The Shawshank Redemption

De Wikipedia
The Shawshank Redemption
Datos
Títulu orixinal The Shawshank Redemption (en)
Xéneru cine dramáticu[1], buddy film (es) Traducir, cine carceleru, cine de crímenes (es) Traducir[2] y película basada nuna obra lliteraria
País d'orixe Estaos Xuníos
Estrenu 23 setiembre 1994 (Estaos Xuníos)
10 setiembre 1994 (Festival Internacional de Cine de Toronto)
9 marzu 1995 (Alemaña)
1r marzu 1995 (Francia)
6 xunetu 1995 (Chequia)
1994
Idioma orixinal inglés
Duración 142 min
Llugar de la narración Maine y Shawshank (es) Traducir
Rodaxe Mansfield (es) Traducir, Ashland (es) Traducir, Lucas (es) Traducir y Saint Croix (es) Traducir
Color en color
Ficha téunica
Direición Frank Darabont
Producción Niki Marvin
Guión Frank Darabont
Stephen King
Música Thomas Newman
Fotografía Roger Deakins
Edición Richard Francis-Bruce
Diseñador de producción Terence Marsh[5]
Repartu Tim Robbins, Morgan Freeman, Bob Gunton, William Sadler, James Whitmore, Clancy Brown, Gil Bellows, Mark Rolston, Jeffrey DeMunn, Jude Ciccolella, David Proval, Paul McCrane, Frank Medrano, Larry Brandenburg, Ned Bellamy, Don McManus, Brian Delate, John Horton[6], Alfonso Freeman y Bill Bolender
Ver llista completa
Compañíes
Productora Columbia Pictures y Castle Rock Entertainment (es) Traducir
Distribuidora Columbia Pictures, Netflix y ITunes
Costu 25 000 000 $[7]
Recaldación 28 767 189 $ (Estaos Xuníos)
28 817 291 $ (mundial)
Premios y nominaciones
Premios
Nominaciones
Calificaciones
FSK FSK 12
Medierådet Prohibited for children under 16 (en) Traducir[10]
MPAA R (es) Traducir[11]
Enllaces esternos
Ficha n'IMDb
Ficha en FilmAffinity
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

The Shawshank Redemption ye una película d'Estaos Xuníos de 1994, escrita y empobinada por Frank Darabont y protagonizada por Tim Robbins y Morgan Freeman.

Basada en Rita Hayworth y la redención de Shawshank, novela curtia de Stephen King, el filme toma una mirada optimista de la vida, cuntando la historia de dos amigos, Robbins y Freeman, nuna prisión. Se enfatiza el nun perder les esperances, inclusive nes más inhóspitas situaciones. Foi nomada a múltiples premios, inclusive siete Oscar, col de meyor película, sicasí, nun llogró nengún, en parte por competir con otros colosos del añu: Forrest Gump y Pulp Fiction.

El tiempu dio-y una favorable crítica, llogró prestíu y reconocencia mundial tres les sos ediciones en VHS, DVD y Blu-ray. Dellos críticos considerar una de les meyores obres de los '90, o una de les más grandes filmaciones enxamás feches.[12]

Ye la meyor película de la historia según Internet Movie Database, xunto a The Godfather (1972) en segundu llugar.[13] La revista Empire allugar nel cuartu puestu de la so llista de les 500 meyores películes de tolos tiempos.[14]

Argumentu[editar | editar la fonte]

A principios de 1947, Andrew Dufresne, más conocíu como Andy (Tim Robbins), vicepresidente d'un importante bancu de Portland, Maine, ye xulgáu pol crime de la so esposa y l'amante. A pesar de qu'aportuna cola so inocencia, les pruebes son motivu abondu por que'l xuez condergar a cumplir dos cadenes perpetues na prisión estatal de Shawshank.

Apenes llega a la cárcel, Andy decatar de lo duro que ye l'ambiente, los guardias nun aforren esfuercios en disciplinar a los recluyíos colos métodos más crueles, sobremanera el xefe, Byron Hadley (Clancy Brown). Esti "réxime del terror" cuenta cola aprobación del alcaide de la cárcel, Samuel Norton (Bob Gunton).

Mientres los primeros meses, Andy faise amigu del capo del contrabandu na prisión, Ellis Boyd Redding "Red" (Morgan Freeman), al encarga-y un martiellu pa llabrar piedres precioses y dalgunes otres coses. Ocupa'l so tiempu y les sos fuercies en defendese del acoso constante d'una peada de violadores, llamada "Les hermanes" y liderada por un tal Bogs Diamond (Mark Rolston).

Reformatoriu de la ciudá de Mansfield, en Ohio, onde se rodó la película.

Dos años dempués, Andy ye escoyíu xunto con Red y les sos otros pa reparar el techu d'unu de los edificios de la prisión. Mientres cumple con dichu trabayu, Andy escucha al capitán Hadley quexase por un abaruyamientu fiscal, causáu por un heriedu recibida de parte del so hermanu. Andy ufiertar a ayudar nel asuntu si traía-y cerveza fresca a cada unu de los sos amigos.

Esti fechu trái-y fama a Andy, que pasa a emplegar el so tiempu n'asesorar financieramente a los guardias de la prisión ya inclusive al alcaide. Andy lliberar de la presión de "Les hermanes" cuando Bogs queda inválidu en recibiendo una paliza del capitán Hadley polos sos acosos escontra Andy. Col tiempu, Andy ye tresferíu a la biblioteca de la cárcel, p'ayudar al bibliotecariu, Brooks Hatlen (James Whitmore), hasta qu'ésti recibe la llibertá condicional, pero Brooks suicídase tiempu dempués de lliberar pola depresión que-y causó la idea d'haber desperdiciado la so vida.

Dempués de dellos años, como respuesta a los sos repitíos pidíos, Andy recibe de parte del Senáu estatal un cheque por 200 dólares y una partida de llibros y discos pa fornir la biblioteca. Por faer escuchar a los presos la ópera -y nozze de Figaro al traviés de los altavoces, ye castigáu con dos selmanes de confinamientu nuna estrecha celda conocida como "el fuexu".

Andy nun se conforma colos llibros recibíos y aportuna nos sos pidíos, hasta que'l Senáu dispón un pagu añal de 500 dólares pa él. Cola so aguda capacidá pa los negocios y la inestimable ayuda de los sos amigos, Andy obra maravíes con esi dineru y monta la meyor biblioteca carcelaria de toa Nueva Inglaterra. Mientres, l'alcaide Norton inaugura un programa de trabayu pa los presos, per mediu del cual éstos trabayaríen en diverses xeres (como la balta d'árboles), sol argumentu d'emprestar un serviciu a la comunidá. Munchos contratistes de la zona, tarreciendo qu'esti programa dexar ensin trabayu por cuenta de la ventaya que presenten los presos como "mano d'obra gratis", paguen sobornos al alcaide pa quedase con concesiones pa obres importantes y faer que los presos trabayaren n'obres menores, y Andy encargar de procesar cada centavu d'aquellos negocios turbios, abriendo cuentes bancaries a nome d'un tal Randall Stevens, que según Andy "nun esiste más qu'en papeles".

Pa 1965, un nuevu presu llamáu Tommy Williams (Gil Bellows) revoluciona la cárcel cola so personalidá chispeante. Cola ayuda de Andy, llogra graduase de la enseñanza media, y al enterase del motivu pol cual Andy ta presu, revela que'l verdaderu asesín ye otra persona, que compartió celda con Tommy n'otra prisión, mientres una condena anterior a la so llegada a Shawshank. Al enterase d'esto, Andy píde-y al alcaide reabrir el so casu, pero ésti niégase, tarreciendo quedase ensin los sos servicios, y nun accesu de roxura únvialo al "fuexu" per un mes.

Díes más tarde, dempués de que Tommy recibiera'l so diploma de la enseñanza media, Norton pregúnta-y si taba dispuestu a declarar en favor de la inocencia de Andy, y al recibir una respuesta afirmativa, Hadley dispára-y cuatro tiros de rifle a Tommy, matándolo nel actu. Al enterase d'esto, Andy diz-y al alcaide que nun volverá trabayar pa él, pero Norton fai-y saber que va perder tolos privilexos de los que gocia si nun cooperaba con él.

Un mes más tarde, Andy diz-y a Red que considera cumplida la so condena, cúnta-y el so planes d'establecese en Zihuatanejo, un pequeñu pueblu mexicanu a veres del Pacíficu y píde-y el so ayuda pa los sos proyeutos a siguir una vegada que saliera de la prisión. Red niégase, alegando que-y sería bien difícil afaese a la vida fora de la cárcel, y recordándo-y a Andy que dexara d'ilusionase con esos planes, pero sía comoquier Andy pídelu que busque un llugar específicu, onde habría daqué soterráu pa él.

Esa nueche, dempués de terminar el so trabayu coles finances del alcaide, Andy vuelve a la so celda, pero a la mañana, mientres el conteo, los guardias afayen que sumió. L'alcaide cree que la so desapaición ye resultáu d'una intriga na so contra, pero depués afaya un túnel ocultu tres un póster de Raquel Welch na paré, construyíu por Andy mientres los 19 años de la so estadía na prisión col martiellu que-y pidiera a Red.

Dempués de que Andy escapara de la cárcel al traviés del so túnel y un desaguadoriu cloacal, faise pasar por Randall Stevens colos documentos usaos p'abrir les cuentes bancaries, y llévase 370.000 dólares. Antes de salir escontra Méxicu, unvia les pruebes de la llavadura de dineru (les cualos llevárase al escapar) a un diariu de Portland. La noticia sale na portada, Hadley ye arrestáu pol asesinatu de Tommy, y Norton suicídase antes de ser prindáu.

Un añu más tarde, Red llogra salir so llibertá condicional. Fiel a la so promesa, busca'l llugar que Andy indicólu y atopa una pequeña llata con daqué de dineru y una carta pa él. Siguiendo les sos instrucciones, viaxa hasta Fort Hancock pa cruciar la frontera con Méxicu y llegar a la población de Zihuatanejo, onde s'atopa con Andy.

Repartu[editar | editar la fonte]

Morgan Freeman foi nomáu a meyor actor na gala de los Premios de l'Academia en 1994 pola so participación na película.
  • Tim Robbins como Andy Dufresne, el protagonista.
  • Morgan Freeman como Ellis Boyd 'Red' Redding. El meyor amigu de Andy y narrador de la película. Primero que Freeman fuera escoyíu, Clint Eastwood, Harrison Ford, Paul Newman y Robert Redford fueron consideraos pal papel. Anque foi escrita como un irlandés de mediana edá con pelo gris colloráu (como na novela), Darabont escoyó a Freeman pola so presencia y la so conducta autoritaria, porque nun podía ver a naide más como Red.
  • Bob Gunton como'l Alcaide Samuel Norton. El direutor de la prisión y el principal antagonista. Tien una obsesión cola Biblia y paez ser un alministrador cristianu devotu y reformista.
  • William Sadler como Heywood, un miembru de la banda de Red condergáu a llarga sentencia.
  • Clancy Brown como Capitán Hadley. Xefe de los guardias y el principal antagonista xunto con Norton. Hadley ye un guardia intemperante qu'emplega palices a los presos pa caltenelos en llinia. Cuando foi escoyíu pal papel, Brown refugó la ufierta pa estudiar a los guardias de la prisión de la vida real como preparación pal so papel.
  • Gil Bellows como Tommy, un mozu condergáu que les sos esperiencies nuna prisión anterior tienen la verdá sobre la inocencia de Andy.
  • James Whitmore como Brooks Hatlen, presu qu'exerz como bibliotecariu / alministrador y unu de los más antiguos presos en Shawshank.
  • Mark Rolston como Bogs Diamond, presu que hostiga constantemente a Andy dende la so llegada a la prisión.

Producción[editar | editar la fonte]

Darabont aseguró los derechos d'adautación cinematográfica del autor Stephen King, dempués d'impresionar a ésti cola so adautación de la película curtia de The Woman in the Room en 1983. Anque los dos convirtiérense n'amigos y calteníen una rellación amistosa, per correspondencia, Darabont nun trabayó con él hasta cuatro años más tarde, en 1987, cuando surdió la opción d'afaer Shawshank. Esta ye una de les ufiertes más famoses que fizo King a los mozos aspirantes a cineastes d'afaer les sos obres al cine por un dólar. Darabont tamién dirixó The Green Mile (1999), basada n'otra obra de Stephen King que trescurre igualmente nuna cárcel, y depués siguió con una adautación de la novela de King The Mist.

Rob Reiner, quien afixera enantes otra novela de King, El cuerpu, na película Stand by Me (1986), ufiertó 2,5 millones de dólares nun intentu d'escribir y dirixir Shawshank. Él entamó llanzar a Tom Cruise na parte de Andy y Harrison Ford como Red. Darabont considerar seriamente y gustó-y la visión de Reiner, pero a la fin decidió que yera'l so "oportunidá de faer daqué realmente grande", decidiendo escribir y dirixir él mesmu la cinta.

Anque la historia ta ambientada en Maine, el Reformatoriu del estáu d'Ohio en Mansfield, Ohio, foi utilizáu como un sustitutu de la prisión de Shawshank.

Comentarios[editar | editar la fonte]

Basada na novela de Stephen King; Rita Hayworth y la redención de Shawshank, que yera parte d'un total de cuatro histories titulada Les cuatro estaciones de 1982. Darabont (el direutor) decidió quitar el “Rita Hayworth” del títulu orixinal de la novela por que nun la confundiera con una biografía de Hayworth. Entá con eso, recibióse la llamada del axente d'una supermodelu afirmando que yera'l meyor guión que lleeren enxamás y que la so representada yera ideal pal inesistente papel de Hayworth.

El personaxe de Tommy Williams, interpretáu por Gill Bellows yera para Brad Pitt, quien prefirió interpretar al chupasangre Louis de Pointe du Lac n'Entrevista col vampiru.

Stephen King nun llegó a cobrar el cheque de 5.000 dólares que recibió tres la venta de los derechos pa la película. Devolvió-y el cheque a Darabont años dempués de que s'estrenara The Shawshank Redemption con una nota que dicía: “Por si acasu dalgún día precises dineru pa la fianza. Con ciñu, Steve”.

The Shawshank Redemption foi votada como'l meyor filme de la historia según Internet Movie Database na so Top 250 Movies of All Time. Y anque anguaño fíxose un cambéu na política de clasificación de películes, na que namái valoren los votos de votantes asiduos, The Shawshank Redeption continua quedando asitiada nel primer llugar de dicha llista. Clasificada gracies a más de 1.700.000 votos, ye ensin dala dulda la película más votada de les 250 qu'apaecen na llista d'IMDb. La llista de IMDb namái se considera cuando la persona votante rexistróse y ye usuariu regular.

Per otru llau, en 1998, The Shawshank Redemption nun foi incluyida nel ranking realizáu pol American Film Institute, AFI's 100 años... 100 películes, pero nueve años dempués, nel añu 2007 foi incluyida, ocupando'l puestu nᵘ 72 en la revisión de la llista, y percima de les películes más premiaes y aclamaes de 1994: Forrest Gump (nᵘ 76) y Pulp Fiction (nᵘ 94).

En 1999, el famosu críticu norteamericanu Roger Ebert incluyó The Shawshank Redemption na so llista de Great Movies.

Premios[editar | editar la fonte]

Premios Oscar[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Persona Resultancia
1994 Meyor Película Candidata
1994 Meyor Actor Morgan Freeman Candidatu
1994 Meyor Guión Adautáu Frank Darabont Candidatu
1994 Meyor Banda Sonora Thomas Newman Candidatu
1994 Meyor Fotografía Roger Deakins Candidatu
1994 Meyor Montaxe Richard Francis-Bruce Candidatu
1994 Meyor Soníu Robert J. Litt
Elliot Tyson
Michael Herbick
Willie Burton
Candidatos

Globu d'Oru[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Persona Resultancia
1994 Meyor Actor-Drama Morgan Freeman Candidatu
1994 Meyor Guión Frank Darabont Candidatu

Premiu del Sindicatu d'Actores[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Persona Resultancia
1994 Meyor Actor Morgan Freeman Candidatu
1994 Meyor Actor Tim Robbins Candidatu

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Writers Guild of America West. Writers Guild of America project ID: 791823. Data de consulta: 23 xunu 2021.
  2. Afirmao en: Metacritic. Identificador Metacritic: movie/the-shawshank-redemption. Data de consulta: 23 xunu 2021. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. URL de la referencia: http://www.nndb.com/films/748/000033649/.
  4. URL de la referencia: http://www.zelluloid.de/filme/index.php3?id=1002. Data de consulta: 10 marzu 2018.
  5. Identificador IMDb: tt0111161. Data de consulta: 22 xunu 2016.
  6. Afirmao en: Internet Movie Database. Llingua de la obra o nome: inglés.
  7. «Entertainment Weekly» (inglés). Meredith Corporation. Consultáu'l 23 xunu 2021.
  8. «Box Office Mueyo» (inglés). Consultáu'l 30 mayu 2022.
  9. «Box Office Mueyo» (inglés). Consultáu'l 18 avientu 2021.
  10. «Filmografía Nacional Danesa». Consultáu'l 23 xunu 2021.
  11. «Filmratings.com». Motion Picture Association. Consultáu'l 18 avientu 2021.
  12. Manuel Carreno (24 de setiembre de 2008). «Les meyores películes de la historia, según la revista EMPIRE». eltiempo.com. Consultáu'l 1 de febreru de 2014. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  13. IMDb Top 250
  14. http://www.empireonline.com/500/96.asp

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]