Partíu de la Revolución Democrática

De Wikipedia
Partíu de la Revolución Democrática
Fundadores Cuauhtémoc Cárdenas y Porfirio Muñoz Ledo
Presidente Manuel Granados Covarrubias
Secretaría xeneral Ángel Ávila Romero
Fundación 5 de mayu de 1989
Sede Ciudá de Méxicu
Estáu Bandera de Méxicu Méxicu
Ideoloxía política Keynesianismo
Socialdemocracia[1]
Posición nel espectru Centroizquierda[2][3][4]
Afiliación europea Internacional Socialista y Alianza Progresista (es) Traducir
Páxina web Páxina oficial
Cambiar los datos en Wikidata

El Partíu de la Revolución Democrática (conocíu poles sos sigles PRD) ye un partíu políticu mexicanu, fundáu'l 5 de mayu de 1989, con una ideoloxía política d'esquierda. Nes eleiciones presidenciales de 2006 y 2012 encabezó coaliciones que los asitiaron como la segunda fuercia eleutoral. Gobierna anguaño na Ciudá de Méxicu, Morelos, Michoacán, Tabasco y Quintana Roo. Los militantes d'esti partíu conócense popularmente como perredistas. El so lema ye "¡Democracia yá, Patria pa toos!".[5] El partíu ye miembru de la Internacional Socialista.[6] Dende avientu de 2017 el partíu ta presidíu por Manuel Granados Covarrubias.[7]

Introducción[editar | editar la fonte]

El PRD naz como una coalición de diversos partíos políticos d'esquierda magar los sos fundadores pertenecíen a la Corriente Democrática del PRI, al fundise colos movimientos y organizaciones de la histórica izquierda mexicana, créase'l PRD, antes de ser bautizáu como PRD, el so orixe ye'l Partíu Mexicanu Socialista (PMS) que naz de la fusión de 6 fuercies polítiques d'Izquierda a nivel Nacional: Partíu Mexicanu de los Trabayadores (PMT), Partíu Socialista Unificáu de Méxicu (PSUM), Partíu Patrióticu Revolucionariu (PPR), Movimientu Revolucionariu del Pueblu (MRP), Unión de la Izquierda Comunista (UIC); más palantre xúnense a la fusión una parte de la militancia del Partíu Socialista de los Trabayadores (PST). El so principal líder foi l'Inxenieru Heberto Castillo Martínez.

El naciente Partíu Mexicanu Socialista dexa'l so rexistru n'alianza con ex miembros del PRI, denominaos Corriente Democrática según organizaciones civiles que s'opunxeron al partíu gobernante y puxaron por eleiciones democrátiques, y naz el Partíu de la Revolución Democrática.

Anguaño, el PRD Defende la participación del estáu nos sectores que considera estratéxicos, principalmente recursos enerxéticos y comunicaciones. Coles mesmes, da-y al estáu un papel preponderante no que se refier a política social: pronunciar por una educación llaica y gratuita en tolos niveles y que cumpla cola demanda nacional, pola ayuda económica a los sectores más desfavorecidos (vieyos, estudiantes y discapacitaos probes), y pol otorgamiento de subsidios a productos de primera necesidá. Pronuncióse tamién por un desenvolvimientu del sector agrícola que satisfaiga les demandes de los llabradores.

EL PRD como partíu d'esquierda en Méxicu y la so influencia na sociedá mexicana[editar | editar la fonte]

El PRD caltuvo fuercia eleutoral a lo llargo de la so historia y evolucionáu pa consolidase como unu de los partíos más influyentes na sociedá mexicana. El partíu apostó cerradamente la Presidencia del país nos dos últimes eleiciones. Dientro del sistema políticu mexicanu polos grandes cambeos que tuvo na so hestoria, foi la principal organización crítica a la disfuncionalidad del sistema políticu mexicanu neolliberal y les sos práutiques, tales como les d'introducir políticos nuevos ensin sensibilidá social nin política, y dispuestos a poner en práutica les sos teoríes económiques utilizando al país. Los principales fundamentos del Partíu de la Revolución Democrática son:

  1. La promoción y defensa de la paz.
  2. El repartu igualitariu (o siquier más equilibráu) de la riqueza.
  3. La cooperación y ayuda solidaria ente los pueblos del mundu (sobremanera ante situaciones de desgracia económica, catástrofes naturales, crisis polítiques o enfrentamientos sociales).
  4. L'ampliación, promoción y defensa de los derechos fundamentales de les persones (tolos derechos pa toos) y los pueblos (incluyíos la preservación de les sos identidaes históricu y cultural, la soberanía sobre los sos territorios y el so llibre autu-determinación).
  5. La defensa de la democracia y la so evolución escontra un esquema más participativu.
  6. La horizontalidá y tresparencia nel exerciciu del poder políticu.
  7. La llaicidá del Estáu y na política.
  8. La preservación y restauración del equilibriu ecolóxicu (y implícitamente la erradicación de los modelos depredadores de producción y consumu).
  9. La soberanía de la nación sobre los bienes y recursos estratéxicos.
  10. El control llegal del poder económicu.
  11. Y el impulsu de modelos coleutivos de propiedá de los medios de producción y el comerciu xustu.

Estos ideales del Partíu causaron efeutu na sociedá, pero'l que tuvo mayor pesu foi'l del repartu igualitariu (o siquier más equilibráu) de la riqueza” esti foi bien importante pa la población mexicana por cuenta de qu'en el país ye daqué que se sufre día ente día, la probeza estrema. Por esta razón la población tuvo cierta preferencia escontra esti partíu polo que se-y atribúi l'axetivu de partíu populista.

“El PRD tien influencia en delles organizaciones sindical y llabrador, según n'organizaciones que formen el movimientu de reivindicaciones urbanes (reivindicación de vivienda y servicios nes ciudaes) y nel comerciu informal. Ye en gran midida un partíu d'organizaciones, anque tamién acepta adhesiones de ciudadanos individuales. Ta formáu por corrientes que s'apuesten la direición del partíu”.

“El PRD foi'l principal contendente pola presidencia de la República en 1988, 2006 y 2012, y ganó seis gobiernos de les entidaes federatives, incluyendo al Distritu Federal que'l so gobiernu sostuvo por trés periodos sexenales. El PRD tuvo a puntu de rompese o estremase n'a lo menos dos: los miembros de les sos corrientes principales. El PRD apurre a la sociedá mexicana contemporánea, la organización del mayor partíu d'esquierda qu'esistió en Méxicu”. (Tomáu del artículu “La función de los partíos políticos na sociedá” de Francisco José Paoli Bolio del Institutu d'Investigaciones Xurídiques de la Universidá Nacional Autónoma de Méxicu[8]

Historia[editar | editar la fonte]

Fundación[editar | editar la fonte]

El PRD fundar na Ciudá de Méxicu, el 5 de mayu de 1989 por Cuauhtémoc Cárdenas Solórzano, Porfirio Muñoz Ledo, Ifigenia Martínez, Andres Manuel Lopez Obrador, ente otros y miembros históricos de la Izquierda como Heberto Castillo, Gilberto Rincón Gallardo, Amalia Garcia ente munchos otros políticos de la esquierda mexicana.

Nel PRD conflúin dos corrientes de la izquierda histórica mexicana. Per un sitiu, una corriente que provién de la tradicional "familia revolucionaria", representada pola ala izquierda del PRI. La otra corriente que confluyó nel PRD ye la izquierda comunista y socialista mexicana, que los sos oríxenes tán nel Partíu Comunista Mexicanu, el Partíu Mexicanu de los Trabayadores y organizaciones guerrilleres amnistiaes en 1977.

Antecedentes históricu-políticos[editar | editar la fonte]

Mientres formó'l gobiernu, el PRI proclamóse representante auténticu y únicu del heriedu de la Revolución mexicana.

La ideoloxía del PRI foi de corte nacionalista, caltener con altibaxos hasta'l sexeniu del presidente Luis Echeverría (1970-1976). A finales de dichu sexeniu españó la primera d'una serie de crisis económiques qu'afararíen al pueblu de Méxicu. Méxicu cayó nel sexeniu siguiente encabezáu por José López Portillo (1976-1982) nuna segunda crisis qu'arruinó a la nación, obligando per primer vegada na so hestoria a la moratoria de pagos per parte de la nación. Por cuenta de esto, nel sexeniu subsecuente, el presidente Miguel De La Madrid Hurtado (1982-1988) instituyó una serie de polítiques y reformes económiques que camudaríen l'aldu y cara de les polítiques de gobiernu del PRI.

Dientro del PRI, dellos miembros sintiéronse agraviaos al ver una contradicción ente'l discursu y les polítiques reales del gobiernu. Encabezaos por Cuauhtémoc Cárdenas, Porfirio Muñoz Ledo y Ifigenia Martínez, esti grupu de priistas disidentes formaron la Corriente Democrática del PRI. Dende esa instancia, criticaron insistentemente al gobiernu, encamentándolo a que "tornara" al calce tradicional nacionalista del partíu, retomando les polítiques sociales de; ameyorar los salarios de la clase trabayadora, y solucionar los problemes de les clases sociales baxes.[9] Ante la inminencia de les eleiciones presidenciales de 1988, Cárdenas y los demás líderes de la Corriente Democrática, al ser marxinaos pola llucha pola candidatura presidencial, rompieron col partíu a finales de 1987, dempués de que Carlos Salinas de Gortari foi escoyíu pol presidente en vez como candidatu oficial. Pa los entamos de 1988, los ex priistas formaron una alianza con otros partíos y movimientos d'esquierda, arrexuntaos nel Frente Democráticu Nacional. Con Cárdenas encabezando la candidatura, llanzar a la llucha pola presidencia.

Per otra parte, la izquierda histórica mexicana, a que la so cabeza taba'l Partíu Comunista Mexicanu, fuera duramente reprimida mientres munchos años. El mesmu PCM fuera proscritu, especialmente mientres los años más xelizos de la Guerra Fría.

Mientres l'alministración del presidente José López Portillo, sicasí, empecipióse una apertura escontra la oposición política, anidiando relativamente los términos de la so participación político y eleutoral. El sistema políticu mexicanu sentía la necesidá de llexitimar un réxime que mientres décades rixera con mano dura ante cualquier forma de disidencia y oposición. Sicasí l'apertura aparente, tol pesu del estáu taba cargáu escontra'l PRI, polo que, yera pocu lo que los partíos d'oposición podíen faer ante esta maquinaria eleutoral.

El sectarismu y dogmatismu de gran parte de la izquierda mexicana evitara siempres la formación d'un frente xuníu pa dar la batalla eleutoral pol poder. Nun enfotu de llogralo, el Partíu Comunista Mexicanu y otros partíos, fundiérense pa dar llugar al Partíu Socialista Unificáu de Méxicu (PSUM), que'l so logotipu entá incluyía'l focete y el martiellu comunistes.

Pa principios de 1988, el PSUM fundir col Partíu Mexicanu de los Trabayadores (PMT), encabezáu pol inxenieru Heberto Castillo,aportando nel Partíu Mexicanu Socialista, y Castillo yera postuláu candidatu a la presidencia de Méxicu.

La presencia de dos candidatos d'esquierda fuertes derivó nuna serie d'ataques políticos ente ellos. Pero ente que la candidatura de Castillo apenes caltenía'l sofitu del votu "duru" de la izquierda tradicional, la candidatura cardenista diba en plenu ascensu. Conscientes de que la coxuntura política yera aparente pa un trunfu de la esquierda, Castillo decidió tornar la so candidatura en favor de la de Cárdenas, el 6 de xunu de 1988, malapenes un mes antes de les eleiciones, programaes pal 6 de xunetu.

Les eleiciones de 1988 y la Cayida del Sistema»[editar | editar la fonte]

En 1988 Carlos Salinas xubió a la presidencia nuna de les eleiciones más polémiques de la hestoria recién de Méxicu. La eleición llevar a cabu'l 6 de xunetu de 1988. L'agregamientu del conteo distrital de votos realizar por aciu un sistema de cómputu, operáu pola Comisión Federal Eleutoral, encabezada pol secretariu de Gobernación, Manuel Bartlett Díaz. Sicasí, mientres la velada del día eleutoral, el sistema de secute se "cayó". Hasta entós, el conteo de votos favorecía a la candidatura de Cuauhtémoc Cárdenas.[10]

Al conocer de les interrupciones, el representante del PAN nesi órganu Diego Fernández de Cevallos declararía lo siguiente:

Infórmasenos que nel Comité Téunicu de Vixilancia del Rexistru Nacional d'Eleutores, que se calló l'ordenador, afortunadamente non del verbu cayese, sinón del verbu callar.

A los ocho de la nueche del mesmu día, presentar na sede de la Secretaría de Gobernación los candidatos Manuel Clouthier, Cuauhtémoc Cárdenas Solórzano y Rosario Ibarra denunciando la illegalidá del procesu. Nos díes posteriores a la eleición realizáronse diverses manifestaciones espresando'l descontentu pola manera en que se llevó cabu la eleición. La resultancia oficial foi 50 per cientu pa Carlos Salinas, 31 per cientu pa Cuauthémoc Cárdenas y 17 per cientu pa Manuel J. Clouthier. Años dempués el ex-presidente De la Madrid almitió qu'eses cifres nun yeren les reales[11]

El miércoles 13 de xunetu de 1988, el secretariu de Gobernación declararía que'l trunfador de les eleiciones yera'l candidatu del PRI. En Méxicu, hubo una fuerte dosis de esceptisimo y la creencia xeneralizada ye que Carlos Salinas de Gortari nun ganó la eleición de manera llimpia.

Darréu a les eleiciones, hubo munches movilizaciones polítiques, encabezaes principalmente pol mesmu candidatu del Frente Democráticu Nacional, según polos candidatos del Partíu Aición Nacional Manuel Clouthier y del Partíu Revolucionariu de los Trabayadores, Rosario Ibarra de Piedra. Sicasí, el Colexu Eleutoral, declaró electu a Carlos Salinas de Gortari, con pocu más del 50% de la votación oficialmente reconocida.

Les boletas de votación, que'l Frente Democráticu Nacional esixía fixérense públiques pa esclariar les anomalíes y en definitiva esmazcarar el fraude eleutoral, fueron destruyíes pol PRI y el PAN, siendo Diego Fernández de Cevallos actor principal na negociación. Declaraciones en décades posteriores de políticos del PRI acotaríen detalles sobre como se xestó'l fraude eleutoral de 1988.[12]

Na actividá poseleutoral, decidióse la formación d'un nuevu partíu, que la so base sería'l FDN, incluyendo al PMS. Sicasí, pal 18 de marzu de 1989 notábase yá la quebra nel frente productu, per un sitiu, de les reñes tradicionales de la izquierda mexicana, según pola presión oficial escontra los partíos que tradicionalmente xugaren al llau del partíu oficial na simulación democrática de tiempos anteriores. De tal manera, pal 5 de mayu de 1989, el PRD foi conformáu principalmente pola disidencia ex-priista y lo remanente del PMS. El rexistru oficial del partíu ante la Comisión Federal Eleutoral facer por aciu el cambéu del nome del PMS, polo qu'esti postreru partíu pasó a ser l'antecedente partidista del PRD. Anguaño l'antecesor de Salinas acepto que'l candidatu del PRD ganó los comicios eleutorales.[13]

Primeres esperiencies eleutorales[editar | editar la fonte]

La enemistá ente'l PRD y el gobiernu del PRI fíxose patente mientres tol sexeniu Salinista, de manera violenta. Per un sitiu, los miembros del PRD constantemente aludíen a la supuesta ilegitimidad del gobiernu encabezáu pol presidente Salinas. El PRI foi acusáu por diversu sectores de tar rellacionáu cola desapaición o posible muerte de más de 500 persones ensin qu'esti fehacientemente comprobáu.

A partir de les sistemática represión y el brutal asediu per parte del PRI-gobiernu, les eleiciones federales de 1991 resultaron ser una prueba dura pal PRD. Les eleiciones entemedies punxeron a prueba tantu la so capacidá de convocatoria, sol mantu de la figura de Cárdenas, como la capacidá política pa la negociación escontra'l mesmu interior del partíu. El gobiernu en vez emponer a la creación d'una base clientelista sol cobertor del combate a la probeza. Pa munchos militantes del PRD, el programa oficial denomináu "Solidaridá" nun yera más qu'un sofitu tapáu escontra'l PRI. Les resultancies d'estes eleiciones, muncho menos cuestionaes que les de 1988, pero aun así puestes n'entredichu pol PRD, favorecieron claramente al PRI. El PRD llogró pocu menos del 20% de la votación.

Pa 1992, poner a prueba otra vegada la viabilidá del PRD pa llograr el poder. Les eleiciones gubernatorias de Michoacán, estáu natal de la familia Cárdenas (anque Cuauhtémoc naciera nel Distritu Federal), y de Baxa California taben en xuegu. En dambos estaos la votación pa la candidatura Cardenista fuera importante nes eleiciones presidenciales de 1988.

En Michoacán, el candidatu Cristóbal Arias Solís amosaba muncha fuercia. D'estraición príista, Arias Solís yera un arteru políticu y nuevu. Senador del PRD por Michoacán (rompiendo col club príista nesa cámara), ganára-y la candidatura al so compañeru Senador, el más esperimentáu Carbayos Garnica. Per otru llau, el nomamientu del candidatu del PRI, Eduardo Villaseñor paecía ser una confirmación de que'l gobiernu nel poder concedía'l campu a la faición perredista. La hestoria demostraría lo contrario.

Nun momentu históricu, el presidente del PRI, Luis Donaldo Colosio anunció la perda de les eleiciones pa gobernador de Baxa California, concediendo la victoria al candidatu del PAN, Ernesto Ruffo Appel. Coles mesmes, niega que les eleiciones en Michoacán fuéron-y adversu. Pa munchos perredistas, esti anunciu públicu sella una alianza secreta ente dambos partíos, PAN y PRI, marxinando al PRD y negándo-y l'accesu al gobiernu de Michoacán. Les protestes postelectorales del PRD nun se faen esperar, pero ensin fructificar gracies a l'alianza no absoluto. Eduardo Villaseñor asume la gobernatura del estáu nun ambiente político enrarecido.

Primeros Trunfos[editar | editar la fonte]

Cuauhtémoc Cárdenas.
Porfirio Muñoz Ledo.
Amalia García.
Andrés Manuel López Obrador.
Leonel Cota.
Ricardo Monreal.
Alfonso Sánchez Anaya.

El primer trunfu del PRD nuna eleición pal gobiernu d'una entidá federativa foi en 1997, nel Distritu Federal. Cuauhtémoc Cárdenas Solórzano fuera designáu'l candidatu del partíu a ocupar el gobiernu del Distritu federal. Na Ciudá de Méxicu cuntar col mayor respaldu al partíu en tol país, como fuera demostráu na eleición federal de 1988. El PRD superó'l 40 per cientu de los votos, bien enriba de los sos oponentes del PRI, Alfredo del Mazo, y del PAN, Carlos Castillo Peraza, y Cárdenas foi'l primer xefe de gobiernu de la ciudá electu democráticamente. Esi mesmu añu tuvieron llugar les eleiciones pal Congresu de la Unión, onde'l PRD asitióse como la segunda fuercia político, solo por detrás del PRI, quien por cierto perdió entós el control absolutu del Congresu.

Nel siguiente añu (1998), el PRD delidió nes eleiciones llocales de Zacatecas, n'alianza col Partíu del Trabayu, postulando al ex-priísta Ricardo Monreal. Zacatecas yera un estáu onde'l PRD nun tenía presencia política, pero la fortaleza de la candidatura de Monreal y el sofitu del PT (nesi entós con más fuercia en Zacatecas que'l PRD) fueron determinantes nel trunfu. Esi mesmu añu llogróse ganar el gobiernu de Tlaxcala y a principios de 1999 el de Baxa California Sur; dambos consideraos bastiones priístas; onde se postularon candidatures fuertes de nuevos adherentes del partíu.

El fracasu de 2000[editar | editar la fonte]

La medría de fuercia que tuvo'l partíu a finales de la década de 1990 viose avafáu en 2000, cuando cayó abruptamente nes preferencies eleutorales. En 1999, Cuauhtémoc Cárdenas, la candidatura más fuerte del partíu, dexa'l gobiernu del Distritu Federal pa delidiar pola presidencia de la República. Porfirio Muñoz Ledo, una de les figures más prominentes del PRD, abandonó'l partíu cuando Cárdenas buscó la postulación, pos Muñoz Ledo tamién naguaba'l poder, deplorando el papel predominante d'ésti nel partíu. Muñoz Ledo buscó la candidatura por otru partíu, y darréu al ver perdida la so aspiración sofitó al candidatu de l'Alianza pol Cambéu.

La candidatura de Vicente Fox, tan esitosa mediáticamente, llogró'l sofitu de les mases, que vieron nél al candidatu más fuerte pa ganar al PRI, en desterciu de Cárdenas. Fox ganó la eleición y Cárdenas llogró apenes el 16 per cientu de los votos, quedando'l PRD bien apostráu con respectu al PRI y al PAN. Nel Congresu, el PRD vio cayer los sos escaños a casi una tercer parte de lo que tenía en 1997. Esi mesmu día, el 6 de xunetu de 2000, el PRD llogró un únicu trunfu, el d'Andrés Manuel López Obrador nel Distritu Federal, que se vio opacado pol trunfu de l'Alianza pol Cambéu y la perda de la presidencia per parte del PRI.

Andrés Manuel López Obrador fuera presidente del partíu mientres los trunfos del PRD. Tradicionalmente acomuñára-ylo cola llucha social y el combate fronteru al PRI en Tabasco, la so tierra natal y falsamente cola quema de pozos petroleros de Pemex. Como candidatu oficialista yera favoritu pa ganar la eleición del Distritu Federal, y anque la ventaya amenorgóse significativamente, dempués de que'l mesmu Fox, candidatu a la presidencia, sofitaba al candidatu del PAN, Santiago Creel el PRD terminó ganando contundentemente les votaciones.

En 2001, el PRD sumó un nuevu trunfu. Lázaro Cárdenas Batel, fíu de Cuauhtémoc Cárdenas, convertir nel nuevu gobernador de Michoacán, l'estáu natal de los Cárdenas.

En 2004, el partíu llogró caltener el gobiernu de Zacatecas, al presentar a Amalia García como candidata. El gobiernu de Ricardo Monreal fortaleciera al PRD nesi estáu. Sicasí, nun se caltuvo'l gobiernu de Tlaxcala, al presentase la esposa del gobernador como candidata.

En 2005, caltúvose'l PRD nel gobiernu de Baxa California Sur, al ganar la eleición estatal. Un nuevu trunfu representó Guerrero, estáu sureñu de gran probeza.

En 2006, no que fai a los gobiernos Municipales el trunfu del sol azteca en Ecatepec, represento una victoria nel Conceyu más grande de Llatinoamérica (numbéricamente falando). Gobiernu encabezáu por José Luis Gutiérrez Cureño, que conformo un Cabildru democráticu, compuestu poles distintes espresiones y fuercies de dichu conceyu. Actores sobresalientes d'esti gobiernu podemos mentar al Primera Sindico Municipal el C. José Pascual Sotu Cruz qu'exerció como representante llegal nel Conceyu. Xugando un papel trascendental nel desenvolvimientu, políticu, económicu y social de dicha rexón, asina mesmu, destacó'l primer rexidor Lic. Javier Ribera Gradia, pola so más altu desempeñu nel procesu democratizador de Ecatepec.

La candidatura de López Obrador[editar | editar la fonte]

Na carrera escontra 2006, López Obrador enfrentar a Felipe Calderón Hinojosa, que'l so gobiernu solicitó al Congresu la remoción de la inmunidá del gobernante de la ciudá por que ésti respondiera ante un xulgáu por violar la suspensión de construyir una cai nun terrén espropiáu pol gobiernu de la ciudá. Al ser suxetu a procesu, López Obrador nun podría participar na eleición presidencial de 2006. Finalmente, ante la presión social, que llogró axuntar más de 1,000,000 de persones nes cais de la Ciudá de Méxicu (significando la movilización más numberosa na historia del país), el gobiernu de Fox dio marcha tras nel procesu y López Obrador pudo rexistrase como candidatu ante l'Institutu Federal Eleutoral en xineru de 2006.

La candidatura presidencial d'Andrés Manuel López Obrador nun se cuntó col sofitu del líder históricu del partíu, Cuauhtémoc Cárdenas, que nun principiu consideró participar per cuarta ocasión. Sicasí, el sofitu de la mayoría del partíu en favor de López Obrador fizo que Cárdenas tornara. López Obrador va llograr un ampliu sofitu social ensin precedentes pa la esquierda, allugándose mientres la mayor parte de la campaña como punteru absolutu, sicasí'l día de la eleición va reflexar otra realidá y con una diferencia de 0.56%, va otorgase'l trunfu a Felipe Calderón del derechiegu PAN, tou ello baxu múltiples pruebes y acusaciones de fraude per parte d'amplios sectores sociales, organizaciones d'esquierda y de los partíos que conformarón el Frente Ampliu Progresista (PRD, PT Y Converxencia), quien se negarón a reconocer el trunfu, aludiendo a l'alianza ente'l PRI, el PAN, los grandes empresarios y l'altu cleru católicu pa torgar la llegada de López Obrador y l'esquierda a la presidencia de Méxicu, faciendo usu de la llamada Guerra Puerca (al traviés de los medios de comunicación masiva, principalmente la televisión) y del mesmu IFE, pa modificar los enclinos favorables a la coalición d'esquierda.

Les corrientes nel Partíu de la Revolución Democrática (PRD)[editar | editar la fonte]

Dende los entamos del PRD esistieron corrientes nel partíu con ideoloxía distinta. Pero col pasu del tiempu, y n'especial nes zones onde'l partíu cobró fuercia, les distintes faiciones enfrentáronse enconadamente polos cargos d'eleición popular. A estes corrientes conózse-yos popularmente como tribus. Les principales confrontaciones atribuyir a la presencia nel partíu d'actores políticos, que texen redes corporativistes nes que se sofiten p'algamar un cargu públicu y xeneren grupos de poder dende la burocracia. Los enfrentamientos ente distintes corrientes en múltiples ocasiones fixo recurríu al fraude nes eleiciones internes, polo que ye común les denuncies por práutica de corrupción. Destacaos miembros del partíu espunxeron el so inconformidad ante esta situación, pero hasta'l momentu nengún actor políticu del PRD pretendió poner fin a estos enfrentamientos, que debilitaron al partíu, sol argumentu de que ye una forma de manifestar la democracia interna del partíu

Separación de grupos del PRD[editar | editar la fonte]

El 17 de setiembre del añu 2012, nuna entrevista que sostuvo Marcelo Ebrard Casaubón, ex xefe de gobiernu del Distritu Federal y ex-presidente de la Rede Global de ciudaes segures de la ONX, col direutor editorial del periódicu Excelsior, Pascal Beltrán Ríu, señaló que'l conflictu perenne o faccionalismo estremu, ye un factor qu'estropia al partíu políticu del cual ye miembru activu, el Partíu de la Revolución Democrática (PRD).

Arriendes de la conformanza d'un nuevu partíu políticu denomináu “MORICA” (Movimientu de Rexeneración Nacional), el día 20 de payares de 2012, qu'empecipiara como asociación civil y grupu de sofitu a la candidatura a la Presidencia de la República d'Andrés Manuel López Obrador, que creáu pol ex líder institucional del PRD, por cuenta de les constantes disputes coles distintes faiciones del partíu, s'evidencia la necesidá d'una reforma estructural del PRD pa la reconstrucción del mesmu.

Tres la derrota de la Coalición Movimientu Progresista nos comicios del 1 de xunetu de 2012, el 9 de setiembre de 2012, l'ex candidatu presidencial Andrés Manuel López Obrador anunció oficialmente la so separación de los partíos del Movimientu Progresista conformada pol PRD, PT y Movimientu Ciudadanu, coles mires de trabayar na formación d'una nueva agrupación política d'esquierda basada nel Movimientu de Rexeneración Nacional (Morica).

Mientres el so discursu, Andrés Manuel López Obrador detalló que la so salida del Partíu de la Revolución Democrática, nun significa una rotura, sostuvo que la so decisión va ayudar a fortalecer y anovar al Movimientu Progresista, por cuenta que'l PRD vive un conflictu internu ente les sos corrientes internes na permanente llucha de cargos burocráticos y cuotes de poder.

Cuauhtémoc Cárdenas Solórzano, fundador y líder moral del Partíu dende la so fundación, arrenunció a la so militancia del Partíu al espresar diferencies irreconciliables cola clase dirixente actual del PRD.

Estes separaciones dexaron debilitáu al PRD na so fuercia político y agora atópase en manes de dos grupos: la Izquierda Democrática Nacional” (IDN)', corriente liderada por René Bejarano y Dolores Padierna; y la corriente Nueva Izquierda”, liderada por Jesús Ortega Martínez y Jesús Zambrano Grijalva, actual dirixente nacional del partíu.

Llista de Corrientes d'Espresión del PRD[editar | editar la fonte]

(Enunciaes n'orde alfabéticu)

  • Alternativa Democrática Nacional (ADN).- Corriente interna del PRD, de políticos del Estáu de Méxicu, y ye liderada pol senador Héctor Miguel Bautista López. Segunda n'importancia nel partíu, según el so númberu de conseyeros qu'ostenta.[14]
  • Democracia Social.- Espresión Política Nacional qu'impulsa recuperar causes, principios y valores fundacionales del PRD. Pol Rescate del Proyeutu orixinal, liderada pol ex Senador Carlos Sotelo García. A esta corriente pertenez l'actual Senadora Iris Vianey Mendoza. Esta corriente pertenez al Frente Patria Digna (frente de diverses corrientes del PRD con idees y principios de mancomún).
  • Foru Nuevu Sol.- Corriente socialdemócrata, liderada pola exgobernadora de Zacatecas Amalia García. Dalgún tiempu foi la corriente mayoritaria, conocíos coloquialmente como Los Amalios.[14] Especúlase que l'actual coordinador del Partíu na Cámara de Diputos, silvano Aureoles pertenez a esta corriente.
  • Frente Patria Digna. Nun ye una corriente, sinón una unión de distintes espresiones dientro del PRD que tienen un fin ya idees de mancomún, ente les que s'atopen RUNI (Rede pola Unidá Nacional de les Izquierda) Izquierda Social y Democracia Social, los sos líderes son Gilberto Ensástiga, Lucio Borreguín y Carlos Sotelo.
  • Fuercia Democrático. Espresión política creada nel Distritu Federal, con ideoloxía progresista y d'esquierda moderna, procura incluyir a la mocedá en tomar de decisiones y evitar el corporativismu dientro del Partíu. Fundada por Víctor Hugo Llobu Román, Mauricio Toledo, Nora Arias.
  • Izquierda Democrática Nacional (IDN).- Corriente liderada por René Bejarano, dirigencia que dexó en 2004 en faciéndose públicos unos videos en que se ve recibiendo dineru d'un empresariu pa utilizalo illegalmente en campañes eleutorales, polo que foi prindáu. Darréu, quedó al mandu de esta corriente'l diputáu Agustín Guerrero y Dolores Padierna, esposa de Bejarano y secretaria xeneral del Partíu. Al nun comproba-y -y delitos a René Bejarano, quedó llibre y caltúvose al marxe de la política, hasta'l so regresu en 2011. A los miembros d'esta corriente conócense-y coloquialmente como Los Bejaranos. Tercera n'importancia nel partíu, según el so númberu de conseyeros qu'ostenta.[14]
  • Izquierda Social (IS).- Dixebra de IDN, corriente encabezada por Lucio Borreguin y conformada básicamente por miembros del Distritu Federal, Esta corriente pertenez al Frente Patria Digna (frente de diverses corrientes del PRD con idees y principios de mancomún).
  • Movimientu Cívicu.- Esta espresión política nacional del PRD, foi la primera que s'incorporó como tal dende la fundación del partíu. Una de les organizaciones más aneyes del PRD y de la izquierda en Méxicu. Caltién postures d'esquierda revolucionara, socialista y anticapitalista. A los sos miembros conócense-yos como Los Cívicos, pola aguada que provienen de l'Asociación Cívica Nacional Revolucionaria (ACNR). Los sos principales dirixentes son: Mario Saucedo Pérez y Jesús Humberto Zazueta Aguilar.
  • Movimientu pola Democracia.- Esta corriente ta formada por cuadros de la izquierda histórica: exmilitantes del Partíu Socialista Unificáu de Méxicu y de la corriente "Puntu Críticu", ex dirixentes del 68, dellos cuadros intelectual y destacáu líderes sociales. Creada por Pablo Gómez Álvarez en 2007.
  • Vanguardia Progresista.- Espresión partidista integrada por integrantes del Gabinete del actual Xefe de Gobiernu del DF, Miguel Ángel Mancera Espinosa. La dirigencia ye colexada y nella destaquen Héctor Serrano Cortés (Secretariu de Movilidá), Alfredo Hernández Raigosa, Dione Anguiano Flores, Eduardo Venadero Medinilla, ente otros integrantes del Gobiernu del DF. Nel últimu conseyu estatal y nacional del PRD, sumáronse desprendimientos de IDN, como Carlos Hernández Mirón, Leticia Quezada Contreras, Alejandro Fernández Ramírez, José Luis Muñoz Soria, y articúlense coyunturalmente con Roberto López Suárez, colos lideralgos llocales de NIN como son Llobu y Julio César Moreno.
  • Nueva Izquierda.- Corriente que ye liderada por Jesús Ortega Martínez, Jesús Zambrano Grijalva y alla pertenecio el senador Luis Miguel Barbosa Huerta, ex líder del partíu nel Senáu. Conocíos coloquialmente como Los Chuchos. Ocupa la mayoría de los puestos d'eleición interna y de la estructura burocrática del partíu.[14]
  • Rede d'Izquierda Revolucionaria.- Corriente liderada por José Antonio Rueda y Pablo Franco tien como miembros a exmilitantes del Partíu Comunista Mexicanu ya inclusive d'antiguos partíos clandestinos d'esquierda. Esta corriente edita la revista La Izquierda a Alderique.
  • Rede pola Unidá Nacional de les Esquierdes (RUNI).- Corriente fundada n'avientu de 2009 por Alejandra Barrales. Liderada pol ex Diputáu y ex Xefe Delegacional en Tláhuac, Gilberto Ensastiga Santiago. Esta corriente pertenez al Frente Patria Digna (frente de diverses corrientes del PRD con idees y principios de mancomún) A esta corriente pertenez l'actual senadora Alejandra Barrales (Especúlase un rompimientu ente Ensastiga y Barrales).
  • Unidá y Renovación (UNyR).- Corriente liderada por Armando Quintero Martínez, formada por exsindicalistas universitarios, taxistes y solicitantes de vivienda.
  • Unión de Colonies Populares (UCP).- Grupu perteneciente a RUNI, liderada por Erasto Ensástiga Santiago, fuerte presencia nes delegaciones del Sureste del DF Tláhuac Iztapalapa Xochimilco Milpa Alta Iztacalco.

Sindicatos[editar | editar la fonte]

Anque nengún sindicatu, de los que s'amuesa na llista siguiente, manifestó pertenecer al PRD, identificar coles idees de los partíos d'Izquierda (PRD, PT, Movimientu Ciudadanu, MORICA) y hai una reciprocidá de sofitu ente los partíos y los sindicatos, pudo vese como exemplu'l sofitu que dellos sindicatos dieron a los partíos d'Izquierda nes eleiciones federales de 2012,[15] y estos postreros trataron de bloquiar la Reforma Llaboral del 2012.[16] El partíu siempres tuvo sofitando a dellos sindicatos, anque delles corrientes como Nueva Izquierda, prefieren un sofitu institucional refugando mítines, marches y plantones.

  • UNT Ye un frente de dellos sindicatos con idees y oxetivos de mancomún, amestaes a ideales d'Izquierda, dalgunos de los sindicatos de la llista pertenecen a esti frente.
  • Sindicatu de Trabayadores de la Universidá Nacional Autónoma de Méxicu (STUNAM)
  • Asociación Sindical de Sobrecargos d'Aviación de Méxicu

La Ciudá de Méxicu y el PRD[editar | editar la fonte]

El Distritu Federal, la entidá onde se topa la Ciudá de Méxicu constituyó la principal plaza del PRD en tol país. El Distritu Federal ye la entidá con mayor pesu políticu de too Méxicu, por ser la capital del país, onde moren los poderes de la Federación y por ser la ciudá más grande.

El PRD caltener na ciudá con especial fuercia, pos controló'l Congresu Llocal con mayoría absoluta, según 14 de les 16 delegaciones a partir de 2012. Sicasí, depués de les eleiciones de 2015, el partíu tien una estrueldosa cayida pos de les 14 delegaciones ganaes en 2012 solo llograron refrendar el trunfu en 6 d'elles, esto ye, Álvaro Obregón, Coyoacán, Gustavo A. Maderu, Iztacalco, Iztapalapa y Venustiano Carranza.

El PRD gobierna'l D.F. dende 1997, añu en qu'empezó'l gobiernu de Cuauhtémoc Cárdenas. Darréu, el gobiernu de Rosario Robles y la candidatura d'Andrés Manuel López Obrador llograron que'l partíu fora ratificáu pola población.

López Obrador llogró encontiar al partíu na Ciudá de Méxicu, pola creación de grandes obres como distribuidores viales qu'ameyoraron significativamente la rapidez de tránsitu vehicular, sofitu económicu a vieyos y madres solteres que darréu'l gobiernu panista punxo en marcha col so programa "70 y Más", la creación d'una nueva universidá la Universidá Autónoma de la Ciudá de Méxicu y dellos planteles d'educación media cimera, la remodelación del centru históricu de la ciudá, la primer llinia de Metrobús corredor Insurxentes que foi premiáu per dellos países por ser atentu col ambiente y la construcción de viviendes d'interés social, que lo convirtieron nun gobernante que rápido se ganó'l sofitu de les mases populares. López Obrador caltener nel gobiernu de la ciudá con altos niveles d'aprobación ya inclusive foi ganador como'l meyor alcalde del mundu por ameyorar la ciudá en 2004 y vueltu a ser candidatu a esi puestu en 2005. Amás, el gobernante de la ciudá tuvo una constante presencia nos medios de comunicación, al convocar a conferencies de prensa tolos díes a los seis de la mañana, onde aldericaba temes de la ciudá y de la política nacional. Llueu se consideró a López Obrador el candidatu natural del PRD a la presidencia de la república pal añu 2006.

El mesmu partíu dio-y una importancia clave a la Ciudá de Méxicu pa trunfar nes eleiciones presidenciales del 2 de xunetu de 2006. Nes eleiciones llocales pa xefe de gobiernu celebraes el mesmu día, Marcelo Ebrard imponer con gran ventaya a los sos opositores y el PRD gobierna per tercer vegada consecutiva la ciudá. El Distritu Federal caltúvose como una de los trés entidaes con mayor participación na xornada eleutoral (68 %). En 2009.

Presidentes del partíu[editar | editar la fonte]

El PRD tuvo más d'una docena de presidentes dende la so creación, la llista de presidentes per periodu ye la siguiente:

Periodu Presidentes del partíu
(1989 - 1993) Cuauhtémoc Cárdenas Solórzano
(1993) Roberto Carbayos Garnica (Interín)
(1993 - 1996) Porfirio Muñoz Ledo
(1996 - 1999) Andrés Manuel López Obrador
(1999) Pablo Gómez Álvarez (Interín)
(1999 - 2002) Amalia García
(2002 - 2003) Rosario Robles
(2003 - 2005) Leonel Godoy Rangel (Interín, concluyó'l periodu de Carbayos)
(2005 - 2008) Leonel Cota Montaño
(2008) Graco Ramírez y Raymundo Cárdenas (Encargaos de la representación del partíu)
(2008) Guadalupe Acosta Naranxal (Interín)
(2008 - 2011) Jesús Ortega Martínez
(2011 - 2014) Jesús Zambrano Grijalva
(2014 - 2015) Carlos Navarrete Ruiz
(2015 - 2016) Agustín Basave Benítez
(2016) Beatriz Mojica Morga
(2016 - 2017) Alejandra Barrales
(2017) - Manuel Granados Covarrubias

Eleición nuevu Presidente 2008-2011[editar | editar la fonte]

El PRD decidió que eligiría al so nuevu dirixente'l 16 de marzu de 2008.[17] Del 21 al 22 de xineru de 2008 ye'l rexistru d'aspirantes, Ricardo Monreal Ávila anunció que se retiraría y mientres son los siguientes los rexistraos:.[18]

El día de la eleición, el procesu tuvo irregularidaes, ente elles quema de caxellos, robu d'urnes, equivocaciones n'unviada de paquetería. A la fin del día Arturo Núñez Jiménez, árbitru de la eleición anunció dos encuestes onde Alejandro Encinas llevaba la delantera, que Jesús Ortega descalificó, dambos declararon ganadores.

El Tribunal Eleutoral del Poder Xudicial de la Federación declaró que se computara'l total de los caxellos instalaos y Jesús Ortega lleva la delantrera con un averáu de 16,000 votos. Alejandro Encinas anunció qu'impugnaría la eleición.

Cuauhtémoc Cárdenas Solórzano llamó a anulala polos actos illegales mientres la eleición.[19] Ante la falta de presidente escoyer a Guadalupe Acosta Naranxal como presidente interín mientres la Comisión Nacional de Garantíes y Vixilancia valida la eleición. El sábadu 19 de xunetu de 2008, la Comisión Nacional de Garantíes y Vixilancia anunció que la eleición de Presidente Nacional y Secretariu Xeneral fueron anulaes por irregularidaes nel procesu y ordenó al Conseyu Nacional del PRD convocar en 30 díes a nueves eleiciones.[20]

El 12 de payares de 2008 el Tribunal Eleutoral del Poder Xudicial de la Federación resolvió por unanimidá dar por ganador de la guerra a Jesús Ortega Martínez nuevu dirixente del Partíu de la Revolución Democrática.[21] Ortega tomaría protesta como líder nacional el 30 de payares de 2008 xunto con Hortensia Aragón como Secretaria Xeneral ante'l fechu que Alejandro Encinas negar a ocupar la Secretaría Xeneral.[22]

Estructura del PRD[editar | editar la fonte]

El máximu órganu de direición ye'l Congresu Nacional integráu por 1,200 delegaos electos por votación direuta, por periodos de trés años. Ente los órganos principales del partíu tán:

  • El Conseyu Nacional ye l'órganu integráu pa sesionar ente Congresu y Congresu, integrar 320 Conseyeros Nacionales electos por votación direuta, por periodos de trés años.
  • El Comité Executivu Nacional, integráu pol presidente, secretariu xeneral, y 21 integrantes de secretaríes nacionales. Son electos por periodos de trés años, pol Conseyu Nacional.

El PRD na so estructura cunta con órganos autonómos como lo son:

  • La Comisión Eleutoral.
  • La Comisión Nacional Xurisdiccional.
  • La Comisión d'Afiliación.
  • La Comisión de la Diversidá Sexual.
  • L'Institutu de Formación Política.
  • La Organización Nacional de Mocedaes d'Izquierda.

En tolos cargos del PRD, tien d'habese la paridá de xéneru.[23]

Gobiernos Estatales emanados del PRD[editar | editar la fonte]

Estaos anguaño gobernaos pol PRD
     PRD

Resultaos eleutorales[editar | editar la fonte]

Eleiciones presidenciales[editar | editar la fonte]

Magar na eleición de 2006 Andrés Manuel López Obrador desconoció los resultaos eleutorales oficiales y proclamóse "Presidente llexítimu de Méxicu", los resultaos de los candidatos del PRD a la presidencia de la República son los siguientes:

Eleiciones presidenciales
Añu Resultáu Candidatu Imaxe Votación Llugar Comentariu
Votos Porcentaxe
# de votos Creciente /
1994 Pierdi Cuauhtémoc Cárdenas Solórzano 5,852,134 Creciente
16.59%
3ᵉʳ
2000 Pierdi Cuauhtémoc Cárdenas Solórzano 6,256,780 Creciente
16.64%
3ᵉʳ
2006 Pierde Andrés Manuel López Obrador 14,756,350 Creciente
35.33%
Irregularidaes reconocíes per parte de l'autoridá eleutoral, denuncies y acusaciones d'inflación de votos, desapaición de votos y marxe d'error (0.56) de diferencia na resultancia eleutoral.
2012 Pierde Andrés Manuel López Obrador 15,896,999 Creciente
31.60%
Pidimientu de nulidá o invalidez de la eleición descalificada pol TEPJF.

Delles pruebes d'irregularidaes y posible fraude

2018 Ricardo Anaya Cortés centráu Coalición Per Méxicu al frente xunto col Partíu Aición Nacional y Movimientu Ciudadanu. Candidatu d'Aición Nacional.

Eleiciones al Congresu de la Unión[editar | editar la fonte]

Cámara de Diputaos
Añu Distritu RP # d'escaños Posición Presidencia
votos % votos %
1994 5,590,391 16.7 5,728,733 16.7
71/500
Creciente 71

Ernesto Zedillo ||

1997 7,435,456 25.7 7,518,903 25.7
125/500
Creciente 54

Ernesto Zedillo ||

2000 6,948,204 18.7 6,990,143 18.7
67/500
58

Vicente Fox ||

2003 4,694,365 18.2 4,707,009 18.2
97/500
Creciente 30

Vicente Fox ||

2006 11,941,842 29.0 12,013,364 29.0
158/500
Creciente 61

Felipe Calderón Hinojosa ||

2009 4,217,985 12.2 4,228,627 12.2
71/500
87

Felipe Calderón Hinojosa ||

2012 13,426,702 27.0 13,502,179 27.0
101/500
Creciente 30

Enrique Peña Nieto ||

2015 1,941,105 5.13 4,335,731 10.87
56/500
45

Enrique Peña Nieto ||

Senáu de la República
Añu Distritu RP # d'escaños Posición Presidencia
votos % votos %
1994 5,579,949 16.8
8/128
Creciente 8

Ernesto Zedillo ||

1997 7,564,656 25.8
16/128
Creciente 8

Ernesto Zedillo ||

2000 7,027,944 18.9 7,027,994 18.8
16/128
Sin cambios

Vicente Fox ||

2006 12,292,512 29.7 12,397,008 29.7
36/128
Creciente 20

Felipe Calderón Hinojosa ||

2012 13,609,393 27.2 13,718,847 27.3
28/128
8

Enrique Peña Nieto ||

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Democracy in Mexico: Peasant Rebellion and Political Reform, South End Press, https://books.google.com/books?id=7H3sN3ugnbMC&pg=PA121&lpg=PA121&dq=Party+of+the+Democratic+Revolution+mexico+social+democratic&source=bl&ots=29mBVBsop0&sig=ex8nfzYXzrIuKcR_gY6lAm9fL-Y&hl=en&sa=X&ei=RAZUT9aJLbGY1AX5tMnvCw&redir_esc=y#v=onepage&q=Party%20of%20the%20Democratic%20Revolution%20mexico%20social%20democratic&f=false 
  2. «Legislative Recruitment in Mexico», Pathways to Power: Political Recruitment and Candidate Selection in Latin America (Penn State Press), https://books.google.com/books?id=HyuiBXoFd1wC&pg=PA158&dq=Party+of+the+Democratic+Revolution+centre+left&hl=en&sa=X&ei=XgFUT5b7M-Kl0AX82uH8Cg&redir_esc=y#v=onepage&q=Party%20of%20the%20Democratic%20Revolution%20centre%20left&f=false 
  3. «Mexico's Changing Social and Political Landscape», Mexico's Democracy at Work (Lynne Rienner Publishers), https://books.google.com/books?id=cZpKb1XhfTAC&pg=PA43&dq=Party+of+the+Democratic+Revolution+centre+left&hl=en&sa=X&ei=XgFUT5b7M-Kl0AX82uH8Cg&redir_esc=y#v=onepage&q=Party%20of%20the%20Democratic%20Revolution%20centre%20left&f=false 
  4. of the Democratic Revolution centre left&f=false A History of Modern Latin America: 1800 to present, Wiley-Blackwell, https://books.google.com/books?id=b4oyihfIfh0C&pg=PA306&dq=Party+of+the+Democratic+Revolution+centre+left&hl=en&sa=X&ei=XgFUT5b7M-Kl0AX82uH8Cg&redir_esc=y#v=onepage&q=Party of the Democratic Revolution centre left&f=false 
  5. http://www.prd.org.mx/portal/documento/estatutu2011.pdf
  6. https://web.archive.org/web/20141129012732/http://www.lainternacionalsocialista.org/viewArticle.cfm?ArticlePageID=931
  7. «Toma protesta Granados como nuevu dirixente del PRD» (10 d'avientu de 2017). Consultáu'l 10 d'avientu de 2017.
  8. sociedá'l Vienres 13 de xineru de 2012
  9. [1]
  10. "De la Madrid ordenóme nun informar que Cárdenas diba ganando, asegura Bartlett" La Jornada 03/07/2008
  11. "Una verdá largamente esperada", El País, 11/07/2004
  12. "De la Madrid ordenóme nun informar que Cárdenas diba ganando, asegura Bartlett" La Jornada 03/07/2008
  13. Entrevista a Miguel de la Madrid (Televisa, 2005)
  14. 14,0 14,1 14,2 14,3 Padilla, Liliana (18 feb. 2012). Impónense ‘Chuchos' en Conseyu Nacional del PRD. Méxicu: Mileniu. http://www.milenio.com/cdb/doc/noticies2011/y20b3f03d115db8b6dbe7311d750a62f. Consultáu'l 18 feb. 2012. 
  15. http://hidalgo.milenio.com/cdb/doc/noticies2011/294b17236398d639f14d749da945f897
  16. http://www.intoleranciadiario.com/detalle_noticia.php?n=78086
  17. Va Escoyer PRD dirigencia el 16 de marzu de 2008 L'Universal, 17 de payares de 2007.
  18. Empieza rexistru de candidatos nel PRD; cuatro allegaron el primer día La Jornada, 22 de xineru de 2008.
  19. Cronoloxía: llucha pola dirigencia del PRD L'Universal, Méxicu, DF, Llunes 24 de marzu de 2008.
  20. Anulen eleición de presidente y secretariu xeneral del PRD La Jornada, Méxicu, DF, Domingo 19 de xunetu de 2008.
  21. Da TEPJF trunfu a Jesús Ortega nel PRD L'Universal, 12 de payares de 2008.
  22. Jesús Ortega rinde protesta como presidente del PRD L'Universal, 30 de payares de 2008.
  23. [http://www.prd.org.mx.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]