soldaos ente que los xermanos dexaron sobre'l campu 15.000 cadabres) y tuvo llugar nel añu 16 n'Idistaviso (Angrivarierwall) cerca del ríu Weser. Arminio llogró escapar, al ver que'l so plan nun funcionara y que la caballería fuxía, se embadurnó la cara con sangre d'un soldáu muertu por que los romanos nun lu conocieren y fuxó. Inviomerus foi incapaz otra vegada d'atenese al plan de batalla. Pero seya comoquier, esta batalla marcó'l fin de los onerosos intentos romanos d'apoderar el norte d'Alemaña.

Xermánicu alzar cola victoria y caltúvose un tiempu na rexón hasta que l'emperador decidió sacupar un territoriu consideráu inhóspito y pocu granible. Entós, los xermanos vieron la so tierra llibre d'invasores. Tácito tenía razón al llamar a Arminio “l'home que llibertó Germania”. Les sos táctiques de guerra de guerrilles debilitaron el poder romano na rexón y forzar a replegase hasta'l Rin y el Danubiu, fronteres que llograríen travesar (los xermanos) cuando se produció la decadencia y debilitamientu del imperiu.

Una vegada que Roma retiróse detrás del Rin, una guerra rompió l'alianza ente Arminio y Marbod, el rei de los marcomanos (marcomanni) na moderna Bohemia (na República Checa), l'otru líder importante de la dómina. Arminio tratara repetidamente de formar una alianza sólida contra los romanos (inclusive-y unvió la cabeza de Varo dempués de la victoria de Teutoburgu), pero Marbod nun quería actuar como un soporte de Arminio.

La guerra terminó cola retirada de Marbod, anque Arminio nun lu escorrió, yá que taba enfrentando series dificultaes cola familia de la so esposa y otros líderes prorromanos. Nel añu 21 d. C., a la edá de 37 años, foi asesináu a traición por miembros de la so familia política.[2]

Legáu[editar | editar la fonte]

Arminio nun quedó solo na hestoria de la llucha contra los romanos. El sieglu XIX foi testigu de la resurreición de munchos antiguos líderes guerreros que fueron usaos como símbolos polos nacionalistes: los franceses esplotaron a Vercinxétorix, los belgues a Ambiórix, los holandeses a Julio Civilis y los británicos a la reina Boudica.

Mención estreme merecería'l caudiellu lusitanu Viriato; tamién venció a los romanos, pero nunca foi vencíu, al contrariu que'l xermanu, pero a pesar d'eso, nin él nin nengunu de los anteriores pudo evitar que les sos naciones fueren conquistaes por Roma, a esceición del propiu Arminio.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Filando finu: Bielefeld». Deutsche Welle. Consultáu'l 19 de setiembre de 2010.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Juan Antonio Cebrián. «Arminio, el líder bárbaru que toró a les lexones de Roma». El Mundo. Consultáu'l 19 de setiembre de 2010.
  3. «Un aficionáu afaya l'escenariu de la última batalla ente romanos y xermanos». 20 minutos. Consultáu'l 19 de setiembre de 2010.
  4. «Afayu de campu de batalla de romanos na Baxa Saxonia ye sensacional». Centru Alemán d'Información. Consultáu'l 19 de setiembre de 2010.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]