Roberto Gaguin

De Wikipedia
Roberto Gaguin
Ministro General de la Orden Trinitaria (es) Traducir

Vida
Nacimientu Calonne-sur-la-Lyscirca 1433[1]
Nacionalidá Bandera de Francia Francia
Llingua materna francés
Muerte París22 de mayu de 1501[2] (67/68 años)
Estudios
Llingües falaes llatín[2]
francés medio (es) Traducir
francés
Oficiu filósofu, flaire, diplomáticuhistoriador
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Orde relixosa Orden Trinitaria (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Roberto Gaguin (circa 1433Calonne-sur-la-Lys – 22 de mayu de 1501París) foi un relixosu trinitariu francés, Redentor de Cautivos y Ministru Xeneral de la Orde de la Santísima Trinidá. Destacó como humanista, de fechu foi amigu personal d'Erasmu de Rotterdam, y como reformador.

Biografía[editar | editar la fonte]

Nacimiento y primeros años como trinitariu[editar | editar la fonte]

Roberto Gaguin nació en Calonne-sur-la-Lys, Artois, na rexón de Pas-de-Calais nel añu 1433, sol control del Ducáu de Borgoña y, por tanto, con cultura y idioma flamencu. Realizó los sos primeros estudios nel conventu trinitariu de Préavins, cerca de Saint-Omer. Bien nuevu pidió ingresar como relixosu trinitariu. Empieza'l noviciáu en 1456 en Préavins, y un añu dempués, n'emitiendo los sos votos como relixosu trinitariu, ye unviáu a la Casa principal de París, Saint-Mathurin, pa estudiar Filosofía y Teoloxía na Universidá. Roberto interésase especialmente pol derechu canónicu y la lliteratura, baxu tutelar de los sos profesores l'italianu Gregorio Tifernate y el francés Guillaume Fichet, de los qu'apriende la nueva retórica. Ye obligatoriu recordar les rellaciones qu'entós entabló col italianu Publio Fausto Andrelini, de Forlì. En 1460 recibe'l doctoráu en Derechu Canónicu y exerz como profesor na Universidá de París. Ye probable que formara parte del grupu que creó la primer imprenta na Universidá, yá que caltuvo una bona amistá col imprentador Josse Bade.

D'esta dómina son famoses les sos composiciones poétiques, epigrames, cartes, etc. Destaca un llargu poema en llatín en defensa de la Inmaculada Concepción. Escribe tamién un resume de la hestoria de la Orde. Empieza a forxase la so fama de gran humanista.

Redentor y Ministru Xeneral[editar | editar la fonte]

En 1463 ye nomáu Vicariu Xeneral de la Orde de la Santísima Trinidá y Redentor Xeneral. Como tal, unviáu por Raoul Duvivier, Ministru Xeneral de la Orde, visitó les provincies trinitaries de Languedoc y Castiella. Na visita que fizo en 1466 a la provincia de Castiella tuvo oportunidá de conocer munches cases de la Orde, y faer copia de los estatutos de les mesmes y otros documentos sobre la hestoria de la Orde. D'esti viaxe a España escribe una carta al so amigu Jean Navelle na que lu informa que crució los Pirineos y dempués tuvo que vadear dos grandes ríos, el Ebro y el Tajo. El viaxe duró siete meses y tornó triunfálmente a París a postreros de marzu arrodiáu de 22 cautivos franceses lliberaos en Granada. Nel discursu pronunciáu en Cerfroid pa escoyer nuevu xeneral esprésase asina:

Per hanc sui nominis gloriam quo triumpho captivos, quos ex Granata superioribus annis ipse deduxeram, susceperit, iam vel vidistis vel diversi audistis! Introentibus enim nobis in urbe, tanta fuit totius civitatis admiratio, letitia, favor, tanta festivitas, tantus denique per vias et compita applaudentis urbis concursus, quantus ad visendum externum quendam maximum regem visus est unquam[3]

Nel Capítulu Xeneral de la Orde Trinitaria, celebráu en Cerfroid el 16 de mayu de 1473 foi escoyíu Ministru Xeneral. Ye especialmente famosu'l discursu qu'entós dio a los relixosos que lu acababen d'escoyer, tou un programa de reforma de la Orde so los ideales humanistes de la dómina. Este ye un estractu del discursu:

Pa dicivos la verdá yo nun sé lo que vais aportar# a en tal situación. No que concierne a l'allabancia divina, amenorgar a un murmuriu ritual. Per otra parte, táis siempres dispuestos a ocupaos de los asuntos temporales y non de los del Señor. Aburrís descomanadamente nel rezu del Oficiu divín y la vuesa oración ye talmente probe... Imaxináis que tenéis voces melodioses y anxelicales, y nun son más que gritíos de neños: de pies o de rodíes, la vuesa mirada perder nel vagu y los vuesos espíritus tán ausentes. Nun hai nada de distinguíu o cultiváu nos vuesos cargos... En curtiu, vivís nel llibertinaxe total: tal hermanu nun vive que pa la política, otru pa los negocios y el dineru; otru pa les bilorderíes del barriu; ello ye que una sola ambición: ocupase de sigo mesmu, viviendo un máximu de prestar personal o llograr los prestos d'otru pal so propiu interés. Este ye l'interés de la santa comunidá, lo cual podría suxurir el de los salteadores de caminos o de los pirates d'alta mar. Lo que verdaderamente más m'avergoña, ye cuando piensu na vuesa falta d'espíritu relixosu.

¿Podemos falar de los nuesos hermanos tan moderaos na mesa, del so silenciu, del so respetu a los otros, del so celu y modestia? Nun topo pallabres pa denunciar les sos embriagueces y glotonería. Dame pena recordar les sos faltes de vergüenza y les sos disputes. Nun esiste dalgún llugar nes sos cases pa les coses sagraes. Toos charren y glayen con violencia. Ende tenéis esta banda d'homes repugnantes. Más qu'observancia, les sos fanfarronaes reflexen bien la obstinación, la repulsión pa la obediencia, el despreciu en llugar de la benevolencia, ensin falar del so llinguaxe porcaz.
¡Oh Dios! ¿En qué tiniebles cayistis? ¿Qué escuridá vos envolubra? Sois ciegos y los vuesos güeyos tán abiertos. Tocastis fondu na vuesa perdición: "Malditos vós los que declaráis bien el mal y mal el bien" (Is 5,20). Verdaderamente, podéis esconder; naide ente vós ye conocíu poles sos bones obres. Lo que se piensa y diz de vós nun ye otra cosa qu'insultos y desprecios. Vós qu'enllordiastis al Señor y les sos tradiciones, fuistis abandonaos de les xentes y amenorgaos a la nada. Les vueses cases balérense adulces. Ellí onde los hermanos yeren numberosos... los que quedaron hanse secularizado nes sos aiciones, na so forma de vivir, nos sos comportamientos, nes sos actitúes y costumes.

Ye necesariu instaurar la Orde y como neños niciaos tenemos de ser refechos de nuevu ya instituyíos a una vida más santa... El restu de la vuesa futura vida, o en tracamundiu o en gloria sempiterna va resurdir... A vós propónsevos esti empiezu. Nos incumbe a nós esta solicitú. Toca a cada relixosu de la nuesa Orde asumir sobre los sos costazos lo que s'impon pa la nuesa salvación.
Grabáu de Roberto Gaguin del Archivu de la Bibioteca de Lyon

En 1485 unvió redentores a Granada pa realizar una redención de cautivos, y empezó entós la so llucha contra la Orde de la Mercé, escribiendo una diatriba en prosa y en versu escitando a los Prelaos del Norte contra los mercenarios, que yeren d'orixe español y llevaben sobre los sos pechos les armes del rei d'Aragón. N'avientu de 1489, al tener que movese a Inglaterra pa una embaxada encamentada pol rei Carlos VIII, diose una prórroga al procesu qu'empecipió jurídicamente contra los mercedarios por poner torgues al llabor de los trinitarios y atentar contra los sos privilexos na redención. Peles sos cartes, deducimos que Roberto Gaguin ganó'l procesu.[4] L'enfrentamientu venía d'antiguu, y caltúvose llargos años. Siendo Gaguin Vicariu Xeneral de la Orde participó na xunta ente dambes órdenes redentores que s'había de celebrar en Toulousse el 5 de marzu de 1461 col fin d'algamar un alcuerdu sobre les coleutes y legaos, so multa de 10.000 dobles d'oru a quien nun asistiera. Polos trinitarios fueron Roberto Gaguin, representando al Ministru Xeneral Raoul Duvivier, y Fr. Diego de Toledo, Ministru de Córdoba y procurador de la Provincia de Castiella. Al nun presentase nengún mercedario, pidieron un testimoniu notarial de l'ausencia y de cómo incurrieren en multa, que teníen de pagar a fr. Simón de Camargo, Ministru de Burgos.[5]

En 1490 unvió a Marruecos a Fr. Pierre Beucard y Fr. Jean Vasseur, que rescataron 204 cautivos. El 24 d'abril de 1491 tuvo llugar en París una procesión a l'abadía de San Víctor, na que tomaron parte enforma de los cautivos lliberaos, que se detuvieron nel atriu de la ilesia pa ser meyor vistos pro la aglomeración del pueblu. Esi mesmu añu Roberto Gaguin compunxo una oración de bendición pa los relixosos que diben redimir cautivos, y qu'añedió al Misal de Sant Mathurin.

Según esprender de los sos escritos históricos, especialmente como Ministru Xeneral de la Orde, foi Roberto Gaguin el primeru qu'escoyó la fiesta de la octava de Santa Inés, el 28 de xineru, como particularmente amestada a los oríxenes de la Orde Trinitaria, yá que, pa él taba implícitamente confirmada pola bulda consistorial dada por Inocencio III siete díes dempués. Hai que tener en cuenta que Roberto Gaguin nun conoció la bulda d'aprobación de la Regla que Inocencio III apurrió a San Juan de Matu'l 17 d'avientu de 1198, y consideraba el 3 de febreru de 1199 como la primer aprobación de la Orde Trinitaria. Ye asina que nel Capítulu Xeneral celebráu en Cerfroid el 10 de mayu de 1476 ordenó que la octava de Santa Inés celebrar en tola Orde con particular solemnidá.[6]. Na so obra De origine et gestis francorum compendium rellata de volao los oríxenes de la Orde dando empiezu asina a dos tradiciones que perduraron a lo llargo de la historia: la celebración de la primer misa de San Juan de Matu na octava de Santa Inés y la visión d'un ánxel ente los cautivos, en llugar de Cristu[7]

Morrió en París el 22 de mayu de 1501. Poco primero de la so muerte recibió una visita d'un vieyu amigu epistolar, Erasmu de Rotterdam, con quien llevaba unos años en contautu per carta, foi a París a visitalo "namái pa conocelo" y dedicó a Gaguin el calificativu de lluz y gloria de l'academia de París. La primer obra impresa de Erasmu foi una carta d'homenaxe a Roberto Gaguin.[8]


Predecesor:
Raúl Duvivier
Ministru Xeneral de la Orde de la Santísima Trinidá y de los Cautivos

1473-1501
Socesor:
Guido Musnier

Obres[editar | editar la fonte]

  • Poema en defensa de la Inmaculada Concepción: [1]
  • Epistole et orationes: [2]
  • Rerum gallicarum annales, historia de Francia.
  • Crónica de los Ministros Xenerales de la Orde de la Santísima Trinidá.

Fuentes[editar | editar la fonte]

  • J.L. Aurrecoechea y A. Moldón, Fontes históriques de la Orde Trinitaria (s.XII-XV) (Córdoba 2003)
  • José Hernández Sánchez, Espigando nel patrimoniu trinitariu (Roma 2000)
  • Bonifacio Porres Alonso, Llibertá a los cautivos (Córdoba 1997)
  • Encyclopédie Universalis [3]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Open Library. Identificador Open Library: OL1732434A. Apaez como: Robert Gaguin. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Autor: Aaron Swartz. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. 2,0 2,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. L. Thuasne: Roberti Gaguini Epistolae et Orationes (Paris 1903) I 180
  4. Deslandres, I., Roberti Gaguini. Epistli et Orationes (Paris 1903)
  5. Juan de Figueres Carpi, Chronicum Ordinis Ssmae. Trinitatis de Redemptione Captivorum (Verona 1645)
  6. Bonifacio PORRES ALONSO, Llibertá a los cautivos (Córdoba 1997) 106
  7. R. Gauguin, De origine et gestis francorum compendium (Paris 1497) lib VI. f.XLV
  8. lettre n°45 d'ERASME à Robert Gaguin

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]