Yesero

Coordenaes: 42°37′08″N 0°15′00″W / 42.618888888889°N 0.25°O / 42.618888888889; -0.25
De Wikipedia
Yesero
Alministración
País España
Autonomía Aragón
Provincia provincia d'Uesca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Yésero (es) Traducir Javier Campo Morlans (en) Traducir
Nome oficial Yésero (es)[1]
Códigu postal 22639
Xeografía
Coordenaes 42°37′08″N 0°15′00″W / 42.618888888889°N 0.25°O / 42.618888888889; -0.25
Yesero alcuéntrase n'España
Yesero
Yesero
Yesero (España)
Superficie 30.229933 km²
Altitú 1132 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 63 hab. (2023)
- 34 homes (2019)

- 23 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.03% de provincia d'Uesca
0% de Aragón
0% de España
Densidá 2,08 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Yesero[3], n'aragonés, o Yésero, n'español, ye un conceyu español del norte de la provincia d'Huesca perteneciente a la contorna d'Alto Gállego, comunidá autónoma d'Aragón. Tien una área de 30,23 km² con una población de 77 habitantes (INE 2009) y una densidá de 2,54 hab./km².

Xeografía[editar | editar la fonte]

Lugar asitiáu nes sierres interiores de los Pirineos, nel ribayu del Sía, afluente del ríu Gállego. Llenda al norte pola sierra Tendeñera, al este pol puertu de Cotefablo y al sur pel monte Erata, y arrodiáu d'un privilexáu patrimoniu natural de montes, praderíes, cumes y ribayos. El monte llamáu 'Chordonal' ye llugar d'interés próximu.

Asitiáu nuna privilexada zona natural, ye un escepcional escaparate de les maneres arquiteutóniques del Serrablo atesorando un guapu cascu urbanu d'estilu medieval. Belles fachaes de gruesos murios en piedra déxennos aportar a cuidos interiores nos que se caltuvo la esencia d'estes viviendes d'altu monte. Foi una de les poblaciones más importantes de la Val de Gavín, allugando más de 32 vecinos a finales del sieglu XV.

Historia[editar | editar la fonte]

La esistencia de Yésero ta documentada nel sieglu XI (1076), pero la so máxima rellumanza algamar en dómina bajomedieval, a finales del sieglu XV, cuando foi la población más importante de la Val de Gavín. Apaez so los nomes de ESERO, IESERO, YESSERO, JESSERO y YELSERU.

Política llocal[editar | editar la fonte]

Últimos alcaldes de Yésero[editar | editar la fonte]

Periodu Alcalde Partíu
1979-1983 Vicente Campu Cazcarro[4] UCD
1983-1987
1987-1991
1991-1995
1995-1999 Urbanu Usieto Orós PP
1999-2003 Mariano Fanlo Pardo
2003-2007
2007-2011 María Jesús Acín Sanromán[5] PSOE
2011-2015
2015-2019

Resultaos eleutorales[editar | editar la fonte]

Eleiciones municipales[6]
Partíu 2003 2007 2011 2015
PSOE - 1 2 2
PAR - - 1 1
PP 1 - - -
CHA - -
Total 1 1 3 3

Economía[editar | editar la fonte]

Vista dende la carretera.

Como correspuende a una sociedá típicamente montañesa, los recursos agrícoles y ganaderos constituyeron la so base económica hasta feches entá recién. Tampoco faltaron trabayos rellacionaos col sector artesanu-industrial: los principales fueron la estracción maderera y l'ellaboración del pez a partir de la resina de los pinos. Anguaño estes ocupaciones y les formes de vida que llevaron acomuñaes cayeron en desusu, sacante la cría de ganáu vacuno, y l'economía empobinar escontra les nueves demandes derivaes del ociu cola apertura de delles viviendes de turismu rural. Frutu d'esa diversificación turística son actuaciones como "Brioleta", un alcuentru añal d'escritores aragoneses.

"Brioleta"[editar | editar la fonte]

El primer fin de selmana de xunetu celebrar en Yésero 'Brioleta', un alcuentru añal d'escritores aragoneses. Esa fin de selmana, unos seis muyeres aragoneses, qu'escriben en cualesquier de los trés llingües d'Aragón, conviven y comparten les sos esperiencies lliteraries colos vecinos de Yésero y colos visitantes. Paralelamente a los talleres lliterarios, presentaciones de llibros, etc. esfruta dalgún espectáculu musical, teatral… Más de 50 escritores pasaron yá pol alcuentru a lo llargo de 9 años. L'alcuentru enmarcar nes actividaes que l'Área de Cultura de la Contorna Alto Gállego tien programaes pal añu. Brioleta pretende ser una xornada de convivencia ente escritores d'Aragón y un foru onde puedan compartise vivencies con otres muyeres comenenciudes nel ámbitu cultural.[7]

Patrimoniu arquiteutónicu[editar | editar la fonte]

Les cais de Yésero nun son rectillinies, y n'ocasiones esmucir so dalgún pasaxe, p'acabar confluyendo na gran plaza cercana a la ilesia. Los edificios son de piedra, con fachaes enlucidas, y d'antiguo taben cubiertos con teyaos de llábanu, téunica tradicional de la zona anguaño en desusu ante la llegada de materiales más modernos. Dalgunos caltienen les típiques chimenees troncocóniques remataes col espantabrujas y amplios solanares de dos pisos que s'abrir a un patiu o corrolada interior. Entá esisten dellos exemplares de cases del sieglu XVIII. Les sos portaes presenten dinteles esculpíos cola fecha de la so construcción, escudos y otros motivos ornamentales.

Yésero cunta con bonos exemplos d'arquiteutura popular, dellos construyíos cola milenaria téunica de la piedra seca, ensin material d'unión, que se tresmitió de xeneración en xeneración mientres sieglos. Carauterízase pola perfecta adautación al mediu, col usu de los materiales qu'ufierta la mesma naturaleza: la madera y la piedra especialmente. Destaquen les bordes, construcciones auxiliares de los trabayos agrícoles y ganaderos, y les casetes, qu'apurríen proteición en casu de nube. Esti tipu de construcciones son tou un legáu d'una forma de vida que, adulces, va sumiendo pero que nos ufierta un pervalible testimoniu de respetu y harmonía cola redolada.

  • La "Casa del Pez" ye un edificiu del sieglu XVI apocayá rehabilitáu. A lo llargo de la so historia tuvo dellos usos: consistoriu, escuela, carpintería ya inclusive cárcel. Na actualidá acueye una esposición permanente sobre la ellaboración del pez, actividá a la que se dedicaron d'antiguo los habitantes de Yésero, por cuenta de los frondosos montes colos que cunta'l conceyu, y motivu pol cual a l@s yeseran@s conózse-yos col llamatu de “peceros”. La esposición cunta cola pequeña cárcel restaurada, una sala tamién pequeña con cartelos, y entá otra con un dispositivu audiovisual, Al traviés d'una serie de paneles, oxetos donaos polos vecinos y unos fornos construyíos nel xardín posterior, esplícase'l procesu de llogru del pez (a partir de la resina de los pinos), los sos usos (esencialmente'l marcáu del ganáu y fines terapéuticos y de impermeabilización) y la so rellación con otres actividaes como la ganadería o la estracción maderera.

Patrimoniu relixosu[editar | editar la fonte]

  • La Ilesia de San Saturnino

La ilesia parroquial de San Saturnino asítiase sobre una anterior románica, pero apenes caltién restos del so orixe medieval, tan solo la so torre y un par de ventanitas estreches y adinteladas, na base de la torre, que'l so arcu de mediu puntu peraltado la emparentan coles ilesies del románicu serrablés del sieglu XI, con una bella aspillera en forma d'arcu de ferradura con allargaes dovelas asemeyándose al de la parroquial de San Bartolomé de Gavín. La mayor parte de la fábrica actual correspuende a la reforma llevada a cabu nel sieglu XVII, presentando una factura barroca formada por nave única y ábside planu cubrir con bóveda de lunetos. La entrada abrir na cara norte, precedida d'una rula con empedrado tradicional. L'interior consta d'una nave con cinco capilla pocu fondes sacante la qu'acueye la pila bautismal, na base de la torre. La cabecera recta ta precedida por un ampliu arcu triunfal y a los pies llevanta'l coru. La cubrición ye una socesión de bóvedes de cañón con lunetas. Ye bien interesante'l retablu mayor, dedicáu a San Pedro, orixinariu de la ilesia de Cenarbe.

  • La ermita de La nuesa Señora de les Nieves.

Construyida nel sieglu XVII y enclavada casi na confluencia de los ribayos de Sía y del Infiernu, ye un senciellu edificiu de sillarejo y teyáu de llosa a dos agües con nave, cabecera plana y una pequeña sacristía al norte cubierta con bóveda de cañón al igual que'l presbiteriu. Según la tradición, en 1885 la Virxe de les Nieves intercedió polos vecinos de Yésero pa llibra-yos de la epidemia de cólera qu'afaraba les poblaciones de Gavín y Biescas.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Yésero celebra tres fiestes a lo llargo del añu:

  • La fiesta pequeña” ta dedicada a San Sebastián, el 20 de xineru. La viéspora pela nueche tien llugar una “chera” o foguera nel centru de la plaza del Fenero, a que'l so alredor concentrar los vecinos y visitantes que cada añu alleguen en mayor númberu.
  • El fin de selmana más próximu al 8 de setiembre, festividá de la Natividá de la Virxe, celébrase la fiesta mayor” o patronal. Mientres trés díes asoceden una serie d'actos relixosos y profanos, que la so variedá busca satisfaer tantu a neños como adultos.
  • Tamién el domingu más próximu al 5 d'agostu allegar anguaño en romería a la ermita de La nuesa Señora de les Nieves, conmemorando qu'esi día celebrábase d'antiguo con solemnes actos relixosos, procesiones, cantares y dances.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Afirmao en: Gran Enciclopedia Aragonesa. ID Gran Enciclopedia Aragonesa: 13111. Data de consulta: 16 ochobre 2016. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 1977.
  3. http://www.consello.org/pdf_informes/informe03.pdf
  4. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques (Gobiernu d'España). «Treinta aniversario de las primeras elecciones municipales de la democracia». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de marzu de 2014. Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  5. Alcaldes d'Aragón de les eleiciones de 2011
  6. Gobierno d'Aragón. «Archivo Eleutoral d'Aragón». Consultáu'l 13 d'agostu de 2012.
  7. L'alcuentru d'escritores Brioleta cumple nueve años en Yésero

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]