Quintero

Coordenaes: 32°47′S 71°32′W / 32.78°S 71.53°O / -32.78; -71.53
De Wikipedia
Quintero
Alministración
PaísBandera de Chile Chile
Rexón Rexón de Valparaíso
Provincia Provincia de Valparaíso
Tipu d'entidá comuña de Chile
Nome oficial Quintero (es)
Nome llocal Quintero (es)
Códigu postal 2490000
Xeografía
Coordenaes 32°47′S 71°32′W / 32.78°S 71.53°O / -32.78; -71.53
Quintero alcuéntrase en Chile
Quintero
Quintero
Quintero (Chile)
Superficie 147.5 km²
Altitú 54 m
Demografía
Población 31 923 hab. (2017)
Porcentaxe 100% de Provincia de Valparaíso
100% de Rexón de Valparaíso
0.16% de Chile
Densidá 216,43 hab/km²
Más información
Fundación 1865
muniquintero.cl
Cambiar los datos en Wikidata

Quintero ye una ciudá y comuña costera perteneciente a la Provincia de Valparaíso, na Rexón de Valparaíso, Chile.

Integra xunto coles comuñes de Cabildru, Calera, Hijuelas, La Cruz, La Ligua, Nozales, Papudo, Petorca, Puchuncaví, Quillota y Zapallar el Distritu Eleutoral N° 10 y pertenez a la Circunscripción Senatorial Valparaíso Cordal. Foi'l primer puertu de dichu país, creáu mientres la espedición de don Diego de Almagro.

Forma parte del área intercomunal metropolitana del Gran Valparaíso integrando dicha conurbación xunto col balneariu y zona industrial de Ventanas nel "Satélite Cantu Costeru Quintero - Ventanas", concebíu nel Plan Intercomunal y Ordenanza de Valparaíso de 1965,[1] ratificáu y ampliando el so destinación urbana hasta al ríu Aconcagua pol Plan Regulador Metropolitanu de Valparaíso de 2012.

Historia[editar | editar la fonte]

Badea de Quintero por Van Spilbergen.

Los oríxenes de Quintero remontar al descubrimientu de Chile en 1536, cuando llega a la badea la pequeña nao "Santiaguillo", comandada pol mozu Alonso de Quintero[2], que la so misión yera sofitar y abastecer per mar la espedición del descubridor Diego de Almagro, que viaxaba per tierra. Los habitantes d'esti llugar fueron indíxenes descendientes de la Tradición Bato (860 e. C. al 800 d. C.) y la Cultura Aconcagua (900 al 1536),[3] que llamaben esti valle como Narau o Inareu. Nesa dómina los marinos españoles iguaben cartes de navegación na so reconocencia de les mariñes. Al notar don Alonso qu'esta badea nun esistía nos mapes, decidió dibuxala quedando oficialmente conseñada pa la Real Armada Española como la "Badea de Quintero". Al pasar les selmanes y notar que los españoles nun apaecíen, Alonso de Quintero decide viaxar al sur, atopándose colos emisarios de Diego de Almagro na que ye güei la badea de Valparaíso.

La badea de Quintero, zarrada, en forma de ferradura y protexida de los vientos, presenta condiciones ideales pal fondaje d'embarcaciones. Les amplies llanures axacentes, l'agua fresco y puro d'esteros, el cercanu ríu Aconcagua, abondo madera nes cercaníes, abondosos productos del mar y animales de caza, fixeron de Quintero un pasu obligáu de suministru y resguardu a los pirates y corsarios qu'afaraben les mariñes americanes.

El primer corsariu n'abellugase na badea foi'l inglés Francis Drake n'avientu de 1578, dempués d'escalar y quemar el puertu de Valparaíso. Poles sos aiciones Drake foi consideráu un héroe en Inglaterra, siendo nomáu caballeru pola Reina Sabela I. El segundu n'aportar foi Thomas Cavendish n'abril de 1587, provocando la resistencia de los xesuites y colonos españoles que se llanzaron nel so contra, no que foi la primer batalla del Chile colonial. Cavendish ye famosu por ser la primer persona en circunnavegar el globu deliberadamente. En xunu de 1615 llega a estes mariñes el refináu navegante con patente de corsu neerlandés Joris van Spilbergen, a quien-y gustaba que'l so barcu insinia tuviera elegantemente amobláu y suministráu colos meyores vinos, y que cuando comía, facer cola orquesta d'a bordu y un coru de marinos como fondu musical, mientres los sos homes usaben magníficos uniformes.

Propietarios coloniales de la Estancia de Quintero[editar | editar la fonte]

Mientres los siguientes años Quintero espolletó na agricultura y ganadería, nun siendo utilizada polos españoles como puertu de mar. Los primeres en faelo fueron los sacerdotes xesuites quien sacaron por Quintero la producción de les sos faciendes del sector. Los propietarios de la Estancia de Quintero na segunda metá del sieglu XVI nun son conocíos. A entamos del sieglu XVII (1604) la estancia taba en posesión de don Simón Díaz Hidalgo casáu con doña Francisca Cifontes de Medina.

Les tierres fueron depués heredaes pol so fíu Gaspar Díaz Hidalgo y darréu pola so hermana Juana de Cifontes Díaz Hidalgo. Esta postrera casóse con don Manuel de Toro Mazote y de la Serna, fíu del famosu escribán Ginés de Toro Mazote Peñalosa y Elena Hernández de la Serna. Pasaron darréu al herederu de don Manuel de Toro, esto ye, don Simón de Toro Mazote Cifontes y depués a la so hermana Luisa de Toro Mazote Cifontes casada con don Juan Antonio Caldera y Hurtado de Jeria (fundador del apellíu Caldera en Chile). Don Juan Luis Caldera y Toro Mazote (casáu con doña Mariana García de Sobarzo Camus) y fíu de los anteriores foi propietariu de la estancia a entamos del sieglu XVIII.

Don Pedro Balbontín de la Torre casáu cola fía de Juan Luis Caldera, doña Agustina de Caldera García Sobarzo, mercó les tierres a los sos suegros y trespasar al so fíu José Nicolás Balbontín Caldera (matrimoniu con doña Ana Josefa de los Reis y Moraga). Don José Nicolás trespasó la estancia a la so fía Josefa Balbontín de los Reis casada con don Luis de Urriola y Echevers. La fía de don Luis de Urriola, doña María del Carmen Urriola y Balbontín, apaez como dueña de la estancia en 1814 y depués la so hermana María Paula Urriola y Balbontín. Don José Vicente Ovalle Vivar, home d'esta postrera, vendió la estancia al Vicealmirante Cochrane por escritura fechada en 5 de mayu de 1820.

Dómina republicana[editar | editar la fonte]

Lord Cochrane por James Ramsay

L'añu 1822 llega a Quintero a afitar la so residencia Lord Thomas Cochrane, Conde de Dundonald, quien va conducir la Primer Escuadra Nacional col grau de vicealmirante. Cochrane trai les primeres cenahories y nabos que se van cultivar en Chile, amás de moderna maquinaria agrícola. Al pie de él llega la escritora inglesa María Graham quien nel so llibru Diariu de la mio residencia en Chile, destaca en forma bien especial la guapura de Quintero: "[...] rexón arrodiada de paraxes con exuberante vexetación y llagunes nes qu'habiten diverses especies acuátiques." Mientres María Graham taba en Quintero, el pueblu foi solmenáu por un violentu terremotu bien destructivu.

Charles Darwin hacia 1830.

Lord Cochrane alloñar de Chile en xineru de 1823 y l'estancia vuelve a manes de don José Vicente Ovalle, quien la viende a don José Luis Arcynera en 1828. Depués de la muerte d'esti postreru propietariu les tierres de Quintero son remataes por don José Ramón Undurraga Ramírez en 1835. Los herederos de don José Ramón Undurraga y Dominga Vicuña Aguirre caltienen nel so poder la estancia hasta fines del s. XIX. De particular interés ye la hijuela axudicada a don Eduardo Undurraga Vicuña (terrenes de la península) y depués a la so hermana doña Elena Undurraga Vicuña y el so home Francisco de Paula Salas, pos ellos vendieron felicidá hijuela a don Luis Cousiño Squella, quien foi'l xestor de la creación del balneariu de Quintero y del mallográu proyeutu del puertu.

En 1834 el naturalista inglés Charles Darwin visita la badea de Quintero, realizando delles observaciones sobre los conchales presentes nos cuetos, que denotan la so evolución xeográfica.

Los años de la Sociedá del Ferrocarril, Puertu y Balneariu[editar | editar la fonte]

El 24 de payares de 1865, en plena Guerra contra España, el Presidente José Joaquín Pérez, dicta un Decretu que señala nel so Artículu Primeru: "Crear el Puertu Mayor de Quintero, na badea que lleva'l so nome". Esta fecha correspuende al aniversariu oficial del puertu y ciudá de Quintero.

Per esos años merca la facienda Santa Rosa de Cuelmu Benjamín Vicuña Mackenna quien escribiría en 1874 el llibru Quintero: el so estáu actual y el so porvenir. Vicuña Mackenna sería l'artífiz de la llegada de la familia Cousiño a la badea.

Isidora Goyenechea.

El 20 d'agostu de 1891 produzse'l desembarcu de les tropes congresistes nel marcu de la Guerra civil chilena de 1891, que punxo fin al gobiernu de José Manuel Balmaceda.

De vital importancia na historia de la ciudá ye la llegada en 1871 de don Luis Cousiño Squella, quien xunto a la so esposa Isidora Goyenechea, adquier los estensos terrenes (250 hectárees) de la península y proyeuta el nuevu puertu. Cousiño fina antes de ver siquier puesta la primer piedra, y ye el so fíu Luis Alberto Cousiño Goyenechea quien, xunto a la so esposa, la emigrante francesa María Luisa Sebire (1863-1958), realicen les inversiones necesaries pa la construcción del puertu y fundan en 1913 la "Sociedad Ferrocarril Puertu y balneariu de Quintero", loteando la ex-facienda en sitios de dos mil metros cuadraos pa incentivar la formación d'una comunidá costera de descansu pa xente pudiente del campanudu Barriu Dieciocho de Santiago.

En 1906 hubo un ingente terremotu y maremotu nel que los pocos sobrevivientes que quedaron abellugar nel cume del Cuetu La Cruz.[4]

Para 1924, el ferrocarril yá taba en funciones y el muelle pa embarcaciones mayores yá taba a puntu. Sicasí, parllamentarios opositores pro-puertu de Valparaíso oponer a la iniciativa. La mantención de diches obres fíxose cuesta arriba pa la Sociedá quien en 1921 vendió a l'Armada de Chile parte del puertu pa les sos instalaciones aeronavales, de forma tal d'arreglar les obres del balneariu y Ferrocarril.

Dómina contemporánea[editar | editar la fonte]

Mural en Cueva del Pirata en Quintero, n'honor a los visitantes pernomaos

En 1931, la Sociedá de Ferrocarril quebró y l'Estáu tomo posesión de tola propiedá, quitando la de la Base Aérea de Quintero, propiedá de la Fuercia Aérea de Chile (fundada un añu antes). A partir d'esa década una sostenida corriente de nuevos braniantes de la floreciente clase media santiaguina empiecen a poblar la ciudá.[5]

Escontra 1947 fúndase'l Campamentu Vida Sana en Loncura, escurríu pol Profesor d'Educación Física d'orixe checu, Benedicto Kocian, como un llugar pa desenvolver el deporte y promover la salú al campu.

El 10 de xunu de 1962 fúndase'l Club Social y Deportivo Quintero Xuníu FC, anguaño na Tercer División del fútbol chileno. El Club entrena y xuega los sos partíos como llocal nel Estadiu Municipal Raúl Vargas de la ciudá.

En 1967 los descendientes de los Cousiño lotearon el fundo El Bato, na parte alta del pueblu de Loncura (Loncura alto), dexando la creación de les primeres villes pa braniantes.

Mientres la dictadura militar d'Augusto Pinochet la Base Aérea de Quintero foi utilizada como centru de detención política y tortura. Escontra'l Sur de la ciudá creóse'l Campu de Concentración de "Ritoque", alministráu por personal de la FACH y Carabineros.

Ente les visites pernomaes que dexaron buelga en Quintero podemos nomar a: los escritores Francisco Coloane y José Luis Rosasco (qu'escribió'l llibru Francisca, Yo Te Amo, que la so aición desendolcar en Quintero), y a los músicos Florcita Motuda y el grupu Soda Stereo.

Demografía[editar | editar la fonte]

Según los datos recoyíos nel Censu del Institutu Nacional d'Estadístiques, la Comuña tien una superficie de 148 km² y una población de 31 923 habitantes, de los cualos son 16 089 muyeres y son 15 834 homes.[6]

Quintero acueye al 1,38% de la población total de la rexón. Un 11,59% (2.455 habitantes) correspuende a población rural y un 88,41% (18.719 habitantes) a población urbana.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Fuerte allugáu nel sector de La Puntilla, anguaño utilizáu como mirador.

Quintero ta delimitado al norte pola badea homónima,[7] al Sur pol Ríu Aconcagua que lo dixebra de la ciudá de Concón, al Norte pol pueblu de Ventanas, perteneciente a la Comuña de Puchuncaví, al Este pola Cordal de la Mariña y el "Cuetu Mauco" que faen frontera cola Comuña de Quillota, y al Oeste pol Océanu Pacíficu. La bien llarga sablera de Ritoque al Oeste va dende esti últimu sector a Concón. Diches sableres tienen variedá de lluminosidá a distintes hores del díes, por tar alredor de tola península, con una totalidá de 16 sableres.

Casa Estación. Corporación de Cultura y Turismu de Quintero

Na zona urbana, allugada na so mayor parte na península de Los Molles, hai diversos puntos d'interés: nel estremu Norte de la península atopa la punta Liles y la Cueva del pirata, la sablera Les conchitas y la sablera Los namoraos. Al poniente ta'l Cuetu El Faru, onde s'atopa'l faru y la sablera El papagayu. Nel Cuetu La Cruz atopa la Puntilla Félix Sanfuentes, onde hai un fuerte acompañáu de delles sableres. Al oriente ta'l centru y la Base Aérea de Quintero que parte con Loncura.

  • Altitú Media: 20 metros sobre'l nivel del mar.
  • Llatitú: 32º 46' 59" S
  • Llargor: 071º 31' 59" O

Distritos y barrios[editar | editar la fonte]

En Quintero hai tres distritos mayores y 20 Barrios.

Zona Urbana (Distritu mayor Urbanu)[editar | editar la fonte]

  • Quintero Centro *

Sablera de Los Namoraos

  • Sablera Les Conchitas
  • Sablera El Papagallo
  • Sablera'l Durazno
  • Cuetu La Cruz
  • Cuetu El Faru *

Loncura

Zona Rural (Distritu mayor Valle Allegre)[editar | editar la fonte]

Zona Rural (Distritu mayor Dumuño)[editar | editar la fonte]

  • Mantagua
  • Punta De Piedra Santa Adela
  • Santa Rosa De Colmo
  • San Ramón
  • Les Gaviluetes Santa Luisa

Turismu[editar | editar la fonte]

Sablera Los Namoraos.

La Comuña de Quintero constitúi una zona de gran curiosu turísticu por cuenta de la gran cantidá de sableres na península y la so contorna. Les sos sableres son aptes pa nadar en dómina braniza, la pesca deportiva de mar y el surfismo.

La comuña cunta amás con curiosos naturales como "La cueva del pirata" y delles zones d'interés ecolóxicu y de avistamiento d'aves.

Tamién ye posible practicar el turismu rural na zona llabradora de Quintero, especialmente en Valle Allegre y Santa Julia. Amás ye posible xubir al "Cuetu Mauco", el mayor altor de la Cordal de la Mariña na zona. Ente los curiosos turísticos del pueblu de Loncura, allegante a la ciudá de Quintero, destaca la celebración de la "Fiesta de San Pedro", que se realiza ensin interrupciones tolos años el domingu más cercanu al 29 de xunu, día del patronu de los pescadores. Carauterísticos d'esta fiesta son los bailles chinos, muestra de sincretismu relixosu que los sos oríxenes tán rellacionaos col usu de les perantigues flautes de la Cultura Aconcagua, qu'habitó la zona central de Chile ente los años 900 y 1400.[8]

Anguaño la ciudá atopar nun procesu de rescate del so patrimoniu histórico y natural, nel que destaca la puesta en valor de les sos antigües casones construyíes a principios del sieglu XX.

Patrimoniu ecolóxicu de Quintero[editar | editar la fonte]

Monte Les Petras

Santuariu de la Naturaleza Monte Les Petras[editar | editar la fonte]

Dientro del perímetru de la Base Aérea de Quintero, allegante a la llocalidá de Loncura, allúgase'l Monte Les Petras, declaráu Santuariu de la Naturaleza en 1993.

Güelga de Mantagua[editar | editar la fonte]

El Güelga de Mantagua ye un cuerpu d'agua perteneciente a la cuenca del esteru Mantagua. Atópase conformáu por una llaguna costera y un estuariu. Ye reconocíu como un importante llugar de avistamiento d'aves y, xunto a les Dunes de Ritoque, constitúi una reserva ecolóxica.[9][10]

Dunes de Ritoque[editar | editar la fonte]

Les Dunes de Ritoque, que tamién apaecen en delles fontes antigües como "Médanos de Quintero", estender dende la sablera a tierra adientro. Foi consideráu'l "campu dunario más importante de la mariña centro-norte de Chile".[11]

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Ciudad Abierta[editar | editar la fonte]

La Ciudá Abierta ye un campu d'esperimentación arquitectónica chilenu de los profesores y alumnos de la Escuela d'Arquiteutura de la Universidá Católica de Valparaíso. Asítiase nel sector Punta de Piedra, antes de llegar a Ritoque. En dichu campu d'esperimentación constrúyense diverses obres d'arquiteutura y diseñu.[12][13]

Base Aérea de Quintero[editar | editar la fonte]

En 1921, l'Armada de Chile establez en Quintero una base aeronaval de tipu anfibia, a la cual tresllada tol equipamientu y personal que orixinalmente tuvo destináu nes precaries instalaciones qu'hasta esi entós esistíen na sablera Les Torpederas de Valparaíso.

En 1930 créase la Fuercia Aérea de Chile, colo que la Base pasa a ser parte d'esta Institución como Base Aérea de Quintero. Nes décades de los años '50 y '60, pol so númberu de personal y equipos constituyir nuna de les bases aérees más grandes de Suramérica.

La Base Aérea de Quintero cumplió importantes finxos nel desenvolvimientu de l'aviación chilena, como:

En 1959 Parragué foi xubíu a Coronel d'Aviación y nomáu comandante de la Base Aérea de Quintero.

Mientres la dictadura militar d'Augusto Pinochet la Base foi utilizada como centru de detención política y tortura. Escontra'l Sur de la ciudá de Quintero creóse'l Campu de Concentración "Ritoque", alministráu por personal de la FACH y Carabineros. Anguaño la Base Aérea de Quintero sirve d'asientu al Reximientu d'Artillería Antiaérea y Fuercies Especiales de la Fuercia Aérea de Chile (FACH).

A partir de 2009 la FACH punxo en marcha'l denomináu "Proyeutu Fénix", destináu a convertir a la Base Aérea de Quintero nun nuevu puntu estratéxicu de la Institución na zona central de Chile, al traviés de la construcción d'una segunda pista de gran llargor, que pueda ser utilizada por que grandes aviones de llinia puedan aterrizar en casu d'incidentes nel Aeropuertu de Santiago.[14] Dicha iniciativa contempló'l soterramientu de la ruta d'accesu a Quintero per mediu d'un túnel de 180 metros de llargor so la nueva llosa, que estiéndese dende la badea hasta les proximidaes del encruz ferroviariu de Ritoque.

Casa Muséu de Cochrane[editar | editar la fonte]

Allugada na llocalidá de Valle Allegre, casar Muséu de Cochrane cunta con una pequeña coleición que remembra la vida del almirante de la Primer Escuadra Nacional Lord Thomas Cochrane, amás de cuntar con un formosu xardín botánicu.

Complexu Deportivu de Mantagua del Club de Deporte Santiago Wanderers[editar | editar la fonte]

Dende 1998 el Club de Deporte Santiago Wanderers cuenta con esti complexu allugáu na llocalidá de Mantagua, que tien cuatro canches profesionales, camarines, ximnasiu, oficines, llavandería y piscina pal primer equipu y les divisiones inferiores del club. En 2004 esti complexu tuvo nueves instalaciones gracies al proyeutu "Goal FIFA"[15]

Alministración[editar | editar la fonte]

Edificiu consistorial de Quintero en 2011.

Quintero pertenez al Distritu Eleutoral nº 10 y a la 5ª Circunscripción Senatorial (Valparaíso Cordal).

Ye representada na Cámara de Diputaos del Congresu Nacional polos diputaos Andrea Molina Oliva de la UDI y Christian Urízar Muñoz del Partíu Socialista. De la mesma, ye representada nel Senáu polos senadores Ignacio Walker Prieto del PDC y Lily Pérez San Martín d'Amplitú.

La Pernomada Municipalidá de Quintero ye anguaño dirixida pol Alcalde Sr. Mauricio Carrasco Pardo[16] (Independiente), electu'l 28 d'ochobre de 2012, que ye asesoráu polos conceyales (electos nel mesmu procesu eleccionario):

  • Héctor Aguayo Lorca (PRSD)
  • Rolando Silva Fuentes (Ind./PRO)
  • Felipe Vergara Lucero (RN)
  • Luis Gatica Polanco (PPD)
  • Juan Alarcón Roa (UDI)
  • Ana Cartes Orellana (PRI)

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Biblioteca del Congresu Nacional. «Decreto 30, 1° de marzu de 1965, Ministeriu d'Obres Públiques, aprueba Plan Intercomunal y Ordenanza de Valparaíso» (castellanu). Consultáu'l 3 de mayu de 2012.
  2. ABCdeSevilla.es. «Alonso Quintero: descubridor de Valparaíso» (castellanu).
  3. Bater desenvolvieron asentamientos costeros como los Changos (presentes na Rexón de Coquimbo hasta 1890). Los Aconcagua fueron influyíos polos Inca (qu'establecieron el so Imperiu na zona central ente 1470 y 1536)
  4. 4,0 4,1 «Quinteroweb.cl: "Historia del mio pueblu", revisáu en 20120131 1840 UTC-3». Archiváu dende l'orixinal, el 3 de xineru de 2012.
  5. Revista Vd El Mercurio-edición nº290 (febreru 2014)
  6. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes censo17
  7. «Carta Náutica N° 4320 del Serviciu Hidrográfico y Oceanográfico de l'Armada».
  8. Mercado Muñoz, Claudio (xineru-xunu de 2002). «Ritualidades en conflictu: los bailles chinos y la Ilesia Católica en Chile Central». Revista Musical Chilena (Universidá de Chile) 46 (197):  páxs. 39-76. http://www.revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/viewFile/12619/12919. Consultáu'l 27 de payares de 2014. 
  9. Simeone, Alejandro; et al. (2008). «LES AVES DE LA GÜELGA DE MANTAGUA: RIQUEZA D'ESPECIES, AMENACES Y NECESIDAES DE CALTENIMIENTU». Boletín Chilenu de Ornitologí 14 (1):  páxs. 22-35. http://aveschile.cl/boletin/PDF/14a/22-35-bco14-I-(2008)-asimeone-aves-mantagua.pdf. Consultáu'l 29 d'avientu de 2013. 
  10. «vida-que-acueye-la güelga-de-mantagua-en charra previa-al festival-de-aves/prontus_aves/2013-10-04/124623.html Muséu Fonck convida güei a afayar la vida qu'acueye la Güelga de Mantagua en charra previa al Festival d'Aves» (castellanu) (2013). Consultáu'l 29 d'avientu de 2013.
  11. Castro Avaria, Consuelo. Tresformamientos Xeomorfolóxicos Recién y Degradación de les dunes de Ritoque. Institutu Geografla Pontificiu Universidá Católica de Chile. Revista de Geografía Norte Grande, 14: 3-13 (1987).
  12. y[ad] (ed.): «Ritoque: Ciudá Abierta». y[ad]. Consultáu'l 13 d'abril de 2011.
  13. y[ad] (ed.): «Ciudad Abierta». y[ad]. Consultáu'l 13 d'abril de 2011.
  14. «FACH.cl "Primer piedra de nueva pista en Quintero".». Archiváu dende l'orixinal, el 7 de xunetu de 2009.
  15. «http://www.santiagowanderers.cl/page/5/infraestructura.html». Archiváu dende l'orixinal, el 29 de payares de 2013.
  16. «Gobierno de Chile: SUBDERE - Alcaldes y Conceyales 2012-2016». Archiváu dende l'orixinal, el 7 de xineru de 2009.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]