Reinu de Benín

Coordenaes: 10°N 10°E / 10°N 10°E / 10; 10
De Wikipedia
Reinu de Benín
(de 1170 a 1897)
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Benin City
Xeografía
Coordenaes 10°N 10°E / 10°N 10°E / 10; 10
Cambiar los datos en Wikidata
Reconstrucción de la bandera de Benín prindada polos británicu en 1897, que güei se puede ver nel Muséu Marítimu Nacional.

El Reinu de Benín o Reinu Edo foi un antiguu Estáu africanu, famosu pol so arte estatuariu en bronce, que tuvo'l so centru na ciudá homónima (Benin City) asitiada al suroeste de l'actual Nixeria. País ricu pol comerciu de marfil, pimienta, aceite de palma y esclavos, foi sometíu polos británicu en 1897.[1]

Oríxenes[editar | editar la fonte]

El reinu de Benín ta amestáu pola so tradición al pueblu yoruba. El so fundador foi, según paez, Eweka, príncipe venceyáu a Ife, considerada tantu por Benín como polos yorubas la ciudá sagrada, la qu'acueye'l craniu de los soberanos muertos.

Escontra'l sieglu XII, la rexón densamente arbolada alredor de la ciudá de Benín, no que ye güei el suroeste de Nixeria, taba habitada por pueblos de llingua edo (o bini) estremaos en delles decenes de minúscules xefatures que lluchaben ente sigo. Según la tradición, cuando los diversos xefes decidieron unificase escoyeron a Oranyan (Oranmiyan), soberanu de Ife, como'l so rei. Oranyan permaneció un curtiu periodu de tiempu na ciudá de Benín, el suficiente pa niciar un fíu con una fía d'un xefe llocal. Esti fíu, Eweka (Eveka), ye consideráu'l primer rei, o oba, de Benín. Dellos historiadores suxuren qu'esta lleenda puede despintar la desagradable verdá de que Benín taba nesi momentu apoderada por estranxeros; pero de lo que nun quedaría dulda ye que la realeza edo tien un orixe estranxeru.

El reinu nun llegó nunca a ser bien estensu. En dellos momentos l'autoridá de los sos soberanos apenes si estendíase más allá de la ciudá y de la so inmediata contorna. Pero, mientres el so apoxéu nel sieglu XVII, llindaba al este col ríu Níxer, al sur col océanu Atlánticu, al norte cola sabana y al oeste colos reinos yorubas. En dicha dómina, el reinu, según les fontes holandeses, podía movilizar 20.000 a 100.000 llances.[2] Preferíen usar mules a caballos na guerra pol so mayor resistencia.[3]

Apoxéu y decadencia[editar | editar la fonte]

Les cróniques caltuvieron el nome de dellos soberanos o obas: Ewedo, nel sieglu XIII, entama la corte real. El docenu soberanu, Ewuare o Evaré el Grande, reina a mediaos del sieglu XV y amonta el so poder realizando importantes reformes. Ente otres coses, intentó amenorgar la influencia del uzama, un cuerpu de xefes hereditarios que participaben na eleición del oba, instituyendo el calter hereditariu del rei al traviés del so fíu primoxénitu. Buscó tamién atopar un contrapesu políticu al uzama creando nueves categoríes de xefes, los "xefes de palaciu" y "xefes del pueblu" que yeren nomaos por él. Según la tradición, Ewuare construyó un sistema monumental de muralles y fosos alredor de la ciudá de Benín, amás d'amontar grandemente'l territoriu sol so control.

En 1484, Ozolua, decimoquintu oba, recibe la visita del portugués Joao Affonso d'Aveiro, que trai les primeres armes de fueu y les primeres granes de cocu, empecipiándose dende entós un siguíu comerciu colos europeos, al empar que faíen la so presencia los primeros misioneros cristianos. El oba Esigie, que gobernó aproximao ente 1504 y 1547, estableció colos portugueses unes beneficioses y estables rellaciones comerciales; inclusive se diz qu'aprendió a falar y lleer en portugués.

Benín, que de primeres vendió pimienta y depués esclavos a los portugueses, foi la primer potencia de la llamada “Mariña de los Esclavos” en tener armes de fueu y los sos gobernantes usaron los mosquetes pa llegar hasta Bonny nel este y hasta Eko (Lagos) nel oeste. Mientres el sieglu XVII, Benín aportó a una fonte importante d'esclavos. Sicasí, al terminar dichu sieglu, la competencia d'otres poblaciones yorubas alzó'l preciu de los esclavos sacaos de Benín y fizo que los europeos buscaren ameyores precios en Ouidah (Whydah) y Calabar. Conforme Benín tornaba económicamente crecíen los sos conflictos internos. El oba siguió siendo'l centru sagráu de Benín, pero al so alredor remolinearon los conflictos ente nobles hereditarios, individuos qu'ostentaben títulos dientro de les distintes asociaciones de partidarios palaciegos, representantes rituales de la xente común y miembros de les asociaciones comerciales que controlaben rutes ente la mariña y los mercaos del interior. Esta diverxencia d'intereses llevó a revueltes internes y, finalmente, nes acabadures del sieglu XVIII, Benín atopar con que sumiera gran parte del so poder.[4]

Conquista británica[editar | editar la fonte]

Como en munches otres partes d'África Occidental, la economía de Benín sufrió un escalabru a partir de 1807 cola decisión británica de combatir el comerciu d'esclavos. Por esa mesma dómina, el reinu de Benín viose asediado polos continuos ataques de los poderosos estaos musulmanes del norte, que como nel casu del reinu Nupe, arrampuñáron-y parte de los territorios periféricos septentrionales. Al oeste, l'estáu yoruba d'Ibadán foi-y igualmente arrampuñando'l control sobre delles zones fronterices. Sicasí, mientres el sieglu XIX, el reinu manifestó una estraordinaria capacidá de resistencia, debida al prestíu de la monarquía y a la firmeza de la so organización interna.

Finalmente, Benín venció ante la presión del colonialismu européu. Anque'l reinu roblara un tratáu de proteición colos británicos en 1892, defendía enérxicamente la so soberanía. De xacíu qu'esto nun foi toleráu nesa dómina y, utilizando como escusa la muerte del cónsul xeneral británicu interín y d'otros cinco ingleses, que viaxaben a Benín, en 1897 los británicos unviaron una espedición de castigu integrada por unos 1.500 homes y comandada pol almirante Harry Rawson. Anque al oba Ovonramwen gustára-y sometese, la mayoría de los sos xefes decidió faer frente a la invasión y axuntó un exércitu. Pero fueron derrotaos y la capital, escalada de les sos pervalibles ayalgues, foi dempués quemada.

Esta guerra significó'l fin de la independencia del reinu, que quedó incorporáu al imperiu colonial británicu como parte del Protectoráu del Sur de Nixeria. El oba Ovonramwen foi depuestu y exiliáu en Calabar y, anque la monarquía beniana se reinstauró en 1914, los obas nun exercieron más un poder efectivo.

Arte y relixón[editar | editar la fonte]

Placa de latón del sieglu XVI que representa la entrada del Palaciu del Oba de Benín.
Cabeza de personaxe sieglu XVI. Antiguu Reinu de Benín

Benín foi'l reinu africanu que desenvolvió un arte escultórico más completu y perfectu, por encargu de los sos obas o reis, en materiales tan diversos como bronce, fierro, marfil, cerámica y madera. L'arte africano figurativu abellugar nel reinu de Benín, conforme l'Islam cola so prohibición de realizar escultures de seres vivos foi avanzando polos distintos reinos negros. En Benín realizáronse magnífiques estatues, mázcares, representaciones divines d'antepasaos, y tamién oxetos más modestos y preseos musicales, siendo les pieces más antigües hasta agora calteníes unes mázcares del sieglu XV.

Ente tolos oxetos mentaos hai que destacar les magnífiques pieces fundíes en bronce –o latón- por aciu el procedimientu de la cera perdida”. Cabeces de reis y reines -n'especial les cabeces de reines madre, de bellos y delicaes cares y graciosos tocaos-, figures humanes y d'animales, mázcares de felinos y, sobremanera, plaques n'alto relieve con escenes de caza y de la corte, nes qu'apaecen representaos soldaos portugueses, fueron realizaes con una riqueza de detalles y una habilidá d'execución verdaderamente escepcionales. Estes escultures de Benín son güei consideraes obres que, dempués de sufrir una significativa influencia de Ife, desenvolver según un estilu local. Les pieces más antigües remóntense, a lo menos, al sieglu XV y prueben, como nel casu de Ife, la esistencia d'un arte por demás evolucionáu en Nixeria meridional. A partir del sieglu XVIII l'arte de los broncistas de Benín entró nuna progresiva decadencia; les cabeces de los obas fixéronse cada vez más estereotipaes, la fundición perdió calidá y aumentó la grosez del material emplegáu.

Los marfiles tamién constitúin obres bien notables: brazaletes, mázcares, ornamientos y grandes caniles d'elefante tallaos o en relieve con motivos tradicionales. En particular, los magníficos caniles d'elefante formen parte de lleendes, juntamente con una socesión d'elementos que teníen la función de conmemorar fechos históricos o xestes militares.

Esti arte tenía una función políticu-relixosa nes ceremonies de cultu y nos rituales de los reis, que los sos poderes teníen casi siempres una base relixosa.

Los sacrificios humanos, n'ocasiones masivos, constituyíen una práctica corriente en Benín y les fiestes taben acompañaes de ceremonies sangrientes. Esto manifestábase especialmente mientres les ceremonies añales dedicaes al cultu a los obas difuntos y a la divinización del oba reinante, y qu'implicaben la realización de sacrificios masivos de los prisioneros de guerra.

Organización política y social[editar | editar la fonte]

Actuales llingües de Nixeria: al norte del delta del Níxer, nel estáu de Edo, sigue falándose el idioma edo, la llingua principal del reinu de Benín.

La civilización de Benín foi básicamente urbana, con un monarca divinizado y despóticu, anque controláu por sociedaes secretes políticu-relixoses.

Los obas o reis detentaban tolos poderes y taben supuestamente dotaos de fuercies sobrenaturales, calteniéndose alloñaos del pueblu, sacante nes grandes ceremonies relixoses nes que s'efectuaben sacrificios humanos. La base del poder económicu de los obas yera'l monopoliu sobre'l comerciu d'esclavos, de marfil y les granes de palma; esta riqueza dexó-yos crear la gran ciudá de Benín, la so residencia, de forma rectangular y arrodiada d'una alta muralla de folla con un gran foso, con cases de magre en cais rectangulares onde había altares nos que se rindía cultu a los antepasaos. El gran palaciu del oba, yera de la mesma una ciudá dientro de la ciudá, arrodiáu per una cortil cercáu onde s'atopaben dellos edificios y patios.

A principios del sieglu XVII los mercaderes holandeses describíen Benín como una ciudá con calle «siete o ocho veces más anches que la cai Warmoes d'Ámsterdam» qu'avanzaben en llinia recta hasta onde los güeyos podíen ver. Solo'l palaciu del rei «ocupaba tanto espaciu como la ciudá de Haarlem, y tópase cercáu... con fines galeríes, la mayoría de les cualos son tan grandes como les de la Rula n'Ámsterdam. Tán sosteníes por columnes de madera enllastráu con bronce, onde tán representaes les sos victories, y caltiénense escrupulosamente llimpies».[5]

Frente a los nobles hereditarios (los uzama), que la so importancia foi tornando col tiempu, el poder alministrativo dependía de los trés asociaciones de palaciu (otu) que la so autoridá taba compensada pol poder civil de los xefes de la ciudá que controlaben el tributu, el trabayu y les tropes del oba.

En contraste con Oyo, onde los soberanos debíen tráteles con una nobleza hereditaria, l'Estáu de Benín contenía una plétora d'asociaciones que dexaben a la xente común avanzar na escala social. Estes asociaciones, que recuerden a les esistentes na rexón del ríu Níxer asitiada al este, yeren cuerpos entamaos de comerciantes y xentes con títulos. Al empar que Benín espolletaba, probablemente estes asociaciones enanchaben la base de sofitu de l'autoridá del rei ente la población nativa.

La venta d'esclavos yera una de les bases económiques de Benín. El rei controlaba estrechamente les actividaes comerciales, pero por cuenta de la vitalidá económica del reinu; contradicción que va poner de manifiestu la medría de les dificultaes ente'l palaciu, per un sitiu y, pol otru, los traficantes africanos, agafaos pol pesu de les caduques regles comerciales.

Obas (reis) de Benín[editar | editar la fonte]

  1. Eweka I (h. 1180 - 1245)
  2. Uwuakhuahen (1246 - 1250)
  3. Ehenmihen (1250 - 1260)
  4. Ewedo (1260 - 1274)
  5. Oguola (1274 - 1287)
  6. Edoni (1287 - 1292)
  7. Udagbedo (1292 - 1329)
  8. Ohen (1329 - 1366)
  9. Egbeka (1366 - 1397)
  10. Orobiru (1397 - 1434)
  11. Uwaifiokun (1434 - 1440)
  12. Ewuare el Grande (1440 - 1473)
  13. Ezoti (1473 - 1475)
  14. Olua (1475 - 1480)
  15. Ozolua el Conquistador (1480 - 1504)
  16. Esigie (1504 - 1547)
  17. Orhogbua (1547 - 1580)
  18. Ehengbuda (1580 - 1602)
  19. Ohuan (1602 - 1656)
  20. Ohenzae (1656 - 1661)
  21. Akenzae (1661 - 1669)
  22. Akengboi (1669 - 1675)
  23. Akenkbaye (1675 - 1684)
  24. Akengbedo (1684 - 1689)
  25. Oreoghene (1689 - 1701)
  26. Ewuakpe (1701 - 1712)
  27. Ozuere (1712 - 1713)
  28. Akenzua I (1713 - 1740)
  29. Eresoyen (1740 - 1750)
  30. Akengbuda (1750 - 1804)
  31. Obanosa (1804 - 1816)
  32. Ogbebo (1816)
  33. Osemwende (1816 - 1848)
  34. Adolo (1848 - 1888)
  35. Ovonramwen (1888 - 1897) (Derrocáu y exiliáu polos británicu)

Notes[editar | editar la fonte]

  1. El Reinu de Benín nun tien de confundir se cola actual República de Benín (antes Dahomey), asitiada darréu al oeste de Nixeria. Munchos líderes africanos utilizaron los nomes d'antiguos reinos ya imperios pa rebautizar a los sos países, tratando de dexar de llau'l so pasáu colonial y ensin tener un sentíu históricu real. Por casu, Kwame Nkrumah adoptó'l nome "Ghana" pa l'antigua colonia británica de Mariña d'Oru, anque'l territoriu d'esta nun fuera físicamente parte del antiguu imperiu de Ghana. Nel casu de la República de Benín, sicasí, la influencia del reinu homónimu, ello ye que si estenderíase a parte del so territoriu
  2. Sandra T. Barnes (1997). Africa's Ogun: Old World and New. Indiana University Press, páxs. 44. ISBN 978-0-25321-083-8.
  3. Henry Ling Roth (1968). Great Benin: Its Customs, Art and Horrors. Londres: Taylor & Francis, páxs. 127
  4. Eric R. Wolf: Europa y la xente ensin hestoria, Méxicu, FCE, 2005, p. 264.
  5. Cit. en Los Reinos d'África (I), Barcelona, Ediciones Folio, 1995, p. 46.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Francisco Ablaya: Arte d'África y Oceanía, Buenos Aires, Viscontea, 1983.
  • A. Adu Boahen (dir.): Hestoria Xeneral d'África. Tomu VII: África sol dominiu colonial (1880-1935), Madrid, Tecnos / Unesco, 1987.
  • Pierre Bertaux: África. Dende la prehistoria hasta los Estaos actuales, Madrid, Sieglu XXI, 1974.
  • C. Coquery-Vidrovitch y H. Moniot: África negra de 1800 a los nuesos díes, Barcelona, Labor, 1976.
  • Eric R. Wolf: Europa y la xente ensin hestoria, Méxicu, FCE, 2005.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]