Propiedá intelectual

De Wikipedia

La propiedá intelectual referir a un bien económicu qu'inclúi productos intanxibles, al igual que productos físicos, reconocíu na mayor parte de llexislaciones de los países y suxetu a esplotación económica per parte de los posesores llegales de dicha propiedá. Nun sentíu puramente xurídicu la propiedá intelectual, ye lo protexío poles lleis de propiedá intelectual, y cualquier producción intelectual non explícitamente recoyida pola llexislación nun puede ser considerada propiedá intelectual en sentíu xurídicu. Asina los derechos de propiedá intelectual protexen los intereses de los creadores al ufierta-yos prerrogativas en rellación coles sos creaciones.

Pa la Organización Mundial de la Propiedá Intelectual (OMPI) cualquier creación de la mente humana ye parte de la propiedá intelectual,[1] sicasí, les llexislaciones formales nun garanticen la esplotación esclusiva de les creaciones intelectuales a los sos autores de cualquier tipu de creación, sinón namái de delles formes de producción intelectual explícitamente recoyíes en dicha llexislación. La delimitación de qué constitúi una propiedá intelectual depende de les llexislaciones y ta sometida a continua renovación. Per un sitiu la propiedá intelectual tien que ver coles creaciones intencionales d'un individuu de manera planiada, ente estes taríen por casu: los inventos, les obres lliteraries y artístiques, los símbolos, los nomes, les imagen, los dibuxos y modelos utilizaos nel comerciu. Usualmente les teoríes científiques o los descubrimientos son producciones intelectuales deliberaes pero les llexislaciones nun les consideren como oxetu protexíu poles lleis de proteición intelectual.

Los derechos rellacionaos col derechu d'autor son los derechos de los artistes intérpretes y ejecutantes sobre les sos interpretaciones y execuciones, los derechos de los productores de fonogramas sobre los sos grabaciones y los derechos de los organismos de radiodifusión sobre los sos programes de radio y de televisión.

El Día Mundial de la Propiedá Intelectual celébrase'l 26 d'abril.[2]

Esiste amás una corriente, especialmente la que provién del movimientu de software llibre, que considera que'l términu propiedá intelectual ye engañosu y axunta so un mesmu conceutu distintos rexímenes xurídicos non equiparables ente sigo, como les patentes, el derechu d'autor, la marca y les denominaciones d'orixe, ente otros.[3][4]

Historia[editar | editar la fonte]

En 1986, a pidimientu de los Estaos Xuníos d'América y d'otros países en desenvolvimientu, la tema de la proteición de la propiedá intelectual nos países en desenvolvimientu plantegóse como un asuntu que tenía de formar parte del sistema de comerciu internacional.

Cuando s'empecipiaron les negociaciones comerciales multillaterales de la Ronda d'Uruguái, especialmente'l Alcuerdu Xeneral d'Aranceles y Comerciu (GATT, del inglés Xeneral Agreement on Tariffs and Trade) (güei Organización Mundial de Comerciu (OMC)), incluyóse un grupu de trabayu especial p'aldericar la tema de la propiedá intelectual y el comerciu. El testu de la declaración ministerial del Alcuerdo sobre los Aspeutos de los Derechos de Propiedá Intelectual rellacionaos col Comerciu (ADPIC), tamién conocíu pol so nome n'inglés TRIPS (Trade-Related Aspects of Intelectual Property Rights), establez ente otres normes:

Con cuenta de amenorgar aburuyar del comerciu internacional y les sos torgues, y teniendo en cuenta la necesidá de fomentar una proteición eficaz y fayadizo de los derechos de propiedá intelectual y de velar por que les midíes y procedimientos destinaos a faer respetar dichos derechos nun se conviertan de la mesma en torgues al comerciu legitimo, les negociaciones van tener por finalidá clarificar les disposiciones del Alcuerdu Xeneral y ellaborar, según proceda, nueves normes y disciplines...

Considerando esti escenariu y al suscribir el Tratáu de Llibre Comerciu d'América del Norte (TLCAN), Méxicu contraxo una serie de compromisos qu'aniciaron cambeos a la Llexislación Nacional en munchos de los sos capítulos, especialmente en materia de propiedá intelectual. Nestos años créase l'Institutu Mexicanu de la Propiedá Industrial (IMPI).[5]

Renacimientu[editar | editar la fonte]

La estensión de la imprenta de tipos móviles na Europa Renacentista, y colla de les nueves idees d'erasmistes y reformadores cristianos, sollertó prontamente a la Ilesia Católica, los príncipes y les repúbliques del continente européu. Estos utilizaron entós la tradición llegal qu'amparaba a los gremios urbanos feudales pa controlar de manera efectiva lo publicao. El primer marcu llegal monopolístico yera inda un marcu feudal que los sos oxetivos yeren el control políticu de la naciente axenda pública, polo que l'autor nun apaecía como suxetu de derechos, sinón l'imprentador.

Esi control estatal (en parte delegáu a la Ilesia nel mundu católicu), facilitó sicasí l'apaición de les primeres patentes. La primera de la que se tien constancia ye una patente de monopoliu de la República de Venecia de 1474 a favor de Pietro di Ravena qu'aseguraba que solo él mesmu o'l imprentadores qu'él dictaminara teníen derechu llegal nel interior de la República a imprimir la so obra "Fénix". La primer patente d'esti tipu n'Alemaña apaeció en 1501 y n'Inglaterra en 1518, siempres pa obres concretes y siempres como gracia real de monopoliu. Una práctica ésta, la de la concesión de monopolios reales so forma de patente, que les monarquíes europees fueron estendiendo en distintos ámbitos como forma de remuneración de los sos collaboradores.

El Barrocu[editar | editar la fonte]

El sieglu XVII conoció distintos intentos de regulación al envís d'asegurar a los autores lliterarios una parte de les ganancies llograes polos imprentadores. Esi yera'l sentíu por casu de les disposiciones de 1627 de Felipe IV n'España. Lo que movía a esta regulación ye precisamente l'ausencia de monopoliu del autor al respective de la obra. Yá que cualquier imprentador podía reeditar una obra cualesquier, el llexislador buscaba caltener los incentivos del autor y obligar a compartir una parte de los beneficios llograos.

L'Estatutu de la Reina Ana entró en vixencia en 1710.

Pero'l primer sistema llegal de propiedá intelectual configuráu como tal surdió na Inglaterra Barroca. Ye'l llamáu Statute of Anne (pol nome de la reina en que'l so reináu promulgar, Ana d'Inglaterra) de 1710. La importancia d'esta norma vieno dada porque per primer vegada apaecíen les carauterístiques propies del sistema de propiedá intelectual tal como se conocen anguaño:

  • Presentábase como un sistema d'incentivos a los autores motiváu poles externalidades positives xeneraes pol so llabor. De fechu el so títulu completu yera:
An Act for the Encouragement of Learning, by vesting the Copies of Printed Books in the Authors or purchasers of such Copies, during the Times therein mentioned
  • Establecía un sistema de monopoliu temporal universal: 21 años pa los llibros publicaos antes de 1710, 14 años prorrogables por otros 14 pa los llibros publicaos darréu.

El conflictu vieno con el imprentadores, quien alegaben qu'una vegada encargaes y recibíes les obres, los beneficiarios del monopoliu tendríen de ser ellos y non l'autor orixinal. Nacía asina'l sustentu de lo que más tarde sería la diferencia ente copyright y derechos d'autor. Mientres el primeru convierte la obra nuna mercancía más faciendo dafechu transmisibles los privilexos daos pol monopoliu llegal, el segundu va acutar derechos a los autores más allá inclusive dempués de la venta.

La Ilustración francesa y l'alderique sobre la naturaleza del derechu[editar | editar la fonte]

Con distintes formes y matices el sistema estendíase adulces per Europa. Dinamarca y Suecia tuvieron la so primer llexislación en 1741 y España en 1762, por llei dada pol rei Carlos III. Pero l'alderique sobre la naturaleza d'estes patentes siguió abiertu. Mientres el copyright tendía a homologar el privilexu con una forma más de propiedá, el derechu d'autor riquía una fundamentación qu'a la fin lo oldeara con un derechu natural, non nacíu d'una concesión real, sinón direutamente reclamable de forma evidente... lo cual, dau lo recién de la so apaición nun yera, nin tanto, una argumentación teórica fácil, como amosaba, por casu, la Lettre sur le commerce des llibres de Diderot.

Semeya de Denis Diderot, obra de Michel van Loo.

Ente otres argumentaciones, Denis Diderot propunxo:

Que se dexe faer al llibreru, que se dexe faer al autor. El tiempu va enseñar al autor, ensin que sía necesaria nenguna intervención, el valor de lo que creó: va bastar con asegurar al llibreru l'adquisición y propiedá del manuscritu, condición ensin la cual la producción del autor va perder necesariamente'l so preciu xustu.
Diderot

Na Asamblea de 1791 en Francia, dos años dempués de la Revolución Francesa, Jean Le Chapelier argumentaba a favor de considerar el derechu d'autor como derechu natural, al dicir:

El más sagráu, la más personal de toles propiedaes ye'l trabayu frutu del pensamientu d'un escritor (…) arriendes d'ello, ye desaxeradamente xusto que los homes que cultiven el campu del pensamientu esfruten los frutos del so trabayu; ye esencial que mientres la so vida y per dellos años dempués de la so muerte, naide pueda disponer del productu del so xeniu ensin el so consentimientu.
Jean Le Chapelier
Semeya del Marqués de Condorcet

Estos argumentos tuvieron una contraparte nes declaraciones del filósofu y matemáticu Nicolas de Condorcet, quien oxetó les idees del derechu d'autor como derechu natural, al esplicar que:

Los privilexos tienen nesta materia, como en toa otra, los inconvenientes de menguar l'actividá, de concentrala nun amenorgáu númberu de manes, de cargala d'un impuestu considerable, de provocar que les manufactures del país resulten inferiores a les manufactures estranxeres. Nun son, pos, necesarios nin útiles y vimos que yeren inxustos. […] Nun puede haber nenguna rellación ente la propiedá d'una obra y la d'un campu que puede ser cultiváu por un home, o d'un mueble que namái puede sirvir a un home, que la so propiedá esclusiva, se consecuencia, atópase fundada na naturaleza de la cosa... la propiedá lliteraria nun ye un derechu ye un privilexu y como tolos privilexos, ye una torga impuesta a la llibertá, una restricción evidente a los derechos de los demás ciudadanos...”
Condorcet

La Escuela de Salamanca y el Derechu Natural[editar | editar la fonte]

Llueu surdieron les primeres crítiques, anque basaes inda na yá periclitada escolástica medieval. Partiendo del conceutu de Santu Tomás d'Aquino de la suidad, la escuela de Salamanca circunscribió a mediaos del sieglu XVIII la proteición a lo que depués se llamarán derechos morales, atacando frontalmente la equiparación del privilexu real con una forma de propiedá, yá que sobre les idees, conocencies y conceutos nun puede reivindicase propiedá con independencia del estáu, nin la tresmisión llevase a cabu como un xuegu de suma cero como sí asocede cola propiedá de les coses. Amás, nun siendo la propiedá un derechu natural, difícilmente podría argumentase la so universalidá.

El sieglu XIX[editar | editar la fonte]

Sicasí, l'arrasadora espansión del capitalismu y la necesidá d'incentivos pa caltener l'aceleráu desenvolvimientu teunolóxicu tres les guerres napoleóniques, consolidaríen la lóxica de la propiedá intelectual y estenderíen les llexislaciones proteutores.

Ello ye que la propiedá intelectual tuvo históricamente supeditada na práctica a les necesidaes sociales d'innovación. Cuando Eli Whitney inventó la desmotadora d'algodón en 1794 a naide -y muncho menos a él mesmu- asocedióse-y plantegar demandes a pesar de que la patentara. La desmotadora yera un inventu senciellu, que dexaba amenorgar el preciu del algodón drásticamente y convirtió a los Estaos Xuníos d'América na década de 1830 nel gran provisor de les nacientes manufactures testiles britániques. Y el algodón -hasta entós equivalente al llinu en preciu y llindáu por tanto a les clases altes- tresformar nun bien de consumu de mases de preciu algamadizu. Los Estaos Xuníos y Gran Bretaña pasaron, gracies a la industria de la manufactura algodonera, de ser países en desenvolvimientu a ser países desenvueltos.[6]

Otru aspeutu destacable foi la internacionalización bonal de los pagos a los autores per parte de los editores. Al paecer, mientres el sieglu XIX los autores estauxunidenses recibieron más pagos de los editores británicos que de los del so propiu país, a pesar de que llegalmente los privilexos yeren estatales y nun podíen ser reclamaos llegalmente n'otros países. Paez que, como vuelve asoceder anguaño, la parte principal de los ingresos d'una obra producir na primer edición, lo qu'afalaba a los editores británicos abondo a pagar por aportar a los conteníos primero que los sos competidores, ensin necesidá de qu'estos fixeren valir los sos privilexos llegales.

A pesar d'ello, el Conveniu de Berna pa la Proteición de les Obres Lliterariu y Artísticu, convocáu en 1886 por iniciativa de Victor Hugo -autor de los primeros ésitos de ventes internacionales- marcó un momentu decisivu na globalización del derechu d'autor al obligar a la reciprocidá na reconocencia de derechos a los autores per parte de los países signatarios. Anque yeren orixinalmente tan solo media docena y puramente europeos (Estaos Xuníos nun se sumó sinón hasta 1989) sentáronse les bases del panorama actual.

El sieglu XX[editar | editar la fonte]

El sieglu XX foi'l sieglu del copyright, de los derechos d'autor y de les patentes. Tres la convención de Berna fúndase'l BIRPI (Bureaux internationaux réunis pour la protection de la propriété intellectuelle), anguaño güei OMPI (Organización Mundial de la Propiedá Intelectual). Apaecen yá les primeres sociedaes de derechos como la SAE (güei SGAE) en 1898, y les farmacéutiques y les empreses teunolóxiques consolidaron el so modelu de negociu sobre'l sistema de patentes. La segunda metá del sieglu, l'españíu industrial de la música popular y la universalización del mercáu audiovisual, concentráu nos Estaos Xuníos llevaron a la formación d'un gran mercáu cultural mundial dependiente de la homologación internacional de la propiedá intelectual.

Categoríes de propiedá intelectual[editar | editar la fonte]

Según la Organización Mundial de la Propiedá Intelectual (OMPI), el propietariu o titular d'una obra puede disponer d'ésta como-y preste y nenguna otra persona física o xurídica va poder disponer llegalmente de la so propiedá ensin el so consentimientu. Naturalmente, l'exerciciu d'esti derechu ta suxetu a llimitaciones.

Según del bien que trate la propiedá intelectual estremar en Propiedá Industrial y Derechos d'Autor.

Propiedá industrial[editar | editar la fonte]

Les invenciones, patentes, marques, dibuxos y modelos industriales y indicaciones xeográfiques de procedencia; ye'l derechu esclusivu que da l'Estáu pa usar o esplotar en forma industrial y comercial les invenciones o innovaciones d'aplicación industrial o indicaciones comerciales que realicen individuos o empreses pa estremar los sos productos o servicio ante la vecería nel mercáu. Esta inclúi les invenciones, marques, patentes, los esquemes de trazáu de circuitos integraos, los nomes y designaciones comerciales, dibuxos y modelos industriales, según indicaciones xeográfiques d'orixe, a lo que vien añedir la proteición contra la competencia deslleal.

Según l'artículu 1.3 del Conveniu de París pa la Proteición de la Propiedá Industrial: “La propiedá industrial entender na so acepción más amplia y aplícase non solo a la industria y al comerciu puramente dichos, sinón tamién al dominiu de les industries agrícoles y extractivas de tolos productos fabricaos o naturales, por casu: vinos, granos, fueyes de tabacu, frutos, animales, minerales, agües minerales, cerveces, flores, farines”.

Al tratase d'un tipu de propiedá intelectual, ésta guarda una estrecha rellación con creaciones del inxeniu humanu como les invenciones y los dibuxos y modelos industriales. Les creaciones estétiques que determinen l'apariencia de productos industriales. Amás, la propiedá industrial inclúi les marques de fábrica o de comerciu, les marques de serviciu, los nomes y designaciones comerciales, incluyíes les indicaciones de procedencia y denominaciones d'orixe, y la proteición contra la competencia deslleal. Equí, la carauterística de creación intelectual -anque esistente-, ye menos prominente, pero lo qu'importa ye que l'oxetu de la propiedá industrial suel consistir en signos que tresmiten una información a los consumidores, concretamente no que fai a los productos y los servicios que s'ufierten nel mercáu, y que la proteición va dirixida contra l'usu ensin autorizar de tales signos, lo cual ye bien probable qu'induza a los consumidores a error, y contra les práutiques engañoses polo xeneral.[lower-alpha 1]

Derechos d'autor[editar | editar la fonte]

Toma les obres lliterariu y artísticu, tales como les noveles, los poemes y les obres de teatru, les películes, les obres musicales, les obres d'arte, como los dibuxos, pintures, fotografíes y escultures, y los diseños arquiteutónicos. Aplicar a les creaciones artístiques como los poemes, les noveles, les obres musicales, les pintures, les obres cinematográfiques y los programes d'ordenador. N'inglés, a diferencia de los demás idiomes europeos, el derechu d'autor conocer col nome de “copyright”. El términu copyright tien que ver con actos fundamentales que, no que fai a creaciones lliteraries y artístiques, solo pueden ser efectuaos pol autor o cola so autorización. Trátase, concretamente, de la realización de copies de les obres lliterariu y artísticu, como los llibros, les pintures, les escultures, les fotografíes y les obres cinematográfiques. Mientres, la espresión derechu d'autor remite a la persona creadora de la obra artística, al so autor, sorrayando asina'l fechu que se reconoz na mayor parte de les lleis, nel sentíu de que l'autor gocia de derechos específicos en rellación cola so creación, como'l derechu a torgar la reproducción deformada de la mesma, prerrogativa que solo a él pertenez-y, ente qu'esisten otros derechos, como'l derechu a efectuar copies, del que pueden gociar terceros, por casu, tou editor que llograra una llicencia del autor con esi fin.[7]

La espresión "derechu d'autor" fai referencia al actu principal, respectu de les creaciones lliterariu y artísticu, que solo puede ser executáu pol autor o sol so consentimientu (derechu patrimonial). Esi actu ye la producción de copies de la obra lliteraria o artística, como un llibru, una pintura, una escultura, una fotografía, una película y más apocayá conteníos dixitales. La segunda espresión, "derechos d'autor" (o derechos de los autores), fai referencia a los derechos de la persona creadora de la obra artística, el so autor, lo cual pon de relieve'l fechu, reconocíu na mayor parte de les llexislaciones, de que l'autor tien ciertos derechos específicos sobre la so creación (derechos morales), por casu, el derechu de torgar una reproducción aburuyada que solo él puede exercer, ente qu'otros derechos, como'l derechu d'efectuar copies, pueden exercer otres persones (derechu patrimonial concedíu a un titular), por casu, un editor que llogró una llicencia a tal fin del autor.

El titular de la propiedá intelectual tien la facultá pa evitar que cualquier persona tenga accesu o faiga usu de la so propiedá ensin el so consentimientu. Los derechos de propiedá intelectual que da cada país son independientes ente sigo, polo qu'una mesma idea, invención, obra o calter distintivu pue ser oxetu de proteición nuna pluralidá d'Estaos, esistiendo tantos títulos de proteición como Estaos que la otorgaren. (Melgar, 2005)

La mera fotografía[editar | editar la fonte]

Considérase meres fotografíes a les imáxenes tomaes per medios fotográficos o análogos que nun sían creaciones intelectuales mesmes del autor. Esta figura recibe distintu grau de proteición en cada país.[8]

Según la Llei de la Propiedá Intelectual española, el realizador de les denominaes meres fotografíes escarez de derechos d'autor pero esfruta del derechu esclusivu de distribución, reproducción o esplotación mientres 25 años contaos dende'l 1 de xineru del añu siguiente a la fecha de realización de la fotografía o reproducción.[9]

Crítiques a la propiedá intelectual[editar | editar la fonte]

Autores como Stephan Kinsella,[10] Julio Cole, Alfredo Bullard o Enrique Pasquel[11] sostienen que los derechos de propiedá intelectual nun son necesarios pa promover la creatividá y la meyora científica ya imponen costos bien altos pa la sociedá. Por casu, incentiven costosos pleitos xudiciales, desincentivan la creación de mayor conocencia una vegada que'l creador tien el monopoliu del derechu de propiedá intelectual.

Esta proteición confier-y al autor un ensin númberu de prebendas como reconocencia al maxín y esfuerciu emplegáu na creación de daqué novedosu que s'atope fuera de la cotidianeidad, esto ye, daqué nuevu qu'implique ciertu nivel inventivu, y que sía susceptible d'aplicación industrial.

La proteición de les patentes ye siempres una tema por demás delicada nes negociaciones de trataos internacionales como'l TLC, onde, los países en víes de desenvolvimientu qu'escarecen de teunoloxía pretenden menguar al mínimu la proteición que se da a les patentes con cuenta de poder esplotar dichos inventos a la brevedá posible. Ente que, los países desenvueltos pretenden estender al máximu'l tiempu de proteición con distintos mecanismos como les patentes de segundu usu, que son aquelles patentes que se conceden a invenciones yá patentaes pero a les cualos atopóse-yos una nueva forma d'usu o dalgún nuevu beneficiu, y por consiguiente concédese un periodu adicional de proteición.

Adicionalmente, esisten otres temes de discutiniu como les llicencies obligatories que son aquelles que s'otorguen a organismos públicos o a terceres persones pa la esplotación d'un inventu ensin el consentimientu del inventor en situaciones especiales como n'emerxencies nacionales, pero previa compensación al autor. Esti tipu de llicencies, tamién son aldericaes en negociaciones de trataos, por culpa de que pa países con gran potencial inventivu esti tipu de llicencies son inadmitibles, ente qu'en países probes procúrase siempres dexar esta alternativa.

Non copy pastie

Riesgos[editar | editar la fonte]

Pa evitar problemes coles condiciones de propiedá intelectual, normes o condiciones d'usu que l'autor tien d'esclariar y dexar declaraes dende los sos principios de la obra esto pa evitar errores o problemes cola privacidá de la creación. Munches vegaes los autores o dueños asociaos dan consentimientu o declaren alcuerdos d'usu onde dexen claro lo que dexen faer y baxu que dominiu dexen la so obra. Por ello ye importante conocer los términos en que s'atopa'l material pa poder usalo o nel so defectu, saber cómo respetalo y poder llegar a un alcuerdu col propietariu.

El respetar una obra con autoría orixinal ye más complicáu o de casu especial yá que dende'l momentu que naz o se crea'l material o la obra, esti yá adquier automáticamente valor y proteición del mesmu autor.

El cometer una falta d'esta clase y que sía descubiertu, adquier una serie de sanciones y multes graves hasta de grandes sumas monetaries. Les consecuencies son referentes a los artículos o material del que se fai mal usu y conforme a les llicencies o condiciones del propietariu, siendo asina puede llegar a pagar con cárcel o fuertes sumes de salariu mínimu per mediu de demandes o acusaciones que apuerten a situaciones nada prestoses pa la persona mesma y/o persones o instituciones implicaes.

Casos nacionales[editar | editar la fonte]

Colombia[editar | editar la fonte]

La proteición que la llei colombiana da a dereches d'Autor realiza sobre toles formes en que puede espresase les idees, nun riquir nengún rexistru y perdura mientres tola vida del autor, más 80 años dempués de la so muerte, dempués de lo cual pasa a ser de dominiu públicu. El rexistru de obrar ante la Direición Nacional de Derechos d'autor namái tien como finalidá brindar mayor seguridá a los titulares del derechu.

Méxicu[editar | editar la fonte]

Derechos d'autor[editar | editar la fonte]

La propiedá autoral, conocida como derechos d'autor, ye alministrada pola Secretaria d'Educación Pública, al traviés del Institutu Nacional de Derechu d'Autor.

El trámite realiza ante'l departamentu de rexistru del Institutu Nacional del Derechu d'Autor, enllénase'l formatu Indautor 001, páguense derechos pola inscripción, y nun términu de trenta (30) díes hábiles apúrrese'l certificáu de rexistru correspondiente.

La proteición que da la Llei Federal del Derechu d'Autor a les obres ye la vida del autor y cien años dempués de la so muerte, en casu de coautoría, esti términu computar a partir de la muerte del últimu autor.

Propiedá industrial[editar | editar la fonte]

La Llei de la Propiedá Industrial contempla distintes figures xurídiques de proteición que s'apliquen d'alcuerdu a la naturaleza del productu intelectual. Cuando se trata d'una patente expédese un títulu, que constitúi un contratu social, por aciu el cual confiérse-y al titular el derechu temporal (alredor de 20 años) d'esplotar en forma esclusiva la invención que dio llugar a la patente y a cambéu, l'inventor sopelexa'l conteníu téunico de la so invención pa dexar el fluxu de la información, lo que se constitúi un pervalible sistema pa la meyora científico y tecnolóxico.

Nel casu de los modelos d'utilidá, diseños industriales, esquemes de trazáu de circuitos integraos, marques, avisos y nomes comerciales expédese un rexistru que constitúi un contratu social, por aciu el cual confiérse-y al titular el derechu d'usar o esplotar comercialmente, por un tiempu determináu (nel casu de los Modelos d'Utilidá en Méxicu tiense una vixencia de 10 años), les creaciones intelectuales que dieron llugar a dalguna d'estes figures de proteición.

Cuando se trata de les denominaciones d'orixe expédese una declaratoria qu'ampara a les persones físiques o morales que se dediquen a la estracción, producción o ellaboración del productu o productos incluyíos na declaratoria. L'Estáu mexicanu ye'l titular de la declaratoria y, pa utilizala comercialmente, tien de faese una solicitú al Institutu Mexicanu de la Propiedá Industrial.

Los secretos industriales referir a información d'aplicación industrial o comercial de calter confidencial. Tola información que constituya'l secretu industrial tendrá de constar en documentos, medios electrónicos o magnéticos, discos ópticos, microfilmes, películes o otros preseos similares y débense roblar los convenios necesarios ente toles persones que la conozan total o parcialmente, por aciu los cualos comprométense espresamente a guardar total discreción. Pa esta figura nun se lleva a cabu nengún rexistru ante l'IMPI.

La patente ye la figura más conocida del sistema de propiedá industrial y la que más s'utiliza pa protexer la conocencia que se xenera en munches de les árees d'investigación. La Llei de la Propiedá Industrial establez una serie de carauterístiques pa les patentes, según los requisitos que tienen de cumplir les invenciones pa les cualos solicítese proteición por aciu esta figura.

Polo xeneral, pa ser protexida per mediu d'una patente, la invención tien de cumplir les siguientes condiciones: tener usu práuticu y presentar un elementu de novedá, esto ye, una carauterística nueva que nun forme parte del cuerpu de conocencies esistente nel so ámbitu téunicu. Esi cuerpu de conocencies llámase estáu de la téunica”. Per otru llau, la invención debe entrañar una actividá maxín que nun podría ser deducida por una persona con un nivel mediu de conocencies nesi ámbitu téunicu. Amás, la invención tien de ser susceptible d'aplicación industrial, esto ye, que tien de poder utilizase con fines industriales o comerciales ensin llindase a ser un fenómenu puramente teóricu.

A lo último, la materia oxeto de la invención tien de considerase “patentable” conforme a la llexislación. En munchos países, les teoríes científiques, les creaciones estétiques, los métodos matemáticos, les variedaes vexetales o animales, los descubrimientos de sustancies naturales, los métodos comerciales o los métodos pal tratamientu médicu (a diferencia de los productos médicos) y los programes informáticos nun suelen ser patentables.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Nun confundir Propiedá Industrial con Patentes. Una patente ye un derechu esclusivu concedíu a una invención, esto ye, un productu o procedimientu qu'apurre, polo xeneral, una nueva manera de faer daqué o una nueva solución téunica a un problema. Por que sía patentable, la invención tien de satisfaer determinaos requisitos.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

http://www.wipo.int/copyright/es/