Alejandro Agustín Lanusse

De Wikipedia
Alejandro Agustín Lanusse
Presidente d'Arxentina

22 marzu 1971 - 24 mayu 1973
Roberto Marcelo Levingston - Héctor José Cámpora
Jefe del Estado Mayor General del Ejército (es) Traducir

26 agostu 1968 - 25 mayu 1973
embajador de Argentina ante la Santa Sede (es) Traducir

1956 - 1960
Vida
Nacimientu Buenos Aires28 d'agostu de 1918[1]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Buenos Aires26 d'agostu de 1996[1] (77 años)
Sepultura Cementerio Memorial (es) Traducir[2]
Estudios
Estudios Colexu Militar de la Nación
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu oficial, diplomáticupolíticu
Premios
Serviciu militar
Cuerpu militar Exércitu Arxentín
Graduación Teniente xeneral
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu políticu independiente
Cambiar los datos en Wikidata
Escudu d'Armes de la Familia Lanusse.

Alejandro Agustín Lanusse (28 d'agostu de 1918Buenos Aires – 26 d'agostu de 1996Buenos Aires) foi un militar perteneciente al Exércitu Arxentín designáu presidente de facto d'Arxentina ente'l 26 de marzu de 1971 y el 25 de mayu de 1973, mientres la Revolución Arxentina.

Mientres la so curtia xestión, reabriéronse los comités de los partíos políticos (zarraos por Onganía) y creóse el Gran Alcuerdu Nacional que postulaba a Manrique como candidatu continuista. Lanusse apurrió'l poder so eleiciones llibres (que nun se realizaben diba ventiún años), pero realizaes con un réxime eleutoral creáu pola dictadura, instalando una segunda vuelta, lo que llevó a la candidatura de Héctor Cámpora.[5] Lanusse designó como Ministru del Interior al radical, Arturo Mor Roig, quien foi'l impulsor del Gran Alcuerdu Nacional. Mientres la so xestión tuvo a llugar la Masacre de Trelew, cuando miembros de FAR, ERP y Montoneros nuna operación en xunto, acoparon la prisión de Rawson pa entamar la fuga. Dellos presos que nun llograron escapar fueron fusilaos.

Terminada la so xestión pasó a retiru y a caltener un perfil baxu, pero non por enforma tiempu, yá que tuvo una destacable actuación cuestionando y criticando los procedimientos y les violaciones a los derechos humanos mientres el Procesu de Reorganización Nacional, siendo unu de los pocos militares d'altu rangu opositores al réxime, amás del únicu en brindar testimoniu contra los sos pares castrenses mientres el xuiciu a les xuntes en 1985, depués del regresu de la democracia'l 10 d'avientu de 1983.

Biografía[editar | editar la fonte]

Alejandro Agustín Lanusse nació'l 28 d'agostu de 1918 na ciudá de Buenos Aires, foi unu de los nueve fíos del matrimoniu conformáu por Luis Gustavo Lanusse y Albertina Gelly. Realizó los sos estudios primarios nel Colexu Champagnat, y fixo la secundaria nel Colexu Domingo Faustino Sarmiento.

Carrera militar[editar | editar la fonte]

A los dieciséis años d'edá, Lanusse rindió y llogró aprobar l'exame d'ingresu al Colexu Militar de la Nación en 1935. Incorporar a l'arma de Caballería del Exércitu Arxentín el 30 de xunetu de 1938. Formó parte del reximientu de Granaderos a caballu.

A fines de 1941 Lanusse foi xubíu a Teniente. El 15 de payares d'esi mesmu añu casóse con Ileana María Bell Bidart (Buenos Aires, 19 de mayu de 1919 - Buenos Aires, 16 de xunetu de 2012), fía d'Eduardo Jorge Bell Shaw y Cora Dolores Bidart Malbrán. El matrimoniu tuvo nueve fíos: Alejandro, Eduardo, Gustavo, Virginia, Marcos, Cercu, María Luisa, Ileana y Matías.

En pasando por dellos destinos (Mendoza, Salta, Campu de Mayu, Chajarí) sumar al golpe d'Estáu orquestado pol Xeneral Benjamín Menéndez contra Juan Domingo Perón el 28 de setiembre de 1951. Foi condergáu a prisión perpetua, tuvo encarceláu en dures condiciones en Rawson y Ríu Gallegos hasta que foi lliberáu'l 19 de setiembre de 1955, un día antes del derrocamientu de Perón pol llevantamientu empobináu por Eduardo Lonardi, el golpe d'estáu empezó'l 16 de setiembre.

Ente ochobre de 1955 y marzu de 1958 foi xefe del Reximientu de Granaderos a caballu (escolta presidencial). En 1956 foi unviáu a Roma como embaxador especial y estraordinariu ante la Santa Sede por cuenta de los 80 años de Pío XII, d'onde tornó en 1960 al ser nomáu subdireutor de la Escuela Cimera de Guerra. Mientres la presidencia de José María Guido (1962-1963) militó nel bandu azul (partidariu d'un puestu reestablecimientu de la democracia). Decidíu antiperonista, tuvo implicáu nel golpe de Juan Carlos Onganía contra Arturo Umberto Illia, producíu'l 28 de xunu de 1966, al cual denominaron Revolución Arxentina. En 1962 había comandado la primer división acorazada, y sustituyó a Julio Rodolfo Alsogaray, el 26 d'agostu de 1968 nel cargu de Comandante en Xefe del Exércitu, cargu qu'exercería hasta'l 25 de mayu de 1973.[6]

Alejandro Agustín Lanusse acabante asumir como nuevu presidente, per unos años pensóse qu'él sería los postreru presidente de facto.

Esistió un pidíu de collaboración per parte de la CIA estauxunidense al gobiernu arxentín en setiembre de 1970, pa destituyir al presidente Salvador Allende, cosa que Lanusse siendo Comandante en Xefe del Exércitu Arxentín refugó aína.[7]

Presidencia[editar | editar la fonte]

Añu Crecedera
del PIB
1971[8] Creciente 3,8%
1972[9] Creciente 2,1%
1973[10] Creciente 3,7%

Les diverxencies cola política de Juan Carlos Onganía y el debilitamientu de la Revolución Arxentina ante'l clima insurreccional, xeneráu poles incipientes organizaciones armaes clandestines a partir del Cordobazo, llevar a esixir l'arrenunciu d'ésti y, tres la so negativa, a derrocalo.

La Xunta de Comandantes en Xefe de les Fuercies Armaes, que Lanusse integraba como Xefe del Exércitu, reemplazó en dicha instancia a Onganía por Roberto Marcelo Levingston, quien depués d'un curtiu periodu como presidente, foi de la mesma destituyíu y reemplazáu por el mesmu Lanusse qu'aportó a la presidencia en marzu de 1971.

Alejandro A. Lanusse (derecha) xunto a Juan Carlos Onganía.

Mientres el so gobiernu amosó traces de pragmatismu, restableciendo les rellaciones diplomátiques con China, repatriando'l cadabre d'Eva Perón y dexando al peronismu participar de les eleiciones per primer vegada en 18 años, y autorizando a Perón a tornar del exiliu n'España en 1972. Nel planu económicu executáronse y empecipiaron importantes obres d'infraestructura tales como rutes, represas, centrales llétriques y pontes. Ente que judicialmente facer sol so mandatu importantes meyores llexislatives (más allá de nun ser en si acto llexislativos yá que taba subvertido l'estáu de derechu), como la primer llei orgánica del so tipu nel país, la Llei Nacional de Procedimientos Alministrativos (decreto-llei 19.549), la primer llei orgánica del sistema de les Sociedaes Comerciales (decreto-llei 19.550) y la primer llei, per fora de lo que foi l'antiguu Códigu de Comerciu, de Concursos y Quiebres (decreto-llei 19.551), ente otres.

Na so presidencia la cai Florida tresformar en piatonal ya inauguróse el túnel de l'Avenida del Llibertador. Caltuvo bones rellaciones colos sos pares llatinoamericanos, al contrariu que dellos presidentes de facto, nun discrepando n'ideoloxíes, llegándose a axuntar col conservador uruguayu, Jorge Pacheco Areco y hasta col presidente socialista de Chile Salvador Allende.

El 26 d'ochobre de 1971, Lanusse unvió al so xefe d'Estáu Mayor del Exércitu, Alcides López Aufranc (1921-2015), por qu'encabezara la represión contra la fuelga de los obreros mecánicos y metalúrxicos mientres el llamáu Viborazo (nome que quedó como respuesta popular a un dichu del interventor Uriburu, quien ordenara «cortar la cabeza a la víbora»).[11]

El personal de les plantes Concord y Materfer de la empresa Fiat conformaron dos gremios: el SITRAC (Sindicatu de Trabayadores de Concord) y el SITRAM (Sindicatu de Trabayadores de Materfer). El 26 d'ochobre de 1971, la dictadura de Lanusse quitó-yos la personería gremial. Esi mesmu día, el xeneral Alcides López Aufranc ocupó les sedes de los gremios, y unvió a Xendarmería a ocupar les fábriques. Asina Fiat pudo despidir a los delegaos y a otros 300 trabayadores.
Gabriela Tornada, 2009.[12]

L'oxetivu básicu de Lanusse foi'l tratar de bloquiar toa posibilidá de torna del peronismu escontra'l poder. Una de les sos primeres aiciones foi conformar al so gabinete con sectores políticos consideraos como "cercanos", y funcionales al xuegu de torgamientu al peronismu. Al frente del Ministeriu del Interior, designa al Unión Cívica Radical del Pueblu radical del pueblu Arturo Mor Roig, cola avenida de Ricardo Balbín.[13]

La iniciativa política implementada pol so ministru del interior Mor Roig, consistía n'impulsar la formación d'una fuercia de derecha, una d'izquierda (espresada al traviés del peronismu), y otra de centru (espresada pol radicalismu). Pa ello se promueve la finalización del vieyu pleitu ente aquellos que se consideraben llexítimos depositarios de la sigla UCR ensin aditamentos. Ye según la UCRP vuelve ser la UCR, de la que lo que fuera la UCRI s'estructura en redol al Movimientu d'Integración y Desarrollu (MID), lideráu por Arturo Frondizi, y el Partíu Intransixente, lideráu por Oscar Alende.[13]

Empezó a surdir la idea d'una torna a Juan Domingo Perón. Este apuntaba a dos táctiques. Da-y poder al Partíu Xusticialista, mientres axustaba colos partíos políticos la realización de les eleiciones.

GAN (Gran Alcuerdu Nacional)[editar | editar la fonte]

Lanusse xunto al presidente de Chile, el socialista Salvador Allende (1971)

Pa llevar a cabu'l proyeutu d'una salida democrática, Lanusse designó como Ministru del Interior a un políticu de militancia radical, Arturo Mor Roig, quien sería los impulsor del Gran Alcuerdu Nacional, creáu tamién p'atopar la meyor manera de llimpiar el nome de les Fuercies Armaes. El GAN yera un intentu de topar una salida política al réxime militar. N'abril de 1971, Mor Roig anunció'l llevantamientu de la veda política, y reintegró los bienes a los partíos políticos, volvieron abrir los comités políticos, diose llugar a la llibertá política, ensin nengún tipu de restricción y asumiendo el compromisu emanado del documentu de la convocatoria La Hora del Pueblu, pa depués aportar al GAN.[13][5]

Masacre de Trelew[editar | editar la fonte]

Dientro d'un clima políticu de creciente violencia, asocedió ente otros fechos, la Masacre de Trelew. Esa masacre debilitó entá más al gobiernu de facto. El fechu empecipió'l 15 d'agostu de 1972, un grupu de guerrilleros de FAR, ERP y Montoneros nuna operación en xunto, acoparon la prisión de Rawson pa realizar la fuga. El plan fracasó, por cuenta de delles falles, faciendo que solo los sos xefes puedan escapase del país camín de Chile y dempués a Cuba. El restu apurrieron ante la marina, unos pocos díes dempués, el 22 d'agostu fueron fusilaos, asemeyando un intentu de fuga. El tracamundiu fizo que quedaren trés sobrevivientes, pero estos nun pudieron sobrevivir a la dictadura de 1976-1983.[14]

Salida democrática[editar | editar la fonte]

El gobiernu anunció que les eleición concretaríen el 11 de marzu de 1973, y l'entrega del poder realizárase'l 25 de mayu, impúnxose como condición que los candidatos tuviérense qu'atopar nel país antes del 25 d'agostu de 1972, y permanecer dientro del país hasta la fecha de l'asunción. Dende Madrid, Juan Domingo Perón designa como delegáu personal pa la presidencia a Héctor Cámpora, el líder del xusticialismu nun s'atopaba acordies con estes condiciones del gobiernu de facto, arbitraries ya inconstitucionales. Les eleiciones fueron ganaes pola fórmula Cámpora-Solano Lima con 5.908.414 de votos, siguíu de la fórmula radical Balbín-Gamond, con 2.537.605 votos. Lanusse trespaso'l poder el 25 de mayu de 1973 a Cámpora.

Ante la negativa de Perón a les condiciones impuestes pa la vuelta eleutoral, Lanusse dixo la famosa frase:

Pero equí nun me cuerran más a mi, nin voi almitir que cuerran más a nengún arxentín, diciendo que Perón nun vien porque nun puede; voi dexar que digan porque nun quier, pero nel mio fueru íntimu voi dicir porque nun-y da'l cueru pa venir.
Alejandro Agustín Lanusse.[15]

Cuando asumió Cámpora, los militantes peronistes cantaben: "vanse, vanse, y nunca van volver", pensando que nun volvería asoceder un golpe d'estáu n'Arxentina.[14]

Gabinete de ministros[editar | editar la fonte]

 Estandarte Presidencial
Ministerios de la dictadura d'
Alejandro Agustín Lanusse
Titular Periodu
Ministeriu del Interior Arturo Mor Roig 26 de marzu de 197125 de mayu de 1973
Ministeriu de Rellaciones Esteriores y Cultu Luis María de Pablo Pardo
Eduardo F. Mac Loughlin
26 de marzu de 197122 de xunu de 1972
22 de xunu de 197225 de mayu de 1973
Ministerio d'Economía Aldo Ferrer 26 de marzu de 197128 de mayu de 1971
Ministerio de Facienda y Finances Juan Alberto Quillici
Cayetano Antonio Licciardo
Jorge Wehbe
1 de xunu de 197111 d'ochobre de 1971
11 d'ochobre de 197113 d'ochobre de 1972
13 d'ochobre de 197225 de mayu de 1973
Ministeriu d'Agricultura y Ganadería Ernesto Jorge Lanusse 9 de marzu de 197225 de mayu de 1973
Ministerio de Comerciu Alfredo José Girelli
Daniel García
26 de marzu de 19712 de marzu de 1972
7 de marzu de 197225 de mayu de 1973
Ministeriu d'Educación Gustavo Malek 26 de marzu de 197125 de mayu de 1973
Ministeriu de Bienestar Social Francisco Manrique
Oscar Puiggrós
26 de marzu de 19718 d'agostu de 1972
8 d'agostu de 197225 de mayu de 1973
Ministeriu de Defensa Nacional José R. Cáceres Monié
Eduardo Aguirre Obarrio
26 de marzu de 19719 de mayu de 1972
9 de mayu de 197225 de mayu de 1973
Ministeriu de Trabayu Rubens San Sebastián 26 de marzu de 197125 de mayu de 1973
Ministeriu de Xusticia Jaime Perriaux
Ismael Bruno Quijano
Gervasio Colombres
26 de marzu de 197111 d'ochobre de 1971
11 d'ochobre de 197111 de xunetu de 1972
11 de xunetu de 197225 de mayu de 1973
Ministerio d'Obres y Servicios Públicos Oscar Colombo 26 de marzu de 19718 de xunu de 1971[16]
Ministeriu d'Industria y Minería Oscar Chescotta
Ernesto Parellada
8 de xunu de 19718 de marzu de 1972
8 de marzu de 197225 de mayu de 1973

Actividaes públiques posteriores[editar | editar la fonte]

En 1977 el so ex Secretariu de Prensa Edgardo Saxón foi secuestráu y asesináu na Escuela de Mecánica de l'Armada. Y n'avientu de 1978 foi secuestrada y asesinada la so prima hermana Elena Anxélica Holmberg por comandos clandestinos de l'Armada Arxentina, en París, dambos fueron víctimes del Procesu de Reorganización Nacional.

Lanusse foi un críticu activu de les xuntes militares mientres el Procesu de Reorganización Nacional, cuestionando les sos metodoloxíes. Tuvo en contra d'esti golpe como tamién de los sos "procedimientos pola izquierda", y declaró nos xuicios celebraos tres la torna de la democracia en 1985. Equí un párrafu destacable del so testimoniu sobre'l casu Saxón:

Julio César Strassera: ¿Dalguna vegada dalguna autoridá de les qu'entrevistó reconoció-y l'usu d'estos métodos clandestinos?

Alejandro Agustín Lanusse: "Tando deteníu en prisión preventiva en Campu de Mayu, na Escuela de Comunicaciones, ordenóse la mio captura, digamos el mio encierre, na Alcaidía con centinela a la vista y l'allanadura na mio casa'l día 4 de mayu; dos díes depués apaeció'l xefe de la guarnición de Campu de Mayu acompañáu del so segundu, refiérome al xeneral Riveros y Bignone; nesa oportunidá'l xeneral Riveros pretendió poder refartame o retame poles mios manifestaciones públiques de refugo contra los procedimientos por izquierda, amestando que gracies a ellos yo vivía. Díxi-y qu'había oportunidaes en que yera preferible nun vivir, xeneral Riveros. Amás usté nun tien xerarquía nin atribuciones como pa pretender indicame a mi cómo tengo de proceder. Los ánimos caldiar ente dambos y el xeneral Bignone, propiu de la so personalidá ya idiosincrasia, pretendió mediar con bien poca felicidá por cierto y dixo: el mio xeneral, yo hasta l'añu pasáu pensaba como usté, agora camudé de forma de pensar; llamentar xeneral Bignone, cola mesma franqueza dígo-y qu'entós hasta l'añu pasáu yo tenía un conceutu del xeneral Bignone y qu'agora non lo caltengo y amás recuerdo que nun sé si na dómina so pero sí na dómina actual; que perhí hai procedimientos ordenaos nel Colexu Militar nos cualos dalgunos de los oficiales executores salen encapuchaos y eso facer pasando pola guardia onde hai cadetes y pregúnto-y a ustedes y pído-yos que cavilguen, non que me contesten a mi, si eso ye una forma d'educar a los oficiales del futuru.
Testimoniu mientres el xuiciu a les xuntes militares.[17]

Escribió tres llibros autobiográficos: El mio testimoniu, Protagonista y Confesiones d'un xeneral, neses publicaciones dexó testimonios de la so vida privao y político, siendo unu de los pocos (y el postreru), presidente arxentín n'escribir les sos memories.

Según el mesmu Lanusse, el so gobiernu de facto tuvo una posición de centru izquierda, él amás taba arguyosu de presidir un "gobiernu que tuvo'l propósitu de devolve-y al pueblu, ensin discriminaciones nin proscripciones, el so derechu a escoyer".[18]

Faltando solu dos díes pa cumplir 78 años, Alejandro Agustín Lanusse finó'l 26 d'agostu de 1996.

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Julio Rodolfo Alsogaray

Comandante en Xefe del Exércitu Arxentín


19681973

Socesor:
Jorge Raúl Carcagno

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. URL de la referencia: https://es.findagrave.com/memorial/7655206/alejandro-agust%C3%ADn-lanusse.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1973-33241.
  5. 5,0 5,1 «Lanusse y el GAN - Fonte: Alejandro Agustín Lanusse, El mio testimoniu, Buenos Aires, Editorial Lasserre, 1977.» L'historiador.
  6. Potash, Robert. The Army and Politics in Argentina. Stanford University Press, 1996.
  7. «Cuando Lanusse negar a collaborar na cayida de Salvador Allende» Diariu Clarín.
  8. https://www.datosmacro.com/pib/argentina?anio=1971
  9. https://www.datosmacro.com/pib/argentina?anio=1972
  10. https://www.datosmacro.com/pib/argentina?anio=1973
  11. «A los 93 morrió López Aufranc, introductor nel país de la doctrina francesa de represión y tortura», artículu del 28 d'abril de 2015 nel sitiu web de l'axencia Télam (Buenos Aires).
  12. Tornada, Gabriela (2009): «Noticies» de los montoneros. La historia del diariu que nun pudo anunciar la revolución sedes&hl=es-419&sa=X&ved=0ahUKEwiOkLCvrILLAhUJUZAKHZM6DV0Q6AEIGzAA#v=onepage&q=Alcides%20L%C3%B3pexe%20Aufranc%20ocup%C3%B3%20les%20sedes&f=false (páx. 45). Buenos Aires: Suramericana, 2009.
    Ficha bibliográfica: Pacheco, Julieta (2009): «Noticies vieyes. Reseña de "Noticies de los Montoneros. La historia del diariu que nun pudo anunciar la revolución", de Gabriela Tornada, Suramericana, Buenos Aires, 2009», artículu nel sitiu web Revista R y R (Buenos Aires).
  13. 13,0 13,1 13,2 «Presidente (de facto): Alejandro Agustín Lanusse» País Global.
  14. 14,0 14,1 Pigna, Felipe (2005). Lo pasao pensando. Divulgación. ISBN 9789504925712.
  15. «historia/ 100 Frases Arxentines de La Historia»
  16. Tapa del Diariu Clarín del 9 de xunu de 1971: "Dimisiones: Acepten los arrenuncios del Xeneral Colombo, Inxenieru Haiek y Coronel Reimumdes"; "Chescotta xuró como Ministru de Comerciu, Industria y Minería"
  17. «Lanusse, Alejandro Agustín - (ex-presidente de facto de la Nación) - Xuiciu a les Xuntes, 13-05-1985 »
  18. «Alejandro Agustín Lanusse - Presidente de la República Arxentina»

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.