Sorvilán

Coordenaes: 36°47′40″N 3°16′03″W / 36.794444444444°N 3.2675°O / 36.794444444444; -3.2675
De Wikipedia
Sorvilán
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Sorvilán (es) Traducir Matías Rodríguez García
Nome oficial Sorvilán (es)[1]
Códigu postal
Xeografía
Coordenaes 36°47′40″N 3°16′03″W / 36.794444444444°N 3.2675°O / 36.794444444444; -3.2675
Sorvilán alcuéntrase n'España
Sorvilán
Sorvilán
Sorvilán (España)
Superficie 34.5 km²
Altitú 760 m
Llenda con Albondón, Polopos, Torvizcón y Albuñol
Demografía
Población 524 hab. (2023)
- 297 homes (2019)

- 241 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 15,19 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de Sorvilán al respective de la provincia de Granada.

Sorvilán ye una llocalidá y conceyu español asitiáu na parte oriental de la contorna de la Mariña Granadina, na provincia de Granada, comunidá autónoma d'Andalucía. A veres del mar Mediterraneu, esti conceyu llenda colos de Polopos, Torvizcón, Albondón y Albuñol. En 2.016 tenía censáu a 555 habitantes.[2]

El conceyu sorvilanero entiende los nucleos de población de Sorvilán, Alfornón, Melicena y Los Yelsos.

Historia[editar | editar la fonte]

La historia de Sorvilán empecípiase posiblemente nos mientres los sieglos X o XI, cuando yá esistiera como alquería. Establecer nesta dómina'l sistema de riego característicu de la contorna: nacencies d'agua qu'enllenen banzaos dende onde se conducen a les tierres de cultivu al traviés d'acequias. Probablemente'l cultivu del viñéu yá tuviera introducíu anque destináu a la producción d'uva de mesa y pases.

Nel sieglu XIV construyó la torre fortificada de Melicena polos nazaríes, sobre otra anterior. Nesta mesma dómina los bereberes fundaron Alfornón, al norte del conceyu. La rindición de los moriscos sublevaos na Alpujarra el 8 de marzu de 1500 desaguó na creación del señoríu de Torvizcón per parte de la Corona. A él perteneció Sorvilán hasta bien entráu'l sieglu XIX.

En 1571 comienzó la repoblación de la zona con 2.423 families procedentes de Llión, Galicia, Asturies y Castiella. Una vegada rematáu esti procesu de repoblación empezó'l masivu derrompimientu de tierres y la desapaición progresiva de los montes d'encinares de la zona. Introducióse'l viñéu por tola contorna, destináu yá a la ellaboración de vinos que son esportaos a Xerez y Málaga.

A finales del sieglu XVII el señoríu pasó per vía d'enllaz matrimonial al conde de Cifuentes, Fernando Silva y Zapata-Portocarrero. Nesa dómina empecipia una fase de rellumanza. El cultivu del viñéu estender por tola aguada sur de la Contraviesa, hasta'l mar. Les uves de la parte alta, al ser más difícil la so maduración, destinar a la producción d'aguardiente (en Alfornón llegaron a esistir cinco destileríes). Les de l'aguada media, lo que tomaría les fasteres qu'arrodien al nucleu de Sorvilán, destinar a la producción de vinu y a la ellaboración del famosu “espíritu del vinu”, esportaos depués a Xerez pal encabezamientu de los sos vinos. Les de la parte más baxa, que corresponderíen a la parte de Melicena, El Saltadero, Los Yelsos y los cortixos colindantes, destinar a la producción de la pasa que yera llevada en grandes cantidaes a Málaga. El cultivu de la morera tamién tuvo la so importancia: les sos fueyes tresportar a les fábriques de seda de la Alpujarra Alta, sobremanera a Ugíjar.

Conforme avanza'l sieglu, la zona foise estabilizando y la colonización y derrompimientu de nueves tierres creció a gran ritmu lo que se tradució nun aumentu de la población.

Nel sieglu XIX la población del conceyu viose amenorgada a la metá al desafiase Polopos xunto colos sos futuros anexos: Portuguillos, Haza del Trigu, La Mamola, Torre del Cautor y dellos otros cortixos. La zona permaneció estable tanto económica como socialmente hasta fin de sieglu, cuando la llegada de la filoxera acabó col cultivu de la vide. Los habitantes de la zona convertir en propietarios de delles tierres qu'hasta esti momentu pertenecieren al señoríu.

Cola llegada del sieglu XX empezó la progresiva decadencia económica de la zona a pesar de que renació'l cultivu del viñéu ya introducióse de forma masiva'l almendral.

L'escudu d'armes del conceyu consta d'unes fueyes de servo (el topónimu “Sorvilán” deriva de Servalán, monte de serbos) y una torre medieval que representa'l Castiellu del Ribayu del Yérbadu. El fondu verde de la parte cimera simboliza'l cultivu de viñeos y almendrales, ente que l'azul de la parte inferior, el mar.

Política[editar | editar la fonte]

Los resultaos en Sorvilán de les postreres eleiciones municipales, celebraes en mayu de 2015, son:

Eleiciones Municipales - Sorvilán (2015)
Partíu políticu Votos %Válidos Conceyales
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
185
64,69%
5
Partíu Popular (PP)
95
33,22%
2

Cultura[editar | editar la fonte]

Fiestes y costumes[editar | editar la fonte]

  • Fiesta de Reis Magos: el 5 de xineru en Sorvilán, que celébrase por tol pueblu con verbena. Calter vecinal.
  • Fiesta de San Antón o fiesta de “Los Chiscos”, el 16 de xineru en Sorvilán y Alfornón: fogueres al anochecer, degustación de productos de la matanza y de los vinos nuevos. Calter vecinal.
  • Virxe de la Candelaria en Melicena el 2 de febreru: fogueres al atapecer na sablera. Moraga. Calter vecinal.
  • Antroxos: actuación de comparsa peles cais del pueblu (Sorvilán) y na plaza del Conceyu.
  • Selmana Santa: oficios relixosos y gastronomía típica: buñuelos, potaxe de bacaláu, tortiella de Selmana Santa.
  • Día de la Cultura Tradicional en Alfornón: fiesta de les tradiciones onde'l pueblu convertir n'escenariu de la so cultura intanxible y los mesmos vecinos n'actores. Esposiciones, tradición oral, degustación d'asadura matancera… Tercer fin de selmana d'abril. 2 ediciones
  • San Marcos: 25 d'abril en Sorvilán y Alfornón. Misa y procesión. Bendición de los campos y animales. Romería.
  • Concursu Gastronómicu “Guisu del choto”. Segundu sábadu del mes de mayu. Yá na so novena edición en 2006.

Partiendo de la riqueza culinaria de la contorna y de la tradición na preparación del choto, el Conceyu de Sorvilán entama tolos años esti peculiar concursu.

Cocineros veníos de tola rexón d'Andalucía Oriental preparen la so receta de choto na plaza del pueblu cola lleña apurrida pola organización. Son quince participantes qu'amuesen les sos dotes culinaries a los cinco miembros del xuráu y al restu de los asistentes que tastien los guisos y los escelentes vinos de la zona apurríos polos mesmos vecinos.

  • Nueche de San Xuan: madrugada del 24 de xunu. En Melicena. Moraga, verbena y bañu nel mar.
  • Primer fin de selmana d'agostu: fiestes patronales de Los Yelsos. Actividaes lúdiques, culturales y deportives.
  • Fiesta de San Cayetano, patrón de Sorvilán. 6, 7 y 8 d'agostu. Verbena nocherniega, actividaes culturales y deportives, degustación de migues y esposiciones sobre la cultura tradicional de la zona. Procesión.
  • Fiesta de San Roque, patrón d'Alfornón, 16 y 17 d'agostu. Verbena nocherniega, actividaes culturales, deportives y lúdiques. Procesión.
  • Fiestes patronales de Melicena: a mediaos d'agostu, ensin fecha fixa. Actividaes similares al restu de los nucleos.
  • Navidá.
  • Destaca'l Día de la Rosca” en Alfornón, el 26 d'avientu, tradición na que los miembros de la comisión de fiestes percuerren el pueblu con una rosca de pan sostenida nuna caña. Canten y baillen hasta l'amanecer.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Institutu d'Estadística y Cartografía d'Andalucía. TORCA - Sorvilán (Granada)» (castellanu). Consultáu'l 26 d'ochobre de 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]