Academia

De Wikipedia
Edificiu neoclásicu de la moderna Academia d'Atenes o Academia Nacional de Grecia (Theofil Hansen, 1887).
La escuela d'Atenes de Rafael, que'l so títulu dar dacuando como L'academia d'Atenes.
Diccionariu de la Academie Française.
Edificiu de la Royal Academy.
Edificiu de la Real Academia Española.
Antiguu edificiu de l'Academia de Ciencies de Rusia (San Petersburgu, 1724). Dende 1934 atopar nel so actual edificiu, en Moscú.

Academia[1] (del llatín academia, y ésti de la mesma del griegu Ακαδημία -Akademía-) ye un términu qu'identifica a diverses instituciones culturales o educatives.

"Disciplines académiques" ye la denominación que se da a los distintos campos del saber que s'investiguen y enseñen nel ámbito universitariu.

Edá Antigua[editar | editar la fonte]

Orixinalmente, foi la denominación d'una institución educativa de l'Atenes clásica: la Academia fundada por Platón, que debía'l so nome a un héroe llexendariu de la mitoloxía griega, Academo. Taba allugada nel demo de Kolonos, a un quilómetru al noroeste de la ciudá, nunos terrenes adquiríos por Platón alredor del 384 e.C., onde esistía una olivar, un parque y un ximnasiu. La instrucción ellí impartida incluyía l'estudiu de les matemátiques, la dialéutica y les ciencies naturales. Hubo otres instituciones similares na antigüedá, como'l Llicéu aristotélicu; anque nenguna denominóse La escuela d'Atenes, títulu d'unu de los frescos de Rafael nes estancies vaticanes onde se representa ucrónicamente a los sabios de l'Antigüedá coles cares de los sos contemporáneos (1510-1512). Les instituciones científiques de l'antigua Alexandría (Muséu, Biblioteca) o les xuntes d'intelectuales de l'antigua Roma (como los del círculu de Mecenes o los de la corte d'Augustu, o l'Atenéu o "escuela romana" d'Adriano), qu'hasta ciertu puntu compartíen funciones con aquélles, dacuando son denominaes "academies", anque nun ye habitual.[2] L'Academia platónica y les demás instituciones culturales consideraes "paganes" polos cristianos subsistieron hasta l'añu 529 cuando l'emperador bizantín Xustinianu I ordenó la so clausura.

Edá Media[editar | editar la fonte]

Na Edá Media, la pallabra "academia" pasó a designar, na cristiandá llatina, al cuerpu de profesores que, axuntaos con estudiantes nun determináu llugar (la schola[3] -escuela monástica, escuela catedralicia, escuela palatina- o studium -Studium Generale-) onde se profesaba un ramu d'enseñanza, especialmente de lo que na universidá medieval llamóse facultá mayor. El poema goliardesco Gaudeamus igitur, que se convirtió n'himnu universitariu, inclúi un esplícitu vivat academia.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Nel Renacimientu fundóse l'academia platónica florentina (1440, Cosme I de Médici, Marsilio Ficino, Picu della Mirandola, etc.). A partir d'ella espublizóse la idea de academia como institución cultural onde, fuera del ámbitu de la universidá, qu'había quedáu embodecada na escolástica, facer# posible el contautu ya intercambiu d'idees ente la multiplicidá de disciplines intelectuales qu'englobaba el nuevu conceutu de humanista (filólogos, poetes, artistes, científicos -condiciones que munches vegaes coincidíen na mesma persona-). Fueron esenciales pal entamu de la modernidá que llevó a la revolución científica del sieglu XVII: l'Academia Linceana en Roma (Federico Cesi, 1601-1630), la Accademia del Cimento en Florencia (Evanxelista Torricelli, Giovanni Borelli, 1657-1667 -cimento significa "esperimentu", y el so lema yera Probando y refiertando-), la Royal Society inglesa (1660), l'Academia de les Ciencies francesa en París (1666) (estos dos últimes representaben dos modelos d'organización alternativos: ente que la inglesa yera un club priváu que los sos miembros pagaben cuotes, la francesa yera una institución pública a sueldu del Estáu); y l'Academia de la Arcadia (1690) en Roma. L'actividá de Leibniz promovió la creación d'academies científiques en Berlín, San Petersburgu, Dresde y Viena.[4]

Na España de los Sieglos d'Oru floriaron numberoses academies lliteraries, y otres científiques, como l'Academia de Matemátiques de Madrid o Academia Real Matemática (1582) y la Real Academia de Medicina y Ciruxía de Sevilla (1693)[5] y artístiques, como l'Academia de San Lucas (1603-1626).[6] En 1609 Lope de Vega lleó ante una denomada Academia de Madrid (unu más d'ente los munchos círculos lliterarios esistentes) el so Arte nuevo de faer comedies.[7] Hasta tal puntu la fundación d'academies llegó a espublizase, que Miguel de Cervantes burllar d'ello colos ficticios académicos de Argamasilla qu'apaecen a la fin de El Quixote.[8]

A partir de l'actividá de l'academia francesa en Roma (1666) terminar por acomuñar el conceutu del academicismu a una determinada concepción del arte y de la estética: la identificación de la guapura cola mimesis (imitación de la naturaleza), y la concepción del aprendizaxe del oficiu del artista nuna redolada "académicu", esto ye, nuna institución suxeta a un programa formal con asignatures y profesores (frente al aprendizaxe gremial nos talleres tradicionales), basáu na reproducción de los modelos clásicos y la sujección a les regles del arte. L'academicismu espresar nos estilos artísticos denominaos clasicismu (sieglu XVII) y neoclasicismu (sieglos XVIII y XIX), en contraposición con estilos coetaneos (el barrocu y el romanticismu).

Edá Contemporánea[editar | editar la fonte]

A partir de la Edá Contemporánea, el términu "academia", úsase, genéricamente, como sinónimu de "mundu intelectual", sobremanera pa referise al universitariu (que volvió ocupar un llugar central na ciencia y la cultura); anque tamién al artísticu (como'l términu rusu Academichka).

En términos específicos, designa a les sociedaes científiques, lliteraries o artístiques establecíes con patrociniu priváu o públicu. El so rol como institución ye'l fomentu d'una actividá cultural (lliteratura, llingua, música, danza) o científica (promoción d'una ciencia o dalguna especialidá determinada). En dellos países, dase'l nome de academia a instituciones educatives de bien distintu nivel (dende la enseñanza secundaria hasta diverses enseñances téuniques, incluyendo les academies militares). El términu "académicu" aplicáu a persones, sicasí, suel acutar pa los escoyíos pa formar parte d'instituciones d'élite (en Francia los cinco academies del Institutu de Francia, n'España los ocho Reales Academies, n'Inglaterra la Royal Academy y la British Academy, na antigua XRSS l'Academia de les Ciencies de la Xunión Soviética, etc.)[9]

Iconografía[editar | editar la fonte]

Esta xunta d'homes subios o lliteratos que s'ocupen de trabayos relativos a los progresos de les ciencies y de les artes simbolizar con una muyer respetable que les sos vidayaes tán afataes con una corona d'oru; los sos vistíos son de color tornasolado; lleva na mano derecha una llima con esta divisa: Detrahit atque polit y na izquierda una guirlanda entretejida de lloréu, de hedra y de mirto: trés plantes poétiques que faen alusión a la poesía heroica, llírica y pastoral. Hai amás nesta guirlanda dos granaes suspendíes, símbolu de la unión.

Ta sentada la matrona nun escañu afatáu con ramos d'olivar o cedru, dambos emblemes de la inmortalidá. Puede enguapecer tamién con cañes de ciprés o de carbayu, símbolos de la duración y de la inmortalidá. El llugar de la escena ye un paisaxe delicioso; dellos llibros tán atropaos a los sos pies y dellos preseos de música anuncien que la harmonía ye necesaria a les artes.[10]

Premios de l'Academia[editar | editar la fonte]

La denominación Premios de l'Academia dar a dellos certámenes, ente los que destaquen pola so importancia, ente otros:

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: academia
  2. Ye probable que subsistiera l'Academia d'Augustu, pos que Calígula formó en Leon otra asemeyada, con premios d'elocuencia pa les llingües griega y llatina; y Adriano mandó construyir en Roma pal mesmu uso un edificiu dedicáu á Minerva (Atheneum). onde esistió lo qu'hasta tiempu de Constantino denominóse la escuela romana. Guay, Cursu d'Historia - Historia Antigua, 1834, pg. 340.
  3. Ver tamién escolanía y scholae, el plural llatín de schola, que designa a unidaes militares del Baxu Imperiu Romanu.
  4. José Manuel Sánchez Ron ¡Viva la ciencia!, Barcelona: Crítica, 2009 ISBN 84-8432-916-9 pgs. 93-94 y 262
  5. Fundada pol catedráticu Juan Muñoz y Peralta n'abandonando la universidá, como Venerada Conxusta Médica Hispalense, depués llamada Regia Sociedá de Medicina y otres Ciencies de Sevilla Historia na so páxina web.
  6. José Enrique García Melero, Arte español de la Ilustración y del sieglu XIX. Alcuentru, 1998 ISBN 84-7490-478-1.
  7. Ascensión Rivas, De la poética a la teoría de la lliteratura (una introducción), Manuales Universitarios 75 - Universidá de Salamanca, 2005, ISBN 8478006125
  8. Testu en cvc
  9. {{cita Dexando al impulsu xeneral y siguiendo l'exemplu d'Italia, estableciéronse tamién academies n'España pa los adelantamientos de dellos ramos de lliteratura, ciencies y artes, de les cualos les más de notar son les siguientes:
    • La Real Academia Española, establecida en Madrid, fundada pol duque de Gradia en 1713 pa cultivar y afitar la pureza de la llingua castellana;
    Amás d'estes academies establecíes en Madrid, merecen citase la Academia de ciencies y artes de Sevilla, establecida pelos años 1750; la de Valladolid, fundada en 1752 y la de Barcelona que data de la mesma dómina; les de Belles Artes de San Cárlos de Valencia, la de San Luis de Zaragoza, etc. Hubo coles mesmes n'España academies de maestros de primeres lletres. La más antigua o a lo menos de la que se caltienen datos y la que paez sostenese por más años, anque con diversos títulos y destín ye la de Madrid, fundada en 1742 y confirmada pol rei Felipe V nel añu siguiente. Esta sociedá, llamada congregación o hermandá de San Casiano, tenía por oxetu protexese mutuamente los maestros y ameyorar la enseñanza. Esfrutaba de delles preeminencias y prerrogativas, ente elles la d'esaminar a los aspirantes al maxisteriu. Escastada la Congregación de San Casiano en 1780 establecer nel so llugar el Colexu académicu del noble arte de primeres lletres con cuenta de fomentar con trescendencia a tol reinu la perfeuta educación de la mocedá nos rudimentos de la fe católica, nes regles del bien obrar, nel exerciciu de les virtúes y nel noble arte de lleer, escribir y cuntar. Nel añu de 1786 formárase en Madrid una academia particular de profesores de primeres lletres y aficionaos a esti arte coles llicencies necesaries y foi autorizada por S. M. col títulu de Real Academia de primera educación siendo ministru'l conde de Floridablanca. Cola cayida del ministru quedó suprimida l'Academia y siguió el Colexu académicu exerciendo les sos atribuciones, cuasi les mesmes que les de l'antigua Congregación de San Casiano. En 1804 empezaron a menospreciase les prerrogativas y atribuciones que nun supiera caltener el Colexu académicu y dende entós empezó a aparrar hasta que, pasando por delles alternatives, quedó convertíu en 1840 n'Academia de maestros de primera educación.|Mariano Carderera, Diccionariu d'educación y métodos d'enseñanza, 1858.}}
  10. Diccionariu universal de mitoloxía o de la fábula, 1838

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]