Alhama de Almería

Coordenaes: 36°57′27″N 2°34′00″W / 36.9575°N 2.5668°O / 36.9575; -2.5668
De Wikipedia
Alhama de Almería
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
ProvinciaBandera de Provincia d'Almería provincia d'Almería
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Alhama de Almería Cristóbal Rodríguez López
Nome oficial Alhama de Almería (es)[1]
Códigu postal 04400
Xeografía
Coordenaes 36°57′27″N 2°34′00″W / 36.9575°N 2.5668°O / 36.9575; -2.5668
Alhama de Almería alcuéntrase n'España
Alhama de Almería
Alhama de Almería
Alhama de Almería (España)
Superficie 26 km²
Altitú 520 m
Llenda con Alhabia, Alicún, Enix, Huécija, Santa Fe de Mondújar y Terque
Demografía
Población 3817 hab. (2023)
- 1829 homes (2019)

- 1812 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia d'Almería
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 146,81 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
alhamadealmeria.org
Cambiar los datos en Wikidata
Vista parcial d'Alhama de Almería cola ilesia al Fondu.

Alhama de Almería ye una llocalidá y conceyu español de la provincia d'Almería na comunidá autónoma d'Andalucía asitiáu na Alpujarra Almeriense y el valle del Andarax. Nel añu 2017 cuntaba con 3653 habitantes. La so estensión superficial ye de 26 km² y tien una densidá de 140,5 hab/km². La llocalidá asítiase a una altitú de 520 msnm y a una distancia de 25 km de la capital de provincia, Almería.

La llocalidá denominóse a lo llargo de la so historia: Alhama la Seca, Alhama de Salmerón y Alhama de Almería y ye conocida por ser la llocalidá natal del que fuera presidente de la Primer República Española, Nicolás Salmerón Alonso (1838 - 1908).

Historia[editar | editar la fonte]

Orixe[editar | editar la fonte]

Pela redolada del conceyu, topamos restos prehistóricos (como la necrópolis de la Llomba Galera), sicasí nel vecín pueblu de Santa Fe de Mondújar atópase'l pobláu de los Millares. Hai pruebes evidentes de la esistencia d'un asentamientu romanu, como atestigüen numberosos afayos, sobresaliendo l'apaición, en 1984, d'una estatua de mármol de figura femenina, "la Dama d'Alhama", atopada nes cercaníes del manantial hidrotermal. Mismamente, sol Frontón municipal topóse los restos d'una pimpana villa romana.

Sobre la cristianización del conceyu nun esisten duldes, pos tamién se toparon restos de lucernarios col característicu Crismón (signu de Xesucristu). Dende antiguu perteneció a la Diócesis d'Urci (Pechina).

Etapa musulmana[editar | editar la fonte]

Sicasí, el nome d'Alhama vien del árabe "alhamman" que se traduz por "agua sagrada", lo que da a entender la relevancia que tuvo'l llamáu güei día Balneariu de San Nicolás qu'entá se caltién. La esistencia d'una fortaleza de calter defensivu (qu'ocupa un puexu a unos 50 m de les últimes cases del pueblu y que foi construyida sobre un asentamientu de la edá del Bronce), el so enclave estratéxicu y los sos baños termales contribuyeron a dotar d'importancia y prestíu al pueblu. Esta fortaleza, conocida como "Los Castillejos", construyida a finales del S. XIII, yera'l cuartel xeneral del míticu "Señor d'Alhama", Azomar. Esti árabe osó remontase contra'l poderosu califa cordobés Abderramán III, morriendo tres una oposición de más de seis años.

Al-Idrisi, famosu xeógrafu árabe de la segunda metá del sieglu XII, ufiértanos dellos datos sobre la Alhama ocupada polos musulmanes: " A seis milles de Pechina ta Alhama, fortaleza asitiada a lo cimero del cuetu. Los viaxeros d'alloñaos países rellaten que nun esiste nel mundu otra que seya más sólida nin otru llugar que les sos agües termales esquiten a tan templaes. Dende tolos puntos cardinales alleguen ende enfermos que permanecen ellí hasta trate solliviaos de les sos dolencies o dafechu curaos. Los habitantes d'Almería veníen antes a reposar coles sos muyeres y fíos. Emplegaben ellí grandes sumes en comer, beber y otros placeres y l'arriendu d'una habitación podía algamar los 3 dinares almorávides al mes. Los cuetos qu'arrodien Alhama son bien ricos en yelsu; esa sustancia estrayer, quémase y trespórtase hasta Almería pa ser utilizada nel ensamblaxe de les piedres de los edificios y pa enyesarlos. La so bayura fai que resulte bien económica "

Nesta dómina, y como recueye Luis Mármol de Carvajal nel so HISTORIA DE REBELIÓN Y CASTIGU DE LOS MORISCOS DEL REYNO DE GRANADA, la cría de viérbenes de seda yera tamién un floreciente comerciu nel conceyu. Anguaño, siguen calteniéndose centenaries moreres y la cría d'estos viérbenes, anque yá non con fines comerciales, sinón como entretenimientu infantil.

Parroquia[editar | editar la fonte]

Magar esiste pruebes de la presencia cristiana antes de la invasión mahometana, nun se conoz nengún datu sobre la organización relixosa o la esistencia de llugares de cultu en Alhama.

Historia[editar | editar la fonte]

Tres reconquistar, el Papa Alejandro VI (1492 - 1503), creó la parroquia d'Alhama por aciu una Bulda del 1 de xunetu de 1500, concediendo'l Señoríu a D. Gutierre de Cárdenas y los sos socesores. Dende un principiu consideróse miembru de la diócesis d'Almería, pero l'Arzobispu Hernando de Talavera, como metropolitanu en visita pastoral, incorporó estes tierres a la so Archidiócesis granadina. Tres la so muerte, el deán d'Almería, D. Francisco d'Ortega entainar a tomar posesión de la parroquia'l 27 de mayu de 1507, en nome del so tíu l'Obispu D. Juan d'Ortega (primer obispu almeriense tres reconquistar y que nunca se dignó a triar la so diócesis). Sicasí, toles parroquies pertenecientes al Señoríu de los Cárdenas, incluyida la d'Alhama, siguió siendo parte de l'Archidiócesis de Granada. Hasta 1953 nun volvió Alhama a ser parte de la so primitiva diócesis almeriense, siendo'l so primer obispu D. Alfonso Ródenas (fíxose cargu de la Diócesis ente 1947 y 1966).

El llevantamientu moriscu de 1568 acabó cola vida de los cristianos d'Alhama, a que la so cabeza taba'l beneficiáu don Juan Luque. Toos abellugar nel torrexón de los PP Agustinos de Huécija (qu'entá se caltién). Como los moriscos nun podíen llegar a ellos pola fortaleza de la torre, tomaron el pisu baxu y llevantaron una gran foguera, martirizándolos a toos d'esta cruel manera. La Guerra Civil Española (1936 - 1939) nun se cobró nengún mártir, pos el mesmu presbíteru foi puestu n'alerta polos sos verdugos.

El Siervu de Dios, P. Federico Salvador Ramón (1867 - 1931), fundador de les Esclaves de la Inmaculada Neña (Divina Infantita) y en procesu de beatificación, foi párrocu d'Alhama en 1927. L'actual Pro Vicariu Xeneral de la Diócesis, según Vicariu pa l'Acción Pastoral y Cleru y canónigu de la S. A. I. Catedral de la Encarnación d'Almería, el presbíteru fondonero D. Juan José Martín Campos foi tamién párrocu d'Alhama. D'esta parroquia salieron trés presbíteros: D. Rafael Zurita Jiménez, Rector del Santuariu de Ntra. Sra. del Saliente, arcipreste d'Albox y párrocu de Santa María d'Albox; D. Francisco Escámez Mañas, canónigu archiveru de la S. A. I. Catedral de la Encarnación d'Almería y párrocu de Santiago'l Mayor d'Almería y D. Antonio Jesús Saldaña Martínez, párrocu de Cristu Resucitáu de Ponte del Ríu y de Ntra. Sra. Santa María de la Vega de La Curva.

Anguaño, el párrocu d'Alhama encargar de les parroquies de Huécija, Alicún y Bentarique. Les antigües cofraderíes son sustituyíes por puxantes Mayordomías. La vitalidá parroquial percibir nos numberosos grupos de catequesis qu'imparte un gran númberu de muyeres empobinaes pol párrocu. El 20 de febreru de 2007 quedó constituyíu'l so Conseyu Pastoral Parroquial.

Ente los años 2009 a 2012 los Padres Agustinos Recoletos (O.A.R.)fixéronse cargu de la Parroquia. Don Rafael Rodríguez Sierra, presbíteru diocesanu, ye l'actual párrocu.

Templu[editar | editar la fonte]

De primeres el cultu desenvolver na Mezquita, dedicándose a Virxe de la Encarnación Santa María de la Encarnación, según el deséu de la piadosa Reina Católica Sabela I de Castiella. Luis Mármol de Carvajal nel so HISTORIA DE REBELIÓN Y CASTIGU DE LOS MORISCOS DEL REYNO DE GRANADA, recueye que la prueba del llevantamientu moriscu nes Alpujarras (Pascua de 1568) que foi unviada al gobernador d'Almería foi'l misal rotu de la Parroquia d'Alhama.

El terremotu de 1522 y la Rebelión de les Alpujarras dieron el templu al traste, magar en 1578 el Dr. Alfonso López de Carvajal, en nome del Arzobispu don Juan Méndez de Salvatierra, declaró que la ilesia salvárase de la quema, anque taba fundida y convertida en corrolada d'aves. La negación de los Señores de Cárdenas a reedificarla, atrasó enforma'l so arreglu.

Finalmente, hacia 1650 llevantóse una de nueva planta, modificada en 1747 ante les necesidaes d'una mayor población. Esti templu, salvo la rampiña de los franceses, yera'l qu'esistió cuasi intactu hasta 1936. Un preciosu artesonado mudéxar cerrar a los vientos. Aquel día el templu consagrar a San Nicolás de Bari.

La Guerra Civil convirtió al templu nel mercáu municipal, quemando toles imáxenes y ropes llitúrxiques, magar l'Archivu pudo salvase engañando a los incendiarios, que se contentaron con un únicu llibru.

Tres la guerra, con gran esfuerciu, volvieron recuperase enseres de cultu ya inclusive D. José Artés de Arcos (natural d'Alhama) donó un arrogante retablu.

El mala traza del artesonado, y la penuria del tiempu, xuníu a les esixencies que se creía pidía'l Conceyu Vaticanu II, obligaron al párrocu D. Andrés Anés a llevar, en 1968, a cabu una nueva reforma. Finalmente'l templu, llibre d'imáxenes (sacante la de los santos patronos y el crucifixu), según retablos, tribunes o púlpitos, presentó una planta de cruz llatina, sobria y clara. L'obispu D. Ángel Suquía bendixo'l reformáu templu en 1969.

Nel añu 2005, el párrocu D. Rafael García Yebra, empezó una nueva reforma que siguió'l siguiente párrocu D. Juan José Martín Campos y darréu D. Ángel Beltrán Velasco.

Gracies a l'arrogancia de D. José Antonio Picón, Fíu Predilectu del Pueblu, y gracies al valor ya ilusión del párrocu, D. Ángel Beltrán Velasco, retomáronse les obres con mayor puxanza. Llevar a cabu un ambiciosu proyeutu de rehabilitación del templu. Instalóse un modernu sistema anti-mugor, calefacción, megafonía, llume, solado, revestimiento de parés, retablu, bautisteriu, llámpares, revestimiento de cubrición, moblame... La escelente resultancia dexó un templu d'aspeutu contemporaneu, formáu por elementos ellaboraos del conceyu, como'l fierro, el vidriu, el mármol y la madera. Anguaño, la Ilesia Parroquial de San Nicolás de Bari d'Alhama de Almería ye un referente artísticu de destacada importancia na Diócesis d'Almería.

El 29 de payares de 2008, día en qu'empieza'l Septenariu a los Santos Patronos, afitóse la fecha pa la Consagración y Dedicación de la Ilesia y l'Altar. A pesar del fríu y les amenaces d'agua, tola lliturxa católica esplegar pa solemnizar el ritu y la Santa Misa. Monseñor González Montes, Obispu d'Almería, presidió una emocionante y dignísima celebración llitúrxica. Amás, el Sr. Obispu quixo participar na ilusión de los fíos d'Alhama, agasayándolos con una reliquia de San Isidoro de Sevilla, asitiada xunto a les otres sol altar.

San Nicolás de Bari[editar | editar la fonte]

El cultu a esti obispu turcu del S. IV, fomentó "dende tiempu inmemorial" en Alhama, hasta aportar al titular de la Parroquia. El 28 de xineru de 1704 fundóse la so Cofradería, qu'en payares de 1783 consiguió la robla del Arzobispu que declaraba patrón d'Alhama a San Nicolás de Bari, tres la votación de tol pueblu (incluyíes les muyeres y neños). Anguaño l'Asociación Cultural San Nicolás de Bari ocupar de velar por esta secular tradición, magar se tán dando los pasos pa constituyir una Hermandá.

La imaxe primitiva del Santu amburó en 1936, sustituyéndose por otra d'estilu bizantín, refugada pol pueblu que quería una imaxe barroca como la perda. En 1949 l'actual imaxe foi donada por D. Mario López (natural d'Alhama), arrogante talla estofada n'oru del imaginero sevillanu Antonio Castillo Lastrucci.

Los cultos a San Nicolás de Bari, siempres xuníos a los de la Inmaculada Concepción de la Virxe, ablayaos a finales de los setenta retomar nos ochenta y cada añu tomen nueva puxanza. Anguaño realízase un septenariu y solemnes Mises y procesiones los díes 6 y 8 d'avientu. El 6 d'avientu de 2005 la celebración de San Nicolás de Bari foi presidida, per primer vegada, pol obispu de la diócesis, yá que tuvo la caridá de presidila'l Escelentísimu y Rvdmo. Sr. Doctor D. Adolfo González Montes.

Capiyes[editar | editar la fonte]

Amás del templu, esisten otros llugares onde se realiza'l cultu'l día del so titular (Santa Misa y procesión), realizándose antes dalguna devoción y festexos típicos (verbenes). De too esto encarguen los Mayordomos, que recoyendo llimosnes caltienen les ermites y sufragen la fiesta. De normal, nestes fiestes, suelen partise roscos o paninos bendichos pol sacerdote, guardándose siquier unu de los llograos mientres un añu por que la prosperidá nun falte a la casa que los guarda.

Esisten dos Mayordomías dedicaes a la Santa Cruz (3 de mayu), de gran tradición; sobresal la de San Antonio de Padua (13 de xunu) qu'empezó nel S. XVIII y la romería de la Virxe del Ríu (fuera del cascu urbanu), onde se celebra l'Asunción de Ntra. Sra. (15 d'agostu); ye bien típica la de San Marcos Evanxelista (25 d'abril), onde tien llugar la bendición de los animales. Apocayá fundóse la de San Xuan el Bautista (24 de xunu), que la so futurista ermita, obra de la nueva arquiteuta local Mª Dolores Martínez López, foi bendicha'l 23 de xunu de 2007.

Mención estreme merez la de les Ánimes Bendites del Purgatoriu, so la proteición de Ntra. Sra. del Carmen. Alloñada de fiestes y cultos, ye la más visitada por tolos alhameños de toa condición, que dexen arrogantes llimosnes polos fieles difuntos y los qu'entá viven. Otrora poderosa Hermandá (llegó inclusive a tener los Baños, actual Balneariu), los sos bienes llindar anguaño a la Ermita del S. XIX, pero bien reformada.

Otres fiestes[editar | editar la fonte]

Magar la Selmana Santa, decayó significativamente nos años sesenta, anúnciase un espertar. Ye de destacar l'arribación al Vía Crucis de la madrugada del Vienres Santu, bien sobriu. Lo que más sobresal ye la procesión del Domingu de Resurreición, la del "Neñu Dios", qu'ante la devoción de los alhameños tien d'anunciase na Vixilia Pascual p'aselar los ánimos. Esta emotiva tradición, que faía les delicies del mesmu y anticlerical Salmerón, consiste en procesionar al son de pasudobles una imaxe del Neñu Dios (afatiáu con un recímanu d'uves que simboliza'l conceyu) y otra de la so Madre Santísima, ente carreres y gociosos bailles y alcuentros de les imáxenes mientres los alhameños encargar de que non cese una enorme agua de papelinos. Prohibida, por considerase obscenu'l típicu berru de: ¡Viva la pitica del Neñu Dios! que suel dicise na procesión, recuperóse ante la insistencia del pueblu en 1977.

Otra fiesta bien entrañable ye la de la Candelaria (2 de febreru), que conmemora la Presentación del Neñu Jesús al Templu y la Purificación de María. Nella tien llugar la presentación de los ñácaros y la bendición de les sos madres. Igualmente sortéase ente los neños la conocida como "torta de la Virxe" (una tarta de munchos pisos) y dos pichones (n'alusión a la ufrienda de San Xosé de Nazaré pol Neñu Jesús nel Templu de Xerusalén) ente los naciellos.

Na viéspora de San Antonio Abá (16 de xineru), axúntense los vecinos por barrios y atropen maderes y oxetos fuera d'usu pa prendelos pela nueche, mientres reparen l'espectáculu de fueu con cantares típicos y duces. Esta fiesta conozse como les barbes de San Antón.

El xueves últimu antes del miércoles de ceniza (qu'abre pasu a la Santa Cuaresma), ye conocíu como xueves lardero. Nesti día les escursiones al campu y los cortixos son los protagonistes, xunto colos tradicionales dulces conocíos como papaviejos.

Amestáu al empiezu de la Santa Cuaresma católica, atópase l'Antroxu. Cuasi desapaecíu, últimamente retomóse con nueva puxanza y les comparses percuerren les cais del conceyu satirizando los socesos de tol añu.

La naciente Asociación de Ntra. Sra. de la Medaya Milagrosa hai fomentando con ahínco ya ilusión esta devoción mariana, arrexuntando a un considerable númberu de persones mientres tol añu que se dediquen a actividaes piadoses. Celebren los sos cultos nel Triduu de los díes 25, 26 y 27 de payares.

Patrimoniu Artísticu y Monumental[editar | editar la fonte]

Bienes Inmuebles Protexíos[editar | editar la fonte]

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica d'Alhama de Almería ente 1900 y 2017

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[2]      Población según el padrón municipal de 2017 del INE.

Alhameños pernomaos[editar | editar la fonte]

  • Francisco Salmerón López (1786-1874): médicu del pueblu mientres 50 años (de 1823 a 1873), padre del estadista almeriense Nicolás Salmerón y Alonso (1837-1908), y Francisco Salmerón y Alonso (I820-I878), destacáu políticu y abogáu. Activista políticu ya ideólogu d'un lliberalismu aponderáu de primeres y con seguridá d'un republicanismu moderáu dempués. El so progresismu combinar con una produnda relixosidá, sicasí foi seminarista en Granada. Abandonó'l so oficiu porque nun pudo salvar a una rapaza nueva que morrió. Collaboró na xesta de los Coloraos d'Almería.
  • Nicolás Salmerón y Alonso: Presidente de la Primer República Española.
  • Pío Wandosell (h. 1847 - 21 de xunetu de 1920): aventureru y home de negocios, llegó a amasar una enorme fortuna y a ser bien conocíu na alta sociedá. Los sos funerales dieron muestra del prestíu que llogró algamar partiendo de la nada.
  • José Artés de Arcos: (1893-1985): Empresariu ya inventor, patentó'l primera motor rotativu en 1916. Gran mecenes y benefactor del so pueblu, realizó importantes xestiones en favor de los alhameños. Na anterior Ilesia Parroquial, costeó el retablu del altar mayor. Sustituyó a la Falanxe Española na xestión del Balneariu San Nicolás ya introducir na modernidá.
  • Beatu Luis Eduardo de López y Gascón (1855 - 1936): fíu d'una importante familia granadina, abandonó los estudios de medicina pa xunise a la Orde Pasionista. Cursó estudios filosóficos y teolóxicos en Roma, onde foi ordenáu sacerdote en 1880. en 1883 abandona la Orde y, tres una curtia estancia en Viso del Alcor, ye nomáu Párrocu d'Alhama. Equí llogró que los alhameños proclamaren a la Inmaculada como la so Patrona. Depués exerció'l ministeriu en Algarinejo (1905 - 1909), La Zubia (1909 - 1911) y Adra (1911 - 1936). Na ciudá abderitana realizó un importante apostoláu. Al españar la Persecución Relixosa foi deteníu n'Almería y treslladáu al conceyu, d'ónde tornó a la capital y compartió prisión colos Obispos d'Almería y Guadix. Finalmente, y a pesar de los sos ochenta y un años, foi martirizado el 13 de setiembre. Ta en procesu de beatificación y los sos restos mortales reposen n'Almería. Foi beatificado pol Papa Francisco'l 25 de marzu de 2017.
  • Beatu Rafael Román Serendén (1891 - 1936): nacíu y bautizáu en Alhama de Almería en 1891, tola so carrera eclesiástica trascurrió n'Almería. Gran apóstol de la mocedá, apasionáu del cine y la fotografía, aportó a Maestru de Ceremonies de la S. A. I. Catedral de la Encarnación d'Almería. Mientres la persecución relixosa de los años trenta n'España, foi denunciáu y encarceláu nel Inxeniu d'Almería. Xunto con otros compañeros lo martirizaron por ser sacerdote y católicu el 8 d'avientu de 1936. La so causa de beatificación ta dientro de la del Deán Benavides y Compañeros Mártires. Ye l'únicu fíu d'Alhama camín de los altares.
  • José Moncada Calvache (29 d'avientu de 1893 - 5 de xunetu de 1988) : fundador de la Escuela de pintores alhameña.
  • Bernardo López Rodríguez (1902 - 17 de marzu de 1990) : gran maestru de los músicos alhameños y exemplu de superación, yá que yera un gran músicu a pesar de ser ciegu. Ye'l compositor de la música de los himnos a los Santos Patronos, sobre la lletra del párrocu D. Salvador Huertas Baena.
  • Cristóbal López Rodríguez (4 d'agostu de 1899 - 2 de febreru de 1973): militar y médicu. Mientres la Guerra Civil Española sufrió prisión pola so collaboración col Xeneral Franco nel bandu nacional. En 1962 foi nomáu Xeneral de Sanidá, ocupando la xefatura de sanidá de la IV Rexón Militar en Barcelona, y dempués la de la II Rexón Militar en Sevilla. Investigador de cardioloxía. Foi nomáu académicu de les Academies de Medicina de Sevilla, Granada y Tenerife; Encomienda con placa y la Gran Cruz de la Orde Civil de Sanidá, Cruz del méritu militar con distintivu coloráu y d'este mesmu gallardón con distintivu blancu, la Cruz de la Orde de San Hermenegildo, la Cruz de la reina María Cristina y una serie de medayes, testimonios de la so vida militar nel Norte d'África.
  • Mario López Rodríguez (1912): Abogáu, Xuez Militar, Alférez, Teniente de Regulares, Secretariu Xeneral del Gobiernu Civil d'Almería, Secretariu Nacional de Sindicatos y Secretariu Xeneral del Gobiernu Civil de Sevilla mientres trenta y ocho años hasta la so xubilación y mientres más de doce años Gobernador Civil en funciones de Sevilla. En 1949, donó la imaxe actual de San Nicolás de Bari.
  • Joaquín Rodríguez Rodríguez (10 d'avientu de 1910 - 10 d'agostu de 1949) reconocíu catedráticu de derechu mercantil y diputáu, tres la Guerra Civil Española se exilió en Méxicu.
  • Madre Rosario del Espíritu Santu (2 de febreru de 1909 - 5 de xineru de 1960) nel sieglu María del Rosario Lucas Burgos. Anque nun nació en Alhama, sinón na ciudá d'Almería, la so madre yera alhameña y pasaben llargues temporaes na casa familiar asitiada xunto a la Ilesia Parroquial. Vivió la so infancia en Melilla y cursó estudios d'enseñanza media en Málaga, ciudá na que resolvió faese relixosa. Ente 1928 y 1943 foi relixosa de la Sagrada Familia, congregación qu'abandona pa fundar en 1948 la Congregación de les Esclaves del Santísimu y de la Inmaculada. En fundando nueve conventos de relixoses d'adoración perpetua, morrió con gran fama de santidá.
  • Antonio Capella Bustos (11 d'abril de 1906 - 13 de marzu de 1990): insigne republicanu, médicu y científicu, tres la Guerra Civil se exilió en Méxicu. Volvió delles vegaes al pueblu, onde ordenó que reposaren les sos cenices.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Censos de población de Alhama de Almería». Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842. Consultáu'l 10 de febreru de 2015.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]