Pedro Pidal

De Wikipedia
Pedro Pidal
Diputáu nel Congresu de los Diputaos d'España


Distritu: Distrito electoral de Belmonte (es) Traducir
senador del Reino (es) Traducir

Vida
Nacimientu Xixón2 de payares de 1869[1]
Nacionalidá España
Muerte Xixón17 de payares de 1941[1] (72 años)
Familia
Padre Alejandro Pidal y Mon
Madre Ignacia Bernaldo de Quirós y González de Cienfuegos
Familia
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu
Oficiu escritor, periodista, políticualpinista
Llugares de trabayu Madrid
Cambiar los datos en Wikidata

Pedro Pidal y Bernaldo de Quirós (2 de payares de 1869Xixón – 17 de payares de 1941Xixón), i marqués de Villaviciosa d'Asturies, foi un políticu, xurista, periodista, escritor, cazador, y deportista español. Diputáu y senador, impulsó la creación del Parque Nacional del Monte de Cuadonga, y foi'l primer alpinista qu'esguiló'l Picu Urriellu, en compañía de Gregorio Pérez el Cainejo.

Nació nel senu d'una noble familia asturiana. Foi fíu d'Alejandro Pidal y Mon, presidente del Congresu de los Diputaos, embaxador ante la Santa Sede, direutor de la Real Academia Española y numerario tamién de la de Ciencies Morales y Polítiques, caballeru del Toisón d'Oru, y de Ignacia Bernaldo de Quirós y González de Cienfuegos, fía de la mesma de los marqueses de Campu Sagrao. Nieto de Pedro Pidal Carniado, I marqués de Pidal, delles vegaes ministru de la Corona, direutor de la Real Academia de la Historia y tamién académicu de la Llingua, caballeru del Toisón d'Oru, natural de Villaviciosa, y de Manuela de Mon y Menéndez, dama de la Orde de María Lluisa, que foi hermana d'Alejandro Mon y Menéndez, presidente del Conseyu de Ministros, académicu de la Española, embaxador en París, en Viena y ante la Santa Sede.

Estudió'l bachilleratu en Madrid y, en llicenciándose en Derechu pola Universidá Central en 1891, empezó a dedicase a la política, siendo escoyíu en 1896 diputáu a Cortes por Miranda y nes eleiciones de 1907 por Ḷḷuarca.[2] En 1914 convertir en senador vitaliciu[3] Como parllamentariu interesóse enforma polos asuntos medioambientales. Intervieno nes proposiciones de la nueva Llei sobre Parques Naturales. Una vegada aprobada esta llei fundóse'l Parque Nacional del Monte de Cuadonga, el primeru d'España, siguíu pocu dempués pol d'Ordesa. Por cuenta del so trabayu nesta materia nomóse-y Comisariu Xeneral de Parques Nacionales.

El marqués de Villaviciosa d'Asturies, cuartu pela derecha, posando con unes pieces de caza xunto a Alfonso XIII y otros cazadores en xineru de 1908 n'El Pardo; fotografía de Goñi.

Nel terrén deportivu, foi un escelente tirador con arcu y con armes de fueu, y famosu cazador d'osos. En 1900 participó en París nel Gran Premiu de tiru de pichón del Centenariu, quedando segundu tres l'australianu MacKintosh.[4] Pero sobremanera destacó como montañeru. El 5 d'agostu de 1904 esguiló'l Picu Urriellu xunto con Gregorio Pérez el Cainejo, siendo los dos primeros alpinistes que lu consiguieron. Foi miembru del primer Comité Olímpicu Español, fundáu en 1905 so la presidencia del marqués de Cabriñana.

Los sos restos mortales fuelguen por deséu so nel Mirador d'Ordiales, nos Picos d'Europa, onde fueron treslladaos por numberosos montañeros el 18 de setiembre de 1949.

L'epitafiu de la so tumba ta tomáu del prólogu qu'escribió pal llibru de Julián Delgado Úbeda El Parque Nacional del Monte de Cuadonga:

Namoráu del Parque Nacional del Monte de Cuadonga, nél deseyaríamos vivir, morrer y reposar eternamente, pero, esto últimu, en Ordiales, nel reinu encantáu de los robecos y les águiles, ellí onde conocí la felicidá de los Cielos y de la Tierra, ellí onde pasé hores d'almiración, emoción, suañu y tresporte inolvidables, ellí onde adoré a Dios nes sos obres como Supremu Artífiz, ellí onde la Naturaleza apaecióme verdaderamente como un templu.

El testu del prólogu sigue cola siguiente frase, que nun foi grabada na roca:

Debaxo d'esos húmedos felechos, que reciben l'agua de los Picos, y arimada a esa roca enmohecida polos vientos fríos, voi dexar que los mios güesos desfáiganse al traviés de los sieglos

Bibliografía[editar | editar la fonte]

A parte de los sos escritos periodísticos tien unos venti obres como por casu:

  • Espiritualismo lógico. (Madrid)
  • ¡Alerta, España! (Madrid, 1898)
  • ¡Español, edificate! (Madrid)
  • Lo que piensa, quiere y puede el extranjero. (Madrid)
  • Instrucción pública. (Madrid, 1912)
  • ¿Quijotes o Celestinas? Violación de la España naciente. (Madrid, 1916)
  • Parques Nacionales. (Madrid)
  • Lo que es un parque nacional y el parque nacional de Covadonga. (Madrid, 1917)
  • Los Picos de Europa. Contribución al estudio de las montañas españolas. (Madrid, 1918)
  • El Naranjo de Bulnes, Peña Santa. (Madrid, 1919)
  • Política al alcance de todos. (Madrid, 1919)
  • Filosofía al alcance de todos. (Madrid)
  • El Crimen político. Fabricando menores y mujeres. (Madrid, 1922)
  • Liberalismo dictatorial y despotismo democrático. (Madrid, 1923)
  • Constitución católica, apostólica, cristiana. (Madrid, 1927)
  • Segundo y simbolo, no sustituto. Apóstol de Cristo, no sacerdote del imperio. Solución al problema religioso político de España. (Madrid, 1930)
  • Del paisaje a la política: Monarquía del “Filioque”, republicana, nacional o de Alfonso XIII. Apertura de las Cortes este verano en al Parque Nacional de la montaña de Covadonga. La Corte en Poo. Las Cortes en Ordiales. (Madrid, 1931)
  • El misterio del Uni en el verso explica el universo, determina su filosofia, su religión, su ciencia, su moral y su política. (Madrid, 1933)
  • El caso de la Fábrica de Mieres. (Xixón, 1933)
  • El caso de los parques nacionales. (Xixón, 1934)

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 9399/pedro-pidal-y-bernaldo-de-quiros. Apaez como: Pedro. Marqués de Villaviciosa de Asturias (I) Pidal y Bernaldo de Quirós. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. «Pidal y Bernardo de Quirós, Pedro. 45. Eleiciones 21.4.1907». Archivu históricu de diputaos (1810-1977). Congresu de los Diputaos.
  3. «Pidal y Bernardo de Quirós, Pedro. Marqués de Villaviciosa d'Asturies». Senáu d'España.
  4. Esi mesmu añu participó tamién en delles competiciones de tiru de los Xuegos Olímpicos que se celebraron en París coincidiendo cola Esposición Universal, y quedó segundu nuna de les que nun teníen calter oficial. Esto dio pie a que se-y tenga pol primera medayista olímpicu español: asina figura en numberoses publicaciones y proclamar inclusive una placa de mármol esistente na sede madrilana del Comité Olímpicu Español, pero tratar d'un error. El Mundo Deportivo Archiváu el 23 d'agostu de 2008 na Wayback Machine..

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]